⚡️حجت الاسلام استاد محسن قنبریان:
برای فریضه نهی از منکر نیازمند دیالیز عمومی در جامعه هستیم/ انجام هر تکلیف اجتماعی با توجه به اصل «واقع - رسانه – واقع» باشد
🔹رابطهی دنیای گذشته رابطهی واقع - واقع بوده است، اما در دنیای ما الان رابطه، رابطهی واقع - رسانه - واقع شده است، یعنی هر واقعیتی اتفاق بیافتد، ابتدا به رسانه میرود و رسانه آن را دوباره به مردم برمیگرداند و یک واقعیت تازهای را ممکن است خلق کند. لذا از آن تعبیر به برساخت رسانه میکنم. اینجا ممکن است تعمیم دهد، اینجا ممکن است تحریف کند که این را باید خیلی جدی بگیریم. همین مسئله در دنیای ما موجب شده که حجاب واقعا یک دوقطبی در جامعهی ما بسازد، با ضرب این مسئله که ما دچار واقع - رسانه - واقع شدهایم. این حتی به نحوهی انجام تکلیفها اثر میکند که لازم است خیلی به آن توجه کنیم که انجام تکلیف در چنین دنیایی با این خصوصیات، ظرایف و لطایف بیشتری دارد تا دنیای گذشتهای که شما یک منکری را در خیابان میدیدید، وارد میشدید.اینجا حتی ممکن است یک تذکر سادهای هم چون ضرب در رسانه میشود و برساخت آن دوباره به جامعه برمیگردد و جامعه را فاصله میدهد و یا همراه میکند، در اینجا آن انجام تکلیف حتما باید به خوبی رعایت شود.
🔹توجه کنیم که همه به خصوص رسانههای داخلی و افراد صاحب رسانه به وضعیت دنیای کنونی و به خصوص مختصات ما با دشمن که واقع - رسانه - واقع است و کار دشمن هم تعمیم و برساختسازی است دقت کنند. اینجا ما در قضاوت شتاب نکنیم. بله، میتوانیم از جهاتی سؤال کنیم. مثلا آیا واقعا این روحانی فیلم یا عکس گرفته است؟ مثل اینها را میتوانیم پرسش کنیم، اما اینکه یکباره قضاوت کنیم و دوقطبی شدیدی بسازیم، واضح است که این گسست اجتماعی را بیشتر میکند که به سود هیچ طرفی نیست.
🔹تبعیض یا احساس تبعیض ممکن است گسستها را بیشتر کند. مثلا از طرفی امکان عکسبرداری از یک بیحجاب را به ناظر داده که یک برنامهای تعریف کرده که بتواند از طریق موبایلش عکسی بگیرد و به عنوان ناظر بفرستد، اما از طرف دیگر اگر انتشار عمدی یا حتی غیرعمدی اموال مسئولین کرد، این جرمانگاری شده است، حتی در صورت غیرعمدی هم جرمانگاری است.
🔹اگر جامعه دید که دور اموال، یک ویلا، باغ یا دارایی مسئولی طوری فنس کشیده که اگر کارمندی که قانونا برای ثبت از این مطلع میشود، غیرعمدی این را منتشر کرد، دچار جرم باشد، اما در مقابل آن برای آحاد هیچ جرمی ندارد که ما از باب نهی از منکر و اینها عکسبرداری کنیم. این احساس تبعیض میکند که گویی طبقهی فرمانفرمایی هست که نیازی نیست مردم هیچ اطلاعی از او داشته باشند، بلکه اگر کسی هم مردم را از اموال و داراییهای او و امثال اینها مطلع کرد، او دچار جرم شده است ولی مقابلش اینطور نیست. گسلی را درست میکند که بعدا نهی از منکر را دچار سختی میکند.
🔹ولاء طرفینی یعنی«بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ» را واقعا باید به شکل متناسب در جامعه برقرار کنیم. یعنی یک طبقه نهی کننده و طبقهی دیگر نهیپذیر نشوند. ما یک منکر به نام حجاب - که البته حرام است و حرام سیاسی هم هست - وسط بگذاریم، خب واضح است، متشرعین و باحجابها و متدینین، امر کننده میشوند و یک طبقهی بزرگی هم فقط نهیپذیر میشوند. اینجا واضح است که این رفتار در طول زمان جامعه را دو طبقهای و دو قطبی میکند و اثرات منفی میگذارد. راهکار این است که امر سیاسی، نهی از منکر حاکمان و سایر منکرات بزرگی که گاهی اوقات در طبقهی ما متدینان هم ممکن است پیدا شود، آن هم باز گذاشته شود. یعنی همان خانم بیحجاب بتواند منِ روحانی را نهی از منکر کند و این راه را باز میگذارد و در جامعه دیالیز عمومی صورت میگیرد. او حاکم را نهی میکند، او ما به عنوان روحانیون را نهی میکند و ما هم او را به خاطر بیحجابی نهی میکنیم و این چون متقابل است، در واقع جامعه را دو قطبی و دو طبقهای نمیکند.
🔹مستحضر هستید فقهای بزرگ شرط امر به معروف و نهی از منکر را عدالت نمیدانند، پس حتی یک مشروبخوار میتواند در یک منکر دیگری که خودش دچار نیست، نهی از منکر کند. یک دختر بیحجابی میتواند منِ روحانی را در بعضی از عیوبی که دارم نهی از منکر کند، بعضی از آقایان را به خاطر اشرافیت مذهبیشان نهی از منکر کند. این راه را باید باز بگذاریم تا جامعه، جامعهی پیوستهای باشد و نهی از منکر در آن ارجمند باشد، تا یکی از نهی از منکرها که حجاب هست هم در آن محترم بماند.
🔸مشاهده متن کامل گفت وگو:
https://mobahesat.ir/24315
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️پاسخی به واکنش استاد سروش محلاتی به اتفاق درمانگاه قرآن و عترت قم
🖌حمیدرضا بهروزیزاد (استادیار دانشگاه)
🔸جناب مستطاب استاد سروش محلاتی در خصوص اتفاق اخیر درمانگاه قران و عترت که سوژه جنگ روانی و مانور دشمنان نیز شده است، در چهار پرده به اظهارنظر پرداختهاند که لازم است پاسخی- در حد مقدور نویسنده- علمی به این نظرات ایشان داده شود. چرا که به نظر میشود مطلب ایشان بیشتر جنبه تخریبی دارد و لازم است حرمت قلم رعایت شود و وسیلهای برای عقده گشایی علیه نظام تبدیل نشود.
🔹پرده اول:درمانگاهی منسوب به قرآن و عترت در نزدیکی حرم مطهر حضرت معصومه (س)سکونتگاه سابق علامه ای جلیلالقدر و موقوفهای وابسته به مراجع عالیقدر و اسوههای پرهیزکاری چون بهجت دلها و صافی گلپایگانی میباشد. آیا نباید روحانی و استادی که مزین به لباس روحانیت است از مردم خواستار آن شود که حرمت چنین موقوفهای رعایت شود؟ آیا وظیفه یک عالم دینی این نیست که حتی بر مبنای اسلام رحمانی نیز خواستار احترام به چنین مکانهایی شود یا نه او وظیفه خود را فقط تخریب نظام و مخالفت با تصمیمات نظام می داند؟
🔹اوج بی انصافی جناب استاد در این پرده دوم عیان میشود، زیرا به زعم ایشان حکومت جمهوری اسلامی همانند حکومت بنی امیه حکومتی نامشروع میباشد و افرادی که امر به معروف و نهی از منکر مینمایند عمال حسبه بنی امیه فرض شدند!
🔹اگر جمهوری اسلامی خود را درگیر بحث حجاب نمیکرد محبوبتر بود و شبیه به بنیامیه یا اکنون که به خاطر اجرای قوانین الهی باعث نارضایتی عده ای شدهاست و مخالف آزادیهای مردم تلقی شده است؟ پس عیان است که تفاوت جوهری بین این دو نظام که یکی به دنبال عصبیت قومی و قبیلهای بوده با نظامی که به دنبال ترویج اسلام ناب حتی به قیمت از دست دادن مردمی باشد که دنبال آلاف و الوف دنیوی هستند.
🔹احراز شرایط امر به معروف و نهی از منکر با مکلف است و اوست که در آن شرایط احراز مینماید که آیا شرایط وجود دارد یا خیر؟ اما در مورد فیلم گرفتن نیز من وارد این نمیشوم که مجاز است یا خیر. گرچه معتقدم شأن روحانیت شأن هدایتی و نظارتی میباشد و پسندیده است در شرایط عادی یک روحانی طرف دعوا و نزاع قرار نگیرد ولی انتخاب امر مرجوح نیز که نه خلاف شرع بوده و نه خلاف قانون این مجوز را نمیدهد که او را مورد تخریب قرار داده و ناجوانمردانه به عمال بنیامیه تشبیه نماییم.
🔹در پرده سوم چنان تصویر نمودهاید که گویا در ایران چنان خفقانی حاکم بر کشور است که یک عکس کل زندگی فرد را کن فیکون نماید. این امر شاید به نحو قضیه موجبه حقیقیه مخصوصا در اوایل انقلاب که اتفاقا همفکران شما بر مصدر کار قرارداشتند صحیح بود اما هرگز رویه حاکم بر کشور نبوده است و علت آن نیز در همین قضایای 1401 دیدیم که عده زیادی که در مقابل نظام حاکم ایستادند کسانی بودند که از سیستم گزینشی کشور عبور کرده بودند.
🔹پرده چهارم:در پرده چهارم جنابتان تعریض به ورود دستگاههای امنیتی به چگونگی ارسال فیلم به بنگاه خبرپراکنی معاند اینترنشنال داشتهاید. برای ما روشن می نمودید که چرا نباید دستگاه امنیتی در جایی که رسانهای که دنبال تحریک قومیتی، تحریک اجانب برای حمله به ایران بوده است اولین بار با هدف برهم ریختن امنیت کشور این فیلم را پخش نموده است ورود پیدا نماید. اساسا وظیفه دستگاه امنیتی ورود در جایی است که امنیت ملی به خطر بیافتد و قطعا هیچ انسان شرافتمندی راضی نخواهد شد که در کشور ناامنی ایجاد
🔹حال که نائبالزیارة ما در کربلای معلی هستید توصیه مینمایم با اهالی قدیمی کربلا گفتگویی داشته باشید که سی سال پیش وضع حرم چگونه بود. از خلوتی آن بپرسید و بعد به طرف حرم سیدالشهدا آمدید آثار گلوله را بر حرم سیدالشهدا در جریان سرکوب انتفاضه شیعیان عراق در سال 1991 میلادی مشاهده بفرمایید و فیلم مواجهه صدام معدوم را با فقیه عالیقدر عالم تشیع حضرت آیت الله خوئی را ملاحظه بفرمایید و با وضع کنونی شیعیان عراق و نحوه زیارت اعتباب مقدسه توسط شیعیان در هر ساعت از شبانه روز بنگرید و از خود بپرسید چه عاملی باعث شد از آن سرکوب به این جلال و شکوه رسیدیم. آیا جز این بود که اگر فقیه عالیقدر جهان اسلام حضرت آیتاللهالعظمی سیستانی فتوای جهاد نمی دادند حشد الشعبی و الوطنی شکل نمیگرفت که در مقابل داعش با فرماندهی سیدالشهدای جبهه مقاومت شهید حاج قاسم سلیمانی و یار وفادارش ابومهدی مهندس مقابله نماید؟ آیا در این بین جمهوری اسلامی ایران با تمام قدرت ذیل تصمیمات مقام معظم رهبری از این جهاد مردم عراق حمایت نکردند؟
🔸مشاهده متن کامل یادداشت:
https://mobahesat.ir/24318
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از مباحثات
⚡ به بهانه رسیدن بهار و نوروز باستانی ایرانیان؛
عید نوروز در روایات اسلامی
http://mobahesat.ir/2652
🔻🔻🔻
@mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مباحثات/کلیپ کوتاه🔻
به مناسبت دوم فروردین, سالروز حادثهی حملهی وحشیانه حکومت پهلوی به مدرسه فیضیه قم
🔹همچنین در این رابطه:
گزارشی از حادثه حمله به مدرسه فیضیه
http://mobahesat.ir/909/amp
🔻🔻🔻
@mobahesat
🔅همدلی دینی الگوی تعامل اجتماعی
🖌یادداشت وارده
🔹اتفاق مربوط به درمانگاه قران و عترت قم که حول محور نهی از منکر و مقوله حجاب اتفاق افتاد و البته با بازنمائی ناجوانمردانه رسانههای معاند هم همراه بود، درسها و عبرتهای مختلفی داشت که بدان پرداخته شدهاست. اما یک وجه آن مورد توجه قرار نگرفتهاست.
🔹مدل مواجهه طلبه محترم با خانمی که کشف حجاب کردهاست، در چارچوب رفتار اجتماعی- قانونی تعریف میشود، این در حالی است که مبنا و انگیزه و استناد اصلی ورود به این اقدام، یک دستور و باور دینی و مذهبی است.
تفاوت فوق را میتوان در یک نمونه بیان کرد.:
در سالهای اخیر حضور خانمهای کشفحجاب کرده و یا شلحجاب حتی در محافل دینی هم مشاهده میشود. گاهی اوقات در برخی شهرهای بزرگ مثل تهران دیده شدهاست که بانوانی بدون حجاب در مسیر عزاداران ایستاده و آنان را همرامی میکنند و یا در تکیهها و حسینیهها حضور پیدا میکنند.
🔹در چنین شرایطی مواجههی افراد عادی مخصوصا متولیان برگزاری مراسمات چگونه است؟ آیا با تذکرات کلامی رسمی و پس از آن عکسبرداری یا تماس با پلیس، وظیفه شرعی خود را انجام میدهند؟
🔹قطعا مواجهه با فرد مورد نظر در آن فضا اینگونه نیست. چراکه متولیان برگزاری مراسم اعتقاد قلبی دارند که حتی یک فرد بیحجاب هم مهمان امام حسین است، اما دچار خطا و لغزش شدهاست. تلاش میکنند بدون بهرهگیری از روشهای قانونی با نهایت خوشرفتاری، او را نسبت به خطایش آگاه سازند. مشاهدات بنده نشان میدهد حتی بیشتر از دیگران سعی در احترام و رفتار محبتآمیز دارند تا بتوانند از این طریق تاثیرگذرای لازم را که هدف اصلی نهی از منکر است داشته باشند. به جرات میتوان گفت نتیجهی این رفتارها منجر به اصلاح حجاب خانم میشود و حداقل تا زمانی که در محل برگزاری مراسم حضور دارد، سعی بر رعایت احترام مجلس و پوشش خود دارد.
🔹حال چگونه است این مدل الگوی رفتاری که تجربه نشان داده نتیجهی بسیار خوبی هم دارد، جای خود را به رفتارهای منحصر به قانون و یا ثبت استنادات قانونپسند نمی دهد؟
در مدل رفتاری دینی، فرد ظاهرا خطاکار مهمان امام حسین است و دارای ارزش و احترام که تلاش میکنیم او را نسبت به خطایش آگاه کنیم. اما در مدل تعریف شدهی اجتماعی که مستند به استدلالات فقهی هم میشود! فرد خطاکار حتی احترام و ارزش خود را از دست داده و شایستهی هر نوع برخوری هم هست!
در جامعه اسلامی، متولیان اقامهی دین باید خود را همچون میزبانان برگزاری مراسم عزای امام حسین بدانند، نگاه آمرانه و متکبرانه و ارزشگذاری نسبت به افراد را کنار گذاشته و تلاش کنند با روش برخورد محترمانه، خطای افراد را تذکر داده و نسبت به رفع آن کمک کنند.
https://mobahesat.ir/24323
🔻🔻🔻
@mobahesat
🔅حوادث تروریستی سوریه، فرصت یا تهدید؟
🔸حمله تروریستی و شهادت جمعی از فرماندهان ارشد ایران در کشور سوریه مجددا یادآور حوادث تلخ چندسال اخیر در این کشور است. حوادثی که با حمله تروریستی رژیم صهیونیستی منجر به شهادت سرداران و جمعی از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شدهاست.
در هر کدام از رخدادهای قبلی تا آخرین حادثه تروریستی که دیروز اتفاق افتادهاست، احساسات مردم شدیدا تحت تاثیر قرار گرفته و پس از ابراز تنفر از دشمن صهیونیستی، اولین و بدیهیترین واکنش، درخواست انتقام متقابل است.
اما در فضای مجازی نوع ، سطح و چگونگی انتقام به یک چالش جدی تبدیل شدهاست. در اینباره بیان چند نکته ضروری است:
🔹توطئهی میدانی دشمنان اگرچه آسیب جدی به نیروی انسانی و نظامی کشور وارد کردهاست، اما تهدیدی است که همواره به فرصت بسیار بزرگ اتحاد ملی تبدیل شدهاست. از حوادث تروریستی مانند ترور سردار حاج قاسم سلیمانی تا انتشار فیلم به شهادت رسیدن شهید حججی، همواره شاهد یک اتحاد کمنظیر ملی علیه دشمن بودهایم. در این بین مناقشات مختلفی پیرامون چگونگی و جنس واکنش ایران به دشمن پیش میآید که همگی آنها از کینهی مقدس نسبت به دشمن، دلسوزی و احساس دین به انقلاب و کشورمان نشأت گرفته شدهاست.
این اختلاف نظرها نباید به تسویهحسابهای سیاسی و جناجی، تخریب یکدیگر و انشقاق در جبهه مردمی تبدیل شود. متاسفانه آنچه که از روز گذشته تاکنون شاهد بودیم غلبهی مناقشات و تخاصمات جناحی و سیاسی به جای اتحاد ملی مقابل دشمن بود. مهمترین فرصت حوادث اینیچنینی، تقویت دشمنستیزی و اتحاد ملی علیرغم هرگونه اختلافنظرهاست که متاسفانه نادیده گرفته میشود.
فراموش نکنیم که فراتر از بحثهای رایج میان عموم مردم و حتی نخبگان و تحلیلگران سیاسی و بینالمللی، قوهی عاقلهی نظام در امر نظامی بسیار فراتر از این تحلیلها و مطالبات با رصد کامل تمامی جوانب نظامی و امنیتی و دیپلماتیک، تصمیمات لازم را اتخاذ میکنند.
🔹اقناع و چگونگی مواجهه با افکار عمومی داخلی نیز دومین موضوع بسیار مهم بعد از حوادث تروریستی دشمن است. این امر به اندازهی سایر مسائل نظامی و امنیتی اهیمت دارد و باید مورد توجه نهادهای عالی تصمیمگیر کشور قرار گیرد. ادبیات و چگونگی سخنرانی مقامات نظامی و سیاسی و دیپلماتیک نباید به گونهای باشد که انتظاری متفاوت از تصمیمگیریهای نهادهای عالی را القاء کند. مقامات عالی که در عمل درایت و هوشمندی را سرلوحه فعالیتهای خود قرار دادهاند باید در پشت تریبون هم این مهم را رعایت کنند.
🔹لازم است نهادهای عالی امنیتی و تصمیمگیر نظامی با سطوح مختلف رسانهای، اساتید حوزه و دانشگاه و نخبگان و چهرههای مورد توجه مردمی ارتباط و تعامل نزدیک داشته باشند. به پرسشها و نقدها توجه کرده و آنان را درجریان استرتژیها و معیارهای تصمیمگیری خود قرار دهند. هماکنون فاصلهی موجود میان جریان رسانهای و با اتاق فکر تصمیمگیری، باعث تحیر و در نتیجه مناقشات خطی و سیاسی شدهاست که نتایج بسیار منفی را درپی خواهد داشت.
https://mobahesat.ir/24330
🔻🔻🔻
@mobahesat
دعای امام سجاد علیه السلام برای مرزبانان :
أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ حَصِّنْ ثُغُورَ الْمُسْلِمِینَ بِعِزَّتِک، وَ أَیدْ حُمَاتَهَا بِقُوَّتِک، وَ أَسْبِغْ عَطَایاهُمْ مِنْ جِدَتِک. أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ کثِّرْ عِدَّتَهُمْ، وَ اشْحَذْ أَسْلِحَتَهُمْ، وَ احْرُسْ حَوْزَتَهُمْ، وَ امْنَعْ حَوْمَتَهُمْ، وَ أَلِّفْ جَمْعَهُمْ، وَ دَبِّرْ أَمْرَهُمْ، وَ وَاتِرْ بَینَ مِیرِهِمْ، وَ تَوَحَّدْ بِکفَایةِ مُؤَنِهِمْ، وَ اعْضُدْهُمْ بِالنَّصْرِ، وَ أَعِنْهُمْ بِالصَّبْرِ، وَ الْطُفْ لَهُمْ فِی الْمَکرِ؛
خدایا، بر محمد و آل او درود فرست و عزّت خود را حافظ و نگهبان مرزهای مسلمانان قرار بده و مرزبانان را به قوّت خود تأیید و عطایای آنان را از قدرت خود فراوان گردان. بر محمد و آل او درود فرست و عده آنان را بسیار و اسلحه آنان را بُرّان و حوزه حفاظتی آنها را محفوظ و اطرافشان را نگاه دار و جمع آنان را پیوند ده و به آنها الفت عطا فرما و امور آنان را تدبیر فرما و آذوقه هایشان را مرتّب گردان و هزینه جمع آنان را کفایت بنما و با یاری خود کمکشان کن و با صبر خود اعانت بفرما و بافریفتن دشمن آنان، لطف خود را شامل حال آنان بگردان [ظرافت و زیرکی و سیاست نهانی در برخورد با دشمن را با لطف خود شامل حال آنان بگردان].
صحیفه سجادیه
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔔 تجمع حوزویان ساعت ۱۱ برگزار میشود
◻️ تجمع طلاب و فضلای حوزه به شکرانه ضربات کوبنده رزمندگان مقاومت و سپاه اسلام بر پیکره پوشالی رژیم جنایتکار صهیونیستی
⏱ امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ساعت ۱۱ صبح
📌 در مدرسه علمیه فیضیه
برگزار میشود.
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
⚡️سرگذشت پرتیراژترین کتاب پیرامون حرم ائمه بقیع(علیهمالسلام)
◼️به مناسبت هشتم شوال
🔹کتاب «تاریخ حرم ائمه بقیع» تالیف مرحوم آیتﷲ محمدصادق نجمی از جمله معدود کتابهائی است که سالهای اخیر در دسترس محققین، روحانیون و زائران این مکان شریف بودهاست. کتابی که به صورت خلاصه اما تحقیقی تلاش کردهاست تاریخچه، جایگاه و اهمیت و مشخصات این مکان شریف و سایر اماکن متبرک مدینه منوره به به رشته تحریر درآورد. بخاطر همین ویژگیها هم در دو دهه اخیر مورد توجه بسیاری از روحانیون کاروانها قرار گرفتهاست.این کتاب در سال ۱۳۸۰ توسط انتشارات مشعر وابسته به بعثه مقام معظم رهبری در ۳۸۰ صفحه منتشر شد و تا سال ۱۳۹۱ به چاپ دوازدهم رسید و تیراژ اغلب نوبت چاپهای آن بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ جلد بودهاست که به جرات میتوان گفت پرتیراژترین کتاب پیرامون حرم ائمه بقیع به زبان فارسی تاکنون میباشد.
🔹با توجه به دغدغههایی که مولف از سالهای پیش داشتهاست، چرائی تخریب و وضعیت کنونی قبرستان بقیع همواره در زیارت این مکان شریف مورد توجه او بودهاست. همانگونه که در مقدمه کتاب هم آمده است این سوال در نخستین سفر به سال ۱۳۵۳ شمسی شکل گرفت. نکته بسیار مهم و حائز اهمیت این است که نویسنده کتاب در این سالها متمرکز بر مبانی فکری و آثار اهلسنت بودهاست و کتاب بسیار مهم « سیری در صحیحین» در این سالها تالیف شدهاست. کتابی که مورد عنایت و توجه بزرگانی چون علامه امینی و علامه سیدمرتضی عسگری هم قرار گرفته است.بدین صورت میتوان گفت موضوع تخریب حرم ائمه بقیع و پشتوانهی فکری و اعتقادی این واقعه، سالها پیش مورد مطالعهی دقیق نویسنده قرار گرفته بود. افکار اینتیمیه از جمله مواردی بود که در کتاب سیری در صحیحین به صورت علمی مورد نقد قرار گرفتهاست.
🔹با انتصاب مرحوم آیتﷲ محمدی ریشهری به عنوان نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، تولدی آثار علمی پیرامون مسائل مختلف حج با محوریت احکام، اسرار و تاریخ و اماکن شکل گرفت و با محوریت حجتالاسلام والمسلمین قاضیعسگر مجلهی وزین «میقات حج» منتشر شد. با انتشار این مجله، مرحوم آیتﷲ محمدصادق نجمی علیرغم اشتغالت مختلف از جمله امامت جمعه شهرستان خوی و ریاست دانشگاه این شهر، اما براساس دغدغهها و اشراف جامع به موضوع مبانی فکری تخریب حرم ائمه بقیع، مطالعات تاریخی خود را آغاز کرده و نخستین مقاله پیرامون این مکان شریف را در سال ۱۳۷۱ در این مجله ارائه دادند.
این مقالات به صورت منظم در سی شماره منتشر شد و با استقبال گسترده روحانیون کاروانها قرار گرفت. سایر موضوعات مربوط به اماکن مدینه منوره مانند مشربه امابراهیم، بیتالاحزان و قبرستان شهدای احد و سایر امکان مدینه منوره به رشته تحریر درآمد.با توجه به اهمیت مطالب سلسله مقالات فوق، به پیشنهاد حجتالاسلام والمسلمین قاضیعسکر، این مقالات با ویرایش و تدوین صورت گرفته در قالب یک کتاب منتشر شد.
در واقع یکی از امتیازات مهم این کتاب این است که مطالب آن طی ۱۰ سال در قالب مقاله ارائه شدهاست و خوانندگان و صاحبنظران تاریخی نظرات و نقدهای خود را ارئه دادهبودند و چنانچه مطالبی نیاز به اصلاح یا تکمیل داشت، در این سالها انجام شده بود و کتاب منتشر شده در نهایت استحکام علمی است.
🔹پس از انتشار کتاب تاریخ حرم ائمه بقیع به زبان فارسی، ناشران و مترجمان از دیگر زبانها، اقدام به ترجمه این کتاب نمودند.
تاکنون این کتاب به دو زبان عربی و ترکی استانبولی ترجمه شدهاست و به گفته ناشر کتاب در ترکیه، تنها اثر مربوط به بقیع در این کشور است که مورد استقابل گسترده زائران شیعه و سنی قرار گرفتهاست.
مشخصات این دو ترجمه به این شرح است:
1- تاریخ حرم ائمةالبقیع و آثار اخری فیالمدینةالمنوره / ترجمه سیدمحمدرضا مهری/ ناشر:موسسة المعارفالاسلامیه/
۲-Medine’deki İslami Yapıların ve Baki Mezarlığındaki Ehlibeyt İmamları’nın Türbelerinin Tarihi
مترجم: erdal tuncay ناشر: انتشارات کوثر استانبول ترکیه
🔸مشاهده متن کامل یادداشت:
https://mobahesat.ir/24336
🔻🔻🔻
@mobahest
آیتالله ابوالقاسم علیدوست تشریح کرد:
اخلاق گفتوگو در سالی که گذشت
🖌اختصاصی مباحثات
مقدمه: آیتﷲ ابوالقاسم علیدوست چهرهی شناخته شدهی حوزه علمیه در گفتوگوهای علمی و اندیشهای است و نقدها و پاسخهای ایشان به صاحبان اندیشه یا برخی مسائل دینی و نظری مطرح شده، مورد توجه قرار میگیرد.در این بین مسئلهی «اخلاق گفتوگو» یکی دیگر از دغدغههای استاد است که در برنامههای علمی مورد تاکید ایشان قرار گرفتهاست. برای بررسی رعایت این امر مهم در مواجهههای علمی سال گذشته، با ایشان به گفتوگو نشستهایم.
🎥کلیپ اول: آسیبهای اخلاق گفتوگو در مناظرات علمی صورت گرفته در سال گذشته چه بود؟
🎥کلیپ دوم: اخلاق گفتوگو و نقد علمی را موضوعی مانند نظرات مطرح شده پیرامون روشهای نهی از منکر را چگونه ارزیابی میفرمائید؟
🎥کلیپ سوم: مرزهای بررسی سوابق و تحصیلات افراد برای ورود آنها به مسائل تخصصی چیست؟
🎥کلیپ چهارم:نظرات استاد علیدوست به مطالب مطرح شده درباره توصیفات صورت گرفته از حوزه علمیه نجف که تنقیصکنندهی حوزه علمیه قم است چیست؟
🎥کلیپ پنجم: استاد علیدوست در زمینه رعایت «اخلاق گفتوگو» در سال گذشته چه نمرهای به خود میدهد!؟
🔸مشاهده متن کامل گفتوگو:
https://mobahesat.ir/24344
🔻🔻🔻
@mobahesat
📚«آداب المُتَعَلِّمِيٖنْ» بستری در فضای مجازی مخصوص عاشقان علوم ودروس حوزوی📚
✏️در کانال «آداب المُتَعَلِّمِيٖنْ» میتوانید استفاده کنید:
1⃣ برگزاری کلاس های ادبیات و دروس حوزوی از ابتدا طبق سیر تحصیلی وبرنامه درسی مدون
(فعلا دروس شرح امثله به عنوان اولین کااب در سیر دروس درحال برگزاری است)
2⃣ انتشار نسخ و کتب قدیمی حوزوی ونایاب ومنبع و دسته اول
3⃣ تبیین و توضیح مطالبی پیرامون هدایت تحصیلی و سیر دروس حوزه طبق سیر علمای سلف
و....
📚📚📚📚📚📚📚📚📚
@HEDAYAT14HEDAYAT
📚📚📚📚📚📚📚📚📚
◼️رحلت عالِم آخرالزمانی
🔹آیتالله علی کورانی از محققین و علمایی که همواره به تبیین و توجه به دیدگاههای آخرالزمانی و علائم ظهور شهرت داشت صبحگاه روز سیام اردیبهشت سال ۱۴۰۳ بر اثر عارضه قلبی دارفانی را وداع گفت. اگرچه او بیشتر به کتابهای علائم ظهور شهرت یافته بود اما شخصیتی کم نظیر در فعالیتهای فکری و مبارزاتی بویژه در جهان عرب بود.
🔹علی الکورانی العاملی در سال ۱۹۴۴ میلادی در روستای یاطَر در نبطیه در جنوب لبنان در خانوادهای کشاورز به دنیا آمد.او به تشویق سید عبدالحسین شرف الدین به مدرسهٔ دینی رفت و زیر نظر شیخ ابراهیم سلیمان درسهای مقدماتی را گذراند. در سال ۱۹۵۸ میلادی در چهارده سالگی به شهر نجف رفت و دروس مقدمات و سطح را در نزد محمد تقی فقیه، سید علاء بحرالعلوم، شیخ باقر ایروانی و سید محمدباقر حکیم خواند و در درس خارج سیدمحسن حکیم ،سید ابوالقاسم خویی و سید محمد باقر صدر شرکت کرد.از اواسط دههٔ ۶۰ میلادی به عنوان نمایندهٔ چند مرجع شیعه از جمله سید ابوالقاسم خویی، در کشورهای عراق و کویت فعالیت داشت. عمدهٔ فعالیتهای او علیه حزب بعث عراق و اندیشههای کمونیسم بود. او در سال ۱۹۷۴ میلادی به لبنان بازگشت.
🔹آیتالله علی کورانی پس از انقلاب اسلامی در ایران به ایران آمد و به پژوهش در زمینههای احادیث اسلامی دربارهٔ مهدی، تاریخ تدوین قرآن، معنی واژههای قرآن (نقد کتاب مفردات راغب)، سیره نبوی، تاریخ امامان شیعه و نقد اندیشههای وهابیت پرداخت.وی در این باره میگویند:« بعد از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، حال بنده تغییر پیدا کرد. چرا که اهل سنت و شیعه متفقالقول هستند که اولین زمینهسازان ظهور امام زمان اهل سرزمین مشرق و قوم سلمان، اهل قم، اهل خراسان و اهل طالقان (نه به معنای شهر طالقان بلکه اهل جبال البرز) هستند. حدود ۹ عنوان حدیث اهلبیت(ع) وجود دارد که مردم ایران را توصیف کرده است. بنده از ابتدای مسئله انقلاب ایران شکی نداشتم که این مسئله زمینه ساز ظهور حضرت است اما اینکه سؤال میشود این امر چه مقدار طول میکشد بنده عرض میکنم نمیدانم، اما همینقدر میدانم که این انقلاب زمینهساز ظهور حضرت است. بنده به ایران آمدم و مدت دو سال هم در جنگ شرکت کردم و دوستانی مانند عماد مغنیه و ذوالفقار هم بودند و در زمینه دفاع برای زمینهسازی ظهور حضرت اقدام کردم.»
🔹او همچنین با حمایت مرجع جهان تشیع آیتاللهالعظمی سید محمدرضا گلپایگانی، بنیادی به نام مرکز المعجم الفقهی و سپس با حمایت آیتالله سید علی سیستانی مرکز «المصطفی للدراسات الدینیه» برای پژوهش در اندیشههای اسلامی را بنیان گذاشت. مرکز معجم فقهی، نخستین بنیاد تولید نرمافزارهای اسلامی بود که در سال ۱۳۶۹ خورشیدی آغاز به کار کرد. از جمله دلایل راهاندازی این مرکز که به عنوان یکی از اولین مراکز رایانهای در ایران شناخته میشود، آشنایی و ارتباط او با کشورهای عربی منطقه بود.همچنین توانست با حمایتهای نماینده آیت الله العظمی سید علی سیستانی در ایران، سایتی را به نام سایت کتابخانه اهلالبیت علیهم السلام راهاندازی نماید تا حدود هفت هزار از کتب شیعه و سنی در آن به صورت رایگان و مجازی در اختیار عموم قرار بگیرد.
🔹آیتالله علی کورانی از حدود سال ۱۹۹۸ به مناظره و گفتگوهای اینترنتی با عالمان مذاهب دیگر، به ویژه عالمان وهابی پرداخت و پس از آن به تدریج ارائهٔ برنامههای پرسش و پاسخ در تلویزیونهای عربی زبان پرداخت که باعث شهرت او در جهان عرب شد. کورانی در سال ۱۳۹۱ خورشیدی در مصاحبهٔ مفصلی با خبرآنلاین اظهار نظرهای برخی سخنرانان دربارهٔ مهدویت را نادرست دانست و نقد کرد.
🔹خطر صهیونیسم همواره یکی از دغدغههای مرحوم آیتالله علی کورانی بود و او به صورت عمیق به فکر مبارزه با صهیونیسم بود. برهمین اساس ارتباط نزدیکی با حرکتهای مختلف جهان عرب داشت. گروههای مختلف لبنان از حزبالله گرفته تا جبهه امل و حرکتهای فلسطینی همواره شیخ علی کورانی را به عنوان یکی از حامیان جدی و مهم خود میدانستند.او تلاش میکرد حرکتهای مختلف ضداسرائیلی را به غنای فکری برساند و در همین راستا جلسات علمی و فکری مختلفی با رهبران این حرکتها داشت. به گونهای که نام «حرکت جهاد اسلامی فلسطین» با حسن سلیقهی آیتالله شیخ علی کورانی انتخاب شد و در مراحل مختلف مبارزه، با او در ارتباط مستقیم بود.
🔹او انقلاب اسلامی ایران را از جمله رخدادهای مهم پیش از ظهر میدانست: «بنده به جهت فعالیت در زمینهسازی ظهور حضرت به مشرق هجرت کردم و به امام خمینی و رهبر معظم انقلاب آیتالله خامنه ای افتخار میکنیم که فرماندهان و رهبران زمینهسازان ظهور هستند. آنچه که بنده نسبت به سیاست خارجی هم اطلاع دارم اینطور است که محور مقاومت در حال تشکیل است که همه یاوران امام زمان هستند»
🔸مشاهده متن کامل گزارش:
https://mobahesat.ir/24355
🔻🔻🔻
@mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️اختصاصی مباحثات
▪️روایت آیتالله سید احمد مددی موسوی از جلسات درسی و بحث علمی شهید سیدحسن نصرالله در قم
🔹نسخه کامل قسمت اول و دوم گفتوگو با آیتالله مددی به زودی در مباحثات منتشر خواهد شد.
https://hawzahnews.com/xd6TK
@mobahesat
☀️نقطهی عطف دوم در تاریخ فقه شیعه را چه کسی رقم خواهد زد؟
✏️ابراهیم عزیزی (استاد حوزه)
🔹فقه شیعه تاکنون یک نقطه عطف عظیم ولی مغفول را پشت سر گذاشته است.زمانی فقه شیعه بصورت روایات مکتوب و بعضا شفاهی بود که در عصر تدوین حدیث بصورت کتب روایی اولیه درآمد؛ لکن هنوز فقهی تدوین نشده بود. گفته میشود آن نقطهی عطف مهم توسط ابوالصلاح حلبی (متوفی ۴۴۷) در کتاب «الکافی فی الفقه» مطرح و پس از او به دست شیخ طوسی بالغ شد. در این نقطهی باشکوهِ تاریخ، فقه بصورت کتابی از «کتاب الطهارة» تا «کتاب الدیات» مدون شد. عظمت این کار زمانی نمایان میشود که میبینیم این چارچوب، با وجود آمد و رفت مکاتب مختلف رجالی و اخباری و اصولی، همچنان مستحکم است.
🔹لکن بر اهل فن پوشیده نیست که تشکیل حکومت مقتدر شیعی و تغیییرات آنی تکنولوژی، فقه شیعه را با مسائل و موضوعاتی مواجه کرده که در ساختار تنومند سابق، اساساً تصور نداشت.
کثرت روزافزون این مسائل و فقدان پیشینهی پژوهش برای آنها، حوزه ی علمیهی شیعه را برآن داشت تا با اتکاء به فقه پویا، پژوهشها، رسالهها و دروس خارج، این مسائل را در دستور کار قرار دهد (شکرﷲ مساعیهم). لکن این تحقیقات پراکنده که بی شباهت به اصول اربعمأة نیست! باید پس از تبویب و تفریع دقیق، در ساختاری جدید و غیر فرمایشی مدون گردد؛ بطوریکه همچون ساختار سابق، معاصران را ـ با تمام سختگیریهایشان ـ قانع و آیندگان را تا قرنها خاضع گرداند. کتابی مثلا از «فقه الطب تا فقه الفضاء» و یا حتی ساختاری تماما جدید. اگر کسی ادعا کند تدوین تمام این مسایل به کتابی با حجمی معادل دو برابر جواهر الکلام منجر میشود حرف گزافی نزده است.
🔹این تدوین می تواند نقطه عطف دوم فقه شیعه باشد و حتی کتابی مانند شرائع یا عروه نیاز است تا فقیهان و مجتهدان در آینده بر آن حاشیه و تبصره بزنند.
این حرکت مصداق یک خیزش و نهضت جدید علمی است که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و مهمترین وظیفه نخبگان میباشد.
شهید سید محمدباقر صدر(ره) در «الفتاوی الواضحة» با تأثیرپذیری از تقسیم بندیهای حقوقی جدید، ساختاری در این زمینه ارائه داده است؛ لکن عمده مسائل مستحدثه پس از او به بازار آمد!
🔹اگر به سیاهنمایی و حجاب معاصرت متهم نشوم میگویم: با این وضعیت فرار مغزهای حوزه، فقدان نشاط، آیندهی علمی ـ معیشتی مبهم و… امید چندانی به تحقق این تحول عظیم نیست.
تا ببینیم چه کسی این اسب چموش را برای فقیهان زین میکند و لگام میزند!
https://mobahesat.ir/24369
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️مسئلهی شیعهی فرهنگی و صهیونیسم
یادداشت وارده: ✏️ محسن نصیری
۱.اگر تشیع سیاسی را اندیشهای بدانیم که قوام آن به «حفظ کیان تشیع» در قالب ساختار و حکمرانی میباشد، تشیع اجتماعی را میتوان نظریهای نامید که قائلان آن به حفظ تشیع در ساختارهای اجتماعی و نه لزوما سیاسی و حکمرانی میدانند و در نهایت تشیع فرهنگی نیز تنها دغدغهاش حفظ آنچه چیزی است که شعائر مینامد.
۲. در روزهای گذشته تصویر معناداری در شبکههای اسرائیلی منتشر شده که تصویر دو مرجع از دو پایگاه دینی و حوزوی در لیست ترور قرار گرفته است. رهبری انقلاب اسلامی و مرجع اعلای عراق که گویای یک نکته است؛ امروز تشیع سیاسی و تشیع اجتماعی در مقابله باصهیونیسم و رفتارهای آن به یک نقطه مشترک رسیدهاند و آن مقابله همه جانبه است. تصاویر گریان فرزندان آیتاللهالعظمی سیستانی در مراسم بزرگداشت شهید سید حسن نصرالله نیز گواه محکمی بر قرار گرفتن این دو دیدگاه در یک جبهه واحد است.
۳. در این نقطه تاریخی اما تشیع فرهنگی و جریانی که خود را احیاگر شعائر میداند در سکوت و در برخی از سطوح رسانهای در فضای تقابلی فرو رفته است. این روزها در برخی از صفحات جریان برائتی، ادعاهایی همچون هدر رفتن خون شیعه و حتی تعریض به سید مقاومت مطرح میشود. فارغ از ضرورت مطالعه دستگاه دینشناختی به این جریان برای فهم این رویکرد در چنین بزنگاه تاریخی باید به یک نکته توجه نمود.
نرمافزار تشیع فرهنگی یا برائتی قابلیت به روزرسانی و رسیدن به نقطه موضعگیری در چنین بزنگاههایی را ندارد و همچنان در منازعات صدر اسلام مانده است. منازعاتی با رویکرد اخباریگری که در تقابل با رویکرد اجتهادی است که اسرائیل و جبهه استکبار را مهمترین مساله عالم تشیع در شرایط فعلی دانسته و مقاومت را تنها راه حل برای مقابله با این غده سرطانی تلقی میکند.
۴. تأسفبارترین نکته اینجاست که برخی سطوح رسانهای این جریان در دوران اخیر در حال همافزایی با فعالان سیاسی ضد مقاومت و جمهوری اسلامی هستند. همافزاییهایی که در شبکههای ماهموارهای آنان و صفحات فضای مجازیشان مشهود است. به نظر میرسد گرچه تاریخ ثابت کرده که هیچ جریان فکری کاملا میرا نیست و در کش و قوسهای تاریخ خود را احیاء میکند، اما رفتارهای اخیر جریان تشیع فرهنگی آن را به ورطه سقوط در بین وجدانهای بیدار جامعه شیعه خواهد کشاند و تاریخ شیعه به خوبی این سکوت و همافزایی با دشمنان را قضاوت میکند. روزهایی که رزمندگان شیعی پنجه در پنجه دشمن مشترک تفکر و تمدن شیعی بوده و برخی برائتیها با لباسهای کذایی در توهم احیاء شعائر ربیعی هستند.
🔻🔻🔻
https://mobahesat.ir/24372
⚡️حجتالاسلام والمسلمین پیروزمند عضو هئیت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی تشریح کرد:
قاطبه روحانیت ایران تا عراق و اقصی نقاط جغرافیای تشیع یکصدا انگیزه مقابله با اسرائیل را دارند/ مجمع محققین متنبه شده و به جبهه مقاومین و مجاهدین بپیوندد
🎤اختصاصی مباحثات
🔹دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب بویژه در قبال آمریکا و اسرائیل و هر گروه متخاصمی که در مقابل انقلاب اسلامی وجود دارند طراحی شده است.در مواجهه اخیری که سال گذشته رخ داد، به دلیل شرایط منطقه، مواجهه و درگیری جدیتر شده و مردم فلسطین برای دفاع از حق مشروع خود حرکتی بر علیه اسرائیل انجام دادند؛ آن هم در زمانی که اسرائیل خیز برداشته بود برای اینکه پرونده فلسطین را برای همیشه ببندد و حرکت فلسطین به فراموشی سپرده شود اما به یک معنا حرکت طوفانالاقصی باعث شد مجددا مساله فلسطین به عنوان مساله حیاتی و مهم دنیای اسلام مطرح شود.
🔹وقتی تحت عنوان یک تشکل مواضع ضعیف و متفاوتی ابراز شد جای افسوس و نقض فراگیر و ضعفهای بیشمار وجود دارد. اول آنکه مخاطبین باید بدانند که این طیفی که رژیم صهیونیستی را در قالب دو دولت به رسمیت شمردند، هر چند وجهه عوام فریبانهای به خود میگیرند اما دیدگاهی که مطرح شده نه با قرآن کریم، نه با حرفهای امام خمینی(ره)، نه با نظرات مقام معظم رهبری، نه با قوانین جهانی و نه با وجدان عمومی بشر و نه با دموکراسی و نه با نظر مجاهدان میدان و نه با عدالت خواهی و نه با عقلانیت و مصلحت سازگاری ندارد.
🔹امام خمینی(ره) به صراحت فرمودند که اسرائیل باید از میان برود و کانّه وظیفه هر مسلمانی است که برای نابودی اسرائیل با هم مشارکت کنند و مضحکتر این است که با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری نسبت به فلسطین و بازگشت مرزهای جغرافیایی فلسطین، ادعا کردند که مسائل عرف و بین الملل را به رسمیت میشناسند و چون سازمان ملل دو دولتی را پذیرفته؛ بنابراین رهبری هم کانّه نظرشان بر همین است و این آدرس غلط نسبت به فرمایشات صریح رهبری است.
🔹عقلانیت و مصلحت امت اسلام و کشور در این است که اسرائیل باید از صحنه روزگار برداشته شود به خاطر اینکه غده سرطانی است هر چند کوچک اما بیماری و خشونت را با خودش به همراه میآورد و اسرائیل فقط خودش نیست، بلکه ابزاری است برای پمپاژ کردن منافع و منابع دنیای اسلام به سمت تمدن غرب و به همین دلیل است که همه پشت سر او ایستادهاند و این عقلانیت میگوید همه باید یک صدا مرگ بر اسرائیل را فریاد بزنیم و با هم این مسئله را دنبال کنیم.
مشاهده متن کامل گفتوگو:
https://mobahesat.ir/24377
🔻🔻🔻
@mobahesat
به بهانهی مناظرهی جدید آیتالله ابوالقاسم علیدوست:
جوانههای امیدبخش گفتوگوی علمی در فصل خزان باورهای دینی
🔹آنانی که در محافل دانشگاهی زیست بلندمدت داشته و یا با فضای نخبگانی جامعه ارتباط دارند، نسبت به بیانگیزگی در باورهای دینی جوانان نگرانی جدی دارند.
🔹این بیانگیزگی که دلایل مختلفی از جمله تغییر نسلی دارد تاثیر مستقیمی هم با فضای رسانه و فضای مجازی داشته و عملا شبهات فکری، بسیار فراتر از پاسخها و آموزهها در ذهن جامعه جا باز کردهاست. این شبهات گاه منشأ سیاسی داشته و گاه خاستگاه فکری و اندیشهای. اما هرچه که هست به تهدید اصلی جامعه تبدیل شدهاست.اگرچه در این میان بخشی از جامعه از جمله جوانان همچنان پایبند به دینداری و انجام مناسک مختلف دینی هستند، اما تردیدها و شبهات در لایههای درونی جامعه نفوذ نگرانکنندهای داشته است.
🔹در این بین اما همیشه این سوال مطرح بودهاست که بزرگان فکر و اندیشهی دینی که مورد سوال قرار گرفتهاند به چه میزان وارد پاسخ به شبهات و برگزاری مناظرهها شدهاند؟ آیا شرط و شروطها و رعایت شانیتها و سایر حواشی بر ادای تکلیف دینی و اجتماعی آنان غلبه کردهاست؟این در حالی است که طراحان شبهات به بهانههای مختلف از حضور در محافل و عرصههای جامعه از جمله فضای مجازی ابائی ندارند و به صورت جدی در این میادین حاضر هستند و همین امر، استدلال قدیمی «الباطل یموت بترک ذکره» را هم عملا از بین می برد.
🔹با وجود تمامی نگرانیهای مطرح شده اما در این سوی دفاع از دین و عرصههای آن از جمله فقه و کلام اساتیدی هم هستند که تلاش و کوشش خود را برای فهم شبهات و مواجههی علمی با آن گذاشتهاند. این دو اصل مهم یعنی «فهم شبهه» و «مواجههی علمی» با آن نیازمند مبانی علمی بسیار مستحکم و تجربیات بزرگی در عرصهی بحث و گفتوگو است.
🔹برخی از این مناظرههای صورت گرفته همچنان در اذهان عمومی حوزویان و دانشگاهیان خاطرهانگیز است. از جمله بحثهای مکتوب و پاسخهای علمی دو چهرهی حوزوی، آیتالله شیخ جواد فاضل لنکرانی و آیتالله علیدوست. در کنار این بحثها و مناظرههای برون حوزوی، مناظرهی درون حوزوی پیرامون اقتصاد اسلامی هم نشان داد فضای دینی و اندیشهای نیازمند شدید بحث و گفتوگوی محترمانه و علمی است. مباحثات پیشتر در قالب گزارشی با عنوان « قم و روزهای گرم گفتوگو» به بررسی بحثهای فوق پرداخته بود.
🔹در این روزها که فضای عمومی جامعه مشغول اتفاقات ناگوار حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان و جنگ مستقیم ایران و این رژیم جنایتکار است اما اخباری از برگزاری یک مناظرهی جدی رودرو به گوش میرسد. مناظرهای که نشان میدهد هیاهوی اخبار جنگ نباید بر تلاش دینی و علمی سایه افکند. چه آنکه باورهای دینی و مستحکم اعتقادی است که میتواند در روزهای جنگ با دشمن حرف نخست را بزند.
🔹این مناظره که به زودی در سه قسمت منتشر خواهد شد فصل جدیدی از گفتوگوهای دو سویه را باز میکند. مناظرهای مبتنی بر رعایت احترام و دوری از حواشی برای رسیدن به پاسخهای منطقی و مستدل.
https://mobahesat.ir/24380
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از مباحثات
امتداد شاگردان علامه در انقلاب اسلامی
به مناسبت سالروز رحلت
🔸۲۴ آبان در تقویم رسمی کشورمان بهعنوان روز بزرگداشت آیتﷲ علامه «سید محمدحسین طباطبایی» ثبت شده است. علامه طباطبایی از سرآمدان حوزه علمیه قم در روزگار معاصر کنونی بود که با تفسیر المیزان شناخته میشود؛ اما آثار و خدمات او بیش از المیزان بود، هر چند که جایگاه المیزان قابلانکار نیست. حوزه علمیه قم عالمان برجستهای در طول حیات با برکت خود تربیت کرده است؛ اما کم بودند کسانی که ابعاد جامعی داشته باشند و علامه طباطبایی در کنار امام خمینی(ره) در ابعاد مختلف سرآمد بود. در روزگار مهجوریت فلسفه اهل فلسفه بود و همان روزگار هم دل در گروی عرفان داشت.
🔹اهمیت مکتب فکری علامه طباطبایی
اهمیت محمدحسین طباطبایی به جهت زنده کردن حکمت و فلسفه و تفسیر در حوزههای تشیع، بعد از دوره دودمان صفویان بوده است. بهویژه اینکه وی به بازگویی و شرح حکمت صدرایی بسنده نکرده، به تأسیس معرفتشناسی در این مکتب میپردازد. همچنین با انتشار کتب فراوان و تربیت شاگردان، در دوران مواجهه با اندیشههای غربی، نظیر مارکسیسم، به اندیشه دینی حیاتی دوباره بخشیده، حتی در نشر آن در مغربزمین نیز میکوشد.
از دیگر اتفاقات حیات فکری طباطبایی در دوره زندگی در قم، آمدن هانری کربن، از فرانسه به ایران و ملاقات با طباطبایی در قم و تهران است. این ملاقاتها که باعث شکلگیری حلقه فلسفی مهمی در آن دوران میشود، به همت هانری کربن تشکیل شد و بسیاری از فلاسفه بعدی ایران معاصر به همراه کربن نزد طباطبایی به فلسفهآموزی و مباحث عمیق فلسفی پرداختند. کربن فیلسوفی هایدگری بود که در پی پرسشهای بیپاسخ خود، در نهایت سر از ایران درآورده بود تا در حضور طباطبایی بهعنوان فیلسوفی شیعی، پاسخهایی برای پرسشهای بیجواب خود بیابد. خود کربن اذعان داشت که طباطبایی، پاسخهای دقیق و قانعکنندهای به او میدادهاست.
علامه طباطبایی اولین متفکر دوران معاصر است که به بحثهای معرفتشناسی پرداخته است. او در کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم به شبهات مکاتب سوفسطایی، شکاکیت و تجربهگرایی افراطی در عدم اعتماد به عقل در دریافت حقیقت پاسخ داده است و فلسفه اسلامی را نظام رئالیستی مبتنی بر عقلگرایی معرفی میکند. وی همچنین به نقش بیبدیل عقل در فهم حقایق دینی توجه دارد و نکات مهمی را در اینباره متذکر میشود. میتوان گفت علامه در دو جبهه از خردورزی دفاع کرده است، اول: در برابر حسگرایی و تجربهگرایی افراطی که در غرب به شکاکیت و نسبیتگرایی در همه حوزههای اعتقادی و اخلاقی منجر شد و دوم: در برابر ظاهرگرایان و اخباریونی که با بیاعتبارکردن حجت عقل وحی را نیز بیاعتبار کردند و به تعطیلی دین و عقل با هم رسیدند. بررسی موضع علامه موضوع این نوشتار است.
🔹شاگردان علامه
علامه طباطبایی شاگردان برجستهای تربیت کردند که بخش زیادی از این شاگردان بعد از انقلاب اسلامی مسوولیتهای کلان انقلاب را بر دوش گرفتند. آیتالله جوادی آملی، آیتﷲ محمد امامی کاشانی، محمد مؤمن قمی، محمد محمدی گیلانی،مصباح یزدی، محمد مفتح و شهید مرتضی مطهری بخشی از این شاگردان مهم علامه هستند که هر کدام نقش مهمی در تحولات جامعه ایران در دهه چهل و پنجاه ایفا کردند.
شهید مطهری بهعنوان یکی از اصلیترین شاگردان علامه طباطبایی تبدیل به نظریهپرداز انقلاب و مورد اعتمادترین فرد امام خمینی(ره) شد. بهنحویکه در بسیاری از تصمیمات دوران انقلاب مؤثر بود. در واقع شهید مطهری در انقلاب اسلامی، امتداد خط فکری علامه طباطبایی است. با اینکه علامه اهل موضعگیریهای تند و صریح سیاسی نبود؛ اما منش و گفتمانی که پایهگذاری کرد، درختی را آبیاری کرد که میوه آن درخت، انقلاب اسلامی بود. توجه علامه طباطبایی به فلسفه در روزگاری که مخالفان فلسفه در حوزه قدرت فزایندهای داشتند، از مهمترین نقطه عطفهای زندگی علمی ایشان است.
اما میراث علامه طباطبایی در روزگار کنونی جامعه ما کمتر به نسل جدید و به مخاطب تشنه معارف معرفی شده است. زندگی علمی و فردی علامه این ظرفیت را دارد که به جامعه بهعنوان یک الگو و نخبه فرهنگی و فکری معرفی و اسوه فعالان این عرصه شود؛ اما متأسفانه این مشکلی است که گریبان کشور ما را گرفته و آن این است که به داشتهها و سرمایههای خود کم توجه هستیم. این رویه باعث شده که امکان استفاده از این ذخایر علمی، فرهنگی و مذهبی در کشور برای مردم فراهم نشود. باید افسوس و حسرت خورد و آرزو کرد که نامگذاری امروز به نام علامه، تلاشی درخور و مؤثر برای کاستن از این مهجوریت علامه صاحب سبک ما باشد.
⚡️مشاهده متن کامل یادداشت:
Mobahesat.ir/24226
🔻🔻🔻
@mobahesat
نهمین دورهی شورای عالی حوزه، اولویتها و چالشها
🔹نهمین دوره شورای عالی حوزههای علمیه کشور در حالی اعضای جدید خود را شناخت که طی ماههای اخیر بحثهای زیادی در محافل مختلف حوزوی طرح شده که این امر نشاندهنده انتظارات بالای جامعهی حوزویان از این شورا است.
🔹اعضای دور نهم شورای عالی حوزههای علمیه با دو تغییر مواجه شد و براساس نظر اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ( براساس حروف الفبا) حضرت آقایان محسن اراکی، علیرضا اعرافی، محمود رجبی، محمدمهدی شبزندهدار، محمود عبداللهی، سیدمحمد غروی و جواد مروی اعضای این دوره هستند.
🔹مهمترین تغییر ایجاد شده در دور نهم، عدم کاندیداتوری حضرت آیتالله حسینی بوشهری است که نشان میدهد در اقدامی ارزشمند، ترحیج دادند تا در عالیترین سطوح سیاستگذاری حوزههای علمیه تغییرات و چرخش مدیریتی شکل گیرد. این اقدام از جهات مختلفی میتواند برای شورای عالی و هیئت امنای سایر نهادهای حوزوی نیز درسآموز باشد و راه را برای تغییرات جدی در آنها ایجاد کند. طبیعی است مدیر حوزه علمیه و اعضای شورای عالی همچنان از سه دهه تجربیات مدیریتی مستقیم و سیاستگذاری کلان آیتالله حسینی بوشهری همچنان استفاده خواهند کرد.
🔹اگرچه اعلام رسمی انتخاب اعضای دور نهم شورای عالی حوزه در انتظار تایید نظر مراجع معظم تقلید است، اما بافت این شورا بویژه با حضور آیتالله سیدمحمد غروی و آیتالله جواد مروی نشان میدهد که نظر مثبت مراجع معظم تقلید را هم اخذ خواهد کرد.
🔹شورای عالی به عنوان عالیترین نهاد سیاستگذاری و تصمیمگیری درباره برنامههای مختلف حوزه علمیه، همواره مورد توجه سطوح مختلف حوزیان بودهاست و انتظارات متعددی از آن وجود دارد. در این بین نمیتوان انتظار داشت که شورای عالی نیز بتواند تمامی انتظارات وارده را برآورده نماید اما برخی مطالبات مانند تعامل نزدیک با اساتید و بدنه طلاب، حضور اعضای شورای عالی در بین حوزویان و کسب نظر مستقیم آنان و اطلاعرسانی از تصمیمگیریها و برنامهها از جمله مواردی است که تحقق آنها امری بدیهی است.
🔹در چند سال اخیر اتفاقات جدی در نظام آموزشی کشور و همچنین حوزههای علمیه رخ داده است. آنچه اکنون به عنوان اولویتهای مهم دور جدید باید مورد توجه جدی اعضای شورای عالی حوزه باشد موضوع «کاهش ورودی حوزههای علمیه»، «تورم ساختار اداری و به تبع آن هزینهکردهای کلان در بخش اداری و پرسنلی»، «افت شدید علمی و کم رونقی دروس آزاد» و همچنین «تهدیدات هویتی جامعهی طلبگی و حوزوی» است. هر یک از موارد فوق زیرمجموعههایی دارد که میتواند با استفاده از نظرات کارشناسان و دلسوزان امر طرح و مورد بررسی قرار گیرد.
🔹از دیگر اقدامات لازمی که انتظار میرود مورد توجه دور نهم شورای عالی حوزههای علمیه قرار گیرد، تجدیدنظر در دبیرخانه شورای عالی حوزه با هدف پویائی و تحرک آن است، چرا که دبیرخانه شورای عالی موتور محرک سیاستگذاری و تصمیمگیری کلان حوزههای علمیه است و کمرمقی مدیران آن به تمامی بخشهای حوزههای علمیه تسری مییابد.
🔹در این بین روش مدیریتی حضرت آیتالله اعرافی در هشت سال اخیر نشان میدهد که سطح تعامل بالائی با شورای عالی حوزههای علمیه را دارد و تلاش میکند تحولات جدی در ساختار مدیریتی حوزهها ایجاد نماید، اما همچنان برخی آسیبهای تصمیمگیری معاونین مرکز مدیریت مانند تغییر کتب درسی و کمتوجهی به نظرات اساتید سطوح عالی جزء مواردی است که نیاز است در دور جدید با تعامل حداکثری با شورای عالی حوزه و همچنین اساتید و طلاب رفع گردد.
🔻🔻🔻
https://mobahesat.ir/24390
🔸در همین زمینه:
اعضای هفتمین دوره شورای عالی حوزه انتخاب شدند
هشتمین دوره شورای عالی حوزه و مطالبات حوزویان
شورای عالی حوزه، اولویتها و نیازها
چه کسی مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه خواهد شد؟
مروری اجمالی بر برخی از مسائل حوزه و روحانیت
🔻🔻🔻🔻
⚡️مباحثات آمادگی دارد نظرات، پیشنهادات و نقدهای اساتید و طلاب محترم پیرامون عملکرد و اولویتهای شورای عالی حوزههای علمیه را منتشر نماید. برای ارسال مطالب خود با این راه ارتباطی در تعامل باشید.
@Ahmadnajmi
مباحثات
نهمین دورهی شورای عالی حوزه، اولویتها و چالشها 🔹نهمین دوره شورای عالی حوزههای علمیه کشور در حال
🟢🟡 پیشنهادها و نقدهایی در رابطه با وضعیت کنونی حوزه ها
🖋حسین مازوجی
دانشپژوه
بسم الله الرحمن الرحیم
الف) علم، حقیقی بسیار والا و نورانی است و مدارس و حوزه های علمیه و اساتید و طلاب سختکوش، در طول تاریخِ پرفراز و نشیبی که پشت سر گذاشته ایم، توانسته اند به وسیله این حقیقت بی بدیل، خدمات کثیری در ابعاد مختلف، به بشر ارائه دهند. بنابراین ما میراثْ دارِ چنین تاریخ پرافتخاری هستیم که متاسفانه قدْرش را نمی دانیم اما همانگونه که کتابسوزی های جُهّال نتوانست جلوی حرکت های علمی را بگیرد، اتفاقات ناگواری که اکنون در ساحت علوم حوزوی به اسم تحول در علم، شاهد آن هستیم، نمی تواند علم را از دلهای مشتاق دور کند. اساسا علم را نمی توان با زور یا ترشرویی یا مصوّبه های سازمان ها و ارگان ها، در دل ها جا کرد یا از دل ها زدود.
ب) هدف اصلی طلاب (با هر گرایشی حتی تبلیغ، امامت مساجد و ...)، باید فهم دقیق ثقلین باشد. بدون فهم دقیق ثقلین، نمی توان قدم از قدم برداشت چراکه مبنای هرحرکت دینی، علم دینی است. لذا بزرگان ما اصرار دارند که طلاب، به فهم مجتهدانه از دین برسند و این مهم، جز با خواندن و پژوهش در کتب اصیل و عمیق، حاصل نخواهد شد. همان کتبی که در طول تاریخ، مورد توجه اصحاب فن واقع شده و جان ها را سیراب نموده است. درسی شدن یا درسی نشدن کتاب ها، باید طی فرآیندی طبیعی اتفاق بیفتد و حاصلِ تجارب اساتید برجسته در طول سال ها باشد (کما هو السابق). اینکه با زورِ مصوّبه، کتابی را "درسی" کنیم یا بخش هایی از آن را حذف کنیم، تمسخرِ علم و عالم و معلّم و متعلّم است.
ج) میراث گرانبهای سَلَف و روش تحصیل سنتی، نه تنها هیچ مخالفتی با تجدد و نوآوری در اندیشه ندارد، بلکه به شدت مدافع آن است. اتفاقا ادعای ما این است که کتب جدید التألیف، روحِ تفکر را از طلاب به شدت سلب نموده است و لذا به اسم تحول در علم، در حقیقت ایشان را از علم محروم ساخته است! یک نمونه ساده آن، تفاوت بسیار بنیادین ِ کتاب شرح شمسیه با المنطق مرحوم مظفر یا کتب جدیدالتألیف دیگر است. اگر کسی مدتی مثلا سه ماه با هر دو کتاب مانوس بوده و مباحثه نماید، به نیکی و با وجدان ِ غیر مَشوبِ خویش، درخواهد یافت که: این کجا و آن کجا! مطالب عمیق شرح شمسیه، همراه با حواشی و مطالب بی نظیرش، ذهن منطقی بسیار دقیقی به انسان می دهد که می تواند در جای جای اصول و فلسفه و کلام و عرفان از آن بهره بگیرد. چرا باید طلاب را از این کتب بی نظیر به بهانه های واهی محروم کنیم؟ چرا طلاب که یکسال را برای المنطق وقت می گذارند، نباید همان وقت را برای شرح شمسیه بگذارند و صدها مطلب فراتر بیاموزند و جانشان سیراب گردد؟
د) سیاست گذاری های سال های اخیر، به جای آنکه به نفع علم و طلابِ سختکوش و با استعداد تمام شود، بیشتر موجب تنبلی و رخوت علمی شده است. نتائجش هم کاملا مشخص است. به راحتی می توان در کتابفروشی ها قدم زد و مشاهده کرد که قبلا چه کتبی در صدرِ خرید طلاب بود، و الان چه کتب و جزواتی!!
ه) به نظر می رسد مشکلات زیر، اهمّ مشکلاتی است که دست و پا گیر طلاب شده است:
❎ضعیف شدن بسیار شدید و تأسف بار محتوای کتاب ها، خصوصا در سطح مقدماتی که اصل و اساس مراحل بعدی است. به قول مرحوم مدرس، درس خارج گفتن، خیلی سخت نیست، اگر کسی مرد است، دروس پایه را تدریس کند. همچنین به قول آیت الله جوادی آملی دام عزه: قبلا درس خارج خیلی مرسوم نبود. اگر کسی می توانست لمعتین را کما هو حقّه تدریس کند و به اشکالاتی که به شهیدین وارد می آید، جواب بگوید، او مجتهد حساب می شد! (لمعه ای که اکنون متاسفانه، فقط ترجمه ای از آن برای امتحان خوانده شده و رها می گردد!)
❎ حضور و غیاب اجباری که با نفْسِ علم آموزی به عنوان یک ارزش والا، منافات جدی دارد.
❎ امتحان های حفظ محور، بی ثمر و تلف کننده وقت.
❎کلاسهای فراوان و وقت گیر و پایین آمدن روحیه تفکر عمیق.
❎برچیده شدن رابطه صمیمی، معرفتی و اخلاقیِ استادان و شاگردان.
❎تبدیل شدن حوزه ها به نظام ترمی واحدی و فراموش شدن سنت های اصیل و انسان سازِ علمای سَلَف
و السلام علی من اتّبع الهدی
۲۵ آبان ماه ۱۴۰۳ هجری خورشیدی