eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
626 عکس
207 ویدیو
214 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب « الدرة الباهرة من الأصداف الطاهرة» مجموعه‏اى گرانبها از احاديث پيامبر اكرم و ائمه معصومين عليهم الصلاة و السلام است كه توسط مرحوم محمد بن مكّى، معروف به به رشته نگارش درآمده است. كتاب شامل 169 حديث از سخنان گهربار معصومين عليهم السّلام مى‏باشد كه در زمينه آداب و مسائل اخلاقى وارد شده است. این کتاب با تصحيح و ترجمه عبد الهادى مسعودى همراه با آدرس آيات و نيز مصادر روايى كه احاديث كتاب در آنها موجود است در پاورقى، از سوى انتشارات زائر، قم در سال 1379 به چاپ رسيده است. @MaarefHadith
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ای مردم! همانا ماه خدا همراه با برکت و رحمت و آمرزش به شما روی آورده است. 📗عیون اخبارالرضا،ج۱،ص۲۹۵ @MaarefHadith
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله منْ تَلَا فِیهِ آیَةً مِنَ الْقُرْآنِ کَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فِی غَیْرِهِ مِنَ الشُّهُور اگر کسی در ماه رمضان یک آیه از قرآن را تلاوت کند ثوابش مثل کسی است که در غیر رمضان یک ختم قرآن کرده است 📗 بحار الانوار - جلد 96 - صفحه 157 @MaarefHadith
امام علی علیه السلام علَيْكُمْ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ بِكَثْرَةِ الِاسْتِغْفَارِ وَ الدُّعَاءِ فَأَمَّا الدُّعَاءُ فَيُدْفَعُ بِهِ عَنْكُمُ الْبَلَاءُ وَ أَمَّا الِاسْتِغْفَارُ فَيَمْحَى ذُنُوبَكُم‏ در ماه رمضان بسیار استغفار و دعا کنید؛ چراکه دعا بلا را از شما دور می کند و استغفار گناهان شما را پاک می کند. 📗 الکافی، ج۴، ص۸۸ @MaarefHadith
يكى از راه‏هاى اطمينان از صدور حديث، بررسى سيرِ تاريخى حديث است. «سرگذشت حديث»، متون حديثى متداول روزگار ما را با روزگارِ پيامبرِ خدا (ص) و اهل بيت (عليهم السلام) پيوند مى‏زند و فراز و فرودهاى حديث نگارى را پيشِ روى ما می‌‏نهد. @MaarefHadith
✨(3) مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع رَجُلٌ رَاوِيَةٌ لِحَدِيثِكُمْ يَبُثُّ ذَلِكَ فِي النَّاسِ وَ يُشَدِّدُهُ فِي قُلُوبِهِمْ وَ قُلُوبِ شِيعَتِكُمْ وَ لَعَلَّ عَابِداً مِنْ شِيعَتِكُمْ لَيْسَتْ لَهُ هَذِهِ الرِّوَايَةُ أَيُّهُمَا أَفْضَلُ قَالَ الرَّاوِيَةُ لِحَدِيثِنَا يَشُدُّ بِهِ قُلُوبَ شِيعَتِنَا أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ. معاویه بن وهب گوید به امام صادق عرضه داشتم: مردى هست كه با تلاش بسيار، حديث شما را تبليغ مى‏كند و با دلها پيوند مى‏دهد. شايد در كنار او عابدى باشد كه تا اين حد تبليغ نمى‏كند. از اين دو تن، كدام يك ارج بيشترى دارد؟ گفت: آن كه با تلاش بسيار، حديث ما را منتشر مى‏كند و دلهاى شيعيان ما را با ايمان پيوند مى‏دهد، بر هزار تن عابد برترى دارد. 📗الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 33 @MaarefHadith
✅ویژگی تاریخ حدیث شیعه از ويژگی‏هاى تاريخ حديث شيعه، مجموعه گران‏بهايى از احاديث است كه بر اساس سؤالات نوين، پديد آمد و راه‏كار پاسخ‏گويى به پرسش‏هاى نوين را می‌توان در آن يافت. امروزه، با روش‌شناسى پاسخ‏هاى اهل بيت (عليهم السلام)، به هر سؤال جديدى كه پديد مى‌‏آيد، بر اساس موازين اسلام، مى‏‌توان پاسخ داد. 📗آشنایی با حدیث ص45 @MaarefHadith
💠پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم : « أَيْنَ مِثْلُ خَدِيجَةَ صَدَّقَتْنِي حِينَ كَذَّبَنِي النَّاسُ‏ وَ وَازَرَتْنِي عَلَى دِينِ اللَّهِ وَ أَعَانَتْنِي عَلَيْهِ بِمَالِهَا إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَنِي أَنْ أُبَشِّرَ خَدِيجَةَ بِبَيْتٍ فِي الْجَنَّةِ مِنْ قَصَبِ الزُّمُرُّدِ لَا صَخَبَ فِيهِ وَ لَا نَصَب » مثل خديجه پيدا نخواهد شد. خديجه در آن هنگام كه مردم مرا تكذيب كردند، مرا تصديق نمود ، و مرا با ثروت خود براى پيشرفت دين خدا يارى نمود. خدا به من دستور داد خديجه را به قصر زمرّدى كه در بهشت دارد و هيچ رنج و زحمتى در آن نيست بشارت دهم. 📗 بحار الأنوار ، ج ‏۴۳ ، ص ۱۳۱ @MaarefHadith
✨(۴) َکَفَى بِالْمَرءِ جَهْلا أَلاَّ يَعْرِفَ قَدْرَهُ و براى نادانى انسان همين بس که قدر و منزلت خود را نشناسد!» 📗نهج البلاغه.خطبه ۱۰۳ @MaarefHadith
امام حسن مجتبی علیه السلام إنَّ اللَّهَ جَعَلَ شَهرَ رَمضانَ مِضماراً لِخَلقِهِ فَیستَبِقونَ فیهِ بِطاعَتِهِ إلى مَرضاتِهِ خداوند ماه رمضان را میدان مسابقه اى براى آفریدگان خود قرار داده تا با طاعتش براى خشنودى او از یکدیگر پیشى گیرند. 📗بحارالأنوار ، ج 75، ص 110 @MaarefHadith
✨(۵) امام_صادق_علیه_السلام «إنّ الصَّدَقَةَ تَقضي الدَّينَ و تَخلُفُ بالبَركَةِ .» «صدقه دادن، بدهى را ادا مى كند و بركت مى آورد.». 📗 الكافي ج ٤ ص ٩ @MaarefHadith
✨(۶) امام حسن مجتبی علیه السلام علَيكم بِالفِكرِ، فَإنَّهُ حَياةُ قَلبِ البَصيرِ ومَفاتيحُ أبوابِ الحِكمَةِ؛ بر شما باد به تفكّر، كه تفكّر مايه حيات قلب شخص بصير و كليد درِ حكمت است. 📗إعلام الدين، ص ۲۹۷. @MaarefHadith
✨(۷) پیامبراکرم(ص) «هُوَ شَهرٌ أوَّلُهُ رَحمَةٌ، وأوسَطُهُ مَغفِرَةٌ، وآخِرُهُ الإِجابَةُ وَالعِتقُ مِنَ النّارِ .» «ماهى است كه آغاز آن رحمت ، ميانه آن آمرزش و پايان آن اجابت [دعا] و آزادى از آتش است .» 📗الكافي ج ٤ ص ٦٧ @MaarefHadith
يَا أَبَا الْحَسَنِ ، يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ، يَا عَلِىَّ بْنَ أَبِى طالِبٍ ، يَا حُجَّةَ اللّٰهِ عَلىٰ خَلْقِهِ ، يَا سَيِّدَنا وَمَوْلانا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ إِلَى اللّٰهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَيْ حاجاتِنا ، يا وَجِيهاً عِنْدَ اللّٰهِ اشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّٰهِ @MaarefHadith
_حدیث قدسی، نوعی حدیث است که به ذات مقدّس  الهی منسوب است و به آن حدیث ربانی و الهی نیز گفته می‌شود. _درباره وجه تسمیه احادیث قدسی، چند احتمال داده‌اند که براساس قوی‌ترین آن‌ها، انتساب این احادیث به ذات مقدّس الهی موجب این نام‌گذاری شده است. _در تعاریفِ گوناگونِ حدیث قدسی، این نقطه مشترک وجود دارد که حدیث قدسی سخنی است که آن را پیامبراکرم صلی‌اللّه‌علیه وآله از قول خدا گزارش کرده، اما مانع نبودن این  تعریف موجب شده است که محدّثان برای آن شاخص‌هایی معین و وجوه افتراق آن را از قرآن بیان کنند. تعداد، اهمیت و جزئیات این شاخص‌ها و وجوه افتراق در منابع به‌طور متفاوت ذکر شده است. مثلا شیخ بهائی  در این باره تنها به یک مورد اشاره کرده، حال آن‌که بلوشی  چهارده مورد ذکر کرده است. _سید حسن صدر در تعریف حدیث قدسی می نویسد: و من الحديث ما يسمى حديثا قدسيا وهو: ما يحكي كلامه تعالى غير متحدي بشئ منه نحو قوله قال الله تعالى: الصوم لي وانا أجزي عليه 📗نهایة الدراية، ج۱،ص۸۶ @MaarefHadith
عن الإمام الباقر عليه السلام :قالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله : «إذا كانَ أوَّلُ يَومٍ مِن شَوّالٍ نادى مُنادٍ : أيُّهَا المُؤمِنونَ ، اُغدوا إلى جَوائِزِكُم» .  ثُمَّ قالَ : يا جابِرُ جَوائِزُ اللّهِ لَيسَت بِجَوائِزِ هؤُلاءِ المُلوكِ ، ثُمَّ قالَ : هُوَ يَومُ الجَوائِزِ . از امام باقر عليه السلام ـ : پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: «چون روز اوّل ماه شوّال شود ، منادى ندا مى دهد: اى مؤمنان! صبحگاهان به سوى جايزه هايتان بشتابيد».  سپس فرمود: «اى جابر! جايزه هاى خدا ، جوايز اين پادشاهان نيست». سپس فرمود: «آن روز ، روزِ جايزه هاست» 📗الکافی، ج۴، ص۱۶۸. @MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
امام علی علیه السلام إِنَّمَا هُوَ عِيدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللَّهُ صِيَامَهُ وَ شَكَرَ قِيَامَهُ؛ وَ كُلُّ يَوْمٍ لَا يُعْصَى اللَّهُ فِيهِ فَهُوَ عِيدٌ. اين عيد كسى است كه خدا روزه اش را پذيرفته، و نماز او را ستوده است، و هر روز كه خدا را نافرمانى نكنند، آن روز عيد است. 📗حکمت 428 نهج البلاغه @MaarefHadith
امام علی علیه السلام اتَّقُوا باطِلَ الأملِ ، فَرُبَّ مُسْتَقْبِلِ يومٍ ليسَ بِمُسْتَدْبِرِهِ  از آرزوى پوچ و باطل بپرهيزيد؛ زيرا چه بسا كسى كه به اميد فردا بود ، ولى آن را پشت سر نگذاشت . 📗 غرر الحكم : ۲۵۷۲ 
دعایی منسوب به امیرالمومنین علیه السلام به نام «هفتاد استغفار» وجود دارد؛ مرحوم «کفعمی» در کتاب «البلد الأمين و الدرع الحصين، ص38» دعاهایی جهت استغفار نقل می کند، از جمله در عنوان «دعاء الاستغفار لأمير المؤمنين علیه السلام» دعاهایی از حضرت علی علیه السلام ذکر می کند که یکی از آن دعاها، همین دعای مورد اشاره است. در ابتدای این دعا، کفعمی می گوید: «وَ كَانَ عَلِيٌّ علیه السلام يَسْتَغْفِرُ سَبْعِينَ مَرَّةً فِي سَحَرِ كُلِّ لَيْلَةٍ بِعَقِبِ رَكْعَتَيِ الْفَجْر» یعنی امیرالمومنین علیه السلام در سحر، بعد از نماز صبح، 70 بار با این الفاظ، استغفار می کرد. مرحوم علامه مجلسی نیز این دعا را از کتاب کفعمی در بحار الانوار، ج‏84، ص 326 نقل می کند. هر چند این دعا با سند صحیح نقل نشده است ولی دعای پر محتوایی، برای سحر ها است. @MaarefHadith
‏ نام اصلى او «عبد رّبه» نام پدر او، اعين و نام جدّش، سُنسُن بود. از نكات جالب در زندگى او، اين است كه جدّش، كشيشى مسيحى (ايرانى) بوده‏ است. اعين، پنج پسر به نام‏هاى: حمُران، بُكَير، عبد الرحمان، عبد الملك و زُراره داشت‏ كه همگى، اهل علم و فضل و ادب بودند و حتّى بسيارى از فرزندان آنان نيز از عالمان و راويان حديث، به شمار مى‏رفتند. دانشمندترين فرد در اين خانواده، زُراره بوده است. از اين رو، بعدها اين نسل را به خاندان زُراره مى‏شناختند. زراره شاگرد سه امام: امام باقر، امام صادق و امام كاظم (عليهم السلام) بوده است‏. و احادیث فراوانی از این سه امام توسط زراره گزارش شده است به نحوی که کمتر باب فقهی را می توان گشود که در آن حدیثی از زراره وجود نداشته باشد. در آموزه‏هاى روايى شيعه، زُراره، در شمار «حَواريان» امام باقر و امام صادق (عليهماالسلام) معرّفى شده‏ است. از امام صادق (علیه السلام)درباره وی در ضمن حدیثی چنین روایت شده: نُجَباءُ أُمَناءُ اللَّهِ عَلى حَلالِهِ وَحَرامِهِ، لَولا هؤُلاءِ انقَطَعَت آثارُ النُّبُوَّةِ وَاندَرَسَت. برگزيده و امينان خدا بر حلال و حرام او. اگر اينان نبودند، آثار نبوّت قطع مى‏شد و از بين مى‏رفت. @MaarefHadith
نرم افزار اندرویدی «پرسش کرونا» ✅پرسش و پاسخ هایی با رویکرد 🔹قرآنی 🔸حدیثی 🔹کلامی 🔸تاریخی 🔹اخلاقی 🔸مشاوره و روانشناسی 🔹احکام شرعی ✅ارائه پاسخ ها به دو صورت اجمالی و تفصیلی ✅ذکر منابع پاسخ ها ✅ارائه پاسخ ها به دو صورت متنی و صوتی ✅امکان ارسال پرسش ✅دریافت از سایت مرکز ملی پاسخگویی لینک نرم افزار در کافه بازار: https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.corona @MaarefHadith
مسندنگارى، گونه ‏اى از نگارش است كه در آن، احاديث يك راوى را بدون در نظر گرفتن موضوعات آن، كنار هم مى‏ نهد. نگارش مسند در ميان شيعيان، چندان مرسوم نبود و دانشوران شيعى، به گردآورى حديث در باره يك موضوع، بيشتر اهمّيت مى‏ دادند؛ زيرا نگارش‏هاى موضوعى در يافتن نظر نهايى معصومان مفيدتر است. در سده‏هاى چهارم و پنجم هجرى، پاره ‏اى از مسند نويسى‏ها در ميان شيعه پديد آمد، با اين تفاوت كه به گردآورى حديث يك راوى نپرداختند، بلكه احاديثِ هر امامى را جداگانه، گِرد آوردند. كتاب تحف العقول ابن شعبه حَرّانى و نزهة الناظر حُلوانى، كتاب‏هايى هستند كه احاديث امامان معصوم را به تفكيك، ذكر كرده اند و خواننده، براى خواندن احاديثِ هر امام، مى‏تواند به آن‏ها مراجعه كند. @MaarefHadith
13970714164770-F (1).pdf
332.2K
مقاله《اهمیت اجازه حدیث در دوران گذشته》نوشته آقایان رسول طلائیان و مهدی لاهیجی است. این مقاله در سال۱۳۹۷ توسط قرآن و حدیث به چاپ رسید. : اجازه حدیث در روزگار پیشین، دروازه ورود به قلمرو نشر حدیث بود. حتی کسانی که از این دروازه وارد شده بودند، برای ادامه کار، نیاز به اجازه های گوناگون داشتند. این گواهی علمی چنان اهمیت داشت که بزرگان حدیث هم نیازمند آن بودند. شیخوخیت، فقاهت و استادی برخی از محدثان، موجب بی نیاری آنها از اجازه و حتی اجازات موردی نمی شد. 👆👆 👇👇 http://majaleh-a.ir/Article/13970714164770 @MaarefHadith
در منابع رجالی که درباره شخصیت محمد بن اورمه سخن گفته اند، پیرامون وثاقت و مقام او سه نظریه دیده می شود: بعضی از بزرگان او را از نظر روایتی ضعیف شمرده اند(۱). جمعی دیگر در قبول و یا عدم قبول روایاتش دچار تردید شده اند(۲). و عده زیادی از  دانشوران و بزرگان شیعه به این محدث توانمند اعتماد کرده اند و ضمن قبول اخباری که از او نقل می شود به بزرگی شخصیتش اعتراف دارند(۳). وی دارای تالیفات زیادی بوده و از بزرگانی همچون و یحیی بن یحیی روایت نقل کرده است. از مهمترین شاگردان او نیز می توان به اشاره کرد. 📗 (۱)رجال شیخ طوسی، ص392 (۲)خلاصة الاقوال، علامه حلی، ص253. (۳)تنقیح المقال، علامه ممقانی، ج2، ص84 و معجم رجال الحدیث، آیه الله خوئی، ج15، ص115 @MaarefHadith
یکی از جملاتی که در ایام کرونایی مورد سوال واقع می شود، عبارت «لا عدوی» در حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله است. برخی با استناد به این جمله، می گویند که ویروس کرونا و... یک توطئه سیاسی است و اصلا قابل سرایت نمی باشد بلکه مافیای صهیونیستی پشت این قضیه است و.... حدیث مورد نظر این است امام صادق علیه‌السلام فرمود: «إِنَّ أَعْرَابِيّاً أَتَى رَسُولَ اللَّهِ ص فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي أُصِيبُ الشَّاةَ وَ الْبَقَرَةَ وَ النَّاقَةَ بِالثَّمَنِ الْيَسِيرِ وَ بِهَا جَرَبٌ فَأَكْرَهُ شِرَاءَهَا مَخَافَةَ أَنْ يُعْدِيَ ذَلِكَ الْجَرَبُ إِبِلِي وَ غَنَمِي فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص يَا أَعْرَابِيُّ فَمَنْ أَعْدَى الْأَوَّلَ ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا عَدْوَى وَ لَا طِيَرَةَ وَ لَا هَامَةَ وَ لَا شُؤْمَ وَ لَا صَفَرَ وَ لَا رَضَاعَ بَعْدَ فِصَالٍ وَ لَا تَعَرُّبَ بَعْدَ هِجْرَةٍ وَ لَا صَمْتَ يَوْماً إِلَى اللَّيْلِ وَ لَا طَلَاقَ قَبْلَ النِّكَاحِ وَ لَا عِتْقَ قَبْلَ مِلْكٍ وَ لَا يُتْمَ بَعْدَ إِدْرَاك‏» این حدیث علاوه بر «روضه الکافی» با عبارت های دیگر از معصومان دیگر نیز ذکر شده است در منابع اهل سنت نیز با عبارت های مختلف در صحاح سته آمده است در مورد این که مراد از عبارت «لاعدوی» چیست، مؤلفان و شارحان شیعه و سنی سعی کرده‌اند معنایی قابل‌پذیرش برای آن ذکر کنند و توجیهی نیز در جمع بین این حدیث و احادیثی که معارض آن به نظر می‌رسد ارائه دهند آقای کریمیان در مقاله حدیث «لا عدوی»: انتساب و مفهوم شناسی (پژوهشی درباره خاستگاه واگیردار نبودن بیماری‌ها در اسلام)، نظرات متعدد را جمع آوری کرده است و نتیجه آن را با استناد به ضعف سند گرفته است . یاداشت دیگری با عنوان ایضاحی بر حدیث «لا عدوی»، توسط آقای علی امیری نگاشته شده است که با نگاهی متفاوت، حدیث را پذیرفته و تحلیل کرده است این دو نگاشته در ادامه ارسال می شود. @MaarefHadith