eitaa logo
مرتضی یوسفی راد(کارخانه)
136 دنبال‌کننده
77 عکس
18 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
امام سجّاد علیه السلام: 🔸إنِّى إِلَيْكَ راغِبٌ يَا رَبَّ الْعالَمِينَ. 🔹من مشتاق توأم، ای پروردگار جهانیان. 📚فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی ———————- ◼️ سالروز شهادت امام سجّاد علیه السلام رو تسلیت عرض می نماییم. 🆔@hekmateislami
💠
سیره جاهلی
▫️ دو غدّه بدخیم جاهلیت را قرآن معرفی کرد و بر روی آنها خطّ بطلان کشید؛ گفت یک غدّه بدخیم فکری این است که اینها حرکت می ‌کنند و غدّه دیگر این است که در مقام عمل، حرکت می‌ کنند نه با عقل عملی. ﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ﴾ در بخش اندیشه، ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾ در بخش انگیزه! 👈 فرمود در مرز عمل، با هوا تصمیم می‌ گیرند و در مرز اندیشه، با گمان فکر می ‌کنند: ﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾. ▫️ فرمود جاهلیت این است، ما آمدیم هر دو را اصلاح کردیم؛ گفتیم: ﴿إِنَّ الظَّنَّ لا یغْنی‏ مِنَ الْحَقِّ شَیئاً﴾ یعنی تا می ‌توانید -مدار_علم حرکت کنید، بعد هم گفتیم: «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ»؛ اگر بخواهید به مقصد برسید باید روی پا بگذارید، چون هیچ دشمنی بدتر از هوس نیست. ▫️ از ما زمین می ‌خواهد و معدن می ‌خواهد و حداکثر جان ما را می ‌خواهد؛ اما که با معادن ما و با مال ما کار ندارد، هوس در درجه اوّل با دین ما کار دارد، بعد با آبروی ما. اگر کسی را ـ خدای ناکرده ـ بی ‌دین کرد، این طور نیست که او را رها کند، بلکه او را «مسلوب الحیثیة» و بی ‌آبرو می ‌کند، بعد می ‌اندازد دور. این دو کار برای هوس است؛ لذا وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) فرمود بدترین دشمن، همین هوس است. این نه از ما خانه و باغ و راغ می ‌خواهد، نه معدن نفت و گاز می ‌خواهد؛ از ما اوّل دین می خواهد، بعد آبرو؛ انسان را بی ‌حیثیت می ‌کند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/11/05 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
پیام قیام

▫️ وجود مبارك در سه بخش، مثل سه بخش قرآن، دارد: 1️⃣ یك بخش قرآن، بخش ‌هایی است مربوط به قسمت های ؛ مثل تعبیر ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا﴾ که با مؤمنین كار دارد و احكام درون ‌گروهی ما را بیان می ‌کند. 2️⃣ یك بخش از آیات قرآن مربوط به است نه ملی و محلی؛ یعنی ما و مسیحی‌ ها، ما و یهودی ‌ها، ما و زرتشتی ‌ها و ما و اهل ملت الهی كه خدا را و وحی و نبوت را قبول دارند. 3️⃣ یك بخش هم مربوط به مردم جهان است که ما با مردم جهان داریم زندگی می‌كنیم؛ چه مسلمان، چه ملحد، چه موحّد. ▫️ آن بخش ‌ها را هم قرآن كریم در آیه هشت سوره مباركه «ممتحنه» بیان كرده است؛ فرمود كفّاری كه با شما بد نكردند، بد نمی ‌كنند و نفوذی نیستند، می ‌توانید به آنها احسان كنید: ﴿لا ینْهاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذینَ لَمْ یقاتِلُوكُمْ فِی الدِّینِ﴾. ▫️ سالار شهیدان با این سه بخش، خونش را ادامه داد: با ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا﴾ خطاب ‌های فراوانی داشت؛ در دِیر راهبان در بین راه، آنها را هم هدایت كرد و در قتلگاه، این حرف منطقه سوم را زد، فرمود دین، یك دارد: 👈 «إِنْ لَمْ یكُنْ لَكُمْ دِینٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِی دُنْیاكُمْ». فرمود ما یك با همه مردم جهان داریم. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1395/07/20 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
‏یکی از چیزهایی که قبر و برزخ را تاریک می‌کند، بداخلاقی است. یکی دیگر از دلایل تاریک شدن برزخ، زبان است؛ دل نشکنید، آبروی کسی را نبرید، غیبت نکنید! گِره باز کردن از مشکلات دیگران، موجب روشنایی برزخ است. | استاد فاطمی‌نیا رحمت‌الله‌علیه | ┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ ☫🇮🇷🇮🇷کانال "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی"👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2640969940Ccb3214bb46
🏴 احیای عاشورا ▪️ ، برای این است كه جامعه را روشن و بیدار كند، ببینیم چرا حسین‌ بن علی این ‌چنین نثار و ایثار كرد، خطر چه بود كه حسین ‌بن علی این طور به استقبال همه خطرها رفت و كودك خود را داد، جان خود را داد، اسارت فرزندان خود را خرید. ▪️ حسین ‌بن علی خطری كه احساس كرد این بود كه دشمن، تنها خود را از صف اسلام جدا نكرد، بلکه چندین كار را درباره اسلام و مسلمان ها كرد: اولاً آمد اسلام را خواباند. این كه عامل بیداری بود را خواباند. اگر عامل بیداری بخوابد دیگر بیداركننده نیست! 👈 چگونه اسلام را خواباند؟ گفت ، خب اگر دین را از سیاست جدا کردی دین كاری با حُكّام ندارد، كاری با ظالمان ندارد، كاری با دولتمردان طاغی و یاغی ندارد، كاری به راه ‌اندازی ندارد، كاری به تظاهرات ندارد، این فقط در خلاصه می‌ شود به صورت نماز و روزه و مانند آن. آن چیزی كه عامل حركت است وقتی بخوابد حركت رخت بر می ‌بندد. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/6mWOv 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1384/11/12 🌐 news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 17. تأمین نیاز مردم 🔹 برخی آثار رفع نیاز مردم اتصال به ولایت خدا: امام ابوالحسن (موسی بن جعفر) (ع) فرمود: برادر مؤمنی كه برای رفع نیاز خود نزد برادر مؤمنش می ‌آید، رحمتی از سوی خداست كه به سوی او سوق داده است. اگر او درخواست یاد شده را پذیرفت این كارش وی را به ولایت ما اهل ‌بیت پیوند داده است كه به ولایت خدا متصل است. [1] [1]. مَنْ أَتَاهُ أَخُوهُ الْمُؤْمِنُ فِى حَاجَةٍ فَإِنَّمَا هِىَ رَحْمَةٌ مِنَ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَی سَاقَهَا إِلَیهِ، فَإِنْ قَبِلَ ذَلِكَ فَقَدْ وَصَلَهُ بِوَلایتِنَا وَ هُوَ مَوْصُولٌ بِوَلایةِ اللَّهِ (الكافى، ج2، ص196). 📚 مفاتیح الحیات ص 498 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از مرتضی یوسفی راد
حکمرانی حکیمانه/دولت و سیاست مبتنی بر حکمت:حکمت در لغت به معانی استحکام، قوت و مانع شدن از گسستن و اقدام به اصلاح امور است و حکیم کسی است که کارهای او بر پایه بینایی و دانایی می باشد. خواجه نصیرالدین طوسی با ملاحظۀ ابعاد نظری و اصلاح گرایانۀ آن حکمت را چنین تعریف می کند: «حکمت دانستن همه چیزها است، چنان که هست و قیام نمودن به کارها چنان که باید» .چه این که نقطه اوج دو دانش نظری و عملی، چیزی جز شکوفا شدن و به فعلیت رسیدن دو قوه نظر و عمل نفس ناطقه نمی باشد. انسان نزد حکمای اسلامی موجودی دو ساحتی(ساحت مادی و معنوی و جسمانی و نفسانی) است، هر چند ابعاد مادی وجود انسان خود از اموری شگفت¬انگیز، بدیع و متمایز از دیگر موجودات تشکیل شده است، اما انسان در سیر کمالی خود پایانی ندارد و به وزان مثال خالقش که از هرجهت موجودی بی نهایت است، توانایی سیر در بی¬نهایت را دارد.از نظر ابن‌سینا فلسفۀ حکمت و علوم عملی آن است که انسان بتواند با آن فکر و اندیشه صحیح نموده و آن را پشتوانه عمل و رفتار خود در قلمرو نفس خود یا خانواده و یا در قلمرو زندگی اجتماعی و جامعه قرار داده تا رفتارها و کنش های اتفاق افتاده تلطیف و نرم شده و نه تنها افراد جامعه را آزار نداده بلکه دیگران بهره برده و خود را نیازمند به آن بدانند . به عبارت دیگر هدف حکمت عملی ایجاد اعتدال در زندگی خاصه زندگی مدنی و سیاسی انسان است. قلمرو این دانش سه حوزه نفس و منزل و جامعه بوده و سه عنوان "تدبیر نفس" ، "تدبیر منزل" و "تدبیر مدن" بخود می گیرند . تدبیر نفس تدبیری است که قوۀ عاقله با حکومت بر قوای شهوی و غضبی به کنترل و تعدیل این دو قوه برمی آید. تدبیر منزل تدبیری خردورزانه است که در قلمرو یک خانواده با هدف ایجاد اعتدال در مدیریت خانواده، رئیس خانواده روش اعتدال را پیش می گیرد و تدبیر و مدیریت خود در قلمرو جامعه است که آن را فرد(در مصداق یک شهروند یا مدیر و کارگزار و یا حاکم و حاکمان) در تعاملات و کنش های رفتاری خود با دیگران بکار می گیرد تا هم از پشتوانه علم و حکمت و دانایی و هم از پشتوانه خردو تعقل و هم از پشتوانه لطافت و مدنیت و محبت و انس و الفت در قلمرو یک شهر، جامعه، امت و جامعه جهانی در نیل به نشاط و شادی و معنویت و سلامتی جسمی و روحی و معنوی و بالاخره به سعادات و کمالات انسانی شهروندان بینجامد.
