eitaa logo
مدرسه آزاد عالی عروج
1.1هزار دنبال‌کننده
141 عکس
4 ویدیو
10 فایل
‌▫️⁩مدرسه آزاد عالی عروج #فلسفه_برای_همه 📚 برگزاری دوره های آشنایی با اندیشه اسلامی. ❇️تحت اشراف استاد عبدالرسول عبودیت و نظارت حضرت استاد یدالله یزدان پناه 🆔https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742 ‌▫️⁩ادمین: @aliakbar_bayat
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰اردو دانش پژوهان مدرسه مجازی 🎙استاد منصوری جلسه دوم 🆔لینک ایتا مدرسه مجازی حکمت عروج
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰اردو دانش پژوهان مدرسه مجازی 🎙استاد مناف زاده 🆔لینک ایتا مدرسه مجازی حکمت عروج
مهر را روشنی از روی تو افروختن است ماه را حسن ز رخسار تو آموختن است گُل به پیش گُل رخسار تو ای رشک بِهشت همچو خاری است که شایسته آن سوختن است
📌زبان امروز جهان،زبان عقل و فطرت است. ⁦▫️⁩وماارسلنا من رسول الابلسان قومه لیبیِّن لهم. 🔸هرکس واقعیت جامعه امروز را ببیند،ضرورت یادگیری فلسفه برای انتقال مفاهیم اسلام را میفهمد. 🔸 حوزویانی که درمورد فلسفه سستی می‌کنند،ضرورت توجه به آن رانمیفهمند وگمان می‌کنند برای فهم وانتقال معارف اسلامی، نیازی به فلسفه نیست. https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
صدرالمتالهین امام در حکمت و فلسفه. 🔻 همان کاری که امام در محدوده فقاهت با فقه انجام داد و امام شد، صدرالمتالهین نیز ولی حکمت است نه حکیم، او امام حکمت است و بزرگانی مثل ملاعلی نوری و ملا عبدالله زنوزی و آقا علی حکیم در چهار قرن اخیر، اُمّتی ایشان شدند و چنین حکیمی، حکیم متعالی است و والی حکمت است که معارف از جان او می جوشد. صدرالمتالهین نظیر دیگر حکما نبود! https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌تاثیر فلسفه بر دیگر علوم: ‌🔸⁩تاثیر مباحث و دیدگاههای فلسفی بر هر علمی بخشی از آن علم است زیرا آنچه تحت عنوان فلسفه علم مطرح میگردد در واقع کاوش پیرامون علل غایی ، فاعلی ، صوری و مادی علوم مختلف است و این همان چیزی است که تحت عنوان رئوس ثمانیه علم به بحث گذارده میشود. ‌🔸⁩هر علمی بر فلسفه علم (فلسفه مضاف) خود تیکه میزند و هر فلسفه علمی نیز بر خاسته از فلسفه مطلق خاص خود است ، اگر فلسفه مطلق الحادی باشد باعث الحادی شدن فلسفه علم میشود در نتیجه علم متکی بر آن نیز الحادی خواهد بود . 🔸فلسفه مضاف هر علمی خود علم جزئی است( در برابر فلسفه مطلق که علم کلی است) و وظیفه اش سازمان دهی پیش فرض ها و اصول موضوعه (مبادی تصدیقی) علم است . 🔸هیچ مسئله ای از مسائل علوم جزئی (از جمله فلسفه مضاف) نیست مگر وام دار منابع معرفتی و دیدگاههای هستی شناختی خاصی است که ممکن است الهی یا الهادی باشد. ༺ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
🔻از تاثیرات مهم حکمت متعالیه در بحث مسئله تمایز علوم آن است که اثبات وجود و وحدت حقیقی و درنتیجه اثبات موضوع واحد برای علوم حقیقی برهانی فقط با تیکه بر مبانی فلسفی حکمت متعالیه همچون اصالت وجود و تشکیک در وجود امکان پذیر است . 🔸در دیدگاه های پیش از حکمت متعالیه حقایق خارجی بدون پیوند وجودی و وحدت حقیقی بودند و بر اساس اصالت وجود مشائی حداکثر میتوان از اندراج حقایق خارجی متعدد ذیل مفهوم واحد وجود سخن گفت. 🔸 اما بر اساس مبانی حکمت متعالیه وجود کثرت تشکیکی است و این مبنا با وحدت حقیقی سازگار است. ༺https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
🔻فلسفه علمی است که در آن از عوارضی بحث میکنند که موجود از آن حیث که موجود است بدون آنکه نیازمند افزوده شدن قید زائدی باشند ، همچون وجود مقید به طبیعی بودن ، مهم ترین و بنیادی ترین تمایز فلسفه و علوم دیگر در همین نکته است که فلسفه (برخلاف دیگر علوم) وجود بدون تقید و تعین را بررسی میکند پس موضوعش عام ترین موضوع در میان موضوعات علوم است اما موضوع علوم دیگر هستی مشروط به قید خاص است هریک از علوم جز فلسفه فقط برخی موجودات را بررسی میکنند. 🔸هرچند مبادی هر علمی به مبادی فلسفی آن منحصر نیست و دیگر علوم نیز می‌توانند بخشی از این مبادی باشند نکته مهم این است که تنها علمی که سامان دهی تمام این علوم را بر عهده دارد فلسفه است به دلیل موضوعش . 🔸 فلسفه با تعیین حصه و رتبه وجودی موضوعات علوم و نسبت آن ها با یکدیگر در جهان هستی نظام روابط درونی علوم را سامان میدهد ، مشخص میکند کدام علم بر دیگری مقدم یا از آن موخر است و هر علمی برای اثبات مسائلش از مسائل چه علومی میتواند یا باید استفاده کند. 🔸چون اصل تعیین مراتب وجودی و حیثیت های مختلف هر شیئی با فلسفه است لذا بر عهده فلسفه است که چه علومی میتواند درباره موجود خاصی برای مثال انسان نظر دهد . 🔸با فهم این نکته بستر مطمئنی برای شکل گیری شبکه ارتباطی طولی و عرضی علوم پدید میآید که از سویی نقاط تماس علوم مختلف را مشخص میکند و از سویی دیگر حیثیت های شیئ و نسبت آن ها را یکدیگر را تعیین میکند پس میتوان آن را الگوی بدیل فلسفه اسلامی برای آن چیز دانست که امروز تحت عنوان (میان رشته ای) شناخته میشود بر این اساس نظریه پردازی درباره موجودات و پدیده هایی که ابعاد و لایه های طولی و عرضی متنوعی دارند فقط با هدایت و سازمان دهیِ فلسفه امکان پذیر خواهد بود. ༺ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
مقاله امتداد فلسفه.pdf
398.4K
📌چگونگی امتداد یافتن فلسفه به علوم در فلسفه اسلامی . 🔸رابطه فلسفه و علوم از دیدگاه فلسفه اسلامی . 🔸جایگاه موضوع ، مبادی و مسائل در علوم نسبت آنها با یکدیگر و نقش فلسفه اسلامی . 🔸دلالت ها و ظرفیت های بازخوانی چگونگی نقش آفرینی فلسفه در تولید نظریه های علمی . ༺ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
📌نقش الهیات فلسفه اسلامی در اسلامی سازی علوم : 🔸سرّ اینکه الهیات فلسفه(فلسفه نظری به الهیات ، طبیعیات و ریاضیات تقسیم میشود) ارتباط کاربردی و عملیاتی با جامعه ندارد این است که الهیات فلسفه با جامعه کار ندارد با مردم کار ندارد، با علوم کار دارد و چون با علوم کار دارد پیوندش با فرد و جامعه مع الواسطه است بدون واسطه نیست. 🔸 حکمت عملی کوشش و تلاشش این است که جامعه را مسلمان کند فرد را مسلمان کند و آثار اسلامی در جامعه ظهور پیدا کند و مانند آن اما الهیات فلسفه الهی تمام تلاشش این است که علم را اسلامی کند و خِرد و دانش را عقلانی و اسلامی کند تا مع الواسطه، علمِ اسلامی شده، افراد را و جامعه را به خردورزی عقلانی و دینی راهنمایی کند. 🔸بنابراین ریاست فلسفه الهی در این است که تمام علوم را اسلامی میکند. اسلامی شدنِ دانشگاه به این نیست که ما نمازخانه داشته باشیم ... 🔸دانشگاه را دانش اداره میکند اگر دانش اسلامی شد دانشگاه اسلامی است و اگر معاذالله از این فیض و فوز محروم ماند، دانشگاه اسلامی نیست. آن وظایف فردی است در حکمت عملی نقش دارد نماز خواندن همه ما و مانند آن در حکمت عملی نقش دارد نه در حکمت نظری. ༺ https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742