eitaa logo
محجوبه
10.5هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
3.4هزار ویدیو
101 فایل
🗯️شهید مطهری (ره) : حجاب مانند اولین خاكریز جبهه است كه دشمن برای تصرف سرزمینی حتماً ‌باید اول آن را بگیرد. لینک پیام ناشناس به ادمین محجوبه : https://harfeto.timefriend.net/17124424784228 تبلیغات ارزان ما 👇 @tablighat_arzan3
مشاهده در ایتا
دانلود
محجوبه
🔦 #لمس_و_نظر_به_بیمار_غیر_همجنس 🔦 الف) حکم لمس و نظر پزشک نسبت به بیمار غیر هم جنس چگونه است؟ 🤔(در
🔴 آیت الله (رحمة الله علیه)🔻🔻 الف) اگر مرد براي معالجه زن نامحرم ناچار باشد كه او را نگاه كند و دست به بدن او بزند اشكال ندارد، ولي اگر با نگاه كردن بتواند معالجه كند نبايد دست به بدن او بزند و اگر با دست زدن بتواند معالجه كند نبايد او را نگاه كند. ب) اگر انسان براي معالجه كسي ناچار شود كه به عورت او نگاه كند بنابراحتياط واجب بايد آيينه را در مقابل گذاشته و در آن نگاه کند و اگر براي معالجه چاره‌اي جز نگاه کردن به عورت نباشد، نگاه کردن جايز است. توضيح المسائل، ص373، م2450 و 2451 المسائل المنتخبه، ص307، م1027 و 1028 🔴 آیت الله (دام ظله العالی)🔻🔻 الف) در صورتي كه درمان منوط به برهنه كردن بدن زن در برابر پزشک مرد و لمس و نگاه كردن به آن باشد و معالجه با مراجعه به پزشک زن امكان نداشته باشد، اشكال ندارد. ب) نگاه کردن غير شوهر حتی پزشک به عورت حرام است مگر هنگام اضطرار و براي درمان بيماري که در اين صورت اگر نگاه کردن با آيينه ممکن باشد و نگاه مستقيم و لمس ضرورتي نداشته باشد، جايز نيست. اجوبة الاستفتائات، ص286، س1298 و با استفاده از س 1299 و 1302 __________________ 🔴 آیت الله (رحمة الله علیه)🔻🔻 الف) اگر مرد براي معالجه زن نامحرم ناچار باشد كه او را نگاه كند و دست به بدن او بزند اشكال ندارد ولي بايد به مقدار ضرورت اکتفا کند و اگر با نگاه كردن بتواند معالجه كند، نبايد دست به بدن او بزند و اگر با دست زدن بتواند معالجه كند، نبايد او را نگاه كند. ب) اگر انسان براي معالجه كسي ناچار شود كه به عورت او نگاه كند بنابراحتياط واجب بايد آيينه را در مقابل گذاشته و در آن نگاه كند ولي اگر چاره‌اي جز نگاه كردن به عورت نباشد، اشكال ندارد. العروة الوثقي مع تعليقه، ج2، ص585، با استفاده از م 48 توضيح المسائل، ص436، م2450 و م2451 ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞ 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان 🕊eitaa.com/ahkame_banovan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
محجوبه
🔦 #لمس_و_نظر_به_بیمار_غیر_همجنس 🔦 الف) حکم لمس و نظر پزشک نسبت به بیمار غیر هم جنس چگونه است؟ 🤔(در
🔴 آیت الله (دام ظله العالی)🔻🔻 الف) اگر زني ناچار به معالجه از مرضي باشد و مرد نامحرم براي معالجه نمودن او بهتر باشد، مي‌تواند به مرد نامحرم مراجعه نمايد و چنانچه آن مرد ناچار باشد كه براي معالجه او را نگاه كند و دست به بدن او بزند، اشكال ندارد. ولي اگر با نگاه كردن بتواند معالجه كند نبايد دست به بدن او بزند، و اگر با دست زدن بتواند معالجه كند نبايد او را نگاه كند. ب) اگر انسان براي معالجه كسي ناچار شود كه به عورت او نگاه كند بنابراحتياط واجب بايد آيينه را در مقابل گذاشته و در آن نگاه كند ولي اگر چاره‌اي جز نگاه كردن به عورت نباشد، اشكال ندارد و همچنين است اگر مدت نگاه كردن به عورت كوتاه‌تر از مدت نگاه كردن در آيينه باشد. توضيح المسائل، ص487 ، م2404 و 2405 منهاج الصالحين، ج3، ص13 و 14، م21 و 22 ______________ 🔴 آیت الله (دام ظله العالی)🔻🔻 الف) اگر زني براي معالجه ناچار باشد به مرد نامحرم مراجعه كند و مرد براي معالجه زن نامحرم ناچار باشد كه او را نگاه كند و دست به بدن او بزند اشكال ندارد، ولي اگر با نگاه كردن بتواند معالجه كند نبايد دست به بدن او بزند و اگر با دست زدن بتواند معالجه كند نبايد او را نگاه كند، همچنين اگر معالجه منحصر به پزشک نامحرم نباشد ولي زن در اثر بي‌اطّلاعي از پزشک معالج زن يا محرم، ناچار باشد كه به مرد نامحرم مراجعه كند، در صورتي كه معالجه مرد بدون دست زدن يا نگاه كردن به قسمت‌هاي مُحرّم از اعضاي زن امكان پذير نباشد و مرد بداند كه معالجه به مثل او منحصر نيست جايز نيست معالجه كند. ب) اگر انسان براي معالجه غير همسر خود ناچار باشد كه به عورت او نگاه كند بنابراحتياط مستحب آيينه‌اي را در مقابل گذاشته و در آن نگاه كند، ولي اگر چاره‌اي جز نگاه كردن به عورت نباشد، بدون ترديد اشكال ندارد. توضيح المسائل، ص527، م2450 و 2451 _________________ 🔴 آیت الله (دام ظله العالی)🔻🔻 الف) اگر مرد براي معالجه زن نامحرم ناچار باشد كه او را نگاه كند و دست به بدن او بزند اشكال ندارد، ولي اگر با نگاه كردن بتواند معالجه كند، نبايد دست به بدن او بزند و اگر با دست زدن بتواند معالجه كند نبايد او را نگاه كند. ب) اگر انسان براي معالجه كسي ناچار شود كه به عورت او نگاه كند، اشكال ندارد. توضيح المسائل، ص493 ، م2450 هداية العباد، ج2، ص 398، م22 ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞ 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان 🕊eitaa.com/ahkame_banovan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
محجوبه
🔦 #لمس_و_نظر_به_بیمار_غیر_همجنس 🔦 الف) حکم لمس و نظر پزشک نسبت به بیمار غیر هم جنس چگونه است؟ 🤔(در
🔴 آیت الله لنکرانی (رحمة الله علیه)🔻🔻 الف) اگر مرد براي معالجه زن نامحرم ناچار باشد كه او را نگاه كند و دست به بدن او بزند اشكال ندارد، ولي اگر با نگاه كردن بتواند معالجه كند نبايد دست به بدن او بزند و اگر با دست زدن بتواند معالجه كند نبايد او را نگاه كند. ب) اگر انسان براي معالجه كسي ناچار شود كه به عورت او نگاه كند، بايد آيينه را در مقابل گذاشته و در آن نگاه كند ولي اگر چاره‌اي جز نگاه كردن به عورت نباشد، اشكال ندارد. العروة الوثقي مع تعليقات، ج2، ص 687، با استفاده از م 48 توضيح المسائل، ص435 م2563 و2564 _________ 🔴 آیت الله (رحمة الله علیه)🔻🔻 الف) اگر مرد براي معالجه زن نامحرم ناچار باشد كه او را نگاه كند و دست به بدن او بزند اشكال ندارد ولي اگر با نگاه كردن بتواند معالجه كند نبايد دست به بدن او بزند و اگر با دست زدن بتواند معالجه كند، نبايد او را نگاه كند. ب) اگر انسان براي معالجه كسي ناچار شود كه به عورت او نگاه كند، اشكال ندارد. هداية العباد، ج2، ص308، م1067 توضيح المسائل، ص413 و 414، م2450 و2451 ________ 🔴 آیت الله شیرازی (دام ظله العالی)🔻🔻 الف) اگر طبيب مرد ناچار باشد دست به بدن زن بزند يا طبيب زن ناچار باشد دست به بدن مرد بزند بايد دستكش يا مانند آن در دست داشته باشد، ولي نگاه كردن پزشک به نامحرم براي معالجه در صورت ضرورت يا جايي كه همجنس توانائي كافي ندارد، جايز است. ب) هرگاه پرستار يا طبيب ناچار باشد دست به عورت بيمار بزند بايد دستكش يا مانند آن در دست داشته باشد و اگر راهي جز نگاه مستقيم نداشته باشد به مقدار ضرورت جايز است. (حتي در صورتي كه پزشک همجنس باشد) توضيح المسائل، ص406، م2088 و2089 العروة الوثقي مع تعليقه، ج2، ص765، با استفاده از م 48 و ج3، ص510 س1380، استفتائات، ج2، ص600، با استفاده از س1736 ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞ 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان 🕊eitaa.com/ahkame_banovan
💥حکم‌ شرعی بیرون بودن چند تار مو ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞ 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان 🕊eitaa.com/ahkame_banovan
    ⁉️پرسش :هدیه روز ولنتاین به همسر چه حکمی دارد؟ ✅پاسخ :در صورتی که از این فرصت به عنوان ابراز عشق و علاقه به نامحرمی استفاده شود کار حرامی است و حتی در مورد افراد محارم نیز چون یک فرهنگ غربی است کار خوبی نمی باشد. 🔹منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی . ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞ 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان 🕊eitaa.com/ahkame_banovan
😊 جواب سلام هنگام نماز😊 💠 سؤال: اگر کسی که به جای «سَلامٌ عَلَیکُم» از لفظ «» خطاب به استفاده کند، واجب است؟ کیفیت جواب به چه صورتی باید باشد؟ ✅ جواب: اگر عرفاً به آن، و سلام گفته شود، جواب دادن واجب است و بنابر احتیاط، جواب باید به گونه ای باشد که کلمه‌ "سلام" مقدم باشد؛ مثلاً بگوید: "" یا "السلام علیکم" و نباید علیکم السلام بگوید. ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞ 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان 🕊eitaa.com/ahkame_banovan
⁉️پرسش: روز والنتاین یا روز عشق و یا روز عشاق در فرهنگ مسیحی سده های میانه و سپس فرهنگ مدرن غربی روز ابراز عشق است که به صورت سالانه برگزار می‌شود. آیا جشن گرفتن و برگزاری و ترویج چنین مراسماتی از سمت مسلمانان جایز است؟ ✅پاسخ: در صورتی که مستلزم مفسده و یا ترویج فرهنگ باطل غربی گردد، جایز نیست. منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای. ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞ 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان 🕊eitaa.com/ahkame_banovan
هدایت شده از تولید محتوای حجاب
📚 کاشت و هاشور ابرو 💠 سؤال: کاشت و اشکال دارد؟ آیا لازم است از نامحرم پوشانده شود؟ ✅ جواب: اگر به گونه ای باشد که مانع رسیدن آب به پوست یا ابرو شود، و صحیح نیست و اگر زیبایی و زینت محسوب شود، باید از نامحرم پوشانده شود. ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞ 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان 🕊eitaa.com/ahkame_banovan
🤔 مسح سر بر موی آغشته به روغن🤔 💠 سؤال: آیا و یا مانع در است؟ ✅ جواب: اگر و چربی داشته باشد که مانع رسیدن آب به باشد، وضو با آن صحیح نیست و باید برطرف نماید و تشخیص آن به عهده مکلف است. ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞ 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان 🕊eitaa.com/ahkame_banovan
🤲 مس آیات قرآن در تلفن همراه🤲 💠 سؤال: آیا صفحه که بر روی گوشی نصب شده برای کسی که ندارد و یا زنی که در است، جایز است؟ ✅ جواب: در فرض سؤال که در واقع شیشه ، لمس می شود نه آیات قرآن، اشکال ندارد. ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞ 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان 🕊eitaa.com/ahkame_banovan
💊 💊 هیپنوتیزم چه حکمی دارد؟ 🤔 نظرات مراجع عظام تقلید🔻🔻
🔴 امام (رحمة الله علیه)🔻🔻 جايز نيست. استفتائات، ج2، ص21 و22، س55 فرع 2 و3 ________________ 🔴آیت الله (رحمة الله علیه)🔻🔻 اگر موجب ضرر شود اشكال دارد و حرام است. ________________ 🔴 آیت الله (رحمة الله علیه)🔻🔻 چنانچه خوف ضرر بر كسي كه اين عمل با او انجام مي‌گيرد يا شخصي ديگر داده شود جايز نيست. استفتائات جديد، ج2، ص460، س1864 ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞ 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان 🕊eitaa.com/ahkame_banovan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 آیت الله (دام ظله العالی)🔻🔻 اگر به منظور غرض عقلائي و با رضايت كسي كه مي‌خواهد هيپنوتيزم شود صورت بگيرد و همراه با كار حرامي هم نباشد، اشكال ندارد. اجوبة الاستفتائات، ص268، س1235 ________________ 🔴آیت الله (رحمة الله علیه)🔻🔻 اگر موجب ضرر به کسی باشد که ضرر رساندن به او جایز نیست، حرام است. منهاج الصالحین، ج2، ص9، بااستفاده از م20 ________________ 🔴 آیت الله (دام ظله العالی)🔻🔻 خواب مغناطيسي و هر آنچه به انساني كه نبايد به او صدمه زد ضرر و آسيب مي‌رساند حرام و جايز نمي‌باشد. فقه براي غرب نشينان، ص336، م598 ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞ 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان 🕊eitaa.com/ahkame_banovan
🔴 آیت الله (دام ظله العالی)🔻🔻 اگر مفسده‌ای بر آن مترتب شود مانند اینکه عیوب دیگران معلوم شود یا بدون رضایت شخص باشد استفاده از آن حرام است. ____________________ 🔴 آیت الله (دام ظله العالی)🔻🔻 جائز نيست. ____________________ 🔴 آیت الله لنکرانی (رحمة الله علیه)🔻🔻 اگر منجرّ به سحر و جادو شود يا باعث اذيّت و آزار مؤمنين گردد حرام است. ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞ 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان 🕊eitaa.com/ahkame_banovan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 آیت الله شیرازی (دام ظله العالی)🔻🔻 براي مقاصد طبي و مانند آن مانعي ندارد ولي براي كشف امور پنهاني يا خبر از گذشته و آينده و حال جايز نيست. استفتائات جديد، ج1، ص160، س559 ________________ 🔴 آیت الله همدانی (دام ظله العالی)🔻🔻 هيپنوتيزم يک نوع سحر است و حرام است ولي اگر ضرورت ايجاب مي‌كند در معالجه مورد استفاده قرار بگيرد به اندازه رفع ضرورت جائز است. هزار و يک مسأله فقهي، ج1، ص321، س1075 _________________ 🔴 آیت الله خراسانی (دام ظله العالی)🔻🔻 در صورتي که احضار روح باشد جايز نيست. و اگر تسخير جن باشد ـ در صورتي که موجب ضرر به کسي باشد که ضرر رساندن به او جايز نيست ـ حرام است. 🔹منبع : سایت جامعه الزهراء س ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞ 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان 🕊eitaa.com/ahkame_banovan
🎁 🎁 ⁉️آیا به هدیه ای که تا سال خمسی بدون استفاده باقی مانده، خمس تعلّق می گیرد؟🤩 واسه مراجع عظام تقلید🔰🔰🔰
✅ پاسخ امام (رحمة الله علیه) واجب نيست خمس آن را بدهد. تحريرالوسيله، ج1، ص356، الخامس توضيح المسائل، ص231، م1753 __________________ ✅پاسخ آیت الله بهجت (رحمة الله علیه) بنابر احتياط واجب بايد خمس آن را بدهد. وسيلة النجاة، ج1، ص392، الخامس توضيح المسائل، ص271، م1377 __________________پاسخ آیت الله (رحمة الله علیه) اگر آن هديه چيز كم يا كوچكي که نوعاً تا آخر سال مصرف می‌شود حساب نشود، خمس آن را بايد بدهد. منهاج الصالحِن، ج1، ص337، با استفاده از السابع توضيح المسائل، ص261 و262، م1762 استفتائات، ج1، ص 169، س 819 __________________ ✅ پاسخ آیت الله ای (دام ظله العالی) خمس ندارد. اجوبةالاستفتائات، ص176، س851 _________________ ✅ پاسخ آیت الله (دام ظله العالی) اگر شرائط خمس جمع باشد هدیه معتنی‌به خمس دارد بالاخص اگر از کسی باشد که از او چنین توقعی نبوده ولی به هدیه اندک خمس تعلق نمی‌گیرد. توضیح المسائل، ص 342، م 1450 استفتائات جدید، ج1، ص 146، س 461 __________________پاسخ آیت الله (دام ظله العالی) خمس آن را بايد بدهد. منهاج الصالحين، ج1، ص392، السابع توضيح المسائل جامع، ص 650، م 2306 رساله جوان، ص 213، درس 68 __________________پاسخ آیت الله (دام ظله العالی) اگر مالي كه به دست آورده ارزشمند باشد، لازم است خمس آن را بدهد، بلكه بنابراحتياط اگر مال ارزشمندي هم نباشد، خمس آن را بدهد. توضيح المسائل، ص353، م1762 ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞ 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان 🕊eitaa.com/ahkame_banovan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅پاسخ آیت الله (دام ظله العالی) خمس آن را بايد بدهد. توضيح المسائل، ص342، م1762 هداية العباد، ج1، ص276، م1619 ____________________ ✅ پاسخ آیت الله لنکرانی (رحمة الله علیه) ااحتياط واجب آن است كه خمس آن را بدهد. العروة الوثقي مع تعليقات، ج2، ص190، السابع توضيح المسائل، ص292، م1803 جامع‌المسائل،ج1، ص227، س875 __________________پاسخ آیت الله شیرازی (دام ظله العالی) احتياط واجب آن است كه خمس آن را بپردازد. توضيح المسائل، ص278،‌ م1477 استفتائات، ج1، ص 99، س305 احکام ویژه، ص 82، م 220 _________________پاسخ آیت الله همدانی (دام ظله العالی) خمس ندارد. التعليقات علي کتاب العروة الوثقي، ص238، السابع هزار و يك مسأله‌ي فقهي، ج 1 و2، ص 80، 84 و101، با استفاده از س 279، 292 و354 توضیح‌المسائل، ص 341، م 1749 ___________________پاسخ آیت الله خراسانی (دام ظله العالی) در صورتي كه آن (مال) بخشيده شده قدر و قيمت معتنابهي نزد مردم داشته باشد، خمس آن را بايد بدهد. منهاج الصالحين، ج2، ص368، السابع توضيح المسائل، ص311 ‌م 177 منتخب‌الاحکام، ص 149، م 151، فرع5 ∞═┄༻•✾✿💜✿✾•༺┄═∞ 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان 🕊eitaa.com/ahkame_banovan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد...🌸 ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞ 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان 🕊eitaa.com/ahkame_banovan