♦️نقد برنامه های راهبردی آقایان رجایی و یوسف پور ( بخش چهارم)
✏میثم مهدیار ( جامعه شناس و سیاست پژوه)
⭕پیشتر از این اشاره شد که دو محور اصلی بررسی صلاحیت کاندیداها 1- تجربه و 2- برنامه راهبردی برای آینده کشور و منطقه است و تلاش کردیم در 3یادداشت تجربه دو کاندیدا را بررسی کنیم.
⭕در یادداشت چهارم و پنجم نیز تلاش می کنیم تصویری انتقادی از برنامه های راهبردی کاندیداهای حال حاضر دور دوم انتخابات مجلس یازدهم لنجان ارائه دهیم. اما پیش از آن لازم است بدانیم راهبرد یا استراتژی و برنامه راهبردی اصلا به چه معناست. آیا ردیف کردن حرف ها و شعارهای خوب کنار هم لزوما برنامه راهبردی تلقی می شود؟
🔸️قبل از این باید تفاوت میان «مشکل» و «مساله» را بفهمیم. برخی مشکلات ریشه یکسانی دارند. مثلا سرقت، اعتیاد، کودک کار و طلاق یک ریشه مشترک به نام فقر دارند. در واقع برخی مشکلات معلولِ یک علت و مساله بزرگتر هستند که اگر آن مساله بزرگتر و ریشه ای حل شود بسیاری از مشکلات ظاهری خود به خود حل می شوند.
🔸️برنامه راهبردی یعنی توجه به مسائل و علت های اصلی و ریشه ها نه معلول ها و ظواهر. در مثال بالا اگر مساله فقر حل شود بسیاری از معلول ها و آسیب های اجتماعی همچون سرقت، طلاق و کودک کار و اعتیاد و... امکان رخداد کمتری خواهند داشت. پس برنامه راهبردی یعنی تشخیص و فهم مساله اصلی و ارائه مسیر مواجهه با آنها.
🔸️بیایید یک مثال محلی را مرور کنیم. فرض کنیم در سالهای پیش رو همه مسئولان شهرستانی دست به دست هم دهند و برای رفع بیکاری با پیگیری و اعمال نفوذ و ... بتوانند مثلا چند کارخانه را در زمانی کوتاه در شهرستان راه اندازی کنند (با توجه به شرایط کشور امکان چنین طرحی تخیلی می نماید اما بیایید فرض کنیم).
🔸️با تحقق چنین رویایی در بهترین حالت چند شغل ایجاد خواهد شد؟ 5000 نفر؟ 10000 نفر؟ در بهترین حالت و با تمام قوا نهایتا 20 هزارنفر؟!
حالا اما باید بدانید برنامه شرکت عمران شهر جدید فولادشهر تزریق بالای 200 هزار نفر جدید به جمعیت منطقه در سالهای آتی است. جمعیتی که اکثرا مهاجر هستند و به علت بیکاری و خشکسالی و ... زندگی خود در مناطق دیگر را رها کرده و به امید یافتن شغل و زندگی به این منطقه مهاجرت خواهند کرد و این یعنی ایجاد ده ها هزار بیکار جدید که بسیار بسیار بیشتر از آن 20 هزار شغل رویایی است! پس مهاجرت علت و «مساله» اصلی است و بیکاری معلول و یکی از «مشکلات» ناشی از مهاجرت است و اولیت برنامه راهبردی کنترل مهاجرت است بعد اشتغال زایی.
🔻برنامه راهبردی برنامه ای است که مساله اولویت دار را تشخیص دهد و بداند ریشه های مشکلات به چه مساله اصلی باز می گردند و عمده انرژی خود را برای حل مساله اصلی بگذارد نه درگیری با مشکلات و معلول ها. اگر آب بند (مساله اصلی) را در سرچشمه نسازیم، پایین دست نمی توانیم سیل خروشان ( مشکلات) را کنترل کنیم.
🔸️نکته بعدی اینکه برنامه راهبردی برنامه ای منسجم است. بندهای برنامه راهبردی دارای روح واحد و جهت گیری واحد هستند و همدیگر را تقویت می کنند و هم افزا هستند. الان بسیاری از سیاست های کلی کشور و برنامه های کلان فاقد چنین روح واحدی هستند. بعضی اوقات شعارها و گزاره های خوب کنار هم قرار می گیرند ولی چون فاقد یک روح و جهت گیری واحد هستند در اجرا با یکدیگر تعارض پیدا می کنند که نتایج آن را می بینیم.
🔸️ پس برنامه راهبردی ناظر به تشخیص مهمترین مساله اولویت دار و توصیف و تفسیر بقیه مشکلات به عنوان معلول آن است.
🔻به عنوان مثال بنده در دور اول انتخابات مهمترین مساله کشور را فقدان شفافیت و وجود تعارض منافع می دانستم و تلاش کردم با مثالهاو داده های بسیار نشان دهم که قسمت عمده مشکلاتی که در شهرداری، بیمارستان، راهنمایی رانندگی، بورس، قوه قضاییه، مجلس، دولت و...بسیاری دیگر از ارگان ها و نهادهای خرد و کلان کشور داریم ناشی از این مساله اصلی یعنی فقدان #شفافیت و وجود #تعارض_منافع در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها در کشور است.
🔴 حتی تلاش کردم کارنامه نماینده سابق لنجان را بر همین مبنا بکاوم و نشان دهم که تعارض منافع ایشان چطور بر تصمیم گیری ها و رای دادن های او در مجلس یا عملکرد وابستگانش در شهرستان تاثیرگذار بوده است.
▪در واقع برنامه راهبردی یعنی کاندیداها باید به ما بگویند مهمترین مساله کشور وشهرستان از نظر آنها چیست که اگر آن مسائل حل شوند قسمت عمده مشکلات کشور و شهرستان حل می شوند یا تخفیف می یابند و سپس راهکاری های پیشنهادی آنها متناسب با موقعیت نمایندگی مجلس ( و نه به عنوان یک شهرداری یا فرماندار یا کارگزار دولت) برای حل آن مسائل چیست؟
حال بیایید از این زاویه برنامه راهبردی آقای رجایی و یوسف پور را مرور کنیم:
ادامه در یادداشت پنجم...
🌿🌿🌿
آرشیو یادداشت ها و دیدگاه های میثم مهدیار
تلگرام:
🌏 https://t.me/Mahdyar_info
⭕ آقای رجایی و آقای یوسف پور! برنامه ای ندیدیم (قسمت پنجم)
✏میثم مهدیار(جامعه شناس و سیاست پژوه)
🔸️در یادداشت قبلی اشاره کردیم که برنامه راهبردی کاندیداها باید ناظر به یک مساله بنیادین و ریشه ای باشد به گونه ای که ردپای آن مساله در مشکلات کشور یا منطقه به وضوح دیده شود به گونه ای که با حل و یا رفع و تخفیف آن مساله علّی آن مشکلات (معلول ها) نیز تا حدی التیام یابند.
🔸️اشاره شد که برنامه راهبردی باید اولویت بندی را مشخص کند و بر کلیه پیشنهادات راهبردی روح واحدی حکمفرما باشد و صرفا معجونی از حرفهای کلی گویانه خوب و یا گزاره های خوبِ پراکنده نباشند.
پس مرحله اول در برنامه نویسی راهبردی تشخیص مساله ریشه ای ( در سطح ملی و در سطح شهرستان) و مرحله دوم نشان دادن قلمرو و فرایند تاثیر منفی این مساله در حوزه های مختلف سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی است.
🔸️ناظر به این معنا اما متاسفانه می توان گفت هیچ کدام از دو نامزد محترم دارای برنامه راهبردی ارائه نداده اند. این دو نامزد محترم دور دوم نه نشان داده اند که مساله اصلی از نظر آنها چیست و نه به صورت منسجم نشان داده اند که چگونه در مقام نمایندگی می توانند تاثیرات منفی این مساله را تخفیف دهند. این فقدان این باور را ایجاد می کند که در بین نخبگان شهرستان هنوز مفهوم برنامه راهبردی درک نشده است.
⭕ با این حال تلاش می کنیم عطف به مستندات منتشره از سوی هر کدام از کاندیداها، آنها را نقد و بررسی کنیم:
🔴1- برنامه راهبردی آقای رجایی:
گزاره های برنامه های منتشر شده از سوی آقای رجایی اگر چه هر کدام به تنهایی گزاره های خوبی به نظر می رسند اما کلیت آنها را نمی توان برنامه نامید چرا که مبتنی بر یک آسیب شناسی مساله محور اولیه نبوده است.
آقای رجایی در سخنرانی های مختلفشان مسائل و مشکلات مختلفی را طرح کرده اند و در شعارهای انتخاباتی شان هم قول هایی زیبایی برای حل آن مسائل داده اند ولی نه اولویت بندی مسائل و ریشه یابی آن ها مشخص است و نه ارتباط ریشه ای مشکلات با هم.
این فقدان راهبرد جدی باعث شده که شعارهای ستاد آقای رجایی سویه هایی ضد قومیتی پیدا کند.
🔴2- برنامه راهبردی آقای یوسف پور
با اینکه آقای یوسف پور حضور چند دوره ای در مجلس و حضور در مناصب اجرایی را در روزمه خود ذکر کرده اند اما گزاره های منتشر شده از سوی وی نشان می دهد که ایشان نیز فاقد نگاه و برنامه راهبردی هستند. گزاره های منتشر شده از سمت یوسف پور هم کلی گویانه پراکنده، بدون اولویت بندی و بدون ذکر نحوه مواجهه با آنهاست. این فقدان باعث شده که یوسف پور بر شعارهای پوپولیستی تر و همگرایی های قومیتی تکیه کند.
♦️ البته در میان این گزاره ها به نظر می رسد که یک گزاره از سمت آقای یوسف پور بیشتر مورد تاکید قرار گرفته: «خصوصی سازی و دولت زدایی از اقتصاد» برای کار آفرینی و شکوفایی اقتصاد .این شعار البته یک شعار نئولیبرالیستی است که سالهاست طرفداران اقتصاد آزاد در جهان و به تبع آن در ایران آن را تکرار می کنند.
🔸️مطالعات بسیاری نشان داده است که سیاست های نئولیبرالی در جهان باعث گسترش روز افزون شکاف و فاصله طبقاتی و کالایی شدن و پولی شدن و بازاری شدن آموزش و بهداشت و مسکن و باقی نیازهای ضروری مردم شده است.
🔸️البته از اواخر دهه شصت خصوصی سازی در ایران شروع شده اما این خصوصی سازی به جای اینکه به شکوفایی اقتصاد منجر شود در یک فرایند غیر شفاف باعث غارت اموال ملی توسط وابستگان دولتی و حاکمیتی شده است.
🔸️بسیاری معتقدند نام این روال نه خصوصی سازی، بلکه اختصاصی سازی یا خصوصی بازی بوده است چرا که بسیاری از کارخانه هایی که واگذار شده اند اولا غیر شفاف و به ثمن بخس و زیر قیمت واقعی بوده و بعد نیز رانتی به دوستان و آشنایان خانوادگی و حزبی و ... واگذار شده.
🔸️اخراج کارگران، و فروش زمین کارخانه ها و تعطیلی تولید حداقل نتایج خصوصی سازی های اخیر بوده است.
🔸️ اعتراضات و اعتصابات کارگری در سالهای اخیر در هفت تپه، اهواز، بندرعباس، دشت مغان، تبریز در بسیاری از کارخانه های واگذار شده نشان می دهد که خصوصی سازی در شرایط غیر شفاف و رانتی اتفاقا باعث گرفتن رمق و نفس بنگاههای تولیدی باقی مانده دولتی می شود.
⭕آقای یوسف پور در جایی حجم بزرگ دولت را عامل فساد می دانند و به کاهش حجم دولت از طریق خصوصی سازی حکم می دهند. ایشان البته باید به این سوال پاسخ دهد که آیا خصوصی سازی توسط دولت فاسد به فساد و رانت بیشتر منجر نمی شود؟
سوال اصلی اینجاست که آیا ایشان روندهای خصوصی سازی در کشور را مطلوب می دانند که به دنبال تشدید آن هستند؟ آیا تبعات نئولیبرالیزه شدن بیشتر اقتصاد، افزایش شکاف طبقاتی و کالایی شدن فرهنگ و سیاست و اجتماع را می پذیرند؟
شما کدام رویکردها را خطرناک تر می دانید؟
🌿
سخنرانی در جمع کارگران هفت تپه:
https://t.me/Mahdyar_info/116
♦️بیانیه دوم پویش مطالبه امضای تعهدنامه شفافیت♦️
⭕جنابان بزرگوار آقایان رجایی و یوسف پور
کاندیداهای محترم دور دوم یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در لنجان
🔸️با سلام و احترام
علیرغم برخی کج فهمی ها و توهم توطئه ها تا کنون بیش از 115 نفر از همشهریان لنجانی از طیف های مختلف با اعلام اسم و رسم خود (که اسامی آنها به پیوست آمده) از شما عالی مقامانِ کاندیدایِ حاضر در صحنه دور دوم انتخابات لنجان درخواست کرده اند که با امضای تعهدنامه شفافیت زمینه نظارت مردمی و ارتقای کیفیت عملکرد نماینده آتی شهرستان را فراهم آورید.
🔸️لازم به ذکر است این تعهدنامه که با همت برخی از فعالان سیاسی و سیاست پژوهان لنجانی تهیه شده و مورد تایید کارشناسان اندیشکده شفافیت نیز قرار گرفته نسبت به نمونه های مشابه قبلی که در طی انتخابات دور اول در کشور منتشر شده بود جامع تر و کامل تر بوده و تلاش شده که هم "تعهدات انتخاباتی" و هم "عملکرد نمایندگی" با جزئیات دقیق تر و بهتری بررسی شوند.
🔸️بدینوسیله پیشنهاد می شود امضای این تعهدنامه چهارشنبه شب با حضور طرفین و جمعی از امنا و پیش کسوتان و فعالان جوان شهرستان در یک مرکز بی طرف (حوزه علمیه یا دفتر امام جمعه زرینشهر یا فولادشهر) صورت گیرد تا همگی پایه گذار یک آیین سیاسی مبارک در شهرستان باشیم.
🔸️ در غیر این صورت با پر کردن مفاد تعهدنامه و امضا و اثر انگشت شخصی، آن را توسط یکی از امنای خود به دست دبیر پویش تحویل دهید تا مستقلا در فضای مجازی منتشر شود و یک نسخه از آن نزد ائمه جمعه به امانت گذاشته شود.
🔸️پیشاپیش از حسن نظر شما بزرگواران در توجه به ضرورت #شفافیت و رفع #تعارض منافع در مهمترین نهاد شورایی کشور سپاسگذاریم.
▪️میثم مهدیار
دبیر پویش مطالبه تعهد شفافیت از کاندیداهای دور دوم انتخابات مجلس
اسامی امضا کنندگان🔻 :
🔻اسامی ۱۲۰ نفر از امضا کنندگان پویش مطالبه تعهد شفافیت از کاندیداهای دور دوم مجلس یازدهم در شهرستان لنجان
⭕
1- حجت الاسلام محمدمهدی زارعی- استاد حوزه علمیه و امام جمعه ورنامخواست
2- سید مهدی هاشمیفرد- مدیرحوزه علمیه زرینشهر
3- رضا امیری- کارمند
4- میثم مهدیار- جامعه شناس
5- محسن سلیمیان- هفته نامه زرین مهر
6- محمدصادق ترابیفرد-کارشناس ارشد اقتصاد
7- داوود کریمی- شغل آزاد و فعال صنفی رانندگان سنگین
8- سجاد موذنی- کارمند
9- رسول طالبی- فرهنگی
10- یاسر مرکزی- طلبه
11- احمدرضا صفروند- طلبه حوزه علمیه فولادشهر
12- حمیده مهدیار- کارشناسارشد فلسفه غرب
13- سمانه عابدینی- کارشناس آزمایشگاه
14- محمد هاشم زاده چمگردانی- مهندس
15- اصغر رفیعی- فرهنگی و روان درمانگر
16- رحمتالله محمدی- کارمند
17- اعظم زمانیان- طلبه و خانه دار
18- هاشم سعیدی- فرهنگی
19- یاسر جمالی- مهندس عمران
20- عبدالله ایزدپور- کارمند
21- وحدت ایزدی- تعمیرکار صوتی و تصویری
22- علیرضا طغیانی- طلبه
23- داریوش ایزدی- شغل آزاد
24- احمد رحیمی- دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان
25- فتح الله دهقانی- بازنشسته
26- اکرم طغیانی- معلم
27- محمد عزیزالهی- فارغ التحصیل حقوق
28- احمد عابدینی- مهندس الکترونیک
29- مهدیه موسویان- فعال فرهنگی. هنرمند
30- حسین طغیانی- شغل آزاد
31- روح الله صفائیان- شاغل در ذوبآهن
32- دکتر مسعود طوقانی- مسئول فنی کشتارگاه زرینشهر
33- منصور صفاییان- ایثارگر
34- محمد امین رنجبر- طلبه
35- ابراهیم یوسفی- طلبه
36- بتول یوسفی- استاد دانشگاه
37- بهاره باقری ریزی- طلبه و خانه دار
38- زهرا بیگی- کارآفرین
39- مصطفی اعرابی چمعلیشاهی - شاغل در رستوران
40- زهره نوروزی- طلبه و معلم
41- سارا سادات رفیعی- پزشک
42- سید علی موسوی- کارمند
43- ابوذر مهدیار- کارمند
44- سعید شرافت- عدالتخواه
45- محسن کرمی- فعال جهادی و فرهنگی
46- روحالله شریفی- کارگر
47- علی سلیمیان- دبیر
48- سعید طغیانی- شغل آزاد
49- مرضیه حجر- خانه دار
50- زینب حجر- خانه دار
51- علی حجر- بازنشسته
52- نرگس پوررفعتی- کارشناس مدارک پزشکی
53- سید یوسف هاشمی- کارمند، نماینده روزنامه اصفهان زیبا در لنجان
54- محمد احمدی سرصحرا- کارشناس حقوق
55- مانده علی کامران مهر- ایثارگر و بازنشسته ذوب آهن
56- محمدمهدی باقرپور- کارمند مهندسی کنترل
57- صدیقه قاسمی- خانه دار
58- محمد حسین طغیانی- دانشجوی حقوق، کارشناس طب سنتی
59- مجید سبکتکین- عضو شورای اسلامی زرینشهر
60- رضا بابایی- طلبه
61- سید عمار رفیعی- دانشجوی دندانپزشکی
62- ابوذر سلیمانی- مدیر مرکز رسانه ای جوان لنجان
63- امیر سبکتکین- کارمند
64- رقیه عباسزاده- خانه دار
65- سید مرتضی میرزایی- مدیر دفتر هجرت خوبان
66- سید مسعود میرزایی مدیر فنی دفتر زیارتی هجرت خوبان
67-خانوم بهادران- مدیر مدرسه کیمیا
68- محمدرضا رمضانی- شاغل ذوب آهن
69- زینب شهریاری- نظامی
70- طاهره خدادادی- خانه دار
71- محمدرضا عابدین
ی- پیمانکار
72- سمیه عابدینی- کارشناس تربیت بدنی
73- بهنام رجایی- شرکت هلدینگ ساختمان
74- محمدرضا علینقی ریزی- خبرنگار و فعال رسانه
75- سیدحسین عطایی- کارمند
76- حسن علیرضایی چمگردانی- کارشناس ارشد مدیریت ،جهادگر
77- عباس خادمیان- استاد حوزه و دانشگاه
78- زهرا درخشان- دانشجوی دکتری محیط زیست
79- علی عسگری صادقآبادی- شغل آزاد
80- فاطمه خدادادی- خانه دار
81- ابراهیم خدادادی- وکیل
82- مائده کرمی- کارشناسی ارشد مهندسی مواد
83- روح الله اسماعیلی- کارمند ذوب آهن
84- رعنا موسوی- روانشناس و معلم
85- زینب مهدوی- طلبه
86- سیدمجتبی هاشمیان- فعال فرهنگی
87- یزدان نوری- فرهنگی
88- مهدی امامی- کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی
89- احمدرضا زمانیان- دامدار
90- جواد مدحی- حقوقدان
91- سیدهادی جمشیدی- طلبه و جهادگر
92- علی آتشی- شغل آزاد
93- امیر علی کریم زاده- کارمند
94- سعید علینقی- کارمند فولاد مبارکه
95- حمیدرضا کرمی- کارمند فولاد
96- وجیهه صادقیان- فعال فرهنگی
97- زینب طالبی- کارشناس تغذیه
98- صفورا فرهی- خانه دار
99- شقایق عباسی- کارشناس آزمایشگاه
100- طاهره عابدینی- خانه دار
ادامه 🔻🔻
⏬⏬⏫⏫
101- علی عابدینی- کارمند تامین اجتماعی
102- عباس طهماسبی- کارشناس نرم افزار
103- محمد اشرف زاده- ایثارگر و بازنشته ذوب اهن
104- محمود سهرابی - بازنشسته
105- محمد حسین علوی- شاغل در ذوب آهن
106- ابوالقاسم رفیعی- معلم.بازنشسته
107- محمد رضا ضیایی- شغل آزاد
108- عباس ضیایی- کارمند
109- جواد مرادی- کارمند
110- محمد معتمدی- دانشجو
111- ز. مرادی- کارشناس آی تی و فعال فرهنگی
112- محمد حسین خادمیان- دانشجوی دانشگاه صنعت نفت
113- محمد رضا محمدی نجات- تهیه کننده و کارگردان
114- سمیه منتظری بیستگانی- کارشناس علوم دینی
115- مجید پیر خلیلی- فرهنگی بازنشسته
116- ذبیح الله پیر
لیلی- کارمند
117- پرویز مددی- کارمند
118- سیروس پیر خلیلی- کارمند
119- علیرضا حیدری- دکترای علوم سیاسی
120- فاطمه نوری- خانه دار
121- غلامرضاساعدی دزکی-دبیربازنشسته فوق لیسانس وجانباز
122- حسین ساعدی- کارمند فوق دیپلم
122- مهدی مهدی پور- کارشناس ارشد عمران سازه
123- مصطفی مهدی پور- معدن دار
124- ابراهیم قاسمی- فرهنگی، بازنشسته
125- عباس علیاری- مهندس
126- ر. شوقی- فرهنگی
☘️☘️☘️☘️
🔴انتخابات است یا استادیوم فوتبال؟
✏میثم مهدیار (جامعه شناس و سیاست پژوه)
🔸️سطح بحثهای سیاسی در شهرستان را ملاحظه کنید:
یکی دو ماه است که اغلب گروه های مجازی شهرستان به یک استادیوم فوتبال شبیه شده اند: "طرفدارهای یوسف پور فریاد می زنند رجایی کی دکتر شد و طرفدارهای رجایی هم میگویند مگر یوسف پور دکتر است؟! آن یکی می گوید یوسف پور اسم شهرهای شهرستان را هم بلد نیست و آن یکی می گوید رجایی تعداد روستاها را نمی داند. یوسف پوری ها می گویند چرا حامیان رجایی در فلان برنامه کف وسوت زده اند و آن یکی می گوید چرا ماسک نزده بودید! آن یکی می گوید چرا لباس طلبگی نمی پوشد و آن یکی می گوید چرا در فلان جلسه جواب سلام فلان عضو شورای شهر را ندادید. آن یکی سلبریتی ورزشی شهرستان بدون اینکه استدلال خاصی کند گفته من به فلانی رای می دهم و آن یکی عضو چند دوره قبل شورای شهر هم بدون استدلال خاصی گفته من از بهمانی حمایت می کنم. آن یکی می گوید چرا توهین کردید و آن یکی می گوید اول شما توهین را شروع کردید. آن یکی می گوید حامی شما به بختیاری ها اهانت کرده و آن یکی می گوید شما اول اختلاف افکندید. آن می گوید نامزد شما پیر است و خسته و آن یکی می گوید نامزد شما جوان است و بی تجربه و .......
🔸️آن یکی هر روز از زبان " ما لرستانی ها" و " ما بختیاری ها" بیانیه می دهد و آن یکی "لنجان خانه ماست" را برجسته می کند. این قوم گرایی ها و شکاف اجتماعی حاصل از آن دوباره شهرستان را سالها عقب خواهند انداخت چرا که به جای هویت های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی هویت های قبیله ای را تشدید خواهد کرد.
⭕درباره این سطح از رفتارهای استادیومی و ابتذال سیاسی چه می شود گفت؟ آیا کیفیت بحثهای منتهی به انتخابات از کیفیت عملکرد نماینده منتخب آتی جداست؟ آیا وضعیت عقب افتادگی فعلی لنجان در اقتصاد و فرهنگ و شیوع آسیب های اجتماعی با این سطح از انحطاط سیاسی بی ارتباط است؟ دو طرف سر بالارفتن تابلوی داداگاه بخش فولادشهر منازعه می کنند ولی کسی نمی پرسد چه اتفاقی در شهرستان افتاده که پرونده های قضایی شهرستان در سالهای اخیر چند برابر شده است؟ هیچکس نپرسید شما به کدام کمیسیون مجلس خواهید رفت و چرا؟ هیچکس نپرسید به نظر شما اصلاح یا تصویب کدام قوانین می تواند در کوتاه ترین مشکلات کشور را تخفیف دهد؟ هیچکس نپرسید با پیشرفت رسانه های اجتماعی شما چطور ارتباط تان را شهروندان را تسهیل خواهید کرد؟ هیچکس نگفت از کجا بدانیم شما در مجلس آتی به چه چیزی رای مثبت می دهید و به چه چیزی رای منفی و کدام جلسه حاضر خواهید بود و کدام جلسه غایب؟ هیچکس نپرسید اگر بین منافع مردم شهرستان و منافع ملی تعارضی پیش آمد شما طرف کدام را می گیرید و چرا؟ هیچکس نپرسید لوازم حقوقی و تامین مالی شعارهای خوب و پراکنده ای که سر می دهید را توضیح دهید. هیچکس نگفت چرا شعارهایتان انسجام ندارد و اولویت بندی نیست؟
هیچکس نپرسید شما در مجلس با کدام اندیشکده ها و اتاق فکرها در سطح ملی مرتبط خواهید شد و چرا؟ و دهها سوال دیگری که یک کاندیدا باید به آن ها فکر کرده باشد....
انتخابات که می توانست فرصتی برای جهش سیاسی و اجتماعی در شهرستان باشد اینک خود باعث عقب ماندگی و پسرفت شهرستان می شود. نماینده شهرستان بازتاب فرهنگ سیاسی در شهرستان و البته بازتولید کننده آن است. ای کاش حداقل از رفتارهای انتخاباتی و عملکرد سیاسی نمایندگان سابق مان عبرت می گرفتیم و متوجه می شدیم که پیش از آنکه هر انتقادی به نمایند گان سابق داشته باشیم توجه کنیم که آن ها بازتاب چنین فرهنگ سیاسی هستند چرا که هیچگاه سطح مطالبات و انتظارات مردم در انتخابات از این واکنشهای استادیومی فراتر نرفته است....
🌿🌿🌿
آرشیو میثم مهدیار:
🌐 https://t.me/Mahdyar_info
ایسنتاگرام:
🌏 https://www.instagram.com/mahdyar_lenjan
⚠️ اولین کارت زرد به نماینده مجلس یازدهم لنجان به خاطر عدم قبول تعهدنامه شفافیت
🔻
🔸️حدود 130 نفر از همشهریان لنجانی در پویشی از کاندیداهای دور دوم انتخابات #لنجان خواستند تا تعهدنامه ۱۲صفحه ای #شفافیت شامل1- شفافیت شعارها، هزینه ها، اموال و دارایی ها و درآمدها و نیز 2- شفافیت در عملکرد نمایندگی(شامل آرا و اظهار نظرها) هدایای دریافتی، توصیه نامه ها، سفرها و...) را امضا کرده و زمینه را برای نظارت مردمی بر عملکردشان و ارتقای کیفیت نمایندگی در 4 سال آینده را فراهم کنند.
🔸️اما هر دو نامزد محترم با بهانه های مختلف به امضای تعهد #شفافیت گردن ننهادند و اولین تلاش مردمی برای پاسخگو کردن و نظارت پذیر کردن شان را رد کردند.
🔸️کاندیداهایی که این روزها از انتشار حمایت حتی یک همشهری در رسانه های تبلیغاتی شان صرف نظر نمی کنند اما نسبت به مطالبه 130 نفر از همشهریان شان از اصناف و اقشار مختلف سکوت کردند و قطعا این بی توجهی به مطالبه پیشروانه، سالم و دغدغه مندانه بخشی از مردم لنجان، نقطه تاریکی از #نظارت_گریزی را در ابتدای کارنامه کاری نماینده یازدهم لنجان به یادگار گذاشت.
▪️منتظر اطلاعیه های بعدی پویش باشید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻شیرزن باغوردونی!
🔸️از همان ابتدای مستند که کلمه #باغبهادران را شنیدم حساس تر شدم و بعد که جلوتر رفت میخکوبش شدم▪️
از زمان شروع اکران #مستند_بانو توانسته چندین جایزه از جشنواره های مختلف بگیرد. مترصد فرصتی بودم ببینمش و بالاخره حاصل شد و چه مستند خوب و نفس گیری بود. تا اخر میخکوبش شدم و به این فکر می کردم که یک زن مگر چقدر پتانسیل و توان دارد. عصمت احمدیان باغبهادرانی نه تنها الهه عشق و ایثار که او را باید الهه کار و تلاش و اقتصاد و مردم داری ایرانی نیز دانست. در شش ماه گذشته شاید بیش از شصت مستند داخلی و سینمایی برتر جهان را دیده ام ولی هیچکدام بیشتر از #مستند_بانو درگیرم نکرده. #بانو پنجره ای به حماسه، امید و زندگی در روزگار فروهشته و فروبسته ماست.
https://www.instagram.com/p/CFNdEiPhnPk/?igshid=bdu5077ntyw7
از همه تعجب برانگیزتر اینکه این مستند در منطقه #لنجان چنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته...
▪️پ.ن: دانلود از سایت عمار یار : https://bit.ly/2ZJKvC4
💢 یک سال و ۴ ماه از ابلاغ وزارت کشور برای لزوم سکونت شهردار در منطقه محل خدمت می گذرد. چرا هنوز شهردار زرین شهر و زاینده رود و.. در محل خدمتشان ساکن نیستند؟ اعضای شورای شهر چرا در برابر چنین ابلاغیه ای سکوت کرده اند؟
🔸️شهرداری که در محل خدمتش سکونت ندارد چطور می تواند رافع مشکلات باشد؟ حالا که بر خلاف قانون این مدیران شهری در محل سکونت شان ساکن نیستند چرا هزینه رفت و آمد روزانه شان از جیب همشهریان پرداخت می شود؟
🔸️مگر شهر کوچکی مانند زرین شهر چقدر طول و عرض دارد که برخی مدیران شهری و معاونان شان از جیب مردم راننده و سرویس اختصاصی در اختیار دارند و ماهانه دهها میلیون تومان خسارت بر جیب همشهریان تحمیل می کنند؟!
🌐 https://www.instagram.com/mahdyar_lenjan
🔸️در لنجان رسانه های خبری رسمی و غیر رسمی متعددی در قالب سایت و کانال خبری مشغول به فعالیت هستند. در حالیکه این رسانه ها باید پلی میان مردم و مسئولان باشند ولی اغلب به روابط عمومی و پروپاگاندای ارگان ها و مسئولین شهری تبدیل شده اند.
🔸️مصاحبه ها و گزارش های متعددی از مسئولین در این رسانه ها منتشر می شود ولی هیچوقت این گفتگوها وجهی چالشی و انتقادی به خود نمی گیرد و اغلب به یک تریبون یک طرفه از بالا به پایین تبدیل شده اند.
🔸️این محافظه کاری البته ممکن است علت های مختلفی داشته باشد: از دلایل فرهنگی همچون بی اطلاعی و فقدان تخصص در میان اهالی رسانه تا دلایل اقتصادی.
🔸️اما به هر حال بدون ایجاد و رشد رسانه های انتقادی و آزاد که بتوانند گزارش های یک طرفه را به چالش بکشند نمی توان انتظار تحول جدی در شهرستان داشت. رسانه ای که بتواند با کسب اطلاعات دقیق و تبیین های علمی بتواند مسئولین و مدیران و نمایندگان شهری را نسبت به عملکردشان به پاسخگویی وا دارد.
💢با رسانه های انتقادی می توان "ماه عسل" این مدیران و نمایندگان شهری را هر روز به "یوم الحساب" تبدیل کرد.
🌐 https://www.instagram.com/mahdyar_lenjan
🔸️ذوب آهن باید به مسئولیت های اجتماعی خود در برابر مردم و محیط زیست لنجان عمل کند. دو مسئولیت اجتماعی عمده این شرکت که اما تا کنون عملکرد این شرکت در قبال آنها قابل قبول نبوه عبارتند از :
۱- کاهش آلایندگی های هوایی، خاکی و آبی اش در منطقه
۲- بومی گزینی
🔻در حالیکه شرکت های بزرگ در کشور ضریب ۱/۵ یا ۱/۴ برای بومی ها اعمال می کنند اما ذوب آهن اخیرا و در پی رایزنی های نماینده لنجان تنها با اعمال ضریب ۱/۱۵ آن هم صرفا برای مشاغل اپراتوری موافقت کرده است.
🌿🌿🌿
آرشیو میثم مهدیار:
🌐 https://t.me/Mahdyar_info
ایسنتاگرام:
🌏 https://www.instagram.com/mahdyar_lenjan
هدایت شده از پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
🔸️ارائه آثار پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با ۲۰درصد تخفیف در
#نمایشگاه_مجازی_کتاب_تهران
✏اثر دکتر میثم مهدیار در حوزه مطالعات جنگ:
📘 پارههای انسانشناسی جنگ و شهادت(جلد اول)
علاقمندان میتوانند از ۱ تا ۶ بهمنماه کتابها را با ۲۰٪ درصد تخفیف از سایت book.icfi.ir تهیه کنند.
ارسال به سراسر کشور رایگان است.
🔻به مناسبت زاد روز فردوسی:
📖چرا متن شاهنامه فردوسی باید وارد دروس آموزش و پرورش شود؟
✒ دکتر میثم مهدیار (یادداشت در روزنامه صبح نو)
✔خلاصه: ...انسان ایده آل فردوسی پهلوان شاهنامه است و پهلوان با حماسه معنا می شود و حماسه یعنی همین دیالکتیک و تضاد میان اراده گرایی و تقدیرگرایی. پهلوان شاهنامه در عین اذعان داشتن به فنا و نیستی و افتادن بر مغاک خاک همزمان به دنبال جاودانگی با "نام و ننگ" است. از همین رو اراده خود را به مشیت محتوم نمی بازد و به دنبال سوژگی و ساختن جهان پیرامون خود است. از همین روست که پهلوانان شاهنامه با گردنی افراشته می میرند و تن به زنهار و ذلت رقیب نمی دهند...
حماسه پهلوانان شاهنامه در دیالکتیک رزم و بزم و داد و دهش رقم می خورد و فرم روایی فردوسی نیزکاملا متناسب با این حماسه است که نه در ادبیات غنایی و عرفانی غرق شده و نه آنقدر خشک و بی روح و بی عاطفه است. حماسه با حرکت عجین است و فرم روایت این حماسه نمی تواند مانند ادبیات غنایی سرشار از تلمیهات و استعاره ها و تشبیهات باشد که خواننده را از خط اصلی داستان منتزع کند و بالای ابر خیال بنشاند و صورتی فانتزی بگیرد. اما شاهنامه بی نسبت با ادبیات تغزلی و غنایی نیست و فردوسی در بزنگاه ها چیره دستی خود را به رخ کشیده است.
شاهنامه که از سه بخش اسطوره ای، حماسی و تاریخی تشکیل شده است پیوند دهنده دیالکتیکی تاریخ اسطوره ای ما با تاریخ واقعی(سلسله های پادشاهی پیش از ورود اسلام) با میانجی گری تاریخ حماسی و پهلوانی است. از لحاظ فرم ادبی شاهنامه پیوند دهنده فرم روایی منثور ایرانی با فرم شعری عربی اسلامی نیز هست. همانطور که شاهنامه پیوند دهنده مفاهیم و ترجمان آیات قرآنی با داستان ها و اسطوره های ایرانی نیز بوده است و از همین رو شاهنامه در عصر جنبش های شعوبیه پیوند زبان فارسی با حروف عربی-اسلامی را تثبیت و جاودانه کرد. در یک کلام اگر سیاست را جستن چاره در میانه تنش ها و کشاکش ها و بحران ها معنا کنیم شاهنامه یکی از مهمترین متون سیاسی ادوار تاریخی ایرانی است که تلاش کرده شکاف ها و گسست های تاریخی فرهنگی ایران را پر کند.
وقتی در نظر بگیریم که هزار سال است فرهنگ های مختلف محلی در ایران از نواحی خراسان تا مردم کوچ نشین کهکیلویه و بویر احمد شاهنامه را به الحان و نغمات مختلف می خوانند و سینه به سینه منتقل می کنند و در همین یک سده اخیر شاهنامه مستمسکی نیز برای نوعی باستانگرایی و هویت سازی جعلی توسط پهلوی ها بوده است می توان فهمید که شاهنامه صرفا داستانی تاریخی و اسطوره ای نیست بلکه متنی زنده است که امروز ما را ساخته است. جامعه شناسی ایرانیان امروز بدون خوانش متنی که هزارسال میهمان و به عبارت دقیق تر میزبان فرهنگ ایران بوده است امکان پذیر نیست چرا که ساختارهای ذهنی و ناخودآگاه تاریخی ما ایرانیان را برساخته است.
از این رو در حوزه تعلیم و تربیت، خوانش شاهنامه باید به عنوان یک متن تربیتی وارد برنامه درسی آموزشی شود. با این اتفاق مبارک بساط برنامه های آموزشی جعلی مانند فلسفه برای کودکان با الگوی لیپمنی برچیده خواهد شد چرا که حکمت شاهنامه که مبتنی بر کنش پهلوانی حماسیست و همانطور که اشاره شد در دیالکتیک داد و دهش و رزم و بزم معنا می شود و هم تفکر انتقادی را پرورش می دهد؛ هم اخلاق فتوتی و مراقبتی را رشد و هم سوژگی و خلاقیت را. http://sobhe-no.ir/newspaper/708/14/28281
🌿🌿🌿
♨️آرشیو دیدگاه ها و فعالیت های دکتر میثم مهدیار:
تلگرام:
🌐 t.me/mahdyar_info
سروش:
🌐 sapp.ir/mahdyar_info
ایتا:
🌐 eitaa.com/mahdyar_info
🌏 @mahdyar_info
💠 نشست بررسی
الگو و شاخص های مدیریت شهری انقلابی
🔸️با حضور میثم مهدیار
↩چهارشنبه ساعت ۱۵
↩مسجد حمزه شهر چرمهین
۰🏴
تلگرام
🌍 http://t.me/mahdyar_info
اینستاگرام
🌐https://www.instagram.com/mahdyar_lenjan
🔸️چگونه می توانیم یک شهر خوب و سالم داشته باشیم؟🔸️
💠 با حضور میثم مهدیار
🔹️چهارشنبه ۲۲بهمن/ساعت 19 ، مسجد صاحب الزمان شهر زاینده رود محله باباشیخعلی
🌐 https://www.instagram.com/mahdyar_lenjan
🌍 http://t.me/mahdyar_info
🔸️چگونه می توانیم یک شهر خوب و سالم داشته باشیم؟🔸️
💠 با حضور میثم مهدیار
🔹️چهارشنبه ۲۲بهمن/ساعت 19 ، مسجد صاحب الزمان شهر زاینده رود محله باباشیخعلی
🌐 https://www.instagram.com/mahdyar_lenjan
🌍 http://t.me/mahdyar_info
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتگو با دکتر میثم مهدیار، جامعه شناس و پژوهشگر جامعه و فرهنگ
.
🔸برداشت کنونی از فرهنگ، صرفا به مسائل خاص محدود است.
.
🔸مشروح کامل این مباحث را می توانید در کانال بله یا تلگرام #مرکز_بررسی_مسائل_فرهنگی #سازمان_تبلیغات_اسلامی مطالعه کنید.
⬆⬆
.
.
#مرکز_بررسی_مسائل_فرهنگی
#حکمرانی_فرهنگی_در_دولت_آینده
#حکمرانی_فرهنگی
#آسیب_های_فرهنگی
#مردمی_شدن_فرهنگ
#فهم_فرهنگ
#فرهنگ_خاص
#حکمرانی_در_ساحت_فرهنگ
#رئیس_جمهور_فرهنگی
#رئیس_جمهور
#فرهنگ
#سیاست
#دولت
#تبلیغ
🌐 https://www.instagram.com/mahdyar_lenjan
🌍 http://t.me/mahdyar_info
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتگو با دکتر میثم مهدیار، جامعه شناس و پژوهشگر جامعه و فرهنگ
.
🔸تاثیر و تاثر فرهنگ بر ابعاد مختلف کشور
.
🔸مشروح کامل این مباحث را می توانید در کانال بله یا تلگرام #مرکز_بررسی_مسائل_فرهنگی #سازمان_تبلیغات_اسلامی مطالعه کنید.
⬆⬆
#مرکز_بررسی_مسائل_فرهنگی
#حکمرانی_فرهنگی_در_دولت_آینده
#حکمرانی_فرهنگی
#آسیب_های_فرهنگی
#مردمی_شدن_فرهنگ
#فهم_فرهنگ
#تاثیر_فرهنگ
#حکمرانی_در_ساحت_فرهنگ
#رئیس_جمهور_فرهنگی
#رئیس_جمهور
#فرهنگ
#سیاست
#دولت
#عمران
#مجلس
#یزد
#سمنان
#مهاجرت
🌐 https://www.instagram.com/mahdyar_lenjan
🌍 http://t.me/mahdyar_info
تکه هایی از گفتگوی دیشب شبکه ۴:
میثم مهدیار:
(۱) باید به شاخص سازی های ترجمه ای در توسعه پایان داد
https://telewebion.com/episode/0x29984e6
(۲) حجاب امری صرفا ذهنی و فرهنگی و تبیینی تبلیغی نیست https://telewebion.com/episode/0x29984da
(۳)در ماجراهای اخیر نمی توان فشارهای سیاسی و اقتصادی و رسانهای نظام جهانی را نادیده گرفت
https://telewebion.com/episode/0x29984cc
(۴) تناقضات ساختاری در نهادها و سیاستهای داخلی از زمینه های تغییر سبک پوشش بوده اند
https://telewebion.com/episode/0x29984d4
(۵) پوشش یک امر اجتماعی و حکومتی است
https://telewebion.com/episode/0x29984e0