eitaa logo
آرشیو مراسمات مسجد حضرت فاطمةالزّهرا (س)
113 دنبال‌کننده
0 عکس
0 ویدیو
7 فایل
کانال ویژه انتشار صوت، تصویر و ویدئوی مراسم‌های مسجد حضرت زهرا دانشگاه صنعتی اصفهان دریافت اخبار و اطلاعیه های مربوط به مجموعه فرهنگی مسجد حضرت الزهرا سلام الله علیها از طریق کانال @Masjed_Iut روابط عمومی @Masjed_Iut_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 مراسم عزای شب دوم فاطمیه دوم 📆 دوشنبه 12 آذر ماه ۱۴۰۳ 🎤 به کلام 🎤 و با نوای حاج 🎤 و کربلایی 💢 | حجت‌الاسلام والمسلمین شریفیان | فایل 💢 | حاج حسین طاقداری | فایل 💢 | کربلایی حسین رفیعی | فایل 💢 | کربلایی حسین رفیعی | فایل 💢 | حاج حسین طاقداری | فایل 💢 | کربلایی حسین رفیعی | فایل 💢 | کربلایی حسین رفیعی | فایل 💢 | حاج حسین طاقداری | فایل 💢 | حاج حسین طاقداری | فایل 🔹 مجموعه فرهنگی مسجد حضرت زهرا سلام الله علیها 🆔 @Masjed_Iut
سخنرانی2.mp3
21.09M
💢 🎤 حجت الاسلام والمسلمین شریفیان 🆔 @masjed_iut
🔷 مراسم عزای شب سوم فاطمیه دوم 📆 سه شنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۳ 🎤 به کلام 🎤 و با نوای حاج 🎤 برادر 🎤 قرائت حدیث شریف کساء برادر سید مهدی عبداللهی 💢 | برادر سید مهدی عبداللهی | فایل 💢 | حجت‌الاسلام والمسلمین شریفیان | فایل 💢 | حاج حسین طاقداری | فایل 💢 | حاج حسین طاقداری | فایل 💢 | برادر محمد هادی شاهوردی | فایل 💢 | حاج حسین طاقداری | فایل 💢 | حاج حسین طاقداری | فایل 💢 | حاج حسین طاقداری | فایل 💢 | حاج حسین طاقداری | فایل 💢 | حاج حسین طاقداری | فایل 💢 | حاج حسین طاقداری | فایل 🔹 مجموعه فرهنگی مسجد حضرت زهرا سلام الله علیها 🆔 @Masjed_Iut
📰 پیوست شماره ۱ 📰 نشریه راسخ ✍️ نگاشت سوم 🏴 ویژه نامه نگاهی اجمالی به اموال پیامبر در سال سوم هجرت یک ثروتمند یهودی که تازه مسلمان شده بود در جنگ احد شرکت کرد و به شهادت رسید. وی قبل از شهادتش همه ی اموال خود را برای پیامبر وصیت کرد. آنچه این یهودی تازه مسلمان داشت، هفت باغ بود که همه ی آنها طبق این وصیت به شخص پیامبر منتقل گشت و آن حضرت از محصولات آن برای پذیرایی میهمانان و تازه واردان و سایر مواردی که نیازی پیش می آمد، استفاده می فرمودند. به گفته ی مورخان، سرانجام پیامبر این باغات را در سال هفتم هجری وقف فرمود. اما نمی دانیم که آیا خبر این وقف صحیح است یا نه؟ آیا این باغات بعد از پیامبر توسط دولت خلفا مصادره شد و یا به عنوان ارث، به وارثان ایشان رسید و آنها آن را وقف کردند؟ پیامبر به مدینه که هجرت فرمود مردم آن شهر تمام زمین هایی را که به علت عدم دسترسی به آب قابل کشت و زرع نبود، در اختیار آن حضرت قرار دادند. این زمینها نیز بخشی از املاک پیامبر محسوب میشد که مصادره شد. زمینهای بنی نضیر در مدینه بخش دیگری از اموال پیامبر بود. بنی نضیر یک دسته از یهودیان مدینه بودند که پیامبر اکرم در اوایل هجرت به آن شهر با ایشان قرارداد هم زیستی مسالمت آمیز بستند. اما آنان قدر این امنیت و صلح را نشناختند و ابتدا در طرح جنگ علیه اسلام شرکت کردند و سپس جدی تر شده، درصدد قتل پیامبر برآمدند. این خیانتها اوضاع را دگرگون ساخت و سرانجام، آنها به جلا و کوچ از این شهر و واگذاشتن سرزمینشان ناگزیر شدند و زمینها و باغات مزبور به فرمان الهی در قرآن ملک خاص رسول خدا شد و پیامبر از این املاک در مصارف عمومی و خصوصی که برای ایشان پیش می آمد، استفاده میکردند و پاره ای از این زمینها را به عنوان ملک به کسانی از اصحاب خویش بخشیدند و بقیه همچنان در دست پیامبر بود تا اینکه ایشان رحلت فرمود و بعد در مجموعه ی اموال باقی مانده از ایشان مصادره گردید. قلعه های «خیبر» هفت یا هشت قلعه ی نیرومند جنگی بود. مردم آن در طول سالیان متمادی به صور مختلف با اسلام و مسلمانان شمنی کرده توطئه نموده خرج جنگ داده و سرانجام جنگ به پا دند.بنابراین پیامبر بعد از صلح با قریشیان در حدیبیه و اطمینان از خطر آنها که ممکن بود از پشت سر حمله کنند و او را در یک محاصره ی خطرناک قرار دهند به سوی خیبر رفت یک ماه این قلعه ها در محاصره بود تعدادی از قلعه ها با صلح به دست آمد و تعدادی با جنگیدن؛ و البته به همت و شجاعت امیرالمؤمنین فتح شد. بنابراین همه ی آنچه با صلح به دست آمده بود، طبق دستور قرآن به تمامی ملک و خالصه ی آن حضرت گردید و یک پنجم آنچه به جنگ فتح شده بود طبق دستور دیگر قرآن در اختیار پیامبر قرار گرفت. لذا املاک آباد زیادی بعد از این جنگ سهم رسول خدا گردید که عبارت بودند از سه قلعه ی کتیبه» و «وطیح» و «سلالم». قلعه ی کتیبه به عنوان خمس غنایم جنگی بود و قلعه های وطیح و سلالم چون با صلح به دست آمده بودند، ملک و خالصه ی پیامبر شدند. این اموال مانند سایر اموال ارزشمند باقی مانده از پیامبر با مصادره از دست خاندان ایشان خارج شد. وادی القری سرزمین آبادی بود که آب فراوانی داشت. این سرزمین از دهات و روستاهای به هم پیوسته و از باغات و مزارع سرسبز برخوردار بود. ثلث این سرزمین در اختیار قبیله ای عربی به نام «بنو عذره» و باقیمانده ی آن، ملک یهودیان بود.پیامبراکرم . آن طور که دستور بود . در پیامی، یهودیان را به اسلام دعوت کرد و چون نپذیرفتند با ایشان قرارداد عدم تعرض امضا فرمود و بر نصف زمین هایشان صلح کرد. بنابراین ثلث وادي القرى خالصه ی رسول خدا بود؛ ولی دولت بعد از ایشان آن را از دست وارثان آن حضرت گرفت.مانند اهالی خیبر رفتار کرد و در یک قرارداد صلح و عدم تعرض به آن ها اجازه داد در اراضی خود بمانند و به کشاورزی ادامه بدهند و نیمی از محصول را برای خود برداشته نیمی را هم به پیامبراکرم بدهند. پس این سرزمین هم با صلح فتح شده بود و فیئ و خالصه ی رسول خدا به حساب میآمد؛ فدک تنها فرقی که با خیبر داشت این بود که در خیبر از مجموعه ی اراضی که به دست مسلمانان افتاده بود، تنها سه قلعه از هفت یا هشت قلعه ی آن سرزمین ملک خاص رسول خدا شده بود؛ اما در فدک چون فقط بر نیمی از زمین صلح اتفاق افتاده بود همان مقدار ملک رسول خدا شد. چنان که میدانیم این سرزمین آبادان را پیامبر چند سال قبل از رحلت به دخترشان بخشیده بودند؛ ولی قبل از اینکه حتی ده روز از رحلت ایشان بگذرد به دست مأموران دولت تصرف گشت. 🔹 مجموعه فرهنگی مسجد حضرت فاطمةالزّهرا سلام الله علیها 🆔 @Masjed_iut
📰 پیوست شماره ۲ 📰 نشریه راسخ ✍️ نگاشت سوم 🏴 ویژه نامه اوضاع نابسامان حکومت مسأله ی مهم تر آن روزگار این بود که خاندان پیامبر ، بنی هاشم و چندین تن از بزرگان صحابه که در خانه ی حضرت علی ام گرد هم آمده بودند از بیعت خودداری میکردند و بیعت انجام شده را صحیح نمی دانستند این سخت ترین مانع بر سر راه دولت جدید بود و بدون حل آن حکومت معنای واقعی نداشت. لذا در اولین فرصت ممکن یعنی روز چهارشنبه برای حل این مشکل اقدام کردند. در تاریخ اسلام شاید هیچ جا این قدر پنهان کاری اتفاق نیفتاده باشد. مورخان بزرگ در این مورد تنها چند کلمه گفته اند. بلاذری در این زمینه می نویسد: آنگاه که علی از بیعت خودداری کرد، ابوبکر، عمر را به نزد علی فرستاد و دستور داد که به هر شکل ممکن او را برای بیعت بیاورد. عمر به در خانه ی علی آمد و در آنجا میان او و على سخنانی رد و بدل شد ولی برای ما از ماهیت و چگونگی این سخنان اطلاعی در دست نیست. بلاذری تنها یک جمله از آن نقل میکند که حضرت علی سلام به عمر گفت: شیری از پستان خلافت میدوشی تا مقداری از آن به خودت برسد به خدا سوگند این همه کوشش که امروز برای خلافت ابوبکر از خود نشان میدهی فقط برای این است که فردا تو را بر دیگران مقدم بدارد.مورخان در مورد این عبارت بلاذری که آورده بود: ابوبکر دستور داد که علی را به هر شکل ممکن برای بیعت بیاورد، توضیحات کوتاهی آورده اند. از جمله خود بلاذری می گوید: ابوبکر کسی را به نزد علی فرستاد تا برای بیعت به نزد او برود؛ ولی او [علی] آن را نپذیرفت. آنگاه عمر به دنبال این مأموریت آمد و به همراه خود آتش آورده بود. چون به در خانه رسید ، فاطمه با او در کنار در برخورد کرد و به او فرمود: ای پسر خطاب میبینم که میخواهی در خانه ی مرا به آتش بسوزانی؟! عمر پاسخ داد: آری! این کار را میکنم؛ زیرا این کار دین پدرت را محکم تر خواهد ساخت. ⬛️ فَاستَقِم كَما أُمِرتَ (سوره‌هود-آیه۱۱۲) ⬛️ و فاطمه(س) پای علی(ع) ماند 🔹 مجموعه فرهنگی مسجد حضرت فاطمةالزّهرا سلام الله علیها 🆔 @Masjed_iut
📰 پیوست شماره ۳ 📰 نشریه راسخ ✍️ نگاشت سوم 🏴 ویژه نامه اصحابی که به مخالفت با خلیفه تحصن کردند. مورخان در شمار کسانی که از بیعت با ابوبکر سرباز زدند و همراه با علی الله و زبیر در خانه ی حضرت فاطمه بست نشستند، اشخاص زیر را نام برده اند: عباس بن عبد المطلب، عتبة بن ابي لهب، سلمان فارسی، ابوذر غفاری ،عمار بن ياسر، مقداد بن اسود، براء بن عازب، أبي بن كعب، سعد بن ابی وقاص، طلحة بن عبید الله و گروهی از بنی هاشم و مهاجران و انصار . ⬛️ فَاستَقِم كَما أُمِرتَ (سوره‌هود-آیه۱۱۲) ⬛️ و فاطمه(س) پای علی(ع) ماند 🔹 مجموعه فرهنگی مسجد حضرت فاطمةالزّهرا سلام الله علیها 🆔 @Masjed_iut