eitaa logo
ادبیات معناگرا قرآنی
1.4هزار دنبال‌کننده
34 عکس
1 ویدیو
5 فایل
از همراهی شما سپاس گذاریم🙋 کانال ادبیات معناگرا قرآنی با کلی نکات جالب قرآنی 😉 آیدی ادمین جهت پرسش پاسخ: @admin_managara2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹جلسه اول ادبیات معناگرای قرآنی 🔹در این دوره به صورت حضوری و هشتاد نفر از متقاضیان دیگر به صورت مجازی شرکت می کنند. 🗓زمان: ۱۴۰۲/۷/۱۰ 🔸مکان:مدرسه علمیه محمودیه کرمان کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️تدریس دوره ادبیات معنا گرای قرآنی 🔸جلسه اول 📌محتویات جلسه: 💠توضیحاتی درباره ادبیات معناگرا 💠کاربرد ادبیات معناگرا 💠ضرورت بحث 💠معرفی کتب مربوطه به ادبیات معناگرا وتوضیحی از ساختار کتب ها 💠طرح چندنمونه مثال از جمله فرق بین آیات شریفه: 🔹 كَذَٰلِكَ اللَّهُ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ 🔹كَذَٰلِكِ اللَّهُ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ ۚ 🔸وَيُكَفِّرُ عَنكُم مِّن سَيِّـَٔاتِکم 🔸وَيُكَفِّرۡ عَنكُمۡ سَيِّـَٔاتِكُمۡ 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
⭕لطفا توجه کنید که فقط صوت جلسه اول از دوره در اختیار عموم قرار میگیرد و برای دریافت صوت های دیگر باید در دوره ثبت نام کنید. 💠برای ثبت نام به آیدی زیر پیام دهید: @amiralimomeny کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
💠استعمالات دقیق قرآنی 💠 ✅هیچ واژه ای در قرآن بی هدف و بدون حساب دقیق وضع نشده 🔰به مورد های زیر توجه کنید 🔰 📌واژه «شهر» به تعداد ماه های سال یعنی ۱۲بار در قرآن ذکر شده است 📌واژه «یوم»به تعداد روزهای سال یعنی ۳۶۵ بار در قرآن ذکر شده است 📌واژه «أیام» به تعداد روز های ماه یعنی ۳۰بار ذکر شده است 📌واژه «أسری» به تعداد واژه «حرب» ذکر شده است 📌واژه «قالوا» ۳۳۲بار در قرآن ذکر شده و جالب این است که لفظ «قل» هم به همین تعداد آمده یعنی به همان اندازه ای که خداوند دستور به گفتن داده است گفتن رخ داده با ما همراه باشید 🙂 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
🔰به نمونه های زیر دقت کنید🔰 1⃣إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَأٓيَٰتٖ لِّلۡمُتَوَسِّمِينَ ﴿۷۵حجر﴾ 2⃣إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَأٓيَةٗ لِّلۡمُؤۡمِنِينَ ﴿۷۷حجر﴾ ⁉️چرا واژه «آیات» در آیه اول به صورت جمع و در آیه دوم به شکل مفرد آمده است؟ ✅این دو آیه در کنار هم هستند و فقط یک آیه بین آنها فاصله است إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَأٓيَٰتٖ لِّلۡمُتَوَسِّمِينَ ﴿۷۵﴾وَإِنَّهَا لَبِسَبِيلٖ مُّقِيمٍ ﴿۷۶﴾إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَأٓيَةٗ لِّلۡمُؤۡمِنِينَ ﴿۷۷﴾ 📌در آیه اول واژه «آیات»به صورت جمع آمده زیرا به نشانه ها و علامات متعددی از جمله داستان ضیف ابراهیم و بشارت ابراهیم به فرزند و عذاب قوم لوط با صیحه آسمانی و نزول سنگ اشاره دارد اما آیه دوم فقط به جمله«وَإِنَّهَا لَبِسَبِيلٖ مُّقِيمٍ» اشاره دارد برای همین واژه «علت»به صورت مفرد ذکر شده است 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
📜گزارش دوره ادبیات معنا گرا قرآنی 📌این دوره از هفته گذشته آغاز شده و 12 به صورت حضوری و 150نفر از شرکت کنندگان سراسر کشور به صورت مجازی شرکت میکنند. در طول هفته دو جلسه کلاس برگزار میشود و تا کنون سه جلسه برگزار شده است از قبیل مباحثی که در جلسات مطرح شده: 🔸مباحث مقدماتی 🔹بررسی استعمالات دقیق قرآنی 🔸قاعده ذکر حذف در آیات متشابه 🔹بررسی کاربرد اسم و فعل در آیات قرآن کریم با ما همراه باشید🙂 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
🔰به نمونه های زیر دقت کنید 🔰 📌وَمَا أَظُنُّ السَّاعَةَ قَائِمَةً وَلَئِنْ رُدِدْتُ إِلَىٰ رَبِّي لَأَجِدَنَّ خَيْرًا مِنْهَا مُنْقَلَبًا«کهف۳۶» 📌وَمَا أَظُنُّ السَّاعَةَ قَائِمَةً وَلَئِنْ رُجِعْتُ إِلَىٰ رَبِّي إِنَّ لِي عِنْدَهُ لَلْحُسْنَىٰ ۚ«فصلت۵۰» ⁉️چرا در آیه اول از تعبیر«رُدِدْتُ» ولی در آیه دوم از تعبیر«رُجِعْتُ» استفاده شده است ؟؟🧐 ✅هر دو کلمه به معنی «بازگشت» هستند ولی همون جور که قبلاً ثابت کردیم هیچ وقت دو تا کلمه در قرآن یک معنا رو نمیدن 🤷‍♂ فعل «رجع» بازگشت معمولی هستش ولی «رد» بازگشت همراه با کراهت است برای همین اکثرا برای کافران استعمال میشود بر خلاف رجع که هم برای مؤمنان بکار میرود و هم برای کافران 📝کافری که در سوره کهف توصیف شده در بازگشت به سوی خدا اکراه بیشتری دارد زیرا بسیار به اموالش دل بسته است چون در آن آیه فرد در حال توصیف باغ خودش بود و همین بیان دال بر وابستگی اوست ولی در آیه دوم چنین دلبستگی وجود ندارد برای همین رجع به طور مطلق بازگشت استعمال گردیده تا دال بر کراهت نباشد با ما همراه باشید😉 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
🔰به نمونه های زیر توجه کنید 🔰 📌قُلْ لَا أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعًا وَلَا ضَرًّا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ«اعراف ۱۸۸» 📌قُلْ لَا أَمْلِكُ لِنَفْسِي ضَرًّا وَلَا نَفْعًا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ«یونس۴۹» چرا در آیه اول واژه «نفع»بر ضرر مقدم شده ولی در آیه دوم بر عکس است و موخر شده است 🧐 ✅زیرا در سوره اعراف قبل از این آیه آمده است «يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا ۖ» یعنی از تو میپرسند قیامت کی فرا می‌رسد ؟؟ بعد در آیه اول آمده است که به آنها بگو من مالک سوپد و زیان خویش نیستم مگر آنچه را خدا بخواهد چون دانستن زمان قیامت به سود انسان است واژه «نفع»مقدم شده است اما در سوره یونس در قبلش آمده «وَيَقُولُونَ مَتَىٰ هَٰذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ» از سیاق آیات معلوم میشود که مراد از «الوعد» وعده عذاب است و چون فرا رسیدن عذاب الهی موجب ضرر زیان انسان می‌شود لذا واژه «ضرّ» بر نفع مقدم شده است با ما همراه باشید 🙂 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
🔰به آیات زیر توجه کنید🔰 📌وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ«مائده۲۰» 📌وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ«ابراهیم۶» ⁉️چرا در آیه اول تعبیر« يَا قَوْمِ» آمده ولی در آیه دوم حذف گردیده 🤔 📝سیاق در سوره مائده برشمردن نعمت های الهی است که خداوند منان به قوم بنی اسرائیل عطا نمود این نعمت ها عبارتند از : نعمت وجود پیامبران و رهبر فراوان در میان آنها که بزرگ ترین نعمت معنوی در حق آنها بود آزادی بنی اسرائیل از زنجیر اسارت و بندگی فرعونیان و آنها را صاحب اختیار جان و مال و زندگی شان قرار دادن و سوم نعمت های که مختص بنی اسرائیل بود مانند شکافته شدن دریا برای آنان و استفاده از غذاهای مخصوص ❇️یادآوری این نعمت های بزرگ با ذکر «يَا قَوْمِ»مناسبت دارد زیرا تصریح به اسم مخاطب همراه با حرف خطاب نشان دهنده تعظیم و شرافت مخاطب است اما در سوره ابراهیم چنین سیاقی وجود ندارد در این سوره به رها سازی بنی اسرائیل از عذاب و محنت اشاره شده است که با ذکر «يَا قَوْمِ» تناسبی ندارد با ما همراه باشید 🙂 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
📝بررسی لغات مورد استعمال در قرآن کریم 🔹فرق بین «سمع» «استماع» ☑️سمع یعنی شنیدن اعم از اینکه با توجه باشد یا بی توجه ولی استماع یعنی گوش دادن با توجه و دقت 🔹فرق «فلاح» «نجات» ☑️کسی که نجات یافته ممکن است خطر دیگری تهدیدش کند ولی کسی که به فلاح رسیده ممکن نیست به خطر قبلی یا تهدید جدیدی مبتلا شود 🔹فرق «سکینه» «وقار» ☑️سکینه آرامش روحی و قلبی است ولی وقار غالبا مادی و آرامش بدنی است 🔹فرق «أخذ» «إتخذ» ☑️أخذ هر نوع گرفتن است ولی اتخاذ گرفتن با حساب و رغبت و جدی است فرق «ضرر» «خسران» ☑️ضرر هر نوع آسیبی است ولی خسران تلف اصل سرمایه است ضرر قابل جبران است ولی خسران قابل جبران نیست 📚لغتنامه تفسیری با ما همراه باشید 🙂 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
🔰به آیات زیر توجه کنید🔰 💠قُلْ مَنْ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ«یونس۳۸» 💠قُلْ مَنْ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ«سبأ۲۴» ♻️چرا در آیه اول واژه«السَّمَاءِ» ولی در آیه دوم «السَّمَاوَاتِ»بکار رفته ؟؟ ✅در آیه دوم به دلیل مطابقت با آیه های قبل تعبیر به صورت جمع بکار رفته است در ایه سوره آمده :قُلِ ادْعُوا الَّذِينَ زَعَمْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ ۖ لَا يَمْلِكُونَ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ» در این آیه معبودان دروغین مشرکان را رد میکند لذا در آیه مورد بحث برای اثبات این مطلب روزی دادن را از آن خدا دانسته برای هماهنگی با آیه قبل واژه «السَّمَاوَاتِ» را به صورت جمع ذکر کرده است لیکن در سوره یونس که چنین رابطه ای وجود ندارد به صورت مفرد آمده است‌. 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
🔰به آیات زیر توجه کنید🔰 إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَمَقْتًا وَسَاءَ سَبِيلًا«نساء۲۲» إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا«اسراء۳۲» ⁉️در آیه اول حرمت ازدواج با همسر پدر و در آیه دوم حرمت زنا مطرح شده حال چرا در مورد ازدواج با همسر پدر وصف«مَقْتًا» ذکر شده ولی در مورد زنا مطرح نشده است ؟ ✅ «مقت» یعنی بغض و کینه شدید از کار زشتی که شخص مرتکب می‌شود بدون شک عمل زنا و ازدواج با همسر پدر اعمال زشتی هستند اما اینکه واژه «مقت» در مورد زنا بکار نمی‌رود به این دلیل است که هر انسان سلیم النفسی زنا را زشت میداند و از آن متنفر است لذا قرآن کریم به آن تصریح نکرده اما در زمان جاهلیت ازدواج با همسر پدری امری شایع و مقبول بود و عرب نسبت به آن قبحی نداشت برای همین این وصف ذکر میگردد. با ما همراه باشید 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
🔰به آیات زیر توجه کنید 🔰 🗯يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ«تغابن۱» 🗯يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ«تغابن۴» چرا «ما فی» در آیه دوم تکرار نشده است ؟ ✅آیه اول در مورد تسبیح عالم هستی است و تسبیح اهل سماوات با تسبیح اهل ارض متفاوت است لذا کلمه «ما» تکرار شد. اما علم خداوند نسبت به هر آنچه در سماوات و ارض وجود دارد، یکسان است لذا نیازی به تکرار کلمه «ما» نبوده. ◀️منبع:حکمت تفاوت تعبیر در آیات متشابه
💢عجب حکایتی شده،حکایت شیعه و دختربچه و گوشواره. 🔹این حکایت جگر سوز سالها ست که روی قلب شیعه سنگینی میکنه....
🔰به آیات زیر توجه کنید 🔰 🗯سَيَقُولُ لَكَ الْمُخَلَّفُونَ«فتح۱۱» 🗯سَيَقُولُ الْمُخَلَّفُونَ«فتح۱۵» ◀️چرا در آیه اول «لک» ذکر شده ولی در آیه دوم حذف صورت گرفته ؟ ✅در آیه اول بازماندگان از جنگ فقط پیامبر اکرم ص را مورد خطاب قرار می‌دهد که برای حاضر نشدن در جنگ عذر تراشی می‌کنند و سپس از آن حضرت تقاضای استغفار می‌کنند (سَيَقُولُ لَكَ الْمُخَلَّفُونَ مِنَ الْأَعْرَابِ شَغَلَتْنَا أَمْوَالُنَا وَأَهْلُونَا فَاسْتَغْفِرْ لَنَا ۚ) ولی در آیه دوم سخن آنان به مومنان نیز هست آنها از مومنان میخواهند که اجازه دهند تا آنها هم برای به دست آوردن غنائم جنگی حرکت کنند سَيَقُولُ الْمُخَلَّفُونَ إِذَا انْطَلَقْتُمْ إِلَىٰ مَغَانِمَ «لِتَأْخُذُوهَا ذَرُونَا نَتَّبِعْكُمْ ۖ يُرِيدُونَ أَنْ يُبَدِّلُوا كَلَامَ اللَّهِ ۚ» که ذکر واژه لک مناسب با سیاق آیه نیست با ما همراه باشید 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛
سلام و عرض ادب خدمت اعضای کانال ادبیات معناگراقرآنی با توجه به اینکه دوستان سوالاتی راجب آیات قرآنی داشتند تصمیم گرفتیم گروهی رو بسازیم و سوالات قرآنی و پرسش پاسخ ها رو مطرح کنیم https://eitaa.com/joinchat/3097232039Cc6dfa97c9f
فرق معنایی بین «أنزل» و «نزّل» چه چیزی هستش ؟؟ اگر یکی دفعی و یکی تدریجی است چرا در آیه شریفه «وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً وَاحِدَةً » چرا درباره اینکه قرآن یکپازچه نازل نشده وقتی اعتراض میکنند تعبیر «نُزِّلَ» به کار برده شده در حالی که معنای تدریجی بودن رو میفهمونه 🧐
✅علت تقدیم «سمع» بر «بصر» در قرآن کریم 📍کتاب کشف المعانی المتشابة
📣📣توجه توجه ✅برای اولین بار تدریس کتب دکتر سامرائی با محوریت ادبیات قرآنی 📚تدریس کتاب بلاغة الکلمة فی التعبیر القرآنی بررسی دقیق مفردات قرآنی از جهت معنائی 🗯کسانی که مایل به دریافت صوت تدریس هستند به آیدی زیر پیام دهید هماهنگی جهت ثبت نام برای دوره : 🆔@amiralimomeny 🆔@amiralimomeny ◀️اگر به ادبیات با رویکرد قرآنی در شاخه های متخلف .صرف،نحو،بلاغت،لغت،صوت قرآنی علاقه مند هستید حتما در کانال ادبیات معناگرا قرآنی عضو شوید 🙂 https://eitaa.com/maanagara
نیمی از کتاب تا الان تدریس شده و صوت ها قابل دسترسی هست کسانی که خواستند ثبت نام کنند مراجعه کنند
سلام و عرض ادب خدمت اعضای کانال ادبیات معناگراقرآنی با توجه به اینکه دوستان سوالاتی راجب آیات قرآنی داشتند تصمیم گرفتیم گروهی رو بسازیم و سوالات قرآنی و پرسش پاسخ ها رو مطرح کنیم https://eitaa.com/joinchat/3097232039Cc6dfa97c9f حتما عضو شوید نکات جالبی مطرح میشود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بررسی ادبیات عرب با رویکرد قرآنی
💠به آیات زیر توجه کنید 📌وَأَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمَانِهِمْ«انعام ۱۰۹» 📌وَالَّذِينَ لَا يَجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُمْ«توبه۷۹» 📍چرا در آیه اول «جهد» با فتحه ولی در آیه دوم با ضمه آمده است ؟؟ ✅جهد با ضمه به معنی طاقت است ولی جهد با فتحه به معنی غایت کاری است گاهی کسی تمام طاقتش را می‌گذارد برای کاری گاهی کسی غایتش کاری است در آیه اول بحث قسم است و نهایت کار آنها این است که قسم بخورند اما در آیه دوم بحث انفاق است که انفاق فراتر از زبان است یعنی نهایت تلاششان را انجام میدهند برای انفاق قطعا امر دوم قوی تر است برای همین از حرکتی قوی تر برای آن استفاده شده ولی در آیه اول چون امر ضعیف تر است از حرکت فتحه که ضعیف تر است استفاده شده است . 📚منبع:اصول الاعراب البیانی للأسلوب القرآنی با ما همراه باشید 😉 کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