🕊 نظر آیت الله صافی رحمه الله
پيرامون امكان شرف يابى به خدمت حضرت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در غيبت كبرى
پرسش:
🍀چنان كه مى دانيم، اشخاص جليل القدر و مورد وثوق و اعتماد، در حكايات بسيارى كه از حدّ تواتر هم گذشته است، تشرّف بسيارى را به فيض حضور انور حضرت مهدى عليه السلام نقل نموده اند كه با سندهاى معتبر، در كتاب هاى مشهور ثبت و ضبط است.
در همين عصر خودمان نيز، برخى به اين سعادت عظمى نايل گرديده اند، با اينكه در توقيع صادر به نام جناب" على بن محمّد سمرى" نايب چهارم از" نواب اربعه" در عصر غيبت صغرى اعلام شده است كه:
«وَقَعَتِ الْغَيْبَةُ التّآمَّةُ، فَلا ظُهُورَ إِلّا بَعْدَ إِذْنِ اللَّهِ تَعالى ذِكْرُهُ... وَسَيَأْتِي لِشِيعَتِي مَنْ يَدَّعِي الْمُشاهَدَةَ قَبْلَ خُرُوجِ السُّفْيانِيّ وَالصَّيْحَةِ، وَهُوَ كَذّابٌ مُفْتَرٍ... »؛
«غيبت كامل آغاز شده و هر كس پيش از خروج سفيانى و صيحه آسمانى ادعاى مشاهده نمايد، كذّاب و مفترى است».
بنابراين، چون آن حكايات به هيچ وجه قابل خدشه نيست، اين توقيع را چگونه بايد تفسير كرد؟
پاسخ:
اين توقيع، اعلام پايان يافتن «غيبت صغرى» و شروع «غيبت كبرى» است.
👈در آن به جناب" على بن محمّد سمرى- رضوان اللَّه عليه-" امر شده است كه به احدى وصيت ننمايد كه بعد از او، قائم مقام او و نايب خاص باشد.
و نيز اعلام صريح بطلان ادعاى افرادى است كه در غيبت كبرى، ادّعاى نيابت و سفارت خاصّه و وساطت بين امام عليه السلام و مردم مى نمايد.
بنابراين- چنان كه بعضى بزرگان هم فرموده اند- ممكن است مراد از اينكه" مدّعى مشاهده" كذّاب و مفترى خوانده شده، كسانى باشند كه ادّعاى نيابت كنند و بخواهند با ادّعاى مشاهده و شرف يابى، خود را واسطه بين امام و مردم معرّفى نمايند، و همين حكايات و وقوع تشرف اشخاص به خدمت آن حضرت هم، قرينه و دليل است بر اينكه در اين توقيع، نفى مطلق مشاهده و شرفيابى مراد نيست؛
بلكه مقصود نفى ادّعايى است كه دليل بر تعيين شخص خاصى به نيابت باشد.
👈و ممكن است مراد از توقيع مذكور نفى ادعاى اختيارى بودن مشاهده و ارتباط باشد؛ يعنى اگر كسى مشاهده و ارتباط را به اختيار خود ادّعا كند، به اين صورت كه هر وقت بخواهد خدمت امام عليه السلام شرف ياب مى شود يا ارتباط پيدا مى كند، كذّاب و مُفترى است،
و اين ادّعا از احدى در غيبت كبرى پذيرفته نيست، يا اينكه چنين كسى كه به راستى اين سمت را داشته باشد، پيدا نخواهد شد و اگر هم كسى آن را دارا باشد، از ديگران مكتوم مى دارد و به كسى اظهار و افشا نمى نمايد.
💯علاوه بر اين، پيرامون اين توقيع، توضيحات ديگرى نيز علماى اعلام داده اند و در كتاب هايى مثل" جنّة المأوى" مرحوم محدث نورى نقل شده است.
اجمالًا با اين توقيع، در آن همه حكايات و وقايع مشهور و متواتر نمى توان خدشه نمود و برحسب سند نيز، ترجيح با اين حكايات است.
اگر خواننده عزيز، خود به كتاب هايى مثل" نجم الثاقب" رجوع نمايد، مى بيند كه در اين حكايات، وقايعى است كه هرگز شخص عاقل در صحّت آن نمى تواند شك كند.
🔰بنابراين، هم شرف يابى اشخاص به حضور آن حضرت ثابت است
و هم كذب و بطلان ادّعاى كسانى كه در غيبت كبرى ادّعاى سفارت و نيابت خاصّه و وساطت بين آن حضرت و مردم را مى نمايند، معلوم است.🚫
آدرس:
[سلسله مباحث امامت و مهدویت - ۸. پيرامون امكان شرف يابى به خدمت حضرت امام عصر عليه السلام در غيبت كبرى]
#مهدویت
#مسجد_آخوند_خیابان_مولوی_شرقی
https://eitaa.com/MasjedAkhond
💠 نگاه تکریمی
🔹 یک وقت از محضر حضرت #آیت_الله_بهجت سؤال شد چه کار کنیم که خدمت حضرت برسیم؟ فرمود بزرگان گفتند شما آدم خوبی باشید حضرت شما را می بیند.
عمده آن است که او ما را ببیند نه ما او را ببینیم!
🔹 کم نبودند کسانی که در مسجد پیامبر که بعد از مسجدالحرام مهم ترین مسجد روی زمین است، نماز پنج وقت را پشت سر حضرت می خواندند، گاهی با حضرت مصافحه می کردند، حضرت را پنج بار در شبانه روز میدیدند؛ اما پیغمبر آنها را نمی دید!
🔹 این بزرگوار فرمودند که #بزرگان_اهل_معرفت می گفتند شما آدم خوب باشید تا حضرت شما را ببیند، وگرنه صرف دیدن ظاهری حضرت چه اثر دارد؟! مگر نبودند در صدر اسلام کسانی که پیامبرشان را می دیدند ولی حُسن خاتمه نداشتند؟
پس عمده آن است که او ما را ببیند نه ما او را ببینیم.
🔹 ما درباره خدای سبحان بارها می گوییم «یا الله»؛ اما او باید با ما حرف بزند. فرمود خدا با بعضی ها حرف نمی زند و بعضی ها را نگاه نمی کند، با اینکه او ﴿بِكُلِّ شَیءٍ بَصیر﴾ است ﴿عَلَی كُلِّ شَیءٍ شَهِیدٌ﴾ است! فرمود خدا با بعضی ها حرف نمی زند: ﴿لاَ یكَلِّمُهُمُ اللّهُ یوْمَ الْقِیامَةِ﴾، خدا یک عده را نگاه نمی کند: ﴿لاَ ینْظُرُ إِلَیهِمْ﴾.
این #تکلم_تشریفی این #نظر_تشریفی برای خواص است؛ خلیفه خدا هم این چنین است. با اینکه هر کاری می کنیم او می بیند: ﴿وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُون﴾ که به اهل بیت (علیهم السلام) تفسیر شده است، با اینکه هر کار بکنیم به اذن خدا آنها می بینند؛ اما آن نگاه تشریفی را آن نگاه تکریمی را با خواص دارند.
🔹 فرمودند شما در مسیر باشید، ولیّ عصر نگاه می کند، آن وقت آن می شود زندگی عقلی؛ وقتی حیات، #حیات_عقلی شد انسانی شد، مرگ هم مرگ انسانی است.
#سالگرد_رحلت_آیت_الله_بهجت_رحمة_الله_علیه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1388/02/31
#مهدویت
#مسجد_آخوند_خیابان_مولوی_شرقی
https://eitaa.com/MasjedAkhond
♨️ مردم میپرسند واقعا کسی نیست به دادشون برسه؟
سال ۱۳۵۴ یک قانونی تصویب شد که حق بیمه ۳۰ درصد حقوق کارگر باشه!
به این شکل که سهم کارفرما ۲۳ درصد و سهم کارگر ۷ درصد
حتما میزان حقوق و تعداد بیمه شده در انتخاب میزان ۳۰ درصد در سال ۱۳۵۴ از طرف مسئولین وقت موثر بوده اما واضحه که امروز دیگه شرایط کاملا متفاوت شده و پرداخت حق بیمه برای هر کارگر با احتساب همون ۳۰ درصد مصوب سال ۱۳۵۴، شده حدود دوویاسه میلیون ودویست هزار تومن (باتوجه به پایه حقوق)که واقعا به نوعی ظلم به کارگر و کارفرما تلقی میشه!
سال ۱۳۶۱ هم قانونی تصویب شد که در کارگاههای ۵ نفره، کارفرماها از پرداخت حق بیمه معاف هستن اما هیچ وقت این قانون از طرف بیمه اجرا نشد و اینم یه ظلم آشکار دیگه !
در حال حاضر هم مردم به این موضوع فکر میکنن که با افزایش سن بازنشستگی از ۳۰ سال به ۳۵ سال مورد ظلم قرار گرفتن!
دفترچه های بیمه تامین اجتماعی هم که هر روز بی مصرفتر و بی ارزشتر میشن!
بیمه کارگران ساختمانی هم که دیگه جای خود...
آیا با وجود این تورم افسارگسیخته و اجاره مسکن فضایی و......
این ظلم آشکار به عزیزانی که خصوصاً خود بیمه گر هستند و درآمد ثابت و کافی ندارند
ویا کسانی که در شرکتهای خصوصی و خصولتی با کمترین حقوق و مزایا به بیگاری مشغول می باشند
ویا..............
نمی باشد!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟
و آیا زمان درمان این غده سرطانی نرسیده است و یا اصلا به فکر درمان...... هستند
وچه باید گفت و چه می شود گفت......
✍شیخ محسن ساجدی اراکی
#مطالبه_گری
#عدالت_علوی_سیره_مهدوی
#آه_مظلوم
#مسجد_آخوند_خیابان_مولوی_شرقی
https://eitaa.com/MasjedAkhond