eitaa logo
مدرسه آزاد عالی عروج
1.1هزار دنبال‌کننده
142 عکس
4 ویدیو
10 فایل
‌▫️⁩مدرسه آزاد عالی عروج #فلسفه_برای_همه 📚 برگزاری دوره های آشنایی با اندیشه اسلامی. ❇️تحت اشراف استاد عبدالرسول عبودیت و نظارت حضرت استاد یدالله یزدان پناه 🆔https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742 ‌▫️⁩ادمین: @aliakbar_bayat
مشاهده در ایتا
دانلود
📣نشست صمیمی طلاب مدرسه آزاد عروج 🔻با حضور:استاد یزدان پناه 🔻زمان:یکشنبه۲۱ آبان ساعت ۱۲:۱۵ 🔻مکان:مدرسه آزاد عالی عروج 🔻پخش زنده ایتا:https://eitaa.com/Madrese_hekmat_orouj https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
📣گزارش تصویری 🔻نشست صمیمی طلاب مدرسه عالی عروج با استاد عبودیت 🔻۶ آبان ۱۴۰۲ https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
📣پخش زنده نشست طلاب مدرسه عالی عروج با استاد یزدان پناه تا دقایقی دیگر 🆔https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
⭕️علامه محمد حسین طهرانی 🔻بزرگان ما نیز به مسائل اعتقادیّه بذل توجّه ندارند، و آن را بی‌اهمّیّت تلقّی می‌کنند، و امروزه بیشتر به مسائل فقهیه و به خصوص به مسائل اصول فقه عنایت دارند؛ و اگر هم ذکری از فلسفه و حکمت به میان آید، می‌گویند: به مقداری که انسان را در اصول فقه اعانت کند، لازم است، زیرا بسیاری از مسائل اصول فقه مشحون از مسائل فلسفی است. و این رویّه خسرانی است بزرگ که انسان فلسفه را به خاطر اصول فقه بخواند! 🔻علوم عقلیّه راه‌گشا و راهنمای ما بدین معارف هستند. علوم عقلیّه راه صواب را از خطا نشان می‌دهد، و بنابراین با این علوم می‌توانیم به حقایق آن معارف برسیم؛ وگرنه تا روز قیامت در جهل فرو مانده‌ایم، و چنین می‌پنداریم که اخبار و روایات را فهمیده‌ایم. https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
⭕️آیت الله جوادی آملی: 🔻اگر شخصی مطالعاتی مناسب ، در حیطه ی علم نفس صداریی نداشته باشد در حل معظمی از معارف هستی شناسانه و انسان شناسانه ی قرآنی و روایی راجل و وا مانده است ؛ گرچه خود نداند. https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖥 به مناسبت روز بزرگداشت علامه محمد حسین طباطبایی (رحمه الله) https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
🔸توده ی کثیری از مردم شناخت لازم رو نسبت به علامه طباطبایی ندارند... 🔹وقتی که سقف الگویی ما بیاید پایین نباید انتظار داشته باشیم که راه برایمان در زندگی باز باشد.. 🔸آشنایی با علامه طباطبایی سقف انسان را بالا میبرد 🔹توجه به شخصیت ایشان باعث می شود که انسان به کم قانع نشود و سقف خود را ارتقا ببخشد.. 🔸انسان در دقت و توجه و تمرکز علامه انقدر وسعت می بیند که میبیند که وای چقدر کار،چقدر علم و چقدر معنویت و اینجاست که راه تکبر و سنگین شدن بر انسان بسته می شود... ✔️علامه از نظر اخلاقی و سلوک قَدر بودند... 🔹علامه طباطبایی فرموده اند:هر کسی میخواهد در سلوک معنوی موفق بشود؛ توسل به امام حسین و یا زیارت امام حسین را داشته باشد‌‌‌‌... 🔸ما طبق تصوراتمان عمل میکنیم؛ چه تصوری داریم از خود و از زندگی؟! 🔹آدمها اگر میخواهند بزرگ شوند،در مرحله اول باید بزرگی را تصور کنند... 🔸بزرگترین خسارتها وقتی وارد می شود که سقف انسان‌ها پایین باشد... ✳️زندگی ها بر اساس تصورات است؛تصور ما کجاست؟!نگاه ما چیست؟! ✳️تصورات توجهات می سازد⬅️توجهات تمرکزات می سازد⬅️تمرکزات جهت ساز هستند... ✳️داشتن افق بالا بزرگترین عنصر است؛افق بالا رُشد است برای رسیدن... 🔰ادامه را باهم میشنویم 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶موضوع: سیری در شخصیت علامه طباطبایی (به مناسبت روز بزرگداشت ایشان) 🔹مورخ : ۱۴۰۲/۸/۲۶ 🎙حجت الاسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چگونه حکمت متعالیه بخوانیم؟ 🔹 سخنرانی استاد یزدان پناه در تاریخ 1402.8.21 در مدرسه عالی عروج 🔹 مطالبی ارزشمند در خصوص چگونگی خواندن فلسفه و حکمت متعالیه 📎به علاقه‌مندان تحصیل عمیق حکمت، خصوصا حکمت متعالیه توصیه می‌شود حتما این صوت را گوش دهند 🆔 https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
⬅️ استاد مهدی منصوری: 🔘معنای اجتهاد ▫️اجتهاد در لغت به معنای نهایت تلاش در انجام کار، در حد وسع و طاقت با تحمل زحمت و مشقت است و در اصطلاح فقها، اجتهاد به معنای نهایت تلاش و کوشش برای تحصیل حجت است. ▫️در تعریف اصطلاحی که بزرگان از اجتهاد مطرح می‌کنند، اجتهاد منحصر به حوزه‌های فقهی و تحصیل حجت شرعی است، در حالی که دین، خود را منحصر در حوزه‌ی فقه نمی‌کند و قاعدتاً در حوزه‌های دیگر هم نظر دارد و برای دست‌یابی به آراء دین، در حوزه‌های دیگر هم اجتهاد لازم است. ▫️لذا ما می‌توانیم سه نوع اجتهاد مطرح کنیم: اجتهاد در فقه، اجتهاد در معارف، اجتهاد در دین ◽اجتهاد در فقه نهایت تلاش برای تحصیل حجت شرعی است ◽اجتهاد در معارف نهایت تلاش برای تحصیل نظر دین در حوزه‌های غیر‌فقهی است ◽اجتهاد در دین هم نهایت تلاش برای به دست آوردن آراء دین اعم از فقهی و غیر‌فقهی است. این نوع اجتهاد در دین را می‌توان در وجود بزرگانی همچون حضرت امام خمینی(ره) و علامه طباطبائی (ره) بوضوح دید. 🆔 لینک ایتا مدرسه مجازی حکمت عروج
🔘استاد مهدی منصوری: 🔘معنای معارف: ✔️اجتهاد در معارف دقیقاً مقابل اجتهاد در فقه است لذا هر آنچه که غیر از بیان احکام وضعیه تکلیفیه است، موضوع اجتهاد در معارف است. ✔️گستره‌ی حوزه‌ی اجتهاد در معارف اعم از توصیف مسائل اعتقادی و غیراعتقادی و توصیه‌های غیرفقهی است. ▫️توصیف‌های اعتقادی مانند بحث از وجود خداوند، اسماءخداوند، وحی‌ونبوت، امامت، معاد و جزئیات معاد است. ▫️توصیف‌های غیراعتقادی مانند بحث از تاریخ، سیاست، طبیعت، هنر، فرهنگ و غیره است. ▫️توصیه‌های غیرفقهی مانند باید و نباید های اخلاقی است. 🆔لینک ایتا مدرسه مجازی حکمت عروج
🔘استاد یزدان پناه 🔘نحوه ی استفاده از معقول صدرالمتألهین بعد از اینکه قائل به اصالت الوجود می شود نگاهش وجودی و خارجی است و خود را در خارج و واقع انداخته است. بر اساس این، تمام آنچه که موضوع فلسفه قرار می‌دهد امر واقعی است و هیچ گاه در ذهن نمی‌ماند و همیشه از ذهن به خارج پُل می‌زند و در خارج غور می‌کند. گاهی فیلسوف از واقعیت سخن می‌گوید ولی در واقع ذهنی عمل می‌کند. همه چیز را باید به خارج عرضه کرد و با چشم حقیقت به آن نگاه کرد و از راه های رسیدن به نگاه وجودی، تلطیف سِرّ است... 🆔لینک ایتا مدرسه مجازی حکمت عروج
🔘تاریخچه مکتب تفکیک 🔘مکتب تفکیک در اصطلاح ✔️مکتب تفکیک در اصطلاح مکتبی فکری‌-رفتاری است که‌ مرحوم آیت الله میرزا مهدی اصفهانی در اواسط قرن 14 هجری قمری در مشهد مقدس آن را تأسیس کرد و پس از آن پیروان وی در مشهد، تهران، قم و غیر آن این مکتب را استمرار دادند. 🆔لینک ایتا مدرسه مجازی حکمت عروج
🔘تاریخچه مکتب تفکیک 🔘اساس مکتب تفکیک ✔️اساس مکتب تفکیک مخالفت جدی با عرفان و حکمت صدرایی و بی اعتنایی به عقل و شهود عرفانی در کشف معارف اعتقادی و ضرورت بهره‌گیری از نقل است. اعتقاد مکتب تفکیک، تفکیک میان یافته‌ها و مکاتب بشری با آموزه‌های وحیانی است. نامگذاری مکتب تفکیک توسط محمد رضا حکیمی بوده است. 🆔لینک ایتا مدرسه مجازی حکمت عروج
🔘تاریخچه مکتب تفکیک 🔘زیست نامه آیت الله میرزا مهدی اصفهانی آیت الله میرزا مهدی اصفهانی متولد سال 1303 ه.ق در اصفهان می‌باشد.در سال 1315 ه.ق برای ادامه تحصیل عازم کربلای معلی شده است. در کربلا ملازم سید اسماعیل صدر بوده که او نیز از شاگردان و ملازمان ملا فتح الله سلطان آبادی بود. ملا فتح الله نیز مرتبط با ملا حسینقلی همدانی بود ولی سر سازش با حکمت متعالیه و گرایش های عرفانی و وحدت وجودی نداشت. سپس جناب اصفهانی پس از مدتی عازم نجف اشرف می‌شود و خدمت سید احمد کربلایی می‌رسد. در سال 1325 ه.ق در درس خارج اصول میرزای نائینی شرکت می‌کند و بعد از 13 سال از وی اجازه اجتهاد می‌گیرد. در سال 1340 ه.ق وارد شهر مشهد می‌شود که با تسلط بر مبانی میرزای نائینی و بیان آن،(که در آن زمان آشنایی خاصی با آن مبانی در مشهد وجود نداشت) توانست مشتری فراوانی داشته باشد. 🆔لینک ایتا مدرسه مجازی حکمت عروج
🔘تاریخچه مکتب تفکیک 🔘دلیل مخالفت میزا مهدی با فلسفه یکی از ادله اصلی مخالفت میرزا مهدی ‌اصفهانی با فلسفه‌وعرفان این است که ایشان پس از توسل فراوان به امام زمان(عج)در عالم رویا خود را در یکی از مدارس نجف اشرف در حجره‌ای می‌بیند و ورقه‌ای به دستش می‌رسد که در طرفی از ورقه به خط نسخ نوشته شده«طلب المعارف من غیر طریقنا اهل البیت مساوق لانکار هم» و در طرف دیگر ورقه نوشته شده«و قد اقامنی الله و انا حجه‌ بن الحسن» میزا مهدی اصفهانی این رویا را به باطل بودن اساس سیروسلوک و کشف‌وشهود تفسیر می‌کند و زان پس با حکمت‌وعرفان به شدت مبازره می‌کرد. این ما جرا در نگاه تفکیکیان بسیار با اهمیت است.آنان با آنکه بر بی‌اعتباری مکاشفه‌های غیرمعصوم اصرار می‌ورزند، آن را نقطه آغاز مکتب معارف وحیانی و ظهور علم خالص و غیربشری می‌دانند و بر خلاف نوشته خود میرزا به این رویای ساده بال و پر فراوان داده اند. 🆔لینک ایتا مدرسه مجازی حکمت عروج
🔘استاد یزدان پناه 🔘فلسفه صدرایی 🔘چگونه حکمت متعالیه بخوانیم؟ فیلسوف همه‌ی امور ذهنی را باید از حقیقیت بگیرد و به حقیقت ارجاع دهد. این راه درست در کار فلسفی است که با تلطیف سِرّمحقق می‌شود. تلطیف سِرّ یعنی همیشه خود را در حقیقت قرار دهیم و براساس حقیقت سیر کنیم و احکام فراوان برحسب حقیقت بیابیم. در هر چیزی انسان خوب غور کند و احکام مناسب حقیقیت را بیابد تلطیف سِرّاش بهتر می‌شود و اگر ادامه دهد قدرت حدسش بالا می‌رود. به این دلیل است که جناب صدرا در خیلی از جاها می گوید که این تلطیف سِرّ می‌خواهد. 🆔لینک ایتا مدرسه مجازی حکمت عروج
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘استاد یزدان پناه 🔰 انفکاک ناپذیری قرآن و عرفان و برهان شرح این عبارت از کتاب اسفار: «و حاشى الشريعة الحقة الإلهية البيضاء أن تكون أحكامها مصادمة للمعارف اليقينية الضرورية و تبا لفلسفة تكون قوانينها غير مطابقة للكتاب و السنة.» (اسفار، ج8، ص303) 📢پیشنهاد دانلود ▫️فلسفه صدرایی ▫️اجتهاد در معارف 🆔لینک ایتا مدرسه مجازی حکمت عروج
🔘ناآشنایی میرزا مهدی اصفهانی با فلسفه و عرفان نظری ▫️میرزا اصفهانی فلسفه و عرفان را نزد استادی درس نگرفته و به گفته خود؛ فهم مطالب فلسفی برایش از اصعب امور بود و پس از بازگشت از نجف؛ در مشهد حدود سن پنجاه سالگی؛ مصباح الانس و شواهدالربوبیّه را درس گرفت. ▫️ از شواهد ناآشنایی او با حکمت و عرفان؛ آثار او (کتاب ابواب الهدی) و سطح علمی شاگردان میرزا است که دارای خطاهای زیاد فلسفی است و ساده ترین مسائل فلسفی را خلط کرده اند. ▫️عرفا بزرگ نجف در شخصیت علمی میرزا اصفهانی تاثیر داشتند؛ تاحدی که میرزا از مطالب آنها مثل سید احمد کربلایی در سخنرانی خود استفاده می کرد و برای کسانی که عرفان نمی دانستند یا حکیم مشایی بودند؛ تازگی داشتند و از آنجایی که شاگردان میرزا اصفهانی؛ عرفان نمی دانستند؛ مطالب ارزشمند او را از بین معارف میرزا انکار و از مکتب تفکیک حذف و با وجود اختلاف فکری میرزا با شاگردان؛ بعد از وفات او؛ آثارش را منتشر نکردند بلکه بجای آن کتاب تنبیهات قول المبدأ والمعاد از آیت الله مروارید در مبانی مکتب تفکیک نشر دادند که تفاوت های بنیادی با نظرهای مرحوم میرزا دارد. 🆔لینک ایتا مدرسه مجازی حکمت عروج
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«اللهم صل على فاطمة و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمك.» 📹 |حقیقت حضرت زهرا سلام الله الیها 🔘بیانات استاد منصوری فاطمیه ۱۴۰۲ 🆔لینک ایتا مدرسه مجازی حکمت عروج