#در_محضر_معصوم
🔸امام صادق عليه السلام: عَلَيْكُمْ بِالدُّعاءِ، فَاِنَّكُمْ لاتَقَرَّبونَ اِلَى اللّه ِ بِمِثْلِهِ، وَ لاتَتْرُكوا صَغيرَةً لِصِغَرِها اَنْ تَدْعُوا بِها، اِنَّ صاحِبَ الصِّغارِ هُوَ صاحِبُ الْكِبارِ.
🔹شما را سفارش مى كنم به دعا كردن؛ زيرا با هيچ چيز به مانند دعا به خدا نزديك نمى شويد. و دعا كردن براى هيچ امر كوچكى را، به خاطر كوچك بودنش رها نكنيد؛ زيرا #حاجتهاى_كوچك نيز به دست همان كسى است كه حاجت هاى بزرگ به دست اوست.
📗كافى،ج ۲، ص ۴۶۷،
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
#زیارت_امام_حسینعلیهالسلام
💠 عن الامام الصادق علیهالسلام: یا سَدِیرُ، أَنْ تَزُورَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ عَلَیهِ السَّلامُ فِی کُلِّ جُمْعَهٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ وَ فِی کُلِّ یَوْمٍ مَرَّهً، قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنَّ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُ فَرَاسِخَ کَثِیرَهً! فَقَالَ لِی: اصْعَدْ فَوْقَ سَطْحِکَ، ثُمَّ تَلْتَفِتُ یُمْنَهً وَ یُسْرَهً، ثُمَّ تَرْفَعُ رَأْسَکَ إِلَى السَّمَاءِ، ثُمَّ انْحُ نَحْوَ الْقَبْرِ وَ تَقُولُ: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ»
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
امام صادق علیلهالسلام: ای سَدیر، چرا خود را مقیّد نمی سازی که هر جمعه[هرهفته] پنج بار و هر روز یک بار قبر حسین بن علی علیه السلام را زیارت کنی؟
عرض کردم: بین ما و قبر حضرت فرسخ ها فاصله است!
امام فرمودند: هرگاه قصد زیارت ایشان را کردی، به بلندی برو، به سمت راست و چپ خود توجه کن، سرت را سوی آسمان کن و سپس به سوی قبر حسین بن علی علیه السلام توجّه کن و بگو:
«السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ».
📗کافی، ج ۴، ص۵۸۹.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
رُوِىَ اَنَّها عليهاالسلام ما زالَتْ بَعْدَ اَبيها صلي الله عليه و آله مُعَصَّبَةَ الرَّأْسِ ناحِلَةَ الْجِسْمِ مُنْهَدَّةَ الرُّكْنِ باكِيَةَ الْعَيْنِ مُحْتَرَقَهَ الْقَلْبِ يُغْشى عَلَيْها ساعَةً بَعْدَ ساعَة.
روایت شده: حضرت فاطمه عليهاالسلام پس از پيامبر صلي الله عليه و آله پيوسته سرى بسته از شدت درد و جسمى نحيف و در خود فرو شكسته و چشمى گريان و قلبى سوخته داشت كه ساعت به ساعت از خود مى رفت و بى هوش مى شد.
📗مناقب ابن شهر آشوب، ج ۳، ص۳۶۴.
🏴ایام #شهادت_حضرت_فاطمه_زهرا سلامالله علیها تسلیت باد.🏴
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدا کند که کسی بی هوا زمین نخورد
به ضرب پا وسط شعله ها زمین نخورد
هزار مرد بیفتد به پیش چشم همه
ولی زنی وسط کوچه ها زمین نخورد
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
در برخی از نگاشته های منتشر شده این جمله را به عنوان حدیث نقل می کنند که حضرت زهرا سلام الله علیها «آنقدر براى عبادت خدا برپا مىايستاد كه پاهايش ورم مىكرد.»
در حالی که ظاهرا این جمله حدیث نیست بلکه بر گرفته از کلام حسن بصری است که می گوید:
«مَا كَانَ فِي هَذِهِ الْأُمَّةِ أَعْبَدَ مِنْ فَاطِمَةَ كَانَتْ تَقُومُ حَتَّى تَوَرَّمَ قَدَمَاهَا»
ترجمه:هيچ كس در بين اين امّت عابدتر از حضرت فاطمه عليها السّلام نبود، او آنقدر براى عبادت خدا برپا مىايستاد كه پاهايش ورم مىكرد.
آدرس: مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج3، ص: 341.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
✅ به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) و خبرگزاری رسمی حوزه، دوازدهمین شماره از فصلنامه علمی_اختصاصی «دانشها و آموزههای قرآن و حدیث» منتشر شد.
👈 در این شماره نگاشتههایی در قالبهای: سرمقاله، مقاله سفید، مقاله شناختی، مقاله نقد، مقاله فهرستی، مقاله پایان نامه، یادداشت آزاد با این عناوین ذیل چاپ شده است:
👇👇👇
· نگاهی به وضعیت حدیث در فضای مجازی
· مفهوم شناسی «کرسی» در لغت و روایات تفسیری عترت علیهم السلام و مقایسه آن با روایات تفسیری اهل سنت
· بررسی ادبی کلامی نوع خبر مقدّر در جمله «لا اله الّا الله»
· مقایسه دو چاپ از کتاب «مصباح الشّرّیعه» با روش مقابله
· نقد گزارشهای مربوط به مصداقهای ادّعایی اهل سنّت برای ایثارگران در آیه «اِطعام»
· حوزه واژگانی «احساس تنهایی» در قرآن کریم و مقایسه آن با تعابیر روان شناسی
· شناخت کلیدواژههای سیاسی بیانیه گام دوم و تطبیق آن با واژگان معادل قرآنی و حدیثی
· گزارشی از پایان نامه «مدیریت مواجهه با استکبار بر پایه آموزههای قرآن و حدیث»
· نقش ادبیات عرب در خوانش واژگان حدیث با تطبیق بر حدیث «اَبخَلُ النّاسِ بِعَرضِهِ اَسخاهُم بِعِرضِه»
‼️ لازم به ذکر است: این مجله نگاشتههای علمی را در ۲۸ قالب مختلف چاپ میکند؛ تعریف و توضیح این قالبها در شماره یکم و ششم مجله منتشر گردیده است. همچنین امکان انتشار نگاشتههای عربی، مقالات پیوسته و یادداشتهای آزاد قرآنی و حدیثی هم در این فصلنامه علمی وجود دارد.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
📖 برای مطالعه متن مقالات به آدرس زیر مراجعه کنید:
http://majaleh-a.ir/current
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
⭕️اهمیت گزارش #اختلاف_نسخ در تصحیح متون حدیثی
✍ آیةالله العظمی شبیری زنجانی (دامظله)
النسخ التی تبدو أنّها غیر مؤثّرة علی المعنی لأوّل وهلة، قد تکون مؤثّرة علیه عند البحث الدقیق. من المفید ذکر بعض الأمثلة للاختلافات التی یبدو عدم تأثیرها علی المعنی، مع أنّ الواقع بخلافه:
1⃣ فی کتابة اسم«محمّد بن علی بن الحنفیة»ربما یغفل عن وجود الفرق بین کتابته بهذا الشکل أو بالشکل التالی: «محمّد بن علی ابن الحنفیة» (أی بالألف)، مع أنّ«ابن الحنفیة» فی العنوان الثانی وصف لمحمّد لا لعلی، و بما أنّ«الحنفیة»لیس اسماً لاُمّ علی علیه السلام بل هو وصف لاُمّ محمّد، فالصحیح أن یکتب«محمّد بن علی ابن الحنفیة»بالألف.
و بهذا تتبیّن أهمّیة ذکر الاختلافات فی مثل ذلک فیما لو وردت کلتا العبارتین فی النسخ المخطوطة.
2⃣المثال الآخر شبیه بالمثال السابق و هو عنوان«أحمد بن محمّد بن سعید ابن عقدة» فاللازم إثبات الف ابن-قبل عقدة-حیث أنّ«عقدة»لقب محمّد (والد أحمد) و لیس اسماً لوالد سعید کما یبدو لأوّل وهلة، فلو حصلنا علی نسخة لهذا العنوان مع إثبات الألف فاللازم الاهتمام بها.
3⃣نقرأ فی باب أصحاب الصادق من کتاب رجال الشیخ الطوسی (ص ۱۳۳، الرقم ۵۵/۱۳۷۶) العبارة التالیة: «الحجّاج بن أرطاة أبو أرطاة النخعی الکوفی، مات بالری فی زمن أبی جعفر»و قد نقله الشیخ المامقانی رحمه الله فی تنقیح المقال، ج ۱۸، ص ۱۱ مضیفاً إلی أبی جعفر عبارة«علیه السلام» #فاعترض علیه فی قاموس الرجال، ج ۳، ص ۱۱۰ بقوله:
«لیس فی رجال الشیخ رمز«علیه السلام»و کیف؟ و المراد بأبی جعفر فیه المنصور، لا الباقر علیه السلام... ».
ففی النظر البدوی قد یتصوّر عدم أهمّیة نقل اختلافات النسخ فی التحیات، و لکن بالنظر الدقیق تظهر أهمّیة نقلها، و لهذا نلاحظ فی إحدی نسخ الاستبصار (التی تمّ مقابلتها علی نسخة المؤلّف) الخط علی لفظة«علیه السلام»غالباً؛لعدم وجودها فی النسخة الأصلیة.
📗مقدمه کتاب الکافی، چاپ دارالحدیث.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
🔴 آشنایی با عرصه ها و روش های حدیث پژوهی
👈 نشست اول: ساختار نوین مطالعات حدیثی / ۲ بهمن ساعت ۱۷:۳۰ - ۱۶
👈 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین
محمد الهی خراسانی
🔶 نشست دوم: عرصه های نوین حدیث پژوهی / ۲بهمن ساعت ۲۰- ۱۸:۳۰
👈 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین مهدی مهریزی
🔶 نشت سوم: چالشهای سند پژوهشی /۳ بهمن ساعت ۲۰ - ۱۸:۳۰
👈 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین محمد کاظم رحمان ستایش
🔶 نشست چهارم: چالشهای متن پژوهی / ۴ بهمن ساعت ۱۷:۳۰ - ۱۶
👈 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی
🔶 نشست پنجم: در آمدی بر روش شناسی حدیث پژوهی مستشرقان / ۴ بهمن ساعت ۲۰ - ۱۸:۳۰
👈 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین علی راد
⏪ ثبتنام از ۲۷ دیماه ۱۴۰۰ از طریق
Paziresh.dte.ir
✅گواهی معتبر برای حاضرانی که ثبت نام کرده اند صادر خواهدشد.
🔗 لینک حضور در نشست ها پس از ثبت نام برای متقاضیان ارسال خواهد شد.
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
✅عن امیرالمومنین عَلَیْهِ السَّلاَمُ: لِبَعْضِ أَصْحَابِهِ لاَ تَجْعَلَنَّ أَکْثَرَ شُغُلِکَ بِأَهْلِکَ وَ وَلَدِکَ فَإِنْ یَکُنْ أَهْلُکَ وَ وَلَدُکَ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ لاَ یُضِیعُ أَوْلِیَاءَهُ وَ إِنْ یَکُونُوا أَعْدَاءَ اللَّهِ فَمَا هَمُّکَ وَ شُغُلُکَ بِأَعْدَاءِ اللَّهِ؟
❇️اكثر مشغولیت خود را براى اهل و فرزندت قرار مده، اگر آنها از دوستان خدايند كه خداوند دوستانش را ضايع نمىكند، و اگر از دشمنان خدايند اندوه و شغل تو در راه دشمنان خدا براى چيست؟
📗نهجالبلاغه، حکمت۳۵۱.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#مقاله_بخوانیم
روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است که فرمودند:
هَلاَكُ نِسَاءِ أُمَّتِي فِي اَلْأَحْمَرَيْنِ اَلذَّهَبِ وَ اَلثِّيَابِ اَلرِّقَاقِ وَ هَلاَكُ رِجَالِ أُمَّتِي فِي تَرْكِ اَلْعِلْمِ وَ جَمْعِ اَلْمَالِ
یعنی نابود شدن زنان امت من در دو چيز است يكى طلا و ديگرى لباسهاى نازك و بدننما و نابود شدن مردان امت در ترك علم و جمع آورى مال است.
مقاله در تبیین این روایت منتشر شده است به عنوان:
«معناشناسی روایت احمرین از منظر فریقین»
این مقاله در مجله پژوهشنامه علوم حدیث تطبیقی چاپ گردیده، برای مطالعه آن به 👈اینجا 📖 مراجعه کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
✅ کارگاه مجازی «اعتبار سنجی منابع حدیث»
ویژه روحانیان، استادان، معلمان و دانشجویان
📣 با ارائه: استاد حجت الاسلام و المسلمین سید محمدکاظم طباطبائی
اعطای گواهینامه الکترنیکی شرکت در دوره از سوی دانشگاه قرآن و حدیث
ثبت نام و .سب اطلاعات بیشتر از طریق سایت دانشگاه قرآن و حدیث qhu.ac.ir
🗓 مهلت ثبت نام: تا ششم بهمن ماه 1400
شروع دوره: نهم تا پایان بهمن ماه 1400
مدت دوره: 6 ساعت (چهار جلسه آنلاین)
هزینه کارگاه: 50 هزار تومان
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
🌺 میلاد با سعادت حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها بر همگان مبارکباد.
🌺 انشاءالله که زیارت حضرت صدیقه طاهره(س) در این دنیا و شفاعت ایشان در آخرت نصیب همه عزیزان شود.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
دلالت حدیث «اثنا عشر خلیفه» بر ولادت امام عصر(عج).pdf
363.6K
#مقاله_بخوانیم
✅ دلالت حدیث «اثنا عشر خلیفه» بر ولادت امام عصر(عج)
📖 اعتقاد به منجی موعود از نسل پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و همنام با آن حضرت، باور مشترک میان همه فرق اسلامی است که البته در جزئیات این موضوع اختلافاتی وجود دارد، از جمله مسائل اختلافی مسأله ولادت امام زمان علیه السلام است، یکی از دلایل شیعه بر اثبات ولادت امام زمان احادیث «دوازده خلیفه» میباشد. این احادیث در منابع کهن و معتبر شیعی به گونه های مختلفی گزارش شده است، در منابع کهن و معتبر اهل سنت نیز تعبیر «اثْنَا عَشَرَ خَلِیفَةً» گزارش شده است. پیام اصلی روایات دوازده خلیفه، استمرار امامت دوازده جانشین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تا قیامت است و دلالت این احادیث بر ولادت امام مهدی علیه السلام به دو صورت قابل توجیه و اثبات است که در این مقاله👆 به آن پرداخته شده است.
برای مطالعه مقاله با لینک مستیقم👈 اینجا کلیک کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
اهمیت گزارش اختلاف نسخ و مصادر حدیث
✍آیةالله العظمی شبیری زنجانی (دام ظله)
من مشاکل النقل فی بعض الجوامع الحدیثیّة هو عدم إشارتها إلی جمیع اختلافات نسخ الحدیث و مصادره،
ففی وسائل الشیعة لا تذکر غالباً اختلافات الکتب الأربعة فی نقل الروایة فضلاً عن غیرها من الکتب، و فی جامع أحادیث الشیعة تذکر خصوص اختلافات الکتب الأربعة فی نقل الروایة دون غیرها من المصادر، فالاعتماد علی هذه الجوامع فی نقل الروایة و عدم الرجوع إلی أصل المصدر ربما یصیر سبباً لاستنتاج خاطئ.
فمثلاً وردت هذه الفقرة فی الصحیحة الثانیة لزرارة: «قلت: فهل علیّ إن شککت فی أنّه أصابه شیء أن أنظر فیه؟ قال: لا... »فربما استنتج منها عدم لزوم الفحص -حتی الیسیر منه- فی الشبهات الموضوعیة، إلّاأنّ هذا الاستنتاج-علی فرض صحّته-مبنی علی هذه النسخة، مع أنّ الروایة وردت فی علل الشرائع، ج ۲، ص ۳۶۱، و فیها بعد عبارة«أنظر فیه»زیادة قوله: «فاقلبه»و لا یصحّ الاستنتاج المتقدّم بناء علی هذا النقل، کما هو ظاهر.
راجع: وسائل الشیعة، ج ۳، ص ۴۶، ح ۴۱۹۲، باب ۳۷ من أبواب النجاسات، ح ۱؛ جامع أحادیث الشیعة، ج ۲، ص ۱۶۵، ح ۱۵۸۸، باب ۲۳ من أبواب النجاسات، ح ۶.
📗مقدمه الکافی دارالحدیث ص۵.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ علیهما السلام يَقُولُ إِذَا مَاتَ الْمُؤْمِنُ بَكَتْ عَلَيْهِ الْمَلَائِكَةُ وَ بِقَاعُ الْأَرْضِ الَّتِي كَانَ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَيْهَا وَ أَبْوَابُ السَّمَاءِ الَّتِي كَانَ يُصْعَدُ فِيهَا بِأَعْمَالِهِ وَ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ لِأَنَّ الْمُؤْمِنِينَ الْفُقَهَاءَ حُصُونُ الْإِسْلَامِ كَحِصْنِ سُورِ الْمَدِينَةِ لَهَا.
امام هفتم علیه السلام فرمود چون مؤمن بميرد فرشتگان و قطعات زمينی که خدا را در آن عبادت میکرده و درهای آسماني که اعمالش از آنها بالا میرفته بر او گريه کنند و در اسلام رخنهای افتد که چيزی آن را ترمیم نمی کند، زیرا فقهای مؤمن دژهای اسلامند و برای اسلام نقش حصار مدینه را برای مدینه دارند.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
#معرفی_کتاب
📖فضائل الأشهر ألثلاثة
کتاب "فضائل الأشُهر الثلاثة" نوشته شیخ صدوق (ره) در فضیلت سه ماهِ رجب، شعبان و رمضان میباشد.
مرحوم صدوق در این کتاب احادیثی در فضائل این سه ماه و فضیلت عبادت، روزه و دعا در این ماهها گردآوری کرده است.
این کتاب در مجموع حاوی قریب به ۱۶۰ روایت در فضیلت ماههای مذکور است.
صدوق، در مواردی از این کتابها به طور مستقل نام برده، ولی این سه کتاب، به دلیل کتابت همراه با هم، به نام «فضائل الأشهر الثلاثة» مشهور شده و به عنوان یک کتاب مطرح گردیده است.
این کتاب از سه بخش تشکیل میشود در بخش اول احادیث مربوط به #ماه_رجب ذکر شده که از آنجمله به حدیث امداوود اشاره میشود در بخش دوم احادیث مربوط به ماه شعبان و در بخش سوم احادیث مربوط به ماه رمضان ذکر شده است.
مرحوم صدوق در این کتاب از برخی اهلسنت نیز روایت میکند.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
عَنْ أَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ موسَى الرِّضَا علیه السلام قَالَ: مَنْ صَامَ أَوَّلَ يَوْمٍ مِنْ رَجَبٍ رَغْبَةً فِي ثَوَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
امام رضا عليه السّلام فرمودند: هر كس اوّلين روز از ماه رجب را به اميد ثواب خداوند عزّ و جلّ روزه بگيرد، بهشت براى او واجب مىشود.
📚 فضائل الأشهر الثلاثة،ص 17
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
پژوهشی در مورد اعتبار لیلة الرغایب
https://pasokhgoo.ir/content/%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%84%DB%8C%D9%84%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%BA%D8%A7%D8%A6%D8%A8-%D9%88-%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2-%D9%84%DB%8C%D9%84%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%BA%D8%A7%D8%A6%D8%A8
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
بررسی و داوری ادله بیاعتباری روایت لیلةالرغائب.pdf
943.5K
#مقاله_بخوانیم
✅ بررسی و داوری ادله بیاعتباری روایت لیلةالرغائب
✍️ فاطمه ژیان
🔖در روایتی از پیامبر6 اولین شب جمعه ماه رجب، به لیلةالرغائب موسوم شده و برگزاری نمازی خاص در این شب سفارش شده است. بر پایه این روایت، از دیرباز اعمال خاص اولین شب جمعه ماه رجب مورد توجه بسیاری از متشرعان بوده و هست. از حدود قرن هفتم به بعد، در اصالت روایت، نامگذاری این شب به لیلةالرغائب و برگزاری نماز آن، تردیدها و انتقاداتی شکل گرفت و گسترش یافت. تعداد قابل توجهی از حدیثپژوهان اهلتسنن در اثبات بیاعتباری این روایت کوشیده و برگزاری نماز رغائب را بدعت خواندهاند، اما شیعیمذهبان کمتر به مناقشه در این روایت پرداخته و بسیاری از آنان بر اساس قاعده تسامح به استحباب یا جواز برگزاری نماز رغائب حکم کردهاند.
این مقاله به بررسی روایت لیله الرغائب در کتاب های شیعه و سنی پرداخته است .
برای مطالعه لینک مستقیم مقاله به 👈اینجا مراجعه کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
بررسی اعتبار روایت «لیله الرغائب» و تحقیق در معنای رغائب.pdf
413.6K
#مقاله_بخوانیم
✅ بررسی اعتبار روایت «لیله الرغائب» و تحقیق در معنای رغائب
✍️ سید محمود طیب حسینی
🔖در مقاله حاضر، بعد از بررسی سند حدیث و اثبات ضعف آن، مشروعیت انجام اعمال این شب به قصد رجاء تبیین، و در ادامه درباره معنای «رغائب»، تفسیر آن به شب آرزوها نقد شده است
اما بر اساس روایات و کتب لغت، معنای «رغائب» یعنی عطاهای صرفاً مادی و همچنین عطاهای بزرگ معنوی است
برای مطالعه لینک مستقیم مقاله به 👈اینجا مراجعه کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
قال امیرالمومنین علیه السلام:
🌺🌺چقدر این روایت زیبا است.🌺🌺
«امْنُنْ عَلَى مَنْ شِئْتَ تَکُنْ أَمِیرَهُ وَ احْتَجْ إِلَى مَنْ شِئْتَ تَکُنْ أَسِیرَهُ وَ اسْتَغْنِ عَمَّنْ شِئْتَ تَکُنْ نَظِیرَهُ».
«بر هرکس که میخواهى، نعمت ده تا امیر او باشى و به هرکس که میخواهى، اظهار نیاز کن تا اسیر او گردى و به هرکس که میخواهى، بینیازى نشان ده، تا همانند او باشى».
📚 الخصال، ج 2، ص 420.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
نشست مشترک علمی گروه قرآن و حدیث مرکز ملی پاسخگویی و مؤسسه سید مرتضی (ره)
موضوع جلسه:
کارکردهای دانش تخریج در اعتبارسنجی احادیث
ارائه دهنده: حجت الاسلام عباس محمودی (زید عزه)
کارشناس مرکز ملی پاسخگویی، محقق و استاد حوزه علمیه قم
دبیر جلسه: حجت الاسلام رضا عطایی (زید عزه)
کارشناس مرکز ملی پاسخگویی، محقق و استاد حوزه علمیه قم
تاریخ: دوشنبه 18 بهمن
زمان: ساعت 16 تا 18
مکان: سالن جلسات مرکز ملی
لینک ورود: https://irwbr.ir/THYuu
#معرفی_کتاب
📗مُنتَخبُ الاَثَر فی الامام الثّانی عَشَر(عج)
منتخبالاثر #کتابی_روایی به زبان عربی اثر آیة الله #صافی_گلپایگانی (ره) در موضوع #امام_دوازدهم است. این کتاب برگزیده احادیث از کتابهای شیعه و اهل سنت است. کتاب در ده فصل تنظیم شده و بخش اول آن به اثبات وجود و امامت #امام_مهدی(عج) اختصاص دارد. احادیث مربوط به زندگانی امام دوازدهم، نائبان او، عصر غیبت، ظهور و حکومت جهانی نیز در فصلهای بعدی قرار گرفتهاند.
منابع این کتاب عبارتند از #مهمترین_کتب روایی و تاریخی شیعه و اهل سنت که غالبا مشتمل بر منابع کهن و اصول اولیه است هر چند در مواردی هم به کتب متاخر و حتی معاصر ارجاع شده است. کمال الدین، غیبة نعمانی و غیبة شیخ طوسی، کفایة الاثر، صحاح اهل سنت از جمله این منابعاند.
مؤلف در این کتاب قصد جمع آوری روایات مربوط به امام عصر را داشته و اظهار نظر یا سخنی از خود ارائه نمیکند تنها در مواردی در پاورقی نکاتی را ذکر کرده است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تمجید شهید مطهری از کتاب منتخبالاثر نوشته آیةالله صافی گلپایگانی ره در سال ۱۳۴۹.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
الإمامُ الجوادُ عليه السلام : نِعمَةٌ لا تُشكَرُ كَسَيِّئَةٍ لا تُغفَرُ .
امام جواد عليه السلام : نعمتى كه سپاسگزارى نشود، مانند گناهى است كه آمرزيده نشود .
📚 الدرة الباهرة من الأصداف الطاهرة (ط - القديمة مع الترجمة )، النص، ص: 41
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith