eitaa logo
مهدی عبداللهی
686 دنبال‌کننده
520 عکس
245 ویدیو
34 فایل
🌐 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اندیشه‌ورزی در قلمرو علوم عقلی اسلامی و علوم انسانی مهدی عبداللهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مدیر گروه فلسفه علوم انسانی دانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم دکتری فلسفه اسلامی ارتباط با مدیر کانال: @mabd57
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸تدریس و تحصیل به امر حضرت أرواحنا فداه 🔹 مرحوم آیة الله العظمی شیخ محمّد علی اراکی فرمود: 🔸 آخوند ملاّ علی باذِنه‌ای (از شاگردان آیة الله آقا شیخ محمّد باقر اصطهباناتی شیرازی) از استاد نقل می‌کرد که ایشان فرمودند: مدّتی در تهران ساکن بودم و به تدریس می‌پرداختم، فقط یک ساعت وقت داشتم که آن را هم برای تنّفس و استراحت گذاشته بودم. روزی طلبه‌ای آمد و اظهار کرد: به من کتاب شفا درس بدهید. 🔹 من گفتم: در درس عمومی شرکت‌کنید. گفت: خیر! حتماً درس خصوصی می‌خواهم. 🔸 هرچه من اصرار کردم او حاضر نشد، سرانجام قبول کردم، ولی گفتم: من کتاب ندارم. گفت: مانعی ندارد، من یک کتاب دارم که یک شب پیش شما باشد و یک شب پیش من. 🔹 درس را شروع کردیم و مدّتی بدین منوال گذشت. یک روز که نوبت من بود و کتاب پیشم مانده بود، هرچه گشتم کتاب را نیافتم و پیش آن آقا شرمنده شدم. او وقتی دید که کتاب نیست، رفت و برگشت و گفت: من می‌دانم کتاب کجاست؟ یک راست به سراغ بقچه‌ای رفت، آن را باز کرد و کتاب را از میان آن بیرون آورد و به من داد. 🔹 من در حیرت فرو رفتم و گفتم: موضوع چیست؟! 🔸 گفت: پیرمردی از اوتاد که خدمت امام عصر - ارواحنا فداه - مشرّف می‌شود در خرابه‌ای از خرابه‌های شهر تهران سکونت دارد و من از او موضوع را پرسیدم، وی گفت: ساعتی که تو پیش آن استاد درس می‌خوانی، ساعتی است که آقا آن را برای معاشرت با زن خود گذارده بوده، لذا آن زن از دست تو، که وقت او را گرفته‌ای، ناراحت شده و کتاب را در فلان بقچه مخفی کرده است. 🔹 گفتم: تو چگونه با این شخص آشنا شدی؟! 🔸 گفت: من مدّتی روحانی محلی بودم و از این طریق به ارشاد مردم می‌پرداختم، ولی پس از مدّتی احساس کردم که سوادم در مسائل اعتقادی کامل نیست و نمی‌توانم مردم را درست و صحیح هدایت کنم، لذا در مصرف سهم امام شبهه و شک کردم. روزی به مردم گفتم: اموال من از خانه و اثاث، همه مربوط به شماست، بیایید و آن‌ها را ببرید. 🔹 بعداز آن به تهران آمدم و مدّتی در کاروانسرایی سکونت کردم و نمی‌دانستم چه کنم، اتّفاقاً دهانم هم زخم شده بود و آن را بسته بودم. تا این‌که یک روز شخصی ناشناس مرا به اسم صدا زد و گفت: فلان دوا را مصرف کن، دهانت خوب می‌شود. من آن دوا را تهیه کرده و مصرف کردم، دهانم خوب شد. بعد به این فکر افتادم که این مرد چه کسی بود که از درد و اسم من اطّلاع داشت و داروی او مؤثّر واقع شد؟! 🔸 وقت دیگری او را ملاقات کردم و از او پرسیدم: شما کی هستید؟ 🔹 گفت: من با پیرمردی از اوتاد که با امام عصر - ارواحنا فداه - تماس دارد، مربوط هستم. 🔸 گفتم: از او بپرس یا مرا پیش او ببر که وظیفه من چیست؟ 🔹 گفت: به من گفته شده که فلانی یعنی تو جزو مجاهدین راه خدا هستی. 🔸و همچنین گفته شده که نزد محمّد باقر اصطهباناتی برود و الهیات شفا را نزد او بخواند، و در درس عمومی هم نرود، زیرا بعضی از افرادی که در آن درس شرکت می‌کنند فاسق هستند، با آنان هم ننشیند و چنانچه ضرورتی داشت که به درس عمومی برود، بیرون اتاق بنشیند و گوش کند. 🔹 مرحوم حاج شیخ محمّد باقر اصطهباناتی فرموده بودند: من به او گفتم: از آن پیرمرد بپرس که آیا من هم می‌توانم خدمت آن حضرت برسم یا می‌توانم از آن حضرت سؤالاتی داشته باشم. 🔸 جواب آورد: تشرّف نمی‌شود، ولی سؤالات را بدهید به من تا خدمت ایشان معروض بدارم. من هم سه سؤال کردم... جواب آمد... 🔹 آیة الله آقای مصلحی فرزند آیة الله العظمی اراکی فرمودند: این داستان را مرحوم آقای سید محمّد علی سبط از مرحوم آیة اللَّه العظمی حاج شیخ محمّد حسین اصفهانی کمپانی (شاگرد آیة الله اصطهباناتی)، و آیة اللّه العظمی حاج آقا موسی شبیری زنجانی از مرحوم پدرشان با اندک اختلاف نقل کرده‌اند. 📚 آیة الله سیدمحسن خرازی، روزنه‌هایی از عالم غیب. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
5.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 ببینید | مهمان طفیلی 🔺همه ما حکم آن بچه‌ای را داریم که همراه پدرش به مهمانی می‌رود ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
◼️👈علی علیه السلام را «چه کُشت»؟ 🔶 یک وقت می‌‏گوييم على‌ علیه السلام را كه كشت و يك وقت می‌گوييم علی علیه السلام را چه كشت؟ 🔶 اگر بگوييم على علیه السلام را كه كشت، البته عبدالرحمن بن ملجم. اگر بگوييم على علیه السلام را چه كشت، بايد بگوييم جمود و خشک‌ مغزى و خشكه‌ مقدسى. همينهايى كه آمده بودند على علیه السلام را بكشند، از سر شب تا صبح عبادت می‌کردند. 🔶 واقعاً خيلى تأثرآور است. على علیه السلام به جهالت و نادانى آنها ترحم می‌‏كرد، تا آخر هم حقوق آنها را از بيت‌المال می‌‏داد و به آنها آزادى فكرى می‌‏داد. 🔶 ابن ابی‌الحدید می‌گوید: اگر می‌خواهید بفهمید که جمود و جهالت چیست، به این نکته توجه کنید که اینها وقتی که قرار گذاشتند این کار را بکنند، مخصوصاً شب‏ نوزدهم رمضان را انتخاب کردند. 🔶 گفتند: ما می‌خواهیم خدا را عبادت بکنیم. و چون می‌خواهیم امر خیری را انجام بدهیم، پس بهتر این است که این کار را در یکی از شبهای عزیز قرار بدهیم که اجر بیشتری ببریم. در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان آن کاری را که نبایستی بکنند، کردند. 📚 شهید مطهری، مجموعه آثار، ج۲۱، ص۹۲ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
رژیم خبیث به دست دلاورمردان ما مجازات خواهد شد. آن‌ها را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
44.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سردار زاهدی آنقدر ایستاد تا عملیات رمضان سال ۱۳۶۱ خود را در رمضان ۱۴۰۳ پیروزمندانه به پایان برساند چرا که یک فرمانده هیچگاه عقب‌نشینی نمی‌کند فقط آنقدر سنگرش را از جایی به جایی می‌برد تا سرانجام روزی در آن سنگر موعود امضای شهادتنامه‌اش را بگیرد حالا خواه این سنگر پشت دیواره‌های بصره باشد خواه پشت دیواره‌های بیت‌المقدس! •| @hosseinyekta_ir |•
6.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥رهبر انقلاب: شکست رژیم صهیونیستی در غزه ادامه پیدا خواهد کرد و این رژیم به زوال و انهدام نزدیک خواهد شد. تلاش‌های مذبوحانه همچون اقدامی که در سوریه مرتکب شدند آنها را از شکست نجات نخواهد داد. البته سیلی این اقدام را هم خواهند خورد. پ.ن: فرمانده جبهه مقاومت بار دیگر بر راهبرد این جبهه در مواجهه با غده سرطانی تأکید کرد. همه باید در این چارچوب به داستان بنگرند. راهبرد و استراتژی ما همان شکست کامل صهیونیسم است. در نتیجه، همه طراحی‌های مبارزان میدانی این جنگ و مطالبات حامیان پشت جبهه باید معطوف به این مقصد اصلی باشد. و البته سیلی این اقدام نیز به جای خود، اما سیلی/ها به نحوی طراحی می شوند که پیش‌برنده اهداف راهبردی جبهه مقاومت در دستیابی به هدف اصلی یعنی تحقق نابودی رژیم اشغالگر باشد. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
27.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗒 چالش حجاب از منظر رهبر انقلاب: به چالش تحمیلی حجاب باید از ابعاد فقهی و قانونی و ملاحظات جانبی آن نگریسته شود. 1️⃣ حجاب یک حکم مسلم شرعی است و برای بانوان، پوشاندنِ غیر از صورت و دو دست واجب است و از آن صرف‌نظر نمی‌شود کرد. 2️⃣ برای حجاب حکم قانونی وجود دارد و رعایت قانون بر همه واجب است. 3️⃣ در قضیۀ تحمیل چالش حجاب دخالت بیگانگان واضح و آشکار بود. از بیرون به این قضیه دمیده شد و عده‌ای هم در داخل کمک کردند. 🔹برخی‌ها را استخدام کرده بودند تا در جامعه هنجارشکنی کنند و حرمت حجاب را بشکنند. 🔹وقتی می‌بینیم دست بیگانه در قضیه‌ای عمل می‌کند باید مواضعمان را متناسب با آن بگیریم و به او کمک نکنیم. 🔹دشمنان امروز در مسئلۀ برداشتنِ حجابِ بانوان تلاش می‌کنند اما این اولِ کار است. هدف آن‌ها این است وضعِ کشور را برگردانند به وضعیتِ فضاحت‌بار قبل از انقلاب. پ.ن: برآیند سخنان رهبر انقلاب آن است که حجاب با همان منطق شرعی و ضابطه قانونی پیشین، همچنان «خط قرمز فرهنگی» است و هیچ «عقب‌نشینی‌»ای در این باره وجود نخواهد داشت. مسؤلان مرتبط با هر یک از اضلاع فرهنگی، قانونی و امنیتی چالش حجاب موظفند به وظایف خود در این زمینه عمل کنند. هیچ ملاحظه‌ اجتماعی‌ از جمله ادعای غلط قطبی‌شدن جامعه برای تساهل در این زمینه معتبر نیست. تحلیلگران و اصحاب فرهنگ و رسانه، نباید آدرس غلط به جامعه دهند، متولیان قانون حجاب بر تقویت جایگاه قانونی و تحقق هر چه بیشتر آن در متن جامعه تلاش کنند، نیروهای انتظامی و امنیتی نیز مراقب تحرکات دشمنان و مزدوران داخلیشان باشند. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
وظیفه فلسفه 💢آیت الله جوادی آملی ☘️ حکما و علمای اسلام باید جهانی فکر کنند، چرا که از همان ابتدای نزول، قرآن‌ کریم فرمود من آمده‌ام که جهانی باشم؛ در چند جا، قرآن‌ کریم فرمود «لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ»، فرمود من درمان بیماری‌هایی را با خود آورده‌ام که شما از طریق آزمایشگاه‌های دنیوی و تجربی توان کشف درمان آنها را ندارید و وظیفه فلسفه جهانی کردن دین و کشف درمان بیماری‌های باطنی و درونی انسان است که قرآن به برخی از این بیماری‌ها اشاره می‌کند و می‌فرماید «في قُلوبِهِم مَرَضٌ». ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
هدایت شده از M.Abd
دیدگاه صریح شهیدبهشتی درباره تفاوت اجبار به نماز و حجاب ❌در اجتماع نمی‌توان اجازه بی‌بندوباری داد 🔻 در انقلاب اسلامی اگر زن و مرد ما فریاد برمی آورد که استقلال، آزادی، حکومت اسلامی منظورشان آن آزادی بی‌بندوبار گونه نبود، هیچ مرد مسلمان و متعهد و هیچ زن مسلمان و متعهد خواستار آن نبود که زن و مرد در جامعه ما آزاد باشد، هیچ قید و بندی نداشته باشد هرگز نمیخواست محیط اجتماعی ما به هر زن و مردی آن آزادی را بدهد که هر طور دلش میخواهد لباس بپوشد، زندگی کند و هر طور دلش میخواهد معاشرت کند. انقلابیون مسلمان ما دنبال این چنین آزادی نبودند. 🔹 در پیشگاه خداوند آیا شما آن روز که بانگ برمی‌آوردید آزادی منظور شما از آزادی این بود که در جامعه مرد و زن آزاد باشندهر گناهی را میخواهند مرتکب بشوند؟ و هرکس خودش برپایه ایمانش گناه نکرد خیلی خوب اما اگر ایمانش و معرفتش آنقدر بالا نبود که او آزادانه گناه نکند و دنبال روی هواها و هوسهایش بود، او را آزاد بگذارند؟ فقط برای کمال فرهنگی و کمال معنوی او تلاش کنند تا او را از نظر ایمان و معرفت و آگاهی به آن پایه برسانند که گناه نکنند، اما اگر گناه کرد خواه در خانه کوچه و خیابان، مدرسه و اداره آزادش بگذارند؟ چون ما خواستار آزادی هستیم؟ شما این چنین آزادی می‌خواستید؟ 🔸 به محض اینکه ما خواستیم محیط را از آلودگیها پاک کنیم خود به خود مقداری از آزادی‌ها گرفته می‌شود . اگر به آن خانم گفتند خانم شما آزادی فریاد برای آزادی هم برآوردید درست، اما خانم مسلمان در کوچه و خیابان که می‌آئی لباس و پوشش شما ساده باشد، اندامهای بدن و موی سر شما پوشیده باشد، آنچه با پوشش ساده نه دلفریب و سخن گفتن و نحوه برخورد با این و آن و طرز راه رفتن همه آنها هم باوقار و سنگین و متین باشد، درخور پاکدامنی بانوی والاقدر مسلمان پیوسته به خدا باشد، خوب در اینجا اگر این را به او گفتند و شنید بازهم آزادی او حفظ شده چون خودش آزادانه شنیده اما اگر نخواست آزادانه بشنود بگوید این چیزهائی که شما میگوئید خوب است ولی من دلم میخواهد نیمه برهنه از خانه بیرون بیایم، با آرایش تمام عیار در خیابان ظاهر شوم! در اینجا نظام اسلامی با او چه کند؟ آزادی او را حفظ و رعایت کند و به او بگوید آزادی خانم؟ ما حرف خودمان را به شما زده‌ایم، شما میخواهی گوش کن یا گوش نکن آزاد هستی؟ گوش کردی خوشا به سعادتت گوش نکردی عذابش دامن خودت را میگیرد؟ نخیر در آنجا ما نهی ازمنکر می‌کنیم در این صورت خود به خود مقداری از آزادی این خواهرها را از دستش می‌گیریم. ♦️ تو‌ ای خانم! بنشین با خودت بیندیش در درونت چه انگیزه‌ای هست که تو را وامیدارد به جای پوشش با کرامتی که اسلام برای تو درنظر گرفته است می‌خواهی بدون این پوشش به خیابانها و کوچه‌ها بیائی؟آیا خود آگاه یا ناخودآگاه در اعمال روحت خودنمائی و میل به خودنمائی و نمایش دادن خویشتن در برابر دیدگان دیگران تو را به این گناه وا نمی‌دارد؟ و اگر تو نتوانستی این تمایل و یا جهل یا هر چیز را در خودت مهار کنی و دوباره خواستی این گونه بیرون بیائی باید به شما بگوئیم که جامعه ما چنین وضعی را در محیط اجتماعیش تحمل نمی‌کند. ✅ برپایه تعالیمی که از اسلام می‌شناسیم انسان آزاد است حتی آزاد است که خدا را اطاعت نکند و یا اطاعت کند، خداوند این آزادی را به من و شما داده است آنهائی که معصیت خدا می‌کنند از روی جهل،اما در عین حال با آزادی،کسی که آنها را مجبور نمی‌کند که به گناه آلوده شوند از روی اختیار و آزادی خدا را معصیت می‌کنند و این ویژگی برای انسان است که میتواند معصیت کند. ❌ آنجا که من و شما به عنوان یک فرد هستیم در برابر حرام و حلال واجب اسلام هم آزادیم، بخواهیم به واجبات عمل می‌کنیم و یا عمل نمی‌کنیم. میخواهیم از محرمات پرهیز می‌کنیم و نخواهیم نمی‌کنیم مختاریم، آزادیم کسی ما را مجبور نمی‌کند که نماز بخوانیم اصلا نماز را که انسان از روی اجبار بخواند نماز نیست ما باید از روی شوق نماز بخوانیم تا مقبول حق واقع شود و برای ترس از خدا و گمراهی، فساد و سقوطمان خدا را معصیت نکنیم تا تقوایمان تقوای به معنای واقعی باشد و از روی اختیار و آزادی. اما وقتی در جامعه در مرئی و منظر دیگران وقتی که با هزاران نفر دیگر هستیم آنجا دیگر محیط اجتماعی است در آن محیط گستاخی من در گناه، آن نوجوان عزیز را بلغزاند و او را به گناه بکشاند من به او خیانت کرده‌ام و اسلام آزادی در خیانت را آزادی نمی‌داند، ضد آزادی می‌داند. روزنامه جمهوری اسلامی، سخنرانی شهید آیت الله بهشتی، ۲۵ بهمن ۱۳۵۹ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi