فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری_مناسبتی
▪️السّلام علیک یا امّ الوفا امّ العباس قمر بنی هاشم امّ البنین
وفات حضرت ام البنین، مادر حضرت عباس(ع) تسلیت باد.
امشب شب وفات حضرت ام البنین علیهالسلام است شاید همین اسم برای همه روضه کافی باشد... یک متن و یک صوت قبلی هم هست اما بشکند قلمم اگر امشب برای این مادر ننویسد و ذهنی که در کرامتش یاریم ندهد... اگر خواستید مطالب قبل را مرور بفرمایید... و اهلش میدانند که قلم گاهی روضه میسراید چه روضههایی...
مبهوت عظمت یک بانو
راز تعجب زکریا از رزق مریم «يَٰمَرۡيَمُ أَنَّىٰ لَكِ هَٰذَاۖ» را شاید برخی در «باز شدن درب» آسمان بدانند «هُوَ مِنۡ عِندِ ٱللَّهِۖ» اما برخی در «باز کردن درب»؛ در پاسخ مریم به زکریا «إِنَّ ٱللَّهَ يَرۡزُقُ مَن يَشَآءُ» شکی نیست اما این «رحمت رحمانیه الهی» است که «وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ» و می دانیم که «رحمت رحیمیه» خداوند برای خواص «بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ» و مشروط به «اقدام زمینی» برای «انفتاح آسمان» است. پرسش زکریا به نظر، عمق بیشتری دارد و راز انفتاح آسمان را باید در «نجوای مادر مریم» یعنی «همسر عمران» یافت که نقطه شروع تمامی این حکایت را از «کنج خلوت با معبود» سرود «رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ مَا فِي بَطْنِي مُحَرَّرًا فَتَقَبَّلْ مِنِّي» و دانسته بود که اگر فرزندی را نذر سنگ و گل خانه خدا کنی، خدا میشنود و میداند که... «إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»
راز این رمز را بانویی ربوده بود که میدانست تا «سنگ وجودت» را نشکنی «گوهر درونت» شکوفا نمیشود. میدانست انفتاح آسمان در نام و نشانت نیست «فاطمه صدایم نکن» مهم همسر بودن است آن هم «همسر علی» مهم «خادم بودن» است آن هم خادم «فاطمه»! او دانست تا دروازه آسمان را فتح نکند نزول رحمت ایمانی دریافت نمیشود.
و میدانست «نذر فرزند» عامل انفتاح آسمان است. فرزندش را نذر کرد اما نه فقط برای «حرم» بلکه برای «حریم»!
حریم علی، ناموس علی، فرزند علی! و شهادت داد که «أَشْهَدُ أَنَّ عَلیَّاً وَلّی الله»!
روی سخنم با زکریاست همان پیامبری که با «نشانه مریم» از خدا برای خویش «یحیی» گرفت... «بانوی خانه علی» یعنی حضرت «امالبنین» برای خودش نه، برای جامعه نه که برای «تاریخ حیات» و «محشر ممات» بشریت «رزق سماویه» و «شفاعت عباسیه» گرفت تا «فاطمه» در محشر بر این «فخر عالم وجود» ببالد و بسراید «یا امیرالمؤمنین کَفانا لِاَجلِ هذا المَقامِ اَلیَدانِ المَقطُوعَتانِ مِن اِبنِی العَبّاسُ؛ ای امیرمؤمنان! دو دست بریده پسرم عباس، برای ما در مورد مقام شفاعت کافی است.»
پرسش و تعجبم در نهایت متن مبهوتم کرد و بغض را بر گلویم فشرد! از عظمت این بانو! ذهنم کنجکاو است که بداند اگر «همسر عمران» دختری نذر خدا کرد و این همه رزق آسمان! «همسر علی» همان حضرت «امالبنین» چهار پسر!!! آن هم با مویهای از سنخ
«أولادی و مَـن تَـحتَ الخَـضراء؛
کُـلُّـهُـم فِـداء لِـأبی عَـبدِالله»...
تنها به این فکر میکنم که نمیتوان «راز نزول و بارش رحمت آسمانی» را بدون درک «سیر صعود مادر» شهیدان یافت...
و این که «تا زمین وجودت تشنه نشود باران آسمانت نمیبارد ...»
#ام_البنین_مادر_عباس
#مادران_شهداء
#همسران_شهداء
https://eitaa.com/MahdiTaheri55
🖌مهدی طاهری
«سطور پایانی» کتاب برای «خواننده» شبیه حس «قدمهای نهایی صعود به قله» برای «کوهنورد» است. توصیف این صعود حال و هوایی دارد از یک «فتح» و یک« احتزاز»؛ احتزاز «پرچم» بر فراز «قله»!
امروز که به پاراگراف آخر کتاب «امپراتوری توهم» اثر کریس هِجز رسیدم به نظرم رسید حال آخرش را برای شما هم توصیف کنم.
کسانی که اهل مطالعات «غربشناسی» به ویژه حال و هوای یونان باستان باشند میدانند و شاید دیگران هم نام «اسپارت» و «آتن» را شنیدهاند. روحیه اسپارتیها «نظامیگری» و «تهاجم» بود اما آتنیها بیشتر اهل «فلسفه» و «هنر». شاید به همین دلیل «سیاست» اسپارتیها «خشونتآمیزتر» بود اما سیاست اهل آتن «فکورانهتر» و البته «هنرمندانهتر»! سخن بر «توصیف» آن دوران و آن حوزه تمدنی نیست بلکه سخن پیرامون «ظرفیت اسوهگی و الگویی»، «تفکرها و تمدنها»ست. سخن بر این است کدام تفکر و تمدن به دنیا «آگاهی» میدهد و «امید» میبخشد و ماهیت کدام تمدن «تهدید»، «تخریب»، «ترور» و «توسعه وحشت» است! تفکرها را نباید در «کلاسهای درس» و «میزهای پژوهشگاهها» به قضاوت نشست بلکه شایسته است اولا برونداد هر تفکر در «ساحت تمدنی» همان تمدن و ثانیا در «مواجهه تمدنی»اش با دیگر تمدنها مورد ارزیابی قرار گیرد! تفکری میتواند به احتزاز درآورنده پرچم افتخار و امتدادش باشد که بهرهاش از آگاهی و امید بیش از قدرت تخریب و تهدیدش باشد و این افتخار و تکریم در امتداد حیات انسانی مربوط به «جمهوری اسلامی ایران» خواهد بود مشروط به ابتنا بر «علوم انسانی اسلامیاش» نه «علوم انسانی مطلق»!!! که هر تمدنی ناگزیر از آن است! تفکری که بر این انگاره استوار است که «عشق» لذتجویی نیست بلکه «فداکاری» برای دیگری است نه بهرهبرداری از او؛ عشق یعنی گرامی داشتن امر مقدس! این باور است که تو را «مدافع حرم» اهلبیت علیهم السلام و «حریم انسانیت» میکند. این سنخ از علوم انسانی است که بروندادش تربیت «اشرف مخلوقات» است و غیر این علوم بروندادش میشود «أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ» (اعراف/179)!
#مقاومت
#اندیشه_مقاومت
#صحنه_سوریه_امروز
#مواجه_با_تفکر_غربی
#جمهوری_اسلامی_ایران
#علوم_انسانی_اسلامی
https://eitaa.com/MahdiTaheri55
سرفصل مباحث سخنرانی امشب به مناسب ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها
موضوع: تحلیل قرآنی الگوی سوم، زن مسلمان ایرانی
مکان: مسجد امام حسین علیه السلام شلمزار
مخاطب: عمومی
مقدمه:
برخی با تولدشان جمعیت را تغییر میدهند برخی جامعه را و البته برخی تاریخ را!
وضعیت شناسی جامعه و رویکرد مواجهه با دختران در عصر ظهور اسلام
وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثَى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَهُوَ كَظِيمٌ ﴿۵۸﴾و چون یکی از آنها را به فرزند دختری مژده آید (از شدت غم و حسرت) رخسارش سیاه شده و سخت دلتنگ و خشمگین میشود. يَتَوَارَى مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ أَيُمْسِكُهُ عَلَى هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فِي التُّرَابِ أَلَا سَاءَ مَا يَحْكُمُونَ (نحل/۵۸_۵۹)
۱) شخصیتبخشی
(دختر بودن و زن بودن تشخّص است نه شخصیّت، قرآن و تفکر اسلامی شخصیتبخش است تشخّص از عوارض انسان بودن است اما شخصیت نشانه انسانیت)؛
۲) هویتبخشی
قرآن کریم در چند قسمت و با چند روش به موضوع هویت بخشی دختران پرداخته است. یکی با طرح پرسشهای وجدانی(سوره تکویر)؛ دوم با شرح بسترهای تاریخی(سوره آل عمران و...).
۳) نقشسپاری
واژههای «أم موسی، نقش مادری، اخت موسی نقش خواهری، أمراة عمران نقش همسری، ابْنَتَيَّ هَاتَيْنِ رابطه دختر پدری شعیب و دخترانش، نقش دختری»
۴) اسوهسازی
(سوره تحریم؛ آیه ۱۱) چنین زن الگو و اسوه است. خدایا من را از دست این مرد «پرقدرت»، «پر ثروت»، دارای «شهرت» نجات بده من خودت را میخوام
(وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ)
۵) عبرتگیری
(در بهترین محیط تربیتی بدترین رفتار...)
ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ ۖ كَانَتَا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَيْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ يُغْنِيَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَيْئًا وَقِيلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ ﴿تحریم:١٠﴾
۶) تاریخ سازی
زن مسلمان ایرانی پای این تفکر ایستاده و هزینه آن را با «خونش»، «جانش» و «جوانش» پرداخته است در واقعه گوهر شاد، پانزده خرداد سال چهل و دو، وقایع انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی...
چنین زنی مجاهد و مقاوم است و تاریخساز...
https://eitaa.com/MahdiTaheri55
-278061310_1240045070.mp3
28.4M
جلسه اصحاب اندیشه جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی
موضوع: نسبت سنجی و تعامل اندیشه با میدان
رهبر معظم انقلاب فرمودند: (قریب به این مضمون): جریان استکبار که مصداق امروز آن آمریکا است دو برنامه برای منطقه ما دارد یکی پیدا کردن یک فرد دیکتاتور که منابع کشورش را با آنها تقسیم کنند و با او همه چیز را ببندند اگر از این مسیر موفق نشود راه دوم ایجاد هرج و مرج در منطقه است». به نظر با توجه به ماهیت مردمسالاری نظام اسلامی مورد اول در مورد کشور ما منتفی است اما سخن بر مورد دوم است که در این مورد چرایی امکان هرج و مرج میتواند مورد بررسی قرار گیرد.
۱) فکر یا «اندیشه اسلام» یا «اندیشه مسلمین»؛
۲) فکر اسلام متفاوت از فکر مسلمین است و چه بسا مسلمانانی که اندیشه اسلامی ندارند؛
۳) اساس فکر اسلامی از «میدان عمل» میجوشد و اندیشه آن نیز ناظر به میدان است؛
۴) «فقه» که فکر و فهم عمیق در دیانت است دانش «تکلیف» است و موضوعش «فعل» است؛
۵) در حوزه معارف قرآن نیز نسبت فکر به فعل بسیار قریب است؛ البته حد فاصل ارتباط آن «ایمان» است ایمان حلقه اتصال و دوران بین «فکر» و «فعل» و «غایت» است.
۶) «تبارشناسی دانش»، مراد دانشی است که در نسبت با «قدرت» حاصل میشود یا در نسبت با «حکمت»؛
۷) تأمل در حکمت تمدنی و میدان عمل؛ اگر نسبت حکمت تمدنی ما با حرکت عملی، نسبت قریبی است، در این صورت نسبت اندیشه و میدان نیاز به یک بحث «تاریخ اندیشه» دارد نه فقط اندیشه؛
۸) نسبت «دانش» و «ارزش»، توجه به قاعده ضرورت بالقیاس؛
۹) نمو «فضیلت» از حوزه فردی به حوزه اجتماعی
https://eitaa.com/MahdiTaheri55
-1722409214_625799028.mp3
43.79M
موضوع عام: قالبهای قرآن کریم برای القاء و تبیین معارف الهی
موضوع خاص:سنت امداد و نصرت الهی
مخاطب: جلسه معارف مدیران ارشد استان چ.ب (۲)
مکان: دفتر نماینده ولیفقیه
وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَأَنْتُمْ أَذِلَّةٌ ۖ فَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ أَلَنْ يَكْفِيَكُمْ أَنْ يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلَاثَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُنْزَلِينَ
بَلَىٰ ۚ إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَيَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَٰذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلَافٍ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مُسَوِّمِينَ ﴿آل عمران/١٢٥﴾
قالبهای متعدد برای القاء و تبیین معارف الهی دارد:
۱) تمثیلها
۲) حکمتها
۳) عبرتها
۴) الگوها
۵) قصهها
۶) سنتها و قواعد
🔹سنت امداد و نصرت:
اولا: نصرت مشروط است به اقدام و عمل:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ(محمد/۷)
ثانیاً: عدم اتکاء به کثرت انسانی و قدرت مادی
لَقَدۡ نَصَرَكُمُ ٱللَّهُ فِي مَوَاطِنَ كَثِيرَةࣲۙ وَيَوۡمَ حُنَيۡنٍۙ إِذۡ أَعۡجَبَتۡكُمۡ كَثۡرَتُكُمۡ فَلَمۡ تُغۡنِ عَنكُمۡ شَيۡـࣰٔا وَضَاقَتۡ عَلَيۡكُمُ ٱلۡأَرۡضُ بِمَا رَحُبَتۡ ثُمَّ وَلَّيۡتُم مُّدۡبِرِينَ
تشریح وضعیت مسلمانان در جنگ احد؛!
شهادت حمزه فرمانده ارشد سپاه
جراحت امیرالمومنین
اقدام کفار برای نابودی مسلمانان بعد از احد
ثالثا: تسدید الهی در باطن حرکت قدسی است...
رابعاً: در مسیر الهی، حرکت و مجاهدت راه را باز میکند راههای گشوده شده ضرورتا قابل اعتماد و اتکاء نیست.
https://eitaa.com/MahdiTaheri55
🔻تا دقایقی دیگر برگزار می شود؛
🔹پخش زنده سی امین گفتمان برتر فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری
🔶با موضوع:
🔸مقاومت در اندیشه مرحوم علامه مصباح یزدی
🔷با حضور استاد:
🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر رهدار
📌جهت مشاهده پخش زنده نشست در کانال نهضت عضو شوید
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
༺🦋@nehzat_eslami_chb
آیین بزرگداشت ارتحال علامه مصباح (ره) و سردار دلها شهید سلیمانی با سخنرانی آیتالله کیوانی نمایند محترم خبرگان رهبری
مکان: حسینیه امام حسن مجتبی علیه
زمان: چهارشنبه ۱۴۰۳/۱۰/۱۲ همراه با نماز جماعت مغرب و عشاء
خلیف آباد جنب دبیرستان غیرانتفاعی خیام
https://eitaa.com/MahdiTaheri55