🌺 به حکم عشق بنا شد در آسمان علی
🌺 علی از آن تو باشد، تو هم از آن علی
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِاَلسَّلاَمُ قَالَ: «لَوْ لاَ أَنَّ اَللَّهَ خَلَقَ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لَمْ يَكُنْ لِفَاطِمَةَ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ كُفْوٌ عَلَى ظَهْرِ اَلْأَرْضِ آدَمُ فَمَنْ دُونَهُ.
امام صادق عليه السلام: اگر خداى تبارك و تعالى امير المؤمنين عليه السلام را براى فاطمه نمىآفريد، در روى زمين، از آدم گرفته تا هر بشرى بعد از او همسرى براى او نبود.
📗 الکافي،جلد۱، صفحه۴۶۱
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
شکل گیری و کارکردهای مرجعیت علمی زرارهبناعین.pdf
1.76M
#مقاله_بخوانیم
📝شکل گیری و کارکردهای مرجعیت علمی زرارهبناعین
✍سیدعلیرضا حسینی شیرازی _ محمد لطفی پور
انقلاب علمی و فرهنگی شیعه در عصر امامت امام باقر علیه السلام با مدیریت پیوسته آن حضرت و تربیت راویان کوشا و فرهنگگستر آغاز گردید. در پرتو هدایت امام معصوم، جامعه شیعه از مرحله فقر فرهنگی گذر کرده و به مرحله شکوفایی و بالندگی رسید.
زراره بن اعین یکی از آن نخبگان شیعه است که با دریافت حداکثری آموزههای دینی در جایگاه مرجعیت علمی قرار گرفته و به نشر آن معارف در بستر جامعه فرهنگی پرداخت.
توجه ویژه نهاد امامت به زراره، ضرورت بازشناسی ویژگیهای وی و همچنین کارکردشناسی فرهنگی او در جایگاه مرجعیت علمی را بیش از پیش نمایان میسازد. نوشتار حاضر، با شیوه تحلیل متون حدیثی و رجالی شیعه، به این دو امر مهم پرداخته است.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
16.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | روایتی از آیتالله خامنهای از محبت مردم به #امام_باقر (علیهالسلام)
#در_محضر_معصوم
#راه_حل_رفع_بدهی_سنگین
❇️ عَنْ إِسْمَاعِیلَبْنِسَهْلٍ قَالَ: کَتَبْتُ إِلَی أَبِی جَعْفَرٍ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلْبَاقِرُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : إِنِّی قَدْ لَزِمَنِی دَیْنٌ فَادِحٌ فَکَتَبَ أَکْثِرْ مِنَ الِاسْتِغْفَارِ وَ رَطِّبْ لِسَانَکَ بِقِرَاءَهًِْ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ.
✅ اسماعیل بن سهل گوید : در نامه ای به حضرت آیت الله العظمی امام باقر صلوات الله علیه چنین نوشتم : بدهی بسیار سنگینی بر عهده ام میباشد [که از پرداخت آن ناتوانم]». امام سلام الله علیه در پاسخم نوشتند : «فراوان استغفار نما و پیوسته زبانت را به خواندن سوره ی قدر مرطوب نگهدار».
📚 الکافی، ج۵، ص۳۱۷.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
قال الصادق علیه السلام: مَنْ دَعَا لِأَرْبَعِينَ رَجُلًا مِنْ إِخْوَانِهِ قَبْلَ أَنْ يَدْعُوَ لِنَفْسِهِ اسْتُجِيبَ لَهُ فِيهِمْ وَ فِي نَفْسِهِ.
كسى كه براى چهل نفر از دوستان و برادرانش دعا كند، پيش از آنكه براى خود دعا نمايد، دعاى او در باره ايشان و هم در باره خودش مستجاب مىشود.
📚 من لا يحضره الفقيه، ج2، ص: 212
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
َ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع أَسْرَعُ الدُّعَاءِ نُجْحاً لِلْإِجَابَةِ دُعَاءُ الْأَخِ لِأَخِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ يَبْدَأُ بِالدُّعَاءِ لِأَخِيهِ فَيَقُولُ لَهُ مَلَكٌ مُوَكَّلٌ بِهِ آمِينَ وَ لَكَ مِثْلَاهُ. امام باقر علیه السلام فرمود: زودترين دعائى كه باجابت رسد دعاى برادر (دينى) است براى برادرش در غياب او، ابتداء شروع بدعا براى برادرش كند پس فرشتهاى كه موكل بر او است گويد:
آمين و براى تو است دو چندان (آنچه براى برادر دينيت خواستى).
📚 الکافی، ج2، ص 507.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
دعای عرفه.pdf
3.17M
📝متن و ترجمه دعای روز عرفه امام حسین(ع)
التماس دعا🤲
#نوشتن_فضائل امیرالمومنین علیهالسلام
عن رسول الله صلی الله علیه و آله: مَنْ كَتَبَ فَضِيلَةً مِنْ فَضَائِلِ عَلِيٍّ لَمْ تَزَلِ اَلْمَلاَئِكَةُ تَسْتَغْفِرُ لَهُ مَا بَقِيَ لِتِلْكَ اَلْكِتَابَةِ رَسْمٌ أَوْ أَثَرٌ.
پیامبر اکرم ص: هر كس فضيلتى از فضايل او را #بنويسد،تا آن نوشته باقى است و اثر و نشانى از آن بر جاست،فرشتگان براى او طلب آمرزش مىكنند.
الأمالی (للصدوق)، ج۱، ص۱۳۸.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#غدیر_هویت_شیعه
محمدبن نَوفِل صَيرَفى گويد:
«نزد هَيثَم بن حبيب صيرفى بودم كه ابوحنيفه نُعمان بن ثابت بر ما وارد شد؛ ما از اميرمؤمنان على بن ابىطالب(ع) ياد كرديم و درباره ماجراى غديرخُم سخن به ميان آمد. ابوحنيفه گفت:
من به ياران خود گفته ام:
نزد اينان( شيعيان) به صحّت خبر ماجراى غدير اعتراف نكنيد كه شما را محكوم می كنند.»
📚شیخ مفید، الامالی، ص26.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
استحباب نماز روز عید غدیر به جماعت
✍️ رضا عطائی
#نماز_جماعت_روز_عید_غدیر
عید غدیر از اعیاد بزرگ اسلامی است. برای این روز با عظمت، اعمال و آداب فراوانی در روایات ذکر شده است. یکی از این اعمال، نماز روز عید غدیر است. بر اساس روایات «وقت خواندن این نماز حدودا نیم ساعت قبل از ظهر است؛ به اين صورت که دو ركعت نماز اقامه می شود و در هر ركعت بعد از حمد، سورههاي توحيد، قدر و آيه الكرسي 10 بار خوانده شود». (1) مرحوم شیخ مفید و ابن مشهدی می گویند: اگر یکبار سوره حمد و یکبار سوره توحید خوانده شود نیز کفایت میکند. (2)
در طول تاریخ، فقیهان شیعه مانند: شیخ مفید، شیخ طوسی، سلار، علامه حلی و... بر این نماز اهتمام داشتند و آن را از سنتهاى مؤکد دانسته اند. (3)
امام صادق علیه السلام فرمودند: ثواب این نماز نزد خداوند معادل یکصد هزار حج و یکصد هزار عمره است و نمازگزار چیزی از حاجتهای دنیا و آخرت را از خداوند درخواست نمی کند مگر اینکه حاجتش بر آورده می شود. (4)
برخی از فقهای شیعه، فتوا به استحباب این نماز به جماعت داده اند. از عالمان معاصر می توان به دیدگاه مرحوم آیت الله بهجت در مساله «١١٣٢» و صافی گلپایگانی اشاره کرد که چنین نظری دارند. حضرت آیت الله صافی می گوید: «نماز غدير به كيفيتي كه در كتب ادعيه وارد شده است به جماعت مستحب است».
از عالمان گذشته نیز شیخ مفید، ابوالصلاح حلبی، ابن زهره حلبی، مقدس اردبیلى، محقق کرکى و... چنین نظری دارند.
به عنوان مثال ابوالصلاح حلبی نوشته است:
از سنتهاى سفارش شده، پیروى از رسول الله صلى الله علیه وآله در روز غدیر، هجدهم ذىحجة، است. پیروى از پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله با خروج از شهر و برگزار کردن نماز غدیر در نیم ساعت قبل از زوال خورشید به وسیله کسى که داراى شرایط امامت جماعت است، تحقق مىیابد. (5)
و محقق کرکی می گوید: نماز غدیر دو رکعت است ... این نماز پس از خطبه خطیب، که فضیلت آن روز را بیان مىکند، پس از پایان خطبه مردم به یکدیگر دست داده، تبریک مىگویند. (6)
مقدس اردبیلى نیز مىنویسد:
مشهور میان اصحاب جواز خواندن نماز [عید غدیر] به جماعت است و این سخن بعید نیست؛ زیرا خواندن نمازهاى نافله به جماعت منع مطلقى ندارد که ظاهر این مورد را شامل شود و اجماعى نیز بر منع تحقق نیافته است. علاوه بر این. جماعت در نمازها، بخصوص در نماز این روز، مورد تشویق شرع قرار گرفته است. (7)
البته در طول تاریخ، ظاهرا به غیر از شیخ مفید، فقهای دیگر امکان برگزاری جماعت نماز روز عید غدیر را نداشتند؛ در عصر حاضر چندین سال است که این نماز در مناطق مختلف به جماعت اقامه می شود.
بر اساس روایات چنین برداشت می شود که در بین معصومان علیهم السلام نیز فقط امیرالمومنین علیه السلام این نماز را به جماعت اقامه کرده اند و شرایط برای دیگر معصومان فراهم نبوده است. ایشان در زمانى که عید غدیر و روز جمعه همزمان بوده است، ظاهرا نماز جمعه نخوانده و نماز عید غدیر را به جاى آن اقامه کرده اند که خطبه نماز عید غدیر امیرالمومنین علیه السلام نیز در کتاب های حدیثی گزارش شده است. (8)
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
📚 1. تهذیب الأحکام، ج3، ص 144.
2. کتاب المزار، ص90؛ المزار الکبیر، ص286.
3. المقنعة، ص204؛ المبسوط في فقه الإمامية، ج1، ص 133؛ المراسم في الفقه الامامي، ج1، ص82؛ منتهى المطلب في تحقيق المذهب، ج6، ص152.
4. تهذیب الأحکام، همان، ج3، ص143.
5. الكافي في الفقه، ج1، ص160.
6. جامع المقاصد في شرح القواعد، ج2، ص485.
7. مجمع الفائدة والبرهان في شرح إرشاد الأذهان، ج3، ص32.
8. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص 758.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#در_محضر_معصوم
امام باقر علیه السلام فرمودند:
إِنَّ إِبْلِیسَ عَدُوُّ اللَّهِ رَنَّ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ: یَوْمَ لُعِنَ، وَ یَوْمَ أُهْبِطَ إِلَى الْأَرْضِ، وَ یَوْمَ بُعِثَ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ، وَ یَوْمَ الْغَدِیرِ»؛
دشمن خداوند شیطان ، چهار مرتبه ناله ای با صدای بلند و محزون زد : روزی که لعن شد ؛ روزی که به زمین آمد ؛ روز بعثت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ؛ روز غدیر.
📚 قرب الاسناد، ص۹، ح۳۰.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith