آشنایی با #مقامات قرآنی
💌 جلسه ششم
... ادامه :
💢 مضامین متناسب با هر مقام :
🚩 چه مقامی با توجه به آیات و شان نزول باید در تلاوت ها اجرا شود ؟
4️⃣ مضامین متناسب با اجرای مقام سه گاه ( اثرگذار ، شادی و مفرح ) :
✳ شادی اهل بهشت، شادی و سرور اهل ایمان، شادی از معرفت آیات ربّانی و ...
5️⃣ مضامین متناسب با اجرای مقام عجم
در موسیقی مقامی ایران با نام ماهور و در موسیقی غرب به گام ماژور معروف است ( شوق ، رغبت ، آرامش ) :
✳ دارای مقامات فرعی همچون عجم عشیران، چهارگاه، سوز دل آرا و شوق افزا می باشد. نغمه ای شاد و شادی آور امّا نه به طور مطلق. بسیار اتفاق می افتد که مقام صبا و عجم را با هم ترکیب می کنند که خود حاوی معانی بدیعی می شود.
6️⃣ مضامین متناسب با اجرای مقام نهاوند ( شادی ، سرور ، تشویق ، فتح و نصرت ، وصف بهشتیان) :
✳ سرور از معرفت حق تعالی، لذت ایمان به نبوت و امامت خاصه، لذت و بهجت عبادت، لذت نعیم و پاداش اخروی، زیبایی و لطافت ایمان، امید و انتظار رحمت الهی، توصیف اهل بهشت، پیروزی، نصرت و سعادت مؤمنان و ...
7️⃣ مضامین متناسب با اجرای مقام حجاز ( حزین ، روح و جان ، بشارت ، جایزه ، عشق و محبت) :
✳ سرور و لذت رعایت اخلاق الهی، بشارت به اهل ایمان، عشق به حق تعالی در اثر معرفت او
https://eitaa.com/joinchat/1348206921C1259182632
محفل اُنس با قرآن 🕋
منشاوی اسراء.mp3
25.3M
تلاوت مجلسی کامل امروز
✳ از شاهکارهای تلاوت استاد #منشاوی
سوره اسراء
https://eitaa.com/joinchat/1348206921C1259182632
محفل اُنس با قرآن 🕋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صدایی آسمانی
ایاتی عرشی
دلنشین تاثیرگذار نافذ صیاد دل
✳ شعبان #صیاد
https://eitaa.com/joinchat/1348206921C1259182632
محفل اُنس با قرآن 🕋
💌 دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان
https://eitaa.com/joinchat/1348206921C1259182632
محفل اُنس با قرآن 🕋
142675_364.mp3
4.3M
تلاوت تحدیر جزء هفتم
✳ تندخوانی استاد معتز #آقایی
https://eitaa.com/joinchat/1348206921C1259182632
محفل اُنس با قرآن 🕋
637539955164207209.mp3
20.77M
ترتیل جزء هفتم
✳ استاد #پرهیزگار
https://eitaa.com/joinchat/1348206921C1259182632
محفل اُنس با قرآن 🕋
637539944884817992.mp3
7.45M
ترتیل جزء هفتم
✳ استاد #منشاوی
https://eitaa.com/joinchat/1348206921C1259182632
محفل اُنس با قرآن 🕋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بین ما مردم ایران نود و نه درصد
عدد حاجتمان پنج نباشد ، هشت است
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
صل الله علیک یا علی بن موسی الرضا المرتضی
https://eitaa.com/joinchat/1348206921C1259182632
محفل اُنس با قرآن 🕋
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقطعی کوتاه و ملکوتی از استاد #منشاوی
سوره مبارکه ی اسراء
بسیار حزین
https://eitaa.com/joinchat/1348206921C1259182632
محفل اُنس با قرآن 🕋
💌 #تفسیر کوتاه جزء هفتم قرآن کریم :
✳ دشمنترین مردم با مؤمنین
لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِینَ ءَامَنُواْ الْیَهُودَ وَ الَّذِینَ أَشرَْکُواْ (82- مائده)
یهود دشمن ترین با مومنین
✳ امتحانات الهی
اراده الهی بر این تعلق گرفته که انسان موجودی مختار باشد و مدام بر سر دوراهی انتخاب قرار گیرد؛ «وَ هَدَیْناهُ النَّجْدَیْن» که اگر با حسن استفاده از نعمت اختیار راه صحیح را به صورت غیر اجباری برگزید، پلههای کمال و ترقی را یکی پس از دیگری طی کند و به مقام قرب الهی که هدف اوست نائل شود و اگر با سوء اختیار کج راهه را انتخاب کرد، به عواقب ناگوار راهی که خود آزادانه برگزید گرفتار آید.
