eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
626 عکس
207 ویدیو
214 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
💠عن رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله: الدُّنيا دُوَلٌ؛ فَما كانَ لَكَ مِنها أتاكَ عَلى ضَعفِكَ ، وما كانَ مِنها عَلَيكَ لَم تَدفَعهُ بِقُوَّتِك ، ومَن انقطَعَ رَجاؤه مِمّا في أيدي الناسِ استراح بَدَنُه ومَن قَنِعَ بِما رَزَقَهُ اللّهُ قَرَّت عَيناهُ. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ❇️دنيا دست به دست مى چرخد ، هر چه سهم تو باشد ، با وجود ناتوانى ات به تو مى رسد و هر چه به زيان تو باشد با نيرويت، رانده نمى شود و هر كس كه اميدش به آنچه در دست مردم است نباشد ، جانش آسوده گردد و هر كه به آنچه خدا روزيش كرده خرسند باشد ، چشمانش روشن شود. 📗الخصال، ص۲۵۸. @MaarefHadith
💠فاطمةُ الزَّهراءُ عليها السلام: مَن أصعَدَ إلى اللّهِ خالصَ عبادَتِهِ أهبَطَ اللّهُ عزّ و جلّ له أفضَلَ مَصلَحَتِهِ. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ✴️فاطمه زهرا عليها السلام : هر كه عبادت خالصانه خود را به درگاه خدا فرا برد ، خداوند عزّ و جلّ بهترين كارى را كه به صلاح اوست برايش فرو فرستد. مبارک باد 📗تبیه‌الخواطر، ص۱۰۸. @MaarefHadith
📖 (1) در مورد حضرت ابوطالب علیه السلام کتاب های مختلفی منتشر شده است، مرحوم سید شمس الدین، فخار بن معد موسوی از علمای قرن ششم هجری نیز کتابی با عنوان «الحجة علی الذاهب الی تکفیر ابی طالب» نگاشته است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ایشان در خاتمه کتاب می گوید: آنچه آورده ام، قطره‌ای از دریا بوده و درخواست اجر و ثواب از خداوند تا همه اعمالش را لوجه الله قرار دهد. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ عناوین تشکیل دهنده فصول این کتاب موارد زیر است: فصل اول: در معنای ایمان و اثبات ایمان ابو طالب از راههای مختلف. فصل دوم: ادله قائلین به کفر ابو طالب از جمله آیه «انک لا تهدی من احببت» و جواب از آنها. فصل سوم: اثبات محبت پیامبر نسبت به ابو طالب که با توجه به حرمت دوستی کفار ایمان ابو طالب را اثبات می‌کند. فصل چهارم: کلمات و اشعار ابو طالب که دلالت بر ایمان او می‌کند. فصل پنجم: جریان مفقود شدن پیامبر و علی علیهما السلام و امر ابو طالب به فرزندش جعفر بر نماز با آنان. فصل ششم: وفات ابو طالب و امر پیامبر به غسل و دفن او. فصل هفتم: مهربانی‌های ابو طالب نسبت به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و اشعار دال بر اسلام او. فصل هشتم: قصیده معروفی از ابو طالب و چند واقعه تاریخی که ایمان ابو طالب را اثبات می‌کند. فصل نهم: وصیتهای ابوطالب به اطرافیان برای حمایت از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و انگیزه‌های سیاسی ایجاد تردید در ایمان ابو طالب. فصل دهم: دلیل کتمان اسلام ابوطالب از سوی خودش و تشبیه ابوطالب به اصحاب کهف و مؤمن آل فرعون که ایمانشان را مخفی می‌کردند @MaarefHadith
الحجة علی الذاهب الی تکفیر ابی طالب.pdf
6.54M
📗 کتاب: الحجة علی الذاهب الی تکفیر ابی طالب ✍️ نویسنده: مرحوم سید شمس الدین، فخار بن معد موسوی از علمای قرن ششم هجری @MaarefHadith
r43517a2075.mp3
2.31M
⏪ كاربرد دانش رجال در مطالعات اسلامي 🎧محمدکاظم رحمان‌ستایش @MaarefHadith
❗️روایت مساوق با حکایت نیست 👤آیة‌الله مددی دام‌ظله ⬅️الآن «روایت» مساوق شده با «حکایت» و این درست نیست! در گذشته اینگونه نبود بلکه روایت یک نوع اجتهاد بود، چرا که وقتی [راوی] بیان روایت می کرد در کلمه کلمه آن دقت می کردند؛ مثلاً اگر تنها شنیده بود می گفت: «حدثنی» اگر با دیگران شنیده بود می گفت: «حدثنا» که با «اخبرنا» و «انبأنا» تفاوت می کرد. در آخر هم می گفت: «اجزت لک ان تروی عنی». بنابراین صرف حکایت نبود بلکه یک مجموعه حدیث شناسی کامل بود. در «أمَّا الحَوادِثُ الواقِعَةُ فَارجِعوا فيها إلى رُواةِ حَديثِنا»، روات به معنای مجتهد است نه حاکی؛ این نیست که بتواند روایت بخواند، بعد بگوید امام زمان عج من را ولی امر قرار داد! مقصود این نیست بلکه یعنی فقهائنا. درآن زمان هم با وجود اینکه ارتباط با امام ممکن بود نحوی از اجتهاد و حدیث شناسی بوده، لذا در اصطلاح آنها روایت با اجتهاد همراه بوده است. درس خارج فقه؛ ۹۶/۶/۱۵ @MaarefHadith
عن رسول‌الله صلى‌الله‌عليه‌وآله: أكثِروا مِنَ الصَّلاةِ عَلَيَّ في يَومِ الجُمُعَة ِولَيلَةِ الجُمُعَةِ؛ فَمَن فَعَلَ ذلِكَ كُنتُ لَهُ شَهيدا وشافِعا يَومَ القِيامَةِ. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: در ، فراوان بر من درود بفرستيد، كه هر كس چنين كند، در روز قيامت، گواه و شفيع او مى شوم. 📗کنزالعمال، ج۱، ص۴۸۹. @MaarefHadith
(2) ✅ ابن ابی‌الحدید معتزلی، در ضمن شرح فداکارى‏هاى حضرت ابوطالب، مى‏گوید: «یک نفر از علماى شیعه درباره ایمان ابوطالب کتابى نوشت و نزد من آورد که من تقریضى بر آن بنویسم. من به جاى تقریض این اشعار را که شماره آنها به هفت بیت مى‏رسد، در پشت کتابش نوشتم، که مضمون بخشى از آنها چنین است: « هرگاه ابوطالب و فرزندش على(ع) نبودند، هرگز اسلام قد راست نمى‏کرد؛ پدر در مکه از آن حمایت کرد و فرزند در یثرب (مدینه)، جانش را نثار کرد.»(1) ✅ همچنین ایشان در باره علت کتمان ایمان ابوطالب می نویسد: «ابوطالب، بدین جهت ایمانش را در میان دشمنان اسلام اظهار نکرد، تا آمادگى دفاعى بیشترى در یارى از رسول خدا داشته باشد، و اگر خود را مسلمان نشان مى‏داد، همانند سایر صحابه، نمى‏توانست در برابر خیانتهاى قریش کارى از پیش ببرد...» (2) 📚 پی نوشت ها: 1. شرح نهج البلاغه، ج 14، ص84. 2. همان، ج14، ص81. @MaarefHadith
13980129178757-F.pdf
155K
📝ناقدان حدیث شیعه در اردن؛ کتابشناسی جدیدترین کتب اهل سنت اردن درباره حدیث شیعه ✍مهدی غلامعلی 🔰از دیرباز برخی نویسندگان اهل سنت بامطالعه متون روایی شیعه به نقد روایات شیعی پرداخته اند. در سال های اخیر حجم نگارش های این چنینی نسبت به قبل افزایش یافته است. در (ناقدان حدیث شیعه در اردن؛ کتابشناسی جدیدترین کتب اهل سنت اردن درباره حدیث شیعه) با سه اثر جدید از کتاب های منتشرشده در اردن آشنا می شویم که هر یک از زاویه ای به احادیث امامیه توجه کرده اند. کتاب های «کافی السنه من کافی الشیعه» و «صریح الإمامه» هر دو اثر محمد الصالح الضاوی است. نویسنده در کتاب اول مجموعه احادیث نبوی در اصول کافی را ارزیابی می کند و در کتاب دوم احادیث مربوط به اثبات امامت را نقد کرده است. کتاب «دراسات فی طرق الحدیث عن الائمه» اثر سودد الالوسی به ارزیابی طرق روایات اهل بیت پرداخته و گمان کرده که بسیاری از راویان اهل بیت انسان های فاسد و غیرقابل اعتماد هستند. هر سه کتاب از پژوهش ضعیف نویسندگان، بیگانه بودن ایشان با شیوه های ارزیابی شیعه و عدم تتبع کافی حکایت دارد. مولفان بیشتر به منابع اینترنتی یا واسطه اعتماد کرده و به نظرمی رسد این آثار تنها قابل استفاده برای جوانان عامه ای است که امکان مطالعه منابع شیعی را ندارند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ مجله؛ حدیث حوزه، شماره دوم(پیاپی۱۷)، سال ۱۳۹۷. @MaarefHadith
🔴 دوره تخصصی از مسأله یابی تا انتشار برگزار می شود 🌐 در 10 دوره آموزشی مجزا 👈با حضور 15 تن از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه 💻 برگزاری به صورت مجازی آنلاین 📆 زمان دوره: از 23 بهمن لغایت 18 اسفند 🔖با اعطای گواهینامه معتبر دانشگاهی 🔘مخاطبان دوره: اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان کارشناسی، ارشد و دکتری، طلاب سطح دو، سه و چهار و دبیران نشریات علمی ❇️ برگزارکنندگان و حامیان: دانشگاه ارومیه، مرکز پژوهشیار، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه کوثر، حوزه علمیه خواهران، جامعة المصطفی، انجمن علمی دانشگاه فردوسی، قم و دانشگاه معارف اسلامی، دانشگاه معارف قرآن و عترت، دانشکده علوم قرآنی مشهد، خوی و آمل، مرکزتخصصی آخوند خراسانی، انجمن مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی و ... 📌لینک ثبت نام و اطلاعات بیشتر: https://survey.porsline.ir/s/AKSicNu/ 🆔 شناسه پشتیبانی: @pajoohesh_20
✅ سر ولایت و جریان ظهور ولایت با زهرا سلام الله علیها 🎙 آیت الله فرحانی ائمه علیهم السلام سه مقام دارند: ♻️ ۱. مقام نورانیت و وحدت در بعضی از روایات داریم که «اَوّلُ مَا خَلَقَ اللهُ» یعنی اولین چیزی که خدا خلق کرد نور نبی اکرم ص است. در این مقام نورانیت، معصومین(ع) وحدت دارند. ♻️ ۲. مقام امامت و کثرت در این مقام اطاعت از هر امام حتی بر امام بعدی واجب است. ♻️ ۳. مقام ظهور ولایت در این مقام هر چه جلوتر می رویم، این ظهور و تجلی معصومین (ع) بیشتر می شود، امام اول پنهان تر از امام بعدی می باشد و بر این اساس امام دوازدهم ظاهرترین ایشان می باشد. 🔆لذا ائمه(ع) در یک مقام جمع و وحدت دارند . در یک مقام کثرت دارند و به این اعتبار است که امام بعدی تابع قبلی است. 👈🏻اما به اعتبار سوم، ظهور امام بعدی از قبلی بیشتر است. بنابر این اعتبار امام زمان(عج) أفضل ائمه ماست، چون ظهور ائمه(ع) در اوست و به اذن الله ایشان ظاهر می شود و کمالاتشان عالم گیر خواهد شد. ✅مقام حضرت زهرا صدیقه کبری(سلام الله علیها) در این سلسله در این مقام سوم (یعنی ظهور کمالات ولایت) علم اهل بیت (ع) با زهرا (س) است. چون مصحف، متعلق به زهرای اطهر است و لذا ظهور علم ائمه (ع) با فاطمه (س) است. سِر ولایت و جریان ظهور ولایت با زهرا (س) است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ با تشکر از آقای نواب بهرامی دشتکی @MaarefHadith
(3) گروهى از بزرگان شیعه پیرامون «ایمان ابوطالب» به تفصیل سخن گفته اند؛ مثل مجلسى در «بحار الانوار» جلد 9، صفحه 14-33؛ ابوالحسن شریف فتونى در کتاب با ارزش «ضیاء العالمین»، و این کتاب بهترین کتابى است که در این موضوع نگارش یافته است؛ چنان که کتاب سیّد برزنجى، و تلخیص آن که توسط احمد زینى دحلان نگاشته شده، بهترین کتابى است که از طرف بزرگان اهل سنّت در این موضوع نگارش یافته است. ⬅️ پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به آدرس: https://makarem.ir @MaarefHadith
🔰مرحوم محدث نوری در خاتمه مستدرک‌الوسائل بنقل از ملاصالح مازندرانی می‌نویسد: من حجّت بر طالبان علم هستم، زیرا کسی از من فقیرتر نبود و گاه اوقاتی بر من می‌گذشت که جز نور مستراح نوری [برای مطالعه] نداشتم. ▪ذهن و حافظه ام از همگان بدتر بود، به صورتی که گاهی راه خانه ام را گم می کردم و نام فرزندانم را فراموش می کردم. سی سال از عمرم گذشته بود که به آموختن الفبا پرداختم! آن قدر کوشش کردم تا خدا آن چه را دارم به من تفضّل فرمود.!!! 📗خاتمه مستدرک‌الوسائل، ج۲، ص۱۹۷. @MaarefHadith
📚مصطلح الغلو في مصادر أهل السنة ✍️محمدباقر ملکیان 🔰قد اختلفت أنظار أهل السنّة في عن هذا المصطلح في مصادر الشيعة. فنحن في هذا الأمر نذكر ملاكات أهل السنّة في رمي بعض الرواة بالغلو ونردفها بذكر شواهد من استعمال الغلو في هذه الملاكات. 1️⃣سبّ الخلفاء والصحابة قال ابن الجوزي: كما لبس إبليس علی هولاء الخوارج حتّی قاتلوا عليّ بن أبي طالب حمل آخرين علی الغلو في حبّه، فزادوه علی الحدّ، فمنهم ... من حمله علی سبّ أبي بكر وعمر حتّی أنّ بعضهم كفّر أبا بكر وعمر. وقال الذهبي: الشيعي الغالي في زمان السلف وعرفهم هو من تكلّم في عثمان والزبير وطلحة وطائفة ممّن حارب عليّاً وتعرّض لسبّهم، والغالي في زماننا وعرفنا هو الذي كفّر هؤلاء السادة وتبرّأ من الشيخين أيضاً فهذا ضالّ مفتر. وقال أيضاً: إنّ البدعة على ضربين : فبدعة صغرى كغلو التشيّع ، أو كالتشيّع بلا غلو، ثمّ بدعة كبرى ، كالرفض الكامل والغلو فيه ، والحط على أبي بكر وعمر والدعاء إلى ذلك. وقال أيضاً: كلّ من أحبّ الشيخين فليس بغال ، بلى من تعرّض لهما بشيء من تنقص فإنّه رافضي غال ، فإن سبّ فهو من شرار الرافضة. وعن ابن حمّاد يقول : قال السعدي: حسين الأشقر غال من الشتامين للخيرة. وحكی ابن حجر عن صالح بن محمّد أنّه قال في عباد بن يعقوب الرواجني ـ بعد رميه بالغلو ـ: كان يشتم عثمان. قال: وسمعته يقول: الله أعدل من أن يدخل طلحة والزبير الجنّة لأنّهما بايعا عليّاً ثمّ قاتلاه. وقال في يونس بن خباب: قال الحاكم أبو أحمد: تركه يحيى وعبد الرحمن وأحسنا في ذلك، لأنّه كان يشتم عثمان ومن سبّ أحداً من الصحابة فهو اهل أن لا يروي عنه. وقال العقيلي: كان يغلو في الرفض. وقال يعقوب بن سفيان ومشتهر عنه أنّه كان يتناول عثمان. وقال العجلي: شيعي غال. 2️⃣إظهار المحبّة إلی أمير المؤمنين فعن عطاء بن السائب قال: سمعت عبد الله بن شداد يقول : وددت أنّي قمت على المنبر من غدوة إلى الظهر ، فأذكر فضائل عليّ بن أبي طالب ثمّ أنزل ، فيضرب عنقي. قال الذهبي ـ معلّقاً علی هذه الحكاية ـ : هذا غلو. وقال ابن عدي: عباد بن عبد الصمد عامة ما يرويه في فضائل عليّ وهو ضعيف منكر الحديث ومع ذلك غالي في التشيّع. وقال أيضاً : عامة ما يروي زياد بن المنذر هذا في فضائل أهل البيت وهو من المعدودين من أهل الكوفة الغالين. وقال: عباد بن يعقوب معروف في أهل الكوفة وفيه غلو فيما فيه من التشيّع وروى أحاديث أنكرت عليه في فضائل أهل البيت وفي مثالب غيرهم. 3️⃣القول بتقديم أمير المؤمنين علی أبي بكر وعمر قال ابن حجر: التشيّع محبّة عليّ وتقديمه على الصحابة، فمن قدّمه على أبي بكر وعمر فهو غال في تشيّعه ويطلق عليه رافضي. وقال الذهبي في عبد الرزّاق بن همام: ما كان يغلو في التشيّع وقد قال سلمة بن شبيب : سمعت عبد الرزّاق يقول : والله ما انشرح صدري قط أن أفضّل عليّاً على أبي بكر وعمر . وقال ابن حجر في عمرو بن أبي المقدام الحداد: قال عبد الله بن أحمد عن أبيه: كان يشتم عثمان. ترك ابن المبارك حديثه. وقال الساجي: مذموم وكان ينال من عثمان ويقدّم عليّاً على الشيخين. وقال العجلي: شديد التشيّع غال فيه واهي الحديث. 4️⃣القول بالرجعة قال ابن حجر في عمرو بن ثابت بن هرمز البكري: قال إبراهيم بن عرعرة عن أبي أحمد الزبيري: كان الحارث بن حصين وأبو اليقظان يؤمنان بالرجعة ويقال: كان يغلو في التشيّع . وقال ابن عدي: عثمان بن عمير أبو اليقظان هذا ردئ المذهب غال في التشيّع يؤمن بالرجعة 🌐https://malekian.kateban.com/post/4521 @MaarefHadith
(4) ابوالقاسم راغب اصفهانى (متوفاي502ه) در محاضرات الأدباء مي‌نويسد: وقال سفيان بن عيينة من أبغض أبا طالب فهو كافر فقيل لمه قال لأن النبي كان يحبه ... ومن أبغض من يحبه رسول الله فهو كافر . ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ سفيان بن عيينه گفت: هركس ابوطالب را دشمن بدارد، كافر است. از او سؤال كردند دليل اين مطلب چيست؟ در جواب گفت: زيرا رسول خدا او را دوست دارد و كسى كه دشمن بدارد فردى را كه رسول خدا او را دوست دارد، كافر است. 📚 محاضرات الأدباء ومحاورات الشعرء والبلغاء، ج 2 ص 498. @MaarefHadith
عن رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله: أسعَدُ العَجَمِ بِالإسلامِ أهلُ فارِسَ. پيامبرصلي الله عليه وآله: خوشبخت ترين ملّت غير عرب به واسطه اسلام، ايرانيان اند. 🇮🇷🇮🇷سالروز پیروزی مبارک باد.🇮🇷🇮🇷 ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📗كنز العمّال، ج۱۲، ص۹۰. @MaarefHadith
r64710a8920.pdf
476.9K
📝نقش علمای شیعه در علم تخریج ✍عباس محمودی 🔰تخریج یعنی خارج کردن متن ها، موضوعات، محتواها، منابع و طرق متعدد حدیث از مصادر آن. این موضوع، ‌ابتدا زیر مجموعه قواعد الحدیث یا درایه الحدیث بوده و اکنون، دانشی مستقل محسوب می شود. اهل سنّت در روشمندسازی این دانش، فعالیت هایی انجام داده اند. عالمان شیعه گرچه در مباحث نظری تخریج اثری تألیف ننموده اند، به شیوه های مختلف به تخریج احادیث پرداخته اند. (نقش علمای شیعه در علم تخریج) نقش موثر عالمان شیعه در توسعه و برجسته سازی فایده های دانش تخریج را تبیین کرده است. فایده این پژوهش، علاوه بر تبیین جایگاه تخریج، شناسایی گونه ها و طرق تخریج حدیث است. این نوشتار توانسته با مطالعه و تحقیق آثار حدیثی شیعه، علاوه بر رد شبهه اختصاصی بودنِ دانش تخریج به اهل سنت، نقش مؤثر شیعه در توسعه این دانش را نشان داده و ضمن شناسایی گونه های مختلف تخریج به تحلیل و بررسی آن بپردازد. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ مجله؛ پژوهش‌نامه علوم‌حدیث تطبیقی، شماره هفت، سال ۱۳۹۶. @MaarefHadith
🔆علم الحدیث علم شریف 🔰من إفاداة الشيخ عزالدين حسين بن عبدالصمد العاملي اعلم أن  علم شريف جليل، و هو من علوم الاخرة، من حرمه حرم خيراً عظيما ومن رزقه رزق فضلا جسيماً. قال بعض العلماء: لكل دين فرسان وفرسان هذا الدين أصحاب الاسانيد. و قال بعضهم: ليس في الدنيا مبتدع الا وهو يبغض أهل الحديث، وإذا ابتدع الرجل بزغت حلاوة الحديث من قلبه. و قال بعض الفضلاء: ليس أثقل على أهل الالحاد ولا أبغض إليهم من سماع الحديث وروايته. 📗وصول الأخيار إلى اصول الأخبار، ص۱۲۱. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به تو از دور سلام عَنِ الْهَيْثَمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الرِّضَا عَلِيِّ بْنِ مُوسَى ع عَنْ أَبِيهِ قَالَ قَالَ الصَّادِقُ ع: 🍃«إِنَّ أَيَّامَ زَائِرِي الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع لَا تُعَدُّ مِنْ آجَالِهِمْ.» امام رضا از پدرشان از امام صادق (علیه‌السلام) نقل فرموده‌اند: «به‌راستی که روزهای زیارت‌کنندگانِ امام حسین (علیه‌السلام)، از عمرشان محسوب نمی‌شود.» 📚 تهذيب‌الأحكام، ج۶، ص۴۳.
📖فضائل الأشهر ألثلاثة کتاب "فضائل الأشُهر الثلاثة" نوشته شیخ صدوق (ره) در فضیلت سه ماهِ رجب، شعبان و رمضان می‌باشد. مرحوم صدوق در این کتاب احادیثی در فضائل این سه ماه و فضیلت عبادت، روزه و دعا در این ماهها گردآوری کرده است. این کتاب در مجموع حاوی قریب به ۱۶۰ روایت در فضیلت ماههای مذکور است. صدوق، در مواردی از این کتاب‌ها به طور مستقل نام برده، ولی این سه کتاب، به دلیل کتابت همراه با هم، به نام «فضائل الأشهر الثلاثة» مشهور شده و به عنوان یک کتاب مطرح گردیده است. این کتاب از سه بخش تشکیل میشود در بخش اول احادیث مربوط به ذکر شده که از آنجمله به حدیث ام‌داوود اشاره میشود در بخش دوم احادیث مربوط به ماه شعبان و در بخش سوم احادیث مربوط به ماه رمضان ذکر شده است. مرحوم صدوق در این کتاب از برخی اهل‌سنت نیز روایت میکند. @MaarefHadith‌
عَنْ أَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ موسَى الرِّضَا علیه السلام قَالَ: مَنْ صَامَ أَوَّلَ يَوْمٍ مِنْ رَجَبٍ رَغْبَةً فِي ثَوَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ امام رضا عليه السّلام فرمودند: هر كس اوّلين روز از ماه رجب را به اميد ثواب خداوند عزّ و جلّ روزه بگيرد، بهشت براى او واجب مى‏شود. 📚 فضائل الأشهر الثلاثة،ص 17 @MaarefHadith‌
عن الامام الباقرعليه‌السلام: ما عُبِدَ اللّهُ بشيءٍ أحَبَّ إلى اللّهِ مِن إدْخالِ السُّرورِ على المؤمنِ . ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ امام باقر عليه السلام: خداوند با چيزى محبوبتر از شاد كردن مؤمن پرستيده نشده است. 📗 الكافي، ج۲، ص۱۸۸. مبارک باد. @MaarefHadith
(5) معروف‌ترین اشعار حضرت ابوطالب به «قصیده لامیه» شهرت دارد که با این مطلع آغاز می‌شود: خلیلی ما أذنی لاول عاذل بصغواء فی حق و لا عند باطل علامه امینی در این باره می‌گوید:«من نمی‌دانم شهادت و اعتراف به نبوّت رسول خدا(ص) چگونه است که این همه عبارات متنوع در اشعار ابوطالب، اعتراف به شمار نمی‌آید؟ اگر یکی از این تعابیر در شعر یا نثر کسی بود همگان می‌گفتند که آن شخص مسلمان است، ولی همه این تعابیر، [از نظر منکران] دلالتی بر اسلام ابوطالب ندارد! و این انکار، مایه شگفتی و عبرت است.» از عجائب است که با وجود سخنان ابوطالب و پیروی و جان فشانی ایشان در راه رسالت رسول الله صلی الله علیه و آله، برخی قائل به عدم ایمان وی هستند اما سخنان و کارهای اشتباه برخی مانند خلفا را توجیه می کنند. به عنوان مثال فرار ابوبکر و عمر از صحنه جنگ متواتر در بین اهل سنت نقل شده است، ابن تیمیه برای این که ترس خلفا را توجیه کند و آنها را در شجاعت وصف کند چنین می گوید: شكّى نيست كه ما در خليفه و حاكم اسلام به لزوم وجود صفت شجاعت قائليم، ولكن شجاعت بر دو قسم است: 1 ـ شجاعت قلبى 2 ـ شجاعت بدنى و ابوبكر درست است از شجاعت بدنى بى بهره بوده، ولى او داراى شجاعت قلبى بوده، و همين مقدار از شجاعت براى حاكم اسلامى كافى است!! و در ادامه سخنانش مى گويد: و اگر شما مى گوئيد على اهل جهاد و قتال بوده، ما مى گوئيم: عمر بن خطّاب نيز اهل قتال و جنگ در راه خداوند بوده است، ولى بايد دانست كه قتال بر دو قسم است: 1 ـ قتال با شمشير 2 ـ قتال با دعاء و عمر بن خطّاب با دعاء، در راه خداوند قتال كرده است. @MaarefHadith