🏴شور و شعور در عزای حسینی🏴
📌جایگاه عزاداری بر امام حسین در فرهنگ تشیع
گزیده مصاحبه #نشریه_پیرامون، با جناب دکتر #سیدحسین_شرف_الدین
1️⃣ نسبت میان #شور و #شعور در #تعظیم_شعائر حسینی چگونه است؟
▫️شور هیجانی است که در #مجالس_سوگواری حسینی عمدتا تحت تاثیر حال و هوای مناسبتی و تقویمی(مثلا ایام #محرم)، حضور در جمع عزاداران، فضای قدسی حاکم برمجلس، #روضه_خوانی و ... سعی در ایجاد حس معاصرت و حذف فاصله تاریخی، تخلیه بارهای احساسی ناشی از تجربه ذهنی #مصائب_امام و ... در ساحت روان مومن عزادار برانگیخته شده و به جریان می افتد.
▫️شعور، جنبه #معرفتی؛ شور و احساس، جنبه عاطفی و هیجانی و کنش های سوگوارانه خلاق جنبه های رفتاری این تجربه حسی–حرکتی به صورت خطی اند.
به بیان دیگر، شور حسینی برآمده از ترکیب معرفت و #عرفان هرچند اجمالی به #مقام_امام (ع)، #عشق و ولای وی و تصور ذهنی و احساسی وضعیت تراژیک حضرت در گردونه این مصیبت عظماست.
مطلوب این است که شور و هیجان چه در مقیاس فردی وچه جمعی با #مرجعیت_معرفت و #عقلانیت_متشرعانه هدایت و مدیریت شود.
2️⃣ اطلاق و عموم روایاتی که همه گناهان را به واسطه #اشک بر سیدالشهدا آمرزیده محسوب میکنند را چگونه تحلیل میکنید؟
▫️با فرض صحت صدور این روایات، و بی اعتنایی به #مناقشات طرح شده، در تفسیر مفاد این دسته روایات، وجوهی از احتمال، امکان طرح دارد:
یک: هدف این دسته روایات، عمدتا #ترغیب مومنان به #اقامه_عزا با هدف بهره گیری از #آثار_معنوی آن و برقراری ارتباط وجودی مستمر با ذوات معصومین(ع) است. تردیدی نیست که موقعیت ها و ارتباطات سوگوارانه در ایجاد این پیوند و تعمیق آن به مراتب قوی تر از موقعیت ها و ارتباطات شادمانه است.
دو: مشارکت در این سنخ مجالس، #عزاداری_واقعی و ابراز عشق و محبت به امام معصوم به صورت طبیعی، زمینه را برای حصول یک #انقلاب_روحی یا #توبه_واقعی فراهم می سازد.
3️⃣ آیا قرائت #فدیه_وار و #عقل_گریز از دستگاه سیدالشهدا، منجر به بیخاصیت شدن این جلسات و جریشدن شرکتکنندگان بر #بی_اخلاقی نمیشود؟
▫️قرائت فدیه وار از شهادت حضرت(ع) برگرفته از #آموزه_انحرافی_مسیحیت_کاتولیک درباره #مصلوب_شدن حضرت #مسیح (ع) است که به دلیل برخی مشابهات میان این دو واقعه به حوزه فکری و اعتقادی برخی #شیعیان وارد شده است.
▫️بله این آموزه انحرافی بالقوه می تواند افراد #ضعیف_الایمان و #بهانه_جو را به ارتکاب #گناه بیشتر وسوسه کند.
این انگاره می تواند اطمینانی #کاذب برای بخشودگی در #قیامت برای معتقدان بدان فراهم آورد. افراد از روی جهل مرکب، در طول سال با #بی_مبالاتی و #گستاخی و #جسارت زندگی می کنند؛ به این امید که با یک دهه عزاداری صوری و حرکات نمایشی همه آنها را #کفاره کنند. زهی خیال باطل!
▫️فارغ از موضوع عزاداری، این #آموزه_انحرافی می تواند #آثار_اجتماعی ویرانگری داشته باشد و مومنان را به جای ایفای نقش الگویی و دقت و مراقبت در #مسیر_بندگی به بی مبالاتی و لاابالی گری ترغیب کند.
4️⃣ آیا می توان گونههای جدید شور در مراسمات شهادت ائمه اطهار ـ نظیر دهه #فاطمیه، #محسنیه و... را مصداق #تعظیم_شعائر محسوب کرد و دامنه آنها را مدام تعمیم داد؟
▫️شور و هیجان معنوی اگر برآمده از شعور و معرفت و عشق و انجذاب روحی به اولیای الهی و خاصان درگاه حق باشد، نقش بسیار مهمی هم در #شکوفایی_ظرفیت_های_فطری و #استعدادهای_تعالی_جویانه مومن سوگوار و هم در تلطیف فضای فرهنگی جامعه و تقویت بن مایه های معنوی جامعه دارد؛ چنین کنش هایی بی شک، مصداق تعظیم شعار خواهد بود.
▫️البته #جعل_و_بسط_بی_رویه مناسبت های تقویمی آنهم از نوع #سوگواری آن که عمدتا توسط برخی جریانات مذهبی کج اندیش و فرصت طلبان ذی نفع صورت می گیرد، به هیچ وجه توجیه ندارد.
▫️#زیاده_روی در هرچیز حتی #عبادت می تواند نتایج معکوس داشته باشد. تکثیر مناسبت های سوگواری، برگزاری مجالس متعدد و متنوع، تحمیل #حزن و #اندوه شدید بر عموم، تیره کردن پیاپی فضای عمومی و رسانه ای کشور به بهانه اقامه عزا، بی شک #تاثیرات_منفی زیادی بر بنیادهای روانی و احساسی جمعی دارد.
▫️جای این نگرانی همواره وجود دارد که افراط در این امر، در نهایت به #سرخوردگی و #رمیدگی افراد بویژه #نسل_جوان منجر شود.
✔️ متن کامل مصاحبه را در لینک زیر بخوانید: http://m-ph.ir/jaygahe-azadari/
🆔 @piramoonhawzah
جایگاه عزاداری بر #امام_حسین (ع) در فرهنگ تشیع
🔺#وجه_جمع روایاتی که دال بر #بخشودگی_گناهان در اثر #گریه در عزای امام حسین علیه السلام دارند چیست؟
🔻 آیا میتوان #وسعت_عزاداری بر حضرت سیدالشهدا علیه السلام را در عزای دیگر ائمه نیز تسّری داد؟
🔻 توضیح #رابطه_دیالیکتیکی شور و شعور حسینی
مصاحبه کامل #نشریه_پیرامون، با جناب حجت الاسلام و المسلمین #سی_ضیاء_مرتضوی را اینجا بخوانید◀️https://yun.ir/5x0f5b
🆔 @piramoonhawzah
🏴شور و شعور در عزای حسینی🏴
📌جایگاه عزاداری بر امام حسین (علیه السلام) در فرهنگ تشیع
گزیده مصاحبه تفصیلی #نشریه_پیرامون، با جناب حجت الاسلام و المسلمین #سید_ضیاء_مرتضوی
1️⃣ نسبت میان شور و شعور در عزای بر اهلبیت چگونه باید باشد؟
▫️نسبت میان شور و شعور در رابطه با مناسک دینی و خصوصا عزاداری بر ائمه و امام حسین(ع)، یک #رابطه_طولی است. یعنی رتبه #شور پس از #شعور است.
ولی تصور نکنید که این رابطه همیشه مستلزم تقدم شعور و تأخر شور است. نوعی #ارتباط_دیالکتیکی میان این دو برقرار است که هر یک بر دیگری اثر میگذارند؛ هر یک میتوانند زمینه دیگری باشند و در نتیجه آن شدت بگیرند…
2️⃣ امروزه هیئات دستخوش نوعی #هیجان_بی_بنیان شدهاند. با توجه به اصرار شما بر حفظ این شور، چه راهحلی جهت ترمیم آن پیشنهاد میکنید؟
▫️خب این نکته باید ابتدا #آسیب_شناسی شود. گاهی میبینیم که نوعی #توهم_باطل در ذهن شیعیان امروز شکل گرفته است که اگر ما تنها گریه کنیم، دیگر رستگار خواهیم بود و هیچ تلاش اضافهای لازم نداریم. این باور را باید با #فرهنگسازی تغییر داد.
گاهی تصور میشود که این حالت هیجان نوعی #دهن_کجی و #عناد ورزیدن است. گویی میخواهند در برابر جریانی که به #اعتدال اصرار دارد، مقاومت کنند.
3️⃣ اطلاق و عموم روایاتی که همه گناهان را به واسطه #اشک_بر_سید_الشهدا آمرزیده محسوب میکنند را چگونه تحلیل میکنید؟
▫️به نظر من آنچه در این روایات آمده است #مراد_جدی معصومان است؛ نه مبالغه است و نه شوخی. خداوند در این روایات بابی مستقل را در چهارچوب مسلّمات شرعی گشوده است...
▫️احتمالات جمع:
- اول، #افراد_فاسد و کسانی که نسبت به معاصی بیمبالاتاند، به اصطلاح طلبگی، #تخصّصا از موضوع روایات فضیلت اشک و عزای بر اهلبیت بیروناند.
- دوم، این روایات هر چند دلالت عامّی دارند، اما به واسطه #مسلّمات_شریعت در مورد گناهکاران تخصیص میخورند.
- سوم، اطلاق این روایات در مورد #تأثیر_گریه در مورد چنین اشخاصی #تقیید میخورد؛ مانند ادلّه توبه که در مورد #حق_الناس دلالتی ندارد.
▫️با توجه به همین نکته است که #فهم_عرفی_انسان مقصود از اشک در این روایات را اشکی میداند که باعث #تحول فرد شود.
4️⃣ #تعمیم_شور_عزاداری برای سیدالشهدا به سایر ائمه معصومین و حتی سایر اولیاء دین چگونه است؟
▫️اصل #مطلوبیت_حزن_و_عزا برای همه #اهل_بیت (ع) یا حتی برای یک شیعه در آن تردید نیست. بر اساس روایات، #مطلق_اشک بر مظلومیت و ستمهایی که بر اهل بیت وارد شده است مطلوب است و پاداشهای عظیمی به آن اختصاص یافته است.
▫️ من با حفظ این ملاحظه عرض میکنم که هر چند چنین فضائلی برای حزن بر #مظلومیت سایر امامان در تراث روایی ما وجود دارد، ولی به هیچ روی روا نمیدانم که #عزای_اباعبدالله را با همان کمیت و کیفیت به سایر امامان #تسرّی دهیم.
#ماجرای مصیبت امام حسین کاملا متمایز از دیگران است. در مورد هیچ یک از ائمه ما بیاناتی که مربوط به اشک و زیارت و تربت امام حسین است را نداریم.
5️⃣ آیا میتوان گونههای جدید شور در مراسمات شهادت و میلاد ائمه اطهار نظیر دهه فاطمیه، محسنیه، و مانند را مصداق تعظیم شعائر محسوب کرد و دامنه آنها را مدام تعمیم داد؟
▫️ من در #حسن_فاعلی و #نیّت_خیر بسیاری از افرادی که چنین مناسبتهایی را تعظیم میکنند، تردیدی ندارم اما به همان دلیلی که #خصوصیت_عزای_امام_حسین ع را ثابت کردیم من چنین اموری را نمیتوانم بپذیرم.
▫️ این امور باعث میشود که شأن عزای امام حسین که به یک معنی #نماد_مظلومیت_اهل_بیت است، پایین بیاید. در ثانی، بسیاری از این مناسبتها مانند دهه کرامت بر اساس نقلهایی شروع و خاتمه مییابد که #جعلی است.
▫️ #توسعه این امور که با #استحسانات و سلیقههای شخصی افراد صورت میگیرد، افزون بر لوث شدن خود اصل موضوعی که مربوط به این #مناسبات_ساختگی است، آسیب به سایر مناسبات واقعی میزند.
▫️ از دیگر سو، این گونه امور #حد_یقف نخواهد داشت؛ این افراط باعث شده تا #ظرفیت_جامعه پر شود و میتوان به جرأت گفت که جامعه ما از جهت مناسک و شعائر جمعی به یک حالت #خستگی رسیده است.
▫️ همچنین این رویکرد باعث میشود که سویه #ظاهری_و_قشری_مناسک_جمعی بسیار مورد توجه قرار گیرد و کمتر مجالی برای #خردورزی و دعوت به #اندیشه فراهم میشود.
✔️ متن کامل مصاحبه را در لینک زیر بخوانید: https://yun.ir/5x0f5b
🆔 @piramoonhawzah
تبیین جایگاه #عزاداری بر اهلبیت (علیه السلام) در #فرهنگ_شیعه
🔺عزاداری برای امام حسین(ع) #طریقیت دارد یا #موضوعیت؟
🔻#تعبیرات_عام روایات درباره پاداش عزاداری، چگونه #تخصیص میخورند؟
🔻 #تعمیم_عزاداری دهه اول محرم به دیگر مناسبتها، ناشی از کدام #طرز_تفکر است؟
مصاحبه کامل #نشریه_پیرامون، با جناب دکتر #ابوالقاسم_فنائی را اینجا بخوانید◀️http://m-ph.ir/1205-2/
🆔 @piramoonhawzah
🏴شور و شعور در عزای حسینی🏴
📌تبیین جایگاه عزاداری بر اهلبیت در فرهنگ شیعه
گزیده مصاحبه تفصیلی #نشریه_پیرامون، با جناب دکتر #ابوالقاسم_فنائی
1️⃣ در یک چشمانداز کلی، چگونه میتوان جایگاه عزاداری بر اهلبیت (ع) را در فرهنگ شیعی تبیین کرد؟
▫️ پرواضح است که اصل تأکید بر عزاداری برای امام حسین(ع) در روایات ما وجود دارد و #اصل_عزاداری مورد سفارش امامان بعدی بوده است. اما شکل و شمایل این عزاداری عمدتاً مرهون بسترهایی است که در آن شکل میگیرد.
▫️ به زعم من غرض از تأکید بر عزاداری امام حسین(ع) این بود که #یاد_و_خاطره ایشان و #قیام ایشان در #حافظه_جمعی نسلهای بعدی باقی بماند .... امام حسین(ع) برای زنده نگه داشتن #خوانش_علوی از اسلام در برابر #خوانش_اموی از اسلام قیام کرد و برگزاری مراسم عزاداری برای او و توصیه به حفظ این مراسم در جهت #زنده_نگه_داشتن همان خوانش و ترویج آن بوده است.
▫️ این تنها ابزاری بود که در دورانهای گذشته برای #ایجاد_ارتباط با امام حسین(ع) در دسترس بود و استفاده از آن بدون اینکه #حساسیت_حکومت_های_ستمگر را برانگیزد ممکن و مقدور بود.
🔸 اما امروز اگر #ابزار و #راه_بهتری در دسترس باشد که بتوان از آن برای تحقق همین هدف بهره برد و یاد و خاطره امام حسین(ع) و آرمانهای بلند آن حضرت را زنده نگاه داشت، باید مقدم شود.
2️⃣ بر این اساس به نظر شما جایگاه ابزاری و طریقی عزاداریها برای اهلبیت(ع) بر این اصل مهم دلالت دارد که باید اولویت را به هدف و حصول آن بخشید و سوگواری مرتبهای درجه دو میيابد.
▫️ تأثّر مخاطب و اندوه او را میتوان از دو طریق برانگیخت:
اول، با #توصیف_درست و محققانه شخصیت و مجاهدت امام حسین(ع) و جایگاه ایشان و اهدافی که در این حرکت دنبال میکردند و معرّفی #طرف_مقابل و جفایی که در #حق_امام کردند.
🔺 راه دوم این است که با #غلو و #بزرگ_نمایی و بهرهگیری از #تکنیک_های_روان_شناختی مانند بلند کردن صدای بلندگو و #نورپردازی_های_خاص و استخدام عدهای برای #گرم_کردن_مجلس و کارهایی که امروزه در هیئات رواج یافته است، مخاطب را تحت تأثیر قرار دهیم و اشکشان را دربیاوریم.
🔻 من با این راه دوم مخالفم. چرا که امام و اهداف ایشان به کلی #فراموش میشوند و به همین دلیل شرکت در این مراسم هیچ تغییر و #تحول_مثبتی در شخصیت و رفتار شخص ایجاد نمیکند.
3️⃣ در روایات سوگواری برای امام حسین(ع)، #تعبیرات_عامی وجود دارد درباره پاداشهای مرتبط با عزای ایشان داریم که با چنین قید و شرطی که شما ذکر کردید #ناسازگار است. شما این ناسازگاری را چگونه برطرف میکنید؟
▫️ پاداشهایی که در این روایات بیان شده است، در واقع #پاداشهایی برای #عزاداری_واقعی برای امام حسین(ع) است، نه عزاداری برای امام حسینی که عزاداران او را نمیشناسند یا #تصویر_نادرستی از او در ذهن خود دارند. البته این نکته به عزاداری اختصاص ندارد. مثلاً نمیتوان هر #نمازگزاری را شایسته #پاداش دانست که به نمازگزاران وعده داده شده است.
🔸 ... وقتی از #منظر_عقلی نمیتوان چنان پاداشهایی را پذیرفت، اگر روایتی در برابر این درک مشخص عقلی قرار گرفت، یا باید از ظاهر آن دست کشید و یا باید در #صدور آن #مناقشه کرد. این نگاه مبالغهآمیز به اثر اشک بر امام حسین(ع) با #مسلّمات_قرآنی ما هم در #تعارض است.
4️⃣ امروز این #سبک_عزاداری و این رویکرد تعمیم یافته و سایر ائمه را هم پوشش داده و دهههای #فاطمیه، #محسنیه، #صادقیه و… پدید آورده است. شما این جریان را چگونه ارزیابی و تحلیل میکنید؟
🔺 این #تعمیم مبتنی بر یک طرز تفکر و #پیش_فرض مهم دربارۀ #دینداری که ملاک دینداری را #حجم و #کمّیت_مناسک_جمعی میداند، و نه به #کیفیت کاری دارد و نه به نقشی که قرار بوده است دین در #ساحت_فردی بازی کند.
▫️ #افراط در #حضور_کمّی بیشتر دین در جامعه در قالب مناسک جمعی، #تبلیغ_دین نیست، بلکه #بی_اثر_کردن دین از طریق #عادی_کردن آن است.
🔻 به گمان من این یکی از عمیقترین معناهای #سکولار کردن جامعۀ دینی است. حضور #بیش_از_حد دین در جامعه در دینداری افراد #تأثیر_عکس میگذارد ...
✔️ متن کامل مصاحبه را در لینک زیر بخوانید:http://m-ph.ir/1205-2/
🆔 @piramoonhawzah
انالله و انا الیه راجعون
▫️ بخشی از پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت #آیت_الله_ناصری (ره):
این عالم بزرگوار و #معلّم_اخلاق، وظیفهی بزرگ تزکیه و نشر معارف اخلاقی اسلام را تکلیف خویش دانسته و با بهرهمندی از #خشیت و #خضوع دل نورانی خود، بیان اثرگذار و نافذی را در این جهت به کار میبردند؛ رحمت و رضوان خدا بر ایشان باد.
▪️ آیت الله محمدعلی ناصری دولت آبادی، از علمای برجسته اخلاق بود که عمری چراغ راه تزکیه نفوسِ رهپویانِ حق در اصفهان بود.
▪️ ایشان روز گذشته (4شهریور1401) به دلیل بیماری و کهولت سن دعوت حق را لبیک گفت.
🆔 @piramoonhawzah
حوزه علمیه و مسئله جهاد تبیین
🔺 الزامات #جهاد_تبیین برای نهاد حوزه و حوزویان چیست؟
🔻 چگونه خود را برای جهاد تبیین #آماده کنیم؟
🔺 چه #موانع_فردی برای ورود حوزویان به عرصه جهاد تبیین وجود دارد؟
🔻نقش #حلقه_های_میانی در ارتباط با جهاد تبیین حوزویان چگونه تعریف میگردد؟
متن کامل مصاحبه #نشریه_پیرامون را با استاد ارجمند حجت الاسلام و المسلمین #سعید_صلح_میرزایی در لینک زیر بخوانید◀️https://m-ph.ir/howzah-va-jahade-tabyin-1566-2/
🆔 @piramoonhawzah
📌 حوزه علمیه و مسئله جهاد تبیین
🔸 در شماره 12 #نشریه_پیرامون در خصوص کلیدواژه #تبیین با سه تن از فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی به سخن نشسته و سه زاویه نگاه متفاوت به این مسئله را تقدیم خوانندگان گرامی کردهایم.
▫️ گمان ما این است که مطالعه هر سه گفتگو نگاه جامعتری به خواننده میدهد؛ نگاهی که با #خواندن_گزینشی این سه گفتگو به کمال نخواهد رسید.
🔸 متن پیشرو گزیدهای #بسیار_موجز از گفتوگوی نشریه پیرامون با استاد ارجمند حجت الاسلام و المسلمین #سعید_صلح_میرزایی میباشد که تقدیم میگردد:
1️⃣ با توجه به جایگاه و نسبت حوزههای علمیه و انقلاب، رسالت عمومی و اختصاصی حوزه و روحانیت در قبال جهاد تبیین چیست؟
🔹 شما وقتی به تاریخ امامت و رهبری اولیای حق، اعم از انبیا و ائمه(ع) و با فاصلهای بسیار، فقهای عظامی که #رهبری_شیعه را در دوران غیبت بر عهده داشتند نگاه کنید، این بزرگواران هیچگاه برای اینکه فرمانشان برده شود، در برابر عموم مردم از #شمشیر استفاده نکردند و آن اتفاقی که افتاده، همیشه #تبیین بوده است.
▫️ نکته خیلی اساسی که در مباحث #فقه_سیاست هم خیلی اهمیت دارد، آن است که تغییر و انقلاب در تئوری اسلامی، #انقلاب_میدانی است؛ یعنی مردم با بدنهایشان به میدان میآیند که آقا این را تأکید کردند و در مبعث ۱۴۰۰ هم دوباره این را گفتند.
▫️ الان #دشمن در فاصلهی ۲۰ سانتیمتری صورت بچههای ما است. مخصوصاً بعد از ظهور #کرونا، الان فاصله رسیدن به یک محتوای بد، زیر ۵ ثانیه است. در آن روایت میفرماید: «علماء شیعتی المرابطون»؛ علمای شیعه باید #مرزبان باشند. پس آحاد ما باید گامهای جهاد تبیین را بهتنهایی برداریم و آقا هم فرمودند که یک #فریضه_فوری است و برای ما طلبهها بهطریق أولی این فریضه اهم است.
2️⃣ روش عمل به جهاد تبیین از سوی حوزه چگونه باید باشد ؟
🔹ما یک #نهاد_روحانیت داریم و یک #اقشار_روحانی؛ احساس من این است که نهادهای حوزوی همیشه از آحاد طلبهها #عقب_تر بودهاند. در این قصه هم من یقین دارم که باز همین اتفاق میافتد. من فکر میکنم که ما طلاب و روحانیت باید از فرمول #آتش_به_اختیار استفاده کنیم.
▫️ چطور خودمان را #قوی کنیم؟
اولین موضوع،آشنایی اجمالی با #اندیشه_امامین_انقلاب؛
📙 من میگویم حداقل باید ۶ کتاب را بخوانند:
- «جدال دو اسلام» بیانات سالهای آخر امام
- «صحیفه امام» که وصیتنامه امام خمینی است
- «خون دلی که لعل شد» خاطرات آقا که در آنجا روش جهاد تبیین را آموزش داده اند
- «طرح کلی اندیشه اسلامی»
- «همرزمان حسین(ع)»
- «عهد مشترک»
- بعد هم باید #بیانات_به_روز رهبر انقلاب را از ابتدا تا انتها بخوانند.
🔺 ما آسیبشناسیای کردهایم که خیلی از اساتید حوزه بیانات آقا را بهطور کامل گوش نمیدهند.
▫️ در حالی که آقا گاهی اوقات برای یک بیانشان یک ماه وقت میگذارند. در همین مورد جهاد تبیین، بعضی از اعضای دفتر ایشان، از نزدیکان آقا، گفتند که آقا کلی وقت بود که داشتند فیش جمع میکردند و داشتند روی آن کار میکردند. اینطور نیستند که #ارتجالاً امروز بلند شوند و یادداشتی بنویسند و بروند و صحبت کنند و ...
3️⃣موانع جهاد تبیین چه هستند؟
🔻 من #موانع_فردی را عرض میکنم:
- «ترس»
- «بیتفاوتی»
- «تنبلی و بیحالی»
- «جهل»
- «انزاواطلبی»
- «آرمانگراییهای افراطی»
4️⃣ الزامات و شرایط جهاد تبیین چیست؟
🔹 یکی از مهمترین چیزها در جهاد تبیین #بهنگام_بودن است؛ یعنی اگر شما الان نگویید، ممکن است بعداً اصلاً جهاد تبیین نباشد.
▫️ بحث بعدی #رعایت_قانون و #رعایت_اخلاق و پرهیز از #سیاه_نمایی است. از الزامات مهم جهاد تبیین، #محبت است. دیگری #استقامت است. ما نباید خسته شویم و نباید هم عجله کنیم. سم جهاد تبیین #عجله است و ...
5️⃣ آیا سیستم حوزه کنونی توانایی تحقق و عمل حداکثری به جهاد تبیین را دارد؟
🔹 آحاد حوزویان بهنحو آتش به اختیار میتوانند وارد میدان شوند؛ البته بعد از کسب آمادگیهایی لازم و الزاماتی که داشت، اما همانطور که عرض کردم، من شخصاً چندان به نهاد حوزه #خوشبین نیستم.
▫️ آنچه بیشتر برای نهاد حوزه ما اهمیت دارد، آن مقدار که من اطلاع دارم، بخش آموزش و آن هم #آموزش_فقه_و_#اصول و دروس رسمی است.
✔️ متن کامل مصاحبه را در لینک زیر بخوانید:https://m-ph.ir/howzah-va-jahade-tabyin-1566-2/
🆔 @piramoonhawzah
حوزه علمیه و مسئله جهاد تبیین
🔺 اهمیت #زمان در مسأله تبیین چیست؟
🔻تفاوت #کار_جهادی و کار در #سیستم_بروکراسی چیست و چه محدودیتهایی دارد؟
✔️ راهکارهای #فوری فعال کردن ظرفیتهای حوزه در موضوع #جهاد_تبیین ...
متن کامل مصاحبه #نشریه_پیرامون را با استاد ارجمند حجت الاسلام و المسلمین #حبیب_الله_بابایی در لینک زیر بخوانید◀️http://m-ph.ir/howzah-va-masale-jahade-tabyin/
🆔 @piramoonhawzah
📌 حوزه علمیه و مسئله جهاد تبیین
🔸 در شماره 12 #نشریه_پیرامون در خصوص کلیدواژه #تبیین با سه تن از فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی به سخن نشسته و سه زاویه نگاه متفاوت به این مسئله را تقدیم خوانندگان گرامی کردهایم.
▫️ گمان ما این است که مطالعه هر سه گفتگو نگاه جامعتری به خواننده میدهد؛ نگاهی که با #خواندن_گزینشی این سه گفتگو به کمال نخواهد رسید.
🔸 متن پیشرو گزیدهای #بسیار_موجز از گفتوگوی نشریه پیرامون با استاد ارجمند حجت الاسلام و المسلمین دکتر #حبیب_الله_بابایی میباشد که تقدیم میگردد:
1️⃣ تبیین حقایق اسلام انقلاب توسط طلاب چه الزاماتی دارد؟
🔹 مسئله این است که آیا حوزه اکنون میتواند در مقام #تبیین، #کنشگری_های_به_موقع داشته باشد یا نه؟!
🔸 ما اساساً مسئله #زمان_شناسی و #زمانه_شناسی را در امر تبیین منظور نمیکنیم. همین باعث میشود که در مقام تشخیص، نه مسئلهها را بهدرستی درک کنیم و نه خودمان بهموقع بتوانیم آمادگی لازم را برای #واکنش و یا برای #مواجهه با آن مسئله پیدا کنیم.
🔸در واقع اهمیت زمان را نمیشناسیم و بهراحتی دچار #تأخیر و #تسویف در کنشگریهایمان هستیم.
بخشی از حرکتهای #کُند و #دیرهنگام، به #نظام_تربیتی و #آموزشی و شاید #نظام_فرهنگی ما در حوزههای علمیه، و البته در کلان محافل علمی در ایران و جهان اسلام برمیگردد.
🔸 همچنین سیستمی که ما چیدهایم، سیستمی نیست که بتواند #کار_جهادی کند ... به همین دلیل کسانی که نیروهای جهادی خارج از مجموعه هستند گاهی اوقات بهتر و بهموقع عمل میکنند، چون #قید_و_بندها را ندارند.
🔸 علاوه بر این، ما به طلبهها مهارتهای #واکنش_سریع را یاد نمیدهیم. یعنی در واقع ما حرکت سریع، فکر سریع، تحلیل سریع، پردازش سریع، برنامهریزی سریع و عملیات سریع را به #طلبه و یا حتی #دانشجو یاد نمیدهیم که اگر الان فرضاً در اینستاگرام و یا فضای مجازی مسئلهای جدید مطرح شد، باید چه واکنشی نشان دهیم... زیرا #آموزش ندیدهاند،# تربیت لازم را پیدا نکردهاند و #کارگاههای لازم را نگذراندهاند...
2️⃣ رسالت فوری و راهکار فوری حوزه در این جهاد تبیین چیست؟
🔸 یکی از راههای بسیار مهم «فعال کردن #ظرفیت_های بینالمللی #جهان_اسلام» در راستای تبیین در جامعه ایرانی امروز است. نخبگان زیادی در #جهان_عرب، در #شبه_قاره، در #شرق_آسیا، در #آفریقا، در #ترکیه و حتی در #اروپا و #آمریکا هستند که ایرانی هم نیستند.
▫️ آنها ایران را در موقعیت جهانی آن بهتر از ماها در حوزه و در دانشگاه فهم میکنند، بهتر درک و تحلیل میکنند و بهتر میتوانند برخی از چیزها را تبیین کنند و ما اساساً از این #سرمایه_های_برون_مرزی غافل هستیم.
🔸همچنین ما در مقام تبیین نیاز به تیمی چندرشتهای و چندبُعدی داریم و در اینجا حوزه بهتنهایی نمیتواند از پس تبیین برآید؛ همانطور که دانشگاه هم بهتنهایی نمیتواند از پس تبیینها برآید.
▫️ما نیاز داریم به همافزایی جدی با تیمهای تخصصی جوان و همسو از دانشگاههای برترکشور تا خوانش متفاوتی از خود ما، از وضعیت زمانی و مکانی ما، از مسئلههای ما، از ظرفیتهای ما به وجود آید.
🔸 پیشنهاد سوم، تشکیل #اتاق_واکنش_سریع است؛ جمعیتی در قالب NGO، انجمن یا حتی حرکتی #خودجوش و #آتش_به_اختیار در این میان باید شکل بگیرد. ما نیاز به فضلای مطرحی در حوزه علمیه داریم که در کنار برخی از افراد شاخص دانشگاهی باشند و اتاق واکنش سریع داشته باشند.
➕ مسئله بعدی که میتوان آن را بهعنوان یک #شگرد مطرح کرد طلاب #طنز_نویس است؛ ما در حوزه علمیه به ۵۰ نفر طنزنویس نیاز داریم... با آموزش طنز به طلبههای مستعد میشود با زبان طنز و با #مهارت_طنز وارد بحث تبیین شد.
🔹 ما الان طلبه خوشنویس داریم، ولی طلبه #کاریکاتوریست شاید نداشته باشیم؛ مثلاً بهجای اینکه من کانال بزنم و یادداشت بنویسم، منِ بابایی کانال بزنم و فقط طنز بنویسم. در این صورت چقدر استقبال میشود؟ طلبهای که اصالت دارد، ریشه دارد، ایمان دارد، باور دارد، باید در این قالب به کار گرفته شود.
✔️ متن کامل مصاحبه را در لینک زیر بخوانید: http://m-ph.ir/howzah-va-masale-jahade-tabyin/
🆔 @piramoonhawzah
▪️ آنچه در زندگی اجتماعی پیغمبر و در شخصیّت آن حضرت به عنوان یک رهبر از اوّل تا آخر ادامه دارد، #مبارزه است...
▪️ خطّمشی پیغمبر از اوّل عبارت بود از اینکه یک جامعهای به وجود بیاورد که آن جامعه مردم را #موحّد بپروراند و با ارزشهای اسلامی آنها را #رشد بدهد.
رهبر معظم انقلاب| دهم آبانماه 1365
🆔 @piramoonhawzah