eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
635 عکس
219 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
16.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | روایتی از آیت‌الله خامنه‌ای از محبت مردم به (علیه‌السلام)
❇️ عَنْ إِسْمَاعِیلَ‌بْنِ‌سَهْلٍ قَالَ: کَتَبْتُ إِلَی أَبِی جَعْفَرٍ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلْبَاقِرُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : إِنِّی قَدْ لَزِمَنِی دَیْنٌ فَادِحٌ فَکَتَبَ أَکْثِرْ مِنَ الِاسْتِغْفَارِ وَ رَطِّبْ لِسَانَکَ بِقِرَاءَهًِْ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ. ✅ اسماعیل‌ بن‌ سهل گوید : در نامه‌ ای به حضرت آیت الله العظمی امام باقر صلوات الله علیه چنین نوشتم : بدهی بسیار سنگینی بر عهده‌ ام می‌باشد [که از پرداخت آن ناتوانم]». امام سلام الله علیه در پاسخم نوشتند : «فراوان استغفار نما و پیوسته زبانت را به خواندن سوره‌ ی قدر مرطوب نگه‌دار». 📚 الکافی، ج۵، ص۳۱۷. @MaarefHadith
قال الصادق علیه السلام: مَنْ دَعَا لِأَرْبَعِينَ رَجُلًا مِنْ إِخْوَانِهِ قَبْلَ أَنْ يَدْعُوَ لِنَفْسِهِ اسْتُجِيبَ لَهُ فِيهِمْ وَ فِي نَفْسِهِ. كسى كه براى چهل نفر از دوستان و برادرانش دعا كند، پيش از آنكه براى خود دعا نمايد، دعاى او در باره ايشان و هم در باره خودش مستجاب مى‏شود. 📚 من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص: 212 @MaarefHadith
َ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع أَسْرَعُ الدُّعَاءِ نُجْحاً لِلْإِجَابَةِ دُعَاءُ الْأَخِ لِأَخِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ يَبْدَأُ بِالدُّعَاءِ لِأَخِيهِ فَيَقُولُ لَهُ مَلَكٌ مُوَكَّلٌ بِهِ آمِينَ وَ لَكَ مِثْلَاهُ. امام باقر علیه السلام فرمود: زودترين دعائى كه باجابت رسد دعاى برادر (دينى) است براى برادرش در غياب او، ابتداء شروع بدعا براى برادرش كند پس فرشته‏اى كه موكل بر او است گويد: آمين و براى تو است دو چندان (آنچه براى برادر دينيت خواستى). 📚 الکافی، ج2، ص 507. @MaarefHadith
دعای عرفه.pdf
3.17M
📝متن و ترجمه دعای روز عرفه امام حسین(ع) التماس دعا🤲
امیرالمومنین علیه‌السلام عن رسول الله صلی الله علیه و آله: مَنْ كَتَبَ فَضِيلَةً مِنْ فَضَائِلِ عَلِيٍّ لَمْ تَزَلِ اَلْمَلاَئِكَةُ تَسْتَغْفِرُ لَهُ مَا بَقِيَ لِتِلْكَ اَلْكِتَابَةِ رَسْمٌ أَوْ أَثَرٌ. پیامبر اکرم ص: هر كس فضيلتى از فضايل او را ،تا آن نوشته باقى است و اثر و نشانى از آن بر جاست،فرشتگان براى او طلب آمرزش مى‌كنند.   الأمالی (للصدوق)، ج۱، ص۱۳۸. @MaarefHadith
محمدبن نَوفِل صَيرَفى گويد: «نزد هَيثَم بن حبيب صيرفى بودم كه ابوحنيفه نُعمان بن ثابت بر ما وارد شد؛ ما از اميرمؤمنان على بن ابىطالب(ع) ياد كرديم و درباره ماجراى غديرخُم سخن به ميان آمد. ابوحنيفه گفت: من به ياران خود گفته‏ ام: نزد اينان( شيعيان) به صحّت خبر ماجراى غدير اعتراف نكنيد كه شما را محكوم می كنند.» 📚شیخ مفید، الامالی، ص26. @MaarefHadith
استحباب نماز روز عید غدیر به جماعت ✍️ رضا عطائی عید غدیر از اعیاد بزرگ اسلامی است. برای این روز با عظمت، اعمال و آداب فراوانی در روایات ذکر شده است. یکی از این اعمال، نماز روز عید غدیر است. بر اساس روایات «وقت خواندن این نماز حدودا نیم ساعت قبل از ظهر است؛ به اين صورت که دو ركعت نماز اقامه می شود و در هر ركعت بعد از حمد، سوره‌هاي توحيد، قدر و آيه الكرسي 10 بار خوانده شود». (1) مرحوم شیخ مفید و ابن مشهدی می گویند: اگر یک‌بار سوره حمد و یک‌بار سوره توحید خوانده شود نیز کفایت می‌کند. (2) در طول تاریخ، فقیهان شیعه مانند: شیخ مفید، شیخ طوسی، سلار، علامه حلی و... بر این نماز اهتمام داشتند و آن را از سنت‏هاى مؤکد دانسته اند. (3) امام صادق علیه السلام فرمودند: ثواب این نماز نزد خداوند معادل یکصد هزار حج و یکصد هزار عمره است و نمازگزار چیزی از حاجتهای دنیا و آخرت را از خداوند درخواست نمی کند مگر اینکه حاجتش بر آورده می شود. (4) برخی از فقهای شیعه، فتوا به استحباب این نماز به جماعت داده اند. از عالمان معاصر می توان به دیدگاه مرحوم آیت الله بهجت در مساله «١١٣٢» و صافی گلپایگانی اشاره کرد که چنین نظری دارند. حضرت آیت الله صافی می گوید: «نماز غدير به كيفيتي كه در كتب ادعيه وارد شده است به جماعت مستحب است». از عالمان گذشته نیز شیخ مفید، ابوالصلاح حلبی، ابن زهره حلبی، مقدس اردبیلى، محقق کرکى و... چنین نظری دارند. به عنوان مثال ابوالصلاح حلبی نوشته است: از سنتهاى سفارش شده، پیروى از رسول الله صلى الله علیه وآله در روز غدیر، هجدهم ذى‏حجة، است. پیروى از پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله با خروج از شهر و برگزار کردن نماز غدیر در نیم ساعت قبل از زوال خورشید به وسیله کسى که داراى شرایط امامت جماعت است، تحقق مى‏یابد. (5) و محقق کرکی می گوید: نماز غدیر دو رکعت است ... این نماز پس از خطبه خطیب، که فضیلت آن روز را بیان مى‏کند، پس از پایان خطبه مردم به یکدیگر دست داده، تبریک مى‏گویند. (6) مقدس اردبیلى نیز مى‏نویسد: مشهور میان اصحاب جواز خواندن نماز [عید غدیر] به جماعت است و این سخن بعید نیست؛ زیرا خواندن نمازهاى نافله به جماعت منع مطلقى ندارد که ظاهر این مورد را شامل شود و اجماعى نیز بر منع تحقق نیافته است. علاوه بر این. جماعت در نمازها، بخصوص در نماز این روز، مورد تشویق شرع قرار گرفته است. (7) البته در طول تاریخ، ظاهرا به غیر از شیخ مفید، فقهای دیگر امکان برگزاری جماعت نماز روز عید غدیر را نداشتند؛ در عصر حاضر چندین سال است که این نماز در مناطق مختلف به جماعت اقامه می شود. بر اساس روایات چنین برداشت می شود که در بین معصومان علیهم السلام نیز فقط امیرالمومنین علیه السلام این نماز را به جماعت اقامه کرده اند و شرایط برای دیگر معصومان فراهم نبوده است. ایشان در زمانى که عید غدیر و روز جمعه هم‌زمان بوده است، ظاهرا نماز جمعه نخوانده و نماز عید غدیر را به جاى آن اقامه کرده اند که خطبه نماز عید غدیر امیرالمومنین علیه السلام نیز در کتاب های حدیثی گزارش شده است. (8) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📚 1. تهذیب الأحکام، ج‏3، ص 144. 2. کتاب المزار، ص90؛ المزار الکبیر، ص286. 3. المقنعة، ص204؛ المبسوط في فقه الإمامية، ج1، ص 133؛ المراسم في الفقه الامامي، ج1، ص82؛ منتهى المطلب في تحقيق المذهب‌، ج6، ص152. 4. تهذیب الأحکام، همان، ج‏3، ص143. 5. الكافي في الفقه، ج1، ص160. 6. جامع المقاصد في شرح القواعد، ج2، ص485. 7. مجمع الفائدة والبرهان في شرح إرشاد الأذهان، ج3، ص32. 8. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص 758. @MaarefHadith
امام باقر علیه السلام فرمودند: إِنَّ إِبْلِیسَ عَدُوُّ اللَّهِ رَنَّ أَرْبَعَ رَنَّاتٍ: یَوْمَ‏ لُعِنَ‏، وَ یَوْمَ أُهْبِطَ إِلَى الْأَرْضِ، وَ یَوْمَ‏ بُعِثَ‏ النَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ، وَ یَوْمَ الْغَدِیرِ»؛ دشمن خداوند شیطان ، چهار مرتبه ناله ای با صدای بلند و محزون زد : روزی که لعن شد ؛ روزی که به زمین آمد ؛ روز بعثت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ؛ روز غدیر. 📚 قرب الاسناد، ص۹، ح۳۰. @MaarefHadith
تبریک گویی خلفا اهل تسنن به امیرالمومنین در روز غدیر خم حدیث غدیر از روایاتی است که در منابع فریقین گزارش شده است. برخی از اهل سنت در مورد دلالت این حدیث بر ولایت امیرالمومنین علیه السلام اختلاف نظر با شیعیان دارند. یکی از قرائنی که می توان از آن لفظ مولی را به معنای امامت تفسیر کرد، تبریک گفتن خلفاء اهل سنت به خصوص عمر بن خطاب است. طبری می‌ نویسد: ابو بکر و عمر و عثمان و طلحه و زبیر نخستین کسانی بودند به پیامبر صلی الله علیه و آله و امام علی تبریک گفتند. .(1) اِبْن عُقْده (2) ، ابن حجر (3) و مُناوی (4) از دیگر کسانی هستند که تبریک گویی خلفا را گزارش کرده اند همچنین خطیب بغدادی، (5) حاکم حسکانی، (6) احمد بن حنبل، (7) ابن ابی شیبه، (8) قندوزی، (9) فخر رازی (10) ذهبی،(11) ابن عساکر، (12) ابن کثیر،(13) ابوبکر باقلانی، (14) محمد بن أحمد دمشقی(15) و ... نیز با عبارت های مختلف تبریک و تهنیت خلفا را در کتاب های خود بیان کرده اند. عبارت های «أمْسَيْتَ يَا ابْن أبي طَالِبٍ مَوْلَيَ كُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَهٍ، «بَخْ بَخْ لَكَ يَا ابْن أبي طَالِب أَصْبَحْتَ مَوْلَايَ وَ مَوْلَى كُلِّ مُؤْمِنٍ ٍ وَ مُؤْمِنَة»، «هَنيئاً لَکَ يَا بْنَ أَبي طالِبٍ أَصْبَحْتَ مَوْلاى و مولی كُلِّ مُؤمِنٍ وَ مُؤمِنَةٍ» و... در این منابع به عنوان سخن عمر بن خطاب در روز غدیر بیان شده است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📚 1. الغدیر، ص 271-270. 2. الولایه، ص 155. 3. الصواعق المحرقه على أهل الرفض والضلال والزندقه، ج 1، ص 110. 4. فیض القدیر شرح الجامع الصغیر، ج 6، ص 282. 5. تاریخ بغداد، ج 8، ص 248. 6. شواهد التنزیل لقواعد التفضیل، ج 1 ص 203. 7. مسند احمد، ج 4 ، ص 281. 8. مصنف ابن ابی شیبه، تحقیق، ج 7، ص 503. 9. ینابیع الموده لذوی القربى، ص 220 – 224 . 10. التفسیر الکبیر، ج 12، ص 50. 11. سیر أعلام النبلاء، ج 19 ص 328 ؛ 12. تاریخ مدینه دمشق، ج 42 ص 221 و 233. 13. البدایه والنهایه. ج 7 ص 386؛ ج 5، ص 229. 14. تمهید الأوائل وتلخیص الدلائل، ص 453. 15. جواهر المطالب فی مناقب الإمام علی (علیه السلام)، ج 1، ص 296 . @MaarefHadith