هدایت شده از KHAMENEI.IR
5.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببينيد| رهبرانقلاب: وقتی خوب شدم با خودم گفتم حتما خدای متعال از من توقعی دارد
⚠️ آخرين سخنان ايشان قبل از ترور در تیرماه سال۶۰
🌹 شعری که یکی از دانشجویان در این باره خواند
☑️ @Khamenei_ir
ا🔳📑🔳📑
ا📑🔳
ا🔳
ا📑
#علل_الشرایع
📑 لأَيِّ شَيْءٍ فَرَضَ اللَّهُ الْخَمْسَ الصَّلَوَاتِ فِي خَمْسِ مَوَاقِيت (۴)
در مطالب پیشین بیان شد که عده ای خدمت حضرت رسول اکرم (صلوات الله علیه) آمده و از ایشان راجع به علت إقامه صلاة در مواقیت معین سوال کردند و آن حضرت در خصوص علت اقامه نماز عشاء در این زمان خاص چنین فرمودند:
▪️و أَمَّا صَلَاةُ الْعِشَاءِ الْآخِرَةِ
فَإِنَّ لِلْقَبْرِ ظُلْمَةً وَ لِيَوْمِ الْقِيَامَةِ ظُلْمَةً
أَمَرَنِي رَبِّي عَزَّ وَ جَلَّ وَ أُمَّتِي بِهَذِهِ الصَّلَاةِ،
لِتُنَوِّرَ الْقَبْرَ وَ لِيُعْطِيَنِي وَ أُمَّتِيَ النُّورَ عَلَى الصِّرَاطِ
وَ مَا مِنْ قَدَمٍ مَشَتْ إِلَى صَلَاةِ الْعَتَمَةِ إِلَّا حَرَّمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ جَسَدَهَا عَلَى النَّارِ
وَ هِيَ الصَّلَاةُ الَّتِي اخْتَارَهَا اللَّهُ تَعَالَى وَ تَقَدَّسَ ذِكْرُهُ لِلْمُرْسَلِينَ قَبْلِي؛
▫️نماز عشاء
همانا قبر را تاريكى و سياهى عظيم است، و روز قيامت را نيز ظلمتی است،
پس پروردگارم عزّوجلّ به من و امّتم امر فرموده كه اين نماز (نماز عشاء) را بجا آوريم
تا (اين نماز) روشنى بخش گورهايمان باشد،
و نيز براى اينكه بمن و امّتم نورى جهت گذشتن از صراط كرامت فرمايد،
و هيچ قدمى نيست كه در راه رفتن جهت نماز عشاء برداشته شود مگر اينكه خداوند عزّ و جلّ آن بدن را بر آتش حرام سازد،
و اين نمازيست كه خداوند تعالى و تقدّس ذكره براى پيامبران مرسل پيش از من اختيار فرمود.
📗من لا يحضره الفقيه، ج۱، ص ۲۱۲
📑
🔳
📑🔳
🔳📑🔳📑
ا🔳📑🔳📑
ا📑🔳
ا🔳
ا📑
#علل_الشرایع
🔳 شرح الحدیث
🖊 یکی دیگر از مواقیتی که اقامه صلاة در آن واجب است، پس از غیبوبة الحمرة المشرقیة و بعد از زمان مخصوص نماز مغرب است که این زمان، هنگام ادای صلاة العتمة یا نماز عشاء است.
نام دیگر نماز عشاء، صلاة عتمه است، چون عتمه به معنای ذهاب قسمتی از لیل (ثلث اول شب) بعد از غیبوبت شفق می باشد.
در روایات تصریح شده است که سنت رسول خدا (صلوات الله علیه) به این شکل بود که نماز عشاء را تا ذهاب حمره مغربیه به تاخیر می انداختند.
📗وسائل الشيعة، ج۴، ص ۱۹۹
زمان صلاة عشاء، هنگامیست که ظلمت مستولی یافته،
و این ظلمت مشابه تاریکی قبر و ظلمت روز قیامت است.
سپس آن حضرت می فرمایند عبودیت حق تعالی و اقامه نماز عشاء در این زمان که تاریکی چیره شده،
موجب تنوّر قبر و نورانیت صراط می شود.
از اینرو در روایات آمده است که نماز در شب بسان چراغی می ماند که ظلمات قبر صاحبش را روشنایی می بخشد؛
«صَلَاةُ اللَّيْلِ سِرَاجٌ لِصَاحِبِهَا فِي ظُلْمَةِ الْقَبْر».
📗إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي)، ج۱، ص ۱۹۰
در پایان آن حضرت تصریح می فرمایند که نماز عشاء مشترک بین مرسلین سابق بوده و اختصاص به دین اسلام ندارد.
📑
🔳
📑🔳
🔳📑🔳📑
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایت الله بهشتی:
هستند در میان ما کسانی که می گویند در مسیر آرمانها می شود دروغ گفت اما ما در مقابل آنها ایستاده ایم....
ا🔲🔳🔲🔳
ا🔳🔲
ا🔲
ا🔳
#معانی_الأحکام
ا❁﷽❁ا
🔳 إنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى جَلَّ عَنْ أَوْهَامِ الْمُتَوَهِّمِين
🔹 قسمت اول
◀️ مقدمه
🖊 بیان شد که مناط قبولی جمیع أعمال و عبادیات، متوقف بر نیت قربة الي الله است.
نیت مقرِّب که خود مبنای قبولی عبادات است، مبتنی بر معرفت است.
اما معرفتی که مفید فایده قرب باشد.
یعنی معرفت آن شناختی است که مقرِّب باشد.
پس تنها به شناختی، معرفت اطلاق می شود که مقرِّب باشد.
🔏 معرفتِ مقرِّب منحصراً معرفة الإمام است.
معرفة الامام كمال تفقه در دين است و معرفة بالنورانية استكمال اين معرفت مقرِّب يعني معرفة الامام است.
آنچه مقابل این معرفت مقرِّب که یقینی است، قرار می گیرد، وهم است که مبعّد از مولی است، یعنی مصیب واقع نیست.
◀️ سبْحَانَ مَنْ لَا وَهْمٌ يُصَوِّرُهُ
◾️ نصوص پیوسته مکلفین را إشعار به معرفت حقیقی داده و نهی از "وهم "می کند.
به عنوان نمونه در تسابیح النبی و الائمه (علیهم السلام) آمده است:
«سُبْحَانَ مَنْ لَا وَهْمٌ يُصَوِّرُهُ»؛ پاک و منزه است خدایی که وهم نمی تواند او را به تصویر بکشاند.
📓بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج۹۱، ص ۲۰۶
از اینکه در عبارت مزبور ساحت مقدس ذات ربوبی را از جنس هرگونه وهمی منزه فرمود، به دست می آید که وهم، مصیب إلی الواقع نیست. یعنی وهم مغایر حقیقت است.
توضیح اینکه ظن در لغت مقابل علم قرار گرفته و مشتمل بر شک و وهم و .. می شود.
خداوند متعال در حضرت قرآن می فرماید: «اِنَّ الظَّنَّ لاَ یُغْنِی مِنْ الْحَقِّ شَیْئاً»؛
از این شریفه چنین استنباط می شود که ظن مادامیکه به یقین متصل نشده، هیچ حجیتی ندارد، زیرا ظن تحکّم است و نمی تواند مُدرِک واقع باشد، تا چه رسد به وهم که معدوم است.
🔳
🔲
🔳🔲
🔲🔳🔲🔳
ا🔲🔳🔲🔳
ا🔳🔲
ا🔲
ا🔳
#معانی_الأحکام
▪️در حضرت قرآن تصریح شده که مبنای شرک بر ظنون و اوهام است.
به عنوان نمونه می فرماید: «مَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِهِ اِلاَّ اَسْمَاءً سَمَّیْتُمُوهَا اَنْتُمْ وَآبَاوُکُمْ»؛
آنچه غیر از خدا مى پرستید، جز اسمهایى که شما و پدرانتان آنها را [خدا] نامیده اید نیست.
«اِنْ یَتَّبِعُونَ اِلاَّ الظَّنَّ وَمَا تَهْوَى الاَْنْفُسُ»؛ جز این نیست که ابتنای کفار و مشرکین بر اوهامشان و هوای نفسشان است. آنچه که وهم آنها به ایشان نمایانده، مورد پرستش قرار دادند، زیرا در آیه مزبور می فرماید: "سَمَّیْتُمُوهَا اَنْتُمْ وَآبَاوُکُمْ".
📓 سوره مبارکه نجم، آیه ۲۳
پس وهم آنها منجر به کفر و شرک ایشان شده است.
به همین دلیل است که حضرت قرآن در سوره مبارکه محمد، آیه ۱۱ میفرماید:
«ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ مَوْلَى الَّذينَ آمَنُوا وَ أَنَّ الْكافِرينَ لا مَوْلى لَهُم»؛
این بدان خاطر است که مولای مومنان الله و مولای کافران لا است.
◾️مولای مومنین "الله"و مولای کافرین "لا" است.
اینکه می فرماید مولای کفار "لا" است، یعنی هیچ و معدوم است یا اینکه لا شیء است، نه اینکه کسی بگوید بشیء لا است؛ یعنی چیزی هست اما آن چیز لا است، زیرا در شریفه فرمود «لا مولی لهم»، یعنی مولای آنها لا شیء است. «أنّ المعدوم ليس بشيء»، یعنی معدوم هیچ چیزی نیست.
حال وقتی مولای کسی لاشیء باشد، از عنوان مومن خارج می شود.
▪️دراینجا سوره مبارکه نور، آیه ۳۹ می فرماید: «وَ الَّذينَ كَفَرُوا أَعْمالُهُمْ كَسَرابٍ بِقيعَةٍ يَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ ماء»؛
أعمال کافر چون سرابی در کویر می ماند که تشنه آنرا آب تصور و توهم نموده است؛
سراب، شىء بى حقيقت و كاذب است. اهل لغت گويند: زمين شوره زار كه در آفتاب ميدرخشد و از دور به آب مى ماند، سراب گفته می شود.
لذا آنچه طریق به واقع و حقیقت ندارد، سراب است، پس سراب نیز، لاشیء است.
بنابراین وهم، سراب و مَرْجوحُ طَرَفَيِ المُتَردِّدِ فيه است.
پس وهم، لاشیء و معدوم است و لاشیء ، سراب است، يَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ ماء؛ هرچند تشنه آنرا آب می پندارد، اما در عالم واقع آن، هیچ نیست.
کسی که سراب را پذیرفته، مولای او "لا" یعنی هیچ است،
پس اعمال او نه تنها مصیب و مدرک واقع نیست، بلکه چون سراب است؛
«وَ الَّذينَ كَفَرُوا أَعْمالُهُمْ كَسَرابٍ بِقيعَةٍ يَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ ماء».
اعمال کافر بسان سرابی در کویر است که تشنه آنرا آب توهم می کند.
⏪ پس معرفت مقرِّب منحصر به معرفت امام می باشد و غیر آن، وهم است.
و وهم سراب است.
و وهم و سراب، لاشیء یعنی معدوم است که مبعِّد عن المولی می باشد.
↩️ ادامه دارد ...
🔳
🔲
🔳🔲
🔲🔳🔲🔳
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 سخننگاشت | جریان تحول در قوه قضائیه باید ادامه پیدا کند
🔻 رهبر انقلاب: تحول به معنای درست کلمه در یک سال و دو سال و اینها انجام نمیگیرد اما شروع این حرکت در قوهی قضائیه و اتخاذ این جهتگیری و این رویکرد چیز بسیار مهمی بود. این باید ادامه پیدا کند، متوقف نشود بلکه باید شدت پیدا کند. ۱۴۰۰/۴/۷
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
14000407_40599_1281k.mp3
8.29M
🎙بشنوید | صوت کامل بیانات امروز رهبر انقلاب در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه. ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 هماکنون؛ #تیتر_یک سایت KHAMENEI.IR
🔻 رهبر انقلاب از حضور حماسی مردم در انتخابات ۱۴۰۰ تجلیل کردند
👈🏻 مشت محکم مردم به سینه تحریمکنندگان و مخالفان انتخابات
💻 @Khamenei_ir
📣ششمین فراخوان شناسایی استعدادهای برتر
ششمین فراخوان شناسایی استعدادهای برتر موسوم به «ناب۶» در عرصههای تحصیل، تدریس، پژوهش و تبلیغ و امور فرهنگی اعلام میشود.
مکان و نحوه ثبت نام
ثبتنام طلاب خواهر و تکمیل فرمها و بارگذاری مستندات از طریق سایت مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزههای علمیه به نشانی https://b2n.ir/b58524 انجام میشود.
مهلت ثبتنام
حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
شرایط شرکت درفراخوان
دفترچه ضوابط و شرایط شرکت در فراخوان به همراه مشخصات منابع و سطوح مطالعاتی مصاحبههای علمی از قسمت «دریافت فایل» سایت ناب به آدرس http://nab.whc.ir/ در دسترس است؛ همچنین معاونین پژوهش مدارس و مدیریتهای استانی نیز پاسخگوی سؤالات احتمالی طلاب خواهند بود.
#فراخوان
#فراخوان_ناب_6
#شناسایی_طلاب_استعداد_برتر