💠
کمال زیارت▫️ یك #كریمه كه از دودمان نبوت و ولایت است، به جایی می رسد كه امام هشتم و امام نهم (سلام الله علیهما) درباره زیارت او توصیه و سفارش دارند. 👈 روایتی از وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) رسیده است كه فرمود اگر كسی #فاطمه_معصومه را «عَارِفاً بِحَقِّهَا» زیارت كند، بهشت برای او ثابت است. معلوم می شود كریمه اهل بیت، فاطمه معصومه، حقی دارد که بعضی از زائران، به حقش عارف اند و بعضی عارف نیستند. ▫️ بعضی او را فقط به عنوان #خواهر امام و #دختر امام و #عمه امام می شناسند و زیارت می كنند؛ اینها ثواب می برند اما نه اینکه به ثواب كامل بار یابند و بعضی ها حق این كریمه را می شناسند كه امام هشتم فرمود هر كس خواهرم را «مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ اَلْجَنَّة» زیارت كند، بهشت برای اوست. ▫️ اگر كسی عارف به حق وجود مبارك فاطمه معصومه (سلام الله علیها) نبود و یك زیارت عادی و عامی كرد، این چنین نیست كه از فضیلت، محروم باشد، بلکه به اندازه كار خود و درك خود، ثواب می برد؛ ولی آن #ثواب_كامل، برای كسی است كه عارف به #حق_كریمه اهل بیت باشد و او را زیارت كند. ▫️ #حق_او_چیست تا انسان آن حق را بشناسد و آن حضرت را با معرفت به آن حق، زیارت كند؟ حقی كه می توان برای كریمه اهل بیت (سلام الله علیها) ثابت كرد، از راه های متعدد و گوناگون قابل اثبات است؛ ولی روشن ترین و ساده ترین راه، #تحلیل_عمیق_زیارت_نامه آن حضرت است. #رحلت_حضرت_معصومه_سلام_الله_علیها #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سخنرانی در جمع خواهران تاریخ: 1380/10/25 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
✅ به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛
🔺رونمایی از کتاب «دولت از منظر حکمت متعالیه» برگزار شد
🔹به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی رونمایی از کتاب «دولت از منظر حکمت متعالیه» به اهتمام شریف لکزایی امروز 26 مهر 1403 در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد.
🔹این کتاب به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۴۴۹ صفحه به چاپ رسید.
🔹هدف اصلی کتاب حاضر که مجموعه مقالات کنگره حکمت سیاسی متعالی میباشد این است که بخشی از بنیادهای بحث سیاست از منظر حکمت متعالیه را در زمینه دولت طرح کند تا مسیر برای نظریه پردازی در این زمینه هموار شود؛ به بیان دیگر این مجموعه در کنار مباحث دیگری که تاکنون در این زمینه منتشر شده یا قرار است منتشر شود، با هدف تبیین ظرفیتهای فلسفی متعالی برای ورود به حوزه حیات اجتماعی و سیاسی و معرفی توانمندیهای فلسفه سیاسی اسلامی طراحی شده و در سطوح و شیوههای متنوع علمی در حال انجام است. این مباحث بر آن است ابواب گسترده و اهمیت بحث و نتایج و پیامدهای آن را در موضوع محوری دانش سیاسی یعنی مسئله دولت طرح کند.
🌐 چکیده کتاب را از اینجا بخوانید
⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید
🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
عوامل ناکارآمدی دولت در فلسفه سیاسی اسلامی قسمت چهارم
دسته دیگری از عوامل ناکارآمدی دولت در فلسفه سیاسی اسلامی ماهیت تقنینی، تدبیری، رفتاری و عملی دارند. نبود مدیریت و قدرت و تربیت و تادیب بر مبنای اعتدال بخشی و نیل به سعادت حقیقی مانع از جریان عدالت و رفع تبعیض و مانع از ظهور و بروز استعدادها و توانمندی های الهی و سعادتمندانه افراد و جامعه می شود. این عوامل عبارتند از؛
4/1: بی نظمی /بی قانونی
نزد فلاسفه اسلامی افراد جامعه هر یک نیازهای مختلف و منافع فردی متفاوت و علائق و انگیزه های مختلف دارند در عین حال در میان آنها کسانی هستند که حس منفعت طلبی، طمع ورزی و سودجویی بیشتر داشته و آنها را به ظلم و بی عدالتی سوق می دهد و در عین اذعان دارند که اگر قدرت قوی ایی بنام دولت نباشد که به برقراری نظم مبتنی بر قانون برنیاید جامعه در همان مراحل اولیه شکل گیری خود دچار فروپاشی می شود زیرا تعارض و تضاد منافع میان افراد مانع از آن می شود ارتباطات اجتماعی و کنش های مدنی شکل گرفته و دوام یابد. بی نظمی و بی قانونی ایی مانع از آن می شود که دولت بازدارنده و پیشگیرانه جرم و جنایت و بی عدالتی باشد.
4/2:عدم سیاست عدالت محورِ مدنی و توزیعی و شغلی
نزد فلاسفه اسلامی به منظور رفع تبیض ها و نابرابری ها و ایجاد برابری سیاسی، حقوقی و فرصت¬ها و جهت افزایش مشارکت همگانی شهروندان در امور سیاسی و اجتماعی ضروری است عدالت مدنی برقرار گردد و الا باید شاهد ظلم و تجاوز به حقوق یکدیگر بود. نزد اینان عدالت نسبت به فرد در جامعه به معنای اعطا حق بر پایه استحقاق ها و توانمندی ها و شایستگی ها است تا فرد مفید بهره¬دهی باشد اما عدالت مدنی قرار گرفتن هر فردی و هر نهاد مدنی در جایی است که متناسب با توانمندی بالقوه و بالفعل است تا اثر بخش باشد و در آنجا بیش از جاها و موقعیت و پست ها و مناصب دیگر از خود ظرفیت و استعداد نشان می دهد.
فلاسفه اسلامی در مبانی انسان شناسانه خود همه افراد جامعه را صاحب حق دانسته و همگان را بطور برابر شایسته برای برخورداری از خیرات و منافع عمومی می داند. اینان عدالت اجتماعی را در وضع الشیی و استقرار افراد در جایگاههایی می داند که یا بطور طبیعی از توانمندی و استعدادی برخوردارند و یا بطور کسبی در نظام عادلانه استعدادهایی در زمینه های متفاوت کسب کرده است. آنها در بحث عدالت توزیعی و نظام مشاغل با استناد به اينكه كثرت مشاغل در نظام اجتماعى و زندگى سياسى، تجربه موفقى در نظامات و جوامع نبوده است، معتقد است نبايد دولت افراد را در مشاغل متعدد استفاده كند؛ زيرا در سيره گذشتگان اتفاق نيفتاده است كه هر كسى براى عمل و صناعتى صلاحيت داشته باشد، بلكه هر كسى براى صناعتى خاص استعداد و صلاحيت دارد. چنانچه عدالت مدنی اقتضاء دارد دولت در نظام مشاغل هر کسی را به یک صناعت واحد مشغول بدارد و با توجه به تلاش همگانی برای برخورداری از جایگاه اجتماعی در جامعه و در کسب ثروت و کسب و یافتن قدرت ضرورت است که عدالت اجتماعی محقق گردد و به رانت خوری و تبعیض نینجامد. @MYousefiRA
به مناسبت دومین سالگرد درگذشت مرحوم استاد علیرضا صدرا
☑️ مراسم نکوداشت مقام علمی فیلسوف سیاسی معاصر، استاد علیرضا صدرا
▪️به همراه رونمایی از آثار استاد صدرا
▪️با حضور اساتید تهران و قم
🏢 دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، سالن همایش شیخ مرتضی انصاری
🗓 شنبه 1403/8/5، ساعت 9:30
#علیرضا_صدرا
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی @cpt_isca
🌍🇮🇷
دکتر صدرا در بحث های فلسفه سیاسی معتقد به یک سیر طبیعی متعالی بود که از ایران باستان آغاز می شد و تا اکنون را در بر می گیرد. از این رو بر این نظر بود که این سیر فلسفی و فلسفه سیاسی در آثار فارابی، ابن سینا، سهروردی، خواجه نصیرالدین طوسی، ملاصدرا و تا عصر حاضر علامه طباطبایی، استاد مطهری، امام خمینی، علامه جعفری و علامه جوادی آملی را شامل میشود. هر کدام از این متفکران ، که در شمار بزرگترین متفکران این مرز و بوم هستند، را نیز در قالب یک دستگاه فلسفی مورد تحلیل قرار می داد. از این رو به یک صورت بندی جدید در عرصه فلسفه اسلامی و فلسفه سیاسی اسلامی رسیده بود و در آثارش این صورت بندی را مطرح و مستدل می کرد.
شریف لکزایی
https://eitaa.com/shariflakzaei
آرامگاه #یعقوب_لیث_صفاری
احیاگر زبان فارسی
و تأسیس کننده نخستین دولت ملی در ایران پس از اسلام
چهارم آبان ۱۴۰۳
نشست نکوداشت مقام علمی استاد علیرضا صدرا امروز شنبه پنجم خرداد ۱۴۰۳ در دانشگاه آزاد اسلامی دزفول برگزار شد. در این نشست آقایان محمد پزشگی، احمد رضا یزدانی مقدم، مرتضی یوسفی راد و شریف لکزایی از اعضای گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی سخنرانی کردند
همچنین در این نشست دو اثر آخر منتشر شده دکتر صدرا با حضور خانواده آن مرحوم، فرماندار شهرستان دزفول و جمعی از اساتید رونمایی شد.
https://eitaa.com/shariflakzaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بر مزار استاد
#علیرضاــصدرا
#دزفول, چهارم آبان ۱۴۰۳
هدایت شده از فلسفه سیاسی اسلامی
با توجه به تأثیرات مبنایی که فلسفه اسلامی (از قرون اولیه تا زمان ملاصدرا) از آموزههای وحیانی داشته است، میان آرای فلاسفه اسلامی در حوزۀ حکمت مدنی و زندگی سیاسی و مسائل آن تمایزات بنیادین وجود ندارد. عمده تمایزات در نوع مواجهه و رهیافت فلاسفه اسلامی در ...
مطالعه در اپلیکیشن پژوهان
https://pajoohaan.ir/document/7704-وجوه-تمایز-مکاتب-فلسفه-سیاسی-اسلامی-مجموعه-نشستها
لینک اپلیکیشن:
https://pajoohaan.ir/document/m3k56gzpa08baowy