eitaa logo
مهدی عبداللهی
593 دنبال‌کننده
429 عکس
163 ویدیو
25 فایل
🌐 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اندیشه‌ورزی در قلمرو علوم عقلی اسلامی و علوم انسانی مهدی عبداللهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مدیر گروه فلسفه علوم انسانی دانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم دکتری فلسفه اسلامی ارتباط با مدیر کانال: @mabd57
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 🔰 اتکا بر 🔷 تمدّن عظيم و حيرت انگيز جديد اروپايى كه چشمها را خيره و عقلها را حيران كرده است و امروز بر سراسر جهان سيطره دارد، به اقرار و اعتراف محقّقين بی‌غرض غربى، بيش از هر چيز ديگر از تمدّن با شكوه اسلامى مايه گرفته است. 🔹 مى‏ گويد: «بعضيها [از اروپاييان‏] عار دارند كه اقرار كنند كه يك قوم كافر و ملحدى [يعنى مسلمانان‏] سبب شده اروپاى مسيحى از حال توحّش و جهالت خارج گردد، و لذا آن را مكتوم نگاه مى‏ دارند، ولى اين نظر به درجه‏اى بى‏اساس و تأسّف آور است كه به آسانى مى ‏توان آن را ردّ نمود ... نفوذ اخلاقى همين اعراب زاييده اسلام، آن اقوام وحشى اروپا را كه سلطنت روم را زير و زبر نمودند، داخل در طريق آدميّت نمود و نيز آنان دروازه علوم و فنون و فلسفه را كه از آن بكلّى بی‌خبر بودند به روى آنها باز كرد و تا ششصد سال استاد ما اروپاييان بودند». (تمدّن اسلام و عرب، ص751) 🔹ويل دورانت در تاريخ تمدّن مى‏گويد: 🔸«پيدايش و اضمحلال تمدّن اسلامى از حوادث بزرگ تاريخ است. اسلام طىّ پنج قرن، از سال 81 هجرى تا 597 هجرى، از لحاظ نيرو و نظم و بسط قلمرو و اخلاق نيك و تكامل سطح زندگانى و قوانين منصفانه انسانى و تساهل دينى [احترام به عقايد و افكار ديگران‏] و ادبيّات و تحقيق علمى و علوم و طبّ و فلسفه پيشاهنگ جهان بود». (تاريخ تمدّن، ج11، ص317) 🔸 «دنياى اسلام در جهان مسيحى نفوذهاى گونه‏ گون داشت. اروپا از ديار اسلام غذاها و شربتها و دارو و درمان و اسلحه و نشانهاى خانوادگى، سليقه و ذوق هنرى، ابزار و رسوم صنعت و تجارت، قوانين و رسوم دريانوردى را فرا گرفت و غالبا لغات آن را نيز از مسلمانان اقتباس كرد. علماى عرب [مسلمان‏] رياضيات و طبيعيات و شيمى و هيأت و طبّ يونان را حفظ كردند و به كمال رسانيدند و ميراث يونان را كه بسيار غنی تر شده بود، به اروپا انتقال دادند ... فيلسوفان عرب [مسلمان‏] مؤلّفات ارسطو را براى اروپاى مسيحى حفظ و ضمنا تحريف كردند. و از مشرق بر پرتو افكندند و صلاحيّتشان چون يونانيان مورد اعتماد بود ... اين نفوذ [اسلامى‏] از راه بازرگانى و جنگهاى صليبى و ترجمه هزاران كتاب از عربى به لاتين و مسافرتهاى دانشورانى از قبيل و و ادلارد باثى به اندلس اسلامى انجام گرفت». (تاريخ تمدّن، ج11، ص319-320) 🔆و هم او می گوید: 👌🏼 «تنها به دورانهاى طلايى تاريخ، يك جامعه مبتوانسته است در مدّتى كوتاه اين همه مردان معروف در زمينه سياست و تعليم و ادبيّات و لغت و جغرافيا و تاريخ و رياضيات و هيأت و شيمى و فلسفه و طبّ و مانند آنها كه در چهار قرن اسلام، از هارون الرّشيد تا ابن رشد بوده‏اند، به وجود آورد. قسمتى از اين فعاليّت درخشان از ميراث يونان مايه گرفت؛ امّا قسمت اعظم آن، بخصوص در سياست و شعر و هنر، ابتكارات گرانبها بود». (تاريخ تمدّن، ج11، ص322) 📚مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏1، ص348-349 ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
💥ماموریت امروز حوزه ✍️استاد شهید مطهری: من به عنوان یک فرد مسئول به مسئولیت الهی، به رهبران عظیم‏ الشأن نهضت اسلامی که برای همه‌شان احترام فراوان قائلم، هشدار می‌دهم و بین خود و خدای متعال می‌کنم که نفوذ و نشر اندیشه‌های بیگانه به نام اندیشه اسلامی و با مارک اسلامی اعمّ از آنکه از روی سوء نیت و یا عدم سوء نیت صورت گیرد، 🚨خطری است که کیان اسلام را تهدید می‌کند. ⚠️راه مبارزه با این خطر تحریم و منع نیست! مگر می‌شود تشنگانی را که برای جرعه‏ای آب له‏له می‏زنند، از نوشیدن آب موجود به عذر اینکه آلوده است منع کرد؟! ✅این ما هستیم که مسئولیم. ما به قدر کافی در زمینه‌های مختلف اسلامی کتاب به زبان روز عرضه نکرده‏ ایم. اگر ما به قدر کافی آب زلال و گوارا عرضه کرده بودیم، به سراغ آبهای آلوده نمی‌رفتند. گر نه تهی باشدی بیشتر این جویها خواجه چرا می‏دود تشنه‌ در این کویها راه مبارزه، عرضه داشتن صحیح این مکتب در همه زمینه‌ها با زبان روز است. حوزه‌های علمیه ما که امروز اینچنین شور و هیجان فعالیت اجتماعی یافته‏اند باید به مسئولیت عظیم علمی و فکری خود آگاه گردند، باید کارهای علمی و فکری خود را ده برابر کنند، باید بدانند که اشتغال منحصر به فقه و اصول رسمی جوابگوی مشکلات نسل معاصر نیست. 📚نهضتهای صدساله اخیر ص۹۳ ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
🔰مهمترین در کلام استاد علامه مصباح یزدی 🔵 علامه مصباح: 🔷 مهمترین گزاره هایی که برای شناخت وظیفه باید در نظر داشت، دو بخش هستند: 🔶 بخش اول مربوط به مسائل بنیادین است؛ مثلا این که نیاز ما به فرهنگ و اموری که با عقل و دل سر و کار دارد، چیست؟ اگر ما زندگی خوب با درآمد مناسب داشته باشیم و یک حکومت عادلانه ای هم وجود داشته باشد که با عقل و مدیریت، اداره شود و وسائل زندگی و راحتی را فراهم کند، بدون این که دینی در کار باشد، چه مشکلی خواهد بود؟ به عبارت بهتر دین چه کارکردی دارد؟ پاسخ های سطحی به این سئوالات، نسل امروز را قانع نمی کند. 🔷 تا مسائل بنیادین حل نشود، نمی توان پاسخ مستحکم و ریشه داری برای بسیاری از سئوالات و شبهات، ارائه کرد. اهمیت علوم انسانی از همین روست؛ چون جهت حرکت انسانها و جوامع را مشخص نمی کنند. علوم تجربی مانند سوخت خودرو و علوم انسانی مانند فرمان خودرو است که جهت را مشخص می کند. 🔶 بخش دوم ناامید نشدن در مقابل امکانات غرب، استقامت در انجام، رها نکردن وظیفه به بهانه های مختلف است؛ همه اینها در صورتی حاصل می شود که خود را بنده خدا بدانیم و سعی کنیم برای خدا بندگی کنیم. 🔷 در مرحله اسلامی سازی علوم انسانی و عمل، هم افزایی و مدیریت و نقشه راه لازم است. نباید از مشکلات هراسید؛ البته به قدری مشکلات زیاد است که آدم را به یأس و ناامیدی میکشاند. مثلا سالها به کسی امید ببندیم و وقت و هزینه صرف کنیم و هنگام عمل، به انحراف کشیده شود! خب، این خیلی سبب ناامیدی است؛ گاهی این افراد نه تنها خودشان را خراب می کنند، بلکه دیگرانی که برای آنها هزینه کرده اند را نیز خراب می کنند. 🔷 بدانید اگر در راه صحیح قدم بردارید، همواره شیاطین در مقابل شما خواهند بود؛ اما خداوند وعده داده که اگر برای او کار کنید، خدا توطئه شیاطین را نقش بر آب می کند. همان خدایی که فرعون با آن همه قدرت را توسط بچه شیرخواری که در دامن خود او رشد کرد، سرنگون کرد و همان خدایی که مسلمانان ذلیل و بدون امکانات را در [جنگ] بدر مقابل دشمنان مجهز به پیروزی رساند، امروز نیز شمار را یاری می دهد؛ به شرط این که شما به دنبال بندگی و نصرت دین حق باشید. 🔶 اعتماد به نفس به معنای مصطلح روانشناسی امروز نداشته باشید؛ بلکه اعتماد به خدا داشته باشید؛ خدا به اندازه وسعتان از شما تکلیف می خواهد نه بیشتر؛ اما شما نباید گمان کنیدکه وسع و طاقتتان اندک است. 🗣 سخنرانی استاد علامه مصباح در جمع دانش پژوهان مؤسسه امام خمینی شعبه شیراز، 1396/12/05 ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
علمی پژوهشی 📣 انجمن علمی پژوهشی کلام معاونت پژوهش جامعه الزهرا (سلام الله علیها) برگزار می کند: 🔰جلسه معرفی و نقد کتاب روش شناسی علم کلام ✅با ارائه استاد حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار ( استاد تمام دانشگاه تهران) ✅ استاد ناقد: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی عبداللهی (استادیار موسسه حکمت و فلسفه ایران) ✅ دبیر علمی: دکتر زهرا دلاوری پاریزی ( استاد دانشگاه و جامعه الزهرا (س)) ⏰ زمان: چهارشنبه 4 خرداد ماه 1401 ساعت 10- 12 📡لینک ورود به جلسه برای شرکت کنندگان مجازی : http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/ ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
بسم الله الرحمن الرحیم 💎 به مناسبت یکم خرداد (روز بزرگداشت ملاصدرا) ⭕️ اگر چه دانسته هاى دنياى و حتى بخشهايى از دنياى اسلام از اين شخصيت كم نظير چندان وسيع نيست، ولى حوزه هاى فلسفى ايران لااقل در سه قرن اخير - يعنى تقريبا از صد سال پس از تأليف كتاب اسفار تاكنون - يكسره از آراء فلسفى صدرالمتالهين تغذيه شده و كتابها و آراء مهم او - كه بسيارى از آنها حداقل در قالب استدلالى و عقلانى اش از ابتكارات اوست - محور درس و تحقيق و شرح و تنقيح بوده است. ⭕️ از طرفه هاى زمانه اين است كه صدرالمتالهين، هم بيشترين پيروان و منتحلان فلسفى و هم بيشترين منتقدان و مخالفان را در مدت چهار قرن گذشته داشته است. در اين مدت بيشترين مشعلداران فلسفه الهى در ايران، دنباله روان و شارحان فلسفه اى به شمار مى روند كه او با نبوغ و ابتكار خود همچون ناسخ شيوه هاى معروف مشايى و اشراقى، و مشتمل بر همه برجستگيهاى آن، بنيان نهاد و مبانى آن را در هزاران صفحه با تقرير رسا و پرجاذبه خويش، تبيين كرد. ⭕️ و باز در همين مدت كسان زيادى از منتحلان عقايد او در ابواب وجود و الهيات خاص و معاد و غيره، به همان سرنوشتى دچار شدند كه وى در دوران زندگى اش آن را به تلخى آزموده و موطن مألوف را به خاطر آن ترك كرد. البته نقد علمى و تحقيقى آراء او به دور از توسل به طعن و جنجال نيز از دوران يكى از دو شاگرد بلافصل و مقربش تا امروز ادامه داشته و نام آورانى چند از حكماى متأله، در برخى از اصليترين مبانى دستگاه فلسفى شامخ صدرايى، مناقشات جدى وارد كرده اند. ترديد نبايد كرد كه هم آن تأثير خاضع كننده بر روى بزرگانى از سرآمدان فلسفى، و هم اين برانگيختگى عقيدتى يا علمى از سوى منتقدان و مخالفان، به نقطه يگانه اى اشاره مى كند كه همانا جز عظمت فكرى، و نيروى ابداع، و بنيان رفيع فلسفه اين حكيم بزرگ، چيز ديگرى نيست. ⭕️ مكتب فلسفى صدرالمتالهين همچون شخصيت و زندگى خود او، مجموعه در هم تنيده و به وحدت رسيده چند عنصر گرانبهاست. در فلسفه او از فاخرترين عناصر معرفت يعنى ، و ، و ، در كنار هم بهره گرفته شده، و در تركيب شخصيت او تحقيق و تأمل برهانى، و ذوق و مكاشفه عرفانى، و تعبد و تدين و زهد و انس با كتاب و سنت، همه با هم دخيل گشته،و در عمر علمى پنجاه ساله او رحله هاى تحصيلى به مراكز علمى روزگار، با مهاجرت به كهك قم براى عزلت و انزوا، و با هفت نوبت پياده احرامى حج شدن، همراه گرديده است. ⭕️ همانگونه كه فلسفه صدرايى - كه خود او به حق آن را ناميده - در هنگام پيدايش خود، نقطه اوج فلسفه اسلامى تا زمان او و ضربه يى قاطع بر حملات تخريبى مشككان و ستيزان دورانهاى ميانه اسلامى بوده است، امروزه پس از بهره گيرى چهارصدساله از تنقيح و تحقيق برجستگان علوم عقلى، و نقد و تبيين و تكميل در حوزه هاى فلسفه، و ورز يافتن با دست تواناى فلاسفه نامدار حوزه هاى علمى بويژه در اصفهان و تهران و خراسان، نه تنها استحكام بلكه شادابى و سرزندگى مضاعفى گرفته و مى تواند در جايگاه شايسته خود در بناى فرهنگ و تمدن، بايستد و چون خورشيدى در ذهن انسانها بدرخشد و فضاى ذهنى را تابناك سازد. ⭕️ مكتب فلسفى صدرالمتالهين همچون همه فلسفه ها در محدوده مليت و جغرافيا نمى گنجد و متعلق به همه انسانها و جامعه هاست. همواره همه بشريت به يك چهارچوب و استخوانبندى متقن عقلايى براى فهم و تفسير هستى نيازمندند. هيچ فرهنگ و تمدنى بدون چنين پايه مستحكم و قابل قبولى نمى تواند بشريت را به فلاح و استقامت و طمأنينه روحى برساند و زندگى او را از هدفى متعالى برخوردار سازد . و چنين است كه به گمان ما فلسفه اسلامى بويژه در اسلوب و محتواى حكمت صدرايى ، جاى خالى خويش را در انديشه انسان اين روزگار مى جويد و سر انجام آن را خواهد يافت و در آن پابرجا خواهد گشت. ⭕️ ما ايرانيان بيش از همه به اين فلسفه الهى وامدار و بيش از همه در برابر آن مكلفيم. دوران ما با دميدن خورشيدى چون كه يگانه دين و فلسفه و سياست و خود يكى از صاحبنظران برجسته در حكمت متعاليه بود، و نيز با حوزه ى درسى و تحقيقى پربركت حكيم طباطبایی كه استاد يگانه مبانى ملاصدرا در طول سى سال در حوزه قم به شمار مىرفت، و تلاش تلامذه و هم دوره هاى آنان، بى شك دوره با بركتى براى فلسفه الهى است. 🖊 بخشهایی از پيام به همايش جهانى بزرگداشت (۱۳۷۸/۰۳/۰۱) ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم به علت تعطیلی مراکز علمی، إن شاء الله این برنامه روز چهارشنبه هفته آینده در همین ساعت برگزار خواهد شد.
با افتخار به اطلاع می‌رساند که با تدبیر و مساعدت رئیس محترم مؤسسهٔ پژوهشی حکمت و فلسفهٔ ایران، جناب آقای دکتر شریفی، تلاش جانشینان محترم سردبیران، جناب آقای دکتر مهدی عبداللهی و جناب آقای دکتر عبدالله محمدی و همت مدیران و همکاران محترم پژوهش، دو نشریهٔ علمی دوفصل‌نامهٔ سه‌زبانه (فارسی، انگلیسی، عربی) مجوز انتشار از سوی وزارت ارشاد را دریافت داشتند: نشریه «فلسفه و علوم انسانی» با سردبیری دکتر شریفی نشریه «مطالعات حکمت عملی» با سردبیری استاد اعوانی نشریه فلسفه و علوم انسانی از طریق تارنمای http://www.philosophyandhumanities.ir آمادهٔ دریافت مقالات استادان،‌ پژوهش‌گران و اندیشمندان در حوزه‌ مطالعات بینارشته ای فلسفه و علوم انسانی است. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
علمی پژوهشی 📣 انجمن علمی پژوهشی کلام معاونت پژوهش جامعه الزهرا (سلام الله علیها) برگزار می کند: 🔰جلسه معرفی و نقد کتاب روش شناسی علم کلام ✅با ارائه استاد حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار ( استاد تمام دانشگاه تهران) ✅ استاد ناقد: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی عبداللهی (استادیار موسسه حکمت و فلسفه ایران) ✅ دبیر علمی: دکتر زهرا دلاوری پاریزی ( استاد دانشگاه و جامعه الزهرا (س)) ⏰ زمان: چهارشنبه 11خرداد ماه 1401 ساعت 10- 12 📡لینک ورود به جلسه برای شرکت کنندگان مجازی : http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/ ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
فراخوان دریافت مقاله برای دوفصلنامهٔ «فلسفه و علوم انسانی» مجلهٔ تازه‌تاسیس «فلسفه و علوم انسانی» آمادهٔ دریافت مقالات اساتید و پژوهشگران است. هدف از انتشار مجلۀ «فلسفه و علوم انسانی» انتشار آخرین دستاوردهای پژوهشی محققان در زمینهٔ مطالعات بینارشته‌ای فلسفی در مکاتب مختلف فلسفهٔ اسلامی و فلسفهٔ غرب است. این نشریه مقالات مرتبط با موضوعات زیر را منتشر می‌کند: ۱. معرفت‌شناسی و علوم انسانی ۲. روش‌شناسی و علوم انسانی ۳. هستی‌شناسی و علوم انسانی ۴. انسان‌شناسی و علوم انسانی ۵. مسائل مشترک فلسفه و علوم انسانی. اهداف بنیادین از راه‌اندازی مجله به قرار زیر است: ۱. بسترسازی برای مطالعات بینارشته‌ای و پژوهش‌های روزآمد در قلمرو مناسبات میان دانش‌های فلسفی و علوم انسانی ۲. ارائه یافته‌های علمی صاحب‌نظران و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی در زمینه مناسبات فلسفه و علوم انسانی ۳. پاسخ‌گویی به نیازهای علمی در قلمرو تحول در علوم انسانی ۴. ایجاد فضای مناسب برای تضارب آراء در موضوعات کلان علوم انسانی ۵. ترویج گفتمان تحول در علوم انسانی. مقالات این نشریه همچون مقالات دیگر نشریات مؤسسه بر مبنای ملاک‌های سامانهٔ ارزیابی کمیسیون نشریات وزرات علوم بررسی و چاپ خواهد شد. این دوفصلنامه در نظر دارد اولین شماره را در پایان تابستان ۱۴۰۱ منتشر کند. لذا مقالاتی که تا پایان تیر در سامانه بارگذاری شود، در اولویت قرار خواهند گرفت. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این لینک نسبت به ارسال و بارگزاری مقالهٔ خود اقدام نمایند: http://www.philosophyandhumani ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
نوزدهمین کرسی ترویجی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی موضوع «تبیین فلسفی نقش بدن در شکل‌گیری عمل» ارائه دهنده: دکتر احمد شه گلی استادیار گروه فلسفه مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ناقدان: 1. حجت‌الاسلام دکتر محمد سربخشی استادیار گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 2. حجت‌الاسلام دکتر مهدی عبداللهی استادیار گروه فلسفه مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران دبیر جلسه: حمید عاشوری دانشجوی دکتری فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) زمان: | چهار‌شنبه 18 خرداد ماه 1401 | ساعت 11 | مکان: بلوار جمهوری، کوچه24، فرعی دوم، سمت چپ ،پ22، دفتر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی علاقه‌مندان به حضور در این نشست می‌توانند از طریق http://b2n.ir/korsi19 در این جلسه شرکت کنند. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
پیشنهاد کتاب به مناسبت 29 خرداد سالروز وفات دکتر علی شریعتی 📚 شریعتی، دین و جامعه 🖊 به کوشش: عبدالحسین خسروپناه و مهدی عبدالهی ✅ انتشارات کانون اندیشه جوان این کتاب تلاش میکند با ژرف‌کاوی آثار دکتر در کنار یادآوری نکته‌های مفید اندیشه او لغزش‌هایی را که در آثار وی مشاهده می‌شود مورد توجه قرار دهد. اصلی ترین دغدغه خاطر شریعتی عدم حضور دین در صحنه زندگی است: او دل مشغول بازگشت به خویشتن و درصدد کشاندن دین از کنج ذهنیت به عینیت زندگی است. این کتاب ازدوازده فصل تشکیل شده است: –فصل اول: زیست نامه فکری و جریان های تأثیرگذار – فصل دوم: روش شناسی معرفت دینی – فصل سوم: انسان شناسی – فصل چهارم: اسلام شناسی – فصل پنجم: دین ایدئولوژیک – فصل ششم: تشیع سرخ علوی یا تشیع سیاه صفوی – فصل هفتم: امامت اجتماعی یا ماوراءالطبیعی – فصل هشتم: روشن فکری یا پیامبری – فصل نهم: غرب شناسی – فصل دهم: بازگشت به خویشتن – فصل یازدهم: روحانیت -فصل دوازدهم: زن در نگاه شریعتی ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
دکتر و افزون بر چهار دهه از ختم دفتر زندگی دکتر علی شریعتی گذشته، اما کتاب اندیشه های وی همچنان در خانه ذهن برخی از جوانان عصر انقلاب و مهمتر از ایشان نسل سومی‌های انقلاب گشوده است. هنوز اندیشه شریعتی، در رگهای جامعه فکری ایران جریان دارد و دیدگاههای او به خصوص اضلاع هندسه معرفت دینی اش در خاطر جوانان جویای معرفت، نقش آفرینی میکنند. به اعتقاد برخی بزرگان، بود، اما آن شریعتی سر در تیره خاک کشیده است و آنچه نسل امروز ما از شریعتی میخواند، است. این اثر بر آن است با چشم پوشی بر سایر ابعاد شخصیتی شریعتی و فارغ از حب و بغضهای رایج درباره او، پاره ای از محورهای بنیادین اندیشه او، به خصوص دیدگاههای دین شناختی او را به توصیف و واکاوی بنشینید تا در کنار تذکر نکات مفید اندیشه او، لغزشهایی را که در آثار وی، به چشم میخورد، مورد توجه قرار دهد تا با بصیرت افزایی برای مخاطب جوان این آثار، وی را از به دور ماندن از آسیبهای دین شناختی اندیشه دکتر شریعتی یاری رساند. اصلی ترین دغدغه خاطر شریعتی، حضور دین در صحنه زندگی است؛ او دلمشغول «بازگشت به خویشتن» و درصدد کشاندن دین از کنج ذهنیت به عینیت زندگی است. او با نظاره ازخودبیگانگی عوام و خواص در برابر تمدن غربی، و مصرف زدگی توده و آسیمیلاسیون خواص، فریاد «بازگشت به خویشتن» سر میدهد، بازگشت به اسلام راستین و «تشیع علوی». به زعم دکتر، برای تحقق این آرمان، باید روشنفکران اسلامی و ایرانی همچون لوتر و کالون به پا خاسته، رنسانسی اسلامی بر پا نمایند که «اسلام ایدئولوژیک» را به جای «اسلام فرهنگی»، و «تشیع علوی» را به جای «تشیع صفوی» بنشاند. باید اسلام را نه تنها از دست طبقه روحانیت که همدست طبقه حاکم و توجیه گر ظلم قدرتمداران است، بلکه از دست عالمان علوم مختلف اسلامی که سردمداران اسلام فرهنگی هستند، نجات داد. تنها روشنفکران که «پیامبران عصر خاتمیت» میباشند، میتوانند ابوذرگونه «امامت» توده را بر دوش کشیده، از آنها «امت»ی بسازند که به خویشتن خویش بازگردد. این نوشتار، پس از معرفی اجمالی شخصیت فکری و جریان¬های مؤثر بر اندیشه دکتر شریعتی، به واکاوی یازده موضوع بنیادین در آثار وی میپردازد: روش شناسی معرفت دینی، انسان‌شناسی، اسلام‌شناسی، دین ایدئولوژیک، شیعه شناسی، روشنفکری، غرب‌شناسی، امامت، بازگشت به خویشتن، روحانیت و زن. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
زيان‏آورترين ‏ در تورات، تحريفى واقع شده است كه من خيال نمى‏كنم در جهان تحريفى به اندازه اين تحريف به بشريّت زيان وارد كرده باشد. مى‏دانيم كه هم در قرآن و هم در تورات، داستان آدم و بهشت به اين صورت مطرح است كه آدم و همسرش در بهشت حق دارند از نعمتها و ثمرات آن استفاده كنند و يك درخت هست كه نبايد به آن درخت نزديك شوند و از ميوه آن بخورند؛ آدم از ميوه آن درخت خورد و به همين دليل از بهشت رانده شد. اين مقدار در قرآن و تورات هست. مسئله اين است كه آن درخت چگونه درختى است؟ از خود قرآن و قرائن قرآنى و از مسلّمات روايات اسلامى برمى‏آيد كه آن ميوه ممنوع، به جنبه حيوانيّت انسان مربوط مى‏شود نه به جنبه انسانيّت انسان، يعنى يك امرى بوده از مقوله شهوات، از مقوله حرص، از مقوله حسد و به اصطلاح از مقوله ضد انسانى. به درخت طمع نزديك مشو، يعنى اهل طمع نباش؛ به درخت حرص نزديك مشو، يعنى حريص نباش؛ به درخت حسد نزديك مشو، يعنى حسادت نورز؛ ولى آدم از آدميّت خودش تنزل كرد و به آنها نزديك شد؛ به حرص، به طمع، به حسد، به تكبّر، به اين چيزهايى كه تسفّل و سقوط انسانيت است نزديك شد؛ به او گفتند بايد بروى بيرون، بعد از آنكه «عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها» همه حقايق به او آموخته شده است؛ [گفتند اينجا] جاى تو نيست، برو بيرون! در تورات، دست جنايتكاران تحريف، آمده است قضيه را به اين شكل جلوه داده است كه آن درختى كه خدا به آدم دستور داد كه نزديك آن نشو، مربوط است به جنبه انسانيّت آدم نه جنبه حيوانيّت آدم، به جنبه اعتلاى آدم نه جنبه تسفّل آدم؛ دو كمال براى آدم وجود داشت و خدا مى‏خواست آن دو كمال را از او دريغ كند؛ يكى كمال معرفت و ديگرى كمال جاودانه بودن؛ خدا نمى‏خواست اين دو را به آدم بدهد؛ آدم از «درخت» يعنى درخت شناسايى (درخت شناخت) چشيد و چشمش باز شد [و با خود گفت‏] تا به حال كور بوديم، تازه چشممان باز شد، تازه مى‏فهميم خوب يعنى چه، بد يعنى چه؛ خدا به فرشتگان گفت: ديديد! ما نمى‏خواستيم او از شجره معرفت و شناخت بهره‏مند شود، امّا خورد و چشمش باز شد، حالا كه چشمهايش باز شد خطر اينكه از درخت جاودانگى هم بخورد و جاودانه نيز بماند هست، پس بهتر است او را از بهشت بيرون كنيم. اين فكر و اين تحريف براى دين و مذهب به طور عموم بسيار گران تمام شد (مذهب يعنى دين خدا، يعنى دستور خدا)؛ گفتند: پس معلوم مى‏شود ميان دين و معرفت تضادّ است: يا آدم بايد دين داشته باشد امر خدا را بپذيرد، و يا بايد از درخت معرفت بخورد چشمهايش باز شود؛ يا بايد دين و مذهب داشت، امر خدا را پذيرفت و كور بود و نشناخت، و يا بايد شناخت، عصيان كرد، زير امر خدا زد، دين را كنار گذاشت و رفت اين معصيت را مرتكب شد تا چشمها باز شود. كم‏كم مثلهايى در اروپا رايج شد كه مى‏گفت: «انسان اگر سقراطى باشد مفلوك و گرسنه، بهتر از اين است كه خوكى باشد برده»، «من يك روز زندگى كنم چشمهايم باز باشد بهتر است از اينكه يك عمر چشمهايم بسته باشد و كور باشم كه بعد مى‏خواهم در بهشت زندگى كنم»، «من جهنّم با چشم باز را ترجيح مى‏دهم بر بهشت با چشم بسته». اين است كه شما مى‏بينيد در دنياى اروپا يك مسئله فوق‏العاده مهم، مسئله تضاد علم و دين است. خيال نكنيد كه اين مسئله، مسئله‏اى بوده كه چهار تا دانشمند از خود درآورده‏اند، ريشه آن در عقايد مذهبى مسيحيّت و يهوديّت- كه هر دو تورات را به عنوان عهد عتيق كتاب آسمانى مى‏دانند- وجود دارد كه يا بايد دين داشت و به بهشت نعمتها رفت، خورد، خوابيد، شلنگ انداخت، از اين سر تاخت به آن سر و از آن سر به اين سر، اما چشمهايت بسته باشد، و يا اگر چشمهايت باز شد بايد بروى در فلاكت زندگى كنى و مفلوك بار بيايى. 🗣 استاد مطهری 📚 مسأله شناخت، ص26-28 ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
به مناسبت درگذشت 🔷یکی از توفیقات من در طریق نوکری علیهم السلام (در ایران باشم یا نه؛ فرقی نمی کند) این است که توانستم ثابت قدم باشم. به توصیه معصوم، این را باید بسیار بخوانیم: «یا الله یا رحمان یا رحیم، یا مقلب القلوب؛ ثبت قلبی علی دینک.» (کمال الدین، ج۲، ص۳۵۲) ان شاء الله که قلوب شما و ما و همه دوستان در نوکری اهل بیت ثابت بماند! نوکری من برای اهل بیت علیهم السلام به این معنا بوده است که در مقام نشر فضایل آن‌ها، بنیادهایی تأسیس شده است که در آن‌ها، یا خودم مؤسس بودم یا سهمی داشتم... روضه هم می خوانم. مثل معمول روضه خوانهای مشهد یا تهران، روضه می خوانم....افتخارم این است که روضه خوانم؛ نوکر سیدالشهدایم. اگر استادی باشد، استاد هم بودم. این‌جا در هم درس می دهم. در هم درس می دهم؛ اما افتخار اصلی من، نوکری اهل بیت و است، هیچ باکی ندارم روضه‌خوان صدایم بزنید؛ افتخارم است.... به کسی احتیاجی نداریم. ثروت و مالی ندارم؛ ولی به کسی هم نیاز ندارم. بر سر سفره حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام هستم. ولی نعمت من علی بن موسی الرضاست. 📚آیینه در برابر خورشید، دیدار و شناخت زندگی استاد ، بخش‌هایی از دیدار بیستم، پنجشنبه، ۳مهر ۱۳۹۳،۲۵ سپتامبر ۲۰۱۴. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗣 صوت سخنرانی مهدی عبدالهی در برنامه زنده اینستاگرام با عنوان «بررسی رویکرد اسلام شناسی شریعتی» چهارشنبه 25 خرداد 1401ش ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
♨️ پیام امام خمینی (ره) به مناسبت دکتر مصطفی چمران بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون شهادت انسان ساز سردار پرافتخار اسلام و مجاهد بیدار و متعهد راه تعالی و پیوستن بر ملاء اعلی، دکتر مصطفی چمران را به پیشگاه ولی عصر ارواحنا فداه تسلیت و تبریک عرض می کنم. تسلیت از آنرو که ملت شهید پرور ما سربازی را از دست داد که در جبهه های نبرد با باطل، چه در لبنان و چه در ایران حماسه می آفرید و سرلوحه مرام او اسلام عزیز و پیروزی حق بر باطل بود. او جنگجوئی پرهیزکار و معلمی متعهد بود که کشور اسلامی ما به او و امثال او احتیاج مبرم داشت. و تبریک از آنرو که اسلام بزرگ چنین فرزندانی تقدیم ملت ها و توده های مستضعف می کند و سردارانی همچون او در دامن تربیت خود پرورش می دهد. مگر چنین نیست که زندگی عقیده و جهاد در راه آن است. چمران عزیز با عقیده پاک خالص غیر وابسته به دستجات و گروه های سیاسی و عقیده به هدف بزرگ الهی، جهاد را در راه آن از آغاز زندگی شروع و با آن ختم کرد. او در جهاد، با نور معرفت و پیوستگی به خدا قدم نهاد و در راه آن به جهاد برخاست و جان خود را نثار کرد. او با سرافرازی زیست و با سرافرازی شهید شد و به حق رسید. هنر آن است که بی هیاهوهای سیاسی و خودنمائی های شیطانی برای خدا به جهاد برخیزد و خود را فدای هدف کند نه هوی، و این هنر مردان خداست. او در پیشگاه خدای بزرگ با آبرو رفت. روانش شاد و یادش بخیر. و اما، ما می توانیم چنین هنری داشته باشیم؟ با خداست که دستمان را بگیرد و از ظلمات جهالت و نفسانیت برهاند. من این ضایعه را به ملت شریف ایران و لبنان، بلکه به ملت های مسلمان و قوای مسلح و رزمندگان در راه حق و به خاندان و برادر محترم این مجاهد عزیز تسلیت عرض می کنم و از خداوند تعالی رحمت برای او و صبر و اجر برای بازماندگان محترمش خواهانم. روح الله الموسوی الخمینی صحیفه نور، ج ۱۵، ص۲۶ مورخ : ۱۳۶۰/۰۴/۰۱ ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
4️⃣1️⃣چهاردهمین سلسله‌نشست تخصصی با عنوان «بنیادهای فلسفی علوم انسانی» به همت گروه فلسفه علوم انسانی برگزار می‌شود. (https://www.irip.ac.ir/fa/news/341) 📆 روز سه‌شنبه 7 تیر 1401 ⏰ ساعت 15 🎙سخنران: مهدی عبدالهی، استادیار موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران (https://simap.irip.ir/cv/abdollahi/) 📌این نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود پیوند مشارکت مجازی: https://www.skyroom.online/ch/irip/mt علاقه‌مندان به مشارکت حضوری می‌توانند به این آدرس مراجعه فرمایند: قم، بلوار شهید صدوقی، خ حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، دانش 3، پ71 @hekmatfalsafe ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
👆👆👆 👇🏻👇🏻👇🏻
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 فایل صوتی نشست علمی پژوهشی "معرفی و نقد کتاب روش شناسی علم کلام" با حضور ✳️ نویسنده محترم حجة‌الاسلام استاد دکتر رضا برنجکار ✳️ استاد ناقد: حجة‌الإسلام دکتر مهدی عبداللهی ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تأکید محسن کدیور بر وحیانیت قرآن و اعتبار آن و عدم پذیرش مدعیات تجدیدنظرطلبان دینی همچون عبدالکریم سروش و مجتهد شبستری متن سخنان در پست بعدی قابل مطالعه است. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
تأکید محسن کدیور بر وحیانیت قرآن و اعتبار آن و عدم پذیرش مدعیات تجدیدنظرطلبان دینی همچون عبدالکریم سروش و مجتهد شبستری «بالاخره اگر وحی به مثابه امر فرابشری از عالم غیب، قرآن به مثابه کلام الله مجید، تبعیت محمد (ص) از وحی و نه برعکس، وثاقت تاریخی قرآن، رحمانی بودن اسلام و قرآن و پیامبر (ص)، و ممنوعیت کامل استفاده از زور در مقوله ایمان و دین از بنیادها و ضروریات اسلام نباشد پس بنیادها و اساس اسلام چیست؟ اینکه وحی الهی امر بشری معرفی شود، یا قرآن به کلام محمد (ص) یا رؤیای او یا نوشته ای که حتی تالیفش به محمد بن عبدالله (ص) هم قابل انتساب نیست (چه برسد به خدای محمد) تعبیر گردد، یا محمد (ص) رهبری اقتدارطلب معرفی شود که با زور شمشیر مردم را مسلمان می کرد، اگر اینها تجدیدنظر در بنیادها یا اساس اسلام نباشد پس بنیاد یا اساس اسلام چیست؟! مگر اینکه ادعا شود که اسلام اصلا بنیاد و اساس ندارد. با همه اینها عنوان تجدیدنظر طلبی را با ادعای حداقلی تجدیدنظر در بنیادها و اساس اسلام مطرح می کنم که استدلال آن بسیار آسان است: مقدمه اول. باور به قرآن به عنوان کلام الله از بنیادهای اسلام است. مقدمه دوم. نفی این باور و تغییر آن به کلام بشری تجدیدنظر در بنیادهای اسلام است. مقدمه سوم. تجدیدنظر در بنیادهای اسلام ارائه دینی متفاوت با اسلام است. البته جواب مسلمانان تجدیدنظرطلب قاعدتا این است: ما اموری را که در آن تجدیدنظر کرده ایم را از بنیادهای اسلام نمی دانیم. در این صورت نزاع به این برمی گرددکه آیا اساسا اسلام بنیادی دارد یا نه؟ اگر دارد چیست؟ و اگر ندارد که هیچ وعلی الاسلام السلام! مومی است در دست روشنفکران محترم که هرگونه می پسندند به آن شکل می دهند. دیگر دعاوی مسلمانان تجدیدنظرطلب هم بر همین منوال قابل تبیین است. اینکه اینها تجدید نظر در بنیادهای اسلام است و یقینا از جنس «اصلاح معرفت دینی» یا اجتهاد ساختاری نیست، و چیزی از مقوله تجدید نظر در اصول اسلام یا «تجدید نظر در اسلام» است امر پوشیده ای نیست. تردیدی نیست که این تجدید نظرها به حداقل تجدید نظر در نبوت می انجامد، شواهد تجدید نظر در توحید و معاد نیز مفقود نیست. به تصریح یکی از اساتید محترم این طیف در سال ۱۳۸۵ از ایمان سنتی آنچه برایم باقی مانده است دو امر بیشتر نیست: توحید و عدالت. این سخنی کاملا صادقانه است. البته توحید آن هم از جنس توحید ادیان ابراهیمی یعنی باور به خدای متشخص نیست، بلکه از جنس دعاوی متصوفه از سنخ وحدت وجود است. عدالت هم که امری ماقبل دینی و فرامذهبی است. نمایندگان اصلی مسلمانان تجدیدنظرطلب در ایران معاصر عبدالکریم سروش، محمد مجتهد شبستری و محمدعلی امیرمعزی هستند. صدیقه وسمقی هم در مراتب بعدی به همین طیف متعلق است.» ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
✅ تکلیف خالق هستی برای زنان 📖 و قَرْنَ في‏ بُيُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى‏ وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتينَ الزَّكاةَ وَ أَطِعْنَ‏ اللَّهَ وَ رَسُولَه‏ (احزاب، 33) 🌺 کلام خدای : 1️⃣ در خانه هايتان قرار بگيريد؛ 2️⃣ مانند روزگار جاهليّتِ قديم، خودنمایی نکنید و زينتهاى خود را آشكار نسازيد؛ 3️⃣ نماز را بر پا کنید؛ 4️⃣ واجبات مالی خود را انجام دهید؛ 5️⃣ از خدا و پیامبرش کنيد. شرح: اطاعت از خدا و پیامبرش یعنی انجام و ترک ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
💢 قابل توجه گویندگان «رضاخان_روحت_شاد» 🔹در یکی از زمستانها که رضاشاه به مازندران مسافرت کرده بود، قرار بود که یک روز در بابل توقف نموده، سپس به مسافرت ادامه دهد. [اما] بسیاری از مردم که املاک آنها به وسیله اداره املاک تصرف شده بود، دیگر ممر معاشی نداشتند ناجاه به تکدی در شره و یلان و سرگردان میگشتند، به طوری که در هر نقطه از شهر تعدادی زیاد گدا با لباس مندرس مشغول تکدی بودند. شهردار و حاکم شهر از نظر اینکه هنگام ورود رضاشاه به شهر، مواجه با این همه سائل نشود، دستور دادند که تمام آنها را جمع آوری و در حمامهای عمومی نگاهدای نمایند تا رضاشاه از شهر خارج شود. شهرداری به کمک شهربانی تمام متکدیان را جمع اوری و در حمامهای عمومی محبوس نمودند و در حمامها از بیرون قفل نمودند. قبلا طبق برنامه تنظیمی قرار بود که رضاشاه بیش از یک روز و یک شب در شهر توقف نکند. اتفاقا بارندگی شدید شد و شاه تصمیم گرفت تا بارندگی ادامه دارد در آنجا بماند. شاه سه روز و سه شب در قصر سلطنتی توقف نمود. 🔹 پس از رفتن شاه در هر حمامی را که باز کردند، تعدادی به واسطه نرسیدن غذا و نبودن هوا از گرسنگی مرده یا خفه شده بودند که مجموعها تلفات به ۶۰_۷۰ نفر رسیده بود. 📚 منبع: حسین مکی(نماینده مجلس در زمان پهلوی)، تاریخ 20ساله ایران، ج۶، ص۱۰۱_۱۰۲. ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi
💢 اعتراف علمای بزرگ اهل سنت به اعتبار حدیث غدیر السلام علیک یا أمیرالمؤمنین ✍️ مهدی عبدالهی 🆔 @MAbdullahi