⭕از طرف دیگر این انسان باید به نحوی در راستای سعادت قرار بگیرد و کامل شود. فاصله بین انسان بالقوه و انسان بالفعل را فلاسفه خواستند با حکمت عملی و نظری برنامه ریزی کنند و کل زندگی انسان را جهت دهی کنند.
🔻انسان بالفعل خودش را در افق عقل عالم قرار داده است، در این صورت انسان به سعادت می رسد. انسان بالفعل موقعی به سعادت می رسد که خودش را در افق عقل عالم قرار دهد و به اتحاد با عقل برسد.
حال فلاسفه دنبال این هستند که این فاصله را پر کنند و می گویند باید برود به سمت حکمت عملی و نظری و با آن زندگی خود را به جریان بیندازد.
🔻برای اینکه انسان در مسیر سعادت قرار بگیرد هم در حیطه عقل نظری و هم در حیطه عقل عملی نیاز به برنامه ریزی برای عقلانی اندیشیدن و عقلانی عمل کردن داریم، که برنامه ریزی دقیق را حکمت نظری در اندیشه و حکمت عملی در عمل و کنش بر عهده دارد.
به طور مثال تلاش شهید مطهری در حوزه نظام حقوقی زن در اسلام، یک تلاش در جهت حکمت عملی است.
🔻مقدمات برای تبیین چیستی حکمت عملی: انسان ناقص است و همه کمالات را ندارد و باید برود کسب کند
این انسان، دو جزء دارد و دو بخش دارد: یکی بخش نظری و دیگری عملی
اگر بخواهیم کمالی برای انسان تعریف کنیم، هم باید جزء نظری به کمال برسد هم جزء عملی و باید هر دو بخش را در نظر داشته باشیم. لذا کمال در حوزه نظر و کمال در حوزه عمل مطرح است.
🔻از طرفی حقایق دو دسته است: حقایق علمی و حقایق عملی.
حقایق علمی در حیطه اراده و اختیار ما نیست و بود و نبود آنها متوقف بر اراده و اختیار ما نیست. مثلا خدا هست و عقل هست و ... . یکسری دیگر از حقایق هست که با اراده ما موجود هستند و تا ما اراده نکنیم موجود نمی شوند.
🔻ابن سینا در منطق شفا المدخل ص 13 می فرمایند:و الاشیاء الموجوده اما اشیاء موجوده لیس وجودها باختیارنا و فعلنا و اما اشیاء وجدها باختیارنا و فعلنا
تنها راه دستیابی به حقایق حکمت است. انسان موقعی به کمال می رسد که به حقیقت برسد چه حقیقت علمی چه عملی و دستیابی به حقیقت از راه حکمت است.
🔻اگر خواستیم به سعادت قصوی که خاص انسان است برسیم، باید به سمت فضیلت های چهارگانه برویم:
فضیلت های نظری(الهیات، طبیعیات، ریاضی و ... )
فضیلت های فکری (پیاده سازی فضیلت های نظری، راه دستیابی به فضیلت های نظری و فهم راه و چاه)
فضیلت های خلقی(متخلق به اخلاق شدن)
فضیلت های عملی ( یکسری اعمالی را انجام دهد)
جزء و عنصر اصلی حکمت برهان است چون تنها راهی که می توان با آن به حقیقت رسید برهان است.
🔻اینها می خواهند دستشان به واقع برسد و تنها راه را برهان دیده اند، لذا منطق و فلسفه برای اینها خیلی مهم است.
❌ لذا حکمت عملی، علمی است که درباره کنش انسان و عمل انسان در راستای سعادت بحث می کند به طور عقلانی. در حوزه فردی و خانواده و اجتماعی.
↙️لینک کانال #مدرسه_مجازی_عروج
↙️
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌چیستی حکمت عملی در سه حیطه بحث میگردد:
1_موضوع: موضوع حکمت عملی آن کنش و فعل ارادی انسان می باشد که در راستای سعادت است
2_روش: روش آن عقلی برهانی است
3_غایت: غایت آن دانایی از جریان و نظام عمل، جهت دستیابی به سعادت است
🔻لذا حکمت عملی دانشی است که از کنش و فعل ارادی انسان که در راستای سعادت است به نحو عقلی و برهانی به جهت دانایی از جریان عمل در راستای رسیدن به سعادت بحث می کند.
🔻 حکمت عملی دانشی است که ما را به خیر و سعادت رهنمون می کند. یعنی علم راهنمای رسیدن به خیر و سعادت به نحو عقلانی است. این علم اخلاقی و توصیه ای نیست بلکه خود را به ساحت علم کشانده است و علمی شده است.
🔻مباحثی که در فلسفه اخلاق و فلسفه سیاست و ... الان دارد مطرح می شود، اگر به نحو برهانی بحث شود می شود همان حکمت عملی.
🔻حکمت عملی شناخت قوانین کلی حقیقی در باره افعال و انفعالات ارادی و حالات نهادینه شده از آنها در انسان است به روش عقلانی.
🔻حکمت عملی می خواهد یک دانایی در نظام عمل برای ما در جهت دستیابی به سعادت ایجاد کند. لذا گام اول آن ایجاد دانایی در حوزه عمل می باشد، لذا غایت مقدمه ای حکمت عملی،
دستیابی به دانایی در نسبت
به نظام عمل در راستای سعادت است
و غایت نهایی آن دستیابی به سعادت است.
↙️ لینک کانال #مدرسه_مجازی_عروج
↙️
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
⭕در حکمت عملی ما میخواهیم بدانیم تا عمل کنیم ولی در حکمت نظری می خواهیم بدانیم تا دانسته باشیم.
🔻 نظام جامعه شناسی، روانشناسی، تربیت و ... به حکمت عملی نیاز دارد چون در حوزه عمل وارد می شوند. لذا با حکمت عملی باید ارتباط داشته باشند.
🔻روش تحقیق حکمت عملی هم باید عقلی و برهانی باشد. ما پنج روش داریم: برهانی، جدلی، خطابی، سفسطی، شعری. فقط در روش برهانی است که یقین حاصل می شود و با برهان با واقع می رسیم.
↙️ لینک کانال #مدرسه_مجازی_عروج
↙️
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
🔴قابل توجه دوستانی که در دوره مقدماتی تاریخ فلسفه اسلامی شرکت کرده اند میرسانیم:
🔺صوت ها بصورت آفلاین در سایت و صفحه شخصی افراد بارگزاری میگردد.
🔺زمان بارگزاری صوت ها از ۶ اردیبهشت بصورت یک روز در میان میباشد.
🔺بعد از استماع صوت ها جلسه ای برای رفع اشکال و گفتگو با استاد مربوط بصورت آنلاین برگزار خواهد شد.
#تاریخ_فلسفه
#مدرسه_مجازی_عروج
🔴لینک آموزش نحو استفاده از سایت
برای بارگیری جلسات تاریخ فلسفه اسلامی
↙️لطفاً کلیک کنید↙️
https://b2n.ir/k25589
#تاریخ_فلسفه
#مدرسه_مجازی_عروج
🔴با توجه به حذف صوت های دوره مقدماتی حکمت عملی از کانال، برای
بارگیری جلسات میتواند از طریق لینک زیر اقدام فرمائید.
↙️ لطفاً کلیک کنید↙️
https://mtabeen.ir/product/practical-strategy-introductory-course/
#مقدماتی
#حکمت_عملی
#مدرسه_مجازی_عروج
📌ضرورت حکمت عملی :
⭕رسالت اصلی حکمت عملی در محذورات جامعه و کنش های
اجتماعی است.
🔻 بطور مثال آیا در جامعه ما حق
این را داریم که برای نجات افراد کثیری از مردم تعداد کمی از مردم یا حتی یک نفر را فدای اکثریت کنیم ؟
🔻برای پاسخ به چنین سوالاتی صرف گفتمان اخلاقی کافی نبوده و باید اندیشه عقلانی، برهانی به میدان بیاد
تا حکم و وظیفه افراد جامعه را در مقابله با بنبست های عملی مشخص سازد.
🔻از آنجایی که حکمت عملی ترکیبی است بین فلسفه اخلاق و فلسفه سیاسی، لذا از هر دو جهت اگر در
جامعه به مشکل تئوری برخوردیم
حکمت عملی میتواند راهگشای
بسیاری از مسائل افراد جامعه باشد.
↙️لینک کانال #مدرسه_مجازی_عروج
↙️
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌تاریخچه حکمت عملی:
⭕حکمت عملی ابتدا با ترجمه آثار فلاسفه ایرانی و یونانی در زمان
حاکمیت عباسیان وارد جهان اسلام گردید.
🔻حکمت عملی ایرانی ترجمه کتاب مقدس اوستا بوده اما حکمت عملی یونانی بصورت مستقل نوشته شده است،بخاطر همین امر شاید بتوان افلاطون را در یونان اولین پایه گذار مدون این علم نامید که حکمت افلاطونی اش رنگ و بوی حکمت
عملی میدهد.
🔻حکمای مسلمان هم تحت تاثیر
این دو طیف قرار گرفتند، مانند ابن مسکویه در کتاب تهذیب الاخلاق خود تحت تاثیر حکمای ایرانی، و ابن سینا
و فارابی تحت تاثیر حکمای یونان میباشند.
🔻بجز فیلسوفانی که به بحث حکمت عملی هم در اندیشه فلسفی خود پرداخته بودند، حکمای مسلمان بعلت پرداختن به حکمت نظری موجب کم فروغ شدن حکمت عملی گردیدند.
🔻البته در برخی موارد کتاب های
مانند اخلاق ناصری،اخلاق محتشمی،اوصاف الاشراق از شیخ خواجه نصیرالدین طوسی به حکمت عملی پرداختند اما باز هم توانایی جلوگیری از به حاشیه راندن آن نشد.
↙️ لینک کانال #مدرسه_مجازی_عروج
↙️
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌تاریخ فلسفه اسلامی
🔴فهم نحوه شکلگیری یک علم کمک شایانی به دانستن آن علم به ما میکند، تا جایی که عدم آگاهی از تطور مسائل یک علم در برخی از موارد فهم دقیق مساله و تحلیل یا نقد آن را دچار خللهای بزرگی میکند.
🔻فلسفه اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست و فهم نحوه شکلگیری، رشد و تکامل آن کمک شایانی به فهم آموزههای فلسفی میکند.
🔻تاریخ فلسفه اسلامی درصدد بررسی نحوه شکلگیری، تکامل و جهتگیریهای فلسفه اسلامی است.
🔻فلسفه از بدو ورود اولین گزارههای آن به جامعه مسلمین تا حال حاضر روند رو به تکامل از جهتهای مختلف از جمله به جهت روشی و محتوایی طی کرده است با این حال، فلسفه اسلامی دارای یک هویت واحد است که فهم دقیق و کامل آن در پرتو فهم کامل تطور آن است که آن را در تاریخ فلسفه اسلامی باید جست.
↙️لینک کانال #مدرسه_مجازی_عروج
↙️
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌روز معلم و استاد گرامی باد.
⭕روز معلم، روز یادآوری و تذکر است برای ارج نهادن همیشگی به مقام والای تعلیم و تعلم.
⭕همیشه صاحبان اندیشه و تولید کنندگان علم تاثیر گذار در ادوار تاریخ نبوده اند، بلکه این مروجان فکر و اندیشه هستند که میتوانند تاثیر بسزایی در شکل گیری و جهت دهی در افکار و رفتار جامعه ایفای نقش کنند.
⭕آینده افراد و بطبع جامعه مرهون تعلیم و تربیتی است که از سوی معلم و استاد صورت میگیرد، لذا جامعه ایده آل محصول زحمات معلمان زحمت کش و دلسوز میباشد.
⭕ مدرسه آزاد عالی عروج وظیفه خود میداند این روز را به معلمان و اساتید معزز تبریک گفته و آرزوی سلامتی و توفیق را از خداوند منان آرزومند است.
↙️لینک کانال#مدرسه_مجازی_عروج
↙️
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌مدرسه مجازی عروج برگزار میکند:
⭕دوره فلسفه فلسفه اسلامی.
🔻استاد دوره: استاد مهدی منصوری
🔻پایان اتمام ثبت نام: ۳۱خرداد
⭕لینک ثبت نام :
https://mtabeen.ir/product/philosophy-of-philosophy/
↙️↙️لینک کانال #مدرسه_مجازی_عروج
↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742