مباحث
«٩» يُخادِعُونَ اللّهَ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ ما يَخْدَعُونَ إِلاّ أَنْفُسَهُمْ وَ ما يَشْعُرُ
نكتهها:
«شعور» از ريشهى«شَعر»به معناى مو مىباشد.كسى كه داراى فهم دقيق و موشكافانه باشد، اهل درك و شعور است؛ بنابراين منافق گمان مىكند كه ديگران را فريب مىدهد؛ زيرا درك درست ندارد. «ما يَشْعُرُونَ»
مراد از حيله و مكر منافقان با خدا، يا خدعه و نيرنگ آنان با احكام خدا و دين الهى است كه آن را مورد تمسخر و بازيچه قرار مىدهند و يا به معناى فريبكارى نسبت به پيامبر خداست. يعنى همان گونه كه اطاعت و بيعت با رسول خدا، اطاعت و بيعت با خداست و خدعه با رسول خدا به منزله خدعه با خدا مىباشد كه روشن است اين گونه فريبكارى و نيرنگبازى با دين، خدعه و نيرنگ نسبت به خود است. چنانكه اگر پزشك،دستور مصرفِ دارويى را بدهد و بيمار به دروغ بگويد كه آنها را مصرف كردهام، به گمان خودش پزشك را #فريب داده و در حقيقت خود را فريب داده است كه فريب پزشك، فريب خود است.
برخورد اسلام با منافق، همانند برخورد منافق با اسلام است. او در ظاهر اسلام مىآورد، اسلام نيز او را در ظاهر مسلمان مىشمارد.او در دل ايمان ندارد و كافر است،خداوند نيز در قيامت او را با كافران محشور مىكند.
در روايتى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مىخوانيم:رياكارى،خدعه با خداوند است.
قرآن، بازتاب كار نيك و بد انسان را براى خود او مىداند. چنانكه در اين آيه مىفرمايد:
خدعه با دين، خدعه با خود است نه خدا.
و در جاى ديگر مىفرمايد: «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها» اگر نيكى كنيد، به خود نيكى كردهايد و اگر بدى كنيد،به خود كردهايد.
يا در جاى ديگر مىفرمايد: «وَ لا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلاّ بِأَهْلِهِ» نيرنگ بد، جز سازندهاش را فرانگيرد .
پيامها:
١-حيلهگرى، نشانهى نفاق است. «يُخادِعُونَ اللّهَ»
٢- منافق، همواره در فكر ضربه زدن است. «يُخادِعُونَ» (كلمه«خدعه»به معناى پنهان كردن امرى و اظهار نمودن امر ديگر،به منظور ضربه زدن است.)
٣- آثار نيرنگ، به صاحب نيرنگ بر مىگردد. «وَ ما يَخْدَعُونَ إِلاّ أَنْفُسَهُمْ»
٤- منافق، بىشعور است و نمىفهمد كه طرف حساب او خداوندى است كه همهى اسرار درون او را مىداند و در قيامت نيز از كار او پرده برمىدارد. «وَ ما يَشْعُرُونَ»
٥-خدعه و حيله، نشانهى عقل و شعور نيست. «يُخادِعُونَ... ما يَشْعُرُونَ» در روايات مىخوانيم: عقل واقعى آن است كه توسط آن، انسان خداوند را بندگى نمايد.
02.Baqara.010.mp3
993.1K
#تفسیر
#آیه_به_آیه
#سوره_مبارکه_بقره | ۱۰
🎙️ حجتالاسلام قرائتی
╭────๛- - - - - ┅╮
│ ✨ @Nafaahat
╰๛--- ‑ ‑ - -
مباحث
«١٠» فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ بِما كانُوا يَ
نكتهها:
بيمارى، گاهى مربوط به جسم است، نظير آيهى ١٨٥ سوره بقره؛ «وَ مَنْ كانَ مَرِيضاً» كه درباره احكام روزه بيماران مىباشد.
و گاهى مربوط به روح است،نظير اين آيه «فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ» كه درباره بيمارى نفاق مىباشد.
داستان منافق، به لاشه و مردارى بدبو مىماند كه در مخزن آبى افتاده باشد. هرچه آب در آن بيشتر وارد شود،فسادش بيشتر شده و بوى نامطبوع و آلودگى آن افزايش مىيابد. نفاق، همچون مردارى است كه اگر در روح و دل انسان باقى بماند، هر آيه و حكمى كه از طرف خداوند نازل شود،به جاى تسليم شدن در برابر آن، دست به تظاهر و رياكارى مىزند و يك گام بر نفاق خود مىافزايد. اين روح مريض، تمام افكار و اعمال او را، رياكارانه و منافقانه مىكند و اين نوعى افزايش بيمارى است. «فَزادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً»
شايد جملهى «فَزادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً» نفرين باشد. نظير «قاتَلَهُمُ اللّهُ» يعنى اكنون كه در دل، بيمارى دارند،خدا بيمارى آنان را اضافه مىكند.
پيامها:
١- نفاق، يك مرض روحى و منافق بيمار است.همانطور كه بيمار،نه سالم است و نه مرده،منافق هم نه مؤمن است و نه كافر. «فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ»
٢- اصلِ انسان،دل و روح اوست. «فَزادَهُمُ اللّهُ»
(حقّ اين بود كه بگويد«فزادها الله مرضا»يعنى در دل آنان مرض بود، خداوند مرض آنها را زياد كرد.
ولى فرمود: مرض، خود آنان را زياد كرد؛ پس قلب انسان، به منزله تمام انسان است؛ زيرا اگر روح و قلب منحرف شود، آثارش در سخن و عمل هويداست.
٣- نفاق، مرضى است كه رشد سرطانى دارد. «فَزادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً»
٤- زمينههاى عزّت و سقوط را، خود انسان در خود به وجود مىآورد. «لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ بِما كانُوا يَكْذِبُونَ»
٥- دروغگويى، از روشهاى متداول منافقان است. «كانُوا يَكْذِبُونَ»
#در_محضر_تفسیر
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
🔴 عملیات برق آسای نمایندگان برای خود، بی تفاوتی برای حکم خدا❗️
🔰کاری به این نداریم که اساساً بخشنامه اخیر وزارت کشور چه بوده و اساساً نمایندگان به چیزی اعتراض کرده اند و اصلاً چه کسی درست گفته و چه کسی اشتباه؟
⭕️ پرسش این است که چطور برخی از نمایندگان با یک بخشنامه وزارت کشور که به خودشان مربوط می شود، به صورت برق آسا وزیر را به صحن مجلس می کشانند، برخی از آنها در یک عمل کودکانه، با ورود او به مجلس، او را «هو» می کنند، برای استیضاح وزیر کشور رأی جمع می کنند و رگ گردنشان بیرون می زند؛ اما در مورد موضوعاتی نظیر #حجاب که پای #حکم_خداست و میراث امام و خون شهداست، باید با #چراغ_دستی دنبال برخی از آنها بگردیم⁉️
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
✅ معاون سیاسی وزیر کشور 11خردادماه یک بخشنامه به استانداریها زده است که یکی از موارد آن عدم دخالت نمایندگان در امور اجرایی و انتصابات است، یعنی همان مطالبهای که رهبر انقلاب از نمایندگان داشتند و ایشان را از ورود به مسائل اجرایی و انتصابات نهی نمودند.
❌ اما نمایندگان مجلس این را برنتافتهاند و میخواهند وزیر کشور را به خاطر این بخشنامه استیضاح کنند!
در خبرگزاریها به نقل از رجب رحمانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس آمده است: « بعد از انقلاب ندیدم هیچ دولتی (وزارت کشور) این قدر بی حرمتی به مجلس کرده باشد آن هم مجلسی که رهبر انقلاب چندبار آن را انقلابی نامیده است!»
❌ واقعا جای تعجب است که نمایندگان مجلس معترضند به عدم دخالت در مسائل اجرایی، آن هم در سال انتخابات!
آن هم با وجود نهی صریح رهبری و جالبتر اینکه در همین دیدار امسالشان با رهبر انقلاب، در خصوص استیضاح بیمورد وزرا مورد توبیخ قرار گرفتند و خیلی جالبتر اینکه این کار را با اسم انقلابی انجام میدهند!
البته از نمایندگانی که بابت همین مساله به #رهبر_انقلاب هم معترض شدند عجیب نیست!
⭕️ وزیر کشور هم به جای حمایت از معاون خود و تبعیت از فرمایش رهبر انقلاب، بندهای بخشنامه را ابطال کرده است!
🛑 البته از آقای احمد وحیدی بعید نیست، وقتی اول حضورشان، به نمایندگان مجلس نامه زدند که گزینه مورد نظرشان را برای استانداری معرفی کنند، بالاخره باید تبعات اشتباهات خودشان را هم بپردازند و این استیضاح هم یکی از آن موارد است!