هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 شمارهی دویست و هشتاد و چهارم هفتهنامهی خط حزبالله با عنوان «این حرف قطعی است» منتشر شد.
👈 رهبر انقلاب در سخنرانیهای اخیر، بر «حرف قطعی» جمهوری اسلامی درباره مسئله تحریمها و برجام تأکید کردهاند. خط حزبالله در این شماره بیانات رهبر انقلاب برای صیانت از حق غصب شدهی ملت ایران و تأکید بر رفع همه تحریمها را مرور کرده است.
🔻 سخن هفتهی این شماره خط حزبالله به بررسی موضوع «هدایت قرآنی» اختصاص یافته است.
➕ انتشار گزیدهای از بیانات سال ۱۳۸۱ رهبر انقلاب در دیدار جمعی از روحانیون و نمایندگان ولی فقیه در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش برای نخستین بار
🌷 شمارهی این هفتهی خط حزبالله به روح مطهر شهید مدافع حرم سیدجلال حبیبالله پور تقدیم میشود.
🔍 بخوانید👇
ا🔲🔳🔲🔳
ا🔳🔲
ا🔲
ا🔳
#معانی_الأحکام
#الصیام
ا❁﷽❁ا
◼️صیام (۳)
🔄 بیان شد که حقیقت صوم، در وجود مبارک حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله) به ظهور رسيده است.
زیرا صوم، صبر است و
صبر، حمل ولایت بمعنی الأتم و الأکمل می باشد.
و از آنجا که همه وجود آن حضرت، فرائض ولايت و تبلیغ آن بود، حقیقت صوم و صبر می باشد.
به همین سبب حضرت قرآن جمیع مکلفین را به استعانت از صیام و صلاة امر می فرماید، چون حمل صلاة که حقیقت آن ولایت است، جز بر خاشعان، کبیر است؛
🔘 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرين (سوره مبارکه بقره، آیه ۱۵۳)
🔘 عن مولانا الامام الباقر (علیه السلام):
یعنی: «عَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ وَ الصَّلَاةِ، فَإِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِين».
📓دعائم الإسلام، ج۱، ص ۱۳۳
↩️ در این کریمه شریفه تصریح شده است که ذات اقدس احدیت، معیت با صابرین دارد؛
یعنی معونه و معیت الله تبارک و تعالی با مومنانی است که به حمل اکمل و اتم معرفة الامام رسیده باشند.
🔳
🔲
🔳🔲
🔲🔳🔲🔳
ا🔲🔳🔲🔳
ا🔳🔲
ا🔲
ا🔳
#معانی_الأحکام
#الصیام
🔘 خداوند متعال در سوره مبارکه مریم خطاب به آن حضرت (سلام الله علیها) چنین می فرماید:
«فَقُولي: إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمنِ صَوْماً فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنْسِيًّا».
↩️ این کریمه به یکی از وجوه صیام دلالت دارد.
به بیان دیگر حضرت مریم مامور به صیام الصمت می شود،
و این صوم که در منابع به وجهی از وجوه صوم تعبیر شده، اشعار به درجه ای از مراتب صبر دارد و مقدمه معجزه عبدالله می باشد.
🔘 «فَأَشارَتْ إِلَيْهِ قالُوا كَيْفَ نُكَلِّمُ مَنْ كانَ فِي الْمَهْدِ صَبِيًّا،
قالَ: إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتانِيَ الْكِتابَ وَ جَعَلَني نَبِيًّا».
↩️ از این کریمه استفاده می شود، زمانی که قلوب، صاحب صوم و صبر شود،
نیل به حقیقت این معنا، تمهیدی برای قیام خواهد بود.
همانگونه که صلح امام مجتبی (علیه السلام) که ظهور اتم و اکمل صبر و صوم بود،
مقدمه قیام حضرت ابوعبدالله الحسین (علیه السلام) گردید.
🔘 امام مجتبی (علیه السلام) در سخنی بر این مطلب تصریح فرموده اند:
➖ قلْتُ لِلْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ: يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ! لِمَ دَاهَنْتَ مُعَاوِيَةَ وَ صَالَحْتَهُ وَ قَدْ عَلِمْتَ أَنَّ الْحَقَّ لَكَ دُونَهُ وَ أَنَّ مُعَاوِيَةَ ضَالٌّ بَاغٍ ؟
➖ امام (علیه السلام) پس از تصریح بر این مهم که امام در هر زمان چه قائم و چه قاعد (إِمَامَانِ قَامَا أَوْ قَعَدَا)؛ مطلقا حجت الله است، به تعلیل صلح اشاره کردند:
عِلَّةُ مُصَالَحَتِي لِمُعَاوِيَةَ عِلَّةُ مُصَالَحَةِ رَسُولِ اللَّهِ لِبَنِي ضَمْرَةَ وَ بَنِي أَشْجَعَ وَ لِأَهْلِ مَكَّةَ حِينَ انْصَرَفَ مِنَ الْحُدَيْبِيَةِ،
أُولَئِكَ كُفَّارٌ بِالتَّنْزِيلِ
وَ مُعَاوِيَةُ وَ أَصْحَابُهُ كُفَّارٌ بِالتَّأْوِيلِ.
📗علل الشرائع، ج۱، ص ۲۱۱
↩️ همانطور که صلح حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله) مقدمه فتح مکه گردید،
صلح امام حسن مجتبی (علیه السلام) و بعبارت دیگر محمدی بودن امام حسن بن علی (علیهما السلام) که ظهور صبر و صیام است، مقدمه قیام حسینی (علیه السلام) گشت.
⬅️ صبر حضرت السید الزکی امام حسن (علیه السلام) در وصیت نامه ای که به حضرت ابوعبدالله الحسین (علیه السلام) نمودند، با این مضمون که:
«احْمِلْنِي عَلَى سَرِيرِي إِلَى قَبْرِ جَدِّي رَسُولِ اللَّهِ لِأُجَدِّدَ بِهِ عَهْداً
ثُمَّ رُدَّنِي إِلَى قَبْرِ جَدَّتِي فَاطِمَةَ بِنْتِ أَسَدٍ رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهَا، فَادْفِنِّي هُنَاكَ
"وَ سَتَعْلَمُ يَا ابْنَ أُمِّ أَنَّ الْقَوْمَ يَظُنُّونَ أَنَّكُمْ تُرِيدُونَ دَفْنِي عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ، فَيَجْلِبُونَ فِي مَنْعِكُمْ عَنْ ذَلِكَ" وَ بِاللَّهِ أُقْسِمُ عَلَيْكَ أَنْ تُهَرِيقَ فِي أَمْرِي مِحْجَمَةَ دَم»،
نیز موجب رسوایی أعداء آل الرسول (علیهم السلام) گشت.
📓الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج۲، ص ۱۷
⬅️ بنابراین براساس مقدماتی که بیان شد، وجود مبارک حضرت السید الزکی امام حسن مجتبی (علیه السلام) متناظر با صوم و صبر
و قیام حضرت ابوعبدالله الحسین (علیه السلام) متناظر با صلاة می باشد؛
در تبيين بطن ديگري از اين شريفه «اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ»، بمعنای امر به استعانت از بسیط معنای صوم؛ یعنی حضرت السبط الاکبر امام حسن (علیه السلام) و
و بسيط معناي صلاة نائل می شویم كه اقامه آن در اتم معنا در قيام حسيني است.
چنانچه در زیارت ناحیه مقدسه خطاب بوجود مبارک آن حضرت شده است:
«أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلَاة».
🔳
🔲
🔳🔲
🔲🔳🔲🔳
هدایت شده از ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ا❁﷽❁ا
«اللَّهُمَ انّى أَسْئَلُک أَنْ تَجْعَلَنِی مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِینِکَ »
📹 ما طلبهها یکی از خصوصیاتمان از اول این بوده است که با ضعفا و طبقه ضعاف نزدیک بودیم؛ این امتیاز بزرگی است!
🗓 جلسه خارج فقه - ۲بهمن۹۶
💎 #مقام_معظم_رهبری
💎💠💎
💎ورود به حوزه علمیه #خیمه_عشق ، در مسیر تحقق جامعه مهدوی🔰🔰
#زمان_نصرت_مولا
💠http://go2l.ir/n6bSi
┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄
ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
🌙مولای مهربانم
من نمیدانم ؛
آیا صدای مرا شنیده ای ؟ یا گناهانمان مانعند.
مرا صدا بزن، برای یاری ات ...
و دعایم کن برای توفیق اجابتت !
نمی دانم این رمضان🌕،
من نیز در زمره ی آنان که برای خودت کنارشان گذاشته ای، نام نویسی می شوم یا نه ....
امیدوارم مُهرتان زیر نامه ی من نیز ، بنشیند. 🕹📃
.
« مهارت افزایی طلاب ناب»
🕋📜🕋📜🕋
🕋
ا❁﷽❁ا
💎فضه نوبیه، خادمة الزهرا (علیها السلام) و مفسرة القرآن
💠فضه نوبیه که در زمره خواص اصحاب و بلکه از مقربان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) بود، اولین مفسر قرن اول هجری به شمار می رود ؛ او که به مقام و منزلت «منا اهل البیت» رسید، به برکت دعایی بود که مولایش امیرالمومین علی (علیه السلام) در حق وی نمود که : «اللهم بارک لنا فی فضّتنا».
☑️مصاحبت و همنشینی با حضرات قرآن ناطق (علیهم السلام) و انس با حضرت قرآن، خاتون فضه (علیها الرحمة) را به رتبه ای رسانید که جز به زبان حضرت قرآن تکلم نمی کرد. از آنجا که خاتون فضه (علیها الرحمة) در بیت وحی، کلامی جز کلام وحی نشینده بود، تکلُّمش تنها با حضرت قرآن بود ؛ چنانکه نقل است :
⚜️فضَّةُ جَارِيَةُ الزَّهْرَاءِ (علیها السلام) مَا تَكَلَّمَتْ مُنْذُ عِشْرِينَ سَنَةً إِلَّا بِالْقُرْآنِ
✨ فضه، کنیز حضرت زهراء (علیها السلام) در طول بیست سال، جز با آیات حضرت قرآن تکلّم ننمود.
📓بحار الأنوار ، ج۴۳، ص: ۸۷
📓عوالم العلوم و المعارف، ج۱۱، ص: ۱۰۴۳
◀️یکی از مواردی که در تاریخ از تکلّم این بانوی بزرگوار به آیات حضرت قرآن نقل شده ، در سفر حجی است که با فرزندن خود همراه بودند، اما به علت عقب ماندن از کاروان در بیابان تنها می ماند و در پاسخ به شخصی که از علت تنها ماندن او سوال می کند، تنها با آیات حضرت قرآن پاسخ می دهد؛ پاسخ هایی که نشان را علم او به معانی و بواطن آیات حضرت قرآن دارد:
▫️خاتون فضه کنیزالزهراء (علیها السلام) در پاسخ به سوالات، ابتدا با قرائت آيه ای در باب سلام، آغاز می نماید: «وَ قُلْ سَلَامٌ فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ» (سوره الزخرف، آیه۸۹ ) و سپس با بیان آیه ای در باب هدایت، به گم شدن خود در بیابان اشاره می کند: «مَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَلَا مُضِلَّ لَهُ» (سوره زمر، آیه ۳۸ )
▫️آن شخص از اینگونه پاسخ دادن اظهار تعجب کرده و می پرسد : آیا تو از جن هستی یا از انس؟ خاتون فضه جواب می دهد: «يا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ» (سوره اعراف، آیه ۲۹)
▫️سپس آن شخص، از مبدا و مقصد سفر ایشان می پرسد. خاتون فضه جواب می دهد: «يُنادَوْنَ مِنْ مَكانٍ بَعِيدٍ» (سوره فصلت، آیه ۴۴) «وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ»(سوره آل عمران، آیه ۹۱) [یعنی از مکانی دور آمده و قصد حج دارم]
▫️در پاسخ به تعداد روزهای سفر، عدد شش روز را بیان می کند:«وَ لَقَدْ خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ» (سوره ق، آیه ۳۷)
▫️و با قرائت آيه «وَ ما جَعَلْناهُمْ جَسَداً لا يَأْكُلُونَ الطَّعامَ» ( سوره انبیاء، آیه ۸) در پاسخ به نیاز به اکل طعام، پاسخ مثبت می دهد و سپس عدم توانایی خود به دویدن و سریع رفتن تا قافله را این گونه توصیف می کنند: «لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها» (سوره بقره، آیه ۲۸۶).
▫️آن مرد جهت سریع رساندن خاتون فضه به قافله، از ایشان می خواهد که پشت او سوار بر مرکب شود. اما خاتون فضه، کنیز الزهراء (علیها السلام) که تربیت یافته بیت حضرت عصمة الله الکبری فاطمة الزهراء (علیها السلام) است، پسندیده ندانستن این امر را چنین بیان می دارند: « لَوْ كانَ فِيهِما آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتا» (سوره انبیاء ،آیه ۲۲)
▫️آن شخص، نهایتا پیاده شده و خاتون فضه را سوار بر مرکب می کند. جهت تشکر از خالق و مخلوق، بانو فضه تلاوت می کند: « سُبْحانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنا هذا» (سوره زخرف ،آیه ۱۲).
▫️پس از رسیدن به قافله نیز، برای اشاره به نام فرزندانش، به آیاتی از حضرت قرآن استناد می نمایند که مشتمل بر نام انبیاء بود ،انبیاءای که خاتون فضه، پسران خود را به نام آنان نامگذاری کرده بود: يا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ ... (سوره ص،آيه ۲۵)؛ و ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ.. (سوره آل عمران، آيه ۱۳۸)؛ يا يَحْيى خُذِ الْكِتابَ.. (سوره مریم، آيه ۱۳)؛ يا مُوسى إِنِّي أَنَا اللَّهُ.. (سوره طه،آيه ۱۱)
▫️پس از خارج شدن چهار جوان از قافله ، در بیان نسبت خود با آنان، قرائت می کند: « الْمالُ وَ الْبَنُونَ زِينَةُ الْحَياةِ الدُّنْيا» (سوره کهف،آیه ۴۴)
▫️و به جهت نشان دادن امین بود آن مرد به پسرانش و نیز لزوم قدردانی از او و اعطا مقداری پول و هدیه ، قرائت می کند: «يا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ» ( سوره قصص،آیه ۲۶) : « وَ اللَّهُ يُضاعِفُ لِمَنْ يَشاءُ» (سوره بقره،آیه ۲۶۳)
✔️آن مرد از فرزندان خاتون فضه، نام این بانوی مکرّمه را سوال کرد و ایشان گفتند این مادر ما، فضه است که بیست سال است تنها با آیات قرآن صحبت می کند.
📓بحار الأنوار ج۴۳، ص ۸۷
📓عوالم العلوم و المعارف، ج۱۱ ،ص ۱۰۴۳
#انس_با_حضرت_قرآن
#قرائت_حضرت_قرآن
#تکلم_به_حضرت_قرآن
#فضه_کنیزالزهراء (سلام الله علیها)
🕋
🕋📜🕋📜🕋
هدایت شده از خادمان افتخاری حضرتفاطمهمعصومهسلاماللهعلیها
40.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرموضوعیقرآن
#شاخصهای_دولت_اسلامی
حجةالاسلام دکتر حاج ابوالقاسم
💠 مسابقه پیامکی
❓📝 سؤال جزء #سوم
⇦با توجه به آیات جزء سوم قرآن کریم کدام گزینه از وظایف دولت اسلامی است؟
۱_مبارزه با قاچاق کالا
۲_مبارزه با رباخواری
۳_ مبارزه با بی حجابی
✅جهت شرکت در مسابقه #دعوت، عدد گزینه صحیح را به شماره زیر ارسال بفرمایید:
📲 30001122
⏰مهلت ارسال پاسخ: تا ساعت ۱۲ #روز_آینده
┄┅═❁💠❖💠❁═┅┄
➣@khadem_astan
هدایت شده از فتاوای رهبر انقلاب
🔸 روزه و خونریزی دهان
⁉️ من روز قبل دندان پُر کردم، امروز که روزهام، کمی خون ریزی دارد؛ آیا فرو بردن آب دهان در این حالت (که با خون دندان مخلوط است) جایز است؟ روزهام چه حکمی دارد؟
✅ خونی که از لثه می آید تا زمانی که عمدا فرو نبردهاید، روزه باطل نمیشود، اما اگر در آب دهان مُسْتَهْلَک شود (یعنی در آب دهان از بین برود) محکوم به طهارت است و بلعیدن آن اشکال ندارد و روزه را باطل نمی کند.
🆔 @khamenei_ahkam
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰ارتش ما در دنیا بینظیر است
▪️انتشار برای اوّلینبار
🔻 ... اگر نیروی مسلّحی که وظیفهاش دفاع قدرتمندانه و مسلّحانهی از کشور است، صرفاً مثل یک بازوی آهنی یا آدم آهنی عمل کند، مقصودی که در رزم و جهاد و دفاع اسلامی هست، به هیچ وجه برآورده نخواهد شد. عمل در منطق اسلام وقتی ارزش پیدا میکند که با نیّت، معرفت و جهتگیری همراه باشد. نیروی مسلّح وقتی ایمان قوی و معرفت روشن دارد و میفهمد چه کار میکند، ارزش و اهمیت کار خود، خطرِ کوتاهیکردن در آن، پاداش جدیّت در آن و محلّ به کاربردن آن را میداند.
🔻... امروز شما ببینید در ارتشِ ما از صدر تا ذیل، چقدر عناصر مؤمن بامعرفت عالی و با ایمانهای عمیق حضور دارند. ارتش ما یک ارتش مؤمن است. امروز سازمان ارتش از برخی جهات حقیقتاً در مقابل همهی ارتشهایی که در دنیا هستند، بینظیر است. این تلاشها به نتیجه رسیده است. البته در خود ارتش هم از اوّل عناصر مؤمنی بودند؛ آنها هم تأثیر گذاشتند، کمک کردند و گوشهی کارها را گرفتند تا کار بزرگی انجام گرفت. امروز هم همان است. هدف این است ایمانی که در دلها وجود دارد، عمیق شود. ۱۳۸۱/۷/۲۴
⬇️ مطالعه نسخه کامل این شماره خط حزبالله:
farsi.khamenei.ir/news-content?id=47719
هدایت شده از پایگاه خبری تحلیلی بانوان آنلاین
✳️آدوس - خوشنویسی شکسته نستعلیق
طراحی با شکسته نستعلیق
💠با نرم افزار آدوس، قلم خوشنویسی🖋 شکسته نستعلیق تقریبا بصورت کامل روی اندروید در دسترس شماست و درکنار خوشنویسی میتوانید عکس نوشته هایی با فونتهای مختلف(فارسی و انگلیسی) و تصاویر گوناگون در محیط کار ایجاد کرده و در گالری ذخیره کنید.
https://myket.ir/app/android.ir.adoos.adoos
#معرفی_نرم_افزار
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🌹@farhangi_whc🌹
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فایل تصویری:حجة الاسلام والمسلمین اصغری
🔰احکام روزه/ جلسه سوم/روزه های حرام
♦️ماه مبارک رمضان ۱۴۴۲
برای دریافت با کیفیت کلیپ به لینک زیر رجوع بفرمائید
https://aparat.com/v/v8I6U
آدرس اینستاگرام
instagram.com/hhaghshenas1
کانال آپارات
aparat.com/hhaghshenas1
کانال ایتا
eitaa.ir/hhaghshenas
کانال سروش
sapp.ir/hhaghshenas
کانال بله
ble.ir/hhaghshenas
روبیکاو روبینو
https://rubika.ir/Hawzah_HAHaghshenas
🕋📜🕋📜🕋
📜
🕋
#ماه_مبارک_رمضان
#معرفت_حضرت_قرآن (۳)
☑️ نزول دفعی حضرت قرآن
«إِنَّا أَنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدْر»؛
همانا ما قرآن کریم را در شب قدر به صورت دفعتا نازل کردیم.
﴿سوره مبارکه قدر، آیه ۱﴾
ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا
✍️ در تبیین آیه نخست سوره مبارکه قدر ناظر بر نزول دفعی حضرت قرآن بیان شد:
1️⃣ إنزال حضرت قرآن، نزول ذات علم بوده است؛ زیرا حضرت قرآن، تبیان لکل شیء، تمام علم و سرچشمه علم است، علم اولین و آخرین، ما کان و ما یکون إلی یوم القیامة در آن نهفته است.
▪️ این ذات علم و به بیان دیگر علم تمام هستی، در «باطن» حضرت قرآن موجود است.
▪️ همانطور که حضرت خاتم النبیین (صلی الله علیه و آله و سلم) اشاره فرمودند که «القرآن ... فظاهره حكمة و باطنه علم، ظاهره أنيق و باطنه عميق» (۱).
▪️ نیز حضرت امیرالمومنین علی (علیه السلام) در جای دیگر با این مضمون، بر کلام اخیر اشاره فرمودند که ظاهر حضرت قرآن اعجاز و زیبایی دارد، دارای حجیت قطعی لا يتبدل بتغير الأزمان و الأماکن می باشد، زیرا عین حکم شرع است، یعنی مشتمل بر جمیع اوامر و نواهی شریعت است و لذا عمل به آن واجب می باشد. بطن آن هم علمی است مکنون که تنها نزد راسخون در علم معلوم است و فهم آن مستلزم تفقه و تدبر است؛ «ظَاهِرُهُ عَمَلٌ مَوْجُوبٌ وَ بَاطِنُهُ عِلْمٌ مَكْنُونٌ مَحْجُوبٌ وَ هُوَ عِنْدَنَا مَعْلُومٌ مَكْتُوبٌ» (۲).
▪️ در مدلول خبر دیگری، مروی از حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام)، با استفاده از دو کریمۀ شریفه از حضرت قرآن اثبات شده که آن ذات علم و آن علم نامحدود و لایتناهیِ همۀ هستی که در قرآن عظیم است، بطور دفعی بر قلب مبارک پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) إنزال یافته، اما از سوی دیگر جهت نیاز عباد به تعلیم و تفهیم تشریع، حسب مقتضایات زمانی و مکانی و ظرفیتی مخاطبین تنزیل یافته و از جانب مبینون و راسخون در علم برای آنان بقدر ما آتاهم الله من العقول (۳) تبیین شده است. بنابراین آنچه که عباد از علم القرآن فرا می گیرند، اَقلّ القَلیلی است که جزئی از علم حضرت قرآن به حساب می آید که البته این مقدار هم چنانچه به شخصی تفضّل شود، خیر کثیری به او اعطاء شده است؛
«قلْنَا: يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَإِذًا نَأْتِي (عَلَى جَمِيعِ) عُلُومِ الْقُرْآنِ وَ مَعَانِيهِ؟ قالَ الامام علیه السلام: كَلَّا، ... قَدْ جَمَعْتُ خَيْراً كَثِيراً، وَ أُوتِيتُ فَضْلًا وَاسِعاً، لَكِنَّهُ مَعَ ذَلِكَ أَقَلُّ قَلِيلٍ [مِنْ] أَجْزَاءِ عِلْمِ الْقُرْآنِ. إنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ:
«قُلْ لَوْ كانَ الْبَحْرُ مِداداً لِكَلِماتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ كَلِماتُ رَبِّي وَ لَوْ جِئْنا بِمِثْلِهِ مَدَداً» (۴)؛
اگر دریا برای نوشتن کلمات پروردگار من مرکب شود ، دریا به پایان می رسد و کلمات پروردگار من به پایان نمی رسد، هر چند دریای دیگری به مدد آن بیاوریم.
و يَقُولُ: «وَ لَوْ أَنَّ ما فِي الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلامٌ وَ الْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ ما نَفِدَتْ كَلِماتُ اللَّهِ» (۵)؛
و اگر همه درختان روی زمین قلم شوند و دریا مرکب و هفت دریای دیگر به مددش بیایند ، سخنان خدا پایان نمی یابد.
و هَذَا عِلْمُ الْقُرْآنِ وَ مَعَانِيهِ، وَ مَا أَوْدَعَ مِنْ عَجَائِبِهِ، فَكَمْ تَرَى مِقْدَارَ مَا أَخَذْتَهُ مِنْ جَمِيعِ هَذَا [الْقُرْآنِ] ..» (۶)؛
و این است علم حضرت قرآن و معنای آن و آنچه از عجایب در آن قرار داده شده است.
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱) تفسير الصافي، ج١، ص ١۵
(۲) دعائم الإسلام، ج۱، ص ۵۳
(۳) الأصول الستة عشر (ط - دار الشبستري)، النص، ص 4
(۴) سوره مبارکه کهف، آيه ۱۰۹
(۵) سوره مبارکه لقمان، آیه ۲۷
(۶) التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام، ص ۱۱
🕋
📜
🕋📜🕋📜🕋
🕋📜🕋📜🕋
📜
🕋
#ماه_مبارک_رمضان
#معرفت_حضرت_قرآن (۳)
2️⃣ مطلب دوم اینکه:
▪️ نزول دفعی ذات علم در «لیلۀ مبارکۀ قدر» بوده است، به گونه ای که «لَوْ رُفِعَتْ لَيْلَةُ الْقَدْرِ لَرُفِعَ الْقُرْآنُ» (۱) و «فلَمْ يُنْزَلِ الْقُرْآنُ إِلَّا فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» (۲)؛ یعنی تنها ظرفی که در آن حضرت قرآن إنزال داشته، لیلة القدر است. به عبارت دیگر، اگر لیلة القدر نبود، حضرت قرآن نازل نمی شود.
▪️ پس به بیان دیگر نزول ذات علم به سبب لیلة القدر بوده است که شأنی از شئون حضرت أمّ الکتاب، صاحبة التأویل سیدتنا و مولاتنا فاطمة الزهرا (سلام الله علیها) می باشد.
▪️ منطبق با تفاسیر مأثوره اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)، بطن و حقیقت و سرّ لیلة القدر [شبی است که در آن حضرت قرآن به صورت واحد و دفعتا بر قلب مبارک اول شخص عالَم امکان حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و اله و سلم) نازل شد]، وجود مقدس حضرت کوثر الرسول (سلام الله علیها) می باشند.
▪️ همان طور که حضرت أصدق الصادقین جعفر بن محمد (علیه السلام) در تفسیر آیه اول سوره قدر به این مطالب اشاره فرمودند:
«اللَّيْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ، فمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ و إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا» (۳)؛
مراد از شب، فاطمه و قدر، الله است، پس هر که فاطمه (سلام الله علیها) را به حق معرفتش بشناسد، لیلة القدر را درک کرده است و نام مقدس فاطمه به این جهت چنین قرار داشته شد، زیرا خلق از معرفت حضرتش بریدند.
✍️ البته مؤیدات بسیاری صراحت در اثبات مطلوب دارد که در آینده به أهمّ آنها اشاره خواهد شد ...
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱) بحار الأنوار، ج٩۴، ص١٧
(۲) الكافي، ج۴، ص ١۵٨
(۳) بحار الأنوار، ج۴۳، ص۶۵
🕋
📜
🕋📜🕋📜🕋