eitaa logo
مهدی عبداللهی
645 دنبال‌کننده
493 عکس
234 ویدیو
32 فایل
🌐 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اندیشه‌ورزی در قلمرو علوم عقلی اسلامی و علوم انسانی مهدی عبداللهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مدیر گروه فلسفه علوم انسانی دانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم دکتری فلسفه اسلامی ارتباط با مدیر کانال: @mabd57
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعتراض استاد فقه و اصول حوزه علمیه بر نگرش صدرایی در بحث معاد جسمانی
درنگی در سخنان یکی از اساتید فقه و اصول درباره معاد جسمانی صدرایی (1) ✍️ مهدی عبداللهی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ آموزه معاد یکی از اعتقادات بنیادین دین اسلام است که قرآن کریم به صراحت بارها از آن سخن گفته است و اندیشمندان مختلف علوم اسلامی در خلال قرنها از ویژگیها و کیفیات آن بحث کرده اند. اغلب متفکران اسلامی معتقد به «معاد روحانی و جسمانی» هستند، اما در تبیین حقیقت جسمانیت بدن اخروی میان ایشان اختلاف‌نظر وجود دارد. این اختلاف‌نظر ریشه در سه امر بنیادی‌تر دارد: 1) اختلاف دیدگاه اندیشمندان و مکاتب مختلف در مسائلی چون حقیقت انسان، نحوه تجرد نفس و چگونگی نسبت نفس با بدن؛ 2) نحوه مواجهه با پرسشها و شبهات مربوط به معاد جسمانی؛ 3) مفاد آیات قرآنی ناظر به معاد جسمانی. روشن است که هر یک از این مباحث، نیازمند بحثهای تفصیلی است، اما آنچه در این مختصر می‌توان بدان اشارت داشت، این است که عینیت شخصی جسم اخروی و دنیوی امری نیست که به راحتی بتوان از آن دفاع کرد، بلکه آن را با قطعیت به قرآن کریم نسبت داد. بسیاری از فیلسوفان و متکلمان در عینیت جسم اخروی و دنیوی تردید دارند. یکی از مشکلات نظریه عینیت در کلام سنتی «شبهه آکل و مأکول» است. بر اساس این شبهه، اگر انسانی پس از مرگ و تبدیل اجزای بدنش به گیاه یا حیوان، غذای انسانی دیگر شود، آیا اجزای مأکول (خورده شده) در معاد، در بدن آکِل (فردی که اجزای بدن دیگری را خورده) باز می‌گردد یا در بدن مَأْکول؟ در هر صورت، بدن یکی از آن دو به صورت کامل در روز رستاخیز محشور نخواهد شد. این اشکال برخی از متکلمان مانند علامه حلی را بر آن داشت برای هر بدنی اجزای اصلی و غیراصلی قائل شوند. اجزای اصلی بدن هر شخص از ابتدا تا آخر عمر باقی می‌ماند و به جزء اصلیِ بدنِ فرد دیگر تبدیل نمی‌شود. در معاد نیز تنها همین اجزای اصلی بازگردانده می‌شوند. از سوی دیگر، در کنار آیاتی که ظهور در عینیت بدن اخروی با جسمانی دارند، برخی آیات مثلیت این دو بدن را مطرح میکنند: نَحن قَدَّرۡنَا بَینكُمُ ٱلمَوۡتَ وَ مَا نَحن بِمَسبُوقِينَ عَلَىٰٓ أَن نُّبَدِّلَ أَمثالَكُمۡ وَنُنشِئَكُمۡ فِي مَا لَاتَعلَمُونَ (الواقعه، 60-61) أَوَ لَیسَ ٱلَّذِي خَلَقَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلأَرۡضَ بِقَٰدِرٍ عَلَىٰٓ أَن يَخلُقَ مِثلَهُمۚ بَلَىٰ وَهُوَ ٱلخَلَّـاقُ ٱلعَلِيمُ (یس، 81) بر این اساس، دیدگاه عینیت شخصی بدن اخروی با بدن دنیوی مسئله‌ای نیست که بتوان به راحتی از آن دفاع کرد، بلکه آن را با قطعیت به قرآن کریم و دین اسلام نسبت داد، چه رسد به اینکه دیدگاه طرفداران نظریه جسم مثالی را «مخالف نص قرآن» و «کلمات منحرف» بخوانیم. معارف بلند عقیدتی نیز نه‌تنها همچون مسائل دو دانش فقه و اصول نیازمند واکاوی و دقت‌نظرند، بلکه صرف استظهار عرفی از متون دینی برای دستیابی به نظریه دینی کفایت نمی‌کند، اصول فقه برای فهم معارف توحید و معاد کافی نیست. + ادامه دارد... ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🆔 @MAbdullahi
درنگی در سخنان یکی از اساتید فقه و اصول درباره معاد جسمانی صدرایی (2) ✍️ مهدی عبداللهی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در ادامه این بحث، نظر خوانندگان گرامی که به سخن دو تن از اندیشمندان بزرگ معاصر اشاره می‌کنیم که افزون بر فلسفه، در تفسیر و فقه و اصول نیز از قله‌های دانش به شمار می‌روند. علامه طباطبایی قدّس سرّه الشریف در تفسیر آیه 81 سوره یس این گونه فرموده است: أن الإنسان مركب من نفس و بدن، و البدن في هذه النشأة في معرض التحلل و التبدل دائما فهو لا يزال يتغير أجزاؤه و المركب ينتفي بانتفاء أحد أجزائه فهو في كل آن غيره في الآن السابق بشخصه و شخصية الإنسان محفوظة بنفسه- روحه- المجردة المنزهة عن المادة و التغيرات الطارئة من قبلها المأمونة من الموت و الفساد. و المتحصل من كلامه تعالى أن النفس لاتموت بموت البدن و أنها محفوظة حتى ترجع‏ إلى الله سبحانه... فالبدن اللاحق من الإنسان إذا اعتبر بالقياس إلى البدن السابق منه كان مثله لا عينه لكن الإنسان ذا البدن اللاحق إذا قيس إلى الإنسان ذي البدن السابق كان عينه لا مثله لأن الشخصية بالنفس و هي واحدة بعينها. (الميزان في تفسير القرآن، ج‏17، ص113-114) حضرت امام خمینی رحمة الله علیه نیز در خصوص معاد جسمانی این گونه فرموده است: «معاد آن نيست كه در همين نشئۀ طبيعت باشد؛ زيرا اين انكار معاد و انكار رجوع الى اللّٰه و تثبيت عالم طبيعت و تخليد آن است و مثل فساد و خاك شدن شجره و دوباره به صورت شجره درآمدن همان اجزاء به مرور دهور و تحولات و انقلابات طبيعت است. و البته اين برگشتن به نشئۀ ديگرى نمى‌باشد، در صورتى كه ضرورت تمام شرايع اين است كه معاد، نشئۀ ديگر و فوق طبيعت است و در معاد، عودت الى اللّٰه است به جهت قربى كه آن نشئه به عالم الوهيت دارد، و رجعتى كه در اكثر آيات هست، به همين مناسبت است: «إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ». و الحاصل: تسميۀ معاد به جهت همان معنى است كه فرمود: «كَمٰا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ». و بالجمله: از حيث تمسك به ظهور لفظ معاد و تطبيق آن بر معاد طبيعت، دغدغه‌اى نيست، بلكه به معاونت معنايى كه در آيات رجعت است، معاد را به آن اعتبار معنى مى‌كنيم. و اما آياتى مثل قضيه عُزَير كه مى‌فرمايد: «أَوْ كَالَّذِي مَرَّ عَلىٰ قَرْيَةٍ وَ هِيَ خٰاوِيَةٌ عَلىٰ عُرُوشِهٰا قٰالَ أَنّٰى يُحْيِي هٰذِهِ اللّٰهُ بَعْدَ مَوْتِهٰا فَأَمٰاتَهُ اللّٰهُ مِائَةَ عٰامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ قٰالَ كَمْ لَبِثْتَ قٰالَ لَبِثْتُ يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قٰالَ بَلْ لَبِثْتَ مِائَةَ عٰامٍ فَانْظُرْ إِلىٰ طَعٰامِكَ وَ شَرٰابِكَ لَمْ يَتَسَنَّهْ وَ انْظُرْ إِلىٰ حِمٰارِكَ وَ لِنَجْعَلَكَ آيَةً لِلنّٰاسِ وَ انْظُرْ إِلَى الْعِظٰامِ كَيْفَ نُنْشِزُهٰا ثُمَّ نَكْسُوهٰا لَحْماً فَلَمّٰا تَبَيَّنَ لَهُ قٰالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللّٰهَ عَلىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ». و مثل قضيۀ حضرت ابراهيم عليه السلام كه مى‌فرمايد: «وَ إِذْ قٰالَ إِبْرٰاهِيمُ رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِ الْمَوْتىٰ قٰالَ أَ وَ لَمْ تُؤْمِنْ قٰالَ بَلىٰ وَ لٰكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِي قٰالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِنَ الطَّيْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ ثُمَّ اِجْعَلْ عَلىٰ كُلِّ جَبَلٍ مِنْهُنَّ جُزْءاً ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْياً وَ اعْلَمْ أَنَّ اللّٰهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ» بعد از آنكه با برهان امتن، به آن طورى كه گفتيم و طبق ظهور آيات و احاديث و نصوص متواتره و طوايف مختلفه از آيات و اخبارى كه در وصف جنات و نار و موجودات و كيفيات آنها مى‌باشد، معاد و ضرورت نشئۀ اخرى ثابت شد و استحالۀ انحاء ادعائيۀ ديگر از معاد اثبات گرديد، اگر در مقابل اين همه ادلۀ عقليه و شرعيه در اثبات يك معنى و استحالۀ غير آن، ادعا شود كه ظهور چند آيه برخلاف آن دلالت مى‌كند، بايد بعد از ذكر اقسام احتمالات متصورۀ احياء، متعمّقين را به قضاوت عقولشان واگذار نماييم. (امام خمینی، تقریرات فلسفه، ج3، ص589-590) ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🆔 @MAbdullahi
شواهد ج15 اوایل الإشراق الثامن، «و لا حاجة إلی ارتکاب عروض» (ص30، س5) تا «تفریع تحصیلی» (ص31).mp3
23.43M
🗣 درس‌گفتارهای مهدی عبداللهی 📚الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة جلسه پانزدهم: اوایل الإشراق الثامن، «و لا حاجة إلی ارتکاب عروض» (ص30، س5) تا «تفریع تحصیلی» (ص31) 1. پاسخ محق دوانی به اشکال اندراج صورت ذهنی تحت دو مقوله جوهر و کیف: صورت ذهنی کیف نیست 2. پاسخ ابن‌سینا به اشکال اندراج صورت ذهنی تحت دو مقوله جوهر و کیف: طبق تعریف، جوهر اگر در خارج موجود شود، لا فی موضوع است 3. اشکال ملاصدرا به دو پاسخ پیشین 4. پاسخ ملاصدرا به اشکال: صورت عقلی جوهر، به حمل شایع کیف است و به حمل اولی جوهر. قم، مرکز تخصصی فلسفه اسلامی 1403/09/10 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
