_جمعي به عذاب دردناك و مايع جوشان جهنم وعده داده شده اند◀️آیه 4 سوره یونس
_درباره قدرت خداوند در خلقت ماه و خورشيد و روز و شب است ◀️آیات توحیدی 5 و 6 سوره یونس
_جمعي به باغهاي پرنعمت بهشت و محيط اُنس آنجا و سلام ساكنان بهشت وعده داده شده اند.◀️آیات 9,10 سوره یونس
_ وضعيت انسان ضعيف در هنگام گرفتاري و سپس رفتار وي وقتي كه از گرفتاري نجات مي يابد. ◀️آیه 12سوره یونس
_تشبيه زيباي بي اعتباري اين دنيا به چهار فصل سال نشانه ايست براي گروهي كه اهل انديشيدن هستند.◀️آیه 24 سوره یونس
_ساكنين هميشگي جهنم با چهره هايي كه از تاريكي, مانند شب ظلماني پوشيده شده است ترسيم شده اند.◀️آیه 27 سوره یونس
_خداوند مي فرمايد: "قرآن را نشايد كه ساخته و پرداخته غير خدا باشد و ليكن تصديق كننده و بيان كننده كتب آسماني پيش از خود است".◀️آیه 37 سوره یونس
_قرآن معجزه آسماني است و بارها مردم را به مبارزه دعوت كرده است.در آيه تحدّي آمده كه: " اگر اين قرآن كلام خدا نيست سوره اي مانند آن بياوريد و در اين كار هر كس را كه مي توانيد به ياري بگيريد".◀️آیه 38 سوره یونس
_خداوند تأكيد مي كند كه وعده مجازات راست است. ◀️آیه 53 سوره یونس
_ اوصاف قرآن به اين شرح آمده است:
اول اينكه قرآن پند و موعظه ايست از جانب پروردگار, دوم اينكه شفاي دردهاي است , سوم اينكه كتاب هدايت است و چهارم اينكه رحمتي براي مؤمنان است. يعني در ابتدا با موعظه , مردم را از خواب غفلت بيدار مي كند و از كارهاي ناروا بازمي دارد و در مرحله دوم باطن مردم را از صفات ناپسند پاك مي كند و در مرحله سوم مردم را به سوي خوبيها هدايت مي كند و در مرحله چهارم بشارت دهنده رحمت ,خيرات و بركات براي كساني است كه به آن گرويده اند.◀️آیه 57 سوره یونس
_خداوند مي فرمايد اي پيامبر به بندگانم بگو تنها به فضل خدا و رحمت وي(كتاب آسماني) شادمان باشيد , كه البته آن از مالهايي كه جمع مي كنيد براي شما بهتر است.◀️آیه 58 سوره یونس
_ روحيه اولياء خدا: كه نه خوفي دارند و نه اندوهناك مي شوند.◀️آیه62 سوره یونس
_ خداوند پيامبر را دلداري مي دهد كه از گفتار كافران اندوهگين نشود زيرا غلبه و عزت با خداوند است.◀️آیه 65سوره یونس
_ خداوند داستان حضرت موسي (ع) و دعوت وي به سوي خدا, معجزۀ اژدهاي او , غرق نمودن فرعونيان و نگه داشتن بدن فرعون را براي پيامبر نقل مي كند, زيرا پيامبر نيز در دعوت خود با تكذيب قريشيان مواجه شد و مانند حضرت موسي مهاجرت نمود و قوم پيامبر نيز برخوردهايي شبيه قوم موسي با وي داشتند.◀️آیات 75 تا 93 سوره یونس
_به قوم يونس اشاره مي شود كه تنها قومي هستند كه از عذاب نجات يافتند.◀️آیه 98سوره یونس
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#صوت جلسه دوازدهم طرح ختم مفهومی ربیع القلوب
🔸جزء دوازدهم قرآن کریم
🔸حجتالاسلام والمسلمین سید مرتضی خلیلی
#دارالقرآن_مدرسه_علمیه_محمودیه
🆔https://eitaa.com/Mahmoudiyah_DarAL_Quran
🔴نکات کلی جزء دوازدهم
جزء دوازدهم شامل سوره هود و 52 آیه نخست از سوره یوسف میباشد.
در سوره هود سنت جاويد الهي مطرح مي شود تا براي پيامبر(ص) جنبه تعليم حق و براي مؤمنين جنبه موعظه و تذكر و براي كفار جنبه اتمام حجت داشته باشد.در اين سوره سنت الهي در داستان زندگي حضرت نوح(ع), حضرت هود(ع), حضرت صالح(ع), حضرت لوط(ع), حضرت شعيب(ع), حضرت موسي(ع) و چگونگي دعوت انبياء به سوي توحيد بيان مي شود.
_خداوند مي فرمايد:" اين كتابي است كه آياتش استحكام يافته است. ◀️آیه 1 سوره هود
_خداوند مي فرمايد از گناهان خويش توبه كنيد , خداوند شما را تا آخر عمر از زندگاني دنيا به خوبي بهره مند مي سازد. يعني منشاء هر خيري در دنيا خداي بزرگ است يعني همان اصل توحيد.◀️آیه 3 سوره هود
_بسوی خدا بازگردید تا از زندگی نیکو بهره مند شوید. ◀️آیه 1 تا 4 سوره هود
_خداوند در آياتي رفتار مشركين با انبياء بخصوص پيامبر اسلام را بيان مي كند و مي فرمايد اگر بگوئي پس از مرگ بر انگيخته خواهيد شد مي گويند اين جادوئي آشكار است و اگر عذابشان را تا زماني به تأخير افكنيم مي گويند چه چيز خداوند را باز مي دارد از اينكه ما را عذاب كند و اگر نعمتي را از انسان بگيريم نااميد مي شود , كفر مي گويد و ناسپاسي مي كند و اگر پس از سختي اي ,نعمتي به او بدهيم شادمان و مغرور مي شود.شايد تو از اظهار آنچه بر تو وحي شده ترس داشته باشي كه بگويند چرا بر او گنجي فرو فرستاده نشده و يا اينكه چرا با او فرشته اي نيامده. همانا رسالت تو فقط بيم دادن آنهاست و خدا بر هر چيز وكيل است.◀️آیه 7 تا 12 سوره هود
_کسانی که خداوند در همین دنیا با آنها تسویه حساب میکند. ◀️آیه 15,16سوره هود
_خدا اینگونه به بندگان مخلَصش عنایت میکند.◀️آیه 24 سوره یوسف
_به حقوق مالی دیگران تجاوز نکنید.◀️آیه 85 و 86 سوره هود
_بقیة الله به چه معناست؟◀️آیه 86 سوره هود
_چرا برخی حرف حق را نمیفهمند؟◀️آیه 91 سوره هود
_سران گمراهی پیشاپیش حزب خود وارد جهنم میشوند. ◀️آیه 97,98سوره هود
_چیزهایی که آثار گناه و معصیت را از دل میبرند. ◀️آیه114 سوره هود
_از ابن عباس عربي نقل شده كه پيامبر(ص) فرمود:" سورۀ هود مرا پير كرد".هيچ آيه اي بر پيامبر, شديدتر و دشوارتر از آيه " فاستقم كما امرت و من تاب معك" نبود.◀️آيه 112 سوره هود
(روزي حضرت علي(ع) رو به مردم كردند و فرمودند اميد دهنده ترين آيه قرآن براي شما كدام است؟ بعضي گفتند آيۀ " ان الله لا يغفر ان يشرك به و يغفر ما دون ذلك لمن يشاء ".(آيه 116 سوره نساء, يعني خداوند گناه شرك را نمي بخشد ولي هر گناهي پائين تر از شرك را براي هر كه بخواهد مي بخشد) حضرت فرمودند اين اميد دهنده هست ولي نه آنطور كه بايد باشد. سپس فرمودند من از رسول خدا شنيدم كه مي فرمود اميد دهنده ترين آيه قرآن اين آيه است " اقم الصلوة طرفي النهار و زلفا من الليل ان الحسنات يذهبن السيئات ".(آيه 114 سوره هود , و بپاي دار نماز را در دو طرف روز و در اوايل شب , زيرا نيكوئيها بديها را از بين مي برد) و فرمود اي علي , به آن خدايي كه مرا به حق مبعوث كرده , يكي از شما كه براي وضو برمي خيزد , گناهانش از جوارحش مي ريزد و وقتي با قلب خود متوجه خدا مي شود, از نمازش كنار نمي رود مگر كه چيزي از گناهانش نمي ماند و پاك مي شود مانند روزي كه متولد شده.)
_با توجه به تکرار زیاد افعال تبعیت و نیز کلمه اهل به معنای پیروان در سوره هود، و بیان تقابل گفتار و رفتار پیروان رسولان با اکثریت تابع مخالفان رسولان و نهایتا سرانجام هلاکت یا نجاتشان (که نجینا هودا (یا سایر رسولان)و الذین امنوا معه) یکی از محورهای سوره تنبه دادن انسانها به این نکته است که از چه کسانی تبعیت می کنند.
_خدا غالبی است که امر خود را محقق میکند. ◀️آیه 21 سوره یوسف
_برای ترک گناه هم از خدا کمک بخواهید. ◀️آیات 23 تا 34 سوره یوسف
🔴نکات کلی جزء 13 قرآن کریم
_از رحمت خدا مایوس نشوید.◀️ایه 87 سوره یوسف
_اکثر ایمانها، آلوده به شرک است. ◀️آیه 106 سوره یوسف
-مراد از این شرک آن شرک آشکار بت پرستان نیست؛ زیرا هیچ مومنی اهل پرستش بت نیست و بر آن سجده نمی کند؛ بلکه منظور، شرک پنهان است(1) که امام هادی علیه السلام در توصیف آن فرمود: الْإِشْرَاكُ فِی النَّاسِ أَخْفَى مِنْ دَبِیبِ النَّمْلِ عَلَى الْمِسْحِ الْأَسْوَدِ فِی اللَّیْلَةِ الْمُظْلِمَة(2)؛ نفوذ شرك در ضمیر مردم، پنهانتر از آنست كه مورچه سیاهى در شب تیره و تار بر روى گلیم سیاهى راه برود. وقتى انسان در آن شرائط متوجه راه رفتن مورچه نشود قطعا از این شركی كه پنهانتر از آنست هم آگاه نخواهد شد.شرک آن است که انسان در اداره امور عالم به منشا اثری غیر از خداوند متعال عقیده پیدا کند و او را شریک خدا قرار دهد.(3) امام صادق علیه السلام در توضیح این آیه فرمود: شِرْكُ طَاعَةٍ وَ لَیْسَ شِرْكَ عِبَادَةٍ(4)؛ شرک در این آیه شرک در طاعت است؛ نه شرک در عبادت.(5)
_تغییر سرنوشت در گرو خواست و حرکت خود ملت هاست. ◀️آیه 11 سوره رعد
-این اصل قرآنى كه یكى از مهمترین برنامه هاى اجتماعى اسلام را بیان مىكند به ما مى گوید هر گونه تغییرات برونى متكى به تغییرات درونى ملتها و اقوام است و هر گونه پیروزى و شكستى كه نصیب قومى شود از همین جا سرچشمه مىگیرد؛شانس و اقبال و مانند اینها همه بی اساس است و آن چیزی که پایه دارد این است كه ملتى خود بخواهد سربلند و پیشرو باشد و یا به عكس، خودش تن به ذلت و شكست دهد، پس این اراده و خواست ملتها و تغییرات درونى آنهاست كه آنها را مستحق لطف یا مستوجب عذاب الهی مىسازد.
_ویژگی های خردمندان حق پذیر◀️آیات20 تا 22 سوره رعد
-این عهد و میثاق دایره وسیعی دارد که تمام عهدهای فطری، عقلی و نقلی را در بر می گیرد.
1.پیوندهایى را كه خداوند امر به حفظ آن كرده برقرار مىدارند. که چون مطلق است دلالت مىكند بر هر ارتباط و پیوندی كه خدا به آن امر فرموده كه از معروفترین مصادیق آن صله رحم است.
2,3.نسبت به پروردگارشان، خشیت دارند و از بدى حساب در دادگاه قیامت مىترسند.
و......
_ آرامش در کجاست؟◀️آیه 28 سوره رعد
آیه در وصف کسانی است که در آیه قبل آنها را «مَنْ أَنَابَ» نامید یعنی کسی که به سوی خدا بازگردد و رو به او کند از رحمت خدا مایوس نشوید.
_مژده به صله رحم كنندگان كه با ارحام صالح خويش در بهشت جمع خواهند شد.◀️آیات 21 تا 25 سوره رعد
در تفسير الميزان در توضيح آيات 21 و25 سوره رعداينگونه امده است:آيه مورد بحث دلالت مى كند بر هر صله اى كه خدا به آن امر فرموده كه از معروفترين مصاديق آن صله رحم است، و نيز در تاكيد آن فرموده: (و يخشون ربهم و يخافون سوء الحساب ) و اين اشاره به آن است كه ترك صله رحم مخالفت امر خدا است، پس جا دارد مردم از خدا بترسند و آن را ترك نكنند كه ترك آن عمل زشتى است، و در نامه اعمال آدمى ضبط مى شود، و باعث سوء حساب مى گردد. آيه 23 ايشان را نويد مى دهد به اينكه به زودى به صلحاى ارحام و دودمانشان - از قبيل پدران و مادران و ذريه ها و برادران، و خواهران، و غير ايشان - مى پيوندند.
_خدا از ظالمان غافل نیست. مهلتشان میدهد.◀️آیه 42 سوره ابراهیم
-سؤال: خداوندى كه عادل است و قدرت دارد، چرا جلو ستمگران را نمىگيرد؟
پاسخ: خداوند هم عادل است و هم قادر و هم به عملكرد ستمگران عالم، ليكن تأخير كيفر به خاطر آن است كه دنيا ظرفيّت پاداش يا كيفر كامل را ندارد و سنّت خداوند بر اين است كه بندگانش را مهلت دهد تا اگر قابليّت داشته باشند، توبه كنند و اگر قابل نبودند، در قيامت به حسابشان برسد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#صوت جلسه سیزدهم طرح ختم مفهومی ربیع القلوب
🔸جزء سیزدهم قرآن کریم
🔸حجتالاسلام والمسلمین سید مرتضی خلیلی
#دارالقرآن_مدرسه_علمیه_محمودیه
🆔https://eitaa.com/Mahmoudiyah_DarAL_Quran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#صوت جلسه چهاردهم طرح ختم مفهومی ربیع القلوب
🔸جزء چهاردهم قرآن کریم
🔸حجتالاسلام والمسلمین سید مرتضی خلیلی
#دارالقرآن_مدرسه_علمیه_محمودیه
🆔https://eitaa.com/Mahmoudiyah_DarAL_Quran
🔴نکات کلی جزء 14 قرآن کریم
_محفوظ بودن قرآن با وعده ی خدای رحمان◀️آیه 9 سوره حجر
_عصاره فراز ایات 16-25:ای پیامبر خدایی که اسمان زیبا را از شر شیاطین محافظت میکند، و نعمات و نباتات مختلف در زمین را برای شما پدید اورده، باد و باران می فرستد و شما را حیات و ممات و روزی می بخشد همه را در قیامت محشور خواهد کرد.
_عصاره سیاق آیات49 -84: ای پیامبر به بندگانم بگو که خدا ضمن رحیم و غفور بودن، عذاب دردناک نیز دارد. نزول فرشتگان بر ابراهیم و عطای فرزند علیرغم پیری و نازایی او و همسرش نمونه ای از رحمت خداست. عذاب هلاکت بار مجرمین قوم لوط ،اصحاب ایکه و اصحاب حجر نشانه ای از عذابهای دردناک خدا ست برای هوشیاران و ایمان اورندگان.
خدا به عدل و احسان امر میکند. اوامر مغایر عدل و احسان، منسوب به خدا نیست.
_منابع اصلی هر چیز نزد خداست. ◀️آیه 21 سوره حجر
بنابراین آیه چنان نیست که قدرت خداوند محدود باشد، بلکه منبع و مخزن و سرچشمه همه چیز نزد اوست، و او توانایی بر ایجاد هر مقدار در هر زمان را دارد، ولی همه چیز این عالم حساب دارد و ارزاق و روزیها نیز به مقدار حساب شدهای از طرف خدا نازل میگردد.
_کسانی که شیطان کاری با آنها ندارد و کسانی که زیر سلطه اویند. ◀️آیات 39 تا 41 سوره حجر
ابلیس به خدا عرض کرد: پروردگارا حال که مرا [به دلیل سجده نکردنم بر آدم از رحمتت دور و] به کیفر گمراهی محکوم کردی من نیز برای آنکه بشر را گمراه کنم فساد را در نظرش زیبا جلوه داده و سرانجام همه را گمراه خواهم ساخت؛ مگر آن بندگانی که خالص شده تو هستند. خدا فرمود: این سنت و راه راستی است بر عهدهی من که تو هیچگونه تسلط و قدرتی بر بندگان من نداری مگر گمراهانی که شخصاً بخواهند از تو پیروی کنند.
_تنها گروهی که از رحمت پروردگار نا امیدند.◀️آیه 56 سوره حجر
چه کسی جز گمراهان از رحمت پروردگارش ناامید میشود؟!
مخلصین کسانی هستند که ابتدا ایشان خود را برای خدا خالص کردند آنگاه خدا هم آنان را برای خود خالص گردانید؛ یعنی غیر خدا کسی در آنها سهم و نصیبی ندارد و در دلهایشان محلی که غیر خدا در آن منزل کند باقی نمانده است و آنان جز به خدا به چیز دیگری اشتغال ندارند
آیه چنین میفهماند که یأس از رحمت پروردگار ویژگی خاص گمراهان است.زیرا گمراهان، خدا را به درستی نشناختهاند و پی به قدرت بیپایانش نبردهاند؛ خدایی که از ذرهای خاک، انسانی چنین شگرف میآفریند و از نطفهای ناچیز، فرزندی برومند به وجود میآورد؛ درخت خشکیده خرما به فرمانش به بار مینشیند و آتش سوزانی را به گلستانی تبدیل میکند، چه کسی میتواند در قدرت چنین پروردگاری شک کند یا از رحمت او مأیوس گردد؟!
_اگر خدا نمیخواست ما این کار را نمیکردیم!!◀️آیه 35 سوره نحل
این سخن اندیشمندان ضد دینی در برابر دعوت به یکتاپرستی و دین داری بود که بر زبان میراندند. در یک تقسیم بندی کلی مشرکان در مقام توجیه اعمال ضد دینی که انجام میدادند به دو گروه عمده تقسیم میشدند: یکی توده درس نخوانده و عادی آنها بود که در دفاع از عقاید و اعمال خود به تقلید از نیاکان و سنتهای باستانی تمسک میجستند. دسته دوم علما و اندیشمندان آنها بودند که به گمان خود با این منطق و استدلال علمی از بت پرستی و سایر انحرافات عملی و عقیدتی رایج در بینشان دفاع میکردند.
آنها میگفتند: اگر خدا راضی به این کارها و باورهای ما نبود با قدرتی که دارد جلوی ما را میگرفت و ما را از آنها باز میداشت اما همینکه مانع ما نشده و ما آزادانه به آن مشغولیم این خود بهترین دلیل است بر اینکه خداوند از اعمال و عقاید ما رضایت کامل دارد و این امور جایز است.
این شبهه که از آن برای تایید هر انحراف در هر زمانی استفاده میشود امروز هم با ادبیات روز در بین عدهای رواج دارد و منتشر میشود.
_خدا به عدل و احسان امر میکند. اوامر مغایر عدل و احسان، منسوب به خدا نیست. ◀️آیه 90 سوره نحل
در حقيقتخدا به دادگرى و نيكوكارى و بخشش به خويشاوندان فرمان مى دهد و از كار زشت و ناپسند و ستم باز مى دارد به شما اندرز مى دهد باشد كه پند گيريد .
_سخن گفتن حکیمانه و نیکو◀️آیه125 سوره نحل
خداوند در این آیه روش تبلیغ و موعظه احسن را به پیامبر یاد آوری میکند.
مکارم: با حكمت و اندرز نيكو به سوي راه پروردگارت دعوت نما، و با آنها به طريقي كه نيكوتر است استدلال و مناظره كن،گرسنگی و ترس و اضطراب از نتایج ناسپاسی نعمتهاست.
_گرسنگی و ترس و اضطراب از نتایج ناسپاسی نعمتهاست.◀️آیه 112 سوره نحل
فولادوند: و خدا شهرى را مثل زده است كه امن و امان بود [و] روزيش از هر سو فراوان مى رسيد پس [ساكنانش] نعمتهاى خدا را ناسپاسى كردند و خدا هم به سزاى آنچه انجام مى دادند طعم گرسنگى و هراس را به [مردم] آن چشانيد
_بار گناه منحرف شدگان، بر عهده رهبران و سران ناآگاه است.
جمله معروف زیر را شنیده اید:وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى:هيچكس بار گناه ديگري را به دوش نميكشد،اما در سوره نحل ایه 25 یک تکمله برای این عبارت بیان شده است.یعنی برخی افراد ،علاوه بر بار گناه خودشان، در گناه دیگران هم شریک هستند.اینها کسانی اند که بدون داشتن اگاهی و دانش کافی به یک موضوع، صحبت کرده یا می نویسند و موجبات انحراف و گمراهی دیگران را فراهم میکنند:آمرزش و رحمت خدا با توبه و جبران گذشته
_آمرزش و رحمت خدا با توبه و جبران گذشته◀️آیه119سوره نحل
با این حال پروردگار تو کسانی را که از روی نادانی مرتکب گناه شده ، سپس بعد از آن توبه نموده و کار شایسته کرده اند ، آری پروردگار تو آنان را پس از توبه شان می آمرزد و بر آنان رحمت می آورَد .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#صوت جلسه پانزدهم طرح ختم مفهومی ربیع القلوب
🔸جزء پانزدهم قرآن کریم
🔸حجتالاسلام والمسلمین سید مرتضی خلیلی
#دارالقرآن_مدرسه_علمیه_محمودیه
🆔https://eitaa.com/Mahmoudiyah_DarAL_Quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
الدر المنثور برای این آیه چنین شأن نزول نوشته است که:
«طبقه اشراف مدینه به پیامبر اکرم فشار میآوردند که اگر میخواهی با تو همراهی کنیم، باید از مومنان فقیری همچون سلمان و ابوذر کنارهگیری کرده و آنها را در مجالس خودت راه ندهی»
خداوند این آیه را نازل کرد و به پیامبر دستور داد که در برابر فشارهای آنها استقامت کند چون که معیار ارزش انسانها ثروت و پست ظاهری نیست بلکه مقدار با خدا بودن آنهاست.
#شأن_نزول
#جزء_روز
#دارالقرآن_مدرسه_علمیه_محمودیه
🆔https://eitaa.com/Mahmoudiyah_DarAL_Quran
🔴نکات کلی جزء 15 قرآن کریم
_ثمره بدیها و خوبی ها، فقط و فقط دامنگیر خودمان می شود.◀️آیه 7 سوره اسراء
_دوام وضعیت فعلی بسته به عملکرد شماست.◀️آیه 8 سوره اسراء
_اگر شما برگردید ما هم بر می گردیم.
این فراز در واقع هشدار به کسانی است که پس از مدتها سرکشی و تحمل عذابهای الهی به راه راست برگشته و از رحمت حق برخوردار گشته اند. در این خطاب تهدید می شوند که اگر دوباره به همان وضعیت سابق باز گردند خدا نیز دست از عنایت خود کشیده و به مانند گذشته با آنها رفتار خواهد کرد.اما می توان از این جمله به یک قانون کلی تر هم دست یافت و آن اینکه هر ملت و جمعیتی که تغییر رویه دهند چه به سمت ارزشهای دینی و چه به سمت رذایل نفسانی خداوند نیز نسبت به آنها تغییر رویه می دهد. اگر نور به ظلمت روند خدا نیز رحمت و عنایت خاصه خود را به روی آنها قطع کرده و با غضب و عذاب با آنها برخورد می کند و اگر از ظلمت خارج و وارد نور شوند عذاب خود را از آنها رفع و درهای رحمتش را به روی آنها می گشاید.
_پاسخ خدا به کسی که دنیا می خواهد و کسی که به دنبال آخرت است.◀️آیه 20 سوره اسراء
_چه کسانی برادران شیطانند؟◀️آیات 26و 27 سوره اسراء
_بهترین سخن را بگویید تا شیطان میان شما فتنه انگیری نکند.◀️آیه 53 سوره اسراء
خداوند در سوره اسراء به پیامبر دستور میدهد که به بندگانم بگو که سخن احسن را بر زبان برانند.
_چرا برخی نمی توانند گناه را ترک کنند؟◀️آیه62 سوره اسراء
_قرآن با دو تاثیر متضاد◀️آیه 82 سوره اسراء
_ریشه بی باوری انسانها به آخرت در چیست؟
◀️آیات 11تا21 سوره کهف
_در بیان تصمیماتت حتماً جمله «ان شاء اللّه» را بگو◀️آیه 23 سوره کهف
در آیه 23 سوره کهف، خداوند به پیامبر اسلام، نکته جالبی را تذکر میدهد:و هرگز در مورد کارى نگو: «من فردا آن را انجام مى دهم»مگر این که خدا بخواهد و هر گاه فراموش کردى، (جبران کن) و پروردگارت را به خاطر بیاور و بگو: «امیدوارم که پروردگارم مرا به راهى روشن تر از این هدایت کند»!
_آموزش توحید و مفهوم شرک◀️آیات 34 تا 39 سوره کهف
در سوره کهف مفهوم ظریفی از شرک بکار رفته است. این سوره، اولین سوره ایست که بطور مبسوط به شرک پرداخته است. آیات 34-36 و38و42و39 نشان میدهد که صاحب باغ با اتکا بر اموال و اولاد و سایر امکانات مادی خود، از قدرت خدا در اداره امور غفلت کرد و همه امور را به برنامه ریزی خود و متکی به امور عادی و تحت کنترل میدید. اما وقتی با یک بلای اسمانی شبانه باذن خدا ثمره اش از دست رفت و در برابر این اعمال ولایت خدا، یاوری نداشت؛ متوجه شد که او این عوامل را باشتباه و غفلت شریک و جایگزین خداوند در تدبیر امور کرده غافل از اینکه حتی اداره امور روزمره و عادی جهان هم با اذن او استمرار می یابد.
_عصاره فراز ایات 27-47: ای پیامبر با ذکر این دو مثال بگو مال و فرزند و خدم و حشم، زینت زندگی دنیا و فناپذیر هستند. تفاخر و اتکا به آنها و فراموشی از موثر اصلی جهان، که غالب بر همه چیز است، شرک به ربوبیت خدا و مایه خسران بوده و انجام عمل صالح برای رب مقتدر واحد، ماندگار و نجات دهنده است.
_نکته جالب آنکه در هر چهار داستان ذکر شده در سوره کهف(اصحاب کهف، از دست رفتن محصولات باغ، داستان موسی و خضر و داستان ذوالقرنین) اعمال ولایت و ربوبیت خدا بطرق خارق العاده از طریق بندگان و سایر مخلوقات خود و تامین اسباب و علل مورد نیاز که گاها خارج از محاسبه و تحلیل بشر است، مشاهده میشود.
🔴نکات کلی جزء 16 قرآن کریم
_جزء شانزدهم قران از ایه 76 تا 110 سوره کهف و سوره های مریم و طه را شامل میشود.
سوره های مریم و طه بنابر جدول ترتیب نزول سوره های تالیفی این نگارنده،پشت سرهم و در مرحله پنجم نزول قراردارند.
در این مرحله دعوت پیامبر اشکار و فراگیر شده و جمعی از اهل ایمان شکل یافته اند.
این دو سوره حاوی پیامهایی در تایید و تثبیت پیامبر و این تازه مسلمانان هست. و در سوره مریم اولین بار وظیفه بشارت مومنان برای پیامبر بکار رفته است.(در سوره های قبل تنها مذکر و منذر بود)
از نکات جالب مشترک این دو سوره تاکید بر صلاه است.در سوره طه برای نخستین بار ،مسلمانان و پیروان پیامبر مامور به صلاه میشوند. در سوره طه دستور خدا به حضرت موسی (ع) برای نماز و سپس در سوره مریم ،مکلف بودن سایر انبیا به صلاه نیز بیان شده است.
_مأموریت عجیب دو پیامبر◀️آیه82 سوره کهف
_زیانکارترین انسانها چه کسانیاند؟◀️آیات 103 و 104 سوره کهف
_خدا عنایت میکند؛ اما تو هم تکانی بخور!
◀️آیه 25 سوره مریم
_راه محبوب شدن در بین مردم◀️آیه 96 سوره مریم
_اصلیترین عامل سختیهای آزار دهنده◀️آیات 123 و 124 سوره طه
از این فراز شریف چند مطلب فهمیده میشود:
1. اگر کسی از هدایتگران الهی که انسان را به سوی خدا و آن کمال مطلق هدایت میکنند پیروی کند؛ نه گمراه میشود و نه به مشقت و رنج میافتد.
2. اینکه به طور مطلق فرموده «گمراه و شقی نمیشود» میرساند که هم ضلالت و شقاوت دنیایی از او نفی شده هم آخرتی.
3. به جای اینکه بفرماید «و من لم یتبع هدای؛ و هر که هدایت مرا پیروی نکند» فرمود: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی» تا به علت حکم اشاره کند و معلوم شود که علت تنگی معیشت در دنیا و کوری در روز قیامت، فراموش کردن خدا و اعراض از یاد او است.
4. آرامش غیر از آسایش است. آسایش راحتی تن است و آرامش راحتی جان. پیام آیه ناظر به سلب آرامش در صورت غفلت از یاد خداست؛ چون بسیارند کسانی که از یاد خدا اعراض کردهاند؛ اما غرق در ثروت و امکانات و آسایشند؛ ولی همانطور که میبینیم و آیه به آن اشاره دارد این افراد از آن آرامش روحی «أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ » بهرهای ندارند.
5. اصولاً تنگی زندگی بیشتر به خاطر کمبودهای معنوی و نبودن غنای روحی است، دلیل آن هم عدم اطمینان به آینده و ترس از نابود شدن امکانات موجود و وابستگی بیش از حد به جهان ماده است؛ ولی آن کس که به خدا ایمان دارد و دل به ذات پاک او بسته، از همه این نگرانیها در امان است.
ختم مفهومی جزء 16.mp3
44.9M
🔸#صوت جلسه شانزدهم طرح ختم مفهومی ربیع القلوب
🔸جزء شانزدهم قرآن کریم
🔸حجتالاسلام والمسلمین سید مرتضی خلیلی
#دارالقرآن_مدرسه_علمیه_محمودیه
🆔https://eitaa.com/Mahmoudiyah_DarAL_Quran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#صوت جلسه هفدهم طرح ختم مفهومی ربیع القلوب
🔸جزء هفدهم قرآن کریم
🔸حجتالاسلام والمسلمین سید مرتضی خلیلی
#دارالقرآن_مدرسه_علمیه_محمودیه
🆔https://eitaa.com/Mahmoudiyah_DarAL_Quran
🔴نکات کلی جزء 17 قرآن کریم
سوره انبياء
_وحی فعل یا ایجاد تمایل به کار خیر◀️آیه 73 سوره انبیاء
_باید قدردان محافظين و دانشمندان نظامی باشیم◀️آیه 80 سوره انبیاء
_ذکر یونسیه نسخه ای برای نجات همه مومنین◀️آیات 87 و 88 سوره انبیاء
سوره حج
_تصویری از لحظه وقوع قیامت◀️آیات 1 و 2 سوره حج
_حالت توبه شکننان در قیامت◀️آیه 22 سوره حج
_وعده حتمی خداوند برای دفاع از مومنین◀️آیه 38 سوره حج
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#صوت جلسه هجدهم طرح ختم مفهومی ربیع القلوب
🔸جزء هجدهم قرآن کریم
🔸حجتالاسلام والمسلمین سید مرتضی خلیلی
#دارالقرآن_مدرسه_علمیه_محمودیه
🆔https://eitaa.com/Mahmoudiyah_DarAL_Quran
🔴نکات کلی جزء 18 قرآن کریم
سوره مومنون
_تصور غلطی که سرمایه داران بی دین دارند. ◀️آیات 55 و 56 سوره مومنون
_روش برخورد با بدی ها◀️آیه 96 سوره مومنون
سوره نور
_در اجرای حکم خدا دلسوزی نکنید. ◀️آیه 2 سوره نور
_اینگونه انسان، آدم می شود. ◀️آیه 21 سوره نور
_شاهدان همراه◀️آیه 24 سوره نور
_چند دستور مهم به بانوان مسلمان◀️آیه 31 سوره نور
🔴نکات کلی جزء 19 قرآن کریم
سوره فرقان
_افسوسهای بی فایده◀️آیات 27 تا 29 سوره فرقان
_بتی که پرستش آن بین ما رواج دارد. ◀️آیه 43 سوره فرقان
_چقدر از مال خود را انفاق کنیم؟◀️آیه 67 سوره فرقان
_راه تبدیل سیئات به حسنات◀️آیه 70 سوره فرقان
خلاصه نظر علامه طباطبایی(ره) در چگونگی تبدیل سیئات به حسنات
گناه آن اثری است که با ارتکاب نهی خدا در نفس ایجاد شده و در آن باقی میماند. و نیز تا ذات کسی شقی و یا آمیخته به شقاوت نباشد، هرگز مرتکب عمل زشت و گناه نمیشود و گناه و اعمال زشت از آثار شقاوت و خباثت ذات آدمی است. حال اگر چنین ذاتی با توبه؛ ایمان و عمل صالح تبدیل به ذاتی طیب و طاهر و خالی از خباثت شد؛ لازمه این تبدیل این است که آثاری هم که در سابق داشت به نام گناه، با مغفرت و رحمت خدا مبدل به آثاری شود که با نفس پاک و طیب متناسب باشد و آن این است که عنوان گناه از آن برداشته شود و عنوان حسنه و ثواب به خود بگیرد.
سوره شعراء
_یک نفر کشت؛ اما خدا همه را عذاب کرد. ◀️آیت 156 تا 158 سوره شعراء
پیامبرشان حضرت صالح (ع) به آنها گفت این کاری به این شتر نداشته باشید که اگر آسیبی به او رساندید گرفتار عذابی سخت خواهید شد. اما آنها گوش نکرده و آن شتر را کشتند و بعد که عذاب قطعی را دیدند پشیمان شدند که سودی به حالشان نداشت و عذاب آنها را فراگرفت. نکته قابل توجه در این آیه این است که قاتل آن شتر فقط یک نفر بود؛ اما همانطور که ملاحظه میکنید خداوند متعال نفرمود «فعقرها احد منهم؛ یکی از آنها شتر را کشت»؛ بلکه فرمود « فَعَقَرُوهَا » همه او را کشتند و بعد هم نفرمود فقط آن یک نفر عذاب شد بلکه فرمود همه آنها به عذاب الهی گرفتار شدند . حال سوال این است که چرا خداوند گناه یک نفر را به همه نسبت داد و همه را گرفتار عذاب کرد؟
پاسخ این سوال را امیرالمؤمنین علیهالسلام دادهاند آن حضرت میفرماید:
أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا یَجْمَعُ النَّاسَ الرِّضَا وَ السُّخْطُ وَ إِنَّمَا عَقَرَ نَاقَةَ ثَمُودَ رَجُلٌ وَاحِدٌ فَعَمَّهُمُ اللَّهُ بِالْعَذَابِ لَمَّا عَمُّوهُ بِالرِّضَا؛ ای مردم، جز این نیست که خشنودی و خشم است که مردم را بر محوری جمع میکند. همانا ناقه ثمود را یک نفر پی کرد و کشت؛ امّا عذاب خداوند همه را گرفت چون همگان به آن گناه رضایت دادند.◀️ نهجالبلاغه خطبه 201
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#صوت جلسه نوزدهم طرح ختم مفهومی ربیع القلوب
🔸جزء نوزدهم قرآن کریم
🔸حجتالاسلام والمسلمین سید مرتضی خلیلی
#دارالقرآن_مدرسه_علمیه_محمودیه
🆔https://eitaa.com/Mahmoudiyah_DarAL_Quran
🔴نکات کلی جزء 20 قرآن کریم
سوره نمل
_سه شرط کلیدی برای استجابت دعا◀️(62- نمل)
دو نکته ای که از آیه به دست می آید:
1. از شرایط استجابت دعا آن است که حال دعا کننده حال اضطرار باشد؛ یعنی تمام درهاى عالم اسباب به روى خود بسته شده و كارد به استخوانش رسیده بیند و یقین داشته باشد تنها كسى كه مىتواند قفل مشكلات او را بگشاید و بنبستها را بر طرف سازد، تنها و تنها ذات پاك خداوند است و نه غیر او.تمام داشته های خود را نعمت و موهبت الهی بدانیم و در دل و با زبان بگوییم: «مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ؛ هر نعمتی که داریم از خداست »و تلاش کنیم تا با مصرف آن نعمت در مسیری که رضای خدا در آن است شکر نعمتش را بجا آوریم که او وعده داده است: «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزیدَنَّكُمْ؛ اگر شکر نعمت را بجا آورید خدا افزونش می کند. »و این همان نکته نابی است که فکر قارونی با آن بیگانه است و از نتایجش محروم
2. سه شرط «حالت اضطرار دعا کننده»؛ «توجه و خواندن اختصاصی خداوند متعال بدون توجه به غیر او» و نیز «سوء بودن وضعیت موجود»، سه شرطی هستند که بنابر همین آیه کریمه در صورت محقق شدن هر سه آنها با هم، دعا مستجاب خواهد شد.
سوره قصص
_تعیین تکلیف برای خدا ممنوع!◀️(24- قصص)
_عاقبت پیروی از دل◀️(50- قصص)
_روح قارونی در فرهنگ ما◀️(78- قصص)
سوره عنكبوت
_ادعای ایمان، بی امتحان نمی ماند◀️آیات 1 و 2 سوره عنکبوت
آیه هشدار به کسانی است که گمان می کنند به صرف گفتن شهادتین و ادعای ایمان از امتحان الهی و سختی های آن رسته اند و بی زحمت بهشت در انتظار آنهاست. این آیه خط بطلان بر چنین تصور غلطی کشیده و می فرماید: آیا مردم گمان كردهاند به صرف اینكه بگویند ایمان آوردیم دیگر با بلاها و مصیبتها آزمایش نمىشوند؟ آزمایشى كه با آن آنچه در نهان دارند از صدق و كذب آشكار شود؟
این نوشته را با جمله ای معروف از شهید چمران(ره) که متناسب با این بحث است به پایان می بریم:
«وقتی شیپور جنگ نواخته می شود مرد از نامرد شناخته می شود.»
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#صوت جلسه بیستم طرح ختم مفهومی ربیع القلوب
🔸جزء بیستم قرآن کریم
🔸حجتالاسلام والمسلمین سید مرتضی خلیلی
#دارالقرآن_مدرسه_علمیه_محمودیه
🆔https://eitaa.com/Mahmoudiyah_DarAL_Quran
🔴نکات کلی جزء 21 قرآن کریم
سوره عنکبوت
_هدایتی که نصیب هر کس نمی شود◀️(69- عنکبوت)
نکته قابل توجه اینکه هدایتی که در آیه آمده است از جنس هدایت ابتدایی که همه انسانها از آن برخوردارند نیست. هدایت ابتدایی همان نشان دادن راه در ابتدای کار است که این هدایت ابتدایی با فرستادن پیامبران و بیان احکام الهی در مورد تمام انسانها محقق می شود.
سوره روم
_عاقبت گنهکاری که توبه نکند.◀️(10- روم)
_سیل و زلزله ای که ما می سازیم. ◀️(41- روم)
چند نکته:
1. این آیه مخصوص به یك زمان و یا به یك مكان و یا به یك واقعه خاص نیست. در نتیجه مراد از « الْبرَِّ وَ الْبَحْرِ » همان معناى معروف است كه همه روى زمین را در بر می گیرد.
2. این آیه ناظر به پیامد دنیوى گناهان و چشاندن اثر بعضى از آنها (نه همه آنها) در دنیاست و نسبت به عذاب و پیامدهای اخروى گناهان ساكت است.
3. اینكه فرمود: « بَعْضَ الَّذِى عَمِلُواْ؛ بعض اعمالشان را» به این جهت است که خداوند متعال از بیشتر گناهان آنها صرف نظر كرد و فرمود: «وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَیْدِیكُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ كَثِیرٍ».
4. هر كار نادرست چه در مقیاس محدود و چه گسترده، عكس العمل نامطلوبى دارد مانند اینکه دروغ، سلب اعتماد مىكند و خیانت در امانت، روابط اجتماعى را بر هم مىزند و این همان رابطه گناه و فساد است که این آیه به آن اشاره دارد.
5. از روایات اسلامى استفاده مىشود كه آثار شوم بسیارى از گناهان، حداقل از نظر طبیعى شناخته شده نیست؛ مثلا در روایات آمده است: قطع رحم، عمر را كوتاه و خوردن مال حرام، قلب را تاریك و زنا سبب کوتاهی عمر و کمی روزى می شود.
_عده ای که امیدی به هدایتشان نیست.◀️(53- روم)
_احترام همیشه؛ اما اطاعت تا مرز حرام◀️ (15- لقمان)
از این آیه دو دستور مهم درباره رفتار با والدین دیده می شود:
1. اطاعت از پدر و مادر تا جایی رواست که نافرمانی خدا نشود. پس اگر پدر یا مادری انسان را امر به ترک واجب یا انجام معصیتی کردند انسان حق ندارد و نباید به حرف آنها گوش دهد.
2. احترام به پدر و مادر زمان و مکان نمی شناسد. بر همه لازم و واجب است که در همه حال آنها را تکریم کند و احترام بگذارد حتی در آن لحظه ای که آنها او را به ترک واجب یا انجام معصیتی امر کرده اند و سر باز می زند هم نباید کم ترین بی احترامی نسبت به آنها کند.
_یکی از دلایل عذاب در دنیا◀️(21- سجده)
🔴نکات کلی جزء 22 قرآن کریم
سوره احزاب
_تاثیر شخصیت در تشدید عذاب و افزایش ثواب◀️(30,31- احزاب)
_با ناز و عشوه حرف نزنید!◀️(32- احزاب)
_اظهار نظر در حکم خدا ممنوع!◀️(36- احزاب)
_چند توصیه برای مهمانی◀️(53- احزاب)
در این آیه توصیه هایی برای رفتن به میهمانی وجود دارد که قابل توجه است:
1. بی اجازه و دعوت به خانه کسی نرویم.
2. اگر برای صرف غذایی دعوت شده ایم؛ زودتر نرفته و در آنجا منتظر غذا ننشینیم.
3. پس از صرف غذا سریعتر بلند شده و آنجا را ترک کنیم.آیه ای که بر رعایت حجاب تاکید کرد. و...
_دفاع از کرامت واقعی زن◀️ (59- احزاب)
🔴نکات کلی جزء 23 قرآن کریم
سوره یاسین
_رحمت خداعهدی که با خدا بسته ایم. ◀️(60,61یس)
_روزی که دست حرف می زند و پا شهادت می دهد.◀️(65- یس)
_زنده و مرده در فرهنگ قرآن◀️(70- یس)
سوره صاد
_فراموشی قیامت را ساده نگیرید!◀️(26- ص)
_دو دلیل عقلی بر وقوع قیامت◀️(27,28ص)
قیامت زمین:
در این آیات دو دلیل بر وجود و یا ضرورت وجود قیامت اقامه شده است:
یکی اینکه اگر قیامتی نباشد وجود این جهان مادی باطل و بیهوده خواهد بود چون هدفی برای بودنش وجود نخواهد داشت. اینکه موجوداتی خلق شوند و از آسمان و زمین این عالم استفاده کنند و بعد هم هیچ به هیچ این نظام یک نظام بی هدفی خواهد بود که ساحت قدس الهی از چنین بیهوده کاری و عمل لغوی مبراست.
دیگر اینکه اگر قیامتی نباشد و محکمه عدل و پاداش و عقابی برپا نشود آنگاه کسی که در این دنیا بد بود و بد عمل کرد فرقی با آنکه خوب بود و خوب عمل کرد تفاوتی نخواهد داشت و این از نظر وجدان پذیرفته شدنی نیست.
برای اینکه این دو اشکال جدی پیش نیاید عقل حکم می کند که باید پس از این عالم عالمی باشد که هم هدف این دنیا در آن محقق شود و هم تفاوت بین متقی و فاجر روشن شود.
_آنچه که ابلیس را ملعون ابدی کرد.(آیات 75 تا 78ص)
سه درس آموزنده و مهمی که در این گفتگو نهفته است:
1. در پاسخ ابلیس اشارهاى است به اینكه از نظر ابلیس اوامر الهى به خودی خود لازم الاجرا نیستند؛ بلکه فرامین الهی وقتى لازم الاطاعة هستند كه حق باشند و چون امرش به سجده كردن، حق نبود پس اطاعتش هم واجب نبود. برگشت این حرف به این است كه ابلیس اطلاق مالكیت خدا و حكمت او را قبول نداشته و این همان اصل و ریشهاى است كه تمامى گناهان و عصیانها از آن سرچشمه مىگیرد؛ چون معصیت وقتى سرمى زند كه صاحبش با انکار ربوبیت خدا و با این توجیه که ارتکاب معصیت بهتر از ترک آن است، از حکم الهی سرپیچی کند.
2. این مجازات سنگین برای ابلیس تنها برای ترک یک سجده نبود؛ آنچه باعث این سقوط و لعنت ابدی ابلیس شد استکبار او بود. استکباری که با اظهار نظر و استدلال در برابر امر الهی وجودش ثابت شد. اگر استدلال ابلیس را تحلیل کنیم سر از كفر عجیبى در مىآورد او با این سخن خود در حقیقت به خدا گفت که برخی از دستورات تو اساس و پایه درستی ندارد (انکار حکمت الهی) و نیز برخی از دستورات تو کاملا نادرست است معاذالله جاهلانه است (انکار علم الهی) و من بهتر از می فهمم.
3. کسی که عالمانه و از روی عمد مرتکب معصیت می شود در حقیقت همان راهی را رفته است که ابلیس رفته. یعنی به خدا می گوید تو گفته ای نکن ولی نظر من این است که انجام این کار اشکالی ندارد و بعد مرتکب می شود.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#صوت جلسه بیست و یکم طرح ختم مفهومی ربیع القلوب
🔸جزء بیست و یکم قرآن کریم
🔸حجتالاسلام والمسلمین سید مرتضی خلیلی
#دارالقرآن_مدرسه_علمیه_محمودیه
🆔https://eitaa.com/Mahmoudiyah_DarAL_Quran