eitaa logo
مهدی شجریان
307 دنبال‌کننده
97 عکس
2 ویدیو
5 فایل
مدرس حوزه و دانشگاه عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی @msh_110 https://eitaa.com/M_shajarian
مشاهده در ایتا
دانلود
امام رضا علیه‌السلام و مسئله حجاب.mp3
10.13M
ارائه در همایش جهانی امام رضا علیه‌السلام ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🔹 حجاب به عنوان یک تکلیف نابرابر میان زن و مرد، مسئله عدالت جنسیتی است. 🔸 جلوگیری از تهییج شهوت مردان در کلام رضوی صرفا حکمت حجاب است و نمی‌توان از این طریق تمام موارد وجوب حجاب را توجیه کرد. مهدی شجریان 🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
امام صادق علیه السلام و مسئله فتوا.mp3
11.08M
سخنرانی در جمعی از طلاب در شام شهادت امام صادق علیه‌السلام 🔹 امام صادق علیه‌السلام و مسئله فتوا 🔸 شرایط فتوادادن از منظر امام: ۱. ابتنا بر علم متعارف ۲. اجتهاد شبکه‌ای ۳. پرهیز از تفسیر به رای مهدی شجریان 🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
📣آموزشکده آشنا برگزار می‌کند📣 تمدید شد 🔰دوره تخصصی مسئله عفاف 🔸مفهوم شناسی عفاف درلغت و اخلاق اسلامی 🔸مفهوم شناسی عفاف در فقه و قرآن کریم 🔸چرایی عفاف از منظر عقلی (فواید فردی ،خانوادگی و اجتماعی ) 🔸مرزهای حجاب و عفاف 🔸بایسته های زیست عفیفانه 🎤مدرس دوره: جناب دکتر مهدی شجریان، معاون مرکز پژوهشی مبنا عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ◀️ دوره در شش جلسه برگزار میشود 📌شروع دوره ۱۴۰۲/۴/۱۲ 📆دوشنبه ها و چهارشنبه ها ⏱ ساعت: ۱۴ الی ۱۶ 🏢 مکان: قم ،مرکز پژوهشی مبنا، طبقه پنجم 💻امکان حضور مجازی فراهم است 💰تخفیف ویژه برای مبلغان و کنشگران فرهنگی 📜همراه با ارائه گواهی وزارت علوم تحقیقات و فناوری 📝 هماهنگی و ثبت نام: @Ashena_Amoozeshkade 🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
السلام علیک ایها العبد الصالح یکی از مهمترین ویژگی‌های افسر رشید کربلا، قمر منیر بنی‌هاشم عليه السلام، مطابق متن زیارت‌نامه ایشان، که از امام صادق علیه‌السلام نقل شده است، مقام "عبودیت" و "بنده خدا بودن" است. او بنده صالح و شایسته خدا بود؛ صفتی که شاید کمتر در مدح و مراثی آن بزرگوار مورد تاکید قرار گرفته است. امید که در ساعات و دقایق متعلق به آن بزرگوار ما نیز قدمی به مقام بندگی خدا نزدیک‌تر شویم. 🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین در تاریخ مظلوم بسیار داشته و در تاریخ پاک نیز زیاد داشته‌ایم‌‌. سیدالشهدا اما اوج مظلومیت را با اوج پاکی و طهارت خویش آمیخته است و شاید این مهمترین دلیل خاص‌بودگی اوست.در این دریای پرتلاطم، تنها وجود خاص او بود که می‌توانست کشتی نجات ما باشد. راهی غیر از پناه بردن به او نداریم. إنّ الحسين مصباح الهدى و سفينة النجاة. 🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