شواهد ج16 «تفریع تحصیلی» (ص31، س2) تا «لاعجب فی أن‌یکون المفهوم المشتق» (ص32، س15).mp3
28.54M
🗣 درس‌گفتارهای مهدی عبداللهی 📚الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة جلسه شانزدهم: «تفریع تحصیلی» (ص31، س2) تا «لاعجب فی أن‌یکون المفهوم المشتق» (ص32، س15) 1. تعمیم حمل اولی بودن صورت ذهنی جوهر به صور عقلی سایر مقولات 2. اشکال: جوهر و سایر مقولات در تعریف افراد خود اخذ می‌شوند، پس چگونه می‌توان گفت انسان جوهر نیست؟ 3. پاسخ اشکال: جوهری که در تعریف انسان اخذ می‌شود، جوهر به حمل اولی است، نه شایع. 4. اشراق نهم: پاسخ صدرایی به اشکال اندراج تحت دو مقوله 5. مشاهده حضوری ذوات عقلی در ادراک صور عقلی انواع جوهری 6. اشتراک ادراک عقلی به جهت ضعف مشاهده 7. صدق مفهوم منتزع از مجرد عقلی بر معلولهای مادی آن «به حمل حقیقت و رقیقت» قم، مرکز تخصصی فلسفه اسلامی 1403/09/17 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
شواهد ج17 و لاعجب فی أن‌یکون المفهوم المشتق (ص32، س15) تا فکذلک الحال فی الموجود الذهنی (ص34، سطر آخر).mp3
25.78M
🗣 درس‌گفتارهای مهدی عبداللهی 📚الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة جلسه هفدهم: و لاعجب فی أن‌یکون المفهوم المشتق (ص32، س15) تا فکذلک الحال فی الموجود الذهنی (ص34، سطر آخر) 1. تشبیه «حمل مفهوم کلی منتزع از مجرد عقلی بر معلولهای آن» به حمل مفهوم ناطق و حساس بر افراد انسان و حیوان 2. مسافرت وجودی نفس از محسوس به متخیل سپس به معقول 3. اشراق دهم: پاسخی دیگر بر اساس مبانی قوم به اشکال اندراج صورت ذهنی تحت دو مقوله متباین جوهر و کیف قم، مرکز تخصصی فلسفه اسلامی 1403/09/19 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
شواهد ج18 فکذلک الحال فی الموجود الذهنی (ص34، سطر آخر) تا فالأول نحلله إلی عدم سابق و... (ص35، 3 سطر مانده به آخر).mp3
25.03M
🗣 درس‌گفتارهای مهدی عبداللهی 📚الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة جلسه هجدهم: فکذلک الحال فی الموجود الذهنی (ص34، سطر آخر) تا فالأول نحلله إلی عدم سابق و... (ص35، 3 سطر مانده به آخر) 1. ادامه پاسخ به اشکال اجتماع جوهر و کیف در صورت ذهنی 2. اشکال استاد به پاسخ: عرض و جوهر موجود خارجی دو وجود مغایر اما متحدند که یکی مصداق جوهر و دیگر مصداق ماهیات عرضی است، اما موجود ذهنی واحد است. 3. تقسیم موجود به وابسته و غیروابسته 4. دیدگاه‌ها در مناط احتیاج به علت قم، مرکز تخصصی فلسفه اسلامی 1403/09/24 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
✅ کرسی علمی ترویجی معرفت‌شناسی قرآن‌بنیان 🔰 مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی با همکاری معاونت پژوهشی وزارت علوم، گروه منطق فهم دین برگزار می‌کند: 🔻 به مناسبت هفته پژوهش 🎙 با حضور: عبدالحمید واسطی مهدی عبداللهی حسن عبدی ✍️ دبیرعلمی: قاسم_بابایی 📅 سه شنبه ۲۷ آذر ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/naghd ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همه شما زوال دشمنان بشریت، یعنی همین تمدن آمریکایی منحط و زوال اسرائیل را به لطف الهی خواهید دید. 🔸️اگر صدتا از این حوادث هم شما مشاهده می‌کنید ناامید نشید. این اون توصیه قطعی و اصلی منه. همه چیز امیدبخشه برای ما. ما یک ملتی هستیم که عوامل مژده دهنده در پیرامون ما و در درون ما به‌مراتب بیشتر از عوامل مأیوس کننده و ناامیدکننده است. عوامل مژده دهنده را ببینید، پیدا کنید، به آنها دلگرم باشید. به خدا توکل کنید و قصد و نیتتان را خالص کنید و بدانید که خدای متعال شما را کمک خواهد کرد و مدد خواهد کرد... ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آنهایی که یک لگد به گربه نزده‌اند نگران خون شهدای مدافع حرم شده‌اند! ▪️امیر حسین حاجی نصیری - جانباز مدافع حرم: به دکتر معالجم گفتم پاهایم را برای بشار اسد ندادم، بلکه برای شما دادم که امروز در امنیت و در اتاق عمل، جراحی انجام بدهی. خیلی‌ها برای جذب فالوئر دارند می‌گویند خون شهدای مدافع حرم هدر رفت و حتی با گریه از حرم حضرت زینب(س) فیلم منتشر می‌کنند در حالیکه اگر کسی بخواهد طلبکار باشد من و رفقایم هستیم. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
هدایت شده از دکتر سعید جلیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ | دکتر سعید جلیلی: علی‌رغم تجربه‌ی برجام، باز از توافق جدید سخن می‌گویند / این یک کار خطاست دکتر جلیلی در جمع دانشجویان دانشگاه سمنان: 🔹تصویری که در سال ۹۴ و زمان تصویب برجام ارائه می‌شد، این بود که همه‌ی تحریم‌ها بالمره رفع می‌شوند و همه‌ی تحریم‌ها برداشته می‌شوند. 🔸در آن زمان وقتی افرادی، بیان می‌کردند که اینگونه نیست، یک هجمه‌ی رسانه‌ای شدید علیه آن‌ها ایجاد می‌شد؛ اما از محیط‌های دانشگاهی انتظار می‌رفت که این توافق را بخوانند و بررسی کنند. 🔹بند ۳۷ برجام، بیان می‌کند که صرف شکایت ایران نسبت به انجام تعهدات طرف مقابل، تمام تحریم‌ها بلافاصله برمی‌گردد. یعنی در تمام این سال‌ها، ما حتی حق شکایت نداشتیم. 🔸برجام باید سند طلبکاری ملت ایران باشد. دشمن باید با ملتی هوشیار مواجه شود تا جرات مکر و اقدام علیه ما را نداشته باشد. 🔹امروز گفته می‌شود که خب اگر برجام موفق نشد، توافق جدیدی بکنیم! این سخن بسیار خطاست. کسی مخالف مذاکره نیست اما طرف مقابل ۱۵ بار نسبت به انجام تعهدات ما اعتراف کرد اما نهایتا از برجام خارج شد. حال امروز برخی حرف از توافق جدید می‌زنند! 🔸طبق برجام، کشورهای اروپایی موظف بودند که در سال هشتم برجام، که مصادف با ۲۶ مهر سال گذشته بود، نسبت به رفع تحریم‌های تسلیحاتی کشورمان اقدام کنند اما در همان روز اطلاعیه دادند و اعلام کردند که به تعهد خود عمل نخواهند کرد! ✅ @saeedjalily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رؤیایی که اسرائیلی‌ها با تمام وجود به دنبالش هستند. سخنان دیده‌نشده یاسر عرفات در مورد نقشه اسرائیل بزرگ! ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟡مدیریت انقلابی در دولت شهید رئیسی ♦️دولت شهید رئیسی چگونه توانست ناترازی برق و گاز را مدیریت کند؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ می‌دانیم که دولت زمانی مسؤولیت را بر عهده گرفته بود که مدت‌ها بود بخش‌های وسیعی از کشور، در زمستان گاز نداشتند و در تابستان برق! اما در همان نخستین سال مسؤولیت‌شان همگان شاهد بودیم که به ناگهان این ناترازی‌ها از ادبیات اجتماعی و اقتصادی کشور رخت بربست! اما هیچ کس نپرسید چطور شد؟ چه اکسیری بر ذخایر گاز و نیروگاه‌های برق ما زده شد که چنین معجزه‌آسا همه مشکلات از میان رفت! پاسخ آن یک کلمه است: «اعجاز مدیریت انقلابی». سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت سیزدهم درباره چگونگی مدیریت ناترازی‌های گاز و برق در دولت شهید رئیسی اطلاعات مفیدی در اختیار قرار داده است، امید است مسؤولان دولت چهاردهم با استفاده از این الگو، بر مشکل ناترازی‌های گاز و برق فائق آیند و با بی‌توجهی از کنار این تجربه مهم عبور نکنند: «شهید رئیسی چند اقدام برای مدیریت ناترازی «برق در تابستان» و «گاز در زمستان» داشت، تا نه برق در تابستان که اوج مصرف را داریم قطع شود نه گاز در زمستان. ۱- ساخت انواع نیروگاه‌ها اعم از گازی و خورشیدی و بادی و... را هم توسط دولت و هم بخش خصوصی در اولویت قرار داد به نحوی که در دو سال و نیم دوره مدیریت ایشان، رکورد ساخت نیروگاه در کشور شکسته شد و مجموعا حدود ۹ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شد. ۲- صنایع را الزام کرد که برای تامین برق خودشان نیروگاه بسازند و در همین راستا چند نیروگاه هم در دوره ایشان ساخته شد و افتتاح گردید از جمله نیروگاه بوتیا در کرمان و نیروگاه فولاد مبارکه اصفهان و.... ۳- زمان توزیع برق بین صنایع را مدیریت کرد. مثلا با هماهنگی برخی صنایع، شیفت کاری خطوط تولیدی آنها بعضا به روزهای تعطیل و... جابه‌جا شد. ۴- اصلاح الگوی مصرف برق خانگی را هم با سیاست‌های تشویقی در دستور کار قرار داد. به‌طور همزمان از همان روزهای اول که دولت را هنوز تحویل نگرفته بود، از ناترازی گاز مطلع شد و همکاران متخصص خود در این زمینه را مأمور کرد برای حل بحران احتمالی گاز در زمستان چاره‌جویی کنند در این زمینه هم چند اقدام انجام شد: ۱- از فرصت شهریور تا آبان‌ماه که زمان طلایی ذخیره سوخت مایع برای نیروگاه‌هاست را کاملا استفاده کردند و توانستند در همان سال اول ذخایر را از حدود یک میلیارد مترمکعب در اوایل شهریور به حدود دو و نیم میلیارد متر مکعب در آبان‌ماه برسانند. ۲- نسبت به تامین سوخت مایع برای نیروگاه‌های استان‌های شمالی، شمال شرق و شمال غرب کشور با اولویت اقدام کردند. ۳- هماهنگی دو وزارتخانه نفت و نیرو برای عدم ایجاد چالش را شخصا مدیریت کرد. ۴- در همان تابستان نسبت به حل چالش فی‌مابین با ترکمنستان بابت بدهی و جریمه قرارداد گازی با ترکمنستان اقدام کرد و بدهی حدود ۳ میلیارد دلاری را قسط‌بندی و پرداخت کرد و در پاییز ۱۴۰۰ قرارداد سه جانبه سوآپ گازی بین ایران و ترکمنستان و آذربایجان امضا شد که در رفع ناترازی استان‌های شمالی بسیار مؤثر است. شاه بیت همه این اقدامات مدیریت مدبرانه و فرابخشی شخص رئیس‌جمهور در هماهنگی‌های بین وزارتخانه‌ای و مطالبه و پیگیری حل مسئله و البته مدیریت جهادی وزرای مربوطه بود که اجازه بحران را نمی‌داد. مثلا در زمستان سال ۱۴۰۲ که یک روز در تربت‌جام افت فشار اتفاق افتاد تمام وزارت نفت و سایر دستگاه‌ها را بسیج کرد برای حل مشکل آنجا با انواع روش‌های مکمل. همه می‌دانستند رئیس‌جمهور شهید شخصا هم تلفنی هم بعضا با حضور در اتاق کنترل وزارتخانه‌ها پیگیری می‌کرد و همین موضوع برای حل مسئله، انرژی و انگیزه مضاعف در بدنه مدیریتی کشور تولید می‌کرد و آنها را هوشیار می‌کرد تا بموقع اقدامات لازم را به‌عمل آوردند و مثلا در زمستان غافلگیر نشوند. لازم به ذکر است که میزان ذخایر سوخت مایع تحویلی در نیروگاه‌ها در مرداد‌ماه ۱۴۰۳ بیشتر از میزان ذخایر سوخت مایع در مرداد‌ماه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بوده و لذا با مدیریت صحیح می‌بینیم که در زمستان‌های آن سال‌ها قطعی برق و گاز نداشته‌ایم. در حالی‌که اگر تدابیر درست مدیریتی در آن سال‌ها نبود، در نتیجه «هم‌افزایی ناترازی برق و گاز» همین اتفاقی که الان رخ داده است می‌افتاد یعنی قطعی همزمان برق و گاز در زمستان!» درود و رضوان الهی بر روح پاک آن شهید مظلوم باد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥فریبکاری افتضاح خبرگزاری الحدث عربستان سعودی کودک سوری: اسم من عمر است 10 سال دارم و در زندان صیدنایا دنبال پدرم می گردم که 14 سال است دیده نشده!!! ‌ پ.ن: پس تو کِی به دنیا اومدی؟ 4 سال بعد از مفقود شدن بابات؟ بابات کیه؟ بحث علمی: 1. یکی از منابع و راه‌های کسب معرفت که در دانش به تفصیل از آن بحث شده، و است. 2. یکی از شرایط ضروری این روش، احراز راست‌گویی و اعتمادپذیری گوینده است. 3. این شرط همچنان که درباره اشخاص حقیقی جاری است، نسبت به اشخاص حقوقی مثل خبرگزاری‌ها، کانال‌های خبری، شبکه‌های ماهواره‌ای نیز صادق است. 🔻 بر این اساس، کسانی که برای دریافت اخبار به منابع خبری دشمنان تابلودار اسلام و ایران همچون بی‌بی‌سی، ایران اینترنشنال و... استناد می‌کنند، چه توجیهی برای اعتماد به این دشمنان دروغگو دارند؟ هیچ!!! ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
💠 آیت‌الله سبحانی: حکومت اسلامی باید از منکر بی‌حجابی جلوگیری کند. ✔️ آیت‌الله جعفر سبحانی مرجع تقلید در پاسخ به استفتائی درباره حجاب اجباری و وظیفه‌ی حکومت : بسم الله الرحمن الرحیم این جانب در مسجد اعظم پس از فراغت از درس خارج اصول دو مطلب را یادآور شدم. مطلب نخست، این که حجاب اجباری دو تفسیر دارد. تفسیر اول آن غلط و تفسیر دوم آن مورد اتفاق همه علمای اسلام است. اما تفسیر غلط این که اگر زن بی‌حجابی، در کوچه و خیابان مشاهده شد، مأمور دولتی فوراً چادری به دست بگیرد و بر سر او بیفکند و او را مجبور به رعایت حجاب کند. این تفسیر مسلماً غلط و احدی از عالمان اسلامی چنین فتوایی نداده است. اما تفسیر دوم و صحیح آن، این است که منکرات بر دو نوع است: ۱- فردی منکری را در دور از چشم مردم در خانه خود انجام می­‌دهد، تکلیف او با خدا است و ما درباره او تکلیفی نداریم. حکومت اسلامی باید از منکری که برای جامعه مضر است جلوگیری کند ۲- منکری که وجود آن مضر به حال جامعه است مسلماً باید حکومت اسلامی از آن جلوگیری کند. کسی بخواهد آشکارا مشروب خواری کند و یا قمار بازی، کند. مسلماً یک چنین منکراتی مایه گسترش گناه در جامعه می‌شود. بی‌حجابی نیز از این منکرات است که سبب می­‌شود گناه در میان جوانان گسترش پیدا کرده و عفت عمومی خدشه­‌دار شود. باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که چنین منکری در خارج تحقق پیدا نکند. (این برنامه‌­ریزی اعم از فرهنگی، اجتماعی و روان­شناسی، اقتصادی و قضایی و انتظامی است) 🔹 دلیل این سخن حدیثی از رسول خدا(ص) است که می‌فرماید: إِنَّ الْمَعْصِيَةَ إِذَا عَمِلَ بِهَا الْعَبْدُ سِرّاً لَمْ تُضِرَّ إِلَّا عَامِلَهَا وَ إِذَا عَمِلَ بِهَا عَلَانِيَةً وَ لَمْ يُغَيَّرْ عَلَيْهِ أَضَرَّتِ الْعَامَّةَ هر‌گاه بنده خدا گناهی را در پنهان انجام دهد ضرر آن متوجه خود اوست ولی اگر آشکار انجام بدهد و از آن جلوگیری نشود به جامعه ضرر می­‌زند. نویسنده‌ای مسأله حجاب اجباری را مطرح می­‌کند و می‌­گوید: بله اگر بی‌حجابی به مرحله‌ای برسد که مایه ابتذال و گسترش گناه شود باید از آن جلوگیری کرد. در پاسخ سخن ایشان یادآور شدم که اصولاً بی­‌حجابی یک صورت بیشتر ندارد و آن همان صورتی که خود او متذکر شده است. آیا می ­توان جاذبه جنسی میان برهنگان و بی­‌حجابان و جوانان امروز که سن ازدواج آنان بالا رفته را انکار کرد؟ مسلماً این نوع گناه آشکار، اخلاق جوانان را فاسد می­‌سازد. مطلب دومی که یادآور شدم این است. امر به معروف دو مرحله دارد. مرحله نخست: مرحله نصیحت و تذکر است و این از آن عموم مردم است، البته شرایطی هم دارد. 🔹مرحله دوم جلوگیری از منکرات است که از آن حکومت اسلامی است. امام صادق(ع) چنین می­‌فرمایند: انما هو علی القوی المطاع العالم بالمعروف من المنکر، لا علی الضعیف الذی لا یهتدی سبیلا الی ایّ من ایّ یقول من الحق الی الباطل، و الدلیل علی ذلک کتاب الله عزوجل قوله.... وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَي الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ. امر به معروف وظیفه قدرت نیرومندی است که اطاعت مردم برگردن آنها است. معروف را از منکر تمیز می‌­دهد. این وظیفه ربطی به انسان ناتوان که راهی به جایی نمی­‌برد، ندارد و شاید حق را از باطل باز نمی‌شناسد. اتفاقاً آیه ۴۱ سوره حج ناظر به همین قسم دوم همین گروه نیرومند است که اجرای امر به معروف بر عهده آنها است، آنجا که می‌­فرماید: 🔹«الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنكَرِ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ. آنان که به آن­ها قدرت دادیم کسانی هستند که نماز را پرپا می­‌سازند و زکات می­‌دهند و به کارهای نیک فرمان می‌دهند و از منکرات مردم را باز می‌­دارند. سرانجام کارها با خدا است. جمله­ «ان مکناهم» گواه بر این است که این نوع امر به معروف برای انسان ­های متمکن و قدرتمند و به تعبیر امروزی از آن حکومت اسلامی است. و تفسیر این آیه به امر به معروف سفارشی، دور از مضمون آیه است. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 📽 💢 تأثیر فلسفه در تکامل انسان ✅ حجت الاسلام و المسلمین ☘️قطعه‌ای از دورۀ 🗓 زمستان 1403 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) 🌐 ایتا | آپارات ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
🌺 قصیده زیبای علامه محمدحسین غروی اصفهانی در مدح حضرت زهراء سلام الله علیها دختر فكر بكر من، غنچه لب چو وا كند از نمكين كلام خود حق نمك ادا كند طوطى طبع شوخ من، چون كه شكرشكن شود كام زمانه را پر از، شكّر جان فزا كند بلبل نطق من ز يك نغمه عاشقانه‏اى گلشن دهر را پر از زمزمه و نوا كند خامه مشك ساى من گر بنگارد اين رقم صفحه روزگار را مملكت ختا كند مطرب اگر بدين نمط ساز طرب كند گهى دائره وجود را جنت دلگشا كند منطق من هماره بندد چو نِطاق نطق او منطقه حروف را منطقة السما کند شمع فلك بسوزد از آتش غيرت و حسد شاهد معنى من ار جلوه دلربا كند نظم برد بدین نسق از دم عیسوی سَبَق خاصه دمی که از مسیحا نفسی ثنا کند وهم به اوج قُدس ناموس اله كى رسد؟ فهم كه نعت بانوى خلوت كبريا كند؟ ناطقه مرا مگر روح قُدُس كند مدد تا كه ثناى حضرت سيدهٔ نسا كند فيض نخست و خاتمه، نور جمال فاطمه چشم دل ار نظاره در مبدأ و منتهى كند صورت شاهد ازل، معنى حسن لم يَزل‏ وهم چگونه وصف آيينه حق نما كند؟ مطلع نور ايزدى، مبدأ فيض سرمدى‏ جلوه او حكايت از خاتم انبيا كند بسملهٔ صحيفه فضل و كمال و معرفت بلكه گهى تجلى از نقطه تحت «با» كند دائره شهود را نقطه ملتقى بُود بلكه سزد كه دعوى «لو كشف الغطا» كند حامل سر مستسرّ، حافظ غيب مستتر دانش او احاطه بر دانش ماسوى كند عين معارف و حكم، بحر مكارم و كرم گاهِ سخا محيط را، قطره بى بها كند ليله قدر اوليا، نور نهار اصفيا صبح جمال او طلوع از افق علا كند بضعه سيد بشر، ام ائمه غرر كيست جز او كه همسرى با شه لافتى كند؟ وحى و نبوتش نسب، جود و فتوتش حسب قصه‏اى از مروتش سوره «هل اتى» كند دامن كبرياى او دسترس خيال نى پايه قدر او بسى پايه به زير پا كند لوح قدر به دست او، كلك قضا به شست او تا كه مشيت الهيّه چه اقتضا كند در جبروت، حكمران، در ملكوت، قهرمان‏ در نشئات «كن فكان» حكم به «ما تشاء» كند عصمت او حجاب او، عفت او نقاب او سرّ قدم حديث از آن ستر و از آن حيا كند نفخه قدس بوى او، جذبه انس خوى او منطق او خبر ز «لاينطق عن هوى» كند قبله خلق، روى او، كعبه عشق كوى او چشم اميد سوى او، تا به كه اعتنا كند بهر كنيزيش بود زهره كمينه مشترى چشمه خور شود اگر چشم سوى سُها كند "مفتقرا" متاب رو از در او به هيچ سو زانكه مس وجود را فضه او طلا كند. السلام علیک یا فاطمة الزهراء ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
⭐️ | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام. ۱۴۰۳/۱۰/۲ 💠درباره حضرت فاطمه زهرا(س) 🔰خداوند متعال دو زن را نمونه قرار داده برای همه‌ آحاد بشر: زن فرعون و حضرت مریم 🌟پیغمبر فرمودند که زهرای من از آن دو زن فضیلتش برتر و بالاتر است ✅هر کدام از این ویژگی‌های حضرت فاطمه (س) الگو است: 📌قیام برای حق 📌شجاعت 📌صراحت 📌قوت استدلال 📌ایستادگی 👇پیغمبر این حرف را به سلمان گفتند: ✨دوستی فاطمه‌ من صد جا به دردتان میخورد، 👆یعنی صد جا بعد از مرحله‌ این نشئه‌ دنیوی 💢آسان‌ترینش مرگ است و قبر ♦️فاطمه‌ زهرا(س) به کسی محبت پیدا میکند که 👆همان خصوصیات را در زندگی الگو قرار بدهد ◀️یکی از آن خصوصیات عبارت است از تبیین 💠درباره مسائل مربوط به مداحی و مداحان ❇️«مداحی» پیروی از فاطمه‌ زهرا است در تبیین 🔹تبیین مهم‌ترین کار فاطمه‌ زهرا (س) است 🔸تبیین مسائل روز یک وظیفه‌ بسیار مهم است 🔸در روایت پیغمبر وارد شده است: 🔰«إن المؤمن يجاهد بسيفه و لسانه» 👌جهاد با زبان یکی از انواع مهم جهاد است ⭕️گاهی اوقات از جهاد با جان، هم تأثیرش هم اهمیتش بیشتر است ✅همه‌ مداحان سرتاسر کشور مخاطب این سخن هستید: جهاد با زبان ◀️مداحی ترکیب چندین هنر است؛ هنرهای: ♦️صدا ♦️آهنگ ♦️شعر ♦️مدیریت جمعیت ♦️چهره به چهره شدن با مردم ❇️بنابراین مداحی یک رسانه‌ تمام عیار است 💡چون یک رسانه است پس میتواند ابزار تبیین باشد 🚨امروز، شبهه‌افکنی یکی از کارهای اساسی دشمن است ⚠️برنامه‌ریزی میکنند 💵پول خرج میکنند برای اینکه ذهنیتها را منحرف کنند از حقیقت ⁉️چه کسی باید جواب بدهد؟ ⁉️چه کسی بایستی این خطّ کج را مستقیم کند؟ ⁉️چه کسی بایستی تبیین کند؟ ❇️شما جزو کسانی هستید که میتوانید این کار بزرگ را انجام بدهید 📍اگر این حرکت مداحی شما 👌آگاهی‌بخش باشد 👌بعد امیدآفرین باشد 🔺یعنی مأیوس‌کننده نباشد، و هم حرکت‌دهنده باشد، 💎آن وقت یک کار اساسی و بزرگ را شما انجام داده‌اید ◀️که با بسیاری از ابزارهای سخن گفتن و تبلیغ کردن، آن مقصود حاصل نمیشود 🛡میتوانید مبارزه کنید با ❌هراس‌افکنی دشمن ❌اختلاف‌افکنی دشمن ❌یأس‌آفرینی دشمن 💪شما قوی هستید 📲او تبلیغ میکند ضعف شما را 🚨برای اینکه شما را بترساند 💪دست شما پُر است 📲او تبلیغ میکند که دست شما خالی است 🚨برای اینکه شما را مأیوس کند 💠نکاتی درباره مسائل منطقه 1️⃣گزافه‌گویی‌های دشمنان پس از احساس پیروزی و پاسخ ملت ایران به مزدوران آمریکا 💢یک گروه اغتشاشگر با کمک دولتهای خارجی و نقشه‌ آنها ⛔️توانستند از ضعفهای درونی کشور سوریه استفاده کنند ❌و کشور را به بی‌ثباتی بکشانند 🔺حالا آمریکایی‌ها، رژیم صهیونیستی و کسانی که با اینها همراهند 💭به خیال خودشان احساس پیروزی میکنند 🗣لذا حرف مفت میزنند 🔺یک عنصر آمریکایی: «هر کسی در ایران اغتشاش کند، ما کمکش میکنیم» ⏫احمقها بوی کباب شنیده‌اند! ⚠️ملّت ایران هر کسی را که مزدوریِ آمریکا را در این زمینه قبول کند، 👊در زیر گامهای محکم خود لگدمال خواهد کرد 2️⃣عدم پیروزی رژیم صهیونی در میدانهای مختلف 🎉عنصر صهیونی تظاهر به پیروزی میکند ⁉️شما کجا پیروز شدید؟ ❎حزب‌اللّه زنده است، مقاومت فلسطین زنده است، حماس زنده است، جهاد زنده است ⭕️بله، در سوریه جلوی شما باز بود ⏪توانستید چند کیلومتر با تانک و ابزارهای نظامی جلو بیایید ❌اما این پیروزی نیست 🛡البتّه جوانهای غیورِ شجاعِ سوری هم بلاشک شما را از اینجا بیرون خواهند کرد. 3️⃣نیروی نیابتی نداشتن جمهوری اسلامی در منطقه 🎙در تبلیغات گوناگون میگویند که جمهوری اسلامی، نیروهای نیابتی خودش را در منطقه از دست داد؛ ❌این هم یک غلط دیگر 💢جمهوری اسلامی نیروی نیابتی ندارد 👈ما اگر یک روزی بخواهیم اقدام بکنیم، احتیاج به نیروی نیابتی هم نداریم ❇️مردان شرافتمند باایمانی در یمن، عراق، لبنان، فلسطین و 👌ان‌شاءاللّه در آینده‌ نزدیک در سوریه، حضور دارند و خواهند داشت، ◀️اینها دارند برای خودشان با ظلم، با جنایت، با رژیم منحوسِ تحمیلیِ صهیونیستی مبارزه میکنند؛ 📌ما هم مبارزه میکنیم و ان‌شاءالله این رژیم را از منطقه ازاله خواهیم کرد ❇️حزب‌اللّه لبنان از دل اغتشاشات لبنان در دهه‌۶۰ بُروز کرد و سر برآورد 🔰از دل تهدیدها، فرصتها سر برمی‌آورند، ♦️اگر چنانچه ما 📌متوجّه باشیم 📌احساس مسئولیت کنیم، دنبال کنیم، 📌آنچه را در دل ما و بر زبان ما است، در هنگام عمل نشان بدهیم ✅«سر برآوردن یک مجموعه‌ شرافتمند قوی» در سوریه هم اتّفاق خواهد افتاد 🍀به لطف الهی، فردای منطقه از امروز منطقه بهتر خواهد بود 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 خاطرات جالب آیت‌الله طبسی از سیره علمی و طلبگی شهید سیدحسن نصرالله: بعد از ۴ ساعت بحث علمی می‌گفتم خسته نشدی؟! می‌گفت نه من منتظر این شب‌ها بودم! 