eitaa logo
مبنا | علی تبار
116 دنبال‌کننده
254 عکس
30 ویدیو
2 فایل
﷽ 📌 مبنا: مبانی اندیشه‌ای #مکتب_امام 🔸هدف ما: مبارزه با #اسلام_آمریکایی و احیای‌ #اسلام‌_ناب؛ ▪️یادداشت‌های علی تبار، طلبه‌ای ساده از حوزه‌ی علمیه؛ 👤مسئول صفحه:🔻 @BiiOOO
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 | از مشارکت خاتمی، تا قصور در انتشار یک بیانیه از طرف برخی از علماء برای انتخابات 💢 تذکر: امیدوارم مغالطه‌ی «نقد به رفتارفرد تلقی به نقد به شخص» صورت نپذیرد و بزرگواران از این بابت ناراحت نشوند. 🔻بخوانید | قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ | 🌐 مبنا | https://eitaa.com/Mabna313
📌 | از مشارکت خاتمی، تا قصور در انتشار یک بیانیه از طرف برخی از علماء برای انتخابات 1/3 🔹یقینا مشی افراد، مخصوصا «علماء» با یکدیگر متفاوت است و در بسیاری از موارد یکی با دیگری اختلاف سلیقه دارند، در این مسئله، اختلافی نیست و از آن می‌گذریم. 🔸اما اختلافات در همه جا قابل پذیرش نیست، یعنی چه؟! از باب مثال ما می‌گوییم: اهل تسنن ولایت را قبول ندارند و شیعه قبول دارد، و با اینکه چنین اختلافی با یکدیگر دارند، اما در ساحت اجتماع تعاملات بسیاری را در کمال ادب و احترام و آرامش انجام می‌دهند و هیچ مشکلی با یکدیگر ندارند، اما گاهی این اختلاف بین علمای یک مذهب است، مثلا در مذهب شیعه فردی تشکیل حکومت را قبول دارد و دیگری ندارد، این اختلاف در حد اختلاف علمی پذیرفته شده است، از حیث علمی این سخن پذیرفته شده است، اما از حیث نفس الامری و ملاکی برای قضاوت و سنجش عملکرد افراد خیر! 🔹ما باید ملاکی برای نفس الامر و سنجش اعمال، صحت زیست و خط مشی افراد داشته باشیم؛ افرادی از سیاست گریزانند و برخی دیگر غرق در سیاست، افرادی اهل حکومت و اداره اجتماعی دین، دیگری اهل انزوا و پستو نشینی و اشتغال به عبادات فردیه! برخی برای اقتصاد، شأن دینی قائلند برخی دیگر خیر! 🔸خب تا اینجا اختلاف علمی ایرادی ندارد و مایه‌ی رشد است، اما آیا به این معناست که هر دو مسیرشان صحیح است؟ به راستی هیچ ملاک سنجشی برای اعمال و رفتار و این انشقاق ها وجود ندارد؟! 🔹این منطق و تفکری که می‌گوید من قائل به اینم و تو قائل به آن، از این تفکر تحت عنوان یاد می‌شود.«البته پلورالیزم دقیق این نیست، این منطق، شبه‌پلورالیزم است.» همه درست می‌گویند، و هیچ کس خطا نمی‌گوید و هرکس در هر آیین و روشی است، ایرادی بر او وارد نیست! سخن ما ابطال پلورالیزم نیست، در کتب متعددی اندیشمندان و فلسفه‌ی مسلمان، این منطق را رد کرده اند. 🔸ما معتقدیم دین اسلام تنها راه و برنامه‌ای است که خداوند متعال برای زندگانی بشری و کمال انسان‌ها در زندگانی فردی و اجتماعی طراحی کرده و آنچیزی که صحیح است این است و ولاغیر، دین اسلام هم دارای اجزاء گونه‌گونی است که با تفکر و تأمل و تعمق و تفلسف و تعقل می توان به آن دست پیدا کرد. ما از این اسلام با نامی تحت عنوان اسلام ناب نبوی یاد می‌کنیم. ادامه ⬇️ 🌐 مبنا | https://eitaa.com/Mabna313