✳ آنان که خود از ایمان دورند و دیگران را هم نهی میکنند
وَ هُمْ یَنْهَوْنَ عَنْهُ وَ یَنْئَوْنَ عَنْهُ وَ إِن یُهْلِکُونَ إِلَّا أَنفُسَهُمْ وَ مَا یَشْعُرُونَ (26- انعام).
همیشه در کنار چشمه یا در مسیر آب روان معارف الهی عدهای پیدا میشوند که نه خود مینوشند و نه اجازه میدهند دیگران بهرهای برده و سیراب شوند. قرآن از این عده که در همیشه تاریخ بوده و خواهند بود با این تعبیر یاد میکند که «هُمْ یَنْهَوْنَ عَنْهُ وَ یَنْئَوْنَ عَنْهُ»؛ آنان دیگران را [از توجه به قرآن و پیروی از رسول خدا [ص] بازمیدارند و خود نیز از آن دور میشوند.
✳ اگر برگردند باز گناه خواهند کرد
لَوْ رُدُّواْ لَعَادُواْ لِمَا نهُُواْ عَنْهُ وَ إِنهَُّمْ لَکَاذِبُونَ (28- انعام).
آیه در مورد کسانی است که دنیا با سرسختی تمام نه تنها خود ایمان نیاورند بلکه مانع ایمان آوری دیگران نیز میشدند. این عده همین که در قیامت، وقوع عذاب را حتمی میبینند به عجز و لابه میافتند و مدام حسرت میخورند و تقاضای بازگشت دارند تا جبران مافات کنند.
✳ جبران گذشته، شرط اساسی در توبه
کَتَبَ رَبُّکُمْ عَلیَ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنکُمْ سُوءَ ا بجَِهَلَةٍ ثُمَّ تَابَ مِن بَعْدِهِ وَ أَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ (54- انعام).
✳ احترام واجب نیست ولی بی احترامی هم نکنید
وَ لَا تَسُبُّواْ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّواْ اللَّهَ عَدْوَا بِغَیرِْ عِلْمٍ .
خداوند متعال در این آیه مؤمنان را به رعایت یک اصل مهم سفارش میکند و آن اینکه مبادا به مقدسات کسانی که با شما هم عقیده نیستند بی احترامی کنید که آنها نیز معتقدات شما را مورد اهانت قرار میدهند.
💢 نکته اول اینکه منع آیه در مورد اهانت به مقدسات طرف مقابل است نه آنکه خواسته باشد هر گونه بحث علمی و به چالش کشیدن منطقی عقاید طرف مقابل را ممنوع کند.
💢 نکته دوم اینکه معنای آیه احترام گذاشتن به مقدسات طرف مقابل نیست بلکه پیام آیه پرهیز از هر کاری است که اهانت تلقی شود.
https://eitaa.com/joinchat/1348206921C1259182632
محفل اُنس با قرآن 🕋
12.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطعه ی طلایی برنامه محفل
✳ استاد #کریم_منصوری
صل الله علیک یا اباعبدالله
https://eitaa.com/joinchat/1348206921C1259182632
محفل اُنس با قرآن 🕋
آشنایی با #مقامات قرآنی
💌 جلسه هفتم
💢 اصطلاحات قرار ، جواب و جواب الجواب :
✳ به طور ساده و قابل فهم اساتیدی که بنیان علم قرائت و تلاوت می باشند مقامات موسیقایی تلاوت را به سه بخش قرار ، جواب و جواب الجواب تقسیم می کنند.
پایین ترین درجه اجرای نِت های موسیقایی به قرار ارتباط دارد.
بعد از آن به جواب و سومین و بالاترین درجه اجرای نت ها را به جواب الجواب نسبت می دهند.
✳ جواب الجواب می بایست حداقل ارتباط را نسبت به قرار یعنی همان نت پایه را داشته باشد.
در بعضی از منابع هم به جواب، قرار دوم و به جواب الجواب نیز جواب قرار دوم گفته اند.
اصطلاحات قرار، جواب و جواب الجواب صرفاً اصطلاحات صوتی است و ارتباطی با لحن ندارد.
✳ در موسیقی مقامی عرب به اصوات بم، اصولاً قرار گفته می شود و لذا اگر کسی با صدای بم تلاوت خود را آغاز کند گفته می شود که وی با قرار شروع کرده است. قرار نیز به معنی آرام گرفتن است.
✳ بعضی قاریان مانند استاد منشاوی نه اینکه اصلا جواب الجواب ندارند اما بسیار انگشت شمار از جواب الجواب در تلاوت های خود استفاده کرده اند و آن هم به دلیل اجرای بالای جواب می باشد که نیاز را از شنونده دور می کند.
https://eitaa.com/joinchat/1348206921C1259182632
محفل اُنس با قرآن 🕋