⛔️ نکات قبل از مسابقه
‼️لطفاً قبل از شروع مسابقه به نکات زیر توجه داشته باشید:
⬅️ قبل از مسابقه حتماً «مرورگر موبایل تان را بروز رسانی» نمائید
⬅️فقط در زمان اعلام شده لینک مسابقه فعال است در غیر آن ساعات سامانه مسابقه برای شما غیر فعال خواهد بود
⬅️ اگر تمام مراحل ذکر شده را انجام داده و باز هم لینک مسابقه برای شما غیر فعال بود، لینک را کپی کرده و در مرورگر تان الحاق (past) نمایید تا سامانه فعال شود
⛔️⛔️ لینک مسابقه امروز، ساعت ۱۵:۳۰ در کانال قرار داده می شود و به مدت «۱۵ دقیقه» فعال است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*آموزش نحوه شرکت در مسابقه حفظ و شرح زیارت جامعه کبیره*👆
🏆 *مسابقه حفظ و شرح زیارت جامعه کبیره*
«نوبت اول»
🕒 شروع مسابقه: ۳:۳۰ عصر
🕞 پایان مسابقه: ۳:۵۰ عصر
سه شنبه : ۱۴۰۰/۹/۳۰
‼️ *لینک آزمون تنها به مدت ۲۰ دقیقه فعال است و امکان تمدید آن ممکن نیست
🌐 لینک 👇
https://www.digisurvey.net/u/azmoon313/0mfjd
🔹
🔷🔹
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
◾️شادی برخی از زنان پیغمبر در شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام
◀️ابن أبی الحدید در کتاب "شرح نهج البلاغه" خویش چنین روایت میکند:
"ثم ماتت فاطمة فجاء نساء رسول الله ص کلهن إلى بنی هاشم فی العزاء إلا عائشة فإنها لم تأت وأظهرت مرضا ونقل إلى علیِِ عنها کلام یدل على السرور"
🏴پس از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، تمام همسران رسول خداصلیالله علیهوآله، به سوی بنیهاشم برای تسلیت آمدند، اما عایشه خود را به مریضی زد و حضور نیافت. به امیرالمومنین علیهالسلام نیز اخباری رسید که عایشه از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها #ابراز_خوشحالی کرده است.
📗شرح نهج البلاغه، ج۹، ص۱۳۲.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
گلایههای حضرت زهرا علیهاالسلام از سکوت انصار
🔹یا مَعْشَرَ الْفِتْیَةِ (النَّقِیبَةِ) وَ اَعْضادَ الْمِلَّةِ وَ حَضَنَةَ الاِسْلامِ! ما هذِهِ الْغَمِیزَةُ فِی حَقّی وَ السِّنَةُ عَنْ ظُلامَتِی؟ اَما کانَ رَسُولُ اللهِ(صلى الله علیه وآله) اَبِی یَقُولُ : «اَلْمَرُء یُحْفَظُ فِی وُلْدِهِ»؟ سَرْعانَ ما اَحْدَثْتُمْ وَ عَجلانَ ذا اِهالَة، وَ لَکُمْ طاقَةٌ بِما اُحاوِلُ وَ قُوَّةٌ عَلى ما اَطْلُبُ وَ اُزاوِلُ.
🔸اى جوانمردان! و اى بازوان توانمند ملت و یاران اسلام! این نادیده گرفتن حق مسلم من از سوى شما چیست؟ این چه تغافلى است که در برابر ستمى که بر من وارد شده نشان مى دهید؟!
آیا رسول خدا(صلى الله علیه وآله) پدرم نمى فرمود: «احترام هر کس را در مورد فرزندان او باید نگاه داشت؟»
چه زود اوضاع را دگرگون ساختید، و چه با سرعت به بیراهه گام نهادید، با این که توانایى بر احقاق حق من دارید، و نیروى کافى بر آنچه مى گویم در اختیار شماست.
📗بحار الأنوار،(ط - بيروت)، ج ۲۹، ص۲۲۷
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#وصیت_حضرت_زهرا
حضرت زهرا سلام الله عليها در وصيت خويش فرمودند:
يَا عَلِيُّ أَنَا فَاطِمَةُ بنْتُ مُحَمَّدٍ زَوَّجَنِيَ اللَّهُ مِنْكَ لِأَكُونَ لَكَ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ أَنْتَ أَوْلَى بي مِنْ غَيْرِي حَنِّطْنِي وَ غَسِّلْنِي وَ كَفِّنِّي باللَّيْلِ وَ صَلِّ عَلَيَّ وَ ادْفِنِّي باللَّيْلِ وَ لَا تُعْلِمْ أَحَداً وَ أَسْتَوْدِعُكَ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَى وُلْدِيَ السَّلَامَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ».(1)
يا على! من فاطمه دختر حضرت محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم مىباشم. خدا مرا در دنيا و آخرت براى تو تزويج نمود.
يا على! تو از ديگران براى (غسل و كفن) من مقدّم هستى، مرا حنوط كن غسل بده، شبانه مرا دفن كن، شبانه بر بدنم نماز بگزار، شبانه به خاكم بسپار، احدى را از فوت من آگاه منماى، من تو را به خداوند مىسپارم، و بر فرزندانم بدرود تا روز قيامت!
عبارت پاياني اين وصيت «أَقْرَأُ عَلَى وُلْدِيَ السَّلَامَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ» است. کلمه «أقرء» را مي توان دو گونه خواند، يا فعل امر باشد يعني سلام برسان يا فعل مضارع باشد به معناي درود مي فرستم که ظاهرا اين احتمال با توجه به فعل قبلي (أستودعک) که مضارع است ترجيح دارد، لذا اين جمله به معناي خداحافظي است، عرب ها از سلام در دو جا استفاده مي کنند، به هنگام ابتداي ديدار که به معناي درود و سلام است و در انتهاي ديدار که به معناي بدرود و خداحافظي است، حضرت در اين سخن مي خواهد بگويد بر فرزندانم بدرود و از آنها خداحافظي مي کنم و ديدار ما با آنان در آن عالم خواهد بود.
از اين رو به نظر مي رسد اين برداشت با توجه به متن فوق بهتر باشد و در ترجمه اين فراز اشتباه رخ داده است و چنین ترجمه ای صحیح نباشد «سلام من به فرزندانم تا روز قيامت برسان»
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
❌خطبه فدک و تلاش برای حذف آن
✍حسن انصاری
در کتاب الفاضل فی صفة الادب الکامل از ابو الطیب محمد بن احمد بن اسحاق بن یحیی الوشاء (د. ۳۲۵ ق) و از شاگردان و راویان عالم شیعی محمد بن زکریا الغلابی #خطبه_فدک با سند نقل شده. او ادیب و نویسنده ای است پر اثر که تمایلات شیعی روشن داشته است. کتاب دیگر او الموشی است که آن هم چاپ شده. جالب است که در دو نسخه خطی از کتاب الفاضل درست تمام خطبه فدک را ناسخان حذف کرده اند (درست نقص نسخه با آغاز متن خطبه فدک شروع می شود و با پایان آن تمام می شود، به همین سادگی). خوشبختانه محقق فاضل امانت به خرج داده و این سند ارزشمند و تاریخی را بر اساس نسخ دیگر کتاب در طبع خود ماندگار کرده است (ص ۲۱۰ تا ۲۱۳). به بسیاری از نسخه ها نمی توان اعتماد کامل داشت و البته دیده ام که به بسیاری از چاپها نیز.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
1_1365223004.pdf
457.8K
✅ بررسی حدیث «لولا فاطمه...» از دیدگاه کلامی
✍️ علی امامی فر
📖 یکی از آفات دین و دینداری مسئله غلو در مورد پیامبران، اولیاء، بزرگان ورهبران دینی است. این مشکل در ادیان پیشین بوده که خداوند در قرآن از آن نهی فرموده است.ائمه معصومین نیز با این مسئله مقابله نمودهاند. در زمان ما مبارزه با این آفت یکی از وظائف دینپژوهان وعالمان دینی است.حدیث یکی از راههایی است که غلوّ از طریق آن به درون دین راه پیدا میکند از جمله احادیث غلوّ آمیز عبارت مشهور زیر است؛ «عن رسول الله عن اللّه (تبارك و تعالى) أنّه قال: يا أحمد! لَوْ لاكَ لَما خلقت الأفلاك، و لو لا عليّ لما خلقتك؛ و لو لا فاطمة لما خلقتكما.» با بررسی دقیق ملاحظه شد که اولا: این مطلب سند و منبع معتبری ندارد. ثانیا: از جهت متن و محتوا نیز دارای مشکلات جدی است زیرا این عبارت دارای سه بخش است.بخش اول آن (لَوْ لاكَ لَما خلقت الأفلاك) با آیات وروایات صحیح (منقول از شیعه واهل سنت) وعقل قابل تایید است.ولی دو بخش دیگر آن مخالف قرآن، سنت وعقل است ودر نتیجه قابل پذیرش نمیباشد. برخی تلاش کردهاند تا آن را به نحوی توجیه کنند ما توجیهات را نیز مورد بررسی قرار داده و روشن شد که توجیهات مذکور از این دوبخش از روایت غیر قابل قبول است.
برای مطالعه لینک مستقیم مقاله به روی (پژوهشهای اعتقادی کلامی) کلیک کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
امکان سنجی ازدواج خلیفه دوم با حضرت ام کلثوم.pdf
491.2K
✅ امکان سنجی ازدواج خلیفه دوم با حضرت ام کلثوم
✍️ صهیب تقوی، عباس محمودی
🔖 ازدواج خلیفه دوم با امکلثوم از موضوعات اختلافی در تاریخ اسلام است. اهل سنّت، پذیرش یا ردّ این قضیّه را در تقویت یا تضعیف برخی از حوادث مهمّ تاریخی مانند غصب خلافت و فدک مؤثر دانسته اند. بر همین اساس، ارائه تحقیقی جامع، جهت مشخصشدن همه جوانب قضیه، ضروری بهنظر می رسد. هدف این پژوهش، جمع¬آوری روایات و آرای موافقان و مخالفان و تبیین آنها بدون هرگونه موضعگیری برای دست یابی به واقعیت است. مأموریت آن، بررسی و تحلیل امکان وقوع این ازدواج در شرایط عادی و اکراه است. پیشتر مقالهای از همین نویسنده با عنوان «بازپژوهی تاریخی گزارش ازدواج خلیفه دوم با دختر امیر مؤمنان» چاپ شده بود. نوآوری این مقاله، دو سویه نگری اصل امکان وقوع چنین جریانی با توجه به متون حدیثی و تاریخی موافق و مخالف است. فایده آن، پاسخگویی به بسیاری از شبهات در مورد چگونگی ارتباط اهل بیت با خلیفه دوم است. این پژوهش در ساختاری تازه، مطالب خود را در دو بخشِ امکلثوم و دیدگاههای مختلف در ازدواج ایشان با عمر و امکانسنجی ازدواج، ارائه میدهد.
این مقاله در مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث منتشر شده است که برای مطالعه با لینک مستقیم به 👈 اینجا مراجعه کنید
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
بازپژوهی تاریخی گزارش ازدواج خلیفه دوم با دختر امیرالمومنین علیه السلام.pdf
264.7K
✅ بازپژوهی تاریخی گزارش ازدواج خلیفه دوم با دختر امیرالمومنین علیه السلام
✍️ صهیب تقوی
🔖 ازدواج خلیفه دوم با امکلثوم از مباحث پرچالش و اختلافی است که پذیرش یا رد آن، آثار مهمی مانند تحلیل روابط امیرمومنان علیه السلام با خلیفه دوم را بهدنبال دارد؛ اهمیت مسئله مورد بحث و نیاز به دیدگاهی تفصیلی و تحلیلی مستند بر همه گزارشهای موافق و مخالف، پژوهشی جامع را ضروری مینماید؛ هدف این مقاله بررسی و نقد گزارش های تاریخی و نظرات موافقان و مخالفان این موضوع و ارائه دیدگاهی مفصل و مستند است؛ نوشتار حاضر با بررسی منابع روایی، فقهی و تاریخی فریقین، توانسته اصلیترین دیدگاهها را پیرامون مسئله ازدواج خلیفه دوم با دختر امیرمؤمنان علیه السلام جمعآوری، دسته بندی و مورد تحلیل قرار دهد؛ این پژوهش در دو بخش، گزارش ازدواج در منابع فریقین و دیدگاه اندیشمندان فریقین، تنظیم شده است.
این مقاله در مجله علوم و معارف قرآن و حدیث منتشر شد است، برای مطالعه با لینک مستقیم به 👈اینجا مراجعه کنید
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
🔸امام صادق عليه السلام: عَلَيْكُمْ بِالدُّعاءِ، فَاِنَّكُمْ لاتَقَرَّبونَ اِلَى اللّه ِ بِمِثْلِهِ، وَ لاتَتْرُكوا صَغيرَةً لِصِغَرِها اَنْ تَدْعُوا بِها، اِنَّ صاحِبَ الصِّغارِ هُوَ صاحِبُ الْكِبارِ.
🔹شما را سفارش مى كنم به دعا كردن؛ زيرا با هيچ چيز به مانند دعا به خدا نزديك نمى شويد. و دعا كردن براى هيچ امر كوچكى را، به خاطر كوچك بودنش رها نكنيد؛ زيرا #حاجتهاى_كوچك نيز به دست همان كسى است كه حاجت هاى بزرگ به دست اوست.
📗كافى،ج ۲، ص ۴۶۷،
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
#زیارت_امام_حسینعلیهالسلام
💠 عن الامام الصادق علیهالسلام: یا سَدِیرُ، أَنْ تَزُورَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ عَلَیهِ السَّلامُ فِی کُلِّ جُمْعَهٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ وَ فِی کُلِّ یَوْمٍ مَرَّهً، قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنَّ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُ فَرَاسِخَ کَثِیرَهً! فَقَالَ لِی: اصْعَدْ فَوْقَ سَطْحِکَ، ثُمَّ تَلْتَفِتُ یُمْنَهً وَ یُسْرَهً، ثُمَّ تَرْفَعُ رَأْسَکَ إِلَى السَّمَاءِ، ثُمَّ انْحُ نَحْوَ الْقَبْرِ وَ تَقُولُ: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ»
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
امام صادق علیلهالسلام: ای سَدیر، چرا خود را مقیّد نمی سازی که هر جمعه[هرهفته] پنج بار و هر روز یک بار قبر حسین بن علی علیه السلام را زیارت کنی؟
عرض کردم: بین ما و قبر حضرت فرسخ ها فاصله است!
امام فرمودند: هرگاه قصد زیارت ایشان را کردی، به بلندی برو، به سمت راست و چپ خود توجه کن، سرت را سوی آسمان کن و سپس به سوی قبر حسین بن علی علیه السلام توجّه کن و بگو:
«السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ».
📗کافی، ج ۴، ص۵۸۹.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
رُوِىَ اَنَّها عليهاالسلام ما زالَتْ بَعْدَ اَبيها صلي الله عليه و آله مُعَصَّبَةَ الرَّأْسِ ناحِلَةَ الْجِسْمِ مُنْهَدَّةَ الرُّكْنِ باكِيَةَ الْعَيْنِ مُحْتَرَقَهَ الْقَلْبِ يُغْشى عَلَيْها ساعَةً بَعْدَ ساعَة.
روایت شده: حضرت فاطمه عليهاالسلام پس از پيامبر صلي الله عليه و آله پيوسته سرى بسته از شدت درد و جسمى نحيف و در خود فرو شكسته و چشمى گريان و قلبى سوخته داشت كه ساعت به ساعت از خود مى رفت و بى هوش مى شد.
📗مناقب ابن شهر آشوب، ج ۳، ص۳۶۴.
🏴ایام #شهادت_حضرت_فاطمه_زهرا سلامالله علیها تسلیت باد.🏴
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدا کند که کسی بی هوا زمین نخورد
به ضرب پا وسط شعله ها زمین نخورد
هزار مرد بیفتد به پیش چشم همه
ولی زنی وسط کوچه ها زمین نخورد
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
در برخی از نگاشته های منتشر شده این جمله را به عنوان حدیث نقل می کنند که حضرت زهرا سلام الله علیها «آنقدر براى عبادت خدا برپا مىايستاد كه پاهايش ورم مىكرد.»
در حالی که ظاهرا این جمله حدیث نیست بلکه بر گرفته از کلام حسن بصری است که می گوید:
«مَا كَانَ فِي هَذِهِ الْأُمَّةِ أَعْبَدَ مِنْ فَاطِمَةَ كَانَتْ تَقُومُ حَتَّى تَوَرَّمَ قَدَمَاهَا»
ترجمه:هيچ كس در بين اين امّت عابدتر از حضرت فاطمه عليها السّلام نبود، او آنقدر براى عبادت خدا برپا مىايستاد كه پاهايش ورم مىكرد.
آدرس: مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج3، ص: 341.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
✅ به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) و خبرگزاری رسمی حوزه، دوازدهمین شماره از فصلنامه علمی_اختصاصی «دانشها و آموزههای قرآن و حدیث» منتشر شد.
👈 در این شماره نگاشتههایی در قالبهای: سرمقاله، مقاله سفید، مقاله شناختی، مقاله نقد، مقاله فهرستی، مقاله پایان نامه، یادداشت آزاد با این عناوین ذیل چاپ شده است:
👇👇👇
· نگاهی به وضعیت حدیث در فضای مجازی
· مفهوم شناسی «کرسی» در لغت و روایات تفسیری عترت علیهم السلام و مقایسه آن با روایات تفسیری اهل سنت
· بررسی ادبی کلامی نوع خبر مقدّر در جمله «لا اله الّا الله»
· مقایسه دو چاپ از کتاب «مصباح الشّرّیعه» با روش مقابله
· نقد گزارشهای مربوط به مصداقهای ادّعایی اهل سنّت برای ایثارگران در آیه «اِطعام»
· حوزه واژگانی «احساس تنهایی» در قرآن کریم و مقایسه آن با تعابیر روان شناسی
· شناخت کلیدواژههای سیاسی بیانیه گام دوم و تطبیق آن با واژگان معادل قرآنی و حدیثی
· گزارشی از پایان نامه «مدیریت مواجهه با استکبار بر پایه آموزههای قرآن و حدیث»
· نقش ادبیات عرب در خوانش واژگان حدیث با تطبیق بر حدیث «اَبخَلُ النّاسِ بِعَرضِهِ اَسخاهُم بِعِرضِه»
‼️ لازم به ذکر است: این مجله نگاشتههای علمی را در ۲۸ قالب مختلف چاپ میکند؛ تعریف و توضیح این قالبها در شماره یکم و ششم مجله منتشر گردیده است. همچنین امکان انتشار نگاشتههای عربی، مقالات پیوسته و یادداشتهای آزاد قرآنی و حدیثی هم در این فصلنامه علمی وجود دارد.
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
📖 برای مطالعه متن مقالات به آدرس زیر مراجعه کنید:
http://majaleh-a.ir/current
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
⭕️اهمیت گزارش #اختلاف_نسخ در تصحیح متون حدیثی
✍ آیةالله العظمی شبیری زنجانی (دامظله)
النسخ التی تبدو أنّها غیر مؤثّرة علی المعنی لأوّل وهلة، قد تکون مؤثّرة علیه عند البحث الدقیق. من المفید ذکر بعض الأمثلة للاختلافات التی یبدو عدم تأثیرها علی المعنی، مع أنّ الواقع بخلافه:
1⃣ فی کتابة اسم«محمّد بن علی بن الحنفیة»ربما یغفل عن وجود الفرق بین کتابته بهذا الشکل أو بالشکل التالی: «محمّد بن علی ابن الحنفیة» (أی بالألف)، مع أنّ«ابن الحنفیة» فی العنوان الثانی وصف لمحمّد لا لعلی، و بما أنّ«الحنفیة»لیس اسماً لاُمّ علی علیه السلام بل هو وصف لاُمّ محمّد، فالصحیح أن یکتب«محمّد بن علی ابن الحنفیة»بالألف.
و بهذا تتبیّن أهمّیة ذکر الاختلافات فی مثل ذلک فیما لو وردت کلتا العبارتین فی النسخ المخطوطة.
2⃣المثال الآخر شبیه بالمثال السابق و هو عنوان«أحمد بن محمّد بن سعید ابن عقدة» فاللازم إثبات الف ابن-قبل عقدة-حیث أنّ«عقدة»لقب محمّد (والد أحمد) و لیس اسماً لوالد سعید کما یبدو لأوّل وهلة، فلو حصلنا علی نسخة لهذا العنوان مع إثبات الألف فاللازم الاهتمام بها.
3⃣نقرأ فی باب أصحاب الصادق من کتاب رجال الشیخ الطوسی (ص ۱۳۳، الرقم ۵۵/۱۳۷۶) العبارة التالیة: «الحجّاج بن أرطاة أبو أرطاة النخعی الکوفی، مات بالری فی زمن أبی جعفر»و قد نقله الشیخ المامقانی رحمه الله فی تنقیح المقال، ج ۱۸، ص ۱۱ مضیفاً إلی أبی جعفر عبارة«علیه السلام» #فاعترض علیه فی قاموس الرجال، ج ۳، ص ۱۱۰ بقوله:
«لیس فی رجال الشیخ رمز«علیه السلام»و کیف؟ و المراد بأبی جعفر فیه المنصور، لا الباقر علیه السلام... ».
ففی النظر البدوی قد یتصوّر عدم أهمّیة نقل اختلافات النسخ فی التحیات، و لکن بالنظر الدقیق تظهر أهمّیة نقلها، و لهذا نلاحظ فی إحدی نسخ الاستبصار (التی تمّ مقابلتها علی نسخة المؤلّف) الخط علی لفظة«علیه السلام»غالباً؛لعدم وجودها فی النسخة الأصلیة.
📗مقدمه کتاب الکافی، چاپ دارالحدیث.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
🔴 آشنایی با عرصه ها و روش های حدیث پژوهی
👈 نشست اول: ساختار نوین مطالعات حدیثی / ۲ بهمن ساعت ۱۷:۳۰ - ۱۶
👈 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین
محمد الهی خراسانی
🔶 نشست دوم: عرصه های نوین حدیث پژوهی / ۲بهمن ساعت ۲۰- ۱۸:۳۰
👈 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین مهدی مهریزی
🔶 نشت سوم: چالشهای سند پژوهشی /۳ بهمن ساعت ۲۰ - ۱۸:۳۰
👈 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین محمد کاظم رحمان ستایش
🔶 نشست چهارم: چالشهای متن پژوهی / ۴ بهمن ساعت ۱۷:۳۰ - ۱۶
👈 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی
🔶 نشست پنجم: در آمدی بر روش شناسی حدیث پژوهی مستشرقان / ۴ بهمن ساعت ۲۰ - ۱۸:۳۰
👈 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین علی راد
⏪ ثبتنام از ۲۷ دیماه ۱۴۰۰ از طریق
Paziresh.dte.ir
✅گواهی معتبر برای حاضرانی که ثبت نام کرده اند صادر خواهدشد.
🔗 لینک حضور در نشست ها پس از ثبت نام برای متقاضیان ارسال خواهد شد.
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
✅عن امیرالمومنین عَلَیْهِ السَّلاَمُ: لِبَعْضِ أَصْحَابِهِ لاَ تَجْعَلَنَّ أَکْثَرَ شُغُلِکَ بِأَهْلِکَ وَ وَلَدِکَ فَإِنْ یَکُنْ أَهْلُکَ وَ وَلَدُکَ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ لاَ یُضِیعُ أَوْلِیَاءَهُ وَ إِنْ یَکُونُوا أَعْدَاءَ اللَّهِ فَمَا هَمُّکَ وَ شُغُلُکَ بِأَعْدَاءِ اللَّهِ؟
❇️اكثر مشغولیت خود را براى اهل و فرزندت قرار مده، اگر آنها از دوستان خدايند كه خداوند دوستانش را ضايع نمىكند، و اگر از دشمنان خدايند اندوه و شغل تو در راه دشمنان خدا براى چيست؟
📗نهجالبلاغه، حکمت۳۵۱.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#مقاله_بخوانیم
روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است که فرمودند:
هَلاَكُ نِسَاءِ أُمَّتِي فِي اَلْأَحْمَرَيْنِ اَلذَّهَبِ وَ اَلثِّيَابِ اَلرِّقَاقِ وَ هَلاَكُ رِجَالِ أُمَّتِي فِي تَرْكِ اَلْعِلْمِ وَ جَمْعِ اَلْمَالِ
یعنی نابود شدن زنان امت من در دو چيز است يكى طلا و ديگرى لباسهاى نازك و بدننما و نابود شدن مردان امت در ترك علم و جمع آورى مال است.
مقاله در تبیین این روایت منتشر شده است به عنوان:
«معناشناسی روایت احمرین از منظر فریقین»
این مقاله در مجله پژوهشنامه علوم حدیث تطبیقی چاپ گردیده، برای مطالعه آن به 👈اینجا 📖 مراجعه کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
✅ کارگاه مجازی «اعتبار سنجی منابع حدیث»
ویژه روحانیان، استادان، معلمان و دانشجویان
📣 با ارائه: استاد حجت الاسلام و المسلمین سید محمدکاظم طباطبائی
اعطای گواهینامه الکترنیکی شرکت در دوره از سوی دانشگاه قرآن و حدیث
ثبت نام و .سب اطلاعات بیشتر از طریق سایت دانشگاه قرآن و حدیث qhu.ac.ir
🗓 مهلت ثبت نام: تا ششم بهمن ماه 1400
شروع دوره: نهم تا پایان بهمن ماه 1400
مدت دوره: 6 ساعت (چهار جلسه آنلاین)
هزینه کارگاه: 50 هزار تومان
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
🌺 میلاد با سعادت حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها بر همگان مبارکباد.
🌺 انشاءالله که زیارت حضرت صدیقه طاهره(س) در این دنیا و شفاعت ایشان در آخرت نصیب همه عزیزان شود.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
دلالت حدیث «اثنا عشر خلیفه» بر ولادت امام عصر(عج).pdf
363.6K
#مقاله_بخوانیم
✅ دلالت حدیث «اثنا عشر خلیفه» بر ولادت امام عصر(عج)
📖 اعتقاد به منجی موعود از نسل پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و همنام با آن حضرت، باور مشترک میان همه فرق اسلامی است که البته در جزئیات این موضوع اختلافاتی وجود دارد، از جمله مسائل اختلافی مسأله ولادت امام زمان علیه السلام است، یکی از دلایل شیعه بر اثبات ولادت امام زمان احادیث «دوازده خلیفه» میباشد. این احادیث در منابع کهن و معتبر شیعی به گونه های مختلفی گزارش شده است، در منابع کهن و معتبر اهل سنت نیز تعبیر «اثْنَا عَشَرَ خَلِیفَةً» گزارش شده است. پیام اصلی روایات دوازده خلیفه، استمرار امامت دوازده جانشین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تا قیامت است و دلالت این احادیث بر ولادت امام مهدی علیه السلام به دو صورت قابل توجیه و اثبات است که در این مقاله👆 به آن پرداخته شده است.
برای مطالعه مقاله با لینک مستیقم👈 اینجا کلیک کنید.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
اهمیت گزارش اختلاف نسخ و مصادر حدیث
✍آیةالله العظمی شبیری زنجانی (دام ظله)
من مشاکل النقل فی بعض الجوامع الحدیثیّة هو عدم إشارتها إلی جمیع اختلافات نسخ الحدیث و مصادره،
ففی وسائل الشیعة لا تذکر غالباً اختلافات الکتب الأربعة فی نقل الروایة فضلاً عن غیرها من الکتب، و فی جامع أحادیث الشیعة تذکر خصوص اختلافات الکتب الأربعة فی نقل الروایة دون غیرها من المصادر، فالاعتماد علی هذه الجوامع فی نقل الروایة و عدم الرجوع إلی أصل المصدر ربما یصیر سبباً لاستنتاج خاطئ.
فمثلاً وردت هذه الفقرة فی الصحیحة الثانیة لزرارة: «قلت: فهل علیّ إن شککت فی أنّه أصابه شیء أن أنظر فیه؟ قال: لا... »فربما استنتج منها عدم لزوم الفحص -حتی الیسیر منه- فی الشبهات الموضوعیة، إلّاأنّ هذا الاستنتاج-علی فرض صحّته-مبنی علی هذه النسخة، مع أنّ الروایة وردت فی علل الشرائع، ج ۲، ص ۳۶۱، و فیها بعد عبارة«أنظر فیه»زیادة قوله: «فاقلبه»و لا یصحّ الاستنتاج المتقدّم بناء علی هذا النقل، کما هو ظاهر.
راجع: وسائل الشیعة، ج ۳، ص ۴۶، ح ۴۱۹۲، باب ۳۷ من أبواب النجاسات، ح ۱؛ جامع أحادیث الشیعة، ج ۲، ص ۱۶۵، ح ۱۵۸۸، باب ۲۳ من أبواب النجاسات، ح ۶.
📗مقدمه الکافی دارالحدیث ص۵.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ علیهما السلام يَقُولُ إِذَا مَاتَ الْمُؤْمِنُ بَكَتْ عَلَيْهِ الْمَلَائِكَةُ وَ بِقَاعُ الْأَرْضِ الَّتِي كَانَ يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَيْهَا وَ أَبْوَابُ السَّمَاءِ الَّتِي كَانَ يُصْعَدُ فِيهَا بِأَعْمَالِهِ وَ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ لِأَنَّ الْمُؤْمِنِينَ الْفُقَهَاءَ حُصُونُ الْإِسْلَامِ كَحِصْنِ سُورِ الْمَدِينَةِ لَهَا.
امام هفتم علیه السلام فرمود چون مؤمن بميرد فرشتگان و قطعات زمينی که خدا را در آن عبادت میکرده و درهای آسماني که اعمالش از آنها بالا میرفته بر او گريه کنند و در اسلام رخنهای افتد که چيزی آن را ترمیم نمی کند، زیرا فقهای مؤمن دژهای اسلامند و برای اسلام نقش حصار مدینه را برای مدینه دارند.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith