eitaa logo
« مهارت افزایی طلاب ناب»
1.7هزار دنبال‌کننده
16هزار عکس
9.8هزار ویدیو
1.8هزار فایل
کانال پشتیبان گروه نخبگان (طلاب ناب)استان اصفهان 📪ارتباط با خادم کانال 👈👈 📩 📨 @Shahideh_kanize_Hazrate_Yas —------------------------------------ کانال معنویت افزایی طلاب ناب👇👇 https://eitaa.com/TollabeNabe_EmameZaman
مشاهده در ایتا
دانلود
فردا از: live.whc.ir/farhangi ببینید... ویژه برنامه افتتاحیه هفته هنر و رسانه بشری ✅ ساعت ۱۱ صبح برنامه مشترک معاونت فرهنگی تبلیغی و مدیریت حوزه علمیه خواهران استان خوزستان 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🌹@farhangi_whc🌹 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
؛ با سلام و احترام 💎 تقدیم ویدیو های آموزشی ICDL کوتاه مدت 💠از مبتدی تا پیشرفته 📹دکمه های back - forward ┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄ 💠مرکز فناوری اطلاعات 💠ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
؛ با سلام و احترام 💎 تقدیم ویدیو های آموزشی ICDL کوتاه مدت 💠از مبتدی تا پیشرفته 📹مشخصات عمومی ┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄ 💠مرکز فناوری اطلاعات 💠ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 پخش مستند لشکر زینبی، پنجشنبه ساعت ۲۰:۱۰، از شبکه اول سیما 🔻 مستند «لشکر زینبی» گوشه‌ای از دیدارهای متعدد رهبر انقلاب با خانواده‌ی معزز شهدای مدافع حرم در ۵ سال گذشته را به تصویر کشیده است. 👈 این مستند روز پنجشنبه ۲۶ فروردین ماه، ساعت ۲۰:۱۰ از شبکه اول سیما و سایت و صفحات KHAMENEI.IR در شبکه‌های اجتماعی منتشر خواهد شد. 🔺️ بازپخش: شبکه پنج: جمعه ۲۷فروردین ساعت ۲۱:۱۰ شبکه مستند: شنبه ۲۸ فروردین ساعت ۲۱ 💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با مشارکت معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه‏‌های علمیه خواهران برگزار می‌شود... وبینار پرسمان سیاسی با محوریت انتخابات ریاست جمهوری با حضور دکتر علی اصغر حبیبیان و بررسی موضوع چرایی و چگونگی تحقق راهبرد مشارکت حداکثری و اصلح گزینی زمان: پنج شنبه ۲۶ فرودین ساعت ۱۷ علاقه مندان جهت شرکت در این وبینار میتوانند به نشانی زیر مراجعه نمایند b2n.ir/majmaenghelab 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🌹@farhangi_whc🌹 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان برگزار می کند: مسابقه کتابخوانی : «راه و رسم خوشبختی» شامل: (سیصد و هشتاد حدیث از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله ) ویژه مديران، اساتيد، كاركنان و طلاب مدارس علمیه خواهران لینک دریافت کتاب در 🔰 https://kowsarnet.whc.ir/profile/5129936833#thewire 💎نحوه شرکت در مسابقه : مراجعه به سامانه سیما - بخش مدیریت استان اصفهان - دوره ها - مسابقه كتابخواني «راه و رسم خوشبختی» 🗓زمان برگزاري مسابقه:21 تا 27 فروردین ماه 🎁 همراه با جوایز نقدی ┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄ 💠ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف @esfahan_whc
ا🖋📄🖋📄🖋 ا📄 ا🖋 ا📄 ا🖋 📜 سليم بن قيس هلالی و أصله أقدم و أوثق أصول الشیعة 🔸 قسمت دوم: 📄 مشایخ سُلِیم (مَن رُوىَ سليم عنهم‏) طریق تحمل تمام أحادیثی که سلیم در کتابش مکتوب کرده، به أرفع الطرق الواقعة فی التحمّل عند جمهور المحدّثین سماع یا إملاء از خود معصوم یا أصحاب سرّ آن حضرات یعنی سلمان فارسي، و أبي ذر غفاري، و مقداد بن أسود، و حذیفة بن یمان، و براء بن عازب و دیگران بوده است. به این ترتیب در مشایخ سلیم، به مهمترین أصحاب یعنی جناب سلمان، مقداد و ابوذر اشاره خواهیم کرد. 📒موسوعةطبقات ‏الفقهاء، ج۱، ص۳۸۴ ◀️ سلمان الفارسي: مولى رسول الله (صلى الله عليه و آله)، ومن الأصفياء و الأولیاء من أصحاب أميرالمؤمنين (عليه السلام‏)، ثم شرطة الخميس. يكنى أبا عبد الله و أول الأركان الأربعة. در منابع در خصوص او آمده است که پس از رسولخدا (صلّى اللّه عليه و آله) همه جز سه نفر مرتد شدند و آن سه عبارت بودند از سلمان، مقداد و ابوذر. حضرت باقر (عليه السّلام) فرمودند: او را سلمان محمدی صدا کنید نه سلمان فارسی، زیرا سلمان از ما اهل بیت است؛ «مه لا تقولوا سلمان الفارسي و لكن قولوا سلمان المحمدي، ذلك رجل منّا أهل البيت». حكي عن الفضل بن شاذان انه قال: ما نشأ في الإسلام رجل من كافة الناس كان أفقه من سلمان الفارسي. 📒رجال الطوسي، ص۶۵ 📒رجال البرقي - الطبقات، ص۳ 📒رجال العلامة الحلي، ص۸۴ 📒رجال الكشي - اختيار معرفة الرجال (مع تعليقات مير داماد الأسترآبادي)، ج‏۱، ص۲۷و۵۴و۶۸ ◀️ المقداد بن الأسود الكندي‏: يكنى أبا معبد من أصحاب علي (عليه السلام)، ثاني الأركان الأربعة، عظيم القدر، شريف المنزلة جليل من خواص علي (عليه السلام). ذیل روایات در مدح مقداد آمده است که قلب او از پاره هاي آهن محكم تر است. و عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: مَا بَقِيَ أَحَدٌ بَعْدَ مَا قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِلَّا وَ قَدْ جَالَ جَوْلَةً إِلَّا الْمِقْدَادَ، فَإِنَّ قَلْبَهُ كَانَ مِثْلَ زُبَرِ الْحَدِيدِ. 📒رجال الطوسي، ص۸۱ 📒رجال العلامة الحلي، ص۱۷۰ 📒بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۳۴، ص۲۷۵ ◀️ أبي ذر الغفاري: جندب بن جنادة، أبو ذر الغفاري رحمه اللّه عليه، أحد الأركان الأربعة. در مدح ابوذر در روایت نبوی نزد عامه و خاصه آمده است: ما أظلت الخضراء و لا أقلت الغبراء من ذي لهجه أصدق و لا أوفى من أبي ذر. 📒فهرست كتب الشيعة و أصولهم و أسماء المصنفين و أصحاب الأصول (للطوسي) (ط - الحديثة)، النص، ص۱۱۷ 📒رجال الكشي - اختيار معرفة الرجال (مع تعليقات مير داماد الأسترآبادي)، ج‏۱، ص۲۷ ┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄ 💠 ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف 🖋 📄 🖋 📄 🖋📄🖋📄🖋
ا🖋📄🖋📄🖋 ا📄 ا🖋 ا📄 ا🖋 📄 راویان سلیم (من رُوِىَ عَنه) ◀️ أبان بن أبي عياش فيروز البصري أبو إسماعيل‏: أبان در زمره اصحاب امام زين العابدين، امام باقر و امام صادق (عليهم السّلام) بود و با اصحاب آن حضرات ارتباط قوى داشت. پس از ورود حجاج بن یوسف (علیه اللعنة) به کوفه و قصد او برای قتل سلیم، او به سمت استان فارس در ایران عزیمت کرد و در آنجا با أبان بن ابى عيّاش‏ آشنا شد. او را تحت تعلیم خود قرار داد و آنگاه که زمان رحلتش فرا رسید، اصل خود را طى برنامه ‏اى دقيق رسما به صورت مناوله و با قرائت آن به أبان تحويل داد. آن مراحل چنين بود: أبان را از نظر اعتقادى و امانتدارى مورد آزمايش قرار داد و از هر دو جهت مطمئن شد. سه شرط اساسى با ابان قرار داد و در مورد آنها عهد و پيمان الهى از او گرفت، آن شروط از اين قرارند: تا سليم زنده است از كتاب و مطالب آن به كسى خبر ندهد؛ پس از رحلت او نيز كتاب و مطالبش را جز به موثّقين از شيعه خبر ندهد؛ هنگام مرگ كتاب را به شخصى موثق و ديندار از شيعه بسپارد. تمام كتاب را براى ابان قرائت كرد و او به دقت گوش فرا داد تا در مطالب آن جاى ابهامى نماند. أبان توانست کتاب سلیم را خدمت امام سجّاد (عليه السّلام) تقدیم کند و آن حضرت نیز به شرحی که در ادامه خواهد آمد، کتاب را تایید فرمودند. 📒رجال العلامة الحلي، ص۸۳ أبان در اواخر عمر، سليم را در عالم رؤيا ديد که او را از نزدیکی أجلش إخبار می دهد و أمر به إنجاز وصيتش می کند‏. پس او اصل سليم را از طریق مناوله و قرائت به «عمر بن محمد بن عبد الرحمن بن أذينة الكوفي‏»، بزرگ علماى شيعه در بصره تحویل داد و مانند سليم تمام كتاب را براى ابن اذينه قرائت كرد. 📒كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج‏۱، ص۶۷ مرحوم نمازی در مستدرک رجال خود راجع به تضعیف رجالیون نسبت به أبان می نویسد: «يحتمل قويا أن الشيخ أخذ تضعيفه من ابن الغضائري. وكيف كان، فلقد أجاد فيما أفاد بأن الجزم بضعفه مشكل بعد تسليم مثل سليم كتابه إليه، وخطابه بابن الأخ، ومن لا حظ كتاب سليم وأحواله ثبت له كون الرجل شيعيا ممدوحا، ونسبة وضع الكتاب إليه لا أصل لها، وإذا انضم إلي ذلك قول الشيخ أبي علي في المنتهي: إني رأيت أصل تضعيفه من المخالفين من حيث التشيع، يقوي ذلك،بل بعد إثبات وثاقة سليم وكيف كان، غالب روايات أبان عن سليم بن قيس. والراوي عن أبان - غالبا - عمر بن أذينة، وإبراهيم بن عمر اليماني، وحماد بن عيسي، وعثمان بن عيسي، ومواضع روايات الأول والثاني في جامع الرواة ورجال العلامة الخوئي... وإذا انتهت أسانيد الكتاب إلي أبان فهذا الاجماع يكشف عن وثاقته جدا»؛ باتوجه به اینکه فرد ثقه و ممدوحی چون سلیم کتاب خود را به أبان تسلیم می کند، و سلیم او را "پسر برادر" خطاب می کند، پذیرش ضعف أبان را با مشکل مواجه می کند. بلکه بررسی این مطلب که أصل تضعیف أبان در منابع مخالفینِ تشیع مکتوب شده، این فرضیه را تقویت می کند. این درحالیست که أبان عمده روایاتش را از سلیم نقل می کند و کسانی چون عمربن أذینه، إبراهيم بن عمر اليماني، و حماد بن عيسي، وعثمان بن عيسي (که همگی ثقه بوده و برخی از اصحاب إجماع می باشند)، عمده روایاتشان را از أبان نقل می کنند. از أنجا که أسانید کتاب به أبان منتهی می شود، پس این اجماع خود کاشف از وثاقت ابان می باشد. 📒مستدركات علم رجال الحديث، ج١، ص٨٣ الی ٨۵ ◀️ عمر بن محمد بن عبد الرحمن بن أذينة الكوفي (من ناول أبان کتاب سلیم إلیه): شيخ جليل ثقة بالاتفاق. وهو من أصحاب الصادق والكاظم (صلوات الله عليهما). أوصل النجاشي في الرجال نسبه إلى عدنان، و قال: «شيخ أصحابنا البصريين و وجههم‏». 📒مستدركات علم رجال الحديث، ج۶، ص۷۶ 📒فهرس‏ التراث، ج۱، ص۱۶۴ ◀️ كتاب سليم پس از وفات ابان، توسط ابن اذينه به دست هفت نفر از بزرگان محدّثين رسيد: ابن ابى عمير (از اصحاب إجماع)، حماد بن عيسى(از اصحاب إجماع)، عثمان بن عيسى، معمر بن راشد بصرى، ابراهيم بن عمر يمانى، همام بن نافع صنعانى، عبد الرزاق بن همام صنعانى. اينان ناقلين اوّليه نسخه كتاب سليم بودند كه نسخه‏ هاى بعد، از روى نسخه‏ هاى آنان استنساخ شده و تا امروز به دست ما رسيده است. 📒كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج۱، ص۶۷ ┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄ 💠 ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف 🖋 📄 🖋 📄 🖋📄🖋📄🖋
🕋📜🕋📜🕋 📜 🕋 بسم الله الرحمن الرحیم «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي‏ أُنْزِلَ‏ فِيهِ الْقُرْآنُ» (۱) «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ مِنْ تِلْكَ السُّبُلِ شَهْرَهُ شَهْرَ رَمَضَانَ، شَهْرَ الصِّيَامِ، وَ شَهْرَ الْإِسْلَامِ، وَ شَهْرَ الطَّهُورِ، وَ شَهْرَ التَّمْحِيصِ، وَ شَهْرَ الْقِيَامِ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ، هُدىً لِلنَّاسِ، وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقان‏... ثُمَّ فَضَّلَ لَيْلَةً وَاحِدَةً مِنْ لَيَالِيهِ عَلَى لَيَالِي أَلْفِ شَهْرٍ، وَ سَمَّاهَا لَيْلَةَ الْقَدْرِ، تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ سَلامٌ، دَائِمُ الْبَرَكَةِ إِلَى طُلُوعِ الْفَجْرِ عَلَى مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ بِمَا أَحْكَمَ مِنْ قَضَائِهِ». (۲) ✍️ ماه مبارک رمضان، ماه نزول حضرت قرآن، مبنا، مرجع و نصّ اصلی شریعت مقدس می باشد که تفقه در دین جز با تدبر و تعمق در آن میسر نیست. لذا همزمان با فرارسیدن سید شهور، ماه بهار حضرت قرآن (۳) و نزول ذات علم، مبتنی بر اوامر ثقلین مبنی بر تعمق و تفقه در کلام الله عزوجل و به ویژه در محکمات آن که منتج به حیات قلوب می شود (۴)، به تبیین موارد أهم از شئونات کتاب الله عزوجل که «كَلَامُ اللَّهِ مُحْدَثٌ‏» و «لَيْسَ بِخَالِقٍ وَ لَا مَخْلُوقٍ وَ لَكِنَّهُ كَلَامُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل» (۵) است، می پردازیم. «... اللّهم اَحی بولیک القرآن وَاَرِنا نُورَهُ سَرْمَداً لا لَيْلَ فيهِ، وَاَحْيِ بِهِ الْقُلُوبَ الْمَيِّتَةَ،حَتّي لا يَبْقي حَقٌّ اِلاّ ظَهَرَ، وَلا عَدْلٌ اِلاّ زَهَرَ، وَاجْعَلْنا يا رَبِّ مِنْ اَعْوانِهِ، وَمُقَوِّيَةِ سُلْطانِهِ، وَالْمُؤْتَمِرينَ لاِمْرِهِ، وَالرّاضينَ بِفِعْلِهِ، وَالْمُسَلِّمينَ لاِحْكامِهِ ..». (۶) ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) سوره مبارکه بقره، آیه ۱۸۵ (۲) الصحيفة السجادية، ص ۱۸۶ (۳) عَنْ مولانا أَبِي جَعْفَرٍ الباقر (علیه السلام) قَالَ: «لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ رَبِيعٌ وَ رَبِيعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَانَ». الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏ ۲، ص ۶۳۰ (۴) به عنوان نمونه در این احادیث تدبر شود: ▪️ سوره مبارکه ص، آیه ۲۹: «كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ مُبارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آياتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُوا الْأَلْباب‏». ▪️ رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «... مَعَاشِرَ النَّاسِ تَدَبَّرُوا الْقُرْآنَ وَ افْهَمُوا آيَاتِهِ وَ انْظُرُوا فِي مُحْكَمَاتِهِ وَ لَا تَتَّبِعُوا مُتَشَابِهَه‏ ...»؛ ای مردم! در آیات قرآن تدبر کنید و آن را خوب درک نمایید. در محکمات آن دقت کنید و متشابهاتش را پیروی کنید ... . اليقين باختصاص مولانا علي عليه السلام بإمرة المؤمنين، النص، ص ۳۵۱ ▪️ نیز در مستندی دیگر فرمودند: «مَا أَنْعَمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى عَبْدٍ بَعْدَ الْإِيمَانِ بِاللَّهِ أَفْضَلَ مِنَ الْعِلْمِ بِكِتَابِ اللَّهِ وَ الْمَعْرِفَةِ بِتَأْوِيلِهِ»؛ بالاترین نعمتی که خداوند متعال بعد از نعمت ايمان به خود، به بنده ای داده است، علم به کتاب خدا و شناخت تأويل (بطون و معارف) آن است. التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام، ص ۱۵ ▪️ امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرمودند: «... تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْحَدِيثِ وَ تَفَقَّهُوا فِيهِ فَإِنَّهُ رَبِيعُ الْقُلُوبِ وَ اسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ شِفَاءُ الصُّدُور ...»؛ قرآن را فراگیرید، زیرا قرآن بهترین سخنهاست و در آن اندیشه عمیق کنید، زیرا بهار قلب هاست و به وسیله نور آن شفا گیرید ... . نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص ۱۶۴ ▪️ امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ فِيهِ مَنَارُ الْهُدَى وَ مَصَابِيحُ الدُّجَى فَلْيَجْلُ جَالٍ بَصَرَهُ وَ يَفْتَحُ لِلضِّيَاءِ نَظَرَهُ فَإِنَّ التَّفَكُّرَ حَيَاةُ قَلْبِ الْبَصِيرِ كَمَا يَمْشِي الْمُسْتَنِيرُ فِي الظُّلُمَاتِ بِالنُّور»؛ همانا حضرت قرآن، جایگاه نور هدایت و چراغ های شب تار است. پس شخص تیزبین باید که در آن دقّت نظر کند و برای پرتوش نظر خویش را بگشاید. زیرا که اندیشه کردن، زندگانی و مایه حیات قلب بینا است، چنانکه آنکه جویای روشنایی است، در تاریکی ها به سبب نور راه پیماید. الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏ ۲، ص ۶۰۰ (۵) التوحيد (للصدوق)، ص ۲۲۳ (۶) فرازی از دعای شریف در غیبت امام زمان (أرواحنا فداه) ┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄ 💠 ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف 🕋 📜 🕋📜🕋📜🕋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰باید پاسخگو باشید؛ نه مدعی! 🔻کسانی هستند که یا امروز همه‌ی امکانات مدیریّتی کشور در اختیار اینها است یا دیروز تمام امکانات مدیریّتی در اختیار اینها بوده، اینها دیگر حق ندارند علیه کشور حرف بزنند، موضع [بگیرند]؛ باید موضع مسئولانه [بگیرند]، باید پاسخگو باشند. بنده‌ای که امکانات در اختیارم است، نمیتوانم مدّعی باشم، [بلکه] باید پاسخگو باشم و جواب بدهم که چه‌‌کار کردم با این امکانات. به جای اینکه پاسخگویی کنند، بیایند نقش مدّعی را ایفا کنند علیه این، علیه آن حرف بزنند؛ این نمیشود؛ مردم قبول نمیکنند این را. ۹۶/۱۰/۶ ⬇️ مطالعه نسخه کامل این شماره خط حزب‌الله: farsi.khamenei.ir/news-content?id=47667
ا🔲🔳🔲🔳 ا🔳🔲 ا🔲 ا🔳 ◼️صیام (۱) بسم الله الرحمن الرحیم يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ صلاة، وجه دين است و لذا اكمل صورت كلي شريعت مي باشد و لذا به عمود و ذروة الدین تعبیر شده است. و صوم، یکی از وجوه شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ می باشد که از همان ابتدای خلقت، تشریع شده بود؛ (كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ). 🔘 امام صادق (علیه السلام) درکلامی به اصل بودن صلاة برای سایر شرایع چون صیام تصریح فرمودند: «أَ لَا أُخْبِرُكَ بِأَصْلِ الْإِسْلَامِ وَ فَرْعِهِ وَ ذِرْوَتِهِ وَ سَنَامِهِ قَالَ بَلَى قَالَ أَصْلُهُ الصَّلَاةُ وَ فَرْعُهُ الزَّكَاةُ وَ ذِرْوَتُهُ وَ سَنَامُهُ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، أَ لَا أُخْبِرُكَ بِأَبْوَابِ الْخَيْرِ الصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنَ النَّار». 📓من لا يحضره الفقيه، ج‏۲، ص ۷۴ ⏪ لذا چنانچه بیان شد که اقامه صلاة، اقامه ولایت است و هر یک از وجوه و ارکان و اجزای آن، مُشعر به شأنی از شؤون ولایت می باشد، صوم نیز که از صور و وجوه اکمل صورت کلی تشریع می باشد، مشیر به این حقیقت می باشد. 🔳 🔲 🔳🔲 🔲🔳🔲🔳
ا🔲🔳🔲🔳 ا🔳🔲 ا🔲 ا🔳 ◀️ صوم دلالت بر إمساک عن الشیئ دارد. این لفظ در أخبار به " صبر " اطلاق شده است. 🔘 چنانچه امام صادق (علیه السلام) در روایتی تصریح به این معنا نمودند که «الصبر هو الصوم». 📓تفسير العياشي، ج‏۱، ص ۴۳ 🔘 همچنین در کلام دیگری فرموده اند: «وَ الصَّبْرُ مِنَ الْإِيمَانِ بِمَنْزِلَةِ الرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ وَ لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا صَبْرَ لَهُ». 📓صحيفة الإمام الرضا عليه السلام، ص ۸۱ ↩️ به این معنا که صیام، محدود به امساک از مُفطِرات نمی شود، بلکه در این تکلیف شرعی نیز حقیقتی نهفته است؛ صوم، صبر است و صبر، رأس الایمان است، از اینجا جایگاه صوم در شریعت مقدس اسلام ظاهر می شود. 🔘 مؤید این مطلب، کلام لسان الله الناطق صادق الائمه (علیه السلام) است که در کلامی بطور مفصل به وجوه صوم اشاره می فرمایند: «إِنَّ الصِّيَامَ لَيْسَ مِنَ الطَّعَامِ وَ الشَّرَابِ وَحْدَهُ إِنَّمَا لِلصَّوْمِ شَرْطٌ يَحْتَاجُ أَنْ يُحْفَظَ حَتَّى يَتِمَّ الصَّوْمُ وَ هُوَ: الصَّمْتُ الدَّاخِلُ أَ مَا تَسْمَعُ مَا قَالَتْ مَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرَانَ "إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمنِ صَوْماً فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنْسِيًّا"؛يَعْنِي صَمْتاً. فَإِذَا صُمْتُمْ فَاحْفَظُوا أَلْسِنَتَكُمْ عَنِ الْكَذِبِ وَ غُضُّوا أَبْصَارَكُمْ وَ لَا تَنَازَعُوا وَ لَا تَحَاسَدُوا وَ لَا تَغْتَابُوا وَ لَا تَمَارَوْا وَ لَا تَكْذِبُوا وَ لَا تُبَاشِرُوا وَ لَا تَخَالَفُوا وَ لَا تَغَاضَبُوا وَ لَا تَسَابُّوا وَ لَا تَشَاتَمُوا وَ لَا تُفَاتِرُوا وَ لَا تُجَادِلُوا وَ لَا تُنَادُوا وَ لَا تَظْلِمُوا وَ لَا تُسَافِهُوا وَ لَا تَضَاجَرُوا وَ لَا تَغْفُلُوا عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلَاةِ ...». 📓النوادر(للأشعري)، ص ۲۲ ⏪ پس در صورت ظاهرِ صوم، حقیقتی مستتر است؛ 🔘 حضرت أصدق الصادقین (علیه السلام) در تبیین حقیقت صوم چنین فرمودند: «نَحْنُ الصَّلَاةُ فِي كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل‏ ‏وَ نَحْنُ الصِّيَام‏». 📓تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة، ص ۲۲ پس حقیقت صوم نیز در صورت کلی به وجود مقدس حضرات حبل الله المتین (علیهم السلام) اشارت دارد. حال این صورت تشریع، خود متشکل از مقدمات، اجزا و شروطی است که هریک به شأنی از شئون امام مبین اشاره می کند. به حول و قوه الهی در این باب جدید، پس از تبیین کلیات بحث، همانند باب پیشین وارد بررسی فقهی فروعات و اجزا خواهیم شد. 🔳 🔲 🔳🔲 🔲🔳🔲🔳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا