eitaa logo
ما اهل کوفه‌ ایم
140 دنبال‌کننده
123 عکس
145 ویدیو
13 فایل
❣️ سیاست و مهدویت 💥 این سنت الهی است که اگر شما در برابر ظالم خضوع کنید، او بیشتر فشار می‌آورد.
مشاهده در ایتا
دانلود
قرآن کریم صفحه‌ ⇔۰۴۱
4_5771723948836259299.mp3
770K
🔸ترتیل صفحه ۰۴۱ قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده 🔸مقام‌ : سه گاه - صبا 🛑 فایل بدون ترجمه ☘️☘️☘️☘️ .
4_5771723948836259300.mp3
1.67M
🔸ترتیل صفحه ۰۴۱ قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده _مقام سه گاه - صبا 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه ☘️☘️☘️☘️ .
         ┄━═━━⊰❀﷽❀⊱━━═━┄ نکته تفسیری صفحه ۴۱ طالوت و جالوت _ قسمت دوم: سرانجام، طالوت و سپاهیانش برای جنگ با جالوت ستمگر حرکت کردند. چون قانون خدا چنین رقم خورده که تمام مردم در هر حالتی باید امتحان شوند و راست و دروغ بودن ایمانشان معلوم شود، سپاهیان طالوت نیز به دستور خدا آزمایش شدند. طالوت به آن­ها گفت که خدا می­ خواهد شما را به وسیله­ ی یک رودخانه آزمایش کند؛ بدین صورت که هر کس از آب آن بنوشد، دیگر از پیروان من محسوب نمی­ شود، و هر کس از آن ننوشد، از پیروان من خواهد بود؛ البته نوشیدن یک کف دست از آب رودخانه ـ و نه بیشتر ـ عیبی ندارد. امتحان بس دشواری بود. خستگی راه و شدّت تشنگی از یک سو و آب زلال و خنک رودخانه از سوی دیگر، همه را به نوشیدن از آن آب می­ خواند و تنها نیروی ایمان بود که می­ توانست جلوی انسان را بگیرد. بیشتر لشکریان امّا تسلیم تشنگی شدند و بدون توجّه به فرمان خدا، خودشان را از آب رودخانه سیراب کردند. با این امتحان دشوار مشخص شد که شمار کمی از افراد سپاه، مقاوم و با استقامت هستند؛ ولی همین شمار اندک می­ توانستند آن دشمن نیرومند و بزرگ را از پا درآورند؛ زیرا کسی که در برابر خواسته­ های نفسانی مقاومت کند و از شیطان که دشمن ناپیدا و قوی اوست، شکست نخورد، بی­ شک در برابر سپاهیان پیدای شیطان، با قدرت بیشتری مقاومت می­ کند و آنان را در هم می­ شکند. به همین سبب بلافاصله پس از آن​که سپاهیان طالوت از رودخانه عبور کردند، ترس، وجود کسانی را که از آب نوشیده و نشان داده بودند که از دشمن درون خویش ضعیف­ ترند، فرا گرفت و گفتند: «ما امروز نمی­ توانیم در برابر جالوت و سپاهیانش مقاومت کنیم و بی­ شک شکست خواهیم خورد.»؛ ولی گروه اندکی که در آزمون خدا سربلند شده بودند، با ایمان قوی و توکّل به خدا گفتند: «نترسید. چه بسیار لشکریانی بوده­ اند که نیرو و تجهیزات کم داشته­ اند؛ ولی با یاری خدا و ایمان قوی، بر لشکریان نیرومند و مجهزّی پیروز شده­ اند. صبر و استقامت کنید که خدا با صابران است.» به هر حال، پس از طی مسیر، دو لشکر طالوت و جالوت با هم روبه​ رو شدند. لشکر جالوت، افراد و تجهیزات جنگی بسیار بیشتری از لشکر طالوت داشت. سخن از قدرت جالوت و سپاهیانش همه جا را پر کرده بود؛ که ناگهان فریادی شنیده شد: «چه خبر شده؟ چرا این­قدر جالوت را بزرگ شمرده و خودتان را در مقابلش باخته­ اید؟ به خدا قسم، به محضی که با او روبه​ رو شوم، او را خواهم کشت.» همه­ ی نگاه­ها به او دوخته شد. صدا از جوان شجاع و مصمّمی به نام «داوود» بود که برای برادرانش که در سپاه حضور داشتند، غذا آورده بود. سپاهیان، او را نزد طالوت بردند و ماجرا را باز گفتند. پس از گفت​ و گویی میان آن دو، داوود به لشکریان طالوت پیوست. صبح که شد، دو لشکر در مقابل هم صف کشیدند و برای کارزار آماده شدند. افراد با ایمان لشکر طالوت، به درگاه خدا روی آوردند و از او تقاضا کردند که صبر و استقامت آنان را زیاد کند و آنان را بر لشکر کافر جالوت پیروزی ببخشد. بدین ترتیب، جنگ میان سپاهیان حق و باطل آغاز شد. داوود گفت: «جالوت را به من نشان دهید.» هنگامی که او را دید، سنگی برداشت، آن را در قلّاب​ سنگ خود قرار داد، قلاّب­ سنگ را بالای سرش چرخاند و سنگ را با قدرت تمام به سوی جالوت پرتاب کرد. سنگ تا مغز سر جالوت فرو رفت. مردم، داوود شجاع و فرزانه را فرمان​روای خود کردند و خدا نیز او را پیامبر و جانشین خود در زمین قرار داد.[1] [1] . نوشته فوق از متن آیات 249 تا 252 و دو روایت از امام باقر (ع) و امام صادق (ع) به نقل از تفسیر المیزان ، ج2 ، ص298 و ص299 اقتباس شده است. .
۰۰۴۱ ❣️ مهدی شناسی محبّت و پرستش غیر خدا، به حسب اوضاع گوناگون زمانى و مكانى، در معبودهاى مختلف تنزّل مى‌یابد. در عصر ما كه دوران آخرالزّمان است، مسائل از صورت فردى به صورت اجتماعى درآمده است و اگر پیش تر، فرد پرستیده مى‌شد، امروزه جامعه و فرهنگ پرستیده مى‌شود. روحیه خود كم بینى در بسیارى از كشورهاى عقب مانده به این دلیل است كه كشورهاى غربى را از خود برتر مى‌شمرند و خود را از نظر فكرى، عملى، صنعتى و قدرتى، با آن‌ها قابل مقایسه نمى دانند؛ از این روى هرچه آنان بگویند، بى چون و چرا مى‌پذیرند؛ قوانین آن‌ها را قوانین آرمانى مى‌دانند؛ تزهایى را كه آنان ارائه مى‌دهند، بدون چون و چرا مى‌پذیرند، و مسلك‌ها و روش‌هاى آن‌ها را به سرعت قبول مى‌كنند. این اطاعت كوركورانه نیز نوعى پرستش و اتّخاذ انداد است با این تفاوت كه گاهى اتّخاذ انداد، با چوب و سنگ، گاهى با جن و ملائكه، گاهى با انسان، و گاهى با جامعه و فرهنگ خاص است. آیا این عمل مسلمانان درست است: إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ؛ شرك به خدا، ظلم بسیار بزرگى است. روزى خواهد آمد كه تمام اعمال، فعّالیت‌ها و كوشش‌هاى رهبران و پیروان برایشان حسرت شود و دریابند كه زحمات و رنج‌هایشان براى رسیدن به سعادت، همه در راه شقاوتشان بوده است. در چنین روزى هر دو دسته از یك دیگر برائت مى‌جویند. رهبران، پیروان خویش را رها كرده، از آن‌ها مى‌گریزند، و پیروان نیز كه به شدّت خشمگین شده اند، چون مى‌بینند كه آن عالم، جاى بیزارى جُستن نیست، مى‌گویند: «اى كاش ما به دنیا برمى گشتیم تا در آن جا از آنها تبرّى و بیزارى جوییم». سرانجام، هر دو گروه در آتش هستند و هیچ كدام از آتش خارج نخواهد شد. آیا كسانى كه خود را با كافران اروپا و امریكا همرنگ مى‌كنند؛ مُدى را كه آنان پدید مى‌آورند، بدون چون و چرا مى‌پذیرند؛ قوانینى را كه ایشان وضع مى‌كنند، بدون هیچ مخالفتى قبول مى‌كنند و شیفته مكتب‌هاى سیاسى آنان را مى‌شوند، با كسى كه فرعون را خدا مى‌دانست، تفاوتى دارند؟! وقتى به این افراد اعتراض مى‌شود، مى‌گویند: حق آن است كه غربى‌ها مى‌گویند. چیزهایى كه در قرآن آمده است، به مراحل خاصّى از تاریخ مربوط مى‌شود و به عصر حاضر ربطى ندارد. اینان، مصادیق همین آیه شریفند كه وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللّهِ أَنْداداً یُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللّهِ... . رابطه اتّخاذ انداد، همان رابطه اتّباع و تبعیت است. وقتى پیروان، عذاب خدا را مى‌بینند، از پیشوایان خویش بیزارى مى‌جویند. هنگامى كه روز قیامت دیدند سرنوشت آن‌ها عذاب ابدى است، هرچه پیروان از آن‌ها مى‌پرسند كه تكلیف ما چه شد؛ ما عمرى را براى شما هورا كشیدیم و كف زدیم و مجسمه‌هاى شما را درست كردیم؛ عكستان را بوسیدیم، و بر دیوارها زدیم، جزاى كارِ ما چه مى‌شود، پیشوایان به آنان پاسخ مى‌دهند كه خودمان از سرنوشتمان خبر نداشتیم. در این هنگام است كه پیوندها گسسته مى‌شود و رابطه رهبرى و پیروان از بین مى‌رود. ادامه دارد
‍ 🔻توصیف ۱۰۰ روز اول دولت پزشکیان در دو کلمه؛ تقریبا هیچ/ از گرانی‌های بی‌سابقه سکه، طلا و تا بیشترین کاهش ارزش پول ملی در ۱۰۰ روز اول یک رئیس‌جمهور 🔹️صد روز از آغاز دولت چهاردهم به ریاست مسعود پزشکیان می‌گذرد و با نگاهی گذرا به عملکرد اقتصادی دولت در این صد روز چیزی جز گرانی تاریخی و بی‌سابقه ارز، سکه و طلا و ریزش شدید شاخص بازار بورس به چشم نمی‌خورد. 🔹️هفتم مرداد، دولت مسعود پزشکیان به صورت رسمی آغاز شد. از همان روز اول، سایر قوا همکاری صددرصدی با دولت داشتند، به نحوی که تمامی کابینه معرفی شده توسط پزشکیان توسط مجلس رأی اعتماد گرفت. 🔹️با روی کار آمدن دولت چهاردهم به ریاست پزشکیان و سکانداری وزارت اقتصاد به دست عبدالناصر همتی، فضای کلی بازار بدلیل اقدامات اولیه و نگرانی از سیاستهای اقتصادی دولت بشدت ملتهب و دچار نوسانات شدیدی شد. 🔹️سکه با ثبت رکوردی تاریخی با افزایش ۱۴ میلیونی به رقم ۵۴ میلیون تومانی رسید، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار با رشدی ۳۰ درصدی به قیمت ۴۷۵۰۰۰۰ تومان رسید. قیمت اقلام معیشتی و کالاهای مورد استفاده مردم نیز در این صد روز بدون تغییر نماند و چندین مرتبه قیمت لبنیات و گوشت و مرغ و حتی نان با افزایش قیمت مواجه شد. این درحالی است که دولت مصمم است تا بنزین را در همین ابتدای راه گران کند که این نیز تاثیرات تورمی وحشتناکی را برای اقتصاد ایران رقم خواهد زد. .
تلاوت قرآن امروز هدیه به شهید محمدرضا آذر فر متولد: ۱۳۳۲ شهادت: خلیج فارس ۱۳۶۴
قرآن کریم صفحه‌ ⇔۰۴۲
4_5773975748649944609.mp3
948.2K
🔸ترتیل صفحه ۰۴۲ قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده 🔸مقام‌ : بیات 🛑 فایل بدون ترجمه ☘️☘️☘️☘️ .
4_5773975748649944610.mp3
2.2M
🔸ترتیل صفحه ۰۴۲ قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام بیات 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه ☘️☘️☘️☘️ .
         ┄━═━━⊰❀﷽❀⊱━━═━┄ نکته تفسیری صفحه ۴۲  برترین آیه‌ی قرآن: همه‌ی آیات قرآن مهم و ارزشمند هستند. همگی از سوی خدا نازل شده­ اند و تنها راه داشتن یک زندگی خوب در دنیا و آخرت، پیروی از آیات قرآن است. ولی همان‏طور که در میان مجموعه­ ای از جواهرات، برخی از آنها درخشش و روشنایی ویژه­ ای دارند، در میان آیات قرآن برخی از آیه­ ها، جاذبه‌ی خاصی دارند. یکی از این آیات جذاب، آیه مهمّی است که به «آيه الکرسی» مشهور می­ باشد. خداوند در این آیه خودش را به خوبی معرفی کرده است. طبق این آیه آفریدگار جهان کسی است که: 1. هیچ خدا و معبودی به جز او وجود ندارد. 2. همیشه زنده بوده و خواهد بود. 3. همیشه و در هر لحظه، جهان هستی را اداره می­ کند و از آن محافظت می­ نماید. 4. او مانند جانداران دیگر به خواب نمی­ رود و حتی چرت هم نمی­ زند و همیشه بیدار است. 5. تمام چیزهایی که در سراسر جهان و در آسمان­ها و زمین وجود دارد، برای خداست و اختیارشان به دست او می­ باشد. 6. هیچ­ کس و هیچ­ چیز در جهان از خودش اختیار ندارد و نمی­ تواند کاری را بدون اجازه‌ی خدا انجام دهد و هر­کس و هر­چیز که ظاهراً تأثیری در عالم می­ گذارند، فقط با اجازه‌ی او می­ باشد و بس. 7. او از همه چیز و همه کس آگاه است. از گذشته و آینده و حال. 8 . هیچ­ کس حتّی فرشتگان بزرگ خدا و پیامبر گرامی او، به خودی خود نمی­ داند که خدا چه دانش گسترده­ ای دارد و اگر کسی چیزی می­داند، بدین خاطر است که خدا خودش اجازه داده و خواسته که او بداند. 9. محدوده‌ی فرمانروایی خدا، سراسر هستی است و آسمان و زمین، تحت حکومت او می­ باشند و هر چه بخواهد، در حکومت خود انجام می­ دهد. 10. نگهداری آسمان­ ها و زمین با همه‌ی بزرگی و شکوه فوق­ العاده­ شان، برای خدا هیچ­ کاری ندارد و او را خسته نمی­ کند. 11. خدا بسیار بلندمرتبه است و دست هیچ مخلوقی به او نمی­ رسد تا او را درمانده کند. 12. خدا بسیار بزرگ است و بزرگی آسمان­ها و زمین، در برابر عظمت او هیچ است. بدون شک آیه الکرسی با این معنا و مفهوم بلند، یکی از مهم­ترین آیات قرآن است. پیشوایان ما نیز این آیه را چنین معرّفی کرده­ اند و برای خواندن آن، تأثیرات مهمّی در زندگی دنیا و آخرت برشمرده­ اند. از نظر پیامبر(ص) این آیه برترین آیه‌ی قرآن است و امام صادق(ع)، بلندی آن را در میان آیات دیگر، مانند بلندی قلّة کوه­ ها در برابر سرزمین­ های دیگر خوانده است. حضرت علی(ع) هر شب آن را می­ خواندند و به دیگران توصیه می­ کردند که در شبانه روز، حداقل یک بار آن را بخوانند. خوب است بدانیم که خواندن آیه الکرسی در این اوقات، پاداش زیادی دارد: پس از نمازهای واجب، هنگام خارج شدن از خانه، سوار شدن بر وسیله نقلیه، هنگام مسافرت، هنگام خوابیدن، زیارت اهل قبور و در هر صبح و شب. خواندن آیه الکرسی باعث حفظ انسان از بیماری­ها و جلوگیری از حوادث ناگوار خواهد شد. دانستن این نکته نیز مهم است که آیه الکرسی همین یک آیه یعنی تا «و هو العلی العظیم» است و نه تا «هم فیها خالدون». البتّه خواندن دو آیه‌ی بعدی نیز در هر حال ثواب دارد. [1] [1] این متن از تفاسیر المیزان و اطیب البیان ذیل آیه مورد بحث اقتباس شده است. .
۰۰۴۲ ❣️ مهدی شناسی در آن روز، ابتدا پیشوایان كفر و ضلالت را، سپس پیروان آن‌ها را به جهنم مى‌برند: یَقْدُمُ قَوْمَهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ فَأَوْرَدَهُمُ النّارَ وَ بِئْسَ الْوِرْدُ الْمَوْرُودُ. پیروان آنان، به علّت منافع و سعادت خویش، رهبران خود را مى‌پرستیدند تا آنان بارى را از دوششان بردارند. اگر این رهبران، در دنیا كارهایى براى پیروانشان كرده اند، این فقط براى آزمایش خدا بوده و به اذن خدا این اختیار به رهبران آنان واگذار شده است؛ ولى در آخرت مى‌فهمند كه اشتباه بزرگى را مرتكب شده اند. در این آیات، اسم عذاب، سه بار پشت سر هم تكرار شده است كه یكى از آن‌ها شدیدالعذاب بودن خدا را بیان مى‌كند. پیروى نكردن از خدا و دستورهاى او، انسان را از سعادت محروم و به عذاب ابدى مبتلا مى‌كند. ضرر این كار فقط محرومیت از سعادت دنیایى نیست؛ بلكه عذاب شدید آخرتى را به دنبال دارد. نكته دیگر این است كه وقتى پیروان، حقیقت پیروى خویش را كه عذاب و قهر الاهى است مى‌بینند، مى‌گویند: اى كاش ما به دنیا باز مى‌گشتیم تا از رهبران خود تبرّى بجوییم! روز قیامت صحنه‌ی عجیبى است. كسى كه یك عمر به دنبال كسى رفته تا او را سعادتمند كند، به عذاب ابدى دچار مى‌شود. من در این جا نمى توانم مثال‌هاى عینى بزنم؛ امّا مى‌توانید این نمونه را در ذهنتان تصوّر كنید: كسى به عشق یك نفر، عمرى زحمت مى‌كشد و زندگى مى‌كند؛ براى او پول فراهم مى‌آورد و خرج مى‌كند؛ شب‌ها با یاد او به خواب مى‌رود و روزها با یاد او از خواب بیدار مى‌شود؛ در محلّ كار، با دوستانش درباره‌ی او صحبت مى‌كند و مى‌كوشد تا پیرو و همفكرى مثل خودش براى او بیابد ؛ از مسلك او پیروى مى‌كند؛ تمام دارایى خود را در راه هدف‌هاى او به كار مى‌گیرد؛ عمرى او را مى‌پرستد و فقط اسم خدا را روى او نمى گذارد تا این كه ناگهان جریان عوض مى‌شود و از یك نشئه به نشئه‌اى دیگر مى‌رود. وقتى آن شخص از جهان مادّى چشم مى‌بندد، نگاهش به جهان آخرت باز، و آن جا متوجّه مى‌شود عمرى را كه در آن، به كسِ دیگرى غیر از خدا دل بسته و از او اطاعت كرده ، با ضرر و خسران تباه كرده است: كَذلِكَ یُرِیهِمُ اللّهُ أَعْمالَهُمْ حَسَرات عَلَیْهِمْ. آن وقت است كه بسیار حسرت مى‌خورد و بیزارى جُستن از او را آرزو مى‌كند.  ادامه دارد