#عکس_نویس | قطرهٔ اول؛ جوهر
🔹️سه قطره شیعه را تا الان ماندگار کرده است؛ اولینش قطره جوهر است. تلاش عجیبی که در حفظ روایات اهلبیت علیهم السلام، قرآن، تفاسیر اهلبیت، اندوختههای فقاهتی، اصولی و تفسیری شیعه در طول زمان شد.
🔺️نقاط قوت و استراتژیک تشیع
#شیعه
#مذهبی
📥 لینک دانلود سخنرانی
📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا)
☑ @Masaf_Nevis
نویسا - واحد نگارش مؤسسه مصاف
#زیارت_عشق | اول تخلیه بعد تحلیه
🔹️زیارت عاشورا، لعن بر دشمنان خدا و دشمنان اهلبیت علیهم السلام را به ما یاد میدهد.
🔸 لعن کردن، یکسری اثرات وضعی هم دارد. از آیتاللهبهجت درمورد گفتن ذکر صلوات سوال شد، ایشان فرمود: «اول تخلیه بعد تحلیه.» یعنی این لعن بر دشمنان اهلبیت، اول ظرف شما را پاک میکند، بعد دیگر هرچه آب بریزید پاکی است. اما اگر یک قطره نجاست ته لیوان باشد و آب بریزید، نجاستش بیشتر میشود. برای همین میگویند در دعاها، اول استغفار کنید تا ظرفتان پاک شود، سپس یک چیزی در آن بریزید.
🔺️مقامات زیارت عاشورا - جلسه سوم
#زیارت_عاشورا
#مذهبی
📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا)
☑ @Masaf_Nevis
#رفیق_آسمانی | اولین ذبیح فاطمیون
🔹️شهید رضا اسماعیلی، زمانی که یکی از انصار را اسیر گرفتند، برای نجات او رفت و یکتنه تا آخرین گلولهاش شلیک کرد. داعشیها آمدند او را زنده بگیرند، چون تنومند و ورزشکار بود، تا توانست اینها را زد، اما با قمه و چاقو او را از پا انداختند. بعد بیسیمش را یکسره کردند که پشت خطیها بشنوند. کسی که پشت خط بود میگفت: «به او فحش میدادند، بیسیم را جلوی دهانش گرفتند و چاقو را روی گلویش گذاشتند. شهید مدام میگفت: «یاعلی» آنقدر گفت تا ذبح صورت گرفت.»»
🔸️این مانند داستان حجربنعدی است که گفتند اگر نام علی را ببری، سرت را میبُریم. گفت میگویم علی، ببُرید! این جریان، ۱۴۰۰ سال بعد در رضا اسماعیلی افغانستانی در سوریه بروز پیدا میکند. افغانستان کجا و سوریه کجا! اهمیتی ندارد، حرم بیبی در خطر است.
ـ - - - - - - - - -
🇮🇷 شهید رضا اسماعیلی
🔅 ولادت: ۲۶ آبان ۱۳۷۱
❣شهادت: ۸ بهمن ۱۳۹۲
📍محل شهادت: دمشق، سوریه
🕌 آرامگاه: بهشت زهرا سلاماللهعلیها، تهران
ـ - - - - - - - - -
🔺یادواره شهدای غواص
📥 لینک دانلود سخنرانی
📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا)
☑ @Masaf_Nevis
نقشۀ بنیامیه برای خلافت
🔹️امیرالمؤمنین علیه السلام در نامۀ شمارۀ هفده، خطاب به معاویه میفرماید: «و اما گفتی ما فرزندان عبدمناف هستیم. نه تو چون منی، نه پدرت ابوسفیان مثل ابوطالب، و نه حرب مثل عبدالمطلب است. ما از قریشیم و شما به قریش چسبیده.» حضرت امیر میفرماید: «وَ لَا الصَّرِيحُ كَاللَّصِيقِ» یعنی در واقع نسب ما صریح است و شما الصاق شدید.
🔸️وقتی تاریخ را میخوانید، میبینید عبدشمس یک سفر به شامات داشته و از آن منطقه یک غلام به اسم اُمیه با خودش میآورد و او را پسرخواندۀ خودش میکند. برای همین وقتی این ملعون را از مکه اخراج میکنند، ده سال به سرزمین مادریاش، یعنی شامات میرود. آنجا با یک زن یهودی ارتباط میگیرد، چرا یهودی؟ چون خودش از آنهاست.
🔹️قبیلۀ یهودی برنامه داشت که سه تا قبیله به شمال مدینه بیایند، ضلع چهارمشان را هم میان قریش فرستادند که بتوانند همه چیز را به دست بگیرند. نتوانستند جلوی پیامبر صلی الله علیه و آله را بگیرند، لذا قرار بود از روز بعد از شهادت حضرت رسول، یک نفر از بنیامیه به قدرت برسد.
🔸️زمانی که خلیفۀ سوم که از بنیامیه است به قدرت میرسد، ابوسفیان رسماً میگوید: «اکنون که گوی خلافت به دست شما افتاده، آن را بین خودتان دستبهدست کنید و دیگر نگذارید از دستتان برود.» همین آدم با پایش به قبر حضرت حمزه میزد و میگفت: «آنچه را که بر سر آن با ما جنگیدید اینک در دست کودکان ماست.» برای همین میبینید وقتی یزید چوب به لبان مبارک اباعبدالله علیه السلام میزند، شعر میخواند: «لَیْتَ أَشْیاخِی بِبَدْر شَهِدُوا، جَزَعَ الْخَزْرَجُ مِنْ وَقْعِ الاَسَلْ.» یعنی ای کاش اجدادم زنده بودند و این صحنهها را میدیدند که من دارم چوب میزنم. چرا دارد به اجدادش اشاره میکند؟
برگرفته از سخنرانی استاد رائفیپور با موضوع:
✅ عاشورا تا ظهور - جلسه اول
📅 ۱۶ دی ۹۰
📍مشهد مقدس
#بنی_امیه
#امام_علی
#مذهبی
#متن_کوتاه
📥 لینک دانلود سخنرانی
📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا)
☑ @Masaf_Nevis
نویسا - واحد نگارش مؤسسه مصاف
#زیارت_عشق | لعن و برائت، نشانهٔ ایمان
🔹 در جایی که خداوند متعال جماعتی را لعن کرده و اعلام برائت میکند، اگر این حس در من و شما نباشد، ایمانمان ضعیف است.
🔸 اهلبیتی که آنطور نگران هدایت یک نفرند و تا آن حد با حُر راه میآیند، ببینید چطور بهوقتش شمشیر میکشند و چطور بهوقتش اعلام برائت میکنند و لعن میکنند!
🔺️مقامات زیارت عاشورا - جلسه چهارم
#برائت
#اهل_بیت
#مذهبی
📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا)
☑ @Masaf_Nevis
نویسا - واحد نگارش مؤسسه مصاف
واقعۀ از پیش تعیینشده 🔹️زمانی که پیامبر صلی الله علیه و آله میخواهد به پیامبری برسد، تمام دنیا من
واقعۀ از پیش تعیینشده
🔹️در زیارت عاشورا میخوانیم: «وَ الوِتْرَ المَوْتُورِ» این خون جستوجوشده یعنی چه؟ چرا میگوییم: «و هذا یَوْمٌ تَبرَّکَتْ بِهِ بَنُو اُمَیَّةَ وَ ابْنُ آکِلَةِ الَآکبادِ اللَّعینُ ابْنُ اللَّعینِ»؟ چرا بنیامیه و به صورت خاص، فرزندِ خورندۀ جگرها؛ یعنی معاویه در این روز شادند؟ مگر عاشورا بعد از مرگ معاویه نبود؟ چرا میگوید معاویه این روز را تبرک میکرده است؟ یعنی از قبل خبرهایی بوده، برنامهای بوده است. اینها میدانستند میخواهند چه کار کنند.
🔺️عاشورا تا ظهور - جلسه اول
#بنی_امیه
#امام_حسین
#عاشورا
#مذهبی
#متن_کوتاه
📥 لینک دانلود سخنرانی
📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا)
☑ @Masaf_Nevis
واقعۀ از پیش تعیینشده
🔹️این سه قبیلۀ یهودی در شمال مدینه یک ضلع چهارمی در مکه داشتند که فرزندان امیه بودند. بنیامیه از قریش هستند. آن طرف ماجرا، ابوسفیان هم فرزند حَرب، فرزند امیه است. یعنی افرادی از بنیامیه، تمامقد جلوی پیامبر ایستادند و سه قبیله در شمال مدینه هم به آنها کمکرسانی کردند. خلیفۀ سوم از بنیامیه است. زمانی که او به قدرت میرسد، ابوسفیان رسماً میگوید: «گوی خلافت را دست به دست بین خودتان بگردانید.» همین آدم بالای قبر حمزه رفت و با پایش به قبر حمزه زد و گفت: «آنچه که بر سر آن با ما جنگیدید، اینک در دست کودکان ماست.»
🔸️زمانی که یزید لعنت الله علیه بر لبان مبارک اباعبدالله علیه السلام چوب میزند و شعر میخواند: «لیت أشیاخی ببدرٍ شَهِدوا؛ جزعَ الخزرجِ من وَقْع الأسَلْ.» چرا به اجدادش اشاره میکند و میگوید: «کاش اجدادم زنده بودند و این صحنهها را میدیدند»؟
🔹️در زیارت عاشورا میخوانیم: «وَ الوِتْرَ المَوْتُورِ» این خون جستوجوشده یعنی چه؟ چرا میگوییم: «و هذا یَوْمٌ تَبرَّکَتْ بِهِ بَنُو اُمَیَّةَ وَ ابْنُ آکِلَةِ الَآکبادِ اللَّعینُ ابْنُ اللَّعینِ»؟ چرا بنیامیه و به صورت خاص، فرزندِ خورندۀ جگرها؛ یعنی معاویه در این روز شادند؟ مگر عاشورا بعد از مرگ معاویه نبود؟ چرا میگوید معاویه این روز را تبرک میکرده است؟ یعنی از قبل خبرهایی بوده، برنامهای بوده است. اینها میدانستند میخواهند چه کار کنند.
برگرفته از سخنرانی استاد رائفیپور با موضوع:
✅ عاشورا تا ظهور - جلسه اول
📅 ۱۶ دی ۹۰
📍مشهد مقدس
#بنی_امیه
#امام_حسین
#عاشورا
#مذهبی
#متن_کوتاه
📥 لینک دانلود سخنرانی
📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا)
☑ @Masaf_Nevis
نویسا - واحد نگارش مؤسسه مصاف
#زیارت_عشق | برائت؛ شرط ثبات قدم
🔹️فرض کنید در یک جاده، خطکشی وسط جاده نیست، این خیلی خطرناک است. و جادهای هم هست که خطکشی وسط جاده هست اما گاردهای کنار جاده نیست، این هم خطرناک است. درستش چیست؟ اینکه هم باید یک کشش باشد و هم یک برائت از بیراههها، فلذا باید گارد بگذارید، وگرنه ثُبات قدم ندارید.
🔸️شرط رسیدن به ثبات قدم، برائت است. کسی که اعلام برائت میکند، خطش را از آن آدمها و تفکراتی که از آن آدمها مانده، جدا میکند.
🔺️مقامات زیارت عاشورا - جلسه سوم
#مذهبی
📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا)
☑ @Masaf_Nevis
#یک_دقیقه_کتاب | روحِ حج
🔹️امام حسین علیه السلام با کربلا روح حج را به نمایش گذاشت، در حالیکه جسم و کالبد حج دور کعبه ماند.
🔸️در روایت داریم: «مَثلُ الْامامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ؛ مَثَل امام مثل کعبه است.» کعبۀ واقعی ایشان بود ولی احمقها دور سنگ میچرخیدند.
🔹️وقتی آنها گوسفند قربانی کردند، در کربلا انسان ذبح شد. آنجا طی صفا و مروه میکردند، در حالیکه حضرت زینبکبری سلام الله علیها تَل زینبیه را بالا و پایین میرفت. داستان طی صفا و مروه، داستان بهسروصورتکوبیدن هاجر است تا به اسماعیل ششماهه آب برساند. وقتی دنبال آب این طرف و آن طرف میدوید و سراب میدید، بچه به زمین پا زد و چشمهای جوشید و بالاخره سیراب شد. یعنی بچه تشنه نماند اما در کربلا ششماهه به شهادت رسید.
📗برشی از #کتاب_دیجیتال ظرفیتهای تمدنسازی عاشورا - ۱۵
📥 لینک دانلود نسخه کامل
📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا)
☑ @Masaf_Nevis
نویسا - واحد نگارش مؤسسه مصاف
#زیارت_عشق | برائت از چی؟
🔹️نکتۀ مهم دیگر این است که از چهچیزی برائت میجویید؟ وقتی شما برائت از چهچیز را میگویید، پس باید خط وسط جاده را بشناسید، فلذا میشود برائت از هرچیزی که من را از خط وسط جاده دور کند. پس باید اصول را شناخت، و این یعنی توحید.
🔸 یک نفر هست که اصلاً نمیداند چرا دارد فحش میدهد، میگوید الان مد شده به فلانی فحش بدهیم، پس فحش میدهیم. چنین کسی در روایات دروغگو معرفی شده است.
🔺️ مقامات زیارت عاشورا - جلسه سوم
#مذهبی
📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا)
☑ @Masaf_Nevis
#عکس_نویس | اصول شیعه
🔹️شیعه تا آخرین قطره خون میجنگد و همیشه به مفیدتر بودن نگاه میکند.
🔺️در جمع مدافعان حرم
#شیعه
#مذهبی
📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا)
☑ @Masaf_Nevis
وجوه مصیبت اباعبدالله
🔹️یک موقع یک نفر اصلاً دین و خدا و پیغمبر را قبول ندارد. یک موقع هم یک نفر میگوید: «امام برحق است منتها من عرضۀ یاریاش را ندارم.» مورد سوم از همه بدتر است؛ اینجا شخص، مدعی دینداری است. خدا و پیغمبر را هم قبول دارد و میگوید: «از نظر من باید بر مبنای دین، حسین را کشت.»
🔺️شرح زیارت اربعین - جلسه دوم
#امام_حسین
#مذهبی
#متن_کوتاه
📥 لینک دانلود سخنرانی
📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا)
☑ @Masaf_Nevis
وجوه مصیبت اباعبدالله
💠 مصیبتهای اباعبدالله علیه السلام دو وجه دارد:
1️⃣ شکل مصیبت؛ یعنی انواع و اقسام بلاهایی که میشود سر یک نفر آورد. اینکه انواع و اقسام ظلمها اینطور یکجا جمع شود را نداشتهایم. این جماعت به بچۀ ششماهه هم رحم نکردند. شما این را در هر جای کرۀ زمین بگویید به خودشان میلرزند.
2️⃣ نیت عاملین به وجود آورندۀ این مصیبتها؛ این از همه دردناکتر و وحشتناکتر است. یک موقع یک نفر اصلاً دین و خدا و پیغمبر را قبول ندارد. یک موقع هم یک نفر میگوید: «امام برحق است منتها من عرضۀ یاریاش را ندارم.» مورد سوم از همه بدتر است؛ اینجا شخص، مدعی دینداری است. خدا و پیغمبر را هم قبول دارد و میگوید: «از نظر من باید بر مبنای دین، حسین را کشت.» به خاطر دین خدا میخواهد امامزمانش را بکشد، یعنی منجی خودش را میخواهد بکشد، که این بدترین نوع ظلمت و جهل است.
برگرفته از سخنرانی استاد رائفیپور با موضوع:
✅ شرح زیارت اربعین - جلسه دوم
📅 ۲ آبان ۹۷
📍عراق
#امام_حسین
#مذهبی
#متن_کوتاه
📥 لینک دانلود سخنرانی
📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا)
☑ @Masaf_Nevis
نویسا - واحد نگارش مؤسسه مصاف
#زیارت_عشق | برائت از چی؟ 🔹️نکتۀ مهم دیگر این است که از چهچیزی برائت میجویید؟ وقتی شما برائت از چ
#زیارت_عشق |تولّی و تبرّی
🔹روایت داریم کسی که تولّی و دوستی را دارد اما تبرّی ندارد، مثل یک آدم تکچشم است. در واقع فضایل را دیده اما رذایل را ندیده. و برعکسش هم وجود دارد؛ کسی که تبرّی دارد اما تولّی ندارد. بهخاطر همین هم معصوم میفرماید: «چنین کسی دروغگوست.» پس باید هردوی اینها باهم باشد. توحید ناب زمانی حاصل میشود که ما از هر نوع شرک زدوده شویم و آلوده نباشیم.
🔺مقامات زیارت عاشورا - جلسه دوم
#مذهبی
📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا)
☑️ @Masaf_Nevis
شجرۀ ملعونه
🔹️در سوره اسرا آیهٔ ۶۰ که میفرماید: «وَإِذْ قُلْنَا لَكَ إِنَّ رَبَّكَ أَحَاطَ بِٱلنَّاسِ ۚ وَمَا جَعَلْنَا ٱلرُّءْيَا ٱلَّتِىٓ أَرَيْنَٰكَ إِلَّا فِتْنَةًۭ لِّلنَّاسِ وَٱلشَّجَرَةَ ٱلْمَلْعُونَةَ فِى ٱلْقُرْءَانِ ۚ وَنُخَوِّفُهُمْ فَمَا يَزِيدُهُمْ إِلَّا طُغْيَٰنًا كَبِیراً» خداوند متعال خطاب به پیامبر صلی الله علیه و آله میفرماید: «من بر مردم احاطه دارم، فلذا آن رؤیایی که شما از شجرۀ ملعونه دیدی، مایه آزمایش مردم است. کما اینکه همۀ امتها آزمایش شدند و ما اینها را میترسانیم اما روی اینها هیچ اثری ندارد، چون هرچه اینها را میترسانیم، طغیانشان بیشتر میشود.» این در پاسخ به خوابی بود که پیامبر گرامی اسلام دید؛ که بوزینهها و خوکها از منبرش بالا میروند و پایین میآیند. برخی از مفسرین میگویند بعد از آن خواب، دیگر کسی پیامبر را خندان ندید.
🔸️این شجرۀ ملعونه، درست است که میآیند و به قدرت هم میرسند اما باقی نیستند. خداوند میفرماید: «لَيْلَةُ ٱلْقَدْرِ خَيْرٌۭ مِّنْ أَلْفِ شَهْر» مفسرین، این "أَلْفِ شَهْر" را مرتبط با همین شجرهٔ ملعونه میدانند و میگویند مراد از این شجرهٔ ملعونه هم بنیامیه است که میآیند و طغیان کبیری هم خواهند کرد و هدایت هم نمیپذیرند.
🔹️جریان بنیامیه وقتی سر کار آمد، فسق و فجورشان علنی بود. در زمان خلفای قبلی، فسق و فجور علنی نبود و یک سری چیزها را رعایت میکردند، اما اینها رسماً بالای منبر پیغمبر عرق خوردند و کلاً به سلطنت برگشتند. آنقدر هم وقیح بودند که لعن بر امیرالمؤمنین علیه السلام را الزام و بخشنامه حکومتی کردند!
برگرفته از سخنرانی استاد رائفیپور با موضوع:
✅ مقامات زیارت عاشورا - جلسه اول
📅 ۴ مهر ۹۶
📍تهران
#بنی_امیه
#شجره_ملعونه
#مذهبی
#متن_کوتاه
📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا)
☑ @Masaf_Nevis
نویسا - واحد نگارش مؤسسه مصاف
#عکس_نویس | قطرهٔ اول؛ جوهر 🔹️سه قطره شیعه را تا الان ماندگار کرده است؛ اولینش قطره جوهر است. تلاش
#عکس_نویس | قطرهٔ دوم؛ خون
🔹 اساساً یک جاهایی تا قطره خون شما روی زمین نریزد، اثبات نمیشود که قطره جوهرتان از سر وابستگی و پول و هزاران انگ دیگر نبوده است. شهید آوینی تا خونش روی زمین ریخته نشد هیچکس او را نمیشناخت.
🔺نقاط قوت و استراتژیک تشیع
#شیعه
#عاشورا
#مذهبی
📥 لینک دانلود سخنرانی
📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا)
☑️ @Masaf_Nevis
#رفیق_آسمانی |همچون زینب کبری سلام الله علیها
🔹چه کسی محسن حججی را قبل از شهادتش میشناخت؟ آدمی که بعدها همهیئتیهایش گفتند: «او میآمد و تا ساعتها بعد از هیئت میماند و کارها را بیسروصدا انجام میداد.»
🔸خداوند میفرماید: «كَفَىٰ بِاللَّهِ عَلِيمًا»، منِ خدا دارم میبینم، کافی نیست؟! این دو سال گذشته را نگاه کنید، کدام اتفاق مثل ماجرای شهادت حججی، روح ایثار و شهادت را یک بار دیگر در مردم ما اینطور زنده کرد؟ همه را تکان داد؛ از مذهبیاش گرفته تا غیرمذهبیاش. همه به آن شجاعت و به آن مصمم بودنش افتخار کردند. میگفتند تو اسیر او بودی یا او اسیر تو بود؟!
🔹باور کنید یک سری روضهها برای من بیشتر جا افتاد. میگفتند حضرت زینب سلام الله علیها اسیر بود اما وقتی خطبه میخواند، آنها اسیرش بودند.
ـ - - - - - - - - -
🇮🇷 شهید محسن حججی
🔅 ولادت: ۲۱ تیر ۱۳۷۰
❣️شهادت: ۱۸ مرداد ۹۶
📍محل شهادت: منطقه مرزی بین سوریه و عراق
🕌 آرامگاه: گلزار شهدای نجفآباد اصفهان
ـ - - - - - - - - -
🔺 نقش زنان در جامعه و خانواده
🔺 رفاقت با شهدا
📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا)
☑️ @Masaf_Nevis
#یک_دقیقه_کتاب | مردم مدینه، رفاهزده شدند
🔹 در مظلومیت اهلبیت و امامحسین علیهم السلام همین بس که از خودمان نمیپرسیم چرا کسی به امامحسین نگفت در مدینه بماند و حکومت تشکیل دهد؟ در حالی که مدینه شهر اهلبیت و شهر پیغمبر بود. چرا کوفیها باید بگویند بیا کوفه؟ یعنی مردم کوفه نسبت به اهل مدینه خیلی شرف داشتند.
🔸 وقتی امامحسین به مردم مدینه میفرماید: «یزید آدم درستی نیست.» در جواب میگویند: «ول کن یا حسین! حوصله داری؟» مردم رفاهزده شده بودند. این همان آسیبشناسی بود که حضرت زهرا سلام الله علیها کردند.
📗برشی از #کتاب_دیجیتال ظرفیتهای تمدنسازی عاشورا - ۱۵
📥 لینک دانلود نسخه کامل
📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا)
☑ @Masaf_Nevis
شبیهترین به رسولالله
🔹 یکوقت شما میگویی که آقا حضرت علیاکبر، پسر امامحسین علیه السلام بود، پس برای او گریه کنیم. در حالی که اینطور نیست، حضرت علیاکبر شأنیتی داشت که جبهۀ مخالف گمان میکرد امام بعدی، ایشان است.
🔸 ایشان پسر بزرگ امامحسین بود. حضرت سجاد پسر وسطی است، علیاوسط است و کوچکترین هم که علیاصغر است. تمام پسران امامحسین اسمشان علی بود.
🔹 اولاً علیاکبر یک شأنیت اصیل عربی داشت، همه به او احترام میگذاشتند. ثانیاً به سفرهدار بودن و مهماننواز بودن معروف بود. آن زمانها شبها آتشی روی پشتبامشان روشن میکردند که اگر یک غریبه داخل شهر میشود، آنجا برود و حوایجش را برطرف کند. در مدینه خانۀ حضرت علیاکبر آن خانهای بود که یک آتش روی بام آن روشن میکردند که اگر کسی مهمانی غریب است، آنجا بیاید. مهمان میرفت در را باز میکرد و میدید سفره پهن است، نان و خرما آنجاست و...؛ یعنی حضرت علیاکبر علیه السلام کم کسی نبود، جامعه به او احترام میگذاشت.
🔸 این را بدانید؛ برداشت تمام جامعه این بود که امام بعد از امامحسین، علیاکبر است. برای همین زمانی که امامسجاد به امامت رسید، گفتند: «بداء در امامت صورت گرفته و امامها جابهجا شدهاند.» اما بداء در امامت صورت نگرفته بلکه از نگاه مردم بداء صورت گرفته بود، از اول هم علیبنالحسین بود؛ اما حضرت اسم همۀ پسرهایش را علی گذاشته است تا رد را گم کند. برای همین ابنزیاد وقتی حضرت سجاد را میبیند میگوید: «اسم تو چیست؟» میفرماید: «من علیبنالحسین هستم.» میگوید: «ما که همۀ علیها را کشتیم.» یعنی اینها برای زدن علیها برنامه داشتند، چه علیاکبر چه علیاصغر.
🔹 وقتی حضرت علیاکبر وارد میدان شد، پیرمردها شمشیرها را انداختند، گمان کردند پیامبر است، اما تا خودش را معرفی کرد و فرمود: «أَنَا عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِي» گفتند: «بُغْضاً لِاَبِيكَ، ما با علیها مشکل داریم.» برای همین شما میبینید در نقل تاریخ درمورد حضرت علیاکبر عبارتی که استفاده شده سخت است، میگویند: «اِرباً اِرباً»
برگرفته از سخنرانی استاد رائفیپور با موضوع:
✅ ظرفیتهای تمدنسازی عاشورا - جلسه بیست و یکم
📅 ۴ مهر ۹۶
📍تهران
#علی_اکبر
#امام_حسین
#مذهبی
#متن_کوتاه
📥 لینک دانلود متن کامل سخنرانی
📚 واحد نگارش مؤسسه مصاف (نویسا)
☑ @Masaf_Nevis