eitaa logo
ادبیات معناگرا قرآنی
1.4هزار دنبال‌کننده
34 عکس
1 ویدیو
5 فایل
از همراهی شما سپاس گذاریم🙋 کانال ادبیات معناگرا قرآنی با کلی نکات جالب قرآنی 😉 آیدی ادمین جهت پرسش پاسخ: @admin_managara2
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام و عرض ادب خدمت شرکت کنندگان گرامی 🔰توجه داشته باشید🔰 🔸دوره آنلاین فشرده ادبیات معناگرای قرآنی إن شاء الله در تاریخ 24 الی 25 اسفندماه برگزار میگردد 🗓تاریخ و ساعت کلاس 🔹پنج شنبه 24 اسفند ماه ساعت 15الی 17عصر 🔹جمعه 25 اسفند ماه ساعت 8نیم الی11ظهر _ _ 15 الی 17عصر لذا کسانی قصد شرکت دارند هر چه سریع تر اعلام کنند چون تا حد نصاب محدودی را میتوانیم پذیرش کنیم جهت هماهنگی 🆔@amiralimomeny التماس دعا یاعلی✋
سلام علیکم کسانی که قصد شرکت دارند ولی هنوز ثبت نام نکرده اند هر چه سریع تر اقدام نمایند با تشکر
آخرین مهلت ثبت نام تا امروز عصر ساعت 17
نکته ادبی معانی جز ❇️موضوع: سیاق شناسی و تأثیر آن در اتخاذ لغات آیه 🔰به آیات زیر توجه کنید 🔰 🔹إِنْ تُبْدُوا خَيْرًا أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوًّا قَدِيرًا« نساء ۱۴۹» 🔹إِنْ تُبْدُوا شَيْئًا أَوْ تُخْفُوهُ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا« احزاب۵۴» ⁉️چرا در آیه اول تعبیر «إِنْ تُبْدُوا خَيْرًا» ولی درآیه دوم تعبیر «إِنْ تُبْدُوا شَيْئًا» آمده است ؟؟ ✅وقتی به سیاق در آیه توجه کنیم متوجه میشویم که دو تعبیر در نهایت ظرافت بکار رفته است در آیه اول قبل آن آمده (لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ ۚ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا عَلِيمًا). که در آیه آمده خداوند بلند کردن سخن به گفتار بد را دوست نمی دارد پس سخن آیه درباره آشکار کردن سخن نیک و خیر است یعنی خداوند آشکار کردن سخن بد را دوست ندارد ولی آشکار کردن سخن خیر را دوست دارد برای همین از تعبیر«خَيْرًا» استفاده شده ولی سیاق آیه دوم درباره علم خداوند نسبت به اشیاء پنهان و آشکار است که قبل آن آمده «وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا فِي قُلُوبِكُمْ» سیاق آیه این است که آشکار پنهان نزد خداوند یکسان است برای همین آوردن لفظ «شیئ» مناسب تر است با ما همراه باشید 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
نکته ادبی معنایی جز ❇️حروف عطف در آیات قرآن کریم 🔰به آیات زیر توجه کنید 🔰 🔸قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ ثُمَّ انْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ« انعام ۱۱» 🔸سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ«آل عمران ۱۳۷» ⁉️چرا در آیه اول از حرف عطف (ثم) ولی در آیه دوم از حرف عطف(فاء) استفاده شده است ؟؟ ✅در تمام قرآن فعل «أنظرو» با حرف فاء عطف شده مگر در آیه سوره انعام11 زیرا خداوند در ابتداء این سوره مشرکان را به آیات بزرگی از جمله خلقت آسمان و زمین خلقت انسان از گل و هلاکت اقوام قبل پرداخته تا ایمان بیاورند اما کفار نه تنها ایمان نیاورند بلکه پیامبر را به سخره و استهزاء هم گرفتند ولی با این حال خداوند کفار را به سیر در زمین و عبرت گیری از آن دعوت میکند از این رو قرآن به جای تعبیر «فأنظروا» از تعبیر «ثم انظروا» استفاده کرده با توجه به اینکه «ثم» اشاره به مهلت وفاصله زمانی دارند میخواهد بفهماند که عبرت گیری از چنین افرادی بسیار بعید است. 📝حکمت تفاوت تعبیر در آیات مشابه با ما همراه باشید 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
نکته ادبی معنایی جز 🔰به آیات زیر توجه کنید🔰 🔸وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُشْتَبِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ ۗ«انعام 99» 🔸وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُتَشَابِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ ۚ«انعام141» ⁉️سوال؟ چه فرقی بین « مشتبه» و «متشابه» وجود دارد ؟ ⁉️چرا در آیه 99 از واژه مشتبه استفاده شده ولی در آیه 144از واژه متشابه؟🤔🤔 ✅خب حالا میریم سراغ جوابش 😁 اول باید بگیم که بعضی از مفسرین مثل زمخشری این دو کلمه رو به یک معنا گرفته اند در حالی که فرق دارند فعل «اشتبه» به معنی اشتباه والتباس است ولی فعل «تشابه» به معنای شباهت و همسانی دو چیز است پس «اشتبه» وقتی بکار میرود که دو چیز آنقدر شبیه هم باشند که موجب خلط و اشتباه آنها شود . ◀️حال سیاق دو آیه فرق می‌کنه آیه اول بین آیاتی واقع شده که با ذکر نمونه های از اسرار کائنات وشگفتی های خلقت وجود خدا را ثابت میکند ولی آیه دوم در میان آیاتی است که احکام خرافی با پرستان را در مورد خوردنی ها بیان میکند پس سیاق آیه اول که توجه دادن به خداوند است با واژه «مشتبها» مناسبت بیشتری دارند زیرا چیزهایی که زیاد اشتباه میشوند نیازمند دقت و نظر بیشتری هستند اما آیه دوم متضمن چنین معنایی نیست و با واژه خودش مناسبت بیشتری دارند که در مورد خوردنی های حلال وحرام است 📝حکمت تفاوت تعابیر در آیات مشابه با ما همراه باشید 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
نکته ادبی معنایی جز ◀️موضوع: مناسبت سیاق در آیه در اتخاذ الفاظ 🔰به آیات زیر توجه کنید🔰 🔸قُلْ لَا أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعًا وَلَا ضَرًّا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ«اعراف125» 🔸قُلْ لَا أَمْلِكُ لِنَفْسِي ضَرًّا وَلَا نَفْعًا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ ۗ«یونس49» ⁉️چرا در آیه اول نفع بر ضرر مقدم شده ولی در آیه دوم برعکس است ؟؟ ✅در سوره اعراف قبل آن آمده «يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا ۖ» یعنی از تو میپرسند که کی قیامت فرا می‌رسد ؟ سپس می آید «يَسْأَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْهَا ۖ قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِنْدَ اللَّهِ » یعنی باز از تو میپرسند گویی که تو از آن باخبر بگو که علمش نزد خداست که در جواب آن این است می آید که بگو به آنها من مالک سود و زیان خویش نیستم مگر آنچه را که خدا بخواهد چون که دانستن زمان قیامت به انسان سود میرساند واژه نفع مقدم شده ولی در سوره یونس قبل آن آیه آمده «وَيَقُولُونَ مَتَىٰ هَٰذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ» که از سیاق این آیه معلوم میشود که مراد از «الوعد» وعده عذاب است و چون فرا رسیدن عذاب الهی موجب ضرر و زیان انسان می‌شود لذا واژه ضرر بر نفع مقدم شده 📝حکمت تفاوت تعابیر در آیات مشابه با ما همراه باشید 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
نکته ادبی معنایی جز 🔰به آیات زیر توجه کنید🔰 🔸الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ«توبه67» 🔸وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ «توبه71» ⁉️چرا واژه اولیاء در مورد منافقین بکار نرفته است ؟ ✅اولیاء جمع ولی به معنای دوست یاور است در آیه دوم آمده که مردان و زنان مومن دوست و یاور یکدیگر هستند اما چنین رابطه بین منافقان وجود ندارد درباره منافقان کلمه «اولیاء» ذکر نشده بلکه جمله «بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ» که دلیل بر وحدت هدف و هماهنگی صفات و کردار است به چشم میخورد اشاره به اینکه منافقان هر چند در صف واحدی قرار دارند و گروه های مختلفشان در مشخصات و برنامه شریک اند اما روح مودّت و ولایت در میان آنها وجود ندارد و هر گاه منافع شخصی آنها به خطر بیفتد حتی به دوستان خود خیانت خواهند کرد 📝حکمت تفاوت تعبیر در آیات مشابه با ما همراه باشید 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
قُتِلَ عَلِیٌّ الْمُرْتَضَى😔💔
📣📣توجه توجه ✅برای اولین بار تدریس کتب دکتر سامرائی با محوریت ادبیات قرآنی 📚تدریس کتاب بلاغة الکلمة فی التعبیر القرآنی بررسی دقیق مفردات قرآنی از جهت معنائی 🗯کسانی که مایل به دریافت صوت تدریس هستند به آیدی زیر پیام دهید هماهنگی جهت ثبت نام برای دوره : 🆔@amiralimomeny 🆔@amiralimomeny ◀️اگر به ادبیات با رویکرد قرآنی در شاخه های متخلف .صرف،نحو،بلاغت،لغت،صوت قرآنی علاقه مند هستید حتما در کانال ادبیات معناگرا قرآنی عضو شوید 🙂 https://eitaa.com/maanagara
🔰به آیات زیر توجه کنید 🔰 📌أَإِذَا مِتْنَا وَكُنَّا تُرَابًا وَعِظَامًا أَإِنَّا لَمَبْعُوثُونَ«صافات16» 📌أَإِذَا مِتْنَا وَكُنَّا تُرَابًا وَعِظَامًا أَإِنَّا لَمَدِينُونَ«صافات 53» سوال : حکمت کاربرد «مبعوثون» در آیه اول و «مدینون» در آیه دوم چیست ؟؟ ✅«مدینون» از واژه «دین» به معنای حساب و جزاء مشتق شده است بر این اساس معنای آیه دوم چنین است که وقتی مومنان در بهشت اند یکی از آنها رو به دیگران کرده می‌گوید من در دنیا رفیقی داشتم او همواره از روی تعجب و انکار از من میپرسید که تو بعث روز جزاء را باور داری ؟ و بعد از آنکه خاک و استخوان شدیم و بدن هایمان متلاشی شد دوباره زنده شویم و جزاء داده شویم ؟ این سخنان وقتی گفته میشود که مومنان از نعمت های بهشتی منتعم شده و گنهکاران در دوره معذب آمد پس چون انسان ها به «جزاء» اعمالشان رسیده اند واژه «مدینون» استفاده شده است ولی آیه اول سخنان کافران در این دنیاست و چون هنوز عرصه جزاء فراهم نشده کلمه مبعوثون بکار رفته است . 📚منبع:حکمت تفاوت تعابیر در آیات مشابه قرآن کریم با ما همراه باشید 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
سلام علیکم خواهشی از دوستان داریم اینکه یکی از طلبه ها فرزندشون به دنیا آومده متأسفانه دچار مشکل نارسائی هستش و زود به دنیا اومده همین بچه رو دچار مشکلاتی کرده الام خودتون که در جریان هستید هزینه این بیمارستان ها واقعا برای یک طلبه خیلی سخته ...! حالا یه هزینه هایی برای بیمارستان باید پرداخت بشه که اگر این هزینه جور نشه ممکنه برای بچه مشکلاتی از جمله کوری یا کری پیش بیاد خواهشمند هستیم هر کسی به اندازه توانی که داره مبلغی رو به شماره کارت 6037998119845039 به نام آقای حسین زاده کمکی داشته باشید تا إن شاء الله بتوانیم مشکل ایشون رو حل کنیم به همت شما إن شاء الله زهرا خانم دختر ایشون سالم از بیمارستان خارج بشن عاقبت بخیر باشید
قاب تکمیل شد😔
📢 «رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت» ✍ پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادت‌گونه رئیس‌جمهور و همراهان گرامی ایشان 📝 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین آل‌هاشم نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوایی را تسلیت گفتند. 📝 متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم انا لله و انا الیه راجعون ▪️با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونه‌ی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادم‌الرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم. ▪️این حادثه‌ی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه‌ی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد. ▪️رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثه‌ی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد. ▪️در این حادثه‌ی سنگین شخصیتهای برجسته‌ئی مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعه‌ی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجه‌ی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند. ▪️اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود. ▪️در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانواده‌های محترم همراهان بویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۴۰۳/۲/۳۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰اولین و بزرگ ترین همایش ادبیات قرآنی برگزار می‌کند🔰 🔸بررسی ادبیات با رویکرد معنایی قرآنی ❇️ ارائه دهندگان: _حجت الاسلام سید عباس قدیمی نژاد _حجت الاسلام مهدی رضایی _حجت الاسلام سجاد دیداری _حجت الاسلام أمین مؤمنی ✅ فواید دوره ادبیات معناگرای قرآنی: _فهم عمیق لغت شناسی قرآنی _سیاق شناسی در آیات قرآن _فهم دقیق اسلوب بیانی قرآن _کاربردی کردن مبانی ادبیات در راستای فهم معانی قرآن 📌همراه با برگزاری آزمون و اعطای مدرک رسمی و معتبر از طرف مؤسسه و اهدای جوائر به نفرات برتر 🗓تاریخ برگزاری: ۴ تا ۱۴ تیرماه ●دوره به صورت برگزار میگردد 🔺هماهنگی جهت ثبت‌نام دوره: 🆔@admin_managara2 🆔 @admin_managara2
ظرفیت هم محدوده ...! خلاصه جا نمونید چون قراره مدرک بدیم ی تعداد مشخص پذیرش داریم
اعضای محترم بازهم تاکیید دارم تا قبل تکمیل ظرفیت هر چه زودتر کسانی قصد شرکت دارند ثبت نام رو انجام دهند و الا در ادامه از پذیرش معذوریم
🔔 همایش ادبیات قرآنی با موضوع «بررسی ادبیات با رویکرد معنایی قرآنی» با حضور اساتید قرآن و به صورت مجازی برگزار می‌شود. هماهنگی جهت ثبت‌نام دوره: @admin_managara2 جزئیات بیشتر @HawzahNews / خبرگزاری‌حوزه
نمونه گواهی دوره ادبیات معنا گرا
مهر امضا موسسه هم ذیل مدرک هستش ...
مباحثی که در این دوره از سوی اساتید مطرح می‌شود و به صورت صوت ارسال میگردد 📌مباحث استاد قدیمی نژاد : ❇️تأثیر گذاری صیغه های صرفی در فهم معانی قرآن کریم «4 تیر» ❇️تأثیر گذاری ادوات نحوی در فهم معانی قرآن کریم «4 تیر» ❇️تأثیر گذاری مواد لغوی در فهم معانی قرآن کریم «6 تیر» ❇️تأثیر گذاری آوای الفاظ در فهم معانی قرآن کریم «6 تیر» 🔷آزمون صوت های استاد قدیمی نژاد روز «6 تیر» در برگزار میگردد 📌مباحث استاد دیداری ❇️بررسی فرضیه زیادت «7تیر» ❇️مباحث تکمیلی فرضیه زیادت«7تیر» ❇️بررسی قیاس ادبی و تأثیر آن در تأسیس و نقد قواعد«9 تیر» ❇️مباحث تکمیلی قیاس ادبی و تأثیر آن در تأسیس و نقد قواعد«9 تیر» 🔷آزمون صوت های استاد دیداری در «9 تیر» برگزار میگردد 📌مباحث استاد رضایی : ❇️چیستی ادبیات و مسأله شناسی در زبان و ادبیات عربی«10تیر» ❇️ضرورت ادبیات«10تیر» ❇️معناشناسی قلب مکانی با رویکرد قرآنی «10تیر» ❇️تفاوت معنای تعدیه در باب افعال و تفعیل با رویکرد قرآنی«11تیر» ❇️معناشناسی ادغام وفکّ ادغام با رویکرد قرآنی «11تیر» 🔷آزمون صوت های استاد رضایی در «11تیر» برگزار میگردد 📌مباحث استاد مؤمنی ❇️مقدمه بحث پیرامون جایگاه، اهمیت و تأثیر ادبیات عربی در فهم دین به ویژه متن قرآن مبین«12تیر» ❇️ ادبیات قرآنی و تأثیر ادبیات عربی در فهم آیات قرآن و تفسیر (بخش لغت)«12تیر» ❇️ ادبیات قرآنی و تأثیر ادبیات عربی در فهم آیات قرآن و تفسیر (بخش صرف)«12تیر» ❇️ ادبیات قرآنی و تأثیر ادبیات عربی در فهم آیات قرآن و تفسیر (بخش نحو)«13تیر» ❇️ ادبیات قرآنی و تأثیر ادبیات عربی در فهم آیات قرآن و تفسیر (بخش بلاغت)«13تیر» 🔷آزمون صوت های استاد مؤمنی در«13تیر»برگزار میگردد
عناوین همایش ادبیات معناگرا...