💠 مفاتیح الحیات 17. تأمین نیاز مردم 🔹 كیفر بی‌ توجهی به نیاز مردم خروج از ولایت اهل بیت(ع): امام صادق (ع) به یكی از یاران خود به نام رفاعه فرمود: ای رفاعه! به خدا، پیامبر و علی ایمان نیاورده، كسی كه برادر مؤمنش برای رفع نیاز خود نزد او آید و او با روی گشاده از وی استقبال نكند، پس اگر نیازش به دست او برآورده می ‌شود، در رفع آن شتاب كند و اگر خودش نمی ‌تواند نیاز او را برآورد، بكوشد تا از طریق فردی دیگر نیاز او را تأمین كند، پس اگر جز این، پیش آید، میان ما و او ولایتی نیست. [1] [1]. (مستدرك الوسائل، ج12، ص434). 📚 مفاتیح الحیات ص 499 🏢 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
🚩 کاروان روشنگری ▫️ فاصله مكه تا كوفه تقریباً سیصد فرسخ بود، (حضرت سید الشهدا) در این سیصد فرسخ پیام ها داد، نامه‌ ها داد، مصاحبه‌ ها كرد، گفت‌ و ‌گو‌ها داشت، گفتمان ها داشت، مناظره‌ ها داشت، كلّ این سیصد فرسخ را روشن كرد. ▫️ مانده بود شام و اطراف شام كه دسترسی نداشت؛ بعد از او و عائله‌ اش رفتند و شام را هم روشن كردند. از آنجا خبر به جاهای دیگر رسید؛ لذا طولی نكشید كه بالأخره دولت اموی منقرض شد. 📚 سخنرانی در جمع طلاب و دانشجویان تاریخ: 1387/02/09 🌐 http://news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
«انتظار» یعنی به قدری خودسازی کنیم که وقتی دستمان به حکومت رسید نه اختلاسی شویم و نه نجومی 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: از بهترین عبادات است، زیرا معنای انتظار آن است که انسان بتواند در صحابت خلیفه خدا کار جهانی انجام بدهد. 🔹 یک وقت است یک حکومت علوی است که انسان خدمتگزار حکومت علوی است، آن گرچه وجود مبارک حضرت امیر (صلوات الله و سلامه علیه) طبق نقل مرحوم کلینی فرمود: «مَا لِلَّهِ عزّوجلّ آیةٌ هی أَكْبَرُ مِنِّی» اما چون قلمرو خلافت و وصایت و مدیریت آن حضرت محدود بود خدمتگزاران در آن حکومت هم ثواب محدودی دارند؛ یک وقت است که کسی وجود مبارک خاتم ائمه (علیهم السلام) است که این خلیفة الله است و انجام می دهد، ـ چه ثوابی بالاتر از این! ـ چه اجری ارزنده تر از این که انسان خدمتگزار یک حکومت جهانی باشد! 🔹 کسانی می توانند باشند که اولا از آن قبیل باشند که دارد: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ» و ثانیا وقتی به حکومت رسیدند نه دست به اختلاس بزنند و نه حقوق نجومی را در نظر داشته باشند؛ این کار بسیار کم است! در این حکومت اسلامی ما که خون های بسیاری از جوان ها نثار شده است عده ای حدوثاً فداکار بودند و بقائاً طرز دیگری در آمدند! کمتر کسی موفق است یکسان و مستقیم باشد. در حکومت وجود مبارک حضرت، فرمود ما از همان اول بررسی می کنیم احدی که حدوثش یک نحو و بقائش نحو دیگری باشد در دستگاه و حرم امن ما نیست! 🔹 خدا فرمود عالم را من اداره می کنم، از مُلک تا ملکوت، از سماوات و أرضین، من عالَم را اداره می کنم، مدبّرات امر هم فراوان دارم؛ اما من یک مدبّر نالایق ندارم؛ این کار خداست! فرمود: ﴿وَ مَا كُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾. 👈 این پیام خداست و خلیفه او یعنی وجود مبارک هم در آن بین راه با اینکه نیاز داشت فرمود من بی عرضه را به کربلا نمی برم؛ قوی تر و بالاترش و محکم ترش را وجود مبارک ولی عصر اعلام می کند که ﴿وَ مَا كُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾. ما که امیدواریم باشیم؛ یعنی باید خودسازی کنیم؛ به قدری خودسازی کنیم که وقتی دستمان به حکومت رسید نه اختلاسی شویم و نه نجومی! این است. ↙️ مطالعه کامل: https://javadi.esra.ir/fa/w/-9-38 📚 فرازی از پیام به هفدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت تاریخ: 1400/12/24 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
امام علی علیه السلام: ◽️بخشنده باش اما زياده روى نكن ، در زندگى حسابگر باش اما سخت گير مباش. 📚حکمت 33 نهج البلاغه 🆔@hekmateislami