📌روز معلم و استاد گرامی باد.
⭕روز معلم، روز یادآوری و تذکر است برای ارج نهادن همیشگی به مقام والای تعلیم و تعلم.
⭕همیشه صاحبان اندیشه و تولید کنندگان علم تاثیر گذار در ادوار تاریخ نبوده اند، بلکه این مروجان فکر و اندیشه هستند که میتوانند تاثیر بسزایی در شکل گیری و جهت دهی در افکار و رفتار جامعه ایفای نقش کنند.
⭕آینده افراد و بطبع جامعه مرهون تعلیم و تربیتی است که از سوی معلم و استاد صورت میگیرد، لذا جامعه ایده آل محصول زحمات معلمان زحمت کش و دلسوز میباشد.
⭕ مدرسه آزاد عالی عروج وظیفه خود میداند این روز را به معلمان و اساتید معزز تبریک گفته و آرزوی سلامتی و توفیق را از خداوند منان آرزومند است.
↙️لینک کانال#مدرسه_مجازی_عروج
↙️
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌مدرسه مجازی عروج برگزار میکند:
⭕دوره فلسفه فلسفه اسلامی.
🔻استاد دوره: استاد مهدی منصوری
🔻پایان اتمام ثبت نام: ۳۱خرداد
⭕لینک ثبت نام :
https://mtabeen.ir/product/philosophy-of-philosophy/
↙️↙️لینک کانال #مدرسه_مجازی_عروج
↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
🔹پذیرش مدرسه آزاد عالی عروج🔹
سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲
🔸دوره مقدماتی فلسفه اسلامی🔸
با محوریت اجتهاد در معارف
📎 شرایط پذیرش:
- اتمام پایه چهار حوزوی
- قبولی در مصاحبه موسسه
- تعهد به التزام به تمامی برنامههای موسسه
🔰 مهلت ثبتنام: ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
🔰 لینک ثبتنام:
https://formafzar.com/form/3y911
🔰 جهت کسب اطلاعات بیشتر از ساعت ۲۱:۰۰ الی ۲۲:۰۰ با شماره ۰۹۱۳۴۳۴۶۴۳۵ تماس حاصل نمایید.
🆔 https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
🔹مدرسه آزاد عالی عروج🔹
دوره مقدماتی
🔰 معرفی دوره مقدماتی:
🔹در این سطح از جهت آموزشی اهداف زیر دنبال میشود:
✅ ایجاد تصورات اولیه نسبت به مفردات و گزارههای حکمت اسلامی
✅ فهم ساختار و سیستم کلی و کلان حکمت اسلامی
✅ فهم نسبتهای دانشی میان حکمت و سایر علوم
✅ فهم نسبتهای مسالههای حکمی و با مسائل غیر حکمی
✅ فهم ضرورت و بایستگی فهم حکمت در دین شناسی
✅ فهم ضرورت و بایستگی و چگونگی امتداد حکمت اسلامی
✅ تصویر سازی نسبت به اجتهاد در معارف و تعیین جایگاه حکمت اسلامی در اجتهاد در معارف
✅ مساله سازی اجتهاد در معارف در برابر اجتهاد در سایر حوزهها
✅ طرح کلیاتی از فلسفه غرب و فهم امکان مواجهه حکمت اسلامی با فلسفه غرب
✅ فهم نقش فلسفه در تاریخ معاصر و تاثیرگذاری تمدنی آن
🆔 https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
🔹مدرسه آزاد عالی عروج🔹
دوره مقدماتی
🔰عناوین دروس دوره مقدماتی فلسفه اسلامی🔰
🆔 https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
📌فلسفه فلسفه اسلامی ( ۱ )
💢متاسفانه در حال حاضر اهمیتی
که بایسته و شایسته فلسفه اسلامی است در مواجهت با آن در حوزه ها و دانشگاه ها و علی القاعده در جامعه نمی بینیم و همین آسیب های گوناگون شناختی و دینی و اجتماعی را برای ما پدیده آورده است.
⭕️نیاز است از بیرون به فلسفه اسلامی نظر انداخت و آن را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد ، با دوره فلسفه فلسفه اسلامی به دنبال این هستیم که از نگاه بیرونی فلسفه اسلامی را مورد تحلیل قرار دهیم تا کمی به جایگاه آن و در پی آن به اهمیت و ضرورت آن پی ببریم .
⭕️ادامه دارد ...
↙️#مدرسه_مجازی_عروج↙️
🆔https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌مدرسه مجازی عروج برگزار میکند:
💢موضوع:
▫️دوره دوم مقدماتی حکمت عملی
⭕ اساتید دوره:
▫️استاد مهدی منصوری
▫️استاد جواد دلپذیر
▫️استاد زهیر انصاریان
⚠️ تذکر: دوره بصورت حضوری و مجازی برگزار میگردد.
⭕برای ثبت نام و اطلاعات بیشتر
http://yun.ir/7s9m3d
❞ مدرسه مجازی عروج ❝
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
⭕دوره فلسفه فلسفه اسلامی:
🔻زمان شروع دوره بعد از اتمام زمان ثبت نام یعنی ۳۱ خرداد میباشد.
🔻صوت جلسات دوره در سایت و پنل شخصی افراد بارگذاری میگردد(نحو آموزش رجوع به سایت در کانال اعلام میگردد)
🔻 تعداد جلسات دوره بنا بر صلاح دید استاد دوره میباشد.
🔻بعد از استماع صوت ها جلسه ای بصورت گفتگو با استاد دوره خواهد بود.
༺ مدرسه مجازی عروج ༻
🆔https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
⭕دوره دوم مقدماتی حکمت عملی:
🔻دوره به دو صورت مجازی و حضوری برگزار میگردد.
🔻مطالب دوره دوم جدای از مطالب دوره اول میباشد، اما برخی سر فصل های دوره گذشته نیاز به ادامه و عمیق شدن در موضوع را میطلبد لذا در این دوره نیز بحث میشوند.
🔻برای افرادی که بصورت مجازی ثبت نام نموده اند، بعد از استماع صوت ها، جلسه ای با اساتید محترم بصورت مجازی خواهند داشت.
🔻مکان جلسه متعاقباً اعلام خواهد شد.
༺ مدرسه مجازی عروج ༻
🆔https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌فلسفه فلسفه اسلامی ( ۲ )
⭕️عقلانیت دینی و شیعی در حوزه هستی شناسی، در فلسفه اسلامی ظهور یافته است؛ باید به فلسفه اسلامی آنهم با قرائت صدرایی اینگونه تأمل و نظر کرد.
⭕️بستر این چنین تأمل و نظر ، در فلسفه فلسفه اسلامی است که لازم است به آن پرداخته شود .
در فلسفه فلسفه اسلامی می توان به این پرداخت که عقلانیت دینی و اسلامی و شیعی در حوزه بنیادین هستی شناسی ، در حکمت متعالیه به صورت دانشی تبلور یافته است و این نوع نگاه موجب این می شود که فلسفه اسلامی، متون دینی را به عنوان یک روش « پشتیبان » برای فلسفه بداند و از طرفی فلسفه اسلامی، بسترساز یک « فهم متعالی » از متون دینی گردد .
⭕ادامه دارد ...
❞ مدرسه مجازی عروج ❝
🆔https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
💢 اولین جلسه گفتگو با محوریت تاریخ فلسفه اسلامی.
🔸خدمت اعضای محترمی که در دوره تاریخ فلسفه اسلامی شرکت کرده اند میرسانیم، اولین جلسه گفتگو با جناب استاد آقای علی مناف زاده در روز چهارشنبه ۱۰ خرداد ساعت ۱۸ در بستر برنامه قرار دایر میباشد.
🔸از اعضای محترم دوره تاریخ فلسفه اسلامی انتظار میرود تا موعد مقرر صوت جلسات را استماع فرمایند.
🔸لینک حضور در جلسات گفتگو از طریق پیامک خدمت دوستان ارسال میگردد.
༺ مدرسه مجازی عروج ༻
🆔https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌فلسفه فلسفه اسلامی ( ۳ )
⭕فلسفه اسلامی چه ارتباطی با زندگی دارد؟ فلسفه اسلامی چه نقشی در فهم معنای زندگی دارد؟
⭕باید در فلسفه فلسفه اسلامی نشان داد که با عقلانیت فلسفی اسلامی چگونه می توان معناداری عالم را فهمید و همین فهم چگونه آن را از پوچ گرایی نجات می دهد؟
⭕انسان نمی تواند بدون برداشت معنایی از زندگی، زندگی خود را به پیش ببرد. فلسفه اسلامی، نماینده عقلانیت هستی شناختی اسلامی است .
⭕تبیین جایگاه فلسفه و نقش آن در ایجاد عقلانیت اسلامی به عهده فلسفه فلسفه اسلامی است.
༺ مدرسه مجازی عروج༻
🆔https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌فلسفه فلسفه اسلامی ( ۴ )
⭕درس گفتار فلسفه فلسفه در چند دوره برگزار می گردد که در دوره اول بنا بر این است که به موضوعاتی از جمله :
▫️چیستی فلسفه فلسفه
▫️اطلاقات فلسفه
▫️چیستی فلسفه اسلامی
▫️موضوع فلسفه
▫️روش فلسفه
▫️جایگاه عقلانیت
▫️جایگاه عقلانیت در دین
▫️نسبت فلسفه و عقلانیت دینی شیعی
پرداخته شود و موضوعات متعدد دیگری هم وجود دارد که در دوره های بعدی به آن پرداخته می شود.
༺مدرسه مجازی عروج ༻
🆔https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
🔹پذیرش مدرسه مجازی آزاد عالی عروج🔹
سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲
🔸دوره مقدماتی فلسفه اسلامی🔸
با محوریت اجتهاد در معارف
📎 شرایط پذیرش:
- اتمام پایه چهار حوزوی
- قبولی در مصاحبه موسسه
- تعهد به التزام به تمامی برنامههای موسسه
🔰 مهلت ثبتنام: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
🔰 لینک ثبتنام:
https://formafzar.com/form/3y911
🔰 جهت کسب اطلاعات بیشتر از ساعت ۲۱:۰۰ الی ۲۲:۰۰ با شمارههای زیر تماس حاصل نمایید:
۰۹۳۰۲۳۰۰۸۸۵ - ۰۹۱۳۸۶۳۸۸۰۶
🔰لینک کانال مدرسه آزاد عالی عروج:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
🔰 لینک کانال مدرسه مجازی آزاد عالی عروج:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
▫️سوال های متداول مخاطبین
❞ مدرسه مجازی عروج ❝
༺https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742 ༻
▫️سوال های متداول مخاطبین
❞ مدرسه مجازی عروج ❝
༺https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742 ༻
▫️سوال های متداول مخاطبین
❞ مدرسه مجازی عروج ❝
༺https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742 ༻
▫️سوال های متداول مخاطبین
❞ مدرسه مجازی عروج ❝
༺https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742 ༻
🔹🔹نشست علمی🔹🔹
🔰 موضوع: لیبرالیسم و اقتصاد طراز انقلاب
📎باحضور: دکتر حمیدرضا مقصودی
"اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه قم"
⏰ زمان: دوشنبه، ۸ خرداد ۱۴۰۲، بعد از نماز ظهر و عصر
🏢 مکان: مدرسه آزاد عالی عروج
🆔 https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
📌نظر رهبر معظم انقلاب در رابطه با امتداد فلسفه اسلامی:
⭕ مسئلهی امتداد ... فلسفههای مضاف - مثل فلسفهی علوم انسانی، فلسفهی روانشناسی - خوب و لازم است؛ اینها همان چیزهائی است که امتداد حکمت ما محسوب میشود؛ منتها تکیهی اساسی را باید بگذارید روی مسائل کلان جامعهی اسلامی؛ مثل حکومت.
⭕ما وقتی به فلسفههای غرب نگاه میکنیم، میبینیم مسائلی مثل حکومت، اقتصاد، شأن مردم، شأن انسان، طبق نظرات آنها، حل میشود.
⭕اینها مسائل بنیادی شاخههای اصلی زندگی و جامعه است؛ اینها باید در فلسفه پاسخ پیدا کند.
❞ مدرسه مجازی عروج ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742 ༻
⭕ بر اساس فلسفهی ما، شکل جامعه، بنیان سیاسی جامعه، حکومت در جامعه، به چه شکلی خواهد بود؛ یعنی ما برای مسئلهی حکومت، در فلسفه چه پاسخی داریم.
⭕ نمیشود بگوئیم آقا فلسفه ذهنیات محض است و به مسائل زندگی و جامعه ارتباطی ندارد؛ این معنی ندارد. به نظر من بخش عمدهای از جاذبهی فلسفهی غرب، مربوط به این است.
⭕همچنین مسئلهی اقتصاد، بنابراین به طور کلی جهانبینی اسلام تبیین شود. مواد اصلی جهانبینی اسلام (باید)مشخص (شود) مسئلهی انسان، مسئلهی خدا، مسئلهی ارتباط انسان و خدا، مسئلهی تکلیف - در فلسفهی اسلامی روی اینها کار شود.
⭕(در) فلسفهی ما خیلی از اینها مسائل مبهمی نیست؛ اما باید این پاسخها منعکس شود، گفته شود.
(دیدار با اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی (۲۳/۱۱/۱۳۹۱)
❞ مدرسه مجازی عروج❝
༺https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742 ༻
📌آیا حکمت عملی میتواند در اداره جامعه و رسیدن به تمدن دینی مؤثر باشد؟
⭕در این باره رهبر معظم انقلاب میفرمایند که: آنچه زندگی را اداره میکند عملاً فقه ما است. علّت هم این است که فلسفۀ اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده.
⭕در حالی که فلسفههای غربی که از لحاظ نفس فلسفه بودن، خیلی کممحتواتر و ضعیفتر از فلسفۀ اسلامی هستند امتداد عملیاتی دارند.
⭕یعنی اگر چنانکه شما مثلاً فرض کنید که فلسفۀ کانت یا هگل یا مارکس را معتقد باشید در مورد حکومت نظر دارید، در مورد فرد نظر دارید، در مورد ارتباطات اجتماعی نظر دارید.
⭕امّا اینکه اقتضای فلسفۀ ملاصدرا یا فلسفۀ ابنسینا یا دیگری در حکومت یا در فلان مسأله چیست، چیزی برای ما روشن نشده؛ نه اینکه ندارد، قطعاً دارد.
⭕ سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند، چون معتقدم اثر دارد. این امتداد وجود دارد امّا خوب روی آن کار نشده. بنابراین فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند فقه ما است.
(دیدار با طلاب تاریخ ۱۳/۱۲/۱۳۹۷)
❞ مدرسه مجازی عروج ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742 ༻
📌نظر رهبر انقلاب اسلامی در مورد فلسفه در حوزه های علمیه و آشنایی با افکار فلسفی دنیا :
⭕فلسفه هم اگرچه در حوزهها رایج است، اما درحقیقت باید گفت که مهجور است. فلسفه باید در حوزهها رواج پیدا کند.
⭕فلسفه فقط این نیست که ما کتاب منظومه یا اسفار را بگیریم و از اول تا آخر بخوانیم؛ نه، تبحر در فلسفه به این معناست که ما بتوانیم از تمام افکار فلسفی موجود دنیا - که به شکل ساعتنگاری پیش میرود و ساعتبهساعت فکر فلسفی مطرح میشود - و از مادّهی فلسفهی موجود خودمان مطلع باشیم و در مقابل فلسفههای غلط و انحرافی، خودمان را در حال آمادهباش نگهداریم و احیاناً اگر نقطهی مثبتی در آنها هست، از آن نقطهی مثبت استفاده بکنیم.
⭕فلسفهی ما اینطوری پیشرفت میکند؛ والّا در حد شناخت افکار و کلامات بزرگان به این اندازه ارزشی ندارد. فلسفه باید ما را به معرفت کامل برساند. باید دید در وادی معرفت در سطح بشری، چهکار دارد میشود. بایستی پیدرپی کارهای جدید، افکار جدید، روشها و متدهای جدید در حوزه مطرح بشود.
بیانات درس خارج ۳۱/۶/۱۳۷۰
❞ مدرسه مجازی عروج ❝
༺https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742 ༻
💢فلسفهی اسلامی... فقه اکبر است؛ پایهی دین است؛ مبنای همهی معارف دینی در ذهن و عمل خارجی انسان است؛ لذا این باید گسترش و استحکام پیدا کند و برویَد و این به کار و تلاش احتیاج دارد.
⭕مرکز فلسفه هم باید حوزهی علمیه باشد. یکی از بزرگترین خسارتهایی که ما کردیم، این بوده که مرکز فلسفهی اسلامی از حوزهی علمیه به مناطق مختلف منتقل شده است.
⭕... باید کاری کنیم که قم از مرکزیّت و مرجعیّتِ فلسفه نیفتد و قطب اصلىِ فلسفهی اسلامی همچنان باقی بماند. بنابراین در این زمینه هرچه شما تلاش کنید، بجا و بحق خواهد بود. همه باید تلاش کنند؛ مدیریّت حوزه و اساتید فلسفه هم باید تلاش کنند. طلّابِ فلسفه را باید تشویق کرد.نگذارید حوزه از مرکزیّت فلسفه بیفتد. در این زمینه هر کاری میشود کرد، باید انجام داد.
دیدار جمعی از نخبگان حوزوی۱۳۸۲/۱۰/۲۹
❞ مدرسه مجازی عروج❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742 ༻
💢 ما به رنسانس فلسفی یا واژگون کردن اساس فلسفهمان احتیاج نداریم.
⭕نقص فلسفهی ما این نیست که ذهنی است - فلسفه طبعاً با ذهن و عقل سروکار دارد - نقص فلسفهی ما این است که این ذهنیّت امتداد سیاسی و اجتماعی ندارد. فلسفههای غربی برای همهی مسائل زندگی مردم، کم و بیش تکلیفی معیّن میکند: سیستم اجتماعی را معیّن میکند، سیستم سیاسی را معیّن میکند، وضع حکومت را معیّن میکند، کیفیت تعامل مردم با همدیگر را معیّن میکند
⭕ اما فلسفهی ما بهطور کلّی در زمینهی ذهنیّاتِ مجرّد باقی میماند و امتداد پیدا نمیکند. شما بیایید این امتداد را تأمین کنید، و این ممکن است؛ کمااینکه خود توحید یک مبنای فلسفی و یک اندیشه است؛ اما شما ببینید این توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد.
⭕«لاالهالا ّاللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمیماند؛ وارد جامعه میشود و تکلیف حاکم را معیّن میکند، تکلیف محکوم را معیّن میکند، تکلیف مردم را معیّن میکند.
⭕میتوان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریانهای بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت بهوجود میآورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن میکند.
⭕ دنبال اینها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آنگاه یک دستگاه فلسفی درست کنید. از وحدت وجود، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی ملاّ صدرا، اگر نگوییم از همهی اینها، از بسیاری از اینها - میشود یک دستگاه فلسفىِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد.
دیدار با جمعی از نخبگان حوزوی ۱۳۸۲/۱۰/۲۹
❞ مدرسه مجازی عروج❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742 ༻