✅کلاسهای خصوصی امام باقر علیهالسلام برای اصحاب👇
روایتی از مراجعه زراره به امام باقر علیهالسلام در ساعاتی خاص و در جلساتی خصوصی🔰
▫️فَأَتَيْتُهُ مِنَ اَلْغَدِ بَعْدَ اَلظُّهْرِ وَ كَانَتْ سَاعَتِيَ اَلَّتِي كُنْتُ أَخْلُو بِهِ فِيهَا بَيْنَ اَلظُّهْرِ وَ اَلْعَصْرِ وَ كُنْتُ أَكْرَهُ أَنْ أَسْأَلَهُ إِلاَّ خَالِياً خَشْيَةَ أَنْ يُفْتِيَنِي مِنْ أَجْلِ مَنْ يَحْضُرُهُ بِالتَّقِيَّةِ.
📗الکافی، ج۷، ص۹۴.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
Article.pdf
802.5K
#مقاله_بخوانیم
✅ تحلیل داده های طبقه شناختی «محمّد بن عیسی بن عبید» در پرتو منابع رجالی و حدیثی
✍ سیدعلیرضا حسینی شیرازی
👤 محمد لطفی پور
📝 بحث و گفتگو درباره طبقه روایی و تعاملات حدیثی محمدبنعیسی به دلیل تاثیر فراوان در اعتبارسنجی روایات وی، از قرن سوم پیوسته مورد توجه دانشیان و پژوهشگران قرار گرفتهاست.
در این مقاله، پس از بررسی و تعیین دوره زندگی محمد بن عیسی بن عبید بر پایه قرینهها به بحث تحمل حدیث وی از امامان شیعه علیهمالسلام و دادوستد حدیثی او با اصحاب پرداخته شدهاست. گفتنیاست در این پژوهه به هدف برونرفت چالشهای موجود پیرامون رابطه روایی محمدبنعیسی در اخذ حدیث، به سه راهکار نوین در تعیین طبقه راوی روی آورده شدهاست. رهاورد این تلاش، خالیبودن طبقه محمد بن عیسی از هرگونه ابهام است که رابطه روایی وی را با امام رضا علیهالسلام و برخی مشایخ حدیثی همچون یونس و حسن بن محبوب دستخوش تردید قراردهد.
🖇 این مقاله در فصلنامه دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث، شماره 16 منتشر شده است.
برای مطالعه مقاله در سایت، روی عنوان مقاله کلیک کنید.
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
#نکته_رجالی
❗️تفاوت (فلان عن فلان) و (روی فلان عن فلان)
نوع گزارش یک حدیث توسط راوی آن، گاه اشاره به نحوه ارتباط آن راوی با راوی قبل از خود دارد. از اینرو در أسناد روایات گاه به این دو تعبیر بر میخوریم (روی فلان عن فلان) و (فلان عن فلان)، این دو عبارت هر چند در نگاه اول تفاوت چندانی از لحاظ معنا با هم ندارند، ولی با دقت نظر علماء #علم_رجال این دو تعبیر هر کدام معنای خاصی را إفاده میکنند. چنانچه گفته شده؛ عبارت (فلان عن فلان) اشاره به نقلِ بیواسطه حدیث توسط راوی از راوی دیگر دارد. ولی عبارت (روی فلان عن فلان) أعم از تعبیر قبل است یعنی هم شامل نقل حدیث با واسطه و هم نقل حدیث بدون واسطه میباشد.
مرحوم تستری (شوشتری) در فصل پنجم از مقدمه کتاب قاموس الرجال خود مینویسد: فرق بين قولهم:«فلان عن فلان»و قولهم:«روى فلان عن فلان» فالأوّل يستلزم الرواية بلا واسطة،و أمّا الثاني فأعمّ.و لذا قال في أحكام الجماعة في التهذيب و في باب المهور منه:«روى أحمد بن محمّد بن عيسى عن عبد اللّه بن المغيرة»مع أنّ الكشّي و النجاشي قالا:إنّه لم يرو عنه قطّ.
📗قاموس الرجال، ج1، ص14.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
علوم و معارف حدیث
🔷گوشهای از زندگینامه خود نوشت سید #نعمتالله_جزائری.👆 ⬅️ کان الدم یجری من یدي من شدة البرد و كنت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅علامه سید مرتضی عسکری:
روی پیشانی ام با انگشتم نوشتم وقف..... وقف در اهلبیت و شیعیان اهلبیت علیهم السلام.
🔆رحمت خدا بر علمایی که اینچنین موجب احیاء علوم اهلبیت شدهاند.😔
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#مائده_کرامت
🎙 آیت الله جوادی آملی
🔸 در هر زمان و زمینی، فرصت برای #كریم_شدن هست! این چهار ماه یعنی ذی قعده، ذی حجه و محرم که سه ماه متصل اند و ماه رجب كه ماه منفصل است، ماه های حرام اند, در ماه های حرام، كارهای خیر، ثوابش دو چندان است و ـ خدای ناكرده ـ گناه، كیفرش دو چندان است. انسان این فرصت را دارد كه از اوّل ذی قعده تا دهم ذی حجه، #اربعین_كلیمی را انجام دهد.
🔸 به ما چقدر سفارش كردند كه همه درس ها در حوزه و دانشگاه نیست، بخش مهمّ این درس ها در مسجد و حسینیه است. فرمود انسان بالأخره باید این بوستان، این درختان و این باغی كه درست كرده را آبیاری كند؛ حالا آبش یا از چشمه ای است كه از درون همین باغ می جوشد یا از بیرون و با نهر درست كردن است كه این درخت ها را سیراب می كنند. آنها كه در حوزه و دانشگاه اند مثل كسانی هستند كه كشاورزی و باغداری دارند ولی از راه نهر از بیرون آب می آورند.
🔸 اما آنها كه #اهل_دل و اهل معنا و اهل نماز شب اند، كسانی اند كه از درونشان چشمه می جوشد. دو راه دارد: ﴿لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ أو أَلْقَی السَّمْعَ وَ هُوَ شَهید﴾؛ فرمود انسان یا باید مثل انبیا و اولیا و شاگردان آنها باشد که چشمه از درون او بجوشد یا باید با اینها رابطه داشته باشد و نهری از این چشمه، به درون منزل خود بیاورد؛ اگر نه آن باشد و نه این، می خشكد!
یا باید دل داشته باشد یا گوش!
🔸 اینكه فرمودند #اربعین_كلیمی بگیرید، چهلّه بگیرید، برای همین است، لذا هیچ كس نمی تواند بگوید چون من دستم از حوزه یا دانشگاه كوتاه است توفیق ندارم! این قدر روابط علمی بین قلب بشر با خالق قلب و «مقلّب القلوب» هست كه ده ها مسئله ممكن است در قلب انسان القا بشود؛ اصولاً فرمود: ﴿وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ یعَلِّمُكُمُ اللَّه﴾.
#کانال_علوم_و_معارف_حدیث
@MaarefHadith
شباهت مُرده و دروغگو❗️
🔹امام علي عليه السلام: الْكَذَّابُ وَ اَلْمَيِّتُ سَوَاءٌ؛ فَإِنَّ فَضِيلَةَ اَلْحَيِّ عَلَى اَلْمَيِّتِ اَلثِّقَةُ بِهِ، فَإِذَا لَمْ يُوثَقْ بِكَلاَمِهِ بَطَلَتْ حَيَاتُهُ
🔸دروغگو و مرده يكسانند؛ زيرا برترى زنده بر مرده به اعتماد بر اوست. پس اگر به سخن او اعتمادى نشود، زنده نيست.
📗 غرر الحكم، ح 2104
در نشر أحادیث أهلبیت(ع)سهیم باشیم.🌹
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
امام صادق (ع): «رَحِمَ اَللَّهُ مَنْ أَحْيَا أَمْرَنَا»
رحمت خدا بر کسی که أمر (نام و یاد) ما را زنده کند.
کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت انتشار معارف حدیثی اهلبیت علیهمالسلام، نگاشتهها و نکات مرتبط با حدیث میباشد.
جهت حمایت از کانال و سهیم بودن در نشر معارف اهلبیت علیهمالسلام، مطالب و پستهای کانال را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.↙️
@MaarefHadith
🙏در نشر معارف اهل بیت علیهمالسلام سهیم باشید.🌹
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
🔆اهمیت اسناد احادیث
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ أَمِيرُاَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: اُذْكُرُوا اَلْحَدِيثَ بِإِسْنَادِهِ فَإِنْ كَانَ حَقّاً كُنْتُمْ شُرَكَاؤُهُ فِي اَلْآخِرَةِ وَ إِنْ كَانَ بَاطِلاً فَإِنَّ اَلْوِزْرَ عَلَى صَاحِبِهِ.
امام صادق عليه السّلام از حضرت على عليه السّلام روایت كردهاند كه فرمود: حديث را با اسنادش بيان كنيد، اگر آن نسبت حق باشد در آخرت شريك آن خواهيد بود، و اگر باطل باشد گناه آن بر گردن نسبت دهنده خواهد بود.
📗مشکاة الأنوار، ج۱، ص۱۴۴.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
May 11
علوم و معارف حدیث
🔆اهمیت اسناد احادیث عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ أَمِيرُاَلْمُؤْمِن
✅ از آداب نقل حدیث🔰
يكى از آداب مهمّ نقل حديث، چگونگى نسبت دادن آن به پيامبر صلىاللهعليهوآله و اهل بيت عليهم السلام است.
▫️كلينى رحمه الله، از امام على عليه السلام روايت كرده است كه فرمود:
إذا حَدَّثتُم بِحَديثٍ فَأسنِدوهُ إلَى الَّذي حَدَّثَكُم؛ فَإِن كانَ حَقّا فَلَكُم وَ إِن كانَ كَذِبا فَعَلَيهِ.
▪️هنگامى كه حديثى را نقل مىكنيد، آن را به كسى كه آن را روايت نموده، نسبت دهيد، كه اگر درست باشد، به سود شماست و اگر دروغ باشد، به زيان راوى است.
🔻بنابراين، براى رعايت احتياط، توصيه اكيد داريم كه هر كس مىخواهد از اين كتاب يا ساير كتب روايى، حديثى را نقل كند، آن را مستقيما به پيامبر صلى الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام نسبت ندهد؛ بلكه حديث را از طريق منبعى كه آن را روايت كرده است، به آنان منسوب نمايد.
⚠️براى نمونه، نگويد: «پيامبر صلى الله عليه و آله چنين فرمود» يا: «امام عليه السلام چنين فرمود»؛ بلكه بگويد: «فلان كتاب، از پيامبر صلى الله عليه و آله چنين روايت كرده است» و يا بگويد: «از پيامبر صلى الله عليه و آله چنين روايت شده است».
📗کتاب؛ «تحكيم خانواده از نگاه قرآن و حديث، ص۱۰.» آیةالله ریشهری.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
نکتهای درباره نماز یکشنبه ذی القعده!
یکی از اعمالی که با شروع ماه ذی القعده سفارش میشود و مخصوصا در فضای مجازی بازخورد داشته و در کانالهای مختلف انتشار پیدا میکند.
درباره مستندات و منابع این نماز در لینک زیر بخوانید:
لینک ↙️
https://eitaa.com/MaarefHadith/1255
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith