#نهج_البلاغه | #حکمت ۴۳۹
🏷 حقیقت زهد
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
❁• وَ قَالَ عليهالسلام اَلزُّهْدُ كُلُّهُ بَيْنَ كَلِمَتَيْنِ مِنَ اَلْقُرْآنِ قَالَ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ لِكَيْلاٰ تَأْسَوْا عَلىٰ مٰا فٰاتَكُمْ وَ لاٰ تَفْرَحُوا بِمٰا آتٰاكُمْ وَ مَنْ لَمْ يَأْسَ عَلَى اَلْمَاضِي وَ لَمْ يَفْرَحْ بِالْآتِي فَقَدْ أَخَذَ اَلزُّهْدَ بِطَرَفَيْهِ
┅───────────────┅
☜ و درود خدا بر او، فرمود: زهد بين دو كلمه از قرآن است، كه خداى سبحان فرمود: «تا بر آنچه از دست شما رفته حسرت نخوريد، و به آنچه به شما رسيده شادمان مباشيد» كسى كه بر گذشته افسوس نخورد و به آينده شادمان نباشد، همۀ جوانب زهد را رعايت كرده است.
─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─
♻️ ترجمه فیضالاسلام: امام عليه السّلام (دربارۀ پارسائى) فرموده است: تمام زهد و پارسائى بين دو كلمۀ از قرآن است: خداوند سبحان (س ۵۷ ى ۲۳) فرموده: لِكَيْلاٰ تَأْسَوْا عَلىٰ مٰا فٰاتَكُمْ وَ لاٰ تَفْرَحُوا بِمٰا آتٰاكُمْ» يعنى تا هرگز بر آنچه از دستتان رفته اندوه مخوريد، و بر آنچه بشما داد شادى نكنيد؛ و كسيكه بر گذشته افسوس نخورد و به آينده شاد نگشت پس زهد را از دو سمت آن (بىاعتنائى به گذشته و آينده) دريافته است.
🇯 🇴 🇮 🇳
📖 مىدانيم زهد از امورى است كه در آيات و روايات دربارۀ اهميت و فضيلت آن سخن بسيار آمده است ولى ماهيت و حقيقت آن براى گروهى ناشناخته است تا آنجا كه گاه كارهاى رياكارانه و گاهى ابلهانه را به حساب زهد مىگذارند.
امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه زهد را به عالىترين صورت توصيف كرده و از آيهاى از قرآن براى اين تفسير كمك گرفته است، مىفرمايد: «تمام زهد در دو جمله از قرآن مجيد آمده است.
خداوند سبحان مىفرمايد: «تا بر گذشته تأسف مخوريد و به آنچه در دست داريد دلبسته و شادمان نباشيد»؛ (الزُّهْدُ كُلُّهُ بَيْنَ كَلِمَتَيْنِ مِنَ الْقُرْآنِ: قَالَ اللّٰهُ سُبْحَانَهُ: « لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَ لَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ »). سپس امام عليه السلام چنين نتيجه مىگيرد: «بنابراين آنكَس كه بر گذشته تأسف نمىخورد و به آينده (و آنچه در دست دارد) دلبستگى ندارد هر دو طرف زهد (از آغاز تا پايان آن) را در اختيار گرفته است»؛ (وَ مَنْ لَمْ يَأْسَ عَلَى الْمَاضِي، وَ لَمْ يَفْرَحْ بِالْآتِي فَقَدْ أَخَذَ الزُّهْدَ بِطَرَفَيْهِ).
اين گفتار حكيمانه كه برگرفته از قرآن مجيد است حقيقت زهد را از نظر اسلام تبيين مىكند؛ زيرا حقيقت زهد، وارستگى و آزادگى از زرق و برق دنيا و بىاعتنايى به آن است و نشانۀ اين وارستگى و بىاعتنايى در دو چيز آشكار مىشود: ←نخست اينكه اگر انسان مواهبى از دنيا را در اختيار دارد و از دستش رفت ناراحت نشود و ناله سر ندهد و پيوسته اظهار تأسف نكند.
←و نشانۀ ديگر اينكه به آنچه دارد دلبسته نباشد. به اين معنا كه پيوسته به دليل اينكه مبادا از دست برود نگران و دلمشغول نباشد.
و يا به تعبير ديگر به دليل داشتن امكانات مادى و مال و ثروت و مقام، اظهار خوشحالى و افتخار و بزرگى نكند و آنها را امانتى الهى بداند كه روزى بر اساس حكمتش ارزانى مىدارد و روز ديگرى به حُكم عدالتش بازمىستاند.
#نهج_البلاغه_بخوانیم
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
8.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💗 زیرِ دینِ شُهدایید
✏️ نماهنگی دیدنی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اخیر نمایندگان مجلس
#مدیون_شهدائیم
📥 کیفیت اصلی
khl.ink/f/52992
Aparat.com/v/iDIKv
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ خدایا رهبر عزیزمان را تا ظهور دولت یار سلامت بدار و حفظ بفرما
#اللهم_احفظ_قائدنا_الخامنه_ای
#لبیک_یا_خامنه_ای
#خامنه_ای_عزیز
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
13.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏷 سلسله مباحث تبیین فریضه؛
امر به معروف و نهی از منکر
🔸قسمت شانزدهم
🔸️سرنوشت ایران و فرزندانمان را معطل فلان لایحه نکنیم
🔹️ لعن و نفرین امیرالمؤمنین(علیه السلام) نثار آنها که واجب خدا را رها میکنند
🔸️ جامعه را برای آنها که نسبت به واجبات الهی اعلام جنگ کرده اند، ناامن کنیم
🔹️ مؤمنین خوار و ذلیل چه کسانی هستند؟
⚠️ خطر سلطه اشرار بر کشور جدّی است☠️
#لایحه_حجاب
#امر_به_معروف
#تذکر_لسانی
@omidreza_sattari
📼 قسمت اول | دوم | سوم | چهارم | پنجم | ششم | هفتم | هشتم | نهم | دهم | یازدهم | دوازدهم | سیزدهم | چهاردهم | پانزدهم
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
♻️ یادآوری به نمایندگان مجلس
🔴 در لایحه عفاف و حجاب به این نکته بسیار مهم توجه کنید
🔻یک مورد بسیار حیاتی که نمایندگان مجلس باید در لایحه عفاف و حجاب به آن توجه داشته باشند، این است که اساساً به هیچ عنوان نباید از عبارت هایی نظیر « کشف حجاب »، « برهنگی »، « نیمه برهنگی » و مانند اینها در نص قانون استفاده شود؛ بلکه باید مطابق تبصره ذیل ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، از عبارت:
« زناني كه بدون #حجاب_شرعي در معابر و انظار عمومي ظاهر شوند » استفاده گردد.
اما چرا باید اینگونه شود؟
1️⃣ وقتی که گفته می شود، پوشش یا حجاب شرعی، این عنوان از بد_حجابی گرفته تا بی_حجابی_محض را شامل می شود.
2️⃣ اساساً در مملکت اسلامی، هیچ فردی نمی تواند به صورت علنی هتک احکام کند و حرام شرعی را در ملأعام انجام دهد. تظاهر به فعل حرام نباید تلویحاً یا تصریحاً در هیچ قانونی مجاز شمرده شود.
👈 اگر مانند لایحه قبلی عفاف و حجاب ( که در رسانه ها منتشر شد) برخی مصادیق پوشش غیر شرعی ذکر گردد، در آنصورت مواردی از هنجارشکنی ها پیدا می شود که حرمت شرعی دارد، تظاهر به آن حرام است؛ اما از نظر قانونی منعی ندارد❗️
👌برای مثال، مواردی از بدحجابی و شُل حجابی در جامعه مشاهده می شود که کشف حجاب محسوب نمی شود؛ اما میزان فساد انگیز بودن و آسیب آن به عفت عمومی چه بسا از برخی مصادیق کشف حجاب هم بیشتر باشد.
⏪ البته، اینکه مأمور اجرای قانون باید با کدام مصادیق پوشش غیر شرعی برخورد کند؟ با توجه به شرایط، تصمیم گیری می شود و نمی توان یک حکم کلی برای همه موارد داد؛ منتها از نظر قانونی باید انواع و اقسام پوشش های غیر شرعی، غیر مجاز شمرده شود.
⏪ از همین رو، آوردن عبارت «حجاب شرعی» در متن قانون قبلی، بسیار بجا و ماهرانه بوده است و لازم است در قانون جدید هم این عبارت که جامع و مانع است بیاید نه عبارت های دیگر.
@Clad_girls
#حجاب_حکم_خدا
#حجاب
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
🖼 #اطلاع_نگاشت | در رثای امام(ره)
🔍 مروری بر محورهای اصلی بیانات رهبر انقلاب در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره) در ۳۳ سال اخیر
Farsi.Khamenei.ir
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
7.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #نماهنگ | جمهوری اسلامی، ابتکار ماندگار امام(ره)
🎞️ #رهبر_انقلاب: امام ابتکارات زیادی داشتند لکن این مهمترین ابتکار امام است، و آن عبارت است از «جمهوری اسلامی».
#جمهوری_اسلامی 🇮🇷
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────