eitaa logo
مدرسه آزاد عالی عروج
1.1هزار دنبال‌کننده
127 عکس
4 ویدیو
10 فایل
‌▫️⁩مدرسه آزاد عالی عروج #فلسفه_برای_همه 📚 برگزاری دوره های آشنایی با اندیشه اسلامی. ❇️تحت اشراف استاد عبدالرسول عبودیت و نظارت حضرت استاد یدالله یزدان پناه 🆔https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742 ‌▫️⁩ادمین: @aliakbar_bayat
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام علیکم 🕪 به اطلاع دوستان عزیزی که بصورت مجازی در دوره مقدماتی حکمت عملی شرکت کرده‌اند، می‌رساند، ان شاء الله پیگیری صوت‌ها در آخر هفته آینده انجام خواهد شد. 🔹 انتظار می‌رود، دوستان استماع صوت جلسات را تا موعد مقرر به اتمام برسانند. با تشکر
✳️توضیح درس گفتار حکمت عملی(۱) درس گفتار حکمت عملی مشتمل بر چهار سطح می باشد : ✅ سطح اول : سطح مقدماتی ✅ سطح دوم : سطح تکمیلی ✅ سطح سوم : سطح پیشرفته و نیمه تخصصی ✅ سطح چهارم : سطح تخصصی ادامه دارد .....
توضیح درس گفتار حکمت عملی ( ۲ ) ✳️ توضیح سطح مقدماتی 👈 در سطح اول که در چند دوره برگزار گردید ، به دنبال تصورسازی همراه با انگیزه سازی هستیم . ✅ انگیزه ها برخاسته از توجه به نیازهاست ؛ اگر بتوانیم متذکر به نیازها شویم آن موقع است که انگیزه ها هم به میدان می آید و همین موتور محرک می شود. ‌ ✅ آنچه نیاز سازی می کند و نشان می دهد که ضرورتی در حکمت عملی در میان است تصویری دقیق از حکمت عملی و ساختار شناسی و نسبت سنجی آن با سایر دانش ها می باشد . 👈 با این سطح قرار است که با آشنایی با حکمت عملی به خلأیی به نام حکمت عملی پی برده شود تا نشان داده شود که در حال حاضر از جمله مشکلات ما نپرداختن به حکمت عملی است که پرداخت به آن می تواند راه را باز کند و در کنار طبقه بندی دقیق علوم به خلأهای علوم انسانی به طور دقیق و منسجم بپردازیم .
توضیح درس گفتار حکمت عملی ( ۳ ) ✳️توضیح سطح مقدماتی ✅آنچه در حال حاضر نیاز است پرداخت دقیق به حوزه عمل و کنش انسانی است . متاسفانه ما در حال حاضر به انسجام بایسته در حوزه عمل و کنش در دانش ها نرسیده ایم و به جهت نبود هدف متعالی و عدم تعریف دقیق از انسان و نبود مبانی دقیق هستی شناسانه و معرفت شناسانه و روش شناسانه در یک سطحی از علوم انسانی هستیم که بیش از اینکه ما را سوق به حقیقت و واقعیت دهد به سمت ذهنیت و در نتیجه توهم جهت می دهد . ✅آنچه می تواند به نظام عمل و کنش انسانی جهت دهی داشته باشد ، پرداخت دقیق برخاسته از مبانی مطابق با نظام تکوین است که انسان بتواند با عمل و کنش ارادی و شعوری دوباره به آن نظام تکوین برگردد و رشد خود را تأمین نماید 👈حکمت عملی می تواند این خلأهای در نظام عمل و کنش شعوری _ ارادی انسان را از بین ببرد و به سامان دهی دقیق آن روی آورد . از اینرو در سطح مقدماتی به دنبال این هستیم که نشان دهیم که حکمت عملی چگونه به نظام کنش و عمل ارادی انسان در راستای سعادت انسانی می پردازد .
توضیح درس گفتار ( ۴ ) ✳️ توضیح سطح مقدماتی ✅ در دوره مقدماتی به دنبال ایجاد جرقه های ذهنی هستیم و به عبارتی از باب نمونه به دنبال ایجاد مسئله « امکان دستیابی به علوم انسانی برخاسته از حکمت عملی » هستیم و به تعبیر دیگر آیا می توانیم به مسئله « علوم انسانی برهانی » فکر کنیم ؟ ✅ در حال حاضر علوم انسانی ما با مشکل مبانی و روشی و گزاره ای در حوزه هماهنگی با دین روبرو است و نمی تواند خودش را با واقعیات دینی هماهنگ نماید از اینرو می توان با حکمت عملی ، متذکر ضرورت پیگیری « علوم برهانی انسانی اسلامی » شد . ✅ باید متذکر حکمت عملی و جایگاه آن شد تا بتوانیم متذکر لوازم بر خاسته از آن هم بشویم و ضرورت پیگیری را در ما فراهم آورد .
🕪 مدرسه مجازی عروج برگزار میکند: 🔹🔹دوره مقدماتی تاریخ فلسفه اسلامی🔹🔹 ✒زمان ثبت‌نام: از اول فروردین تا عید فطر 🔰لینک ثبت نام 👇 https://mtabeen.ir/pre-registration-form-for-the-history-of-islamic-philosophy-course/ 🔰جهت اطلاع از توضیحات بیشتر به کانال مدرسه مجازی عروج در ایتا مراجعه فرمایید:👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742 🔰لینک کانال مدرسه آزاد عالی عروج 🆔 https://eitaa.com/joinchat/654966974C926312548f
📌چیستی حکمت عملی ⭕بعد از تعریف حکمت عملی دغدغه حکماء، این است که نظام عمل را در حوزه عقلانیت تعریف کنند و یک واکاوی دقیق در مورد نظام عمل داشته باشند. 🔻عقلانی کردن در مورد یکسری علومی مانند فلسفه، سیاست و ... مطرح می شود، اینها را با نگاه سَلَف مطرح نمی کنیم، بلکه اینها را غرب مطرح کرد، بعد ما به آن پرداختیم و سعی کردیم نظرات خود را بگوییم. 🔻اما فیلسوفان ما آمدند در دو حوزه: حوزه هست و حوزه عمل، سعی کردند برهانی و عقلانی در مورد آنها بیندیشند، حکمت عملی قرار است به سازوارگی عمل به نحو عقلانی روی بیاورد تا بتواند آن عمل را بیاورد در خدمت سعادت انسان.   🔻فلاسفه دو موضوع پیش روی خود داشتند، بعد این دو موضوع را مورد واکاوی قرار دادند و به دو روشی رسیدند: حکمت نظری و حکمت عملی. آن دو مولفه، مساله انسان است که آن را واکاوی کرده اند و تشریح کرده اند، رسیدند به عنصری به نام عقل در دو بخش نظری و عملی. ⁦↙️⁩لینک کانال ⁦ ⁦↙️⁩ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
⭕از طرف دیگر این انسان باید به نحوی در راستای سعادت قرار بگیرد و کامل شود. فاصله بین انسان بالقوه و انسان بالفعل را فلاسفه خواستند با حکمت عملی و نظری برنامه ریزی کنند و کل زندگی انسان را جهت دهی کنند.   🔻انسان بالفعل خودش را در افق عقل عالم قرار داده است، در این صورت انسان به سعادت می رسد. انسان بالفعل موقعی به سعادت می رسد که خودش را در افق عقل عالم قرار دهد و به اتحاد با عقل برسد. حال فلاسفه دنبال این هستند که این فاصله را پر کنند و می گویند باید برود به سمت حکمت عملی و نظری و با آن زندگی خود را به جریان بیندازد. 🔻برای اینکه انسان در مسیر سعادت قرار بگیرد هم در حیطه عقل نظری و هم در حیطه عقل عملی نیاز به برنامه ریزی برای عقلانی اندیشیدن و عقلانی عمل کردن داریم، که برنامه ریزی دقیق را حکمت نظری در اندیشه و حکمت عملی در عمل و کنش بر عهده دارد.  به طور مثال تلاش شهید مطهری در حوزه نظام حقوقی زن در اسلام، یک تلاش در جهت حکمت عملی است.  🔻مقدمات برای تبیین چیستی حکمت عملی: انسان ناقص است و همه کمالات را ندارد و باید برود کسب کند این انسان، دو جزء دارد و دو بخش دارد: یکی بخش نظری و دیگری عملی اگر بخواهیم کمالی برای انسان تعریف کنیم، هم باید جزء نظری به کمال برسد هم جزء عملی و باید هر دو بخش را در نظر داشته باشیم. لذا کمال در حوزه نظر و کمال در حوزه عمل مطرح است. 🔻از طرفی حقایق دو دسته است: حقایق علمی و حقایق عملی. حقایق علمی در حیطه اراده و اختیار ما نیست و بود و نبود آنها متوقف بر اراده و اختیار ما نیست. مثلا خدا هست و عقل هست و ... . یکسری دیگر از حقایق هست که با اراده ما موجود هستند و تا ما اراده نکنیم موجود نمی شوند. 🔻ابن سینا در منطق شفا المدخل ص 13 می فرمایند:و الاشیاء الموجوده اما اشیاء موجوده لیس وجودها باختیارنا و فعلنا و اما اشیاء وجدها باختیارنا و فعلنا تنها راه دستیابی به حقایق حکمت است. انسان موقعی به کمال می رسد که به حقیقت برسد چه حقیقت علمی چه عملی و دستیابی به حقیقت از راه حکمت است. 🔻اگر خواستیم به سعادت قصوی که خاص انسان است برسیم، باید به سمت فضیلت های چهارگانه برویم: فضیلت های نظری(الهیات، طبیعیات، ریاضی و ... ) فضیلت های فکری (پیاده سازی فضیلت های نظری، راه دستیابی به فضیلت های نظری و فهم راه و چاه) فضیلت های خلقی(متخلق به اخلاق شدن) فضیلت های عملی ( یکسری اعمالی را انجام دهد) جزء و عنصر اصلی حکمت برهان است چون تنها راهی که می توان با آن به حقیقت رسید برهان است. 🔻اینها می خواهند دستشان به واقع برسد و تنها راه را برهان دیده اند، لذا منطق و فلسفه برای اینها خیلی مهم است. ❌ لذا حکمت عملی، علمی است که درباره کنش انسان و عمل انسان در راستای سعادت بحث می کند به طور عقلانی. در حوزه فردی و خانواده و اجتماعی. ⁦↙️⁩لینک کانال ⁦ ⁦↙️⁩ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌چیستی حکمت عملی در سه حیطه بحث میگردد: 1_موضوع: موضوع حکمت عملی آن کنش و فعل ارادی انسان می باشد که در راستای سعادت است 2_روش: روش آن عقلی برهانی است 3_غایت: غایت آن دانایی از جریان و نظام عمل، جهت دستیابی به سعادت است   🔻لذا حکمت عملی دانشی است که از کنش و فعل ارادی انسان که در راستای سعادت است به نحو عقلی و برهانی به جهت دانایی از جریان عمل در راستای رسیدن به سعادت بحث می کند. 🔻 حکمت عملی دانشی است که ما را به خیر و سعادت رهنمون می کند. یعنی علم راهنمای رسیدن به خیر و سعادت به نحو عقلانی است. این علم اخلاقی و توصیه ای نیست بلکه خود را به ساحت علم کشانده است و علمی شده است.   🔻مباحثی که در فلسفه اخلاق و فلسفه سیاست و ... الان دارد مطرح می شود، اگر به نحو برهانی بحث شود می شود همان حکمت عملی.   🔻حکمت عملی شناخت قوانین کلی حقیقی در باره افعال و انفعالات ارادی و حالات نهادینه شده از آنها در انسان است به روش عقلانی.   🔻حکمت عملی می خواهد یک دانایی در نظام عمل برای ما در جهت دستیابی به سعادت ایجاد کند. لذا گام اول آن ایجاد دانایی در حوزه عمل می باشد، لذا غایت مقدمه ای حکمت عملی، دستیابی به دانایی در نسبت به نظام عمل در راستای سعادت است و غایت نهایی آن دستیابی به سعادت است. ⁦↙️⁩ لینک کانال ⁦↙️⁩ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
 ⭕در حکمت عملی ما می‌خواهیم بدانیم تا عمل کنیم ولی در حکمت نظری می خواهیم بدانیم تا دانسته باشیم. 🔻 نظام جامعه شناسی، روانشناسی، تربیت و ... به حکمت عملی نیاز دارد چون در حوزه عمل وارد می شوند. لذا با حکمت عملی باید ارتباط داشته باشند.   🔻روش تحقیق حکمت عملی هم باید عقلی و برهانی باشد. ما پنج روش داریم: برهانی، جدلی، خطابی، سفسطی، شعری. فقط در روش برهانی است که یقین حاصل می شود و با برهان با واقع می رسیم. ⁦↙️⁩ لینک کانال ⁦↙️⁩ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742