eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
626 عکس
207 ویدیو
214 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم تبدیل احادیث کتاب‌های غیر حدیثی به مقاله، راهکاری برای احیای برخی از احادیث ✍ محمد مهدی احسانی فر امروز، مطالعه کتاب «تبصرة العوام فی مقالات الانام» را که اثری فارسی از قرن هفتم هجری است به پایان بردم. نویسنده این اثر، عالمی شیعی بوده و گفته شده که «سید مرتضی ابن داعی حسنی رازی» است. موضوع کتاب، کلامی و احتجاجی است و به همین مناسبت، در آن احادیثی وجود دارد. گویا این کتاب سه بار تحقیق و چاپ شده است: یکی تحقیق عبّاس اقبال آشتیانی با چاپ اساطیر که از روی آن مطالعه کردم؛ دیگری تحقیق رحمت الله رحمتی با چاپ جامعه مدرسین و آن دیگر، تحقیق جعفر واعظی با چاپ انتشارات سخن. این دو تحقیق و چاپ را ندیده‌ام. از این قبیل کتاب‌های غیر حدیثی مشتمل بر حدیث مربوط به پیش از قرن دهم هجری، فراوان داریم. از سوی دیگر، برخی از متون منتسب به معصومان علیهم السلام را در جایی نمی یابیم و گاهی در این کتابها پیدا می کنیم. همچنین گاهی نیاز به نسخه دیگری از یک حدیث داریم ولی در نقلیات موجود، نمی یابیم. به نظرم می رسد که یکی از راههای یافتن برخی از احادیث مفقود، رفتن به سراغ این کتاب ها و یکی از راههای احیای احادیث درون این کتابها، تبدیل احادیث آن به مقاله های فهرستی و انتشار جداگانه است. با این روش، به سرعت، احادیث این کتابها در دسترس قرار می گیرد. پس از آن می توان بر پایه آن مقالات تحلیلی نیز نگاشت و یا روش حدیثی نویسندگان آن را شناسایی و تحلیل کرد. به هر حال این پیشنهاد نیازمند یک حرکت دسته جمعی است (هرچند به صورت فردی هم قابل اجراست) و آغاز و پایان روشنی به شرح زیر دارد: 1. شناسایی کتابهایی که دارای این سه ویژگی باشند: غیر حدیثی، مشتمل بر تعداد قابل توجّهی از احادیث، نگاشته شده پیش از قرن دهم هجری (همین حالا می شود به صورت ذهنی اسامی حدود 40 - 50 کتاب را با این ویژگی ها برشمرد.) 2. تقسیم اینها میان چند نفر و یا آغاز به کار توسط یک نفر 3. تهیه آیین نامه ای مختصر در حد یک صفحه برای تعیین روش استخراج احادیث 4. استخراج احادیث 5. نگارش توضیحاتی در مقدمه و جمع بندی و نیز در صورت نیاز در جاهای دیگر ذیل برخی از احادیث به همین راحتی می توانیم به مجموعه ای ارزشمند از احادیث خارج از دسترس، دست یابیم. والحمد لله رب العالمین @MaarefHadith
چرا در سوره ماعون آمده است: وای بر نمازگزاران. چرا نفرموده وای بر بی‌نمازها؟ در سوره ماعون آمده است: «فَوَیلٌ لِلْمُصَلِّینَ؛ الَّذینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ»(۱) این آیات درباره نمازگزارانی است که در حق نماز کوتاهی می‌کنند. هنگامی که کوتاهی در انجام این واجب مهم الهی چنین تبعاتی داشته باشد روشن است که ترک‌کننده نماز گرفتاری‌های به مراتب شدیدتری دارد. در این آیات، خداوند در مورد نمازگزارانی که اشکالاتی در نماز خود دارند سخن می‌گوید، نمازگزارانی که سهو و غفلت از نمازشان دارند یا ریا می‌کنند و آنچنان که باید به نمازشان اهمیت نمی‌دهند. در واقع آیه ۴و۵ هم درباره همین نمازگزاران غافل است: ««ساهُون» از ماده «سهو» در اصل به معنی خطائی است که از روی غفلت سرزند، خواه در فراهم کردن مقدماتش مقصر باشد یا نه، البته در صورت اول معذور نیست، و در صورت دوم معذور است، ولی در اینجا منظور سهو توأم با تقصیر است. باید توجه داشت: نمی‌فرماید: «در نمازشان سهو می‌کنند» چون سهو در نماز به هر حال برای هر کس واقع می‌شود، بلکه می‌فرماید: «از اصل نماز سهو می‌کنند» و کل آن را به دست فراموشی می‌سپرند. روشن است، این مطلب اگر یک یا چند بار اتفاق بیفتد، ممکن است از قصور باشد، اما کسی که پیوسته نماز را فراموش می‌کند و آن را به دست فراموشی می‌سپارد، پیدا است که برای آن اهمیتی قائل نیست، و یا اصلًا به آن ایمان ندارد. برخی نیز گفته‌اند منظور از «ساهُون» در اینجا به تأخیر انداختن نماز از وقت فضیلت است. به هر حال، وقتی فراموش کنندگان نماز، شایسته «ویل» هستند، آنها که به کلی ترک نماز گفته و تارک الصلوه هستند، چه حالی خواهند داشت؟!»(۲) پی نوشت‌ها: ۱. ماعون/۴و۵ ۲. آیت الله مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، تهران،‌دار الکتب الإسلامیه، ۱۳۷۴ش، ج۲۷، صص۳۸۵و۳۸۶ پاسخگو را از لینک زیر دریافت کنید: https://cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
وَاَمّا مَنْ کانَ مِنَ الفُقَهاءِ صَائِنا لِنَفْسِهِ حافِظاً لِدینِهِ مُخالِفاً لِهَواهُ مُطیعاً لِاَمرِ مَولاهُ فَلِلْعَوامِ اَنْ یُقَلِّدُوهُ @MaarefHadith
شایعات دعایی ✅ تاملی بر دعاهایی که در سجده آخر نماز خوانده می شود. 🔵 استاد سید محمد جواد شبیری می گوید: آیت الله والد _مد ظله_ به حقیر امر فرمودند که دعاهای مأثوره را که مناسب است در سجده نماز خوانده‌ شود از کتب حدیثی استخراج کنم. این یادداشت کوتاه در امتثال امر معظم له نگارش یافت. اول ربیع الاول المولود ۱۴۳۵ 🔵 پاره ای از دعاهای مأثور درسجود یکی از رسمهای شایع در میان مومنان دعا کردن در سجده آخر نماز، بویژه در نماز جماعت است. در این سجده، دعاهای چندی مرسوم است، از جمله: «یا ولی العافیة نسألک العافیة، عافیة الدنیا و الآخرة» «یا لطیف ارحم عبدک الضعیف» یا من له الدنیا و الآخرة ارحم من لیس له الدنیا و الآخرة» هیچ_یک از این دعاها مأثور نیست[۱]، نه در خصوص سجده و نه در جای دیگر. لذا پیشنهاد می‌شود به جای این دعاها در سجده، دعاهای وارد شده در احادیث، بویژه احادیث معتبر خوانده‌ شود. 🔵 ما در اینجا دو دعا را که در خصوص سجده نماز واجب و در سجده به طور کلی وارد شده نقل می‌کنیم. ▪️ دعای اول: با سند صحیح از زید شحام _ثقة_ عن ابی جعفر علیه‌السلام قال: ادع فی طلب الرزق فی المکتوبة و انت ساجد: «یا خیر المسؤولین و یا خیر المعطین ارزقنی و ارزق عیالی من فضلک فانک ذوالفضل العظیم» گفتنی است که در چاپ دارالکتب الاسلامیه از کافی ج۲ ص۵۵۱ ح۴، این دعا با افزودن کلمه «الواسع» بعد از «من فضلک» نقل شده است. ولی در پنج نسخه خطی معتبر کافی[۲] و مصادر حدیثی و فقهی بسیار، این واژه ذکر نشده است[۳]. و نیز این دعا در مصباح المتهجد بدون این کلمه نقل شده است[۴]. له نظر می‌رسد که انس ذهنی برخی از ناسخان کافی با تعبیر «فضلک الواسع»[۵] سبب افزوده شدن سهوی این واژه شده است. بویژه با عنایت به این که در حدیث آغاز این باب کافی، که اندکی قبل از حدیث مورد بحث قرار گرفته دو بار این تعبیر تکرار شده است: «اللهم ارزقنی من فضلک الواسع الحلال الطیب … الا سعة من فضلک الواسع[۶]». ▪️دعای دوم: «اللهم انی اسألک الراحة عند الموت و العفو عند الحساب» این دعا را که به نقل راوندی در دعوات، امام کاظم علیه السلام آن را در سجده خود بسیار می خوانده اند[۷]. مرحوم کلینی درباب السجود و التسبیح و الدعاء فیه فی الفرائض والنوافل و مایقال بین السجدتین با سند صحیح از ابو جریر رواسی نقل کرده است. قال: سمعت ابا الحسن موس علیه السلام و هو یقول: … یرددها[۸]. در این باب کافی دعاهای چندی آورده شده که در سجده خوانده می شود. ( خلاصه شده )
سایت "تفسیر اهل بیت علیهم السلام" این سایت حاوی احادیث و روایات معصومین علیهم السلام در تفسیر قرآن کریم همراه با ترجمه، روایات مربوط به هر آیه از قرآن کریم، روایات تفسیری. آدرس سایت Alvahy.com روی هر سوره که کلیک شود، روایات ذیل آن به همراه ترجمه نمایش داده می شود @MaarefHadith
کتاب شناسی حضرت زهرا سلام الله علیها.pdf
203.3K
✅ کتاب شناسی حضرت زهرا سلام الله علیها 🔖 این مقاله در چهار بخش سامان یافته است: الف) معرفی کتاب های چاپی عربی، 79 عنوان کتاب ب) معرفی کتاب های فارسی، 86 عنوان کتاب ج) کتاب های اردو، 9 عنوان کتاب د) کتاب هایی که بخشی از آنها در مورد حضرت زهرا است، 18 عنوان کتاب @MaarefHadith
وهابیت یکی از فرقه های منحرف اهل سنت است. آنها تحمل ذکر فضائل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و اهل‌ بیت آن حضرت را ندارند. اگر قدرت داشته باشند حتما ناقلین فضائل را تبعید و زندانی کرده و حتی آنها را به قتل می رسانند، هر چند که ناقلان فضائل بر مکتب خلفا باشند. حاکم نیشابوری، یکی از علمای اهل‌سنت که «به دلیل نقل روایات و فضائل حضرت علی علیه السلام خصوصاً حدیث طیر و حدیث من کنت مولاه... و نوشتن کتابی در فضائل حضرت فاطمه(س) و دشمنی با معاویه، مورد خشم و نفرت عده‌ای قرار گرفت و در خانه زندانی شد» (1) نسائی، یوسف گنجی شافعی و.... «به دلیل نقل فضائل اهل‌بیت مورد غضب و ضرب و شتم قرار گرفتند و بدترین برخورد ها با آنها شد». (2) این تفکر سابقه دارد، سابقه به درازای تاریخ اهل سنت، آنجایی که سعید بن ابراهیم از پدرش نقل می‌کند: «عمر بن الخطاب به ابن مسعود و ابودرداء و ابوذر گفت: نقل حدیث از پیامبر برای چیست؟ و من گمان می کنم آنان را در مدینه حبس کرد تا از دنیا رفت!» (3) حال اگر طعنه ای به مداحی وارد می کند، منظورش مشخص است، او با مداحی مشکلی ندارد، مشکلش با آنانی است که مدح می‌شوند؛ از مجلس مداحی امیرالمومنین و زهرای مرضیه سلام الله علیهما و حضرت اباعبدالله بیشتر ناراحت است تا جامعه مداحان و مداحی! پی‌نوشت: 1. سیر اعلام النبلاء، ذهبی، ‌ج 17، ص 175، شرح حال حاکم، رقم 100. 2. البدایه و النهایه، ابن کثیر، ج 11، ص 132. 3. مُصنف ابن أبی شیبة، ابن أبی شیبة العبسی الکوفی، ج ۸، ص ۵۶۸، ح ۲۶۷۵۳. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴گرم است به هم پشت رقیبان پی قتلم ای عشق دل افروز دل من به تو گرم است
تحریم کفار دستور هوشمندانه رسول الله صلی الله علیه و آله ✍ محمد مهدی احسانی فر بسم الله ذی العزّة الدائمة و القوّة المتینة رسول الله صلی الله علیه و آله و یاران ایشان در مکّه با شدیدترین آزارها و تحریمهای قریش رو به رو بودند. پس از هجرت به مدینه نیز مشکلات زیادی همچون گسستگی اجتماعی ناشی از صدها سال جنگ اوس و خزرج، مهاجرت مسلمانان به مدینه و نیاز آنها به مسکن و شغل و سرمایه، جدیدبودن جامعه مدینه برای مهاجران و ... در مسیر راه ایشان قرار داشت؛ اما حدود دو سال پس از هجرت، دستور به تحریم قریش دادند. شاید منافقان، این دستور را مسخره کرده و با روحیه "ترس عمیق" و "خود کم بینی" آن را مؤثر نمی شمردند. ولی این فرمان هوشمندانه در بازه ای کوتاه، اثر گذاشت و فشارهای شدیدی بر قریش و مکّیان وارد کرد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یکی از اجزای هویتی این انقلاب و بازوی مدافع اسلام زیر نظر مرجعیت عالی شیعه در دوران کنونی است. هجمه اتحادیه اروپا به این نهاد پُرارزش آن هم به همراه توهین و تحقیر و تهمت، تهاجم به ارکان انقلاب اسلامی است. به سیره رسول الله صلی الله علیه و آله مراجعه کنیم که "لقد کان لکم فی رسول الله اسوة حسنة"(سوره احزاب/آیه۲۲). ایمان و اعتقاد راسخ ما این است که از آن حضرت، هیچ رفتار، گفتار و روشی از روی ندانستن، سهو، هوای نفس، هیجان و اموری از این دست صادر نشده بلکه "و ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی علّمه شدید القوی"(سوره نجم/آیات ۳ تا ۵). مسؤولان انقلابی عزیز به حرفهای منافقان و "خود کم بینان" و "المرجفون فی المدینة"(سوره احزاب/آیه۶۰) و "ترسویان" و "ترسایان" توجه نکنند بلکه به فرموده امام راحل بزرگوار، تنها خدا را در نظر بگیرند و بدانند که در صورت مقابله به مثل با اتحادیه کافران "قریش مسلک"، امّت انقلابی پشتیبان آنها خواهند بود. نمی توان دست روی دست گذاشت و به شعارهای رسانه ای بسنده کرد؛ چراکه به طور مستمر شاهد حملات واقعی آنها به انقلاب اسلامی مظلوم و مقتدر همراه با شنیدن نعره های طلبکارانه شان هستیم. امروز این تهدید، فرصتی بزرگ برای ماست تا تکلیف خود را در اقتصاد و سیاست و فرهنگ و رسانه و آموزش و ... با اتحادیه مدافع روسپیان و لواط کاران و پشتیبانان صدّام و داعش و صهیونیسم روشن کنیم. امروز ما در شرایط "شعب ابی طالب" و "آتش بس امام حسن علیه السلام" نیستیم؛ بلکه به فضل الهی در موقعیت احزابیم و اگر جایگاه خویش را به درستی بیابیم، به زودی به موقعیت خیبر خواهیم رسید. امروز زمان عمل به فقه اهل بیت علیهم السلام و بازتعریف "تجارت با کافران محارب" و "نفی سبیل کافران" در فرهنگ و رسانه و آموزش است. فراموش نکنیم که مردم ما خاطرات بسیار تلخی از جنایات وحشیان اروپایی در حملات متعدّد به ایران و کشتار مردم و غارت سرمایه های آنان و حمایت از رژیمهای خودباخته قاجار و پهلوی دارند. "ولله العزّة و لرسوله و للمؤمنین" @MaarefHadith
وَ رُوِیَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله مَرَّ بِمَجْنُونٍ فَقَالَ مَا لَهُ فَقِیلَ إِنَّهُ مَجْنُونٌ فَقَالَ بَلْ هُوَ مُصَابٌ إِنَّمَا الْمَجْنُونُ مَنْ آثَرَ الدُّنْیَا عَلَی الْآخِرَةِ. روایت است که پیامبر صلی الله علیه و آله از کنار دیوانه ای گذشت و پرسید: او را چه شده است؟ گفتند: او دیوانه است. فرمود: نه، مغز او بیمار است. دیوانه کسی است که دنیا را بر آخرت برگزیند. @MaarefHadith
شما ولی ما هستید نه وکیل
عن الامام الهادی علیه‌السلام:  اَلدُّنْيَا سُوقٌ رَبِحَ فِيهَا قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ. امام هادی علیه السلام: دنيا بازاريست كه مردمى از آن سود برند و مردمى ديگر زيان كنند. شهادت تسلیت باد.🏴🏴 @MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
بررسی و داوری ادله بی‌اعتباری روایت لیلة‌الرغائب.pdf
943.5K
✅ بررسی و داوری ادله بی‌اعتباری روایت لیلة‌الرغائب ✍️ فاطمه ژیان 🔖در روایتی از پیامبر6 اولین شب جمعه ماه رجب، به لیلة‌الرغائب موسوم شده و برگزاری نمازی خاص در این شب سفارش شده است. بر پایه این روایت، از دیرباز اعمال خاص اولین شب جمعه ماه رجب مورد توجه بسیاری از متشرعان بوده و هست. از حدود قرن هفتم به بعد، در اصالت روایت، ‌نام‏گذاری این شب به لیلة‌الرغائب و برگزاری نماز آن، تردیدها و انتقاداتی شکل گرفت و گسترش یافت. تعداد قابل توجهی از حدیث‌پژوهان اهل‌تسنن در اثبات بی‌اعتباری این روایت کوشیده و برگزاری نماز رغائب را بدعت خوانده‌اند، اما شیعی‌مذهبان کمتر به مناقشه در این روایت پرداخته‌ و بسیاری از آنان بر اساس قاعده تسامح به استحباب یا جواز برگزاری نماز رغائب حکم کرده‌اند. این مقاله به بررسی روایت لیله الرغائب در کتاب های شیعه و سنی پرداخته است . برای مطالعه لینک مستقیم مقاله به 👈اینجا مراجعه کنید. @MaarefHadith‌
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
بررسی اعتبار روایت «لیله الرغائب» و تحقیق در معنای رغائب.pdf
413.6K
✅ بررسی اعتبار روایت «لیله الرغائب» و تحقیق در معنای رغائب ✍️ سید محمود طیب حسینی 🔖در مقاله حاضر، بعد از بررسی سند حدیث و اثبات ضعف آن، مشروعیت انجام اعمال این شب به قصد رجاء تبیین، و در ادامه درباره معنای «رغائب»، تفسیر آن به شب آرزوها نقد شده است اما بر اساس روایات و کتب لغت، معنای «رغائب» یعنی عطاهای صرفاً مادی و همچنین عطاهای بزرگ معنوی است برای مطالعه لینک مستقیم مقاله به 👈اینجا مراجعه کنید. @MaarefHadith‌
💠إنَّ حدیثَنا یُحیِی القُلوب💠 1️⃣ معرفی کتب، مقالات و نشریات در حوزه علوم ومعارف حدیث. 2️⃣ پاسخگویی به شبهات حدیثی. 3️⃣ شرح احادیث اهل بیت علیهم السلام. 4️⃣ انتشار یاداشت های علمی با نام نویسنده لینک عضویت در پیامرسان ایتا👇 https://eitaa.com/MaarefHadith پیام‌رسان تلگرام👇 https://t.me/MaarefHadith پیامرسان روبیکا👇 https://rubika.ir/MaarefHadith ●▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬● را به دوستان خود معرفی کنید. @MaarefHadith
تحلیل اختلاف الحدیثی روایات مکان اعتکاف در منابع روایی شیعه.pdf
489.6K
✅ تحلیل اختلاف الحدیثی روایات مکان اعتکاف در منابع روایی شیعه ✍️ محمد جواد حسنی 📝 اعتکاف یکی از شاخص‌ترین نمادهای عبودیت و دنیاگریزی در اسلام به‌شمار می‌رود که اهتمام ویژۀ معصومان علیهم السلام در پاسداشت آن، کم‌نظیر است. در میان احکام و آداب اعتکاف، مکان آن، اهمیت ویژه‌ای دارد. «مسجد» به‌عنوان مکانی مشخص برای انجام این عبادت، تعیین شده اما در اینکه کدام مسجد مورد نظر شارع است، اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. در این مقاله به صورت مفصل به بررسی مکان برگزاری اعتکاف پرداخته شده است. برای مطالعه مقاله در مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث اینجا👈 کلیک کنید. @MaarefHadith‌
عن الامام الباقر علیه السلام: يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ يَغِيبُ عَنْهُمْ إِمَامُهُمْ فَيَا طُوبَى لِلثَّابِتِينَ عَلَى أَمْرِنَا فِي ذَلِكَ الزَّمَانِ. زمانى بر مردم بيايد كه امامشان از آنها غايب گردد پس خوشا به حال كسانى كه بر امر ما در آن زمان ثابت قدم باشند. 📗کمال الدین، ج۱، ص۳۳۰ @MaarefHadith
✅ کتاب سلونی قبل ان تفقدونی ( تحریر نهج البلاغه) دوره 3 جلدی ❇️ شرح و تفسیر نهج البلاغه ✍ مولف: آیت الله عبدالله جوادی آملی ناشر: مرکز بین المللی نشر اسراء @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عبارت "سَلُونِی قَبْلَ‏ أَنْ‏ تَفْقِدُونِی؛ از من بپرسید، پیش از آنکه مرا از دست بدهید" سخنی است از امام علی(ع) که به گستردگی علم او اشاره دارد. در طول تاریخ خیلی ها (از جمله ابن جوزی) چنین ادعایی کردند اما همه رسوا شدند. @MaarefHadith
❇️ بیت عربی از امام (اهل سنت) شافعی در وصف امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام: ✅ "اَهلِ کَهفِ قَد نَجا قِطمیر هُم ✅ کَیف لا یَنجو غَدا کَلبِ علی" ⚫️ قطمیر (سگ) اصحاب کهف (به سبب انتساب به آنان) نجات یافت؛ چگونه سگ آستان علی در قیامت نجات نمی یابد!؟ @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله فرمودند: كُلُّ حسناتِ بنی آدَمَ تُحصِهَا الملإئِكةُ اِلاّ حسناتِ المُجاهدینَ فاِنَّهُم یَعجِزونَ عن عِلمِ ثِوابِها. فرشتگان تعداد کل ثواب‌ها و حسنات آدمیان را می‌دانند مگر ثواب مجاهدین که از شمار و میزان آن‌ها ناتوان هستند. 📚 مستدرک، ج ١١، ص ١٣. 🎥 تصویری از بسیجیان مرزبان کهگیلویه و بویراحمد که روز گذشته در طوفان و کولاک شمال غرب گیر کردند که بر اثر آن یک بسیجی نیز به شهادت رسید.... @MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
🔸 وجه تسمیۀ حضرت زینب سلام‌الله علیها ✍ استاد محمدهادی یوسفی غروی اینکه مشهور شده «زینب» را «زینت پدر» و «زینة أب» معنا میکنند، و نیز اینکه گفته میشود پیامبر(ص) به پیشنهاد جبرئیل(ع) اسم حضرت را زینب گذاشت، اینها ریشه و سندی ندارد. و پیش از حضرت زينب(س) نیز اين نام در بین عرب رایج بود؛ بعنوان نمونه زینب خواهر بزرگتر حضرت فاطمه(س)، زینب بنت جحش دختر عمه و همسر پیامبر(ص)، و نیز زینب دختر حمزه سید الشهداء(س). و بالاخره اینطور نبود که از مصادیق ﴿لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيًّا﴾(۱) باشد. زینب در اصل نام درختی [یا گلی] زیبا و خوش بو در بیابان بوده که عرب این نام را برای دختران برگزیده بود(۲). همچنانکه در میان غیرعرب نیز نامگذاری دختران بنام بعضی گلها و گیاهان معمول است. 🔹 زینب کبری و اینکه برخی از توصیف حضرت زینب(س) به «زینب کبری» چنین برداشت میکنند که ایشان بزرگتر از خواهرش ام کلثوم بوده است اشتباه است زیرا در کتابهای تراجمِ صحابه -شرح حال و معرفی صحابۀ پیامبر(ص)- آمده است که زینب دومین دختر امیرالمؤمنین(ع) بوده است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ۱) ﴿يَا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ يَحْيَىٰ لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيًّا﴾(مريم ٧). ۲) اسم این درخت «زَنَب» نیز نقل شده. و اولین کسی که بسیط نبودن کلمۀ «زینب» را مطرح کرده و گفته مرکب است از «زین» و «أب» فیروزآبادی در کتابش "القاموس المحیط" است که در قرن هشتم و نهم میزیسته و این ادعا را بدون هیچ نقل و استناد و شاهد مثالی و صرفاً بعنوان یک احتمال مطرح کرده و پیش از او در جایی ذکر نشده. - لغتنامۀ دهخدا: [زَ نَ] .. درختی است خوش منظر و خوشبوی، ومنه سُميت المرأةُ زينب، أو من الأزنب للسمين..، در ذخیرۀ خوارزمشاهی بمعنی پاکیزگی بشرۀ (پوست) مردم آمده: «اندر بیان کردن پاکیزگی و آراستگی ظاهر بشرۀ مردم که آن را "زینب" گویند». - لسان العرب (ابن منظور) 1: 453، عن ابن الأَعرابي: الزَّيْنَبُ شجرٌ حَسَنُ المَنْظَر طَيِّبُ الرائحة، وبه سُمِّيت المرأَة. - لغتنامۀ لاروس: الزَّيْنَبُ: نبات عشبيٌّ بَصَليٌّ معمّر من فصيلة النرجسيات، أزهاره جميلة بيضاء اللون فوّاحة العرف، وبه سُمِّيت المرأة. 🆔@YusufiGharawi @MaarefHadith
▪️عن الامام السجاد عليه السلام: إنَّ عَمَّتي زَينَبَ مَعَ تِلكَ المَصائبَ و المِحَنِ النّازِلَةِ بِها في طَرِيقِنا إلَى الشّامِ ما تَرَكَتْ [تَهَجُّدَها] لِلَيلَةٍ. ▪️امام سجاد علیه السلام: عمّه ام ، ، با وجود همه مصيبت ها و رنج هايى كه در مسيرمان به سوى شام به او روى آورد ، حتّى يك شب اقامه نماز شب را ترک نکرد. علیهاالسلام تسلیت باد.🏴🏴🏴 📗وفيات الأئمه، ص ۴۴۱ @MaarefHadith