مقاله جدید تبیین و تحلیل مرزهای حجاب و عفاف مسئله کانونی این مقاله‌‌‌‌، توصیف و تحلیل تمایزات دو مقوله حجاب فقهی و عفاف اخلاقی است. این دو در پیشینهٔ پژوهشی تمایز روشنی ندارند و به تبَع‌‌‌‌، در قوانین اجتماعی یکسان‌انگاری شده‌اند. این مقاله با روش توصیفی۔ تحلیلی و انتقادی و با مراجعه به منابع کتابخانه‌ای‌‌‌‌، از هفت تمایز عمده میان این دو مفهوم سخن خواهد گفت. «حجاب» به معنای پوشش بدن بانوان‌‌‌‌، تکلیفی بیرونی و وظیفه‌ای فقهی است‌‌‌‌، اما «عفاف» به معنای خویشتن‌داری در مسائل جنسی‌‌‌‌، امری درونی و فضیلتی اخلاقی است. همه زنان و مردان موظف به انجام رفتارهای عفیفانه‌اند‌‌‌‌، اما همه زنان مکلف به رعایت حجاب نیستند. شاخص «حجاب»‌‌‌‌، امری کمّی و قابل‌اندازه‌گیری است‌‌‌‌، اما شاخص «عفاف» امری کیفی و وابسته به فرهنگ است. «عفاف» وظیفه‌ای عقل‌پذیر با توجیه پیشینی است‌‌‌‌، اما «حجاب» به‌خودی‌خود‌‌‌‌، تکلیفی عقل‌گریز با توجیه پسینی است. «عفاف»‌‌‌‌، مصالح و مفاسدی برای جامعه دارد و در نتیجه‌‌‌‌، تکلیفی اجتماعی است‌‌‌‌، اما «حجاب» به‌خودی‌خود و صرفِ ‌نظر از موارد انطباق با «عفاف» مصالح اجتماعی ندارد و از باب مراعات دستورات تعبدی برای فرد مفید است. مهدی شجریان ✅ لینک دریافت مقاله: http://ethics.riqh.ac.ir/article_13534.html 🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
🔲 | ✅ درآمدی بر تحلیل نسبت میان عفت و جنسیت(۱) حجت‌الاسلام دکتر مهدی شجریان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در یادداشتی آورده است: ▪️شکی نیست که عفاف مقوله‌ای فراجنسیتی است و برای زن و مرد ارزشی اخلاقی محسوب می‌شود. چنانچه هر دو صنف نیز به‌حکم عقل مکلف به مراعات رفتارهای عفیفانه هستند. ▪️بر فرض اینکه بپذیریم میل به خودنمایی در زنان بیش از مردان است، آنگاه باید گفت به چه دلیل وجود بیشتر این میل ملازم با لزوم بیشتر عفاف شمرده‌شده است. اولاً این میل در مردان نیز وجود دارد با این تفاوت که تبرج و خودنمایی در آن‌ها به‌حسب خود آن‌ها است. مرد با آرایش صورت یا برهنگی خودنمایی نمی‌کند اما با همان نحوه لباس پوشیدن مردانه و سخن گفتن جذاب خود نیز درصورتی‌که بخواهد خودنمایی و دلربایی از زنان خواهد داشت. 🖇 مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت 🌐https://eitaa.com/M_shajarian
درآمدی بر آسیب‌شناسی پیاده‌روی اربعین (بخش اول) توفیق شد سفر کوتاهی به نجف و کربلا داشتم و در مراسم معنوی پیاده‌روی اربعین شرکت کردم. به‌عنوان کمترین در این مقام در عظمت این حرکت تردید ندارم و با تردیدکنندگان همدل نیستم. اربعین مرکز جوش‌وخروش فرصت‌های بیشمار معنوی مانند زیارت، مواسات، مهربانی، پذیرش رنج برای امر قدسی، پشت‌کردن به تعلقات مادی و ده‌ها فرصت دیگر است؛ فرصت‌هایی که بسیاری از آن‌ها به فعلیت رسیده است و این درخت مبارک هرسال پربارتر می‌شود. بااین‌همه آفت‌ها و تهدیدها هم کم نیستند و هجوم آفت به درختان پرثمر امری طبیعی است. گمان می‌کنم تحلیل‌گران اربعین در میان دوگانه فرصت و تهدید، بیشتر به اولی نظر داشته‌اند و سهم دومی، که در پیرایش اربعین سهمی مهم است کمتر موردتوجه قرارگرفته است. در این نوشته کوتاه برخی از این تهدیدها که به نظرم رسید را شماره می‌کنم. ۱. اسراف مصرف بیش‌ازاندازه معقول (اسراف) و ریخت‌وپاش (تبذیر) در این حرکت بزرگ قابل‌انکار نیست. اسراف گناه کبیره‌ای است که وعده آتش به آن‌ داده شده است (أَنَّ الْمُسْرِفینَ هُمْ أَصْحابُ النَّارِ؛ غافر: 43). خداوند اسراف‌کنندگان را دوست ندارد (إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفين‏؛ اعراف: 31) و شایسته نیست بلکه نباید زائران حسینی به واسطه اسراف مشمول بی‌مهری خداوند شوند. زباله‌های فراوان و نیم‌خورده‌های بسیار در طول مسیر شاهد این مدعا است‌. البته نسبت به سال‌های قبل وضعیت رو به بهبودی است، اما تا نقطه مطلوب بسیار فاصله دارد. ۲. تجمل برخی موکب‌های تجملاتی در مسیر پیاده‌روی خودنمایی می‌کنند. توگویی نوعی رقابت در اینجا حاکم شده است. از طرف دیگر تنوع غذاهای لذیذی که در این مسیر توزیع می‌شود نیز بالا است. پیداست که کسی به خاطر این مواکب یا خوردنی‌های لذیذ به این سفر نیامده است و عاقلانه نیست که این هزینه مادی و جسمی مشقت‌بار برای رسیدن به این امور تحمل شود. این‌ها هیچ‌کدام مقوم شور و معنویت اربعینی نیستند و هر کس که در این سفر مشارکت کرده باشد می‌داند که زائران مشقت‌های زیادی را متحمل می‌شوند که در کنار آن‌ها این تجملات ظاهری رنگ می‌بازند. حذف این تجملات هرگز از شور اربعینی نخواهد کاست بلکه معنویت آن را تقویت خواهد کرد. اما وجود این صحنه‌ها از معنویت اربعین می‌کاهد. در برخی روایات باب زیارت سیدالشهدا(ع) نیز صراحتاً از این امور نهی شده است. کامل الزیارات در این خصوص 4 روایت نقل کرده، که در آن‌ها از به همراه بردن حلوا و شیرینی و سفره‌های رنگارنگ غذا در مسیر زیارت نهی شده است. در یکی از این روایات به خوردن نان و شیر توصیه شده است (قُلْتُ أَيَّ شَيْ‏ءٍ نَأْكُلُ قَالَ الْخُبْزَ وَ اللَّبَن‏). با الغای خصوصیت از این غذاهای خاص، درمی‌یابیم که مقصود دعوت به خوردن غذاهای رایجی است که با روح عزاداری و ماتم‌زدگی منافات ندارند. در روایت چهارم امام صادق(ع) به مفضل فرمود: «اگر زیارت نکنید بهتر از زیارت کردن است!» مفضل گفت: «کمر مرا شکستید!» و حضرت در توضیح فرمود: « تَاللَّهِ إِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَذْهَبُ إِلَى قَبْرِ أَبِيهِ كَئِيباً حَزِيناً وَ تَأْتُونَهُ أَنْتُمْ بِالسُّفَرِ كَلَّا حَتَّى تأتونه شُعْثاً غُبْراً؛ به خدا قسم شما به زیارت قبر پدر خود با اندوه و غمناک می‌روید درحالی‌که قبر حسین(ع) را همراه با سفره‌های غذا زیارت می‌کنید و حال‌آنکه باید غبارآلود و ژولیده او را زیارت کنید». شیخ عباس قمی با استناد به همین روایات می‌نویسد: زائر در سفر زیارت آن حضرت توشه خود را از غذاهای لذیذ مانند بریانی و حلواجات قرار ندهد، بلکه خوراکش را نان با شیر یا ماست تهیه ببیند. ... براى اغنیا و تجار چه اندازه شایسته است، که این مطلب را در این سفر ملاحظه کنند و هرگاه در شهرهایى که تا کربلا بین راه ایشان است، عده‌اى از دوستانشان ایشان را دعوت و میهمانى می‌کنند و در زمان حرکت سفره‌هاى آنان را از پخته‌هاى لذیذ، و مرغ بریان و سایر غذاها پر مى‌کنند، نپذیرند و بگویند: ما مسافر کربلا هستیم، و براى ما تغذیه به این غذاها شایسته نیست (ادامه دارد...). مهدی شجریان 🌐https://eitaa.com/M_shajarian
درآمدی بر آسیب‌شناسی پیاده‌روی اربعین (بخش دوم) ۳. کم‌لطفی در ادب میهمانی عراقی‌های عزیز در ادب میزبانی از هیچ تلاشی دریغ ندارند. رفتار بسیاری از آنان مصداق «کمال الجود بذل الموجود» است و هر چه دارند در طبق اخلاص نثار می‌کنند. ایرانی‌ها و سایر زوار نیز شکرگزارند و روابط همدلانه و مهربانی‌های بی‌نظیر در این میان به چشم می‌خورد. اما در برخی موارد دیده می‌شود که ادب میهمانی ما تناسب با ادب میزبانی آنان ندارد. برخی زوار به زبان مادری خود بدون اینکه عراقی عرب‌زبان متوجه شود فرهنگ آن‌ها را تمسخر می‌کنند. جلوی چشم آن‌ها غذاهای نیم‌خورده و حاصل زحمت آنان را به زمین می‌ریزند. در آلوده کردن شهر و محل زندگی این میزبان گرامی هیچ کوتاهی ندارند و همه‌جا زباله‌های خود را رها می‌کنند. این صحنه‌ها نشان می‌دهد ادب میزبانی و ادب میهمانی در این سفر معنوی هنوز به یک توازن و همسانی شایسته نرسیده است و در این خصوص باید چاره‌اندیشی، فرهنگ‌سازی و برنامه‌ریزی عملی کرد. 4. مدیریت در توزیع خدمات خدمات به زائران تقریباً در تمام‌مسیر نجف تا کربلا، در شهرهای مرزی، در شهرهای میانی و مانند آن وجود دارد، اما بعضاً توزیع متناسب موردتوجه قرار نمی‌گیرد. در برخی نقاط آن‌قدر خدمات زیاد است که ناچار اسراف و تبذیر شکل می‌گیرد و در برخی نقاط خدمات اندک است و بعضاً زائران با مشکل مواجه می‌شوند. این مشکل در داخل مرزهای ایران نمود بیشتری دارد. امسال برخی زائران خارجی و به‌صورت خاص برادران پاکستانی که از مرزهای ایران تردد داشتند، با کمبود امکانات مواجه بودند. این در حالی است که حضور برخی مواکب ایرانی در داخل عراق ضرورت ندارد و با حذف آن‌ها عراقی‌ها در تأمین نیازهای زائران با مشکل مواجه نخواهند شد و همین مواکب ایرانی می‌توانند در مرزهای داخلی تاثیر بیشتری داشته باشند. پیشنهاد راهبردی برای رونق اربعین و شکوفاتر شدن ثمرات معنوی آن، باید آسیب‌شناسی اربعین در کانون توجه قرار گیرد. برگزاری نشست‌های علمی و گردهمائی نخبگان دانشی و اجرائی و تجمیع این آسیب‌ها در کنار ارائه راهکارها و راهبردهای مناسب جهت مواجهه با آن‌ها یک ضرورت غیرقابل‌انکار است که کمتر در فضای حوزوی و دانشگاهی تاکنون موردتوجه بوده است. لازم است محافل علمی در باب آسیب‌های پیاده‌روی اربعین مسئله‌شناسی دقیق کنند و برای این مسئله‌ها راهبرد و راهکارهای مناسب ارائه دهند. مهدی شجریان 🌐https://eitaa.com/M_shajarian
بحثی که در این دوره ارائه خواهم کرد: گونه‌شناسی رویکردهای فقهی در مسائل زنان جهت اطلاع از جزئیات و نحوه ثبت‌نام به لینک زیر مراجعه شود: https://eitaa.com/fekrat_sch/321 🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
مطالعات فقهی در حوزه مسائل زنان، به دو گفتمان کلان ختم می‌شوند. گفتمان «تغییر» می‌کوشد تا احکام و تکالیف نابرابر زن و مرد را به سمت برابری سوق دهد. قبلاً در مقاله‌ «عدالت جنسیتی و گفتمان تغییر در احکام فقهی زنان» به نقد و بررسی این گفتمان پرداخته‌ام. گفتمان «ثبات» یا عدم تغییر اما بر بقای این احکام و تکالیف نابرابر و ناهمسان تاکید دارد. در مقاله «عدالت‎ جنسیتی و گفتمان عدم تغییر در احکام فقهی زنان»، که به تازگی منتشر شده است، این گفتمان را نیز مورد نقد و بررسی قرار داده‌ام. هیچ یک از این دو گفتمان به تنهایی قدرت حل مسائل زنان را ندارند. راه مطلوب در این میان، بازاندیشی و بازپژوهی در روش‌های استنباط احکام فقهی و تطبیق آنها در مسائل مربوط به زنان است و خروجی آن گاهی برابری و گاهی نابرابری خواهد بود. 🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
بسمه تعالی امسال درس اصول فقه (رسائل ج ۲ و ۳) ساعت ۷ صبح در مرکز تخصصی علی بن موسی الرضا علیه‌السلام (صدوقی فاز ۵) برگزار می‌شود. ✅ کانال بارگذاری صوت درس: https://eitaa.com/rasael_shajarian مهدی شجریان 🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
🔺سلسله نشست‌های "حجاب از نگاه علم؛ نگرشی چند رشته‌ای"( آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند و انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی) ✅عنوان: امکان‌سنجی توجیه اخلاقی حجاب ✔️دکتر مهدی شجریان؛ استادیار مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و پژوهشگر حجاب و جنسیت ⏰زمان: پنج‌شنبه ۱۳ مهر؛ ساعت ۱۰ 👈آی‌دی ثبت‌نام: @Ethics_academy 🔶 https://eitaa.com/ethicssbu 🔶 🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
امکان‌سنجی توجیه اخلاقی حجاب.mp3
17.53M
امکان‌سنجی توجیه اخلاقی حجاب رویداد تخصصی حجاب از منظر علم / دانشگاه شهید بهشتی / 13 مهر 1402 مهدی شجریان 🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣اولین فصل از «درسگفتار عدالت اجتماعی» 🔹 با ارائه؛ حجت الاسلام و المسلمین استاد احمد واعظی 🗓 مهلت ثبت نام: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ 🌐 لینک ثبت نام: B2n.ir/k77456 https://eitaa.com/M_shajarian
✅ عدالت حکیمانه 👤 دکتر مهدی شجریان 📌 اگرچه عدالت در معنای معروف خود، اعطای حق به ذی‌حقی است، اما باید دانست که حق امری اعتباری است. مقصود از امر اعتباری یعنی امری که مجازی است؛ البته مجاز به معنای تهی‌بودن از حقیقت به نحو کلی نیست. 📌 حق به‌معنای امتیاز و اختصاص است که شامل دو قسم تکوینی و اعتباری می‌شود؛ پیشینه امتیاز اعتباری،‌ شناخت دقیق افرادی است که می‌خواهیم برای آنها امتیازی جعل کنیم؛ پسینه‌ آن نیز تحقق و تأمین یک سری منافع و ثمرات و نتایج عینی برای آنهاست. 📌حقی که مستلزم عدالت است، «حق اعتباری حکیمانه» است که پیشینه و پسینه درستی دارد؛ از این رو باید گفت تعریف درست عدالت عبارت است از: اعطای حق اعتباری حکیمانه به ذی‌حق؛ یعنی به واژه‌ حق دو قید اضافه شده است. نه هر حقی و نه هر حق اعتباری؛ بلکه حق اعتباری حکیمانه. 📖نشریه دیده‌بان شماره 40 🆔 @didebane_andisheh https://eitaa.com/M_shajarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣اولین فصل از «درسگفتار عدالت اجتماعی» 🔹 با ارائه؛ حجت الاسلام و المسلمین استاد احمد واعظی 🗓 مهلت ثبت نام: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ 🌐 لینک ثبت نام: B2n.ir/k77456 @edalateejtemaei
📣کسب رتبه دوم کشوری حجت الاسلام دکتر شجریان در جشنواره علامه حلی 🔹حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی شجریان عضو هیأت علمی گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی رتبه دوم ملی بخش اساتید جشنواره علامه حلی را کسب کرد. 🔸چهاردهمین دوره جشنواره علامه حلی با حضور ۲۱ هزار اثر از سراسر کشور به پایان رسید. این جشنواره برای اولین بار در بخش اساتید شاهد ارسال دوهزار و پانصد اثر بود که در این بخش، مقاله «عدالت جنسیتی و گفتمان تغییر در احکام فقهی زنان» اثر مهدی شجریان عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داد. @edalateejtemaei