eitaa logo
مرتضی یوسفی راد(کارخانه)
136 دنبال‌کننده
77 عکس
18 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر بناست جمهوری اسلامی نقش اساسی در تمدن سازی ایفا نماید باید دانست در تمدن سازی هر تمدنی نیازمند پشتیبان های بینشی و ارزشی دارد تا بتواند زندگی و مدنیت و نهادهای مربوطه را توجیه کند. برخورداری از خاستگاه و اصول عقلانی موجب می شود زندگی و هدف گذاری در آن معنادار گردد و ذهنیت جمعی جامعه بتوانند خود را برای ادامه زندگی توجیه کنند. جامعه در ساحت سیاسی به مسائلی مانند لزوم قدرت و سیاست و دولت و مشروعیت و امثال آن نیاز دارد در ساحت فرهنگ و ارزش ها به مسائلی مانند جایگاه انسان، دین و فرهنگ و تعالی انسان نیاز دارد تا بتواند به آنها بیندیشد و در ساحت اقتصادی و اجتماعی به مسائلی چون کار و تلاش و طبیعت و ثروت نیاز دارد تا با آنها بتواند جلو رود و برای خود آبادانی دنیوی آورد و در ساحت حقوقی به مسائلی چون حق و تکلیف نیاز دارد تا بر پایه آنها بتواند جامعه را به نظم در آورد. اگر تمدن از خاستگاه عقلانی ارزشی برخوردار نباشد ممکن است گرفتار برجسته شدن نقش تکنیک ها و ابزارها شده و نتواند سیمایی از ارزش ها و جامعیتی از حیات انسانی ترسیم کند که تمایزگر حیات انسانی و متعالی او باشد.MYousefiRA@
فلسفه سیاسی اسلامی در رویکرد تمدنی فلسفۀ جامعه و دولتی است که در آن مدیریت و سامان دهی و نظامات مختلف آن قدر ظرفیت و قابلیت یافته اند که بتوانند جوامع در اقصا نقاط عالم را حول محور ارزش های ثابت انسانی و متغیر محیطی به وحدت در اهداف ارزش های انسانی به یکدیگر نزدیک نمایند و بتوانند حول آن ارزش ها به سادگی با هم گفت و گو سالم و سازنده -نه تخریب گر و تکفیر کننده -نمایند تا بر اساس آنها تصمیم سازی و تصمیم گیری نمایند.نزد فلاسفه اسلامی دولت متصدی راهبری جامعه بوده و ضروری است تا انسان و افراد جامعه را به جایگاه وجودی در نظام آفرینش برسانند و این مقصود یک حرکت کمالی و توسعه یافته در رسیدن به آن جایگاه را بر می تابد. در اندیشه فلسفی اینان لازم است حاکمانی حاکم باشند و حکمرانی کنند که علم و معرفت به کمالات انسان و به استصلاح خلق و ارشاد به راهی که نجات دنیا و آخرت فرد به آن است داشته باشد. MYousefiRA@
🇹🇯 انتخاب جناب آقای پزشکیان به مقام ریاست جمهوری اسلامی ایران را تبریک عرض می کنم. 👍حضور گسترده مردم بدون شک برگ زرین دیگری از مردمسالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی بوده و مایه اقتدار آن می باشد. 🇮🇷 همه کسانی که به وظیفه خودشان عمل کردند پیروزند.✌️ 🇮🇷 رقابت تمام شد ادامه کار همدلی و وحدت ملی برای جلب منافع ملی بیشتر و برای عزت و سربلندی ایران اسلامی را می طلبد. 🤝
پخش زنده بحث سیاست و دولت در فلسفه سیاسی خواجه نصیرالدین طوسی از رادیو گفت و گو برنامه سوفیا توسط دکتر مرتضی یوسفی راد، امشب ساعت ۱۰-۱۲شب1403/4/19 MYousefiRA@
نزد فلاسفه اسلامی بالاخص خواجه نصیرالدین طوسی عقل بشری چه در جامعه ایرانی که پیشینه عقل و خرد و انس و الفت را دارد و چه جوامع دیگر در کنار درک منافع فردی نه تنها توانایی درک مصالح عمومی و درک زیست مدنی عادلانه و تعاون آور را دارد هر چند افراد در مراتب آن ممکن است متفاوت باشند بلکه توانایی استخراج قوانين كلى مصالح فردی و خانوادگى و مدنى را نیز دارد و این توانایی می تواند در جهت حفظ، بقا، رشد و توسعه و تعالى فرد و جامعه و دولت و نظام سیاسی ایفا نقش نماید.«و آن (عقل عملى) استخراج قوانين مصالح منزلى و مدنى كند تا تعيش او بر وجه افضل باشد» و بلکه به عقیده اینان عقل آدمی توانایی استنباط صناعات و فنون و حرفه های مختلف مورد نیاز زندگی مادى و غير مادى سامان و نظام زندگى و حفظ و بقا و رشد و توسعه آنها را هم دارد: «و آن (عقل عملى) استنباط صناعات ... كند تا تعيش او بر وجه افضل باشد" ما دامی که از طریق سیاستگذاری های فرهنگ عمومی و مدنی و تخصصی و نهادهای مربوطه مثل آموزش و پرورش و نهاد نماز جمعه و جماعت زمینه های بلوغ فکری و اندیشگی و خردورزی و تبادل نظر و هم اندیشی و همدلی و تعاون و همبستگی و پیوستگی و چسبندگی مدنی، عدالت مدنی و محبت مدنی و صداقت مدنی از طریق خانواده و دولت و نظام مدنی و نظام تعلیم و تربیتی از منزل تا دبستان و تا دانشگاه و از طریق مدیریت فرهنگی و سیاسی اجتماعی ترویج یابد و فرهنگ فاسد ضدیت و نفی و تکفیر و خشونت و اختلاف طبقاتی و تنفر از یکدیگر از بین برودMYousefiRA@
▫️سئِلَ الاْمامُ الْحُسَینُ علیه السلام عَنِ الاْدَبِ، فَقالَ: هُوَ اَنْ تَخْرُجَ مِنْ بَیتِک، فَلا تُلْقِی اَحَداً اِلاّ رَأَیتَ لَهُ الْفَضْلَ عَلَیک. 🔸از امام حسین علیه السلام معنای ادب را پرسیدند؟ امام علیه السلام فرمود: (ادب) آن است که از خانه که خارج می شوی به هرکسی برخورد می کنی او را برتر از خود بینی (یعنی همیشه دیگران را از خود بهتربینی و احترام آنها را نگهداری). 📚موسوعة کلمات الامام الحسین علیه السلام، ص 910 🆔@hekmateislami
Screenshot (16 Jul 2024 21:31:40)
Screenshot (16 Jul 2024 21:32:57)
در عظمت مصائب امام حسین علیه السلام؛امام صادق : إنَّ يَومَ الحُسَينِ أعظَمُ مُصيبَةً مِن جَميعِ سائِرِ الأيّام. علل الشرایع ،ص225 همانا روز شهادت حسین سوگناک ترین روزهاست. پیامبر : يا فاطِمَةُ! كُلُّ عَينٍ باكِيَةٌ يَومَ القِيامَةِ إلّا عَينٌ بَكَتْ عَلى مُصابِ الحُسَينِ. بحارالأنوار، ج 44، ص 293 اى فاطمه! همه چشم ها در روز قيامت گريان است جز چشمى كه بر مصيبت هاى حسين بگريد. روز اندوه امام رضا : إِنَّ يَوْمَ الْحُسَيْنِ أَقْرَحَ جُفُونَنَا وَ أَسْبَلَ دُمُوعَنَا. بحارالانوار، ج44،ص284 روز شهادت حسین دیدگان ما را مجروح و اشکهای مارا جاری کرد. اوج مصيبت امام حسين شيخ صدوق قدس سره در علل الشرايع به اسناد خود از عبدالله بن فضل هاشمى روايت كرده كه گفت : به امام صادق عرض كردم : يا بن رسول الله ، چه شد روز عاشورا روز شهادت حسين است روز بزرگ مصائب است ، و حال آن كه روز وفات رسول الله و روزى كه فاطمه عليهاالسلام جهان را وداع گفت و روزى كه اميرالمومنين شهادت يافت و روزى كه حسن بن على به ضربت ستم شهيد گشت واجب مى كند كه مصائب اين روزها بزرگ تر باشد ؟ امام فرمود: مصيبت روز قتل امام حسين بزرگ تر است از جميع ايام ، زيرا كه اصحاب كساء كه در نزد خداوند بهترين آفريدگانند، فزون از پنج تن نباشند و آنها محمد و على فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام هستند و جود عالم منوط به وجود ايشان بود چون رسول خدا جهان را وداع كرد مردمان به بقاى چهار تن ديگر شاد بودند و چون فاطمه عليهاالسلام از دنيا رفت مردمان به وجود حسن و حسين عليهماالسلام تسليت مى يافتند چون على به شهادت رسيد، امام حسن و امام حسين عليهماالسلام به جاى او بودند و بعد از شهادت حسن مردم چشمشان به جمال حسين بود اما چون حسين را به قتل رساندند كسى از اصحاب كساء باقى نماند تا مردم را در سوگوارى آن حضرت سير و سلوكى باشد ولى شهادت حضرت حسين چنان بود كه پيامبر و على و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام همگان را شهيد كرده باشند اين جاست كه مصيبت روز شهادت حسين بزرگترين ايام و برزگترين مصائب است . ( وقايع الايام ، ص 371.)
هدایت شده از rt
💠 مفاتیح الحیات 17. تأمین نیاز مردم 🔹 برخی آثار رفع نیاز مردم دوام روزی: پیامبر (ص) می ‌فرماید: خدا اقوامی را به برخورداری از نعمتی اختصاص می ‌دهد که به سود مردم است. این نعمت را تا هنگامی در میان آنان نگه می ‌دارد که آن را بذل کنند و هرگاه از بذل آن سرباز زدند خدا نعمت را از آنان می ‌گیرد و به دیگران می ‌دهد. [1] [1]. إنّ لِلّهِ تَعَالیٰ أقْواماً یخْتَصُّهُمْ بالنِّعَمِ لِمَنافِعِ العِبادِ ویقِرُّها فیهِمْ ما بَذَلُوها، فإذا مَنَعُوها نَزَعَها مِنْهُمْ فَحَوَّلها إلی غَیرِهِمْ (الجامع الصغیر، ج1، ص358). 📚 مفاتیح الحیات ص 497 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra