eitaa logo
مدرسه آزاد عالی عروج
1.1هزار دنبال‌کننده
142 عکس
4 ویدیو
10 فایل
‌▫️⁩مدرسه آزاد عالی عروج #فلسفه_برای_همه 📚 برگزاری دوره های آشنایی با اندیشه اسلامی. ❇️تحت اشراف استاد عبدالرسول عبودیت و نظارت حضرت استاد یدالله یزدان پناه 🆔https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742 ‌▫️⁩ادمین: @aliakbar_bayat
مشاهده در ایتا
دانلود
یَا فاطِمَهُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّهِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ
🔰نشست صمیمی طلاب مدرسه آزاد عالی عروج با حضور: استاد عبدالرسول عبودیت 📆 زمان: روز شنبه، ۶ آبان ۱۴۰۲ 🕰 ساعت ۱۳:۱۵ 🏢 مکان: مدرسه آزاد عالی عروج (آدرس جدید) 🆔 @oroj_hekmat
⭕️ فهم نحوه شکل‌گیری یک علم کمک شایانی به دانستن آن علم به ما می‌کند، تا جایی که عدم آگاهی از تطور مسائل یک علم در برخی از موارد فهم دقیق مساله و تحلیل یا نقد آن را دچار خلل‌های بزرگی می‌کند. 🔹فلسفه اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست و فهم نحوه شکل‌گیری، رشد و تکامل آن کمک شایانی به فهم آموزه‌های فلسفی می‌کند. 🔹در دوره مقدماتی بصورت اجمالی از نحو ورود فلسفه به جامعه مسلمین و تکامل و تحول روشی محتوایی آن صحبت شد 🔹اینک در دوره تفصیلی تاریخ فلسفه اسلامی درصدد بیان و نشانه ها و نمونه های این تغییر و تحولیم تا به مخاطب عرضه کنیم در آخر نحو شکل گیری مکاتب فلسفه اسلامی را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا بوسیله سیر این تحولات و دگرگونی ها مخاطب در آخر بتواند ماهیت فلسفه اسلامی را با غیر اسلامی تشخص دهد. https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
⭕️ در اوایل جهان اسلام و علوم الهی علمی مجزا و تفکیک یافته ای به نام فلسفه اسلامی وجود نداشته است و همین امر باعث اشکالات مستشکلین به این علم شده است ⭕️حال باید ببینیم آیا واقعا اشکالات آنها درست است و علمی به نام فلسفه هم انتسابش به اسلامی درست یا خیر؟ ⭕️آیا علوم عقلی را میتوان مقید به چیزی نمود و حرف از اسلامی یا غیر اسلامی بودن آن به میان آورد یا خیر؟ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
⭕️ با ورود فلسفه به جهان اسلام و مواجهه اندیشمندان مسلمان با این علم، خود را در ناحیه انفعال صد درصدی قرار ندادند چراکه دین مبین اسلام اندیشه و نگرش خاصی به جان را برای خود به ارمغان میآورد لذا فلسفه که در صدد اندیشه سازی برای نگرش به عالم است با وجود اندیشمندان مسلمان و دین مبین اسلام دچار تغییر و تحولاتی بسیار گردید 🔹باید ببینیم آیا این تغییرات و تحولات از اساس صحیح بوده است یا خیر؟ 🔹و اگر صحیح بوده است آیا فلسفه را از فلسفه بودن انداخته یا در همان عقلانیت خویش باقی مانده است؟ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
⭕️با پیشرفت علوم تجربی و دقت انسان های متاخر علوم نیز دستخوش تغییر قرار گرفته اند چرا که با زیاد شدن نیاز ها و برخورد افکار و گفتگوی میان اندیشمندان سوال های تازه ای را جلوی متفکران قرار میداد و همین امر باعث پیشرفت علوم می شد که فلسفه اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در طول سالیانی با بوجود آمدن سوال های اساسی و ناتوانی مکاتب گذشته در جواب دهی باعث شد تا متفکران مسلمان مکاتب نوینی را برای جواب دهی به سوال های بنیادین و هستی شناسانه و عقلانی خود بوجود آورند . https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️پیشنهاد دانلود ♦️متن خوانی کتاب کودک و ادب ♦️استاد مهدی منصوری https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
⭕مدرسه مجازی عروج برگزار می‌کند : 🔸دوره مقدماتی متن خوانی فلسفه به زبان انگلیسی 🔸با موضوع : تأثیر فلسفه اسلامی بر فلسفه غرب ⁦▫️⁩آموزش قواعد انگلیسی برای مبتدیان ⁦▫️⁩(مهلت ثبت نام تا ۱۰ آذر ماه) ⁦▫️⁩لینک ثبت نام: http://B2n.ir/k33005 ⁦⚠️⁩تذکر: دوره بصورت حضوری و مجازی برگزار میگردد https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
⭕️ اجتهاد در معارف 🔹همان طور در حوزه ی فقه اجتهاد مطرح می شود در حوزه ی معارف هم اجتهاد مطرح می شود 🔹همان طور در حوزه ی اجتهاد در فقه ،اصول فقه مطرح می باشد برای اجتهاد در معارف هم اصول فقه مطرح می باشد با این فرق که اجتهاد در فقه؛ استنباط قانونی از متن دینی دارد ولی در حوزه ی اجتهاد در معارف استنباطات معرفتی واقع نما از متن دینی دارد لذا بحثی مطرح می شود به عنوان اصول فقه معارف ، که بستر سازی استنباطات و استخراجات معرفی از متن دینی می باشد. 🔹اجتهاد در معارف یک نظام واره خاص دارد بعنوان نمونه : 🔹 اصول فقه خاص به خود را دارد 🔹قواعد فقه خاص به خود دارد، 🔹رجال معارفی خاص خود را دارد 🔹باید نسبت عرفان و فلسفه و کلام با اجتهاد در معارف مشخص شود . 🔹دیگر اصول عملیه در اجتهاد در معارف کارایی ندارد حتی اطلاق و تقید و عام وخاص و حجیت در اجتهاد در معارف معنایی متفاوت با حجیت در اجتهاد در فقه دارد. https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
⭕️عقل منور 🔸عقل در مورد وحی قائل به عصمت است و چون دنبال شناخت واقعیت است می آید از گزارش های وحی و حتی تجربه و شهود استفاده می کند. 🔸عقل در جلوی خاکریز است و در پشت خاکریز وحی و شهود قرار دارد و از آنها بهره می برد. 🔸عقل در خاکریز ،عقل شهودی و وحیانی است و عقلی که خودش را در خدمت وحی قرار می دهد عقل منور می گویند در واقع نور وحی و شهود به آن تابیده است. 🔸چون غرض عقل فلسفی کشف حقیقت است و از طرفی عقل متوجه نقص و خلاء های خود است و از طرفی متوجه کشف حقیقیت از جانب وحی هست و اعتقاد دارد وحی منبعی معصومانه است و اعتقاد دارد کشف و شهود منبعی برای هست شناسی است پس عقل می آید از این منابع استفاده می کند و در افق انها افقش بالا می رود 🔸این همان عقل فلسفه اسلامی است که ارتقاء یافته توسط وحی و شهود است. https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742