طرح کلی اندیشه اسلامی.mp3
10.03M
💢سخنرانی استاد منصوری
▫️موضوع : طرح کلی اندیشه اسلامی
▫️جلسه اول
⪻مدرسه فلسفه عروج⪼
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
💢فهم سیستمی و شبکه ای از دین :
🔸 دین اسلام یک حوزه سیستمی و شبکه ای است که در حوزه مدیریت زندگی و اجتماع ، در حوزه مدیریت علوم حرف برای گفتن دارد، با عدم تبیین نظر و تفکر دین در حوزه های مختلف دین را محدود در اموری خاص قرار میدهد
🔸دین یک سیستم و شبکه ای است که حالت در هم تنیدگی و بهم پیوستگی دارد اگر در حوزه احکام نظری دارد قطعا این موضوع در حوزه اخلاق تاثیر خاصی دارد لذا نمیشود یک جزء دین را در نظر گرفت و جزء دیگر آن را طرد نمود از همه مهم تر طرح سیستم و شبکه ای در دین مبتنی بر یک سیستم تکوینی است
🔸معارف و دستگاه فکری اسلامی از تجرد و ذهنیت محض باید خارج شود
و مانند مکاتب اجتماعی ناظر به تکالیف عملی و زندگی اجتماعی باشد، مباحث نظری هم باید از همین منظر نگریسته شود
🔸آن موقع که به دین از منظر فردی مورد بررسی قرار میگیرد در همان جایگاه نباید آنرا جدای از زندگی جمعی دید و باید با ذهنی ناظر به زندگی جمعی به موضوعات فردی پرداخت چرا که دین یک مسلک اجتماعی است
🔸بطور مثال انقلاب اسلامی ایران و ادبیات ولایت فقیه و شورای نگهبان برون داد یک دید اساسی و سیستمی خاصی به دین است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
⪻مدرسه فلسفه عروج⪼
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌مدرسه آزاد عالی عروج برگزار میکند :
🔸جلسه سلوک علمی ، آداب علم آموزی
▫️استاد منصوری
🗓️ دوشنبه ساعت ۱۲:۳۰
🏫مکان مدرسه آزاد عالی عروج (به همراه سفره حضرت زهرا سلام الله علیها )
⪻مدرسه فلسفه عروج⪼
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
recording-20231108-130136.mp3
8.68M
💢سخنرانی استاد منصوری
▫️موضوع : طرح کلی اندیشه اسلامی
▫️جلسه دوم
⪻مدرسه فلسفه عروج⪼
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
⭕چگونگی نگریستن به ایمان
🔸ایمان اینگونه نیست که در گوشه قلب قرار بگیرد و رهبانیت ساز و تارک دنیا ساز باشد بلکه ایمان محرک انسان است.
🔸ایمان برای رفع مسئولیت نیست بلکه با ایمان شروع یک نوع مسئولیت جدید رغم میخورد لذا مومنین برای خود مسئولیت سخت تری را در نظر میگیرند.
🔸مقوله ایمان مقوله جریان و پویایی است مقوله شروع است (ان الذین آمنوا وعملوا الصالحات ) ایمان خاصیت به صحنه کشاندن دارد باعث میگردد نوع تعامل انسان تغییر کند.
🔸در پرتو عشق و ایمان به الله، نوع دیدگاه انسان به خود، مردم، طبیعت و جهان و ما فیها نیز تغییر میکند، لذا ایمان تامین کننده تمام ابعاد زندگی انسان است، ایمان حب و بغض هارا سمت و سو و جهت دهی خاصی میبخشد.
🔸ایمان در انسان خاصیت این را دارد که واسطه بالقوه و بالفعل قرار بگیرد یعنی انسان را وادار به عمل سازد و از قوه بودن به در آورد لذا مومنین احساس مسئولیت بیشتری را دارند.
🔸(قد افلح المومنون) یعنی تنها مومنین به نتیجه میرسند و فقط مومنین میتوانند خودشان را پیروز بدانند، خاصیت ایمان سایه افکنی بر عمل است لذا عمل با ایمان هم توسعه دارد ، و هم عمق و استمرار دارد.
🔸ایمان مسئولیت اجتماعی و خانوادگی خاصی را به همراه خود میآورد ، لذا باید توجه داشت که ایمان در تقابل با عمل نیست بلکه جهت ده عمل است ایمان مقوله ای است که انسان را به میدان میکشاند اما همین ایمان باعث حفظ و سلامتی انسان در همان موطن است.
🔸آزادسازی ظرفیت ایمان غصه ها و معضلات را از بین میبرد رشد و حرکت و امید می آفریند.
🔸راه بهتر زندگی کردن و آرامش داشتن در زندگی بدون ایمان میسر نمیشود باید توجه داشت که خدا از کانال ایمان وارد زندگی انسان ها میشود هرچه ایمان وسیع تر دستگیری خدا بیشتر، پل ارتباطی و شناخت خدا ایمان است ، به میزانی که انسان ایمان دارد انسانیت دارد و به درجه ای که ایمان ندارد انسانیت ندارد چرا که وجود و جوهره انسانیت به ایمان است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
001_03.8.21 سلوک علمی.mp3
5.34M
💢جلسه سلوک علمی
▫️استاد منصوری
⪻مدرسه فلسفه عروج⪼
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
جهت شادی روح مطهر حکیم الهی،عارف روشن ضمیر،مفسر بزرگ قرآن کریم
حضرت علامه سید محمدحسین طباطبایی (رحمه الله علیه) فاتحه ای قرائت فرمایید.
◾️۲۴ آبان ۱۳۶۰ سالروز رحلت حضرت علامه ره.
⪻مدرسه فلسفه عروج⪼
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای حفظه الله:👇
🔹شاگردپروریِ مرحوم آقای طباطبائی چیز عجیبی است. این یکی از هنرهای هر عالِمی است؛ در بین علما داریم کسانی که شاگردپرورند و شاگردهای زیادی دارند؛ مرحوم آقای طباطبائی از این قبیل آدمها است.
🔹 در بین این فلاسفهی دورهی اخیرِ فلسفه در ایران ــ که مرکز فلسفهی کشور هم در واقع تهران بوده ــ از دورهی مرحوم ملّا عبدالله زنوزی و پسر ایشان، آقا علی حکیم، بعد مرحوم میرزای جلوه، میرزا اسدالله قمشهای، اینهایی که برجستگان حکمت و عرفانند که عمدتاً در تهران متمرکز بودند و بخشی هم در جاهای دیگر، مثل مرحوم حاجی سبزواری در سبزوار، یکی دو نفر در قم، یکی دو نفر در اصفهان، یکی دو نفر در مشهد ــ که اینها برجستگان فلسفهاند ــ هیچ کدام از اینها به قدر مرحوم آقای طباطبائی شاگرد برجستهی معروف فیلسوف ندارند.
بله، مثلاً حاجی سبزواری شاگردان زیادی دارد که میآمدند پیش ایشان درس میخواندند؛ مرحوم آخوند خراسانی هم شاگرد ایشان است، لکن آخوند خراسانی فیلسوف نیست، فقیهی است که یک مقدار فلسفه خوانده.
🔹تربیتِ شاگردِ فیلسوف مثل شهید مطهّری، مثل شهید بهشتی، مثل مرحوم آقای مصباح و دیگران، و مثل بعضی از بزرگانی که امروز هستند، تربیت امثال اینها را به تعدادی که از درس مرحوم آقای طباطبائی استفاده کردند، بنده هیچ سراغ ندارم در هیچ کس دیگری؛ مسئلهی شاگردپروری. تا فلاسفهی بعدیِ زمانِ ما که در تهران کسانی بودند [مثل] مرحوم آمیرزا احمد آشتیانی، قبل از ایشان مرحوم آمیرزا مهدی آشتیانی، یا مرحوم آقای آملی (رضوان الله علیهم)؛
خب اینها فیلسوف بودند، منتها تربیت شاگرد از اینها به قدر آقای طباطبایی معهود نیست؛
🔹ایشان زنده کرد فلسفه را و انصافاً فیلسوفسازی کرد.
🔹حالا این نکته هم جالب است که شاگردان ایشان ــ یعنی بسیاری از شاگردان ایشان ــ غالباً جزو نقشآفرینان در انقلاب اسلامیاند. در این مجلس خبرگانی که قانون اساسی را نوشت، تعداد زیادی از آن افراد شاگردهای مرحوم آقای طباطبائی هستند؛ چه در مجلس خبرگان، چه قبل از مجلس خبرگان در آن جمعی که قانون اساسی نوشته میشد که مرحوم آقای مطهّری هم جزو آنها بود، اینها شاگردهای مرحوم آقای طباطبائی هستند.
🔹 و تعدادی از شهدای بنامِ انقلاب اسلامی از شاگردهای آقای طباطبائیاند؛ شهید مطهّری شاگرد ایشان است، شهید بهشتی شاگرد ایشان است، شهید قدّوسی شاگرد ایشان است، شهید آشیخ علی حیدری نهاوندی شاگرد ایشان است؛ از این قبیل شهدای برجسته شاگردهای آقای طباطبائی (رضوان الله علیه) هستند، بعضی هم بحمدالله در قید حیاتند که منشأ افادات زیادی هستند.
🔸بیانات معظم له در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بینالمللی بزرگداشت علامه طباطبائی،۱۴۰۲/۰۸/۱۷
⪻مدرسه فلسفه عروج⪼
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌مدرسه آزاد عالی عروج برگزار میکند :
🔸جلسه سلوک علمی ، آداب علم آموزی
▫️استاد منصوری
🗓️ دوشنبه ها ساعت ۱۲:۳۰
🏫مکان مدرسه آزاد عالی عروج
⪻مدرسه فلسفه عروج⪼
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
029_03.8.28 سلوک علمی،نظم و مغتنم شمردن فرصتها.mp3
7.12M
💢جلسه سلوک علمی
▫️استاد منصوری
⪻مدرسه فلسفه عرج⪼
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
May 11
هدایت شده از مدرسه آزاد عالی عروج
📌مدرسه آزاد عالی عروج برگزار میکند :
🔸جلسه سلوک علمی ، آداب علم آموزی
▫️استاد منصوری
🗓️ دوشنبه ها ساعت ۱۲:۳۰
🏫مکان مدرسه آزاد عالی عروج
⪻مدرسه فلسفه عروج⪼
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
May 11
030_03.9.5 سلوک علمی،نظم.mp3
9.32M
💢سلوک علمی
▫️استادمنصوری
⪻مدرسه فلسفه عروج⪼
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
May 11
May 11
📌امتداد اجتماعی در فلسفه اسلامی:
🔸امتداد فلسفه به این معنا است که پرسشهای بنیادین در مورد ابعاد گوناگون زندگی به این دانش سپرده شده و پاسخ آنها را از این روش فکری طلب کرد.
🔸برای مثال تفکر در باب حکومت، سیاست و اقتصاد به پرسشهای اولیهای منجر میشود که گویی پیش از آن پرسشی وجود ندارد مانند این سوال که هدف از زندگی اقتصادی چیست. پاسخ به چنین پرسشهایی دانشی با قدرت فلسفه را مطالبه میکند.
🔸مکاتب مختلف فلسفی مانند فلسفه صدرایی، فلسفه سینایی و غیره فرآوردههایی در پاسخ به پرسشهای بنیادین زندگی انسانی در حوزه اجتماعی دارند.
🔸اختلاف اساسی بین مکاتب مختلف وجود دارد، به عنوان مثال مارکس قائل به وجود جامعه پرقدرت متمایز از مجموع افراد است و فردگرایان افراطی میگویند چیزی به نام جامعه وجود خارجی ندارد و هر چه هست فرد است.
🔸پاسخ به این سوال را میتوان در مکتب فلسفه اسلامی نیز جستجو کرد. امام خمینی(ره) مظهر این نوع تفسیر فلسفی از جهان بود و بر اساس همین تفسیر در مورد حیات خود و دیگران تصمیم میگرفت.
🔸امام(ره) بر اساس مبانی اساسی عرفانی معتقد بود که چیزی جز خدا وجود ندارد و همه چیز مظهر وجود خدا است و بر همین اساس تدابیر سیاسی و اجتماعی را مدیریت میکرد. میتوان گفت تداوم اجتماعی فلسفه اسلامی در پاسخ به پرسشهای اجتماعی در جهان معاصر را میتوان از سیره نظری و عملی امام خمینی(ره) آموخت.
⪻مدرسه فلسفه عروج⪼
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
🔸دکارت که گفته میشود پدر دوران جدید غرب است به اینجا رسید که موضوع تفکر(اندیشیدن) باید موضوع تفکر باشد و ریاضیات یقینیترین روش برای تولید دانش است.
🔸دانشمندان و متفکران سایر علوم نیز این مسیر را ادامه دادند و علم را اساسا آن چیزی فرض کردند که به روش ریاضی قابل تولید باشد.
🔸متاسفانه فلسفه اسلامی در کشورهای اسلامی کمتر مبنای تولید دانش قرار میگیرد و این انقطاع مشکل بزرگی است که باید برای آن چارهای اندیشیده شود. مسئله این است که بخشی از جامعه علمی کشورهای اسلامی مقلد است و از خروجی جامعه علمی غربی بدون هیچ دخل و تصرف اساسی استفاده میکند.
🔸دانش در کشورهای اسلامی باید مبتنی بر یافتههای فلسفه اسلامی باشد و خروجی فلسفی انسان شناسی در جامعه علمی مبنا قرار بگیرد.
🔸امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب و سایر بزرگان فکری معاصر در هر دو حیطه فکری و عملی موفق بودند. به این معنا که هم در حوزه نظریه پردازی و هم در حوزه کنشگری فعال بوده و هستند. کنشگرانی هستند که هم حوزه زندگی فردی خود را رقم زدند هم به عنوان سیاستگذار جامعه را بر اساس دستگاه فلسفی اسلامی رهبری کردند. به عنوان مثال امام توان و هویت برجستهای برای فرد انسانی قائل است و معتقد است فرد میتواند عالمی را به هم بزند و بر همین اساس هم عمل میکند.
⪻مدرسه فلسفه عروج⪼
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
⭕متفکران معاصر اسلامی فلسفه را به حوزه حیات اجتماعی آوردند.
🔻 تدابیر اسلام در مورد زندگی انسان تماما در خصوص حیات اجتماعی انسان است چرا که هیچ عرصهای از زندگی انسان وجود ندارد که اجتماعی نباشد، این آموزهها و مانند این مطالبی است که به همت اندیشمندان و فیلسوفان اسلامی از فلسفه اسلامی برآمده است.
🔻اندیشمندان تلاش میکنند مبانی فلسفی اسلامی را به کار گرفته و در حوزههای تحلیل سیاسی، اجتماعی و نظریه پردازی علوم انسانی از آن استفاده کنند. میتوان گفت این مطالعات از این جهت بسیار امیدبخش و بی رقیب است. به نظر میرسد هر اندازه این دستگاه فکری با پرسشهای جدی و بنیادبرافکن مواجه شود خلاقانهتر عمل خواهد کرد. متفکران اسلامی باید از فضای آکادمیک محض بیرون آمده و در فضای حل مسئله قرار بگیرد. البته این به معنای صرف نظر از مبانی یا متد نیست بلکه باید از مبانی و متد خود در فضای حل مسئله استفاده کنند.
🔻توصیه به علاقهمندان به نگاههای فلسفی در چارچوب تفکر دینی این است که آثار علامه طباطبایی، امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب و متفکران معاصر اسلامی را مطالعه و زندگی کنند. زندگی و سیره نظری و عملی رهبر حکیم انقلاب یک تجربه چهل ساله عملی از این سیستم فکری است. گویی این تفکر خود را در سنت و سیره عملی رهبر انقلاب بروز داده است و این دستگاه کاملی از نظر و عمل است.
▫️رفیعی آتانی B2n.ir/m11627
⪻مدرسه فلسفه عروج⪼
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 موشن گرافیک | قیام میرزا کوچکخان جنگلی؛ قیامی ماندگار و نمونه مینیاتوری از تشکیل حکومت جمهوری اسلامی در گیلان!
▫️ به مناسبت سالروز شهادت میرزا کوچکخان جنگلی در ۱۱ آذر ۱۳۰۰
⪻مدرسه فلسفه عروج⪼
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
هدایت شده از مدرسه آزاد عالی عروج
📌مدرسه آزاد عالی عروج برگزار میکند :
🔸جلسه سلوک علمی ، آداب علم آموزی
▫️استاد منصوری
🗓️ دوشنبه ها ساعت ۱۲:۳۰
🏫مکان مدرسه آزاد عالی عروج
⪻مدرسه فلسفه عروج⪼
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
May 11
1_7798589108.m4a
9.67M
💢سخنرانی استاد منصوری
▫️موضوع : طرح کلی اندیشه اسلامی
▫️جلسه سوم
⪻مدرسه فلسفه عروج⪼
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
نوع دیدگاه ها به مقوله ایمان:
🔸نگاه به ایمان باید به این گونه باشد که میتواند معظلات را حل کند ایمان رفع مسئولیت نیست بلکه مسئولیت زا است
🔸ایمان مسئولیت های جدیدی را شکل میدهد، ایمان سبک زندگی، تفسیر جدید، اندیشه و انگیزه، خُلقیات نویی در برابر مشکلات را خلق میکند
🔸ایمان در راستای انفعال یک انسان مومن نیست بلکه باعث میشود انسان فعال شود ایمان یک سبکی است برای راه حل ها نه راهی برای انفعال، مثلا در جنگ دفاع مقدس ظهور و بروز و مدیریت ایمانی بود که باعث به صحنه آمدن و برون داد های خلاقانه شد
🔸ایمان در صحنه پیروزی را به دنبال خواهد داشت چرا که ایمان حرکت میآورد و به دنبال آن استمرار در حرکت حاصل میشود، ایمان در صحنه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی تعین های مختلفی میتواند داشته باشد و بدون ایمان خستگی و رکود و بی کاری حاصل میشود
🔸رحمت و نصرت الهی در مصادیقی در گرو عمل و تلاش است، انسان باید ابتدا خود را در مقوله فعالیت و حرکت بیندازد سپس طلب رحمت کند (وَ أَطِیعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ)
🔸قرآن میفرماید آنجایی که عمل کردی اطاعت کردی سرازیری رحمت و دستگیری خداوندی حاصل میشود یعنی رحمت الهی مشروط به حرکت و انجام وظایف عملی است
🔸در حرکت است که رحمت الهی نازل میشود، این رحمت در میدان حاصل ایمان در میان اجتماع و تحول و پویایی است، نه یک ایمانی که سستی و تنبلی بدنبال داشته باشد.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
⭕مراسم عزاداری وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها
🔸سخنران: استاد منصوری
🔸مداح: حجة الاسلام باقری
🔸یکشنبه ۲۵ آذر، ساعت ۱۹:۱۵
🔸مکان: مدرسه آزاد عالی عروج
🔸جلسه خانوادگی با سفره حضرت ام البنین برگزار میشود.
⪻مدرسه فلسفه عروج⪼
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌مدرسه آزاد عالی عروج برگزار میکند:
🔸حلقه گفتگوی فلسفه غرب(دوره دوم)
🔸با محوریت کتاب: آشنایی با نظریه شناخت کانت
🔸جلسه اول
🗓️زمان: شنبه ۲۴ آذر ساعت ۱۶
🏫مکان:مدرسه آزاد عالی عروج
⪻مدرسه فلسفه عروج⪼
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
🔸سالروز وفات حضرت امالبنین(س) تسلیت و روز تکریم مقام مادران و همسران شهدا گرامی باد.
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742