eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
616 عکس
194 ویدیو
200 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
4_6019481765826005207.pdf
158.4K
📚موضوع: شرح زیارت جامعه کبیره 📖صفحات: ۸ تا ۱۷ 🗝 نوع فایل: pdf
4_6019481765826005206.pdf
144.4K
📚موضوع: شرح زیارت جامعه کبیره 📖صفحات: ۱ تا ۷ 🗝 نوع فایل: pdf
4_6019481765826005208.pdf
128K
📚موضوع: شرح زیارت جامعه کبیره 📖صفحات: ۱۸ تا ۲۳ 🗝 نوع فایل: pdf
4_6019481765826005209.pdf
153.5K
📚موضوع: شرح زیارت جامعه کبیره 📖صفحات: ۲۴ تا ۳۲ 🗝 نوع فایل: pdf
4_6019481765826005210.pdf
179.3K
📚موضوع: شرح زیارت جامعه کبیره 📖صفحات: ۳۳ تا ۴۰ 🗝 نوع فایل: pdf
🗓 تاریخ مسابقه: سه شنبه ۱۴۰۰/۹/۳۰ 🎁 جوایز مسابقه: مبلغ 500هزار ریال در صورتی که تعداد شرکت کنندگان تا ۵۰ نفر باشد، به *۳ نفر* و تعداد شرکت کنندگان بیشتر از ۵۰ نفر بود به *۵ نفر* ✅ نمرات ۹۰ به بالا در قرعه کشی، شرکت خواهد شد. ✅ مسابقه به صورت و در تاریخ و ساعت مشخص شده. ✅ لینک مسابقه در کانال قرار داده می شود مدت زمان مسابقه 15 دقیقه 🕞 ساعت مسابقه:۳:۳۰ الی ۳:۴۵ عصر @MaarefHadith
🔶عن امیرالمومنین عليه‌السلام: مَا اَلْمُجَاهِدُ اَلشَّهِيدُ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ بِأَعْظَمَ أَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ لَكَادَ اَلْعَفِيفُ أَنْ يَكُونَ مَلَكاً مِنَ اَلْمَلاَئِكَةِ. 🔶مجاهد شهيد در راه خدا پاداشش بيشتر از كسى نيست كه قدرت بر گناه داشته ولى خوددارى نموده، نزدیک است چنين انسان با عفّتی فرشته‌اى از فرشتگان شود. 📗نهج البلاغه، حکمت ۴۷۴ @MaarefHadith
سلام‌ الله‌ علیها اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فَاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَ نَبِيِّكَ‏ وَ أُمِّ أَحِبَّائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ الَّتِي انْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ‏ اللَّهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا وَ كُنِ الثَّائِرَ اللَّهُمَّ بِدَمِ أَوْلاَدِهَا اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهَا أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ حَلِيلَةَ صَاحِبِ اللِّوَاءِ وَ الْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْأَعْلَى‏ فَصَلِّ عَلَيْهَا وَ عَلَى أُمِّهَا صَلاَةً تُكْرِمُ بِهَا وَجْهَ مُحَمَّدٍ (أَبِيهَا) صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ‏ و تُقِرُّ بِهَا أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِهَا وَ أَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هَذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلاَمِ.  بحارالانوار ج ۴۳ص۵۵ @MaarefHadith
◾️عن رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: «یا فاطِمَةُ، مَنْ صَلّی عَلَیک، غَفَرَ اللّهُ لَهُ، وَأَلْحَقَهُ بی حَیثُ کنْتُ مِنَ الْجَنَّةِ.» ◾️پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: ای فاطمه، هرکس بر تو صلوات فرستد، خداوند او را آمرزیده و در بهشت، هر کجا باشم، به من ملحق خواهد کرد. 📗کشف الغمة،ج۱، ص۴۷۲.  تسلیت باد. @MaarefHadith
🏴حفظ فاطمیه اوّل و دوم🏴 📌 حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی دامت برکاته: ▪️در بين عوام از قدیم، ايام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا عليها السلام، فاطميه اوّل مشهور بوده است يعنی سيزدهم جمادی الاوّل، ولی اخيراً فاطميه دوم يعني سوم جمادی الثانية شهرت يافته و شايد منشأ آن حاجی نوری يا شاگردان او باشند. ▪️وجهی كه برايش ذكر می كنند، آن است كه ۷۵ روز در نسخ مختلف كتب تاريخی، تصحيف ۹۵ روز است و چنين تصحيفی بين دو كلمه «سبعين» و «تسعين» امری رايج و شايع است. ▪️من به ياد ندارم كه در كتب تاريخي و اختلاف نسخه‌ها، اين دو كلمه به يكديگر اشتباه نشده باشد. در نسخ مختلف كتب تاريخی يا سبعين را به تسعين و يا بالعكس اشتباه می كنند. و چون تجربه نشان داده كه غالباً در اين كلمه خطا رخ می دهد، اصل أصالة عدم خطا هم جاری نيست. ▪️علی أیّ حال، شهادت آن حضرت هر روزی باشد، بايد به قصد رجاء توسّل كرد و به حسب روايات همان ثوابی كه وعده داده شده، به توسّل به قصد رجاء إعطاء می شود. در محاسن برقی آمده كه حضرت می ‌فرمايند: رواياتی كه حَروریّه ـ كه خوارج‌اند ـ نقل می كنند، طرح (رد) نكنيد، احتمال دارد كه اين روايات صادر شده باشد، چون قطعی الكذب نيست، و چون محتمل است، رجاءً آنها را حفظ كنيد. چنانچه قاعده تسامح و امثال آن اقتضاء می‌كند. ▪️به حسب روايات مسلّم، وعده ثواب به توسّل داده شده و بايد حفظ شود، چه فاطميه اوّل و چه فاطميه دوم. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 🗣درس خارج فقه آیت الله سید موسی شبیری زنجانی، تاریخ : ۱۶مهر ۱۳۷۴. @MaarefHadith
الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام : وَدِدتُ و اللّه ِ أنّي افتَدَيتُ خَصلَتَينِ في الشِّيعَةِ لنا بِبَعْضِ لَحمِ ساعِدي : النَّزَقُ .[النَّزَق : الخِفّة و الطَّيش و قِلَّةُ الكِتمانِ . امام زين العابدين عليه السلام فرمودند: به خدا سوگند دوست داشتم برای دو خصلت شيعيانمان بخشی از گوشت بازویم را قربانی بدهم: 1-شتابزدگى 2-كمى راز دارى. 📚 الكافي، ج1، ص221. @MaarefHadith
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : اُمِرَ النّاسُ بخَصلَتَينِ فَضَيَّعُوهُما فَصارُوا مِنهُما على غيرِ شيءٍ : الصَّبرُ و الكِتمانُ . امام صادق عليه السلام فرمودند: مردم به دو خصلت مأمور شدند، اما آنها را تباه كردند و از اين رو همه چيز را از دست دادند: پايدارى و راز دارى. 📚 الكافي، ج1، ص221. @MaarefHadith
ان شاء الله فردا لینک مسابقه در کانال قرار داده خواهد شد
اسباب صدور حدیث.pdf
567K
✅ مقاله کوتاه در مورد اسباب صدور حدیث ✍️ داوود سلیمانی زمان انتشار: 1383. لینک مستقیم جهت مطالعه (اینجا) @MaarefHadith
⛔️ نکات قبل از مسابقه ‼️لطفاً قبل از شروع مسابقه به نکات زیر توجه داشته باشید: ⬅️ قبل از مسابقه حتماً «مرورگر موبایل تان را بروز رسانی» نمائید ⬅️فقط در زمان اعلام شده لینک مسابقه فعال است در غیر آن ساعات سامانه مسابقه برای شما غیر فعال خواهد بود ⬅️ اگر تمام مراحل ذکر شده را انجام داده و باز هم لینک مسابقه برای شما غیر فعال بود، لینک را کپی کرده و در مرورگر تان الحاق (past) نمایید تا سامانه فعال شود ⛔️⛔️ لینک مسابقه امروز، ساعت ۱۵:۳۰ در کانال قرار داده می شود و به مدت «۱۵ دقیقه» فعال است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*آموزش نحوه شرکت در مسابقه حفظ و شرح زیارت جامعه کبیره*👆
🏆 *مسابقه حفظ و شرح زیارت جامعه کبیره* «نوبت اول» 🕒 شروع مسابقه: ۳:۳۰ عصر 🕞 پایان مسابقه: ۳:۵۰ عصر سه شنبه : ۱۴۰۰/۹/۳۰ ‼️ *لینک آزمون تنها به مدت ۲۰ دقیقه فعال است و امکان تمدید آن ممکن نیست 🌐 لینک 👇 https://www.digisurvey.net/u/azmoon313/0mfjd 🔹 🔷🔹
◾️شادی برخی از زنان پیغمبر در شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام ◀️ابن أبی الحدید در کتاب "شرح نهج البلاغه" خویش چنین روایت می‌کند: "ثم ماتت فاطمة فجاء نساء رسول الله ص کلهن إلى بنی هاشم فی العزاء إلا عائشة فإنها لم تأت وأظهرت مرضا ونقل إلى علیِِ عنها کلام یدل على السرور"   🏴پس از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، تمام همسران رسول خداصلی‌الله ‌علیه‌وآله، به سوی بنی‌هاشم برای تسلیت آمدند، اما عایشه خود را به مریضی زد و حضور نیافت. به امیرالمومنین علیه‌السلام نیز اخباری رسید که عایشه از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها کرده است. 📗شرح نهج البلاغه، ج۹، ص۱۳۲. @MaarefHadith
گلایه‌های حضرت زهرا علیهاالسلام از سکوت انصار 🔹یا مَعْشَرَ الْفِتْیَةِ (النَّقِیبَةِ) وَ اَعْضادَ الْمِلَّةِ وَ حَضَنَةَ الاِسْلامِ! ما هذِهِ الْغَمِیزَةُ فِی حَقّی وَ السِّنَةُ عَنْ ظُلامَتِی؟ اَما کانَ رَسُولُ اللهِ(صلى الله علیه وآله) اَبِی یَقُولُ : «اَلْمَرُء یُحْفَظُ فِی وُلْدِهِ»؟ سَرْعانَ ما اَحْدَثْتُمْ وَ عَجلانَ ذا اِهالَة، وَ لَکُمْ طاقَةٌ بِما اُحاوِلُ وَ قُوَّةٌ عَلى ما اَطْلُبُ وَ اُزاوِلُ. 🔸اى جوانمردان! و اى بازوان توانمند ملت و یاران اسلام! این نادیده گرفتن حق مسلم من از سوى شما چیست؟ این چه تغافلى است که در برابر ستمى که بر من وارد شده نشان مى دهید؟! آیا رسول خدا(صلى الله علیه وآله) پدرم نمى فرمود: «احترام هر کس را در مورد فرزندان او باید نگاه داشت؟» چه زود اوضاع را دگرگون ساختید، و چه با سرعت به بیراهه گام نهادید، با این که توانایى بر احقاق حق من دارید، و نیروى کافى بر آنچه مى گویم در اختیار شماست. 📗بحار الأنوار،(ط - بيروت)، ج ‏۲۹، ص۲۲۷ @MaarefHadith
حضرت زهرا سلام الله عليها در وصيت خويش فرمودند: يَا عَلِيُّ أَنَا فَاطِمَةُ بنْتُ مُحَمَّدٍ زَوَّجَنِيَ اللَّهُ مِنْكَ لِأَكُونَ لَكَ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ أَنْتَ أَوْلَى بي مِنْ غَيْرِي حَنِّطْنِي وَ غَسِّلْنِي وَ كَفِّنِّي باللَّيْلِ وَ صَلِّ عَلَيَّ وَ ادْفِنِّي باللَّيْلِ وَ لَا تُعْلِمْ أَحَداً وَ أَسْتَوْدِعُكَ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَى وُلْدِيَ السَّلَامَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ».(1) يا على! من فاطمه دختر حضرت محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم مى‏باشم. خدا مرا در دنيا و آخرت براى تو تزويج نمود. يا على! تو از ديگران براى (غسل و كفن) من مقدّم هستى، مرا حنوط كن غسل بده، شبانه مرا دفن كن، شبانه بر بدنم نماز بگزار، شبانه به خاكم بسپار، احدى را از فوت من آگاه منماى، من تو را به خداوند مى‏سپارم، و بر فرزندانم بدرود تا روز قيامت! عبارت پاياني اين وصيت «أَقْرَأُ عَلَى وُلْدِيَ السَّلَامَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ» است. کلمه «أقرء» را مي توان دو گونه خواند، يا فعل امر باشد يعني سلام برسان يا فعل مضارع باشد به معناي درود مي فرستم که ظاهرا اين احتمال با توجه به فعل قبلي (أستودعک) که مضارع است ترجيح دارد، لذا اين جمله به معناي خداحافظي است، عرب ها از سلام در دو جا استفاده مي کنند، به هنگام ابتداي ديدار که به معناي درود و سلام است و در انتهاي ديدار که به معناي بدرود و خداحافظي است، حضرت در اين سخن مي خواهد بگويد بر فرزندانم بدرود و از آنها خداحافظي مي کنم و ديدار ما با آنان در آن عالم خواهد بود. از اين رو به نظر مي رسد اين برداشت با توجه به متن فوق بهتر باشد و در ترجمه اين فراز اشتباه رخ داده است و چنین ترجمه ای صحیح نباشد «سلام من به فرزندانم تا روز قيامت برسان» @MaarefHadith
❌خطبه فدک و تلاش برای حذف آن ✍حسن انصاری در کتاب الفاضل فی صفة الادب الکامل از ابو الطیب محمد بن احمد بن اسحاق بن یحیی الوشاء (د. ۳۲۵ ق) و از شاگردان و راویان عالم شیعی محمد بن زکریا الغلابی با سند نقل شده. او ادیب و نویسنده ای است پر اثر که تمایلات شیعی روشن داشته است. کتاب دیگر او الموشی است که آن هم چاپ شده. جالب است که در دو نسخه خطی از کتاب الفاضل درست تمام خطبه فدک را ناسخان حذف کرده اند (درست نقص نسخه با آغاز متن خطبه فدک شروع می شود و با پایان آن تمام می شود، به همین سادگی). خوشبختانه محقق فاضل امانت به خرج داده و این سند ارزشمند و تاریخی را بر اساس نسخ دیگر کتاب در طبع خود ماندگار کرده است (ص ۲۱۰ تا ۲۱۳). به بسیاری از نسخه ها نمی توان اعتماد کامل داشت و البته دیده ام که به بسیاری از چاپها نیز. @MaarefHadith
1_1365223004.pdf
457.8K
✅ بررسی حدیث «لولا فاطمه...» از دیدگاه کلامی ✍️ علی امامی فر 📖 یکی از آفات دین و دینداری مسئله غلو در مورد پیامبران، اولیاء، بزرگان ورهبران دینی است. این مشکل در ادیان پیشین بوده که خداوند در قرآن از آن نهی فرموده است.ائمه معصومین نیز با این مسئله مقابله نموده‌اند. در زمان ما مبارزه با این آفت یکی از وظائف دین‌پژوهان وعالمان دینی است.حدیث یکی از راه‌هایی است که غلوّ از طریق آن به درون دین راه پیدا می‌کند از جمله احادیث غلوّ آمیز عبارت مشهور زیر است؛ «عن رسول الله عن اللّه (تبارك و تعالى) أنّه قال: يا أحمد! لَوْ لاكَ‏ لَما خلقت الأفلاك‏، و لو لا عليّ‏ لما خلقتك؛ و لو لا فاطمة لما خلقتكما.» با بررسی دقیق ملاحظه شد که اولا: این مطلب سند و منبع معتبری ندارد. ثانیا: از جهت متن و محتوا نیز دارای مشکلات جدی است زیرا این عبارت دارای سه بخش است.بخش اول آن (لَوْ لاكَ‏ لَما خلقت الأفلاك‏) با آیات وروایات صحیح (منقول از شیعه واهل سنت) وعقل قابل تایید است.ولی دو بخش دیگر آن مخالف قرآن، سنت وعقل است ودر نتیجه قابل پذیرش نمی‌باشد. برخی تلاش کرده‌اند تا آن را به نحوی توجیه کنند ما توجیهات را نیز مورد بررسی قرار داده و روشن شد که توجیهات مذکور از این دوبخش از روایت غیر قابل قبول است. برای مطالعه لینک مستقیم مقاله به روی (پژوهش‌های اعتقادی کلامی) کلیک کنید. @MaarefHadith
امکان سنجی ازدواج خلیفه دوم با حضرت ام کلثوم.pdf
491.2K
✅ امکان سنجی ازدواج خلیفه دوم با حضرت ام کلثوم ✍️ صهیب تقوی، عباس محمودی 🔖 ازدواج خلیفه دوم با ام‌کلثوم از موضوعات اختلافی در تاریخ اسلام است. اهل سنّت، پذیرش یا ردّ این قضیّه را در تقویت یا تضعیف برخی از حوادث مهمّ تاریخی مانند غصب خلافت و فدک مؤثر دانسته اند. بر همین اساس، ارائه تحقیقی جامع، جهت مشخص‌شدن همه جوانب قضیه، ضروری به‌نظر می رسد. هدف این پژوهش، جمع¬آوری روایات و آرای موافقان و مخالفان و تبیین آن‌ها بدون هرگونه موضع‌گیری برای دست یابی به واقعیت است. مأموریت آن، بررسی و تحلیل امکان وقوع این ازدواج در شرایط عادی و اکراه است. پیش‌تر مقاله‌ای از همین نویسنده با عنوان «بازپژوهی تاریخی گزارش ازدواج خلیفه دوم با دختر امیر مؤمنان» چاپ شده بود. نوآوری این مقاله، دو سویه نگری اصل امکان وقوع چنین جریانی با توجه به متون حدیثی و تاریخی موافق و مخالف است. فایده آن، پاسخگویی به بسیاری از شبهات در مورد چگونگی ارتباط اهل بیت با خلیفه دوم است. این پژوهش در ساختاری تازه، مطالب خود را در دو بخشِ ام‌کلثوم و دیدگاه‌های مختلف در ازدواج ایشان با عمر و امکان‌سنجی ازدواج، ارائه میدهد. این مقاله در مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث منتشر شده است که برای مطالعه با لینک مستقیم به 👈 اینجا مراجعه کنید @MaarefHadith
بازپژوهی تاریخی گزارش ازدواج خلیفه دوم با دختر امیرالمومنین علیه السلام.pdf
264.7K
✅ بازپژوهی تاریخی گزارش ازدواج خلیفه دوم با دختر امیرالمومنین علیه السلام ✍️ صهیب تقوی 🔖 ازدواج خلیفه دوم با ام‌کلثوم از مباحث پرچالش و اختلافی است که پذیرش یا رد آن، آثار مهمی مانند تحلیل روابط امیرمومنان علیه السلام با خلیفه دوم را به‌دنبال دارد؛ اهمیت مسئله مورد بحث و نیاز به دیدگاهی تفصیلی و تحلیلی مستند بر همه گزارش‌های موافق و مخالف، پژوهشی جامع را ضروری می‌نماید؛ هدف این مقاله بررسی و نقد گزارش های تاریخی و نظرات موافقان و مخالفان این موضوع و ارائه دیدگاهی مفصل و مستند است؛ نوشتار حاضر با بررسی منابع روایی، فقهی و تاریخی فریقین، توانسته اصلی‌ترین دیدگاه‏ها را پیرامون مسئله ازدواج خلیفه دوم با دختر امیرمؤمنان علیه السلام جمع‌آوری، دسته‏ بندی و مورد تحلیل قرار دهد؛ این پژوهش در دو بخش، گزارش ازدواج در منابع فریقین و دیدگاه اندیشمندان فریقین، تنظیم شده است. این مقاله در مجله علوم و معارف قرآن و حدیث منتشر شد است، برای مطالعه با لینک مستقیم به 👈اینجا مراجعه کنید @MaarefHadith
🔸امام صادق عليه السلام: عَلَيْكُمْ بِالدُّعاءِ، فَاِنَّكُمْ لاتَقَرَّبونَ اِلَى اللّه ِ بِمِثْلِهِ، وَ لاتَتْرُكوا صَغيرَةً لِصِغَرِها اَنْ تَدْعُوا بِها، اِنَّ صاحِبَ الصِّغارِ هُوَ صاحِبُ الْكِبارِ. 🔹شما را سفارش مى كنم به دعا كردن؛ زيرا با هيچ چيز به مانند دعا به خدا نزديك نمى شويد. و دعا كردن براى هيچ امر كوچكى را، به خاطر كوچك بودنش رها نكنيد؛ زيرا نيز به دست همان كسى است كه حاجت هاى بزرگ به دست اوست. 📗كافى،ج ۲، ص ۴۶۷، @MaarefHadith