eitaa logo
مرتضی یوسفی راد(کارخانه)
136 دنبال‌کننده
76 عکس
18 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
19.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ زارعی در نطق اضطراری مجلس: جهانیان شاهد تهران جدید در جمعه نصر بودند / در میانه نبرد، تهران نوسازی معنوی_سیاسی شد! 🔹فطرت فلسطینی نه تنها در طول ۷۰ سال اخیر خاموش نشد بلکه خودش به معیاری برای بیداری انسانی در جهان غرب و آسیای غربی تبدیل شد. 🔸می‌خواستند غزه را تصرف کنند اما مظلومیت مقتدرانه غزه، خیابان‌های آمریکا، انگلیس، فرانسه و قلوب دانشجویان و استادان و شهروندان غربی را فتح کرده است. 🔹گروهی کوچک با وجود محاصره چندین ساله اما برای دفاع از شرافت اسلامی و عربی خود توانست با شکستن همه بن‌بست‌ها، ارتش تروریستی آمریکا در پادگان صهیونی را شکست دهد. 🔸با وجود اثر وضعی طبیعی ناشی از عملیات راهبردی وعده صادق (۲) از سوی دانشمندان جوان هوا فضای کشورمان؛ تهرانی‌ها و شهرهای بزرگ در جمعه نصر قیام کردند. 🔹جمهوری اسلامی در میانه نبرد موشکی، به نوسازی معنوی و سیاسی تهران و ایران مبادرت کرد! رئیس جمهورش اظهار شهادت طلبی کرد؛ وزیر خارجه‌اش و همکارانمان در مجلس اقدام به شهادت طلبی کردند؛ دیپلماسی و میدان به وحدت رسیدند و هر کس وحدت را بشکند در زمین ام آی سیکس و موساد بازی کرده است! https://eitaa.com/Dr_Zareii_Siasatefetrat ایتا ✔️ 🔹️ توئیتر: http://mobile.twitter.com/MojtabaZarei50
💠
منزلت والدین
🔹 در سوره لقمان وقتی كلمات حكیمانه را نقل می ‌كند می ‌فرماید كه لقمان به فرزندش این چنین گفت: ﴿یا بُنَی لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ﴾، بعد می ‌فرماید: ﴿وَوَصَّینَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَیهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَىٰ وَهْنٍ﴾ كه این بیان مستقیم خدای سبحان است؛ فرمود: ﴿وَوَصَّینَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَیه﴾، بعد را ذكر می‌ كند: ﴿حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَىٰ وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِی عَامَینِ﴾. 🔹 خب وصیت كردیم كه انسان نسبت به پدر و مادر چه كند؟ ﴿أَنِ اشْكُرْ لِی وَلِوَالِدَیكَ﴾؛ احترام به پدر و مادر آن قدر مقدّس است كه در كنار احترام جای دارد؛ فرمود: ﴿أَنِ اشْكُرْ لِی وَلِوَالِدَیكَ﴾. 🔹 بحث در این آیه درباره پدر و مادر است، مع ذلك وقتی وارد حكم مسئله می ‌شود می‌فرماید: ﴿أَنِ اشْكُرْ لِی وَلِوَالِدَیكَ﴾. اگر خدای سبحان بخواهد به موضوعی اهمیت بدهد، نام مبارك خود را در كنار آن موضوع یاد می ‌كند. 🔹 مسئله هم این چنین است؛ برای اهیمت به ارحام، خدای سبحان نام مبارك خود را هم ذكر می ‌كند؛ در سوره نساء می‌ فرماید: ﴿وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِی تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ﴾. در آیه سوره لقمان فرمود: ﴿أَنِ اشْكُرْ لِی وَلِوَالِدَیكَ﴾؛ شكرگزار من باش برای اینكه من و شكرگزار پدر و مادر باش برای اینكه آنها خالقیت ‌اند و اگر آنها نبودند تو به دنیا نمی ‌آمدی. 📚 سوره مبارکه بقره جلسه 166 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 کوثر ذکر 🔸 در قرآن ما را به عبادت كثیر دعوت نكردند! حدّی دارد یعنی واجب های آن مشخص و مستحب های آن هم مشخص است ولی آنچه در قرآن ما را به آن به عنوان كثرت امر كرده ‌اند، یاد خداست: ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللّهَ ذِكْرًا كَثیرًا﴾؛ سخن از این است كه زیاد به باشید. 🔸چیزی را كه خدا كثیر بداند، كوثر است و حدّی هم ندارد؛ و چون همه این بركات در قرآن و عترت تبلور دارند، بارزترین مصداق كوثرند كه ﴿اِنّا أَعْطَیناكَ الْكَوْثَرَ﴾. 🔸 مؤمن كه با باشد به یاد خداست و همین مؤمن از برخوردار است و چون از كوثر برخوردار است، به دام تكاثر نمی ‌افتد كه برای ابد گرفتار شود. 👈 ابی‌ محمد فرمود: «لَیسَتِ اَلْعِبَادَةُ كَثْرَةَ اَلصِّیامِ وَ اَلصَّلاَةِ وَ إِنَّمَا اَلْعِبَادَةُ كَثْرَةُ اَلتَّفَكُّرِ فِی أَمْرِ اَللَّه». عبادت، به نماز زیاد یا روزه زیاد نیست، به کثرت فكر در امر خداست. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/tqh7bdt ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/MWyuf15_9Lg 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1371/07/17 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 بانوی کرامت ▫️ مقامی كه برای ذكر شده است، یك مقام عادی نیست. در زیارتنامه آن حضرت عرض می‌كنیم: «فإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللهِ شَأْنَاً مِنَ الشَّان» كه این تنوین, تنوین تفخیم و تعظیم است؛ یعنی شأن خیلی عظیمی داری. ▫️ ذات اقدس الهی دو اذن به این بانو داد: 1️⃣ یكی اینكه در همین زیارتنامه هست، اذنی ذات اقدس الهی به این بانوی كرامت مانند سایر اهل بیت عطا كرده است كه به این‌ها می ‌دهد. 2️⃣ اذن دومی كه ذات اقدس الهی به این ذوات قدسی و به بانوی كرامت داده است این است كه در قیامت، هیچ كس زبانش گویا نیست و توان سخن گفتن نیست، فقط گروه خاصّی دارند: ﴿لا یتَكَلَّمُونَ إِلاَّ مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ﴾ و آن مأذون هم ﴿قالَ صَواباً﴾؛ حتماً سخنِ حق می‌ گوید. در آن روز به این‌ها داده می ‌شود كه حرف بزنند و از دیگران كنند: «فإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللهِ شَأْنَاً مِنَ الشَّان»؛ آن شئون ویژه ‌ای كه ادراك آن آسان نیست، به این ذات قدسی داده شد. 👈 همه این بركاتی كه شما در حوزه ‌های علمیه مخصوصاً قم می ‌بینید، به است و به بركت این بانو، این حوزه بالنده است. ↙️ آپارات: https://aparat.com/v/zxp059n ↙️ یوتیوب: https://youtu.be/DWQwIHhHCmo 📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/11/01 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
☑️ رونمایی از کتاب «دولت از منظر حکمت متعالیه» با حضور اساتید حوزه و دانشگاه: نجف لک‌زایی، محمدعلی فتح‌الهی، بهرام دلیر، احمدرضا یزدانی مقدم، ولی محمد احمدوند، شریف لک‌زایی، نجمه کیخا، مرتضی یوسفی‌راد، محسن جبارنژاد، رضا عیسی‌نیا، رضا لک‌زایی با میزبانی گروه فلسفه سیاسی 🗓 پنجشنبه 26 مهر 1403، ساعت 9 تا 12 🏢 قم، پردیسان، انتهای خیابان دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار شهید سلیمانی لینک حضور در جلسه dte.bc/cptconf پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
💠
کمال زیارت
▫️ یك كه از دودمان نبوت و ولایت است، به جایی می ‌رسد كه امام هشتم و امام نهم (سلام الله علیهما) درباره زیارت او توصیه و سفارش دارند. 👈 روایتی از وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) رسیده است كه فرمود اگر كسی را «عَارِفاً بِحَقِّهَا» زیارت كند، بهشت برای او ثابت است. معلوم می ‌شود كریمه اهل بیت، فاطمه معصومه، حقی دارد که بعضی از زائران، به حقش عارف اند و بعضی عارف نیستند. ▫️ بعضی او را فقط به عنوان امام و امام و امام می ‌شناسند و زیارت می‌ كنند؛ اینها ثواب می ‌برند اما نه اینکه به ثواب كامل بار یابند و بعضی ها حق این كریمه را می ‌شناسند كه امام هشتم فرمود هر كس خواهرم را «مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ اَلْجَنَّة» زیارت كند، بهشت برای اوست. ▫️ اگر كسی عارف به حق وجود مبارك فاطمه معصومه (سلام الله علیها) نبود و یك زیارت عادی و عامی كرد، این چنین نیست كه از فضیلت، محروم باشد، بلکه به اندازه كار خود و درك خود، ثواب می ‌برد؛ ولی آن ، برای كسی است كه عارف به اهل بیت باشد و او را زیارت كند. ▫️ تا انسان آن حق را بشناسد و آن حضرت را با معرفت به آن حق، زیارت كند؟ حقی كه می‌ توان برای كریمه اهل بیت (سلام الله علیها) ثابت كرد، از راه های متعدد و گوناگون قابل اثبات است؛ ولی روشن ترین و ساده ‌ترین راه، آن حضرت است. 📚 سخنرانی در جمع خواهران تاریخ: 1380/10/25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
✅ به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ 🔺رونمایی از کتاب «دولت از منظر حکمت متعالیه» برگزار شد 🔹به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی رونمایی از کتاب «دولت از منظر حکمت متعالیه» به اهتمام شریف لک‌زایی امروز 26 مهر 1403 در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد. 🔹این کتاب به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۴۴۹ صفحه به چاپ رسید. 🔹هدف اصلی کتاب حاضر که مجموعه مقالات کنگره حکمت سیاسی متعالی می‌باشد این است که بخشی از بنیادهای بحث سیاست از منظر حکمت متعالیه را در زمینه دولت طرح کند تا مسیر برای نظریه پردازی در این زمینه هموار شود؛ به بیان دیگر این مجموعه در کنار مباحث دیگری که تاکنون در این زمینه منتشر شده یا قرار است منتشر شود، با هدف تبیین ظرفیت‌های فلسفی متعالی برای ورود به حوزه حیات اجتماعی و سیاسی و معرفی توانمندی‌های فلسفه سیاسی اسلامی طراحی شده و در سطوح و شیوه‌های متنوع علمی در حال انجام است. این مباحث بر آن است ابواب گسترده و اهمیت بحث و نتایج و پیامدهای آن را در موضوع محوری دانش سیاسی یعنی مسئله دولت طرح کند. 🌐 چکیده کتاب را از اینجا بخوانید ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
عوامل ناکارآمدی دولت در فلسفه سیاسی اسلامی قسمت چهارم دسته دیگری از عوامل ناکارآمدی دولت در فلسفه سیاسی اسلامی ماهیت تقنینی، تدبیری، رفتاری و عملی دارند. نبود مدیریت و قدرت و تربیت و تادیب بر مبنای اعتدال بخشی و نیل به سعادت حقیقی مانع از جریان عدالت و رفع تبعیض و مانع از ظهور و بروز استعدادها و توانمندی های الهی و سعادتمندانه افراد و جامعه می شود. این عوامل عبارتند از؛ 4/1: بی نظمی /بی قانونی نزد فلاسفه اسلامی افراد جامعه هر یک نیازهای مختلف و منافع فردی متفاوت و علائق و انگیزه های مختلف دارند در عین حال در میان آنها کسانی هستند که حس منفعت طلبی، طمع ورزی و سودجویی بیشتر داشته و آنها را به ظلم و بی عدالتی سوق می دهد و در عین اذعان دارند که اگر قدرت قوی ایی بنام دولت نباشد که به برقراری نظم مبتنی بر قانون برنیاید جامعه در همان مراحل اولیه شکل گیری خود دچار فروپاشی می شود زیرا تعارض و تضاد منافع میان افراد مانع از آن می شود ارتباطات اجتماعی و کنش های مدنی شکل گرفته و دوام یابد. بی نظمی و بی قانونی ایی مانع از آن می شود که دولت بازدارنده و پیشگیرانه جرم و جنایت و بی عدالتی باشد. 4/2:عدم سیاست عدالت محورِ مدنی و توزیعی و شغلی نزد فلاسفه اسلامی به منظور رفع تبیض ها و نابرابری ها و ایجاد برابری سیاسی، حقوقی و فرصت¬ها و جهت افزایش مشارکت همگانی شهروندان در امور سیاسی و اجتماعی ضروری است عدالت مدنی برقرار گردد و الا باید شاهد ظلم و تجاوز به حقوق یکدیگر بود. نزد اینان عدالت نسبت به فرد در جامعه به معنای اعطا حق بر پایه استحقاق ها و توانمندی ها و شایستگی ها است تا فرد مفید بهره¬دهی باشد اما عدالت مدنی قرار گرفتن هر فردی و هر نهاد مدنی در جایی است که متناسب با توانمندی بالقوه و بالفعل است تا اثر بخش باشد و در آنجا بیش از جاها و موقعیت و پست ها و مناصب دیگر از خود ظرفیت و استعداد نشان می دهد. فلاسفه اسلامی در مبانی انسان شناسانه خود همه افراد جامعه را صاحب حق دانسته و همگان را بطور برابر شایسته برای برخورداری از خیرات و منافع عمومی می داند. اینان عدالت اجتماعی را در وضع الشیی و استقرار افراد در جایگاههایی می داند که یا بطور طبیعی از توانمندی و استعدادی برخوردارند و یا بطور کسبی در نظام عادلانه استعدادهایی در زمینه های متفاوت کسب کرده است. آنها در بحث عدالت توزیعی و نظام مشاغل با استناد به اينكه كثرت مشاغل در نظام اجتماعى و زندگى سياسى، تجربه موفقى در نظامات و جوامع نبوده است، معتقد است نبايد دولت افراد را در مشاغل متعدد استفاده كند؛ زيرا در سيره گذشتگان اتفاق نيفتاده است كه هر كسى براى عمل و صناعتى صلاحيت داشته باشد، بلكه هر كسى براى صناعتى خاص استعداد و صلاحيت دارد. چنانچه عدالت مدنی اقتضاء دارد دولت در نظام مشاغل هر کسی را به یک صناعت واحد مشغول بدارد و با توجه به تلاش همگانی برای برخورداری از جایگاه اجتماعی در جامعه و در کسب ثروت و کسب و یافتن قدرت ضرورت است که عدالت اجتماعی محقق گردد و به رانت خوری و تبعیض نینجامد. @MYousefiRA
به مناسبت دومین سالگرد درگذشت مرحوم استاد علیرضا صدرا ☑️ مراسم نکوداشت مقام علمی فیلسوف سیاسی معاصر، استاد علیرضا صدرا ▪️به همراه رونمایی از آثار استاد صدرا ▪️با حضور اساتید تهران و قم 🏢 دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، سالن همایش شیخ مرتضی انصاری 🗓 شنبه 1403/8/5، ساعت 9:30 پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca 🌍🇮🇷
دکتر صدرا در بحث های فلسفه سیاسی معتقد به یک سیر طبیعی متعالی بود که از ایران باستان آغاز می شد و تا اکنون را در بر می گیرد. از این رو بر این نظر بود که این سیر فلسفی و فلسفه سیاسی در آثار فارابی، ابن سینا، سهروردی، خواجه نصیرالدین طوسی، ملاصدرا و تا عصر حاضر علامه طباطبایی، استاد مطهری، امام خمینی، علامه جعفری و علامه جوادی آملی را شامل می‌شود. هر کدام از این متفکران ، که در شمار بزرگترین متفکران این مرز و بوم هستند، را نیز در قالب یک دستگاه فلسفی مورد تحلیل قرار می داد. از این رو به یک صورت بندی جدید در عرصه فلسفه اسلامی و فلسفه سیاسی اسلامی رسیده بود و در آثارش این صورت بندی را مطرح و مستدل می کرد. شریف لک‌زایی https://eitaa.com/shariflakzaei