📌 | از مشارکت خاتمی، تا قصور در انتشار یک بیانیه از طرف برخی از علماء برای انتخابات 2/3 🔹این اسلام ناب محمدی دارای چهارچوب ها و زوایای مشخصی است که اگر کسی از آن تخطی کند و غیر از آن سخن دیگری را بگوید و مسیری دیگر را بپیماید، وارد شده است. 🔸ملاک سنجش ما برای عملکرد افراد چهارچوب‌های اسلام ناب می‌باشد، حضرت امام خمینی پس از ۱۲۰۰ سال اسلام حقیقی و اسلامی ناب نبوی‌ای «که رسول الله در حاکمیتی که به نام اسلام بنیان گذاشت و آن را به بشریت معرفی کردند» را زنده کردند، آن اسلامی که قبل از انقلاب به جوامع معرفی شده بود، اسلام ناقصی بود که در طی سالیان و قرونی که گذشته بود، از هر گوشه‌اش تکه‌ای از آن «مخصوصا اجتماعیات آن» حذف شده بود و تبدیل به اسلامی ، و شده بود. 🔹امام به عنوان یک ، و و جامع الشرائط آن اسلام ناب حقیقی و نبوی را که روی به زوال و نابودی بود، در جامعه زندگانی و روحی دوباره بخشید و آن را به میان مسلمانان بازگرداند. 🔸به موضوع و تیتری که نوشته‌ایم برگردیم، همه‌ی اینها مقدمه‌ای بود برای اینکه بگوییم ملاک و سنجش مشخص برای صحت سنجی مشی افراد وجود دارد و آن چهارچوب های است، و در این بین اگر کسی بخواهد به هر دلیلی از نقد به افراد ولو بزرگان مخالفت کند، رای به داده و مانع خود و دیگران از فهم حقیقت می‌شود که این خلاف اصل اسلام و عقل است. 🔹 حال در این بحبوحه و بازار داغ انتخابات، کسانی را چون را مشاهده می‌کنیم که درگذشته با صندوق های رای قهر کرده بودند و حال در پای صندوق ها حضور پیدا کردند و این در وهله اول مسئله‌ای یقینا خوشایند به نظر می‌رسد، زیرا هر رای قوت و بازوی نظام محسوب می‌شود و رای به جمهوری اسلامی است. 🔸در دور اول چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ما شاهد مشارکت حدود ۴۰ درصدی بودیم، که این زنگ خطر و مسئله‌ای محل توجه برای نظام و اندیشمندان انقلابی محسوب می‌شود. 🔹درست است که تمام کسانی که رای ندادند مخالف نظام نیستند و برخی از وضعیت گله دارند و برخی دیگر بیخیالند و برخی هم مردد، اما بالاخره این مسئله تضعیف نظام محسوب می‌شود چون جمهوریت نظام به خطر افتاده است. 🔸در این بین آن کسانی که می‌توانند نقش بزرگ و اساسی‌ای را در افزایش مشارکت ایفاء کنند، همه‌ی مردم اند؛ هر کس به حسب توان و ظرفیتی که در اختیار دارد، میتواند کسائل را تبیین کند و مردم را پای صندوق های رای بیاورد. باز هم در این بین نقش نخبگان و خواص و علماء و ... بیشتر محل توجه است و از آنان یقینا توقع بیشتری می‌رود که در این مسئله نقش‌آفرینی کنند. ادامه ⬇️ 🌐 مبنا | https://eitaa.com/Mabna313
📌 | از مشارکت خاتمی، تا قصور در انتشار یک بیانیه از طرف برخی از علماء برای انتخابات 3/3 🔸تقریبا اکثریت بزرگان و علماء موید این کلام هستند که حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات یا حفظ نظام اوجب واجبات است. این کلام را ما در فرمایشات جناب آقای و و و دیگر آقایان مکرر شنفته‌ایم. 🔹 اما مسئله این است که چرا در مشی عملی و زیست حضرات، این مسئله رویت نمی‌شود؟ آیا ایمان به حرف است؟ مگرج ایمان از سنخ عمل نیست! برداشت ما این است اگر حرفی به مرحله‌ی عمل نرسد لافی بیش نیست! چون ایمانی که عمل در آن نباشد، ایمان نیست. ⁉️ حال حقیر به عنوان شاگردی کوچک چند سوال از حضرات آیات می‌پرسم: 🔸جناب آقای وحید خراسانی، شما در این چهل و اندی سال چرا یک بیانیه برای شرکت در 22بهمن یا دیگر راهپیمایی ها نداده‌اید؟ خب 22 بهمن را فاکتور میگیریم، چرا شما یک بیانیه برای شرکت در روز قدس نداده‌اید؟ «تاسف دارد که شما برای طوفان الاقصی و ... پس از گذشت ۸ ماه یک خط بیان نداشته‌اید!» آقای وحید خراسانی، چرا شما حکومت را گمراه خواندید ‌و مشروطا دستور به عدم تبعیت از قوانین مدنی و پرهیز از پرداخت مالیات به حکومت دادید؟ اینها تضعیف نظام محسوب نمی شود؟ بسیاری از جماعت هیئات و مذهبیان ما از شما تقلید و تبعیت می‌کنند، شما چرا با این وضعیتی که زنگ خطر نظام به صدا درآمده صدایی ازتان بلند نمی‌شود؟! چرا یک بیانیه یا دعوتنامه برای حضور در انتخابات نمی‌دهید؟ به راستی چه شده است!!! 🔹آقای علوی بروجردی! شما که ادعای انقلابی بودن و مدافع نظام بودن و دلسوز نظام بودنتان می‌شود، شما که به هر بهانه‌ای پا‌پیچ نظام و حکومت می‌شوید، در این بحبوحه انتخاباتی کجا تشریف دارید؟! سیاست اهمیتی ندارد و نباید در آن دخالت کرد؟! پس چرا زمان های دیگر دخالت میکنید و ناگهان آن زمانی که دلسوزی‌تان برای نظام به کار می‌آید در پستوی بیت پدربزرگتان قایم می‌شوید؟! قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؟! 🔸آقای شبیری از شما دیگر بعید است، بنده به عنوان شاگردی کوچک نمیدانم که چرا از این سکوت مرگبار دست نمی‌کشید؟! و العاقبة للمتقین ... 🌐 مبنا | https://eitaa.com/Mabna313
6.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 رئیس مجلس اُمنا و عالم مشهوراهل سنت در تجمع علمای مسلمان، از رهبر معظم انقلاب می‌گوید و ایشان را سزاوارترین رهبر امت اسلامی توصیف می‌کند. | قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ | 🌐 مبنا | https://eitaa.com/Mabna313
📌 | عاشورا را در باید جستجو کرد... 1. عاشورا در امتداد تاریخ «فلسطین» 2.بیعت با ولی‌فقیه، بیعت با مسلم‌بن‌عقیل است | قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ | 🌐 مبنا | https://eitaa.com/Mabna313
