#پرسش_پاسخ
⁉️نگاهکردن به #تصویر زن نامحرم و #بدون_پوشش چه حکمی دارد؟ نگاهکردن بهصورت زن در تلویزیون چه حکمی دارد؟ آیا بین زن مسلمان و غیرمسلمان و بین پخش آن بهطور مستقیم و یا غیر مستقیم تفاوتی وجود دارد؟
✅جواب
✍ نگاهکردن به تصوير زن نامحرم، حکم نگاهکردن به خود زن نامحرم را ندارد، بنا بر اين اگر نگاه از روى #لذّت نبوده و خوف افتادن به گناه نباشد و تصوير هم متعلّق به زن مسلمانى که بيننده آن را مىشناسد نباشد، اشکال ندارد و بنا بر احتياط واجب نبايد به تصوير زن نامحرم که بهطور مستقيم از تلويزيون پخش میشود، نگاه کرد ولى در پخش غيرمستقيم تلويزيونى اگر ريبه و خوف افتادن به گناه نباشد، نگاهکردن اشکال ندارد.
•┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈•
💕 @ahkame_banovan👈👈
🌹
#خانمها_بدانید
«احترام» برای مردان حکم «اکسیژن» را دارد! آنها به محیطی جذب میشوند که در آن مورد احترام قرار میگیرند و از محیطی که به آنها احترام گذاشته نشود؛ دوری میکنند. چون بیحرمتی برایشان دردناک است. وقتی به شوهرتان احترام میگذارید، دنیای او را پر از اکسیژن میکنید و او به سمت شما کشیده میشود.
•┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈•
💕 @ahkame_banovan👈👈
#پرسش_پاسخ
⁉️در چه صورتی زن می تواند از شوهرش تمکین نکند و حاضر به نزدیکی با شوهر نشود؟
✅پاسخ:
✍بر زن واجب است، که در هر زمان و مکانی که مرد خواستار نزدیکی باشد، از خواسته ی همسر خود اطاعت کند؛ مگر چند مورد که بر زن تمکین واجب نیست، که عبارتنداز:
🔹۱. جایی که اجابت خواست همسر، مستلزم ضرری بر زن یا وارد آمدن آسیبی به او باشد.
🔹۲. اگر زن در حالت احرام باشد.
🔹۳. زن روزه واجب باشد.
🔹۴. زن در حالت حيض یا نفاس باشد.
📥توضیحات بیشتر:👇
در مورد روابط زناشویی در روایت آمده است، که زنی خدمت پیامبر(ص) آمد و عرض کرد حق مرد بر زنش چیست؟ فرمود: به در خواست (جنسی) مرد پاسخ دهد و اگر چه بر روی شتر باشد.
امام باقر(ع) نیز از پیامبر گرامی اسلام (ص) نقل می کند، که حضرت به زنان فرمود: برای این که مردانتان را از زناشویی منع کنید، نمازتان را طولانی نکنید.[1]
البته باید گفته شود، که در روایات دیگری هم گفته شده است، که زن و شوهر در روابط زناشویی باید مراعات یکدیگر را بکنند.[2] و در روایات آمده است؛ که مستحب است مرد عمل زناشویی را با آرامش و مکث و به همراه ملاعبه، انجام دهد.[3]
📚منابع:
۱. کافی،ج 5،ص 507 و 508 .
۲. کلینی،کافی،ج5، ص 507 و 509.
۳. حر عاملی،محمد حسن ،وسائل الشیعه، ج20، ص 117و 118.
•┈┈••✾❀✿❤️✿❀✾••┈┈•
🕊مرکز تخصصی احکام بانوان
🕊eitaa.com/ahkame_banovan
🧕آمیزش و سلامتى زن🧕
⁉️در جایى که روابط زناشویى (و افراط در آن) براى سلامتى زن ضرر داشته باشد، آیا زن مى تواند تمکین نکند؟
✅پاسخ :
✍همه مراجع: اگر براى سلامتى زن ضرر داشته باشد، مى تواند تمکین نکند.
📚 فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۶۵۸ ؛ توضیح المسائل مراجع، م ۲۴۱۲ ؛ وحید، توضیح المسائل، م ۲۴۷۶ ؛ نورى، توضیح المسائل، م ۲۴۰۸ ؛ دفتر: خامنه اى.
🤚تبصره:
هرگاه زن براى عدم تمکین و نزدیکى، عذر شرعى (مانند حیض، خطر سلامتى بدن و…) داشته باشد، مى تواند از نزدیکى ممانعت کند.
•┈┈••✾❀✿❤️✿❀✾••┈┈•
🕊مرکز تخصصی احکام بانوان
🕊eitaa.com/ahkame_banovan
هدایت شده از محجوبه
❇️ #مدت_عده_ازدواج_موقت
❓سؤال: مدت عده ازدواج موقت چقدر است و آیا این مسأله فتوا است یا احتیاط واجب؟
❇️ پاسخ: ⬇️⬇️
📝 امام خامنه ای: عده عقد موقت دو حیض کامل پس از اتمام محرمیت است و اگر در سن حیض دیدن است و حیض نمی بیند با تمام شدن 45 روز عده تمام می شود. [1]
📝 آیت الله مکارم: در عقد موقت در صورتي که دخول انجام نشده يا زن يائسه باشد عده ندارد و در صورت دخول بعد از تمام شدن مدت يا بخشش باقيمانده مدت توسط مرد عده آغاز مي شود، عده زني که عادت ماهانه مي بيند، به مقدار دوحيض کامل است و اگر عادت نمي بيند چهل وپنج روز تمام. حکم فوق فتواست. [2]
📝 آیت الله شبیری زنجانی: فتوای معظم له در مورد عده ازدواج موقت یک حیض کامل یا 45 روز از زمان پایان مدت یا بخشیدن مدت ازدواج است. [3]
📝 آیت الله سیستانی: دو حيض كامل بنا بر احتياط واجب. [4]
#دوحیض_کامل
------------------------
پی نوشت: ⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 12Y6kroDSCo.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9712130002.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 62850.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی؛ شماره سوال: 829530.
💟 @ahkame_banovan
هدایت شده از محجوبه
🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁
⁉️عده چیست و زن چند جور عده دارد؟
✍(عده) عبارت است از مدتی که به دستور شارع مقدس، زن حق ندارد در این مدت شوهر کند و باید صبر نماید تا مدت به سر آید. زن در موارد ذیل باید عده نگه بدارد:
1. بعد از طلاق و جدایی؛
2. بعد از به هم خوردن عقد (فسخ یا انفساخ عقد)؛
3. بعد از تمام شدن مدت یا بخشیده شدن آن در عقد موقت؛
4. بعد از نزدیکی از روی اشتباه و ناآگاهی (وطی به شبهه)؛
5. بعد از مرگ شوهر.
تبصره. لزوم عده نگهداری برای بند یکم تا سوم در صورت نزدیکی است.
💟 @ahkame_banovan
🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂
┄✦۞✦༻﷽༺✦۞✦┄
#ڪــــلامبـزرگـان
دائم سوره قل هو الله احد را بخوانید و
ثوابش را هدیه کنید به امام زمان علیه السلام
که این کار عمر شما را با برکت میکند و
مورد توجه خاص حضرت قرار می گیرید.
"#آیتاللهبهجتره"
♥️•° @ahkame_banovan
#احکام_نذر
✍صیغه نذر چگونه ادا میشود؟
💠 امام خامنه ای:
در انعقاد نذر، صرف نیت کافی نیست و ذکر صیغه لازم است؛ گرچه لازم نیست صیغه به عربی باشد
⬅ صیغه نذر عبارت است از «لله علیّ أن افعل کذا...» و میتواند ترجمه آن را بگوید که عبارت است از « براى خدا بر من است كه فلان کار را انجام بدهم» یا "لله علیّ ان اصلّی صلاة اللیل"؛ "برای خدا بر من است که نماز شب بخوانم" یا "لله علیّ ان اترک الغیبة"؛ "برای خدا بر من است که غیبت نکنم".
🚫 و به صرف عبارت "نذر مى کنم"، نذر شرعي محقق نمى شود.
⛔ اگر بگوید در راه خدا و یا بگوید برای رضای خدا این عمل را انجام می دهم صیغه شرعی نذر محقق نمی شود.
✅ مسئله
منعقد شدن نذر با جملات زیر محل اشکال است:
"نذرت لله ان اصوم"؛ "نذر کردم برای خدا اینکه روزه بگیرم".
"لله علی نذر صوم یوم"؛ "برای خداوند بر من است نذر یک روز روزه".
⬅ لذا بنابراحتیاط، باید به نذر عمل شود و با ترک آن، بنابر احتیاط، کفاره تعلق میگیرد
💠 آیت الله مکارم شیرازی:
نذر در صورتي صحيح است که براي آن صيغه خوانده شود، خواه به عربي باشد يا زبانهاي ديگر، بنابراين اگر بگويد چنانچه فلان حاجت من روا شود براي خدا بر من است که فلان مقدار مال را به فقير بدهم، نذر او صحيح است، بلکه اگر بگويد نذر ميکنم براي خدا اگر فلان حاجت من رواشود فلان کار خير را انجام دهم، کافي است.
✋به نظر آیت الله مکارم كلمه «نذر» به خودى خود قيد «للّه» را در بر دارد و عرفا زمانى كه كسى میگويد من نذر میكنم فلان كار را بكنم خودش يك نوع نيت قربت را در ضمن دارد لذا حداقل اگر بگوید نذر می کند فلان کار را انجام دهم نذر او صحیح است.
💠 آیت الله سیستانی:
در نذر بايد صيغه خوانده شود ، و لازم نيست آن را به عربى بخواند ، پس اگر بگويد چنانچه مريض من خوب شود براى خدا بر من است كه ده تومان به فقير بدهم ، نذر او صحيح است
◀ اگر بگويد براى خدا نذر كردم چنين كنم ، ـ بنابر احتياط واجب ـ بايد عمل كند
🚫 ولى اگر نام خدا را نبرد و فقط بگويد نذر كردم ، يا نام يكى از اولياى خدا را ببرد نذر صحيح نيست .
**
💻منبع:
استفتاءاز سایت مراجع عظام – رساله آموزشی امام خامنه ای
•┈┈••✾❀✿❤️✿❀✾••┈┈•
🕊مرکز تخصصی احکام بانوان
🕊eitaa.com/ahkame_banovan
#کلام_نورانی
سوره مؤمنون آيه 61
کساني که در خيرات سرعت میگیرند و از ديگران پيشي ميگيرند مشمول عنايات ما هستند
•┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈•
💕 @ahkame_banovan👈👈
حکم #اکستنشن_مو
به طور کلی مراجعی که رساندن
آب به موهای بلند👱♀ را واجب ندانند،
در صورتی ک اکستنشن طوری باشه
که مانع رسیدن آب به
پوست نشه، اشکال نداره.
ولی مراجعی ک احتیاط واجب دارن در رساندن آب به موهای بلند🤦♀،
مقلدان این بزرگواران
یا ⬅️باید طبق نظر مرجعشون عمل کنند و اکستنشن انجام ندهند،
یا ⬅️ به مراجع بزرگوار دیگر رجوع کنند.
🌹🥀🌹🥀🌹🥀🌹
مراجعی که واجب نميدانند آب به موهای بلند برسد مثل آیت الله سیستانی طبق نظر ایشون اکستنشن اشکال نداره.
مراجعی ک احتیاط واجب کرده اند
مقلدان ایشان الاعلم فالاعلم باید به مرجعی که غسل موهای بلند را واجب نمیدانند رجوع کنند.
مثلا اگر آیت الله .... احتیاط واجب داده اند من نمیتونم به آیت الله سیستانی چون واجب نمیدانند رجوع کنم.
باید تحقیق کنم ببینم کدام مرجع بعد مرجع من اعلم هستند.
مثلا اگر مرجع من احتیاط واجب داده اند با تحقیق متوجه شدم اعلم بعد مرجع من آیت الله الف هم احتیاط واجب داده اند به مرجع بعدی رجوع میکنم.
خلاصه الاعلم فالاعلم به فتوای مرجعی عمل کنم که واجب نمیدانند آب به تمام موها برسد.
نظر مراجع عظام در مورد شستنموهای بلند در غسل:
✅ امام خمینی ره : در غسل بايد موهاي كوتاهي را كه جزء بدن حساب مي شود، بشويد و بنابراحتیاط شستن موهاي بلند هم لازم مي باشد.
✅ آیت الله اراكي: شستن موهاي بلند واجب نيست.
✅ آیت الله گلپايگاني، خوئي، تبريزي، سيستاني، وحید، صافي: شستن موهاي بلند واجب نيست، بلكه اگر آب را طوري به پوست برساند كه آنها تر نشود، غسل صحيح است ولي اگر رساندن آب به پوست بدون شستن آنها ممكن نباشد، بايد آنها را بشويد كه آب به بدن برسد.
✅آیت الله مكارم و امام خامنه ای: بنابراحتياط واجب شستن موهاي بلند و زير آنها هر دو لازم است.
✅ آیت الله بهجت: مسأله – لزوم شستن موهاي كوتاه كه پوست از لاي آنها ديده مي شود و در موقع غسل كردن خالي از قوت نيست، ولي موهاي بلند لازم نيست.
✅ آیت الله زنجاني: مسأله - در غسل شستن موهاي بلند لازم نيست بلكه اگرآب را طوري به پوست برساند كه موها تر نشود، غسل صحيح است، ولي اگر رساندن آب به پوست بدون شستن آنها ممكن نباشد ، بايد آنها را بشويد تا آب به بدن برسد.
التماس دعا
•┈┈••✾❀✿❤️✿❀✾••┈┈•
🕊مرکز تخصصی احکام بانوان
🕊eitaa.com/ahkame_banovan
🍂🍁🍂🍁🍂🍁
👀
#کاشت_مژه
اگه روی #ظاهر مژه ها چسب زده بشه مانع است.
اما
اگر #داخل پلک چشم ، مژه رو میکارند
یعنی وقتی چشم رو میبندید،چسب ها داخل پلک باشه (باطن صورت)و در ظاهر چسب و مانع نباشه،
#مانع غسل و وضو نیست ومیتونید بکارید.
یک خانم آرایشگر هم گفتن من برای کاشت مژه دو تا چشم ،مجموعا اندازه یک #عدس ریز چسب میزنم
در این حالت مقلدین آیت الله مکارم میتونن مژه بکارند
اما اگر بیشتر از یه عدس متوسط بشه،
مقلدین آیت الله مکارم هم نمیتونن با این روش مژه بکارند
چون ایشان قائلند با وجود مانع اندازه عدس متوسط(۲ میلی) ، برای وضو و غسل مشکلی پیش نمیاد.
🔴#تذکر : مقلدین بقیه مراجع نمیتونن برای #کاشت_مژه در حالت دوم به آیت الله مکارم رجوع کنند.
•┈┈••✾❀✿❤️✿❀✾••┈┈•
🕊مرکز تخصصی احکام بانوان
🕊eitaa.com/ahkame_banovan
#وضو_گرفتن_با_آب_سردکن
🔺بعضی از مردم فکر می کنن که شستن ظرفها و وضو گرفتن با آب سرد کن اشکالی نداره.
❌در حالی که این طور نیست.❌
✍️آب آب سردکن برای خوردن وقف شده و شستن ظرف و وضو گرفتن و کارهای دیگه با اون #حرام و باطله مگر اینکه بدونیم وقف کننده اجازه هر نوع استفاده ای رو داده که بعیده.
🔺استفتائات آیت الله سیستانی و مکارم شیرازی.
•┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈•
💕 @ahkame_banovan👈👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#احکام_تصویری
👕 طهارت ظاهری لباس نمازگزار
•┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈•
💕 @ahkame_banovan👈👈
🍃🍃🍃🍃
🍃🍃🍃
🍃🍃
🍃
#خواب_شیطانی_جنب
🙋♂خواب شیطانی چیه و چی باعث دیدنش میشه و حکمش چیه و غسل واجب میشه اگه واجب میشه تو چه شرایطی واجب میشه!؟
✍خواب اگر منجر به جنابت انسان شود و منی خارج شود بصورتیکه در خواب به اوج لذت برسد و ارضا شود غسل واجب است.
📚برگرفته از استفتائات و رساله های توضیح المسائل مراجع تقلید
_______________
📜نشر با لینک کانال خیلی بهتره😊
•┈┈••✾❀✿❤️✿❀✾••┈┈•
🕊مرکز تخصصی احکام بانوان
🕊eitaa.com/ahkame_banovan
🍃🍃🍃🍃
🍃🍃🍃
🍃🍃
🍃
#آب_کف_پاکی_نجاست
🙋♂آيا آبى كه كف صابون دارد، مى تواند چيز نجس راپاك كند؟
✍همه مراجع: آرى، آب با كف صابون مضاف محسوب نمى شود.
📚برگرفته از احکام دو دقیقه ای
______________
📜نشر با لینک کانال خیلی بهتره😊
•┈┈••✾❀✿❤️✿❀✾••┈┈•
🕊مرکز تخصصی احکام بانوان
🕊eitaa.com/ahkame_banovan