#ذات_روشنی_بخش
همه ارزشهای معنوی را میتوان از درون کانون گرم خانواده که #محور آن زن خانواده است بیرون کشید.امیدواریم دختران و زنان جامعه ما در الگوی #زینب_کبری (سلام الله علیها )دقت کنند.
#جوهر_ذات یک انسان اگر تعالی و روشنایی پیدا کند، همه چیز در مقابل او کوچک میشود و #قدرت او برای همه کارهای دیگر تأمین میشود.
رهبر معظم انقلاب( مدظله العالی)
۸۹/۳/۲۵
@Maaref_Enghelab_Eslami
#برابری_و_تفاوت_زن_و_مرد_عرصه_خانواده
اسلام مرد را #قوّام و زن را #ریحان میداند. این نه جسارت به زن است نه جسارت به مرد. نه نادیده گرفتن حق زن است و نه نادیده گرفتن حق مرد؛ بلکه، #درست_دیدن_طبیعت آنهاست. مرد حقوقی دارد، زن هم حقوقی دارد و این حقوق به شدّت عادلانه و متوازن ترتیب داده شده است. ترازوی آنها هم اتفاقاً برابر است؛
یعنی وقتی #جنس_لطیف و زیبا و عامل آرامش و آرایش معنوی محیط زندگی را در یك کفه میگذاریم، و #جنس_مدیریت و کارکرد و محلّ اعتماد و اتکا بودن و تکیه گاه بودن برای زن را هم در کفهی دیگر ترازو میگذاریم، این دو کفه با هم برابر میشود.
📚زن و خانواده، ص ۲۷
@Maaref_Enghelab_Eslami
#برابری_تفاوت_زن_و_مرد_عرصه_اجتماعی
دین هرگز برای تحصیل علم، میان دختر و پسر فرقی نمیگذارد. اگر پسر تحصیلات عالیه میکند، دختر هم باید به تحصیلات عالیه
بپردازد. زیرا وقتی در جامعه، هم مرد تحصیل میکند و هم زن، جمعیت تحصیل کرده، دو برابر آن زمانی است که فقط مردان تحصیل میکنند. آن وقتی که زنان در جامعه تدریس میکنند، معلّم در جامعه دو برابر تعداد آن وقتی است که فقط مردان تدریس میکنند.
در فعّالیت سازندگی و اقتصادی، در طرّاحی و فکر کردن و برای امور کشور و یك شهر و یك روستا و یك مجموعه و امور شخصی خانواده مطالعه کردن، میان زن و مرد تفاوتی نیست و همه مسئولند. در حرکت و تلاش در راه خدا، زن و مرد فرقی ندارند؛ هر دو موظفند، هر دو باید تا آنجا که میتوانند و در هر نقطهیی که میتوانند،در راه سازندگی کشور دوشادوش یکدیگر تلاش کنند، البته باید #حدود_الهی و احکام
الهی در #روابط زن ومرد حفظ شود.
📚زن وخانواده، ص ۲۸
@Maaref_Enghelab_Eslami
#ارزش_خانه_داری
امروز #نیازجامعهی ما به این است که بداند #مادری یعنی چه؟ زنِ خانه بودن یعنی چه؟ کدبانو بودن یعنی چه؟ #فاطمهی_زهرا (سلام الله علیها) با آن شأن و با آن رتبه و با آن مقام و با آن عظمت، یك خانم خانهدار است؛ این تحقیر او نیست؛ او که با آن #عظمت قابل تحقیر نیست، مگر این عظمت را میشود کوچك شمرد؟
این عظمت به جای خود محفوظ است، امّا یکی از شئون و یکی از مشاغل همین عظمت عبارت است از همسر بودن یا مادر بودن و خانهداری کردن است با این چشم به این #مفاهیم نگاه کنیم.
📚 زن و خانواده، ص ۴۸
@Maaref_Enghelab_Eslami
#کنترل_چشم
اینکه اسلام بر #کنترل چشم تاکید کرده است از این جهت است که وقتی چشم زن یا مرد یك طرفی رفت، بخشی از #سهم-همسر او به آن طرف میرود. و وقتی برای همسر کم گذاشته میشود، محبت ضعیف و بنای خانواده #متزلزل خواهد شد و آن وقت آنچه برای انسان لازم است از دست میرود و آنچه برایش مضر است را بدست می آورد.
مردی که با زنان نامحرم سر و کار دارد، دو جا برای او امکان اشباع غرایزش وجود دارد؛ این دیگر به زن خودش آنجور #پایبند نیست. مثل مردی که به هیچ زنی نگاه نمیکند نیست. زن هم نباید در محیط های اجتماعی خودش را با نامحرم #مخلوط کند تا دلبستگی اش به مرد خودش باشد . اگر این زن به جایی رسید که مرد خودش برایش عادی شد،این مسئله بنیان خانواده را متلاشی میکند و این به ضرر زنهاست.
📚زن وخانواده ، ص 36
@Maaref_Enghelab_Eslami
#فرزند_آوری
میل به کم بودن فرزند، یك عارضه است؛ و الّا انسان به طور طبیعی فرزند را دوست دارد. #پیر_شدن کشور، کم شدن نسل جوان در چندین سال بعد، از همان چیزهائی است که اثر آن در #آینده ظاهر خواهد شد و آن روز دیگر قابل علاج نیست؛ اما امروز قابل علاج
است.
#فرزندآوری یك مجاهدت بزرگ است. فرزندآوری یکی از مهمترین مجاهدتها و وظائف زنان است؛ چون فرزندآوری در حقیقت هنر زن است؛ اوست که زحماتش را تحمل میکند، اوست که رنجهایش را میبرد، اوست که خدای متعال ابزار پرورش فرزند را به او داده است.
خدای متعال ابزار پرورش فرزند را به مردها نداده، در اختیار بانوان قرار داده؛ صبرش را به آنها داده، عاطفهاش را به آنها داده، احساساتش را به آنها داده، اندامهای جسمانیاش را به آنها داده؛ در واقع این#هنر_زنها است. اگر چنانچه ما اینها را در جامعه به دست فراموشی نسپاریم ،آن وقت پیشرفت خواهیم کرد.
📚زن و خانواده، ص ۵۱ و ۵۲
@Maaref_Enghelab_Eslami
#کار_زن
در کل دو نوع کار وجود دارد: یکی کار داخل خانه و یکی کار بیرون خانه، هر دو کار است؛ اگر زنی در کارهای بیرون منزل استعداد دارد، باید انجام دهد، منتها باید جوری باشد که این #اشتغال حتی در داخل خانه به پیوند زن و شوهر #لطمهای نزند.
نه تنها کار بیرون از خانه بلکه کار داخل خانه هم نباید به انجام وظایف اصلی زن ضربه بزند، این بد است که بعضی از خانمها خودشان را از صبح تا شب داخل خانه میکشند،
بعد که مرد به خانه میآید، حوصله یك لبخند زدن به او را هم ندارند. کار خانه را هم باید کرد اما نه آنقدری که انجام این کار به انهدام خانواده منتهی شود.
یک اصل لزوم #هماهنگی شغل با صفات و ویژگیهای #ذاتی زن است. خداوند متعال گنجینه با ارزش لطف، آرامش و رحمت را در وجود زن قرار داده است و زنان در جامعه باید در مسئولیتها و مشاغلی انجام وظیفه نمایند که در #تعارض با این صفات و ویژگیهای ذاتی زن نباشد.
📚زن و خانواده، ص۵۵
@Maaref_Enghelab_Eslami
#علم_آموزی
دختران جوان #باید-درس بخوانند، علم بیاموزند، آگاهی پیدا کنند، به شأن خودشان واقف شوند و قدر خود را بدانند، تا بفهمند که تبلیغات استکبار جهانی در #خصوص زن، چقدر بیپایه و اساس و پوچ است ... کسانی که اهل تجمّل و چسبیدن به زر و زیورآلات هستند و یا کورکورانه و چشم بسته میخواهند از الگوهای غربی در لباس و پوشاک و وضع زندگی تقلید کنند، غالباً از سواد و معلومات و معرفت کافی بهره ندارند. کسی که معلومات داشته باشد، میتواند رفتار خود را #کنترل کند و آن را با هر چه حقّ و حقیقت و خوب است، تطبیق دهد.
بنابراین، در میدان علمی، همه راههای فعّالیت باید برای زنان باز باشد. اگر زن در جامعه بتواند به علم و معرفت و کمالات معنوی و اخلاقی که خدای متعال و آیین الهی برای همه انسانها به طور یکسان در نظر گرفته است، برسد،
تربیت فرزندان بهتر خواهد شد، محیط خانواده گرمتر و با صفاتر خواهد شد، جامعه #پیشرفت بیشتری خواهد کرد.
📚 زن وخانواده، ص۵۷
@Maaref_Enghelab_Eslami
#نظر_اسلام_درباره_اشتغال_زن
نظر اسلام درباره اشتغال زن یك نظر میانه است، اسلام نه معتقد است که باید زن را از فعالیتهای اجتماعی ممنوع و محروم کرد و نه معتقد است که باید زن را به کارهای سنگین و تلاش های دشوار اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مجبور کرد.
مثلا طبق نظر اسلام نباید زن را #مجبور کرد که حتما شغلی داشته باشد و با درآمد زایی در تامین هزینه های خانوار سهم داشته باشد، زیرا زن از لحاظ جسمی از مرد ضعیف تر است و ضروتهایی دارد، بنابراین #تحمیل کار سنگین به زن #ظلم است، بنابراین اینکه بعضی مردان وقتی میخواهند ازدواج کنند،
#شرط قائل میشوند که زن باید حتماً کار کند و شغل و درآمدی داشته باشد، خطاست. گرچه خلاف شرع نیست، اما اسلام به چنین کاری هم توصیه نمیکند
📚زن و خانواده، ص۵۷
@Maaref_Enghelab_Eslami
#تضعیف_نقش_مادری_به_بهانه_حمایت_از_زن
دنیای غرب که زن را از داخل خانواده جدا میکند و با وعدههای #توهمآمیز بیرون میکشد و او را در مقابل نگاه و حرکت هرزه جامعه بی پناه و بی دفاع میکند و میدان را برای #تعرض به حقوق او باز میکند، هم زن را تضعیف میکند ، هم خانواده را نابود میکند و هم نسل های آینده را به خطر می اندازد. در غرب سستی بنیان خانواده به حدی نگران کننده شده است که فریاد رهبران جوامع به آسمان رسیده است. غرب به زن اجازه نمیدهد که به طور طبیعی مهر و پیوند و عواطف مادری خود را بروز داده و با آن رشد کند.
دنیای غرب این #جرم بزرگ را دارد که نقش مادر را #تضعیف کرده و در مواردی نادیده گرفته است. بخشی از بزرگی این گناه به این مربوط است که این حرکت فاجعه آمیز را با نام "حمایت از زن" انجام میدهد، در حالی که حمایت از زن نیست بلکه خیانت به زن و خیانت به انسان است.
📚زن و خانواده، ص ۶۵
@Maaref_Enghelab_Eslami
#حق_رأی_زن
حق رأی برای زن تا اوایل قرن کنونی، در اروپا وجود نداشت. البته حق رأی کلًا برای جوامع اروپائی وجود نداشت، حتی بعد از رنسانس و نهضت صنعتی و علمی در اروپا.
بعد از انقلاب فرانسه در اواخر قرن هجدهم تدریجاً حق داده شد به کارگران و زحمتکشان، یعنی مردم، تودهی مردم، آحاد مردم که رأی بدهند و انتخاب بکنند. بعد هم بتدریج در بعضی جاهای اروپا این رأی داده شد. در کشورهای اروپائی و در آمریکا، پس از جنگ اول جهانی به زنها حق رأی داده شد؛ یعنی تا ۱۹۱۸ پایان جنگ جهانی اول در آمریکائی که #دم_از_آزادی و دفاع از حقوق زن و اینها میزنند و در اروپا، حق رأی به زنها داده نمیشد و زنها حق انتخاب کردن نداشتند و تازه بعد از ۱۹۱۸ که حق رأی به زنها داده شد، به زنهای بالاتر از #سی_سال حق رأی داده شد.
در فاصلهی بین دو جنگ جهانی در بسیاری از کشورهای اروپائی از جمله در فرانسه، در ایتالیا و همچنین در ژاپن زنها حق رأی نداشتند.
📚 زن وخانواده ، ص ۶۶
@Maaref_Enghelab_Eslami
#حق_انقلاب_بر_گردن_زن
اسلام و انقلاب و امام آمدند و زن را در مرکزفعالیتهای سیاسی قرار دادند و #پرچم انقلاب را به دست زنان سپردند؛ در حالی که زن در همان حال توانست #حجاب و #وقار
و متانت اسلامی و عفاف و دین و تقوای خودرا حفظ کند. کسی حقی از این #بزرگتر برگردن زن ایرانی و مسلمان ندارد ... به برکت انقلاب، زن ایرانی در راه بسیار خوبی افتاد.
امروز، زن ایرانی میتواند در میدان علم وارد بشود و مدارج علمی را طی کند؛ در حالی که دین و عفاف و تقوا و وقار و متانت وشخصیت و حرمت زن مسلمان را هم #حفظ کرده باشد. #انقلاب و #جنگ، زنان ما را در جامعه از آگاهی و رشد سیاسی برخوردار کرد.
📚زن و خانواده، ص ۷۱
@Maaref_Enghelab_Eslami
#زنان_پشتوانه_مردان
زنان کشور ما در طول مدت انقلاب، پشتوانه حرکت مردها بودند. اگر احساسات و #ایمان_قوی زنها نبود، شاید بسیاری از مردهای مااین قدرت را پیدا نمیکردند که در میدان-های سخت مبارزات گوناگون حضور داشته باشند زنان علاوه بر اینکه کمیت خودشان، یعنی آن پنجاه درصد را دارند، در به صحنه آمدن پنجاه درصد دیگر هم که مردان
باشند، موثرند. البته مردان هم احیاناً در آمدن زنان به صحنه موثرند؛ اما تاثیر زن بر
روی حضور مرد، بمراتب بیشتر است. مثلًا شاید #سه_برابر_تاثیر مرد نسبت به آمدن زن باشد.
📚 زن و خانواده، ص۷۳
@Maaref_Enghelab_Eslami
#اطلاعیه
#کلاس_عمومی
با سلام و خداقوت خدمت همراهان گرامی
💠 جلسه جمع بندی و پرسش و پاسخ کتاب «زن و خانواده از منظر آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّهالعالی)»
#مرحله_دوازدهم
استاد #سرکار_خانم_دکتر_علاسوند
🗓 تاریخ: شنبه ۹ مهر ماه
🕜 ساعت:۱۷:۰۰ ( ۵ بعدازظهر )
📌 پیوند ورود به جلسه ( مهمان )
https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=20739
@Maaref_Enghelab_Eslami
#صبوری_مادران_همسران_شهداء
مادر، مادر شهید، مادر دو شهید، مادر سه شهید، مادر چهار شهید؛ شوخی نیست؛ اینهابه زبان آسان میآید. یك بچهی انسان برود کشته بشود، دومی برود کشته بشود،سومی برود کشته بشود و این مادر با همان #احساسات مادرانهی سالم و جوشان و پرفوران، آنچنان #نقشی ایفاء کند که صد تا مادر دیگر #تشویق بشوند بچههاشان را به میدان جنگ بفرستند. اگر این مادرها آن وقتی که جنازهی بچههاشان میآمد یا حتّی نمیآمد، آه و ناله میکردند، گله میکردند، یقه چاک میزدند، اعتراض به امام و اعتراض به جنگ میکردند، مطمئناً جنگ در همان سالهای اول و در همان مراحل اول زمینگیر میشد.
همسران #صبور شهدا، زنهای جوان، شوهران جوانِ خودشان را در آغاز زندگی شیرین
خانوادگىِ مورد آرزو از دست بدهند.
📚 زن و خانواده، ص۷۶
@Maaref_Enghelab_Eslami
#خانواده_پایه_اصلی
مسئلهی خانواده، #پایهی_اصلی در جامعه است، #سلول اصلی در جامعه است. نه اینکه اگر این سلول سالم شد، سلامت به دیگرها سرایت میکند؛ یا اگر ناسالم شد، عدم سلامت
به دیگرها سرایت میکند؛ بلکه به این معناست که اگر سالم شد، یعنی بدن سالم است.
بدن که غیر از سلولها چیز دیگری نیست. هر جهازی، #مجموعهی سلولهاست. اگر ما
توانستیم سلولها را سالم کنیم، پس سلامت آن جهاز را داریم. مسئله اینقدر #اهمیت دارد.
جامعهی اسلامی، بدون بهرهمندی کشور از نهاد خانوادهی سالم، سرزنده و بانشاط،
اصلًا امکان ندارد #پیشرفت کند. بالخصوص در زمینههای فرهنگی و البته در زمینههای
غیر فرهنگی، بدون خانوادههای خوب، امکان پیشرفت نیست.
📚 زن و خانواده ، ص ۸۰
@Maaref_Enghelab_Eslami
24.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗂 #صوت
📌جمع بندی و کلاس عمومی کتاب «زن و خانواده از منظر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی)»
💠 استاد: سرکار خانم دکتر علاسوند
⏰ شنبه: ۹ مهر ماه ۱۴۰۱
@Maaref_Enghelab_Eslami
#دین_دار_نگه_داشتن_همسر
#مهمترین کمك به همسر، این است که سعی کنید همدیگر را دیندار نگهدارید. مراقب باشید همسرتان #خطای دینی نکند. ...اگر چنانچه خطایی از همسرتان دیدید، آن را باید با شیوهی بسیار #لطیف و #عاقلانهای در او از بین ببرید و برطرف کنید. یا با تذکّر و یا با بعضی از مراعاتها نسبت به هم مسئولیت دارید. ...مرد میبیند زنش افتاده در بعضی #تجمّل پرستیهای غلط یا #ولنگاریهای غلط، نباید بگوید: حال او خودش است.
نه، شما هرکدام نسبت به هم وظیفه دارید. باید همت خود را متمرکز کنید. زن و مرد میتوانند بر روی هم اثر بگذارند.
📚 زن و خانواده، ص ۸۶
@Maaref_Enghelab_Eslami
#رفع_هرگونه_تبعیض
عدالت اجتماعی، بدین معنی است که
#فاصلهی_ژرف میان طبقات و برخورداریهای نابحق و محرومیتها از میان برود و مستضعفان و #پابرهنگان که همواره #مطمئنترین و #وفادارترین #مدافعان انقلابند، احساس و مشاهده کنند که به سمت رفع محرومیت،حرکتی #جدی و #صادقانه انجام میگیرد. با قوانین لازم و تأمین امنیت قضایی در کشور، بساط تجاوز و تعدی به حقوق مظلومان و دستاندازی به حیطهی مشروع زندگی مردم جمع شود. همه کس احساس کند که در برابر ظلم و تعدی میتواند به ملجأ مطمئن پناه برد، و همه کس بداند که با کار و تلاش خود خواهد توانست زندگی مطلوبی فراهم آورد.
📚 عدالت اجتماعی، ص ۱۶
@Maaref_Enghelab_Eslami
#برابری_در_اعطای_حقوق_صاحبان_حق
عدالت، همه جا به معناى #برابرى نیست. #اشتباه نشود. عدالت یعنى هر چیزى را در
#جاى_خود_قرار دادن. این معناى #عدل است. عدالت آن معنایى نیست که در ذهن بعضى از #سادهاندیشان و آدمهاى کمعمق وجود دارد. شاید حالا هم خیال کنند که همهى جامعه باید برداشت یکسان داشته باشند. خیر! یکى کار بیشترى میکند، یکى استعداد بیشترى دارد، یکى ارزش بیشترى براى پیشرفت کشور دارد. عدالت یعنى برطبق #حق #عمل کردن، و حقِ هر چیز و هرکسى را به او دادن. این معناى عدالت است و براى جامعه لازم است.
عدالت به معناى یکسان بودنِ همه برخورداریها نیست؛ به معناى #یکسان بودن #فرصتهاست؛ یکسان بودن #حقوق است. همه باید بتوانند از فرصتهاى حرکت و پیشرفت بهره مند شوند.
📚 عدالت اجتماعی، ص ۱۷
@Maaref_Enghelab_Eslami
#عامل_بقای_نظام_اسلامی
اساس جامعهى نظام جمهورى اسلامى، "لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ"است. هدف، عدالت و
#قسط_اجتماعى است. جامعه، زمانى به صلاح، آبادانى، عمران و نجات حقیقى خواهد
رسید که این تأمین شود. ...نظامى که براساس بعثت بنا شده باشد، هدفش، سعادت و زندگى راحت براى بشر است و این، جز با آن دو هدف، تأمین نمیشود. اگر اینطور شد،
دیگر دشمنیها هم اثر نمیکند. بسیارى #متحیّرند که چه شد آن روزى که دو ابرقدرت بودند و هر دو #ابرقدرت علیه ما اقدام میکردند، نتوانستند به جمهورى اسلامى آسیبى برسانند! امروز هم که یک ابرقدرت #نابود شده و یکى مانده است، او و همدستانش ـ چه #دولتهای_پیشرفته و چه #دولتهاى_ضعیفى که از روى حقارت و ذلّت،همدستى امریکا را پذیرفتهاند و باهم تلاش میکنند ـ نمیتوانند به جمهورى اسلامى، ضربهى کارى وارد کنند. #سرّش، همین #ایمان، #توجّه و پایبندى مردم به دین، #حضور معنویّت در زندگى مردم و این احساس است که نظام جامعه به سمت عدالت حرکت میکند.
📚 عدالت اجتماعی، ص ۲۶ و ۲۷
@Maaref_Enghelab_Eslami
#نقش_ادیان_در_عدالت_اجتماعی
یکی دیگر از #خصوصیات ادیان این است که #انبیاء در طول تاریخ در کنار #مظلومان قرار گرفتهاند؛ یعنی برای عدالت عملا پیکار کردند. ملاحظه میکنید؛ در قرآن کریم تصریح شده که انبیاء
با طواغیت مواجهاند، با مترَفین مواجهاند، با ملاء مواجهاند؛ که همهی اینها جزو طبقات
#ستمگرند؛ ... نکتهی سوم اینکه همهی ادیان #متفقند در اینکه #پایان این حرکت عظیم تاریخی، یک #پایانِ_امید_به_عدل است. یعنی قاطعاً میگویند که یک #دورانی خواهد آمد که دوران #عدل خواهد بود، که آن دورانِ #استقرار_دین_کامل است. در دعای بعد از زیارت شریف آل یاسین آمده است: "یَمْلَأُ الله بهاَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا...کما مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً"
یک جاهائی هم دارد: "بعد ما ملئت ظلما و جورا". همهی انبیاء، همهی ادیان، همهی نبوتها به این نهایت اشاره کردند، روی آن تأکید کردند، اصرار کردند و گفتند به سمت آن داریم #حرکت میکنیم. پس در #مبدأ، در #مسیر و در #منتها، نبوتها تکیهشان بر روی
عدل است؛ این #بینظیر است.
📚عدالت اجتماعی، ص ۲۹
@Maaref_Enghelab_Eslami
#عدل_پروری_عدالت_جویی_خصوصیت
#دعوت_اسلامی
اگر در دنیا دو نقطه وجود دارد که یکی نقطه
عدل و یکی نقطه ظلم است و هردو هم غیراسلامی هستند، اسلام به آن نقطه عدل، ولو #غیراسلامی است، #توجّه موافق دارد. مهاجرینِ به حبشه را پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله خودش به حبشه فرستاد. یعنى آنها را در پناه یک پادشاه کافر، به خاطر #عدل قرار داد.
به تعبیر دیگر، مردم را از خانه و زندگى و محیط زیستشان به خاطر ظلمى که به آنها میشد، دور کرد. این هم یک نقطه است. یعنى استقرار عدل، تبعیت از عدل، ترویج عدل، تلاش و مجاهدت براى عدل، #بزرگداشت_عدالت هرجا که باشد ولو در بلاد #غیر مسلم و #تقبیح_ظلم در هر نقطهاى از دنیا که باشد.
این هم یکى از خصوصیات و تاریخ اسلامى است و شما میبینید زندگى اسلامى و حیات مبارك پیغمبر اسلامى در بهترین ازمنه و سالمترین دورانهایش، حاکى از عدلپرورى و عدالتجویى است.
📚کتاب عدالت اجتماعی ، ص ۳۰
@Maaref_Enghelab_Eslami
هدایت شده از دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ در دفاع از نظام اسلامی، تقیّه ممنوع!
«در دفاع از نظام اسلامی تقیّه نکنید؛ صریح باشید.... این نظام اسلامی مایۀ شرف و افتخار است.»
🗓 ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
@qom_khamenei_ir
#بارزترین_نقطه_زندگی_امیرالمومنین
در زندگی #جمعی و #حکومتی امیرالمؤمنین، نقطه بارزتر از همه چیز"عدالت" است.
همچنان که در عمل فردی امیرالمؤمنین #نقطه #بارز تقواست، در عمل حکومتی و سیاسی و شأن خلافت امیرالمؤمنین، بارزترین نقطه، عدالت است. این برای ما که خود را پیرو امیرالمؤمنین میدانیم، نقطه بسیار با اهمیتی است. ملاحظه عدالت، اجر نهادن به عدالت
و عمل کردن به آنچه مقتضای عدالت است، وظیفه ماست و باید #شاخصه نظام اسلامی
به حساب آید. همه چیز #تحتالشعاع عدالت قرار میگیرد؛ این منطق علیه الطلاه والسلام امیرالمؤمنین است.
📚کتاب عدالت اجتماعی ، ص ۳۲
@Maaref_Enghelab_Eslami
#تفاوت_رویکرد_اسلامی_با_رویکرد_نظامهای_غربی
در نظامهاى سرمایه دارى، اساس، #رشد اقتصادى و #شکوفایى اقتصادى و #ازدیاد و تولید ثروت است. هرکه بیشتر و بهتر تولید ثروت کند، او مقدّم است. آنجا مسئله این نیست که #تبعیض یا #فاصله پیش آید. فاصله در درآمدها و نداشتن رفاهِ جمع کثیرى از مردم، نگرانى نظام سرمایهدارى نیست. در نظام سرمایهدارى، حتى تدابیرى که ثروت را تقسیم کند، از نظر نظام سرمایهدارى، تدابیر منفى و مردودى است. نظام سرمایهدارى میگوید:
"معنى ندارد که ما بگوییم ثروت جمع کنید تا آن را از شما بگیریم تقسیم کنیم! این
معنى ندارد. اینکه شکوفایى نخواهد شد" #نظام اسلامى اینگونه نیست. نظام اسلامى
معتقد به یک جامعهى ثروتمند است، نه یک جامعهى فقیر و عقبمانده. معتقد به رشد
اقتصادى است؛ ولى رشد اقتصادى براى عدالت اجتماعى و براى رفاه عمومى، مسألهى اوّل نیست.
آنچه در درجهى اوّل است، این است که #فقیر در جامعه نباشد؛ #محروم نباشد؛
#تبعیض در استفاده از #امکانات عمومى نباشد. هرکس براى خودش امکاناتى فراهم کرد،
متعلّق به خود اوست.
📚کتاب عدالت اجتماعی ، ص۳۳
@Maaref_Enghelab_Eslami
#عدالت_دنیا
مردم در دنیا به شدّت #تشنه_عدالتند. امروز در کشورهایی که دم از دمکراسی میزنند،بیعدالتی از همه جا بیشتر است.
در همین کشورِ آمریکا، با این که سالهای متمادی میگذرد که #رسماً_برابری_حقوقی سیاه و سفید را #روی_کاغذ اعلان کردهاند، هنوز که هنوز است، میان سیاهان و سفیدان تبعیض حاکم است. در بعضی از کشورهای اروپایی،#تبعیض هست. مسأله نژادی هنوز در آن جاها مطرح است. هنوز که هنوز است،
قدرتمندان این کشورها - از جمله در امریکا - اگر در داخل ملاحظه کنند که کسی،چیزی و جماعتی، با #اقتدار مطلقِ سرمایهداری آنها #معارضهای دارد، #بیرحمانه میکوبندش!
📚عدالت اجتماعی، ص ۳۴
@Maaref_Enghelab_Eslami
#خطر_اشرافیگری
از جمله چیزهایى که روند حرکت به سمت عدالت را در جامعه کُند میکند، نموداشرافیگرى در مسئولان بالاى کشور است؛ از این اجتناب کنید. اشرافیگرى #دو_عیب دارد؛ عیب دومش از عیب اوّلش بزرگتر است. عیب اوّلِ اشرافیگرى، #اسراف است ،اشرافیگرىِ حلال را میگوییم؛ یعنى آن چیزى که پولش از راه حلال و بحق به دست آمده است.
اما #عیب دوم بدتر است و آن این است که #فرهنگسازى میکند؛ یعنى چیزى براى #مسابقه دادن همه درست میکند. البته در این زمینه #مسئولان_درجهى_یک بسیار
#نقش دارند؛ تلویزیون بسیار نقش دارد؛ #منش من و شما هم بسیار نقش دارد.
سالهاست که بنده در بارهى زندگى تشریفاتى مکرّر تذکّر میدهم. این دو #جنبه دارد: یک جنبه از لحاظ اصل پایبندى به تجمّلات و تشریفات است که این بد و دون شأن انسان والاست؛ یعنى یکوقت انسان به یک چیزِ غیر لازم پایبند میشود که دون شأن انسان
است؛ بعلاوه، مسرفانه است؛ #تضییع #سرمایهها، تضییع #اموال و تضییع #موجودیها در آن هست.
این یک #بعد قضیه است که اصل اسراف بد است؛ اصل تجمّل همراه با اسراف و همراه با زیادهروى است و بد است؛ لیکن جنبهى دومى دارد که اهمیتش کمتر از
جنبهى اوّل نیست و آن #انعکاس_تجمّل_شما در زندگى مردم است
📚عدالت اجتماعی ،ص ۴۶
@Maaref_Enghelab_Eslami
#در_هم_تنیدگی_عدالت_با_عقلانیت_و _معنویت
عدهاى به اسم کارگر سر کار آمدند، که همان طبقهى اشرافىِ رژیمهاى طاغوتى بودند و هیچ تفاوتى با آنها نداشتند. زندگى سران کشورهاى مارکسیستى اینطور بود.
بنابراین، اینگونه عدالتطلبى #بیدوام خواهد بود و از طریق درستِ خودش #منحرف و ریاکارانه و دروغین خواهد بود. عدالت باید با #معنویت همراه باشد؛ یعنى باید شما براى خدا و اجر الهى دنبال عدالت باشید؛ در این صورت میتوانید با دشمنان عدالت مواجهه و مقابله کنید. البته معنویت هم بدون گرایش به عدالت، یکبُعدى است. بعضیها اهل معنایند، اما هیچ نگاهى به عدالت ندارند؛ این نمیشود. اسلام، معنویتِ #بدون>نگاه به مسائل اجتماعى و سرنوشت انسانها ندارد. ...آدم معنویاى که با ظلم میسازد، با طاغوت میسازد، با نظام ظالمانه و سلطه میسازد، این چطور معنویتى است؟ اینگونه معنویت را ما نمیتوانیم بفهمیم. بنابراین #معنویت و #عدالت در هم #تنیده است.
📚عدالت اجتماعی، ص ۵۴
@Maaref_Enghelab_Eslami
#اطلاعیه
#کلاس_عمومی
با سلام و خداقوت خدمت همراهان گرامی
💠 جلسه جمع بندی و پرسش و پاسخ کتاب «عدالت اجتماعی از منظر آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّهالعالی)»
#مرحله_سیزدهم
استاد #نام_خواه
🗓 تاریخ: شنبه ۳۰ مهر ماه
🕜 ساعت:۱۶:۳۰ ( چهار ونیم عصر )
📌 پیوند به ورود به جلسه ( مهمان )
https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=20739
@Maaref_Enghelab_Eslami