🔹 به لطف الهی کتاب "عقلانیت و دیانت" به تازگی توسط مرکز پژوهشی مبنا منتشر گردید.
🔸 مهمترین ادعای این کتاب این است که در قرآن و روایات شیعه و سنی، مهمترین شاخص دینداری، عقلانیت است.
🔹 به زودی لینک خرید کتاب در سایت مرکز قرار خواهد گرفت.
مهدی شجریان
@M_Shajarian
نشر اثر «درباره عدالت جنسیتی نگاهی به فمینیسم و حکمت متعالیه» به زودی
http://www.isca.ac.ir/Portal/home/showpage.aspx?object=relatedtopics&categoryid=c4fdf7ce-dc61-4c8d-a0bb-51144b95c453&webpartid=e4b11167-fdd9-4643-81d1-817013dfb943&id=3f4e17ac-be03-4dae-8a17-58319a699825
@M_Shajarian
اصول و مبانی نظری عدالت جنسیتی در حکمت متعالیه
🔹 این کتاب رساله دکتری بنده است که به تازگی توسط دانشگاه باقرالعلوم چاپ شده است.
🔸 برقراری مناسبات عادلانه میان زنان و مردان، پشتوانههای فلسفی و نظری خاصی را میطلبد. در این کتاب کوشیدهام تا فلسفه ملاصدرا را در این خصوص ظرفیت سنجی کنم.
🔹 به زودی نسخه الکترونیک کتاب در اپیلیکیشن پژوهان قرار خواهد گرفت.
✅ لینک دانلود اپیلیکیشن
https://pajoohaan.ir/
✅ لینک خبر انتشار کتاب
https://b2n.ir/z45709
مهدی شجریان
@M_Shajarian
🔹 رهتوشه نشریهای است که برای مبلغان محتوای تبلیغی تولید میکند. در شماره اخیر این نشریه مقاله «پرتوی از آیات قرآن در کلام حسینی»، از بنده منتشر شده است.
🔸 در این مقاله از پیوند قرآن و اهل بیت گفتهام و با تکیه بر این اصل، برخی از آیات کتاب خدا در کلام امام حسین علیهالسلام را تبیین کردهام.
🔹 برخی موضوعات بیان شده در حاشیه این آیات ـ نظیر اینکه عزاداری بدون هیچ گونه عمل خیر برای انسان سودی ندارد یا اینکه نباید هر کسی که عمل بدی دارد را انسان بدی محسوب کرد ـ موضوعات مهمی برای جامعه امروز هستند.
✅ لینک دریافت مقاله:
http://rahtoosheh.dte.ir/article_70492.html
@M_shajarian
اجبارهای بیثمر
🔹 عید غدیر بر همه پیروان و دوستداران امام علی علیهالسلام مبارک. به امید روزی که جامعه ما بیشتر رنگ و بوی علی گیرد.
🔸 از نظر علی علیهالسلام، برای حکمرانان، مهمترین راهکار جهت جلب رضایت عمومی، پرهیز از اجبارکردن مردم است. اجبار برخورد سخت است و وقتی پشتوانههای نرم فکری و فرهنگی یک مسئله تامین نشود، اجبار نتیجه عکس میدهد.
🔹 گمان نمیکنم کسی منکر آسیبهای فکری و فرهنگی در فضای مجازی باشد؛ اما با فیلترینگ گسترده دیروز و طرح صیانتی که امروز در مجلس تصویب شد، مسئله حل نمیشود.
🔸 اگر گمان میکنیم که مثلا با محدودیت اینستاگرام همه مردم به روبیکا سرازیر میشوند، سادهاندیشی کردهایم. مردم خود باید شبکههای اجتماعی بومی را آزادانه انتخاب کنند و تا وقتی سرمایه اجتماعی اعتماد عمومی ضعیف و ضعیفتر میشود، سایه سنگین فیلترینگ و اجبار، ثمری غیر از دمیدن در تنور نارضایتی مردم نخواهد داشت.
پ.ن: در مقاله ذیل مطلبی که از امام علی نقل شد را به تفصیل بیان کردهام:
https://nab.basu.ac.ir/article_3651.html
مهدی شجریان
@M_Shajarian
مدیریت جامعه الزهرا و حضور اجتماعی بانوان
🔹 جامعه الزهرا نهاد آموزشی گستردهای مخصوص بانوان است. از بدو تاسیس تا خرداد ۱۴۰۰، مدیریت این نهاد با مردان بود، تا اینکه برای اولین بار در این تاریخ، سرکار خانم دکتر برقعی، به مدیریت آن منصوب شد.
🔸 حوزه علمیه در مواجهه با مسئله حضور اجتماعی بانوان، سه دوره را پشت سر گذاشته است:
1⃣ مخالفت نظری: در این دوره زنان از حضور اجتماعی به شدت نهی شده و متقابلا به پنهان ماندن از دید مردان دعوت شدهاند.
2⃣ موافقت نظری: در این دوره از شدت نظرگاه پیشین کاسته شد و استدلالهایی به نفع جواز حضور اجتماعی زنان اقامه گردید.
3⃣ موافقت عملی: در این دوره حوزه علمیه امکان حضور اجتماعی زنان و تعامل آنها با مردان در امور آموزشی و پژوهشی را میسر کرد.
🔹 اینک میتوان اوج این موافقت عملی را در مدیریت خانم برقعی بر این نهاد گسترده و پراهمیت مشاهده کرد و از این منظر واقعه فوق بسیار حائز اهمیت است.
🔸 تفصیل این یادداشت در شماره ۹ نشریه پیرامون - که از این شماره سردبیری آن را نیز بر عهده داشتم - آمده است.
✅ لینک دریافت یادداشت:
https://t.me/M_Shajarian/96
مهدی شجریان
@M_Shajarian
بسم الله الرحمن الرحیم
دروس اینجانب در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ به شرح ذیل است:
1️⃣ فقه: مکاسب محرمه از ابتدا (پایه ۷)، مدرسه فقهی علی بن موسی الرضا علیهالسلام (صدوقی ۵)، ساعت ۷ صبح؛
2️⃣ اصول فقه: رسائل از ابتدای برائت (پایه ۸)، مدرسه فقهی علی بن موسی الرضا علیهالسلام، ساعت ۸ صبح؛
3️⃣ فلسفه: بدایه الحکمه، ادامه تدریس سال قبل بهصورت مجازی و آفلاین.
🔹 دو درس نخست با توجه به شرایط فعلی مجازی و آنلاین برگزار میشود. علاقمندان پس از انتخاب درس از نجاج، لینک حضور مجازی را از اینجانب تحویل بگیرند. ان شاءالله با بهبود شرایط، دو درس نخست حضوری خواهد شد.
🔸 درس فلسفه غیر رسمی است و ان شاءالله هفتهای ۲ جلسه در کانال ذیل بارگذاری میشود:
https://t.me/bedayehshajarian
🔹 ان شاءالله فایل صوتی تمام دروس سال جاری، حتی در صورت حضوری شدن، در کانال ایتای ذیل نیز به اشتراک گذاشته میشود:
@shajarian1400
مهدی شجریان
@M_Shajarian
به نام خدا
به همت یکی از طلاب محترم، کانالی در تلگرام با لینک https://t.me/doroosshajarian تاسیس شده و فایل صوتی برخی از تدریسهای بنده به صورت فشرده و یکجا در آن منتشر شده است.
@M_Shajarian
لینک ثبت نام:
https://b2n.ir/z46685
عنوان بحث بنده:
چیستی عدالت جنسیتی
پنجشنبه، ۲۰ آبان، ساعت ۱۵.
@M_Shajarian
جنس برتر از منظر ملاصدرا
آیا زن انسان برتر است یا مرد؟ این پرسش در آراء فمینیستی پاسخهای مختلفی دارد. برخی از فمینیستها ملاک برتری زن یا مرد را در تمایزات جنسی و طبیعی آنها جستجو کرده و نفس بهرهگیری از اندام تولید مثل خاص یا قوای جسمانی و ... را دلیل برتری یک جسم بر دیگری محسوب میکنند و برخی دیگر این ملاک را در تمایزات جنسیتی، اجتماعی و برساختی آنها کاویده و حضور در سپهر اجتماعی و به کارگیری ابزار تولید فرهنگ و ... را عامل برتری میشمارند. این تحقیق با روش توصیفی ـ تحلیلی، پاسخ این پرسش را از مبانی حکمت صدرایی استنباط میکند. بر اساس این مبانی هر دو گرایش فمینیستی غیرقابلقبول است. انسان برتر انسانی است که در کمالات وجودی سعه بیشتری دارد و این سعه، با فعلیت مراتب عقل عملی و نظری محقق میشود. تمایز جنسی میان زن و مرد، بهخودیخود موجب فعلیت این مراتب یا مانع از تحقق آنها نمیشود چنانچه تمایزات جنسیتی نیز تنها اگر مورد تائید عقل نظری و عملی باشند موجب برتری فرد انسان میگردد. ملاصدرا در کتب مختلف خود اظهارات فراوانی در خصوص شخصیت زن نیز دارد که به باور این تحقیق هیچیک منافات با نتیجه مذکور نداشته و صراحتی در فرودست محسوب کردن زن ازآنجهت که زن است ندارند.
✅ لینک دریافت مقاله:
http://philosophy.mofidu.ac.ir/article_243984.html
مهدی شجریان
@M_shajarian
چیستی عدالت جنسیتی.mp3
15.91M
✅ دوره کوتاه مدت عدالت اجتماعی
✅ چیستی عدالت جنسیتی
۲۰ آبان ۱۴۰۰
مهدی شجریان
@M_Shajarian
مقاله این نشست مدتی قبل در شماره ۱۰ پیرامون چاپ شده است.
✅ لینک حضور در جلسه:
http://Yun.ir/hejab
✅ لینک دریافت مقاله:
https://m-ph.ir/%db%8c%da%a9%d8%b3%d8%a7%d9%86%e2%80%8c%d8%a7%d9%86%da%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%b9%d9%81%d8%a7%d9%81-%d9%88-%d8%ad%d8%ac%d8%a7%d8%a8%d8%8c-%da%86%d8%a7%d9%84%d8%b4%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c/
مهدی شجریان
@M_Shajarian
معاونت پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم به مناسب هفته پژوهش برگزار می کند:
👥سلسله نشست های وبیناری معرفی و نقد آثار انتشارات دانشگاه باقرالعلوم(ع)
📋نشست اول:
معرفی کتاب «مبانی و اصول عدالت جنسیتی در حکمت متعالیه»
👤 ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی شجریان (نویسنده کتاب)
👤 دبیر نشست: دکتر سیدعلی اکبر هاشمی
📆 زمان: چهارشنبه 3 آذرماه 1400 ساعت 10
📲 لینک مجازی شرکت در جلسه:
https://bbb01.dte.ir/b/kqk-yoo-twe-ipc
اداره پژوهش
@bouresearch
@M_Shajarian
هدایت شده از پیرامون حوزه
تمایز عفاف و حجاب.mp3
18.64M
🎤صوت نقد کرسی علمی ترویجی
با موضوع یکسان انگاری عفاف و حجاب چالشی برای توجیه حجاب
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی شجریان
✍️ناقد: حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین بستان
مشاهده متن کامل مقاله:
http://m-ph.ir/%db%8c
آدرس کانال در ایتا و تلگرام:
🔻🔻🔻
@piramoonhawzah
عدالت جنسیتی و گفتمان تغییر در احکام فقهی زنان
#علمی_پژوهشی
🔸 زن و مرد در احکام فقهی فراوانی مثل ارث، دیه، حجاب، سن تکلیف و مانند آن تفاوت دارند.
🔹 بسیاری از مطالعات جدید، به انتقاد از این تمایزات پرداختهاند و آنها را غیرعادلانه تلقی کردهاند.
🔸 در این مقاله - که بخشی از یک کتاب مفصل است و ان شاءالله بهزودی چاپ میشود - روش مطالعات مذکور را نقد و بررسی کردهام.
🔹 مطالعات فقهی به سمت برابری میان زن و مرد میروند و نسبت به گذشته روزبهروز به شتاب آنها افزوده میشود.
✅ لینک دریافت مقاله:
http://www.jwss.ir/article_128236.html?lang=fa
مهدی شجریان
@M_Shajarian
بررسی رویکرد تغییر در اجرای مسائل زنان در عرصه حکمرانی
🔹 در مواجهه به احکام متمایز زنان و مردان، نظیر سن تکلیف، تعدد همسر و ...، فقیهان رویکردهای متفاوتی دارند. یکی از این رویکردها بر این باور است که تغییری در مقام افتای این احکام متمایز روا نیست. بااینهمه با نظر به اقتضائات عصر کنونی، پارهای از این احکام متمایز، قابلیت اجرا در عرصه حکمرانی ندارند.
🔸 بهحسب تتبع این مقاله، اصول کلی که با تکیهبر آنها این رویکرد شکل میگیرد، پنج اصل «حکم حکومتی»، «مصلحت»، «عدالت در مقام اجرا»، «تزاحم حقوق زن و مرد» و «شرایط ضمن عقد» هستند.
🔹 این اصول از جهاتی قابل انتقاداند. پارهای از آنها به تغییر در مقام افتا منجر میشوند و اصرار بر اجرایی بودن صرف آنها وجهی ندارد. بهکارگیری این اصول نیازمند موضوعشناسی دقیق است درحالیکه این امر هم اعتبار استقلالی حکم عقل را ایجاب میکند و هم لزوم رجوع به متخصصین در این حوزه را الزام میکند، درحالیکه در روششناسی غالب فقیهان، هیچ یک از این دو حضوری جدی ندارند.
🔸 با توجه به انتقادات مذکور، به نظر میرسد این رویکرد چندان مطلوب نیست و لازم است بهجای تقویت آن، در مواردی که احکام مستنبط در نظام حکمرانی با چالش مواجه میشوند، تغییر در افتا مدنظر قرار گیرد و با بازنگری در ادله و نیز بازنگری در اصول روششناختی فهم آنها، به فتاوایی کارآمد در عرصه اجرا رسید.
✅ لینک مقاله:
http://fh.smhi.ir/article_139601.html
مهدی شجریان
@M_Shajarian
از فتوای فقهی تا قانون حکمرانی یادداشتی از حجتالاسلاموالمسلمین دکتر مهدی شجریان
http://www.mabnarc.ir/index.php/note1/item/5664-12105
هدایت شده از پیرامون حوزه
📖پیرامون حوزه
نشریه تحلیلی خبری حوزه و روحانیت
🔹نشریه شماره ۱۱ منتشر شد
🔹در این شماره به این موضوعات پرداخته شده است:
❇️بررسی جریان های حوزوی ضد واکسن و نتایج مخالفت آنها
✏️علی مقدسی
❇️طرح صیانت از فضای مجازی و جایگاه حوزه در آن
✏️علی اکبر عبدالاحدی مقدم
❇️رشد مناسک با نظر به ولادت و وفات حضرت معصومه (س)؛ پیامدها و راه حل ها
✏️اصغر حیدری
❇️تحلیل اظهارات مولوی گرگیج و واکنش ها به این اظهارات
✏️علی پایدار
❇️از نقش آفرینی مدنی مرجعیت تا دوگانه سازی مرجع-ولی فقیه
✏️حسن اجرایی
❇️حاشیه های یک یادداشت
✏️سعید سلمانی
❇️متون درسی و خشونت کلامی
✏️حسن اجرایی
❇️درگذشت علامه حسن زاده آملی و مواجهه مجدد موافقان و مخالفان فلسفه و عرفان
✏️وحید فراهانی
❇️هیئت های عزاداری در میانه غلو و تقصیر و انحراف
✏️عبدالله پایدار
❇️مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی (قدس سره) میان فرصت ها و چالش ها
✏️عبدالله مجیدی
❇️روایتی از دیدار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با مراجع عظام تقلید و علما در قم
✏️زهره اسمخانی
❇️حوزه علمیه در معرض آکسفورد و واتیکان شدن
✏️حسین قاسمی فرد
❇️مصاحبه با موضوع حوزۀ علمیه و عدالت اجتماعی
با اساتید محترم:
حجت الاسلام والمسلمین دکترسید کاظم سیدباقری
دکتر مسعود معینی پور
آدرس کانال در ایتا و تلگرام :
🔻🔻🔻
@piramoonhawzah
غیرت و سربریدن
🔸 غیرت یعنی «غیرزدائی از محبوب». ریشههای این معنا را در زندگی بشر ـ زن باشد یا مرد ـ میتوان جستجو کرد. چهبسا مردانی که در طول تاریخ حریم همسر محبوب خود را پاس داشته و از ورود دیگری به آن بیزار بودهاند و چهبسا زنانی که همین حریم را برای مردان محبوب خود باور داشته و حتی از تصور وجود زنی دیگر، بهشدت آزار دیدهاند.
🔹 به نقل شهید مطهری، راسل این معنای از غیرت را رذیله اخلاقی شمرده و معتقد بود ریشه این غیرزدائی، در بخل است. معنای این سخن این است که چنانچه نانوآب خود را به دیگران میدهیم، نباید از ارتباط دیگری با همسر خود بیزار باشیم و آنان که بیزارند، بخیلاند.
🔸 نسخه راسل شاید بخشی از خشونتها علیه زن را کمرنگ کند، اما مشکلی بزرگتر میآفریند. گمان میکنم غیرت ـ بهعنوان آموزهای قابل دفاع ـ چیزی غیر از بخل است. در بسیاری از امور دستودلبازی و واگذاری آن به غیر، نوعی ایثار و ازخودگذشتگی است و از درخت این ایثارها، میوه گندیدهای بار نمیآید بلکه شادابی و طراوت به دست میآید و به همین دلیل قابل دفاع است. اما در خصوص همسر، این ایثار به قیمت «زوال تدریجی خانواده» تمام میشود.
🔹 اگر غیرزدائی از نهاد خانواده بیرون رود و همسران در ایجاد روابط با هر کسی آزاد باشند، بهتدریج رابطه همسری آنها به سردی میگراید و میلی برای تشکیل خانواده با روابط جنسی محدود باقی نمیماند. زوال خانواده، زوال تربیت انسان بافضیلت را به دنبال دارد و با فقدان انسان بافضیلت، جامعه به سمت انحطاط میرود.
🔸 باری ارزش غیرت را باید در مقوله «حفظ بنیان خانواده» جستجو کرد، اما وقتی از این مرز فراتر میرود و خود عاملی برای فروپاشی انسان و خانواده میشود، دیگر ارزش ندارد. آنجا که به بهانه غیرت مردی جان همسرش را میگیرد، ساحت انسانیت و غیرت اخلاقی را لکهدار میکند. این غیرت نیست که از دل آن وحشیگری، خونریزی و سربریدن بیرون میآید. این جنون و اوج بیاخلاقی است که چنین رفتارهایی را موجب میشود.
🔹 برخی خشونتها به نام غیرت از آزاردهندهترین تصاویر تاریخ بشر هستند. دنیای مجازی آنها را به رخ ما میکشد و روزهای گذشته یکی از تلخترین تصاویر آن را در مقابل چشمان ما نهاد؛ مردی که بیرحمانه و وحشیانه، سر از بدن همسر 17 ساله خود جدا کرده و باحالتی غرورآمیز و لبخندی شیطانی بر لب، آن را در کوچههای شهر میچرخاند.
🔸 وحشتناکتر فرهنگی است که او را به این نقطه رسانده است. کاش کسی پیدا شود و سر این فرهنگ را هم ببرد. این خشونتها در طول تاریخ بسیار بودهاند، اما فقط این روزهاست که از قاب فضای مجازی بهسرعت باد به گوش همه میرسند. این درد ریشهدارتر از امروز است. شاید تلاش فرهنگی هر یک از ما و اصلاح نگاه به مقوله غیرت، کمکی برای کمتر دیده شدن این صحنهها باشد.
مهدی شجریان
@M_Shajarian