مباحث
#لغات | #قرآن_کریم ❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 105 اَنْ: حرفی است که بر چهار وجه می باشد: 1 حرف مصدری ناصب مضار
#لغات | #قرآن_کریم
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄
112 اِنْس: بشر خلاف جِنّ.
در قرآن مجید پیوسته در مقابل جنّ به کار رفتهذ←«وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الاِْنْسَ اِلاّ لِیَعْبُدُونَ» (56/ذاریات)، یعنی: من جن و انس را نیافریدم جز برای این که عبادتم کنند (و از این طریق تکامل یابند و به من نزدیک شوند)
∆ واحد آن اِنسِیّ است مثل «فَلَنْ اُکَلِّمَ الیَوْمَ اِنْسِیّا» (26/مریم)، یعنی: و با احدی امروز سخن نمی گویم (این نوزاد خودش از تو دفاع خواهد کرد).
∆ جمع آن اُناس و اَناسیّ است. مثل «قَدْ عَلِمَ کُلُ اُناسٍ مَشْرَبَهُمْ» (60/بقره)، یعنی: به طوری که هر یک (از طوایف دوازده گانه بنی اسرائیل) چشمه مخصوص خود را می شناخت.
«وَ اَناسِیّ کَثیرا»(49/فرقان)، یعنی: و انسان های بسیار.
🔄 اِنس 18 بار در قرآن و اُناس 5 بار و اِنسیّ و اَناسِیّ 1 بار در قرآن آمده است: از مجموع 18 محل در هفت محل، اِنس قبل از جنّ و در یازده محل، جنّ قبل از اِنس آمده است؛ بنابراین نمی شود گفت: چون جنّ پیش از انس به وجود آمده لذا پیش از آن ذکر می شود؛ زیرا در این صورت می بایست در همه جا، پیش از اِنس بیاید، قبل و بعد ذکر شدن آنها روی تقریب های به خصوصی است که با تدبّر در آیات روشن می شود.
┅───────────────┅
113 اِنْسان: با مراجعه به موارد آن خواهیم دید که از آن جسد ظاهری و صورت ظاهری مراد نیست، چنان که در بشر مراد است، بلکه باطن و نهاد و استعداد و انسانیّت و عواطف او در نظر است، مثل «اِنَّ الاِْنْسانَ لَظَلُومٌ کَفّار» (34 / ابراهیم)، یعنی: انسان ستمگر و کفران کننده است.
«وَ کانَ الاِْنْسانُ عَجُولاً» (11/اسراء)، یعنی: و انسان همواره عجول است.
«وَ کانَ الاِْنْسانُ اَکْثَرَ شَیْءٌ جَدَلاً» (54/کهف)، یعنی: ولی انسان بیش از هر چیز به جدل می پردازد.
«لَیْسَ لِلاِْنْسانِ اِلاّ ما سَعی» (39/نجم)، یعنی: برای انسان بهره ای جز سعی و کوشش او نیست.
«وَ وَصَّیْنَا الاِْنْسانَ بِوالِدَیْهِ اِحْسانا» (15/احقاف)، یعنی: ما به انسان توصیه کردیم که به پدر و مادرش نیکی کند.
فرق مشروح میان انسان و بشر در بشر خواهد آمد.
🔄 (تکرار: 65).
┅───────────────┅
114 اَنْف: بینی 👃
← «وَ الْعَیْنَ بِالْعَیْنِ وَ الاَْنْفَ بِالاَْنْفِ» (45/ مائده)، چشم در مقابل چشم و بینی در مقابل بینی است.
آنِفا: هم اکنون. «ماذا قالَ آنِفا» (16/محمد)، یعنی: هم اکنون چه گفت؟
📖 در مجمع البیان گوید: آنِفا یعنی در اوّلین وقتی که به ما نزدیک است.
🔄 (تکرار: 1).
┅───────────────┅
115 اَنام: خلق، جنّ و انس. مطلق خلق اعمّ از جنّ و انس (قاموس).
«وَ الاَْرْضَ وَضَعَها لِلاَْنامِ» (10/رحمن)، یعنی: و زمین را برای خلایق آفریدیم.
در مجمع البیان انسان ها معنی کرده و در کَشّاف مطلق آنچه در روی زمین از جنبندگان است، گفته.
و چون سوره اَلرَّحْمن درباره جنّ و انس است احتمال قویّ آن است که مطلق جنّ و انس مراد باشد.
🔄 (تکرار: 1).
┅───────────────┅
116 اَنّی: ظرف زمان و مکان است و برای بحث از آن دو باشد و در استفهام نیز به کار می رود، معنای فارسی آن: کی و کجا و چطور، است (اَیْنَ، مَتی، کَیْفَ)
←مثل «یا مَرْیَمَ اَنّی لَکِ هذا» (37 / آل عمران)، یعنی: ای مریم این طعام برای تو از کجاست؟
← و مثل «اَنّی جِئْتَ» کی آمدی؟
←و مثل «اَنّی یُحْیی هذِهِ اللّه بَعْدَ مَوْتِها» (259 / بقره)، یعنی: خدا این مردگان را چطور زنده می کند؟
← «نِساؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ فَأْتُوا حَرْثَکُمْ اَنّی شِئْتُمْ» (223/بقره)، یعنی: زنان شما، محلّ بذرافشانی شما هستند؛ پس هر زمان که بخواهید، می توانید با آنها آمیزش کنید.
🔄 (تکرار: 28)
━━━━━━•••••••••••••••••
#قرار_روزانه
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────
١٤» وَ إِذا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قالُوا آمَنّا وَ إِذا خَلَوْا إِلى شَياطِينِهِمْ قالُوا إِنّا مَعَكُمْ إِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُنَ
و چون با اهل #ايمان ملاقات كنند گويند:ما(نيز همانند شما)ايمان آوردهايم.
ولى هرگاه با(همفكران) شيطانصفت خود خلوت كنند، مىگويند: ما با شما هستيم، ما فقط(اهل ايمان را)مسخره مىكنيم.
02.Baqara.014.mp3
1.02M
#تفسیر
#آیه_به_آیه
#سوره_مبارکه_بقره | ۱۴
______
📝
🎙️ حجتالاسلام قرائتی
╭────๛- - - - - ┅╮
│ ✨ @Nafaahat
╰๛--- ‑ ‑ - -
مباحث
١٤» وَ إِذا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قالُوا آمَنّا وَ إِذا خَلَوْا إِلى شَياطِينِهِمْ قالُوا إِنّ
نكتهها:
😈 «شيطان» از«شَطَن»به معناى دور شده از خير است و به هركَس القاى انحراف كند، اطلاق شده و به انسانهاى بدكار و دور از حقّ نيز گفته مىشود.
پيامها:
١- منافق، نان را به نرخ روز مىخورد. «قالُوا آمَنّا... قالُوا إِنّا مَعَكُمْ»
٢- گرچه اظهار #ايمان براى مسلمانى كافى است، ولى بايد مواظب عوامل #نفوذى بود. «قالُوا آمَنّا»
٣-منافق، شهامتِ صداقت ندارد و از مؤمنان ترس و هراس دارد. «خَلَوْا»
تماس و ارتباط منافقان با مؤمنان،آشكار و علنى است ولى تماس آنان با كفّار يا سران و رهبران خود، سرّى و محرمانه، در نهان و خلوت صورت مىگيرد.
٤- دوستان منافقان، شيطانصفت هستند.«شياطينهم»
٥- كفّار و منافقان با همديگر ارتباط تشكيلاتى دارند و منافقان از آنان خطّ فكرى مىگيرند.«شياطينهم»
٦- منافقان، مؤمنان را به استهزا مىگيرند. «إِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُنَ»
╭────๛- - - - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
╰───────────