📌 | عاشورا را در باید جستجو کرد... 🔹حتما این‌ جمله‌ی مشهور‌ را شنیده‌اید که: "کل یوم عاشورا و کل عرض کربلا"، بسیاری گمان میکنند که این جمله روایت است، اما خیر این یک جمله‌ی مشهور مصطلح است که در اشعار قدیمی بسیار به کار می رفت، و امروز بر زبان‌ها جاری است. 🔸این جمله با اینکه روایت نیست، دارای مضامین فوق العاده و عبرت‌آموزی است که معنای مشابه آن‌را می توان در روایات جستجو کرد. 🔹آنچیزی که این عبارت به ما یادآور می شود این است که صف بندی دو جبهه و منحصر به روزی همچون عاشورا و سرزمینی همچون کربلا نیست، بلکه صف بندی میان حق و باطل در هر زمان و مکان و در طول تاریخ وجود داشته و خواهد داشت، یک واقعه‌ی گذرا و تمام شدنی نیست، عاشورا را باید در امتداد تاریخ جستجو کرد، و در این بین مهم ترین مسئله این است که ما در کدام جبهه و صف ایستاده و چگونه از امام زمانمان دفاع می کنیم؟ 🔸رحمت و رضوان خدا بر روح مطهر امام راحل «رحمة الله علیه» که فرمودند: جنگ ما جنگ حق و باطل بود و تمام شدنی نیست، جنگ ما جنگ فقر و غنا بود، جنگ ما جنگ ایمان و رذالت بود و این جنگ از آدم تا ختم زندگی وجود دارد. چه کوته نظرند آنهایی که خیال می‌کنند چون ما در جبهه به آرمان نهایی نرسیده‌ایم، پس ، رشادت، ایثار، از خودگذشتگی و صلابت بیفایده است! 🔹در سال 61 هجری نمانیم و کربلا را در متن تاریخ و‌ زمانه خویش جستجو کنیم. امروز کربلا غزه و یزید زمان آمریکا و رژیم حرامزاده صهیونیستی است. 🔸این روزها اگر هیئتی رفتید و تماما از صحنه های زجر آور محصور شده در سال 61 هجری شنیدید، اما هیچ گفتار و کلامی که اشاره‌ی به فلسطین و این نبرد تمدنی حق و باطل داشته باشد نشنیدید، کمی به خود آیید که در کدام محفل با چه تفکری حضور پیدا کرده‌اید؟ 🔹رقیه‌ی حسین کمتر از دخترک عرب فلسطینی نیست، رقیه‌های غزه پیشکش، رقیه‌ی حسین را اقلا درست روایت کنید، ببینید رقیه‌ی حسین را دائما لوس و نازپرورده و اسیر و ذلیل شده شنیدید که الان دیگر گوشه نشین شده و فقط بهانه می‌گیرد، یا با همان سن کمش حماسه می‌آفریند‌‌ و با خطبه هایش کاخ یزید را بر سرش خراب می‌کند! هم همه‌ی وجوه تاریخ با تمام ابعاد آن‌را و هم امتداد آنهارا روایت کنیم. 🔸جمله‌ی آخر اینکه توصیه می‌کنم از آن هیئات تک بعدی دوری کنید، زیرا به شدت از آنجا بوی به مشام می‌رسد. ✍🏻 علی تبار | قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ | 🌐 مبنا | https://eitaa.com/Mabna313
📌 📌مازندرانی بی‌سواد و ارازلی به نام 💢 بازخوانی جنایات رضاشاه پهلوی به روایت ‼️ملتی که تاریخ خودرا نداند محکوم به است. 🔻بخوانید ▪️اسناد ممنوعیت عزاداری توسط رضاخان ▪️اولین تعرض امام به رضاخان در تعلیقه بر فوائدالرضویه قاضی سعید قمی «رضاخان فاسق و فاجر و ارازل» ▪️آیا فقط حضرت امام رضاخان را بی‌سواد می‌دانست؟ ▪️آیا فقط حضرت امام رضاخان را ارازل و اوباش می‌دانست؟ ▪️ماجرای دستور به کشف حجاب توسط رضاخان | قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ | 🌐 مبنا | https://eitaa.com/Mabna313
📍اسنادی از ممنوعیت عزاداری در عصر سیاه دیکتاتوری 🔹امام حسینی‌ها قدر انقلاب اسلامی را بیشتر می‌دانند؛ نسل جوان را باید با دوران خفقان‌بار پهلوی و اقدامات دین‌ستیزانه پهلوی‌های جنایت‌کار آشنا کرد. 🔸هیئت امام حسین علیه السلام بهترین فرصت برای بازخوانی جنایات این لشکریان شمر و یزید است و‌ شمر و یزیدها به وسعت تاریخ در حال تکرار‌اند‌، در این بین باید گشت و حسین را پیدا کرد‌‌. 🔹در آخر اینکه ملتی که تاریخ نخواند و نداند و دنبال آن نرود، سرانجام به تکرار آن و محکوم است. پس ... | قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ | 🌐 مبنا | https://eitaa.com/Mabna313
📌تعلیقه‌ی امام بر فوائد الرضویه قاضی سعید قمی و حملات سنگینش به رضاخان ... 🔸در ۶ شهریور سال ۱۳۰۸ در 27 سالگی امام تعلیقه‌ای بر فوائد‌الرضویه قاضی سعید قمی می‌نویسند. همچنین اینکه این رساله یک رساله عرفانیست. 🔹به طلاب، کسانی که به زبان عربی تسلط دارند پیشنهاد می‌کنم، خاتمه‌ی امام در این تعلیقه را مطالعه کنند تا ببینند که امام با چه ادبیاتی، چه تعرضات و حملاتی را علیه رضاخان انجام میدهند. 🔸امام در ابتدا شرائط عصفناک زمانه را شرح می‌دهند، ایشان اشاره به این مسئله می‌کنند که طلاب دارند عمامه از سر بر‌میدارند، یکی پس از یکی از حوزه خارج می‌شوند و یادگیری علوم دینی عار شده است. 🔹 مایه‌ی ذلت مردم شده است، مردم دارند بی‌دین می‌شوند و فوج فوج از دیانت فاصله می‌گیرند، قوانین خلاف قرآن و شریعت در جامعه وضع شده و می‌شود و کسانی که اهلیت ندارند بر جایگاه رسول الله و اوصیای ایشان تکیه زده اند‌‌. 🔸ممکلت اسلامی شبیه به ممکلت کفار شده و همان طور که اهل بیت خبر دادند از اسلام جز نامی نمانده است. 🔹پس از این مقدمات امام از رضا‌خان با عبارات زیر یاد می‌کنند: ▪️فاسق: کسی که گنهکار است و ابایی از انجام گناهان ندارد. ▪️جاهل: نادان و بی‌سواد ▪️سافل: پست و بی مقدار ▪️ارازل: لات، اوباش و مستبد و زورگو 🔸و در انتها «اللهم عظُم البلاء، وبَرحَ الخفاء، تا آخر...» منبع: برای مطالعه‌ی این نامه رجوع کنید. | قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ | 🌐 مبنا | https://eitaa.com/Mabna313
مبنا | علی تبار
#سلسله_مباحث_پهلوی_شناسی 📌تعلیقه‌ی امام بر فوائد الرضویه قاضی سعید قمی و حملات سنگینش به رضاخان ...
📌آیا فقط حضرت امام، رضاخان را بی‌سواد می‌دانست؟! 🔹 سطح سواد و فهم رضاخان به حدی پایین بوده که ویپرت بلوشر سفیر آلمان در ایران می نویسد: «رضاخان حتی معنای کلمه پهلوی را هم نمی دانست و فقط به سفارش مشاورانش آن را انتخاب کرد، بطوری که یک روز از باستان شناس معروف آلمانی پروفسور ارنست هرتسفلد می پرسد: این کلمه پهلوی یعنی چه؟ شما حتما می‌دانید!» 📚 منبع: کتاب سفرنامه بلوشر/نوشته ویپرت بلوشر (سفیر آلمان در ایران) /ترجمه کیکاووس جهانداری/ص ٢١٥ | قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ | 🌐 مبنا | https://eitaa.com/Mabna313