غیرت و سربریدن
🔸 غیرت یعنی «غیرزدائی از محبوب». ریشههای این معنا را در زندگی بشر ـ زن باشد یا مرد ـ میتوان جستجو کرد. چهبسا مردانی که در طول تاریخ حریم همسر محبوب خود را پاس داشته و از ورود دیگری به آن بیزار بودهاند و چهبسا زنانی که همین حریم را برای مردان محبوب خود باور داشته و حتی از تصور وجود زنی دیگر، بهشدت آزار دیدهاند.
🔹 به نقل شهید مطهری، راسل این معنای از غیرت را رذیله اخلاقی شمرده و معتقد بود ریشه این غیرزدائی، در بخل است. معنای این سخن این است که چنانچه نانوآب خود را به دیگران میدهیم، نباید از ارتباط دیگری با همسر خود بیزار باشیم و آنان که بیزارند، بخیلاند.
🔸 نسخه راسل شاید بخشی از خشونتها علیه زن را کمرنگ کند، اما مشکلی بزرگتر میآفریند. گمان میکنم غیرت ـ بهعنوان آموزهای قابل دفاع ـ چیزی غیر از بخل است. در بسیاری از امور دستودلبازی و واگذاری آن به غیر، نوعی ایثار و ازخودگذشتگی است و از درخت این ایثارها، میوه گندیدهای بار نمیآید بلکه شادابی و طراوت به دست میآید و به همین دلیل قابل دفاع است. اما در خصوص همسر، این ایثار به قیمت «زوال تدریجی خانواده» تمام میشود.
🔹 اگر غیرزدائی از نهاد خانواده بیرون رود و همسران در ایجاد روابط با هر کسی آزاد باشند، بهتدریج رابطه همسری آنها به سردی میگراید و میلی برای تشکیل خانواده با روابط جنسی محدود باقی نمیماند. زوال خانواده، زوال تربیت انسان بافضیلت را به دنبال دارد و با فقدان انسان بافضیلت، جامعه به سمت انحطاط میرود.
🔸 باری ارزش غیرت را باید در مقوله «حفظ بنیان خانواده» جستجو کرد، اما وقتی از این مرز فراتر میرود و خود عاملی برای فروپاشی انسان و خانواده میشود، دیگر ارزش ندارد. آنجا که به بهانه غیرت مردی جان همسرش را میگیرد، ساحت انسانیت و غیرت اخلاقی را لکهدار میکند. این غیرت نیست که از دل آن وحشیگری، خونریزی و سربریدن بیرون میآید. این جنون و اوج بیاخلاقی است که چنین رفتارهایی را موجب میشود.
🔹 برخی خشونتها به نام غیرت از آزاردهندهترین تصاویر تاریخ بشر هستند. دنیای مجازی آنها را به رخ ما میکشد و روزهای گذشته یکی از تلخترین تصاویر آن را در مقابل چشمان ما نهاد؛ مردی که بیرحمانه و وحشیانه، سر از بدن همسر 17 ساله خود جدا کرده و باحالتی غرورآمیز و لبخندی شیطانی بر لب، آن را در کوچههای شهر میچرخاند.
🔸 وحشتناکتر فرهنگی است که او را به این نقطه رسانده است. کاش کسی پیدا شود و سر این فرهنگ را هم ببرد. این خشونتها در طول تاریخ بسیار بودهاند، اما فقط این روزهاست که از قاب فضای مجازی بهسرعت باد به گوش همه میرسند. این درد ریشهدارتر از امروز است. شاید تلاش فرهنگی هر یک از ما و اصلاح نگاه به مقوله غیرت، کمکی برای کمتر دیده شدن این صحنهها باشد.
مهدی شجریان
@M_Shajarian
#کرسی_علمی
مرکز پژوهشی مبنا برگزار می کند:
🔰 برگزاری کرسی علمی ترويجی "نظریه عدالت ولایی و مکتب طراحی نظام عادلانه"
🎤 ارائه دهنده: آقای علیرضا توکلی ( عضو هیئت موسس اندیشگاه طراحی و اقامه عدل)
✍ دبیرعلمی: آقای دکتر محمدباقر صدقی( معاون ارتباطات مرکز پژوهشی مبنا)
🎤ناقدین: حجت الاسلام والمسلمین امیدی(عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و حجت الاسلام والمسلمین شجریان( مدیرگروه نهادهای دینی مرکز پژوهشی مبنا)
🗓 زمان: ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۳۰
🏢 مکان: قم، بلوار عماریاسر، خیابان شهید قدوسی، خیابان شهید شفیعی اقدم، پلاک ۱۲
🔔 قابل توجه پژوهشگران گرامی و اساتید بزرگوار، کرسی علمی ترویجی «نظریه عدالت ولایی و مکتب طراحی نظام عادلانه» به صورت حضوری و آنلاین برگزار می گردد.
📎 شرکت در جلسه
http://www.yun.ir/justice
@M_Shajarian
جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر، به آیدی زیر در پیام رسان ایتا مراجعه شود:
@Pasokhgo8
موضوع بحث بنده:
✅ عدالت جنسیتی و ظرفیتهای فقه اسلامی
یکشنبه، ۱ خرداد، ساعت ۱۶
@M_shajarian
عدالت جنسیتی و ظرفیتهای فقه اسلامی.mp3
22.98M
عدالت جنسیتی و ظرفیتهای فقه اسلامی
مهدی شجریان
۱ خرداد ۱۴۰۱
@M_Shajarian
مبانی انسانشناسی عدالت جنسیتی از منظر حکمت متعالیه
در شماره ۷۵ (بهار ۱۴۰۱) نشریه #علمی_پژوهشی معرفت فلسفی منتشر شد.
🔹 براساس حکمت متعاليه زن و مرد فراتر از پيکر مادياند.
🔸 هر دو در گوهر مشترک انسانيت اشتراک دارند و همين امر امکان وصول هريک از آنها به بالاترين مراتب کمال را ميسر ميکند.
🔹 دستيابي به اين مراحل کمالي، مشروط بر جنسيت خاصي نیست.
🔸 غايات و مطالبات زن و مرد فراتر از حيات مادي است و آنها خود را مسافر عوالم برتر از عالم ماده ميشمارند.
🔹 و در نهايت تمایز حقوقی میان آنها در آنجا که کمالات وجودی متمایز دارند یا عقل عملی هنجارهای متفاوتی در مورد آنها مطرح میکند، قابل قبول است.
✅ لینک دریافت مقاله:
http://marefatfalsafi.nashriyat.ir/node/2947
مهدی شجریان
@M_Shajarian
هدایت شده از مطالعات عدالت اجتماعی
#معرفی_مقاله
عنوان؛
بررسی رویکردهای رایج در مفهوم عدالت جنسیتی
نویسنده:
حجت الاسلام دکتر مهدی شجریان؛ عضو گروه مطالعات عدالت اجتماعی
نشریه علمی پژوهشی مطالعات اسلامی زنان و خانواده دوره 7، بهار و تابستان
شهریور 1399
صفحه 31-52
لینک دانلود:https://b2n.ir/j12748
@edalateejtemaei
کدام مهمتر است، عفاف یا حجاب؟
http://mabnarc.ir/index.php/note1/item/5832-note131
@M_Shajarian
مقاله #علمی_پژوهشی جدید
فلسفههای حجاب و عدالت جنسیتی
🔹 نویسندگان در توجیه حجاب بر نکاتی تأکید میکنند: حفظ آرامش روانی، سلامت خانواده و سلامت جامعه.
🔸 این امور در حقیقت فلسفه عفت به معنای «کنترل تمایلات جنسی» هستند نه لزوماً فلسفه «حجاب فقهی».
🔹 ممکن است شخصی به هر دلیلی حجاب فقهی را رعایت کند، اما عفت لازم را نداشته باشد؛ چنانچه ممکن است فردی اهل حجاب فقهی ـ مثلاً پوشش بخشی از موی سر ـ نباشد اما معتقد به مرزهای عفتورزی باشد و روابط آزاد جنسی را مجاز نداند.
🔸 به نظر میرسد با فلسفههای رایج، حجاب فقهی توجیه کاملی نخواهد داشت. «عدالت جنسیتی» خصوصاً در سطح ادراکی با این فلسفهها به سامان نمیرسد.
🔹 حجاب مقولهای تعبدی، درون دینی و شرعی است؛ نباید آن را برابر با عفاف شمرد.
مهدی شجریان
✅ لینک مقاله:
https://jiss.isca.ac.ir/article_72724.html
@M_Shajarian
عدالت و حق اعتباری حکیمانه
شماره ۴۰ نشریه دیدبان اندیشه، با موضوع عدالت اجتماعی منتشر شده است. در مصاحبهای که خدمت کادر ارزشمند این نشریه بودم، موضوعات مختلفی پیرامون عدالت اجتماعی و عدالت جنسیتی منتشر شد.
✅ لینک دریافت نشریه:
https://fekrat.net/?p=10973
مهدی شجریان
@M_Shajarian
⚡ خوانش و راهکارهای حوزویان برای اعتراض/1
🔹 حجتالاسلام دکتر مهدی شجریان عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و
فرهنگ اسلامی:
نیازمند اصلاح حقیقی نگاه مسئولان به جایگاه «مردم» هستیم/ حوزویان باید میداندار اعتراض به مشکلات در جامعه اسلامی باشند
🔹 اینکه چرا حاکمیت اقدام مشخصی برای شکلگیری اعتراضات به نحو قانونی و به نحو مدنی انجام نداده است به نظرم ریشه در چند عامل دارد:
- یک عامل که به عنوان اولین عامل از آن یاد میکنم غلبهی نگاهی است که نقش مردم را در حاکمیت اسلامی، یک نقشه حاشیهای میداند .مستحضر هستید در باب جایگاه مردم در حاکمیت اسلامی ما نظریات مختلفی داریم که این نظریات را میتوان در یک طیف دستهبندی کرد. در یک طرف این طیف نظریهپردازانی هستند که کمترین درجهی اعتبار را برای این جایگاه قائل هستند و در حد یک مقبولیت سطحی حضور مردم را لازم میدانند و بیش از این نه. اما در یک طرف دیگر این طیف ـ که بسیاری از نظریهپردازان دیدگاه حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری(حفظه الله) را در همین طرف طیف قرار میدهند - نقش مردم بسیار بسیار پررنگ است و این نقش تا مرز مشروعیت نظام اسلامی پیش میرود
- عامل دومی که وجود دارد باور به بینیازی از به رسمیت بخشیدن مقولهی اعتراضات است. من کمابیش در اظهارات برخی از مسئولین به صورت صریح و غیرصریح هم این را دیدهام. اعتقاد این آقایان این است که اگر ما برای مقولهی اعتراضات به صورت رسمی، قانون پیشبینی کنیم و ساختارسازی کنیم، یک کار بیهوده است و یک کاری است که حاکمیت و نظام اسلامی به آن نیازی ندارد.
- عامل سومی که در اینجا میتوانم مطرح کنم باور به امنیتی شدن رسمیتبخشی به اعتراضات است. ممکن است برخی از بزرگان و مسئولین ما تصور کنند که ما اگر بخواهیم مقولهی اعتراضات را در جامعه به رسمیت بشناسیم و برای آن سازوکاری تعیین کنیم این مسئله با اعتراض شروع میشود ولی به اغتشاش، خرابکاری و ضربه به اصل نظام منجر خواهد شد.
- عامل چهارمی که به ذهن حقیر میرسد مسئلهی انسداد سیاسی و به صورت مشخص افول حزبگرایی است که ما در ساختار سیاسیمان کمابیش داریم و در بخشهایی از بدنهی حاکمیت متأسفانه این را میبینیم.
- عامل پنجمی که در اینجا به ذهن بنده میرسد یک نحوهی مقدسپنداری افراطی در خصوص نظام اسلامی است. بعضی از مسئولین ما در انگارهی خودشان نظام اسلامی را در حدی از تقدس و در هالهی غلیظی از تقدس قرار دادهاند که به صورت طبیعی لازمهی حضور در این هالهی تقدس عدم امکان اعتراض و انتقاد است.
🔹 حوزویان در سه بخش باید تلاش کنند و متأسفانه در هر سه بخش هم ما حضور چشمگیری نداشتیم و در برخی از بخشهایش هم اصلا حضور نداشتیم:
- بخش اول و حوزهی اول تلاشهای نظری و پژوهشی است که در این حوزه باید صورت بگیرد. اساسا مقولهی اعتراض در حکومت اسلامی یک موضوع اصیل و کلانی برای پژوهش است و تا جایی که بنده میدانم آثار فاخری در این حوزه تولید نشده است. یک کار جدیدی که یک تیم پژوهشی از دوستان طلبه ما در مرکز پژوهشی مبنا در همین فاصلهی 2-3 هفتهی اخیر انجام دادهاند این بود که ما از مجلس شورای اسلامی یک پروژه داشتیم که پیشنویس قانون آزادی تجمعات و راهپیمایی را برای ما بنویسید. تیم حقوقی ما در اینجا کار کردند و یک پیشنویس مفصلی را آماده کردند، 31 ماده در این پیشنویس طرح شده است.
- اقدام دومی که حوزه باید انجام دهد گفتمانسازی است. گفتمانسازی یعنی اولا اقناع مدیران، ثانیا اجماع نخبگان و ثالثا رواج تفکر در بین عموم مردم. در هر سه حوزه باید کار کنیم.
- کار سومی که به ذهن حقیر میرسد حضور عملیاتی و میدانی خود حوزه در مقولهی اعتراضات است. یعنی فقط به تلاش نظری و پژوهشی و فقط به گفتمانزایی اکتفا نکند، خودش به میدان بیاید. هیچکسی شایستهتر برای «النصیحة لأئمة المسلمین» غیر از مراجع عظام تقلید و حوزهی علمیه نیست.یعنی ما گاهی میبینیم که صدای حوزه در اعتراض به دولت، به حاکمیت در خصوص یک مسئلهی فرعی در بوق و کرنا میشود و شنیده میشود و حتی گفته میشود که اگر این دولت مثلا فلان روز شهادت را تعطیل نکرد مالیات ندهید. اما نگاه میکنیم و میبینیم که در کنار مفاسد اجتماعی، در کنار رانت، در کنار سفره مردم که روز به روز در حال آب رفتن است، در کنار بیکاری جوانان و در کنار فساد خیلی زشت و زنندهای که بعضی از یقه بستهها و پیشانی کبودها انجام میدهند، حوزهی علمیه سکوت میکند و ورود نمیکند. خود حوزهی علمیه باید میداندار اعتراض منطقی باشد.
🔻🔻🔻
مشاهده متن کامل گفتوگو:
https://mobahesat.ir/23937
🔻🔻🔻
@mobahesat
@M_Shajarian
#کرسی_علمی_ترویجی #حکمرانی
مرکز پژوهشی مبنا با مشارکت انجمن مطالعات سیاسی حوزه برگزار می کند:
💎 "کرسی علمی ترويجی جلب رضایت عمومی در حکمرانی علوی"
🎤 ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی شجریان(عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و معاون پژوهش مرکز پژوهشی مبنا)
ناقدان:
🎤 آقای دکتر علی مشهدی(عضو هیأت علمی دانشگاه قم)
🎤آقای دکتر علی شیرخانی(استاد تمام دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم)
🎤 دبیرعلمی: حجت الاسلام حسین قاسمی فرد (پژوهشگر #مرکز_پژوهشی_مبنا)
🗓 زمان: ۲۰ دی ماه ۱۴۰۱ | ساعت ۱۴:۳۰
🏢 مکان: قم-بلوار جمهوری اسلامی- کوچه 2- ساختمان انجمن های علمی حوزه
🔗 لینک ورود به جلسه:
https://yun.ir/qw9yka
📌 قابل توجه پژوهشگران گرامی و اساتید بزرگوار، کرسی علمی ترویجی «جلب رضایت عمومی در حکمرانی علوی» به صورت حضوری و آنلاین برگزار می گردد.
🆔@mabna_center
@M_Shajarian
مرکز پژوهشی مبنا با همکاری مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار می کند:
🔰 برگزاری دومین پیش نشست علمی کنفرانس"دین و دین داری در ایران"
ارائه دهندگان:
🎤 حجتالاسلاموالمسلمین لطفی نياسر (جامعه شناس- مديركل صداوسیمای استان قم)
🎤 حجتالاسلاموالمسلمین دکتر شجریان (معاون پژوهش مرکز پژوهشی مبنا -عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
✍ دبیر علمی: آقای حامد عبدالهی سفیدان (پژوهشگر مرکز پژوهشی مبنا)
🗓 زمان: پنجشنبه ۲۷بهمن ماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۳۰
🏢 مکان: قم-بلوار محمد امین- صدا و سیمای مرکز قم
🆔@mabna_center
@M_Shajarian
دینداری و عدالت اجتماعی.mp3
8.37M
دینداری و عدالت اجتماعی
🔹 معنای دینداری
🔸 معنای عدالت اجتماعی
🔹 تاثیر دینداری در عدالت اجتماعی
🔸 تاثیر عدالت اجتماعی در دینداری
مهدی شجریان
@M_Shajarian
#کرسی_ترویجی
«مسأله حجاب و عدالت جنسیتی»
🎙ارائه دهنده: دکتر مهدی شجریان
◾️هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🗒لینک ورود به جلسه
🌐http://dte.bz/scscenter
@edalateejtemaei
@M_Shajarian
1401.12.02 مسئلۀحجابوعدالتجنسیتی.mp3
39.35M
صوت کرسی مسئله حجاب و عدالت جنسیتی
🔹 تعریف حجاب فقهی و عدالت جنسیتی
🔸 تمایز بین عدالت در سطح واقعی و ادراکی
🔹 تبیین دو رویکرد فقیهان و متکلمان در نسبت میان این دو مقوله
🔸 عفاف فضیلتی عقلانی و حجاب تکلیفی فقهی
مهدی شجریان
@M_Shajarian
مقاله #علمی_پژوهشی جدید
اجتهاد عقلگرا در مسائل فقهی زنان
در مطالعات معاصر دربارة مسائل زنان، سهم بهکارگیری عقل در استنباط احکام شرعی چگونه تبیین میشود؟ مطالعة پیشرو با روش تحلیلی ـ انتقادی از خلال منابع معاصر، پاسخ این پرسش را میکاود. این مطالعات گاهی از عقل مذکور در مقام کشف «حکم اولی» شرع بهره بردهاند و از «تقدم حکم عقل مستقل بر نصوص»، «قاعدة عدالت به حکم عقل عرفی»، «اعتبار حکم ظنی عقل» و «سیر تکاملی عدالت» سخن گفتهاند و گاه در مقام کشف «حکم ثانوی» شرع از عقل استفاده کرده و از «کشف عقلانی مصلحت» و «کشف عقلانی عدالت در مقام اجرا» سخن گفتهاند. به نظر میرسد عقل هرچند در پیشینة رایج فقه، کاربرد چندانی ندارد، در مطالعات فقهی معاصر در مسائل زنان، دامنة کاربرد آن تعمیم یافته است و به نحوی از «عقل ظنی» برای استنباط برخی فتاوای فقهی بهره برده شده و از این منظر، عقل در عرض ظنون معتبرة دیگر قرار گرفته است. این مطالعات فرصت مغتنمی برای فعال شدن ظرفیت عقل در فقه هستند؛ درعینحال لازم است مبنای حجیت عقل ظنی در آنها و کیفیت خروج آن از اصل اولیة حرمت عمل به ظنون، بیشتر تبیین شود و نقاط ابهام و برخی اشتباهات ظاهراً موجود در آنها تصحیح شود.
✅لینک دریافت مقاله:
http://www.jgfs.ir/article_169388.html
مهدی شجریان
@M_Shajarian
«نشست اول»؛ قرآن و عادلانه بودن عفاف
📣گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی برگزار می کند؛
«نشست های رمضانی پیرامون عدالت اجتماعی در قرآن»
به صورت برخط به ادرس؛
🌐http://dte.bz/scscenter
🔸پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
@edalateejtemaei
@M_Shajarian
عفت و جنسیت.mp3
9.5M
قرآن و عادلانه بودن عفاف
🔹 آیا عفاف مختص زنان است؟
🔸 آیا اهمیت عفتورزیدن برای زنان بیش از مردان است؟
🔹 به نظر میرسد جواب هر دو سوال منفی است و قرآن نیز در این خصوص الهامبخش است.
مهدی شجریان
https://eitaa.com/M_shajarian
🎙مهدی شجریان:رعایت عفاف ارتباط مستقیمی با شرایط فرهنگی جامعه دارد
✅عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: اهمیت عفاف، بیش از اینکه ارتباط مستقیمی با جنسیت داشته باشد ارتباط مستقیمی با اوضاع فرهنگی یک جامعه دارد. در شرایط عادی، زن و مرد مامور به رعایت عفاف هستند اما در شرایط خاص فرهنگی و اجتماعی ممکن است یک صنف بیشتر مورد خطاب قرار گیرند.
✍️نشست «قرآن و عادلانه بودن عفاف» امروز شنبه ۲۶ فروردینماه از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین مهدی شجریان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این نشست سخنرانی کرد.
💠گزارش مکتوب نشست در سایت ایسکا
🌐http://dte.bz/gUBao
💠دریافت فایل صوتی از رادیو پژوهش
🌐http://dte.bz/HmZ3K
https://eitaa.com/M_shajarian