🔹 بسیار اهل مطالعه بود. 🔹 به خاطر مسائل امنیتی گاهی مدتها نور خورشید را نمی‌دید، اما مطالعاتش ترک نمی‌شد! 💎 کتابی از درسهایم چاپ کردیم قبل از چاپ به ایشان رساندم! گفتم: مطالعه کردی؟! گفت: خیر چون ۴ سال قبل صوت درس شما را گوش دادم! صوت درسها ۱۴۰۰ جلسه بود! ۲۷ آذر ۱۴۰۳ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
امام باقر علیه السلام: «لَا تُشْعِرُوا قُلُوبَكُمُ‏ الِاشْتِغَالَ بِمَا قَدْ فَاتَ فَتَشْغَلُوا أَذْهَانَكُمْ عَنِ الِاسْتِعْدَادِ لِمَا لَمْ‌يَأْتِ؛ دل‌هاى خود را به آنچه از دست رفته مشغول نسازيد، كه در اين صورت ذهن خود را از آماده شدن براى آنچه هنوز نيامده است باز خواهيد داشت.» 📚 بحار الأنوار، ج70، ص23 پ.ن: 🔻بسیاری از ما انسان‌ها اسیر گذشته‌هاییم، خاطرات خوش و ناگوار گذشته را زیر و رو می‌کنیم؛ بر خوشی‌های ازدست‌رفته خویش حسرت خورده، در دل بازگشت ایام گذشته را آرزو می‌کنیم و با مرور اتفاقات ناگوار و یادآوری تلخی‌های ناشی از رفتارهای دیگران، فاصله چندقدمی خود با دیگران را در ذهن خویش به کیلومترها افزایش می‌دهیم، بلکه بسا می‌شود که حسرت خوردن بر فرصت‌ها و خوشی‌های ازدست‌رفته موجب یأس و ناامیدی برای آینده می‌شود و بازگشت به آسیب‌هایی که از رفتارهای دیگران بر ما رفته است، حس انتقام‌جویی و تلافی گذشته را در اندیشه و جان ما می‌کارد. ✅ بازگشت ذهنی به گذشته‌ها تنها برای درس‌آموزی از آن سودمند است. بازشناسی اقدامات درست و اشتباهات پیشین برای تشخیص فراز و فرودهای مسیر امروز و تصمیم شایسته و اقدام به‌جا برای آینده. اگر جز این باشد، کمترین آورده آن شعله آتشی است که بر گران‌بهاترین سرمایه خود، یعنی لحظه‌لحظه عمر خود می‌افکنیم و با از دست دادن امروز، فردا را نیز می‌بازیم. فرداها را باید امروز بسازیم. تا از زندان دیروز آزاد نشویم، راهی به افق آینده روشن نخواهیم داشت. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🎥 اعتراف ژنرال ۴ستاره آمریکا درباره ماجرای نابود کردن ایران! 🔸ژنرال وزلی کلارک: "قرار بود بعد از ۱۱ سپتامبر ما ۷ کشور را در ۵ سال نابود کنیم. با عراق شروع می‌شد و بعد سوریه، لبنان، لیبی، سومالی، سودان و درنهایت با به اتمام می‌رسید" ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
فلسفه مضاف پیشین؛ بستر معرفتی تحول در علوم انسانی.pdf
738K
📚 معرفی مقاله علمی پژوهشی در زمینه جایگاه فلسفه و تأثیر آن در علوم انسانی و اجتماعی و مسئله تحول در علوم انسانی مهدی عبدالهی، «فلسفه مضاف پیشین؛ بستر معرفتی تحول در علوم انسانی»، فصلنامه حکمت اسلامی، سال هفتم، شماره چهارم، زمستان 1399. چکیده عنوان «فلسفه» در خلال تاریخ فلسفه غرب و فلسفه اسلامی، معانی و کاربردهای گوناگونی داشته است. این اصطلاح ـ که در اصل لغتی یونانی به ‌معنای دوست‌داری دانش بوده ـ در ابتدا به‌ معنای همه علوم بشری به‌کار می‌رفته است و در نوپدیدترین معنای آن، «روش عقلی در تحقیق» از آن قصد می‌شود. معنای اخیر، زمینه پیدایش اصطلاح «فلسفه مضاف» در اندیشه اسلامی شده است و برخی اندیشمندان معاصر با نظر به پاره‌ای مسائل مطرح در مغرب زمین، این اصطلاح را ابداع کرده و سپس، نظر به اینکه موضوعات متعددی را می‌توان به روش عقلی بررسی کرد، آن را به «فلسفه‌های مضاف به علوم» و «فلسفه‌های مضاف به امور» تقسیم کرده‌اند. به اعتقاد نگارنده، اصطلاح فلسفه مضاف نه‌تنها در اندیشه غربی معادلی ندارد، بلکه کاربست گسترده آن غیر منطقی و زیان‌بار است. هیچ الزام منطقی یا فایده علم‌شناختی بر این مسأله مترتب نیست که ما با ابداع این اصطلاح بر هر آنچه موضوع پژوهش عقلی است، مهر فلسفه مضاف بنهیم. افزون بر اینکه در این فرض، دیگر فلسفه مطلقی نخواهیم داشت. آنچه برای سنت فکری ما سودمند است، فلسفه‌های مضاف به علوم است که مهم‌ترین بخش آنها بررسی بنیادهای فلسفی علوم انسانی است. واژگان کلیدی: فلسفه مضاف، روش تحقیق، علوم انسانی، مابعدالطبیعه ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi