eitaa logo
دارالقرآن مدرسه علمیه محمودیه کرمان
191 دنبال‌کننده
199 عکس
23 ویدیو
33 فایل
وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ ۙ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا (سورة الاسراء، آیه ۸۲) ________ برنامه های قرآنی و حدیثی (واحد قرآن و حدیث پایگاه بسیج شهید توکلی)
مشاهده در ایتا
دانلود
#گزارش_تصویری 🔺جلسه اول طرح ختم مفهومی ربیع القلوب 🔺جزء اول قرآن کریم 🔸در این جلسه یه جزء قرآن کریم با رویکرد ترجمه و مفاهیم توسط حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی بیان می‌شود و طلاب آیات را زمزمه می‌کنند. #دارالقرآن_مدرسه_علمیه_محمودیه
#گزارش_تصویری 🔺جلسه دوم طرح ختم مفهومی ربیع القلوب 🔺جزء دوم قرآن کریم 🔸در این جلسه یک جزء قرآن کریم با رویکرد ترجمه و مفاهیم توسط حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی بیان می‌شود و طلاب آیات را زمزمه می‌کنند. #دارالقرآن_مدرسه_علمیه_محمودیه
جلسه دوم ختم مفهومی۲رمضان۱۴۴۵استادخلیلی.mp3
36.69M
🔸 جلسه دوم طرح ختم مفهومی ربیع القلوب 🔸جزء دوم قرآن کریم 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی خلیلی
جلسه سوم ختم مفهومی۳رمضان۱۴۴۵استاد خلیلی (1) (online-audio-converter.com).mp3
17.82M
🔸 جلسه سوم طرح ختم مفهومی ربیع القلوب 🔸جزء سوم قرآن کریم 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی خلیلی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 جلسه چهارم طرح ختم مفهومی ربیع القلوب 🔸جزء چهارم قرآن کریم 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی خلیلی
جلسه پنجم ختم مفهومی استاد خلیلی _ ۵.۰۷_ (online-audio-converter.com).mp3
18.77M
🔸 جلسه پنجم طرح ختم مفهومی ربیع القلوب 🔸جزء پنجم قرآن کریم 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی خلیلی
ختم مفهومی جلسه ششم (online-audio-converter.com).mp3
37.82M
🔸 جلسه ششم طرح ختم مفهومی ربیع القلوب 🔸جزء ششم قرآن کریم 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی خلیلی
🔴نکات کلی بحث شده در جزء هفتم قرآن کریم _احكام سوگند◀️89 سوره مائده _اقسام سوگند◀️آیه 89 سوره مائده _كفاره سوگند◀️آیه 89 سوره مائده _احكام شراب و قمار و بخت آزمايي احكام◀️آیه 91,92 سوره مائده _حکم صید در حال احرام◀️آیه 95 سوره مائده _خداوند در آيه 97 سوره مائده راجع به كعبه مي فرمايد _ احكام وصيت ◀️آیه 106 سوره مائده _در آیه 110 سوره مائده مواهب پروردگار به حضرت عيسي(ع) ذكر شده است _عكس العمل هاي مشركين در مقابل دعوت به توحيد◀️آیه 4 الی 52 سوره انعام _استدلالهاي مختلف براي بيدارسازي مشركان ◀️آیه 6,40,41 سوره انعام _اندوه پيامبر براي هدايت مشركين و دلداري خداوند وي را◀️ایه 10,32,35 سوره انعام _در آيه 38 حشر تمام موجودات در روز رستاخيز و در آيه 44عذاب استدراجي و در آيه 68 دوري از مجلس گناه و در آيات پاياني مواهب پروردگار به حضرت ابراهيم بيان شده است _حضرت ابراهيم قهرمان توحيد◀️آیات پایانی سوره انعام #دارالقرآن_مدرسه_علمیه_محمودیه 🆔https://eitaa.com/Mahmoudiyah_DarAL_Quran
نکته ادبی معنایی جز ❇️حروف عطف در آیات قرآن کریم 🔰به آیات زیر توجه کنید 🔰 🔸قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ« انعام ۱۱» 🔸سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ«آل عمران ۱۳۷» ⁉️چرا در آیه اول از حرف عطف (ثم) ولی در آیه دوم از حرف عطف(فاء) استفاده شده است ؟؟ ✅در تمام قرآن فعل «أنظرو» با حرف فاء عطف شده مگر در آیه سوره انعام11 زیرا خداوند در ابتداء این سوره مشرکان را به آیات بزرگی از جمله خلقت آسمان و زمین خلقت انسان از گل و هلاکت اقوام قبل پرداخته تا ایمان بیاورند اما کفار نه تنها ایمان نیاورند بلکه پیامبر را به سخره و استهزاء هم گرفتند ولی با این حال خداوند کفار را به سیر در زمین و عبرت گیری از آن دعوت میکند از این رو قرآن به جای تعبیر «فأنظروا» از تعبیر «ثم انظروا» استفاده کرده با توجه به اینکه «ثم» اشاره به مهلت وفاصله زمانی دارند میخواهد بفهماند که عبرت گیری از چنین افرادی بسیار بعید است. 📝حکمت تفاوت تعبیر در آیات مشابه با ما همراه باشید 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
﷽ مجمع البیان شان نزول این آیه را اینگونه می‌آورد که: « روزی ابوسفیان، ولید بن مغیره، عتبه، شیبه و نضر بن حارث در کنار کعبه به تلاوت قرآن پیامبر اکرم گوش می‌دادند، به نضر گفتند: چه میخواند؟ گفت: به خدای کعبه نمی‌فهمم چه می خواند، ولی چیزی جز افسانه ها و داستان های پیشینیان نیست، من مشابه این داستان را برای شما گفته‌ام.» که در این حال آیه فوق نازل شد. 🆔https://eitaa.com/Mahmoudiyah_DarAL_Quran
جلسه هفتم ختم مفهومی قرآن (udio-converter.com).mp3
40.81M
🔸 جلسه هفتم طرح ختم مفهومی ربیع القلوب 🔸جزء هفتم قرآن کریم 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی خلیلی 🆔https://eitaa.com/Mahmoudiyah_DarAL_Quran
🔴نکات کلیدی جزء 8 قرآن کریم سوره انعام سوره مبارزه با شرك است و اكثر آيات آن مربوط به انحرافات مشركين است. _ مشركين آنقدر لجوجند كه خدا به پيامبر (ص) مي فرمايد اگر فرشتگان را بسويشان نازل كنيم و مردگان هم با ايشان سخن بگويند باز هم ايمان نمي آورند.◀️آیه 111سوره انعام _خداوند بعد از ذكر حقانيت خود مي فرمايد با اين وجود اگر از كساني كه در روي زمين هستند پيروي كني , تو را از راه خدا گمراه مي كنند ,آنها تنها از گمان خود پيروي مي كنند.◀️آیه 116 سوره انعام _ بعضي از سران مشركين كه قرآن از آنها با نام " اكابر مجرميها" نام مي برد ادعاهاي مضحكي داشتند, از جمله اينكه اگر قرار است به پيامبر وحي شود ,بايد به ما هم وحي شود والـّا ما ايمان نمي آوريم. و خداوند در پاسخ آنها فرمود:"خدا بهتر مي داند رسالت خود را در كجا قرار دهد.◀️ آيه 124 _خداوند در ادامه بيان اراده حق و مشيت پروردگار مي فرمايد:" هر كس را كه خدا بخواهد هدايتش كند, دلش را براي پذيرفتن اسلام مي گشايد ]به او شرح صدر مي دهد[ و هر كس را كه خدا بخواهد گمراهش كند, دلش را سخت تنگ مي گرداند, گويا از قبول حق به آسمان مي گريزد.◀️آیه 125 سوره انعام خداوند در آيه 22 سوره زمر , شرح صدر را مقابل قساوت قلب مي داند و مي فرمايد واي بر آنها كه قلب هاي سخت و نفوذ ناپذيري دارند و ذكر خدا در آنها اثر نمي كند. _ در آيات سوره انعام قساوت قلب مشركين بدين صورت بيان مي شود كه آنها: الف- حلال خدا را حرام كردند,از جمله گوشت بعضي حيوانات. ب‌- فرزندان خود را به پاي بت ها قرباني كردند تا آنجا كه كشتن بچه هاي خود را يكنوع افتخار مي دانستند.◀️ آيه 137 ج‌- گناه شرك خود را به خداوند نسبت مي دهند و مي گويند اگر خدا نمي خواست , ما و پدرانمان مشرك نمي شديم.◀️آيه 148 _ خداوند فرمانهاي دهگانه و اثرات آن بر جامعه مسلمين را بيان مي كند◀️آیه 151 تا 153سوره انعام سوره اعراف در سوره مباركه اعراف خداوند درباره عهدي كه از آدميان گرفته تا او را بپرستند و چيزي را شريك او قرار ندهند صحبت كرده و سير تاريخي اين عهد را بيان مي كند. اكثر امتهاي گذشته اين عهد را شكسته و از ياد مي بردند و در نتيجه وقتي پيامبري در بين آنها مبعوث مي گشت و آيات و معجزاتي مي آورد كه آنان را به ياد عهد خود مي انداخت ,تكذيب مي كردند و تنها عدّۀ قلـيـلي متذكر مي شدند. _ درآيات داستان خلقت حضرت آدم و فرمان خدا به سجده بر آدم و نافرماني شيطان و هبوط او از مقامي كه داشت و مهلت خواستن او از خداوند تا روز قيامت و تصميم او بر فريب انسانها بيان شده است.◀️آیه 11 تا 28 سوره اعراف _ شيطان براي گمراه كردن فرزندان آدم بر سر راه راست قرار مي گيرد تا آنان را ناسپاس گرداند.◀️آیه 16,17 سوره اعراف _ خداوند به فرزندان آدم هشدار مي دهد كه مواظب باشيد شيطان شما را در فتنه نيفكند آنچنانكه پدر و مادر شما را از بهشت بيرون كرد.◀️ایه 27 سوره اعراف همانطور که در آيه 62 سوره اسراء فهميده مي شود كه نفوذ شيطان از چهار طريق است: 1. با صداي خويش انسان را وسوسه مي كند. 2. با لشكريان سواره و پياده حمله مي كند. 3. در اموال و فرزندان انسان مشاركت مي كند. 4. با وعده هاي دروغ فريب مي دهد. _ در آیه 46 تا 49 سوره اعراف بحثي در مورد اهل اعراف مطرح شده كه مرحوم علامه طباطبائي(ره) مي فرمايد آنان جمعي از بندگان مخلص هستند كه مقام آنها از سايرين بالاتر است. اينها هر دو طايفۀ بهشتي و جهنمي را مي شناسند. در تكلم به حق مجازند ,مي توانند شهادت دهند, شفاعت كنند , حكم كنند و....(صفحه 173 جلد پنجم الميزان) 🆔https://eitaa.com/Mahmoudiyah_DarAL_Quran
ختم مفهومی جز هشتم (online-audio-converter.com).mp3
38.03M
🔸 جلسه هشتم طرح ختم مفهومی ربیع القلوب 🔸جزء هشتم قرآن کریم 🔸حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی خلیلی 🆔https://eitaa.com/Mahmoudiyah_DarAL_Quran
﷽ در شأن نزول این آیه آمده است: «ولید بن مغیره(مغز متفکر شرک و کفر) برای تخریب و تمسخر دعوت رسول گرامی اسلام می‌گفت: چون سن و ثروت من بیشتر از محمد است، پس باید به من هم وحی شود. من به پیامبری او ایمان نمی‌آورم تا به من نیز مانند او وحی شود.» در این حال این آیه نازل شد و پاسخ قاطعانه ای به سخن او داد که خداوند آگاه تر است که چه کسی از همه بیشتر شایستگی منصب مهم رسالتش را دارد. 🆔https://eitaa.com/Mahmoudiyah_DarAL_Quran
نکته ادبی معنایی جز 🔰به آیات زیر توجه کنید🔰 🔸وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُشْتَبِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ ۗ«انعام 99» 🔸وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُتَشَابِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ ۚ«انعام141» ⁉️سوال؟ چه فرقی بین « مشتبه» و «متشابه» وجود دارد ؟ ⁉️چرا در آیه 99 از واژه مشتبه استفاده شده ولی در آیه 144از واژه متشابه؟🤔🤔 ✅خب حالا میریم سراغ جوابش 😁 اول باید بگیم که بعضی از مفسرین مثل زمخشری این دو کلمه رو به یک معنا گرفته اند در حالی که فرق دارند فعل «اشتبه» به معنی اشتباه والتباس است ولی فعل «تشابه» به معنای شباهت و همسانی دو چیز است پس «اشتبه» وقتی بکار میرود که دو چیز آنقدر شبیه هم باشند که موجب خلط و اشتباه آنها شود . ◀️حال سیاق دو آیه فرق می‌کنه آیه اول بین آیاتی واقع شده که با ذکر نمونه های از اسرار کائنات وشگفتی های خلقت وجود خدا را ثابت میکند ولی آیه دوم در میان آیاتی است که احکام خرافی با پرستان را در مورد خوردنی ها بیان میکند پس سیاق آیه اول که توجه دادن به خداوند است با واژه «مشتبها» مناسبت بیشتری دارند زیرا چیزهایی که زیاد اشتباه میشوند نیازمند دقت و نظر بیشتری هستند اما آیه دوم متضمن چنین معنایی نیست و با واژه خودش مناسبت بیشتری دارند که در مورد خوردنی های حلال وحرام است 📝حکمت تفاوت تعابیر در آیات مشابه با ما همراه باشید 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
🔴نکات کلی جزء 9 قرآن کریم در سوره مباركه اعراف خداوند انسان را به اين عهد كه آدميان او را بپرستند و برايش شريك قائل نشوند متذكر مي شود و با بيان داستان انبياء گذشته پيمان شكني آنان را بيان مي كند. _رابطه تقوي و نزول بركات آسماني و زميني و نيز رابطه گناه و باز پس گرفتن نعمت هاي الهي ◀️ آيه 96 سوره اعراف _خداوند پس از ذكر سرگذشت اقوام گذشته ,خطاب به پيامبر مي فرمايد ما اكثر آنها را بر سر پيمان خود نديديم.◀️آيه 102 سوره اعراف _خداوند مي فرمايد فرعونيان پس از بلاهاي گوناگون به موسي التماس كردند كه اي موسي از خدايت بخواه كه بنا بر عهدي كه با تو دارد با ما رفتار كند. بي شك اگر خداوند اين بلاهاي گوناگون را از ما دور گرداند, ما نيز به تو ايمان مي آوريم. اما هنگاميكه بلا را از آنها دوركرديم ,پيمان خويش را شكستند, ما نيز آنها را در دريا غرق كرديم.◀️در آيات 134 تا 136 سوره اعراف _ خداوند پيمان نخستين را يادآوري كرده مي فرمايد به خاطر بياور زماني را كه پروردگارت از پشتهاي فرزندان آدم, نژادشان را بر گرفت و آنها را بر خويشتن گواه نمود و ازايشان پرسيد آيا من پروردگار شما نيستم؟ آنها همگي گفتند آري گواهي مي دهيم.◀️در آيه 172 سوره اعراف _خداوند در مورد بلعم باعورا مي فرمايد آيات خود را به او داديم ولي او از گمراهان شد و به دنيا گرائيد و آرزوهاي خود را دنبال كرد و در ادامه نيز خداوند او را به سگ تشبيه مي كند.◀️در آيه 175 و 176 سوره اعراف _خداوند در مورد دوزخيان مي فرمايد: اينها كساني هستند كه قلب دارند اما نمي فهمند, گوش دارند اما نمي شنوند, چشم دارند اما نمي بينند, اينها مانند حيواناتند وغافلند.◀️آيه 179 سوره اعراف _خداوند مي فرمايد از خداوند طلب فرزند صالح مي كنند و مي گويند اگر فرزند صالحي به ما بدهي ما نيز از شاكران خواهيم بود. باز مي بينيم كه اين بشر عهد و. پيمان خود با خدا را فراموش مي كند و موقعي كه از خدا فرزند صالح مي گيرد براي خدا در اين نعمت بزرگ شريك قائل مي شود.◀️در آيات 189 و 190 سوره اعراف _در آيات پاياني سوره اعراف خداوند به سكوت هنگام شنيدن تلاوت قرآن دعوت مي نمايد و اين ادب را به ما مي آموزد كه در اين هنگام به دقت گوش دهيم. _سوره اَنفال بعد از جنگ بدر نازل شده است و با ذكر الطاف خدا به مسلمانان در جنگ بدر, روحيه شكرگزاري را تقويت مي نمايد. _بخشی از مطالب اين سوره: اخبار جنگ بدر, جهاد, هجرت, اَنفال و غنائم جنگي, خمس, احكام اسيران جنگي و هجرت پيامبر(ص) در ليلة المبيت است _ در آيه اول اين سوره خداوند در مورد انفال مي فرمايد بگو انفال مخصوص خدا و پيامبران است. انفال به همۀ اموالي (بهره هاي جنگي )كه مالك خصوصي ندارد ومتعلق به حكومت اسلامي است گفته مي شود. _صفات مؤمنان واقعي ◀️در آيات 2 تا 4 سوره انفال _ خداوند الطاف خود به مسلمين را در جنگ بدر برمي شمرد.◀️در آيات 9 تا 14 سوره انفال _فرار از جبهه◀️در آيات 15 تا 18 سوره انفال _خداوند میفرماید: اي كساني كه ايمان آورده ايد ,اجابت كنيد خدا و رسول خدا را آنگاه كه خوانده مي شويد به آن چيزي كه زنده مي گرداند شما را ". ◀️آیه 24 سوره انفال _خداوند مي فرمايد از فتنه اي بپرهيزيد كه تنها به ستمكاران شما نمي رسد, بلكه همه را فرا خواهد گرفت. بدينوسيله افراد جامعه را موظف مي كند تا نه تنها وظايف خود را انجام دهند, بلكه ديگران را نيز به انجام آن موظف كنند.مانند جمعي كه در ماجراي ماهيگيري روز شنبه در مقابل طغيانگران ساكت بودند و همراه با آنان عذاب شدند.◀️آیه 25 سوره انفال _خداوند با اشاره به يكي از ياران پيامبر به نام" ابو لبابه" مي فرمايد:" اي كسانيكه ايمان آورده ايد به خدا و پيامبر خدا خيانت نكنيد و در امانات خود نيز خيانت روا نداريد. ◀️آیه 27 سوره انفال _در مورد هجرت پيامبر در ليلة المبيت◀️آیه 30 سوره انفال 🆔https://eitaa.com/Mahmoudiyah_DarAL_Quran
﷽ البیان برای آیه فوق شان نزولی آورده که عبارت است از: «در نزدیکی شهر مدینه طایفه یهودی به نام بنی قریظه زندگی می‌کردند. آنان بارها به مسلمانان خیانت کرده و با آنان دشمنی کرده بودند. پیامبر سرانجام تصمیم گرفت تا به جنگ آنان برود و دستور داد تا قلعه آنان محاصره شود. یهودیان پیشنهاد صلح دادند. قرار شد فردی به نام سعد بن معاذ میان پیامبر و آنان داوری کند در این میان، یهودیان تصمیم گرفتند تا با یکی از دوستان مسلمانشان به نام ابولبابه مشورت کنند. آنان از وی پرسیدند که اگر حکمیت سعد را بپذیرند، او چگونه حکم خواهد کرد؟ ابولبابه در پاسخ با دست به گلوی خود اشاره کرد؛ یعنی در این صورت همگی کشته خواهید شد.» در این هنگام این آیه نازل شد و پرده از خیانت ابولبابه برداشت. وی پس از این ماجرا به شدت پشیمان شده و خود را مدت‌ها به ستون مسجد بست تا توبه‌اش پذیرفته شود. 🆔https://eitaa.com/Mahmoudiyah_DarAL_Quran
نکته ادبی معنایی جز ◀️موضوع: مناسبت سیاق در آیه در اتخاذ الفاظ 🔰به آیات زیر توجه کنید🔰 🔸قُلْ لَا أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعًا وَلَا ضَرًّا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ«اعراف125» 🔸قُلْ لَا أَمْلِكُ لِنَفْسِي ضَرًّا وَلَا نَفْعًا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ ۗ«یونس49» ⁉️چرا در آیه اول نفع بر ضرر مقدم شده ولی در آیه دوم برعکس است ؟؟ ✅در سوره اعراف قبل آن آمده «يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا ۖ» یعنی از تو میپرسند که کی قیامت فرا می‌رسد ؟ سپس می آید «يَسْأَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْهَا ۖ قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِنْدَ اللَّهِ » یعنی باز از تو میپرسند گویی که تو از آن باخبر بگو که علمش نزد خداست که در جواب آن این است می آید که بگو به آنها من مالک سود و زیان خویش نیستم مگر آنچه را که خدا بخواهد چون که دانستن زمان قیامت به انسان سود میرساند واژه نفع مقدم شده ولی در سوره یونس قبل آن آیه آمده «وَيَقُولُونَ مَتَىٰ هَٰذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ» که از سیاق این آیه معلوم میشود که مراد از «الوعد» وعده عذاب است و چون فرا رسیدن عذاب الهی موجب ضرر و زیان انسان می‌شود لذا واژه ضرر بر نفع مقدم شده 📝حکمت تفاوت تعابیر در آیات مشابه با ما همراه باشید 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