📌محدود نبودن اجتهاد در فقه و اصول از نظر مقام معظم رهبری :
⭕اجتهاد باید در حوزه تقویت شود. اجتهاد مخصوص فقه هم نیست؛ در علوم عقلی، در فلسفه، در کلام، اجتهاد کسانی که فنان این فنون هستند، امر لازمی است.
⭕ اگر این اجتهاد نباشد، خواهیم شد آب راکد امروز حوزه نباید در صحنههای متعدد فلسفی و فقهی و کلامی در دنیا غائب باشد. این همه سؤال در دنیا و در مسائل گوناگون مطرح است؛ پاسخ حوزه چیست؟ نه باید غائب باشد، نه باید منفعل باشد؛ هر دو ضرر دارد.
⭕ فکر نو لازم است، پاسخ به نیازهای نوبهنو لازم است که دارد مثل سیل در دنیا مطرح میشود؛ باید شما برایش جواب فراهم کنید.
بیانات در دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم ۲۹/۲/۱۳۸۹
❞ مدرسه مجازی عروج ❝
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
❖ تدریس آزاد فلسفه با تأکید بر اجتهاد در معارف
🎙 خبرگزاری رسا
• به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، مدرسه عالی آزاد عروج دوره های آموزش فلسفه با رویکرد اجتهاد در معارف را آغاز کرد.
• این دوره ها به صورت حضوری و غیرحضور در نظر گرفته شده که طلاب بالای پایه چهارم می توانند در آن شرکت کنند.
• دوره های حضوری برای طلاب قم و دوره های غیر حضوری نیز برای طلاب شهرستان ها پیگیری می شود.
• متن کامل:
yun.ir/eswi57
༺ مدرسه مجازی عروج ༻
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
💢خدمت شرکت کنندگان دوره های#مجازی
#حکمت_عملی
و
#فلسفه_فلسفه_اسلامی
میرسانیم:
⭕صوت ها در پنل شخصی افراد بصورت یک روز در میان بار گزاری میشود لذا دوستان محترم میتوانند برای دانلود صوت ها به پنل شخصی خود در سایت رجوع کنند.
⭕فیلم آموزش نحو استفاده از سایت را مشاهده بفرمایید👇
https://b2n.ir/k25589
⭕اگر مشکلی برای دریافت صوت ها و یا سوالی بود پیام دهید @aliakbar_bayat
💢 باتوجه به میزان ثبت نامی های دوستان در شهرستان ها زمان ثبت نام تا (۲۰تیر) تمدید شد.
⭕️این دوره بصورت بلند مدت و یکساله دنبال میشود که مخصوص آقایان طلبه(بالای پایه چهار) میباشد.
⭕️دوره بصورت آفلاین و با نظارت استاد گروه های مخصوص هر استان پیگیری میشود.
🔸(مارا به دوستان خود در شهرستان ها معرفی کنید).
❞ مدرسه مجازی عروج❝
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
💢پیام رهبری به کنگره بزرگداشت ملاصدرا:
⭕ اگر چه دانستههای دنیای غرب و حتی بخشهایی از دنیای اسلام از این شخصیت(ملاصدرا) کمنظیر چندان وسیع نیست، ولی حوزههای فلسفی ایران لااقل در سه قرن اخیر -یعنی تقریبا از صد سال پس از تألیف کتاب اسفار تا کنون- یکسره از آراء فلسفی صدرالمتالهین تغذیه شده و کتابها و آراء مهم او -که بسیاری از آنها حداقل در قالب استدلالی و عقلانیاش از ابتکارات اوست- محور درس و تحقیق و شرح و تنقیح بوده است.
⭕ از طرفههای زمانه این است که صدرالمتالهین، هم بیشترین پیروان و منتحلان فلسفی و هم بیشترین منتقدان و مخالفان را در مدت چهار قرن گذشته داشته است. در این مدت بیشترین مشعلداران فلسفهی الهی در ایران، دنباله روان و شارحان فلسفهیی به شمار میروند که او با نبوغ و ابتکار خود همچون ناسخ شیوههای معروف مشایی و اشراقی، و مشتمل بر همهی برجستگیهای آن، بنیان نهاد و مبانی آن را در هزاران صفحه با تقریر رسا و پرجاذبهی خویش، تبیین کرد...
⭕مکتب فلسفی صدرالمتالهین همچون شخصیت و زندگی خود او، مجموعهی در هم تنیده و به وحدت رسیدهی چند عنصر گرانبها است. در فلسفهی او از فاخرترین عناصر معرفت یعنی عقل منطقی، و شهود عرفانی، و وحی قرآنی، در کنار هم بهره گرفته شده، و در ترکیب شخصیت او تحقیق و تأمل برهانی، و ذوق و مکاشفهی عرفانی، و تعبد و تدین و زهد و انس با کتاب و سنت، همه با هم دخیل گشته، و در عمر علمی پنجاهسالهی او رحلههای تحصیلی به مراکز علمی روزگار، با مهاجرت به کهک قم برای عزلت و انزوا، و با هفت نوبت پیاده احرامی حج شدن، همراه گردیده است.
⭕همانگونه که فلسفهی صدرایی -که خود او بحق آن را حکمت متعالیه نامیده- در هنگام پیدایش خود، نقطهی اوج فلسفه اسلامی تا زمان او و ضربهیی قاطع بر حملات تخریبی مشککان و فلسفهستیزان دورانهای میانهی اسلامی بوده است، امروزه پس از بهرهگیری چهارصدساله از تنقیح و تحقیق برجستگان علوم عقلی، و نقد و تبیین و تکمیل در حوزههای فلسفه، و ورز یافتن با دست توانای فلاسفهی نامدار حوزههای علمی بویژه در اصفهان و تهران و خراسان، نه تنها استحکام بلکه شادابی و سرزندگی مضاعفی گرفته و میتواند در جایگاه شایستهی خود در بنای فرهنگ و تمدن، بایستد و چون خورشیدی در ذهن انسانها بدرخشد و فضای ذهنی را تابناک سازد.
⭕ مکتب فلسفی صدرالمتالهین همچون همه فلسفهها در محدودهی ملیت و جغرافیا نمیگنجد و متعلق به همهی انسانها و جامعهها است. همواره همه بشریت به یک چهارچوب و استخوانبندی متقن عقلایی برای فهم و تفسیر هستی نیازمندند.
۱۳۷۸/۰۳/۰۱
ادامه دارد ...
❞ مدرسه مجازی عروج ❝
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
⭕ هیچ فرهنگ و تمدنی بدون چنین پایهی مستحکم و قابل قبولی نمیتواند بشریت را به فلاح و استقامت و طمأنینهی روحی برساند و زندگی او را از هدفی متعالی برخوردار سازد . و چنین است که به گمان ما فلسفهی اسلامی بویژه در اسلوب و محتوای حکمت صدرایی ، جای خالی خویش را در اندیشهی انسان این روزگار میجوید و سر انجام آن را خواهد یافت و در آن پابرجا خواهد گشت.
⭕ ما ایرانیان بیش از همه به این فلسفه الهی وامدار و بیش از همه در برابر آن مکلفیم. دوران ما با دمیدن خورشیدی چون امام خمینی که یگانهی دین و فلسفه و سیاست و خود یکی از صاحبنظران برجسته در حکمت متعالیه بود.
⭕و نیز با حوزهی درسی و تحقیقی پربرکت حکیم علامهی طباطبایی که استاد یگانه مبانی ملاصدرا در طول سی سال در حوزهی قم به شمار میرفت. و تلاش تلامذه و هم دورههای آنان، بیشک دورهی با برکتی برای فلسفه الهی است.
⭕و اکنون برپایی این گردهمایی بزرگ از فرزانگان ایرانی و غیرایرانی مژدهی آگاهیهای ژرفتر و گستردهتری در باب فلسفه ملاصدرا میرساند. شاید این یکی از موجباتی شود که مسیر مستقیم و تکاملی و نامتناقض فلسفه که از ممیزات فلسفهی اسلامی بویژه پس از روشن شدن مشعل حکمت صدرایی است، در ذهن اندیشوران و فیلسوفان غرب، با مسیر پرتقاطع و پرتناقض و پرنشیب و فراز فلسفه غربی در همین چهارصد سال مقایسه شود و فرصت تازهای برای نقد و بحث در باشگاه جهانی معرفت و استدلال عقلانی، فراهم آید.
⭕ در پایان لازم میدانم سپاس عمیق و صمیمانهی خود را از برگزار کنندگان عزیز این مجمع علمی و نیز از شرکتکنندگان آن ابراز دارم و انتظار خود را برای نشر مجموعهی آراء صدرالمتالهین در کتابی جداگانه تکرار کنم.
❞ مدرسه مجازی عروج ❝
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
⭕قابل توجه دوستانی که
بصورت مجازی (دوره بلند مدت فلسفه
اسلامی) شرکت کرده اند میرسانیم در
اولین فرصت فرم تکمیلی خود را کامل و
منتظر اعلام زمان مصاحبه باشید.
🔸فرم تکمیلی :
https://formafzar.com/form/ihz17
❖ قرابت سنجی روش و موضوع حکمت عملی با علوم انسانی
🔷 با ارائه :
• استاد دکتر حسام الدین شریفی
🔷 سر فصل :
• موضوع حکمت عملی و حقیقت آن
• روش کسب حکمت عملی از نظر حکمای اسلامی
• نقش حکمت عملی در تکامل انسان و جوامع
• روش به کار رفته در علوم انسانی مدرن از نظر حکمای اسلامی
• موضوع علوم انسانی رایج از نظر حکمای اسلامی و کارکرد آن
• مقایسه روش و موضوع علوم انسانی با حکمت عملی
🔷 هزینه شرکت در دوره ۳۰۰۰۰۰ ريال
🔷 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام
https://b2n.ir/s48279
🔘 با مشارکت
مدرسه علوم انسانی اسلامی «آیه»
و مدرسه مجازی آزاد عالی «عروج»
لینک مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
https://eitaa.com/AyeSchool
❞ مدرسه مجازی عروج ❝
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌معرفی مدرسه مجازی عروج:
⭕مدرسه مجازی عروج با هدف نشر معارف اسلامی با رویکرد عقلانیت اسلامی در قالب فلسفه و حکمت متعالیه در میان تمامی اقشار جامعه شروع به فعالیت نموده است.
⭕برای تحقق عدالت و ارزش های اصیل انسانی وجود عقلانیت در لایه ها و ابعاد مختلف جامعه امری ضروری و حتمی است.
⭕رشد عقلانیت اسلامی در جامعه پایه و بنیان شکل گیری تمدن نوین اسلامی است، چرا که اگر ظهور و بروز تصمیمات افراد جامعه و کنش گری آنها در عرصه های مختلف فردی و اجتماعی، بر مدار عقلانیت اسلامی نباشد اولا اهداف جامعه اسلامی را نمیتوانند محقق سازند(زیرا اهداف اسلامی برپایه عقلانیت اسلامی است نه وهم و شهوت، و هدف از بعثت انبیاء رشد و تعالی عقلانیت است، و (یثیروا لهم دفائن العقول ) و ثانیاً جامعه را بسمت انحطاط سوق میدهند چراکه بدون عقلانیت اسلامی توهمات و حیوانیت است که حکم میکند که مبانی اسلامی آنها را به رسمیت نمیشناسد.
⭕با این بیان، معارف اسلامی با رویکرد عقلانیت اسلامی باید در میان تمامی اقشار جامعه نشر یابد که مدرسه مجازی عروج این هدف را به رسمیت میشناسد و برای تحقق آن
سعی و کوشش خود را مبذول میدارد.
❞ مدرسه مجازی عروج ❝
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
💢شروع مصاحبه های بلند مدت مجازی در شهرستان ها:
🔸از ابتدای هفته مصاحبه های دوستان ثبت نامی برای دوره بلند مدت فلسفه اسلامی در شهرستان ها شروع شده است.
🔸 دوستان منتظر اعلام زمان مصاحبه خود از طریق پیامک باشند.
🔸لازم به ذکر است که مصاحبه ها بصورت تصویری و از طریق برنامه (قرار) انجام میگیرد لذا دوستان از قبل شرایط لازم را برای انجام مصاحبه مهیا کنند.
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
⭕الامامُ الرِّضا علیه السلام : «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا،»[قال الرّاوی:] فَقُلْتُ لَهُ: «فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟» قالَ: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا.»( میزان الحکمة، ج 8، ح 13797).
⭕فرا رسیدن ایام ماه محرم تسلیت باد.